72.3K
⭕️ سوال
❓اگر در بین اقارب و فامیل افرادی باشند که عملا و با زبان انکار خدا و معاد را دارند و العیاذ بالله ائمه را سب میکنن و به ایشان تهمت میزنند .. با بر خورد با این افراد چه تکلیفی داریم و باید قطع رحم و ارتباط کنیم ؟
🔰 پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
🔸 اگر میتوانید باید دفاع کنید، اگر نمیتوانید دعا کنید نباید در آن جلسهای که این حرفها را میزنند حضور داشته باشید.
📌 قطع ارتباط نکنید ولی با آنها رفت و آمد اینجوری هم نداشته باشید که بخواهند این مزخرفات را بگویند و کفریّات را بگویند.
🔹 حالا یک پیامکی برایش بفرستید، یک هدیهای برایش بفرستید. ولی رفت و آمد نداشته باشید.
🔸 در جلسهای هم که هستید، در مجلسی که هستید، اینها شروع میکنند فورا بلند شوید و مجلس را ترک کنید، اگر نمیتوانید دفاع کنید.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #حجاب
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓آیا اصل توحید را میتوان با استدلال قرآنی اثبات نمود؟
🔷توحید، نخستين اصل از اصول دین اسلام و البته محور تمام ادیان آسمانی است و بدین جهت، این ادیان را توحیدی مینامند و نیز مهمترین فراخوان پیامبران الهی، دعوت مردم به توحید بوده است.[1]
🔹توحید، از زیربناییترین مباحث اعتقادی است که تمام ارزشهای دینی و انسانی، بر اساس آن تنظیم میشود، بنابراین سزاوار است که انسان به مباحث اعتقادی به خصوص، توحید اهمیت بیشتری بدهد.
🔸قرآن کریم، بهترین منبعی است که میتوان با بهره گرفتن از آن، توحید را ثابت کرد. از این رو با استفاده از دو آیه قرآن به اثبات توحید میپردازیم:
🔷اثبات یگانگی خداوند
1️⃣اگر در جهان دو یا چند خدا وجود داشته باشد، جهان به فساد و تباهی کشیده میشود؛ «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا»؛[2] « اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد میشدند (و نظام جهان به هم میخورد)!».
2️⃣لیکن جهان به فساد و تباهی کشیده نشده است. این آیه شریفه نیز به این مقدمه اشاره نموده است؛ « مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ».[3] «در آفرینش [خدای] رحمان، خلل و نابسامانی و ناهمگونی نمی بینی، پس بار دیگر بنگر آیا هیچ خلل و نابسامانی و ناهمگونی می بینی؟».
⬅️نتیجه: غیر از یک خدا، در جهان خدای دیگری وجود ندارد.
☑️با این بیان قرآنی، روشن شد که در جهان تنها یک خدا وجود دارد و بس؛ زیرا اگر دو خدا وجود داشت، جهان نابود میشد و اکنون که هیچ فساد، فطور و شکافی در جهان وجود ندارد، معلوم میشود که اداره کنندهی جهان همان خدای یکتاست.
📚پی نوشت:
[1]. سوره توبه، آیه31.
[2]. همان.
[3]. سوره ملک، آیه3.
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
🚩 حق الله، و کیفری عادلانه!
⚜️إنَّمَا جَزَآءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَفٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.
. سوره مبارکه مائده، آیه ۳۳
🔸همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش به محاربه برمىخیزند و (با سلاح و تهدید و غارت) در زمین به فساد مىكوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى عظیم است.
🔻نکتهها
❅ كیفرهایى كه در آیه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت یا مردم قابل عفو و تبدیل نیست.
❅و انتخاب یكى از چهار كیفر، با امام مسلمین است و اگر اولیاى مقتول هم عفو كنند، باید یكى از كیفرها اجرا شود.
❅ ... حدود و مجازاتهاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است.
❅ براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع و انقلابى. (آیهى قبل، پیام وهشدار به قاتل بود، واین آیه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بیان مىكند)
❅ عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیّات مفسدان متفاوت است، كیفرها هم یكسان نیست. مثلا اگر فساد، فجیعانه بود، كیفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كیفر آن تبعید است. این معنا از روایات فهمیده مىشود، ...
❅ اجراى احكام و حدود الهى، در سایهى برپایى نظام و حكومت اسلامى میسّر است، ...
❅ آنان كه بر امام و رهبر مسلمین یا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «یحاربون اللّه» مىشوند.
❅ طبق آیه ۲۷۹ سورهى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پیامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنیّت اقتصادى را به هم مىزند.
❅ همچنین در روایات، توهین به مسلمان، محاربهى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولیاً فقد بارزنى بالمحاربة».
. بحار، ج ۴ص ۶۵.
🔻برخی از پیامهای آیه :
▫️ وظیفهى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جادهها و برخورد با متخلّفان است.
▫️ جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گویا با خداوند طرف است.
▫️ نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است.
▫️ براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مىزنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن.
▫️ مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، باید به سخت ترین كیفر مجازات شوند.
📚 تفسیر نور، ج ۲ ص ۲۸۲ (با تلخیص)
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌷 #هدیه_به_اموات
☘️ از امام صادق (علیه السلام) :
💐 «هر ڪس سوره #ملک را برای میّتی بخواند از عذابی ڪہ در آن است تخفیف داده میشود و اگر قرائت ڪننده بہ اموات هدیہ ڪند ثواب آن با سرعت رعد بہ آنـها میرسد.»
📚 تفسیرالبرهان، ج۵، ص۴۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب الحج اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
علم شریف فقه كه از متن دین تجلی كرده، به اراده و اهتمام صاحبان شریعت، یعنی رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) ارائه و بیان شده است و فقهای بزرگ در طول تاریخ، در جهت تبیین، تعلیل و ارائه آن به جامعه انسانی اهتمام ورزیدهاند.
حج كه از مهمترین اركان عبادات اسلامی است، عبادت مستقلی است كه مناسك ویژهای دارد. از آنجا كه این سفر معنوی با عبودیت و بندگی همراه است، بزرگانی از علمای دین، فلاسفه و عرفا ابعاد و جوانب آن را بیان كردند؛ اما فقها با كوشش تمام، مناسك و اعمال حج را براساس قواعد اصولی و فقهی بیان كردند تا اعمال معتمران و حجگزاران با ضوابط شرعی مطابق گردد.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت بركاته) با حضور جدّی در مباحث فقهی حضرت آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد (رضوان الله تعالی علیه)، تقریراتی بر مباحث فقهی ایشان از جمله مبحث حج نگاشتهاند؛ ثمره این تلاش مجموعه ارزشمند «كتاب الحج» در چهار مجلد است كه مباحثی چون: حَجةالاسلام، نیابت، اقسام حج، مواقیت و اقسام آن، احرام و احكام آن، وقوف به عرفات و احكام آن اعمال منی، طواف، سعی، احكام مربوط به مراجعت به منی (بیتوته رمی جمرات)، لواحق و... را به علاقهمندان بحثهای فقهی ارائه میكند.
#آثار_فقهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«شما بزرگان حتماً باید این کتاب کشف الغطاء را درسی کنید! یعنی شرح لمعه و اینها کتاب خوبی است، این را هم یک دور درس بگویید، این چهار جلدی که اخیراً هم چاپ شده، اینها را برای شاگردان خود درس بگویید. این یک دوره اصول دین مختصر دارد، یک دوره اصول فقه مختصر دارد، بحثهای عمیق فقهی هم دارد. این «یَجِب و یَحرُم» در مشت اوست، از بس او در فقه قوی است که صاحب جواهر دارد: من مردی به حدّت ذهن کاشف الغطاء در فقه ندیدم.[۱] این را صاحب جواهر در جواهر نقل کرده است. چنین تعبیری درباره کسی ندارد.
این را برای شاگردان خود یک دور درس بگویید، بگذارید این کتاب درسی بشود. این کتاب بارها به عرض شما رسید حرف نو فراوان دارد»
[۱] جواهر الكلام جلد ۱۳،صفحه ۱۰۵
۹۷/٧/٢٢
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️هم صدا با کوموله!
🔔اصلاحطلبان همیشه خود را سوپاپ اطمینان نظام دانسته و با همین توجیه، به همآوایی با کسانی پرداختهاند که به امنیت کشور ضربه زدند و ارزشهای فرهنگی و دینی را به بازی گرفتند. جریان کژاندیش اصلاحطلبی، همیشه خود را صدای بخش خاکستری دانسته و هیچگاه به این سؤال پاسخ نداده است که مرز میان اقلیت خودکامه و خشونتطلب با عموم مردم و بخش خاکستری جامعه چیست؟
🔹هواداران سنتی و متعصب محمد خاتمی، همیشه در تلاش بودهاند تا از وی چهرۀ مردی صلحجو را به نمایش بگذارند و او را التیامبخش درد و رنج روزهای سخت بدانند.
🔹در همین راستا، بیانیه اخیر خاتمی در نشریههای این جریان، بازتاب گستردهای یافت؛ تا جایی که برخی از سران اصلاحطلبی، وجود جریان متبوع خود را مانع به نتیجه رسیدن نقشههای اپوزیسیون خارجی و شنیدهشدن صدای دشمن در اردوگاه انقلاب دانستند، اما بر مردم مظلوم و دردکشیده کشورمان روشن است که آنچه مایه برونرفت از تله خونین دشمن شد و کشور را از افتادن در ورطه درگیریهای بیپایان نجات داد، صبر راهبردی نیروهای انتظامی و امنیتی بود که با خویشتنداری در برابر اقدامات ساختارشکنانه و وحشیانه عناصر میدانی و فریبخورده، اجازه ندادند تا پروژه بازی رسانهای با واکنشهای خشن احتمالی به ثمر نشسته و اوضاع از کنترل خارج شود.
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوری / مسمومیت 51 دانش آموز در قم 😱
🔸مسمومیت برای دومین بار!! 😱
جزئیات سنجاق شده👇👇
https://eitaa.com/joinchat/976289792Ca39fdf48c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هنگامی که فرشته مرگ برای قبض روح میاید چه اتفاقی می افتد⁉️
نزدیکی فرشته مرگ،ملک الموت
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آرامش بخش درباره مرگ...
مرحوم آیت الله حسن زاده آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سر همراهی ظاهری امیرالمؤمنین علیهالسلام با خلفا
🔸 هر چند امیرالمؤمنین علیهالسلام، بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله، به خلفا مشورت میداد و به ظاهر با خلفا همراه بوده؛ ولی اینگونه موارد، هرگز به معنای دوستی و محبت بین آنها نبوده است؛ زیرا این همراهی علتهایی داشته است.
1️⃣. حفظ دین و جلوگیری از ریخته شدن خون مسلمانان؛ زیرا در این زمینه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، به حضرت سفارش کردند و از ایشان تعهد گرفتند.
2️⃣. دفاع از مظلوم در مقابل ظالم، وظیفه هر انسان مؤمنی است. بیتردید مشورت دادن امیرمؤمنان علیهالسلام، به خلفا بهخصوص در امور قضائی، بهخاطر دفاع از مظلوم و ریخته نشدن خون مظلوم بوده است.
3️⃣. مرجعیت علمی امیرالمؤمنین علیهالسلام، نیز از مواردی است که بعد از پیامبر بر عهده ایشان نهاده شد. از سویی مردم نیز برای حل مشکلات خود به شدت به حضرت نیازمند بودند؛ حتی خلفا به علت ناآگاهی در بسیاری از مسایل میماندند و تنها حضرت را مشکلگشای در امور میدانستند.
🔸 بنابراین همراهی حضرت با خلفا و مشورت دادن به آنها برای حفظ دین، مصالح مسلمین، وحدت اسلامی و دفاع از مظلوم بوده است و بههیچوجهی دلالت بر محبت و دوستی بین آنها نیست.
📎 #کلام
📎 #فاطمیه
📎 #آشوب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تقیّه
🔸 «التَّقِیةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی» برای همه معصوم ها می تواند باشد؛ هر انسان مسلوب الحریه ای می تواند تقیه كند منتها محفوف به قرینه است. درباره ائمه (علیهم السلام) كه تقیه فراوان است؛ درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مطلب دیگری است كه تقیه كرده است یا نكرده است ولی محفوف به قرینه اگر باشد مشكلی ایجاد نمی كند.
🔸 تقیه هم دو قسم است: یك تقیه در مقام عمل است و یك تقیه در مقام فتوا. یك وقت فتوای تقیه ای می دهند، این «مضروب علی الجدار» است كه فرمود اگر ما از روی تقیه حرفی زدیم، این اعتباری ندارد؛ یك وقت است عملِ تقیه می كنند، عمل تقیه، یک حكم واقعی است. اگر گفتند در حال ضرورت شما به آن سبك وضو بگیرید، این واقعی ثانوی مقبول است و با آن می شود نماز خواند؛ مثل تیمّم. عمل تقیه، حُكم الله واقعی ثانوی است که اعاده هم ندارد، قضا هم ندارد و به خدا هم می رسد، مثل تیمّم است؛ اما فتوای به تقیه «مضروب علی الجدار» است. یك وقت وجود مبارك امام در فضایی است كه از او سؤال كردند چطور وضو بگیریم؛ مثلاً فرمود به آن سبك وضو بگیرید، خب این را در حال تقیه فرمودند، لذا در نصوص علاجیه هم كه گفتند یكی حجّت است و یكی «لاحجّة»، «فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ الْقَوْمَ» یا «فَإِنَّ الرُّشْدَ فِی خِلَافِهِمْ» یعنی آن «مضروب علی الجدار» است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17
تاریخ: 1392/12/17
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کلیپ | دعوت قرآن به حیا
🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن #جهان_بینی_توحیدی لذت آور عادت داده است.
▫️ در سوره مباركه «علق» كه اولین سوره ای است ـ طبق نقل مشهور ـ كه بر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) نازل شد در آنجا دارد ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ انسان نمی داند كه خدا او را می بیند؟! ما را به #حیا دعوت كرده است نه از جهنم ترساند! این در سوره مباركه «علق» است كه آن بخش اولی اش، اولین آیاتی است كه نازل شده است؛ بعدها مسئله جهنم و ترساندن و اینها مطرح شد.
خب اگر كسی #اهل_حیا نباشد بالأخره به او می گویند این راه كه تو می روی به دوزخ است.
🔹 بنابراین اگر كسی به این #معارف آشنا شد، چه در خلوت چه در جلوت دست به خلاف نمی زند ظلم نمی كند. مگر می شود انسان ناپرهیز در یك جای خلوتی غذای مسموم بخورد و بگوید پشت درهای بسته است من حالا امضا میكنم؟! در چه باز باشد چه بسته غذای سمی اثر دارد.
اینكه می بینید گاهی در پشت درهای بسته خلاف می كنند و گاهی مخفیانه خلاف می كنند خیال میكنند كه اینها معلوم نیست كسی نمیبیند. این مكتب ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾ كه در سوره مباركه «علق» هست، زندگی انسان را #قرآنی می كند؛ یعنی آدم میداند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس الهی است، او دارد می بیند و این را هم كه خدای سبحان فرمود این كار را نكن! تقوا پیشه بگیر و پرهیز بكن! برای اینكه این كار سمی است.
#حیات_قرآنی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#ایکنا
📩 کلیپ #باز_نشر از رسانه ها
📚 پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان
تاریخ: 1382
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
لااکراه فی الدین به چه معناست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵آیا هنگام خواب، روح انسان از بدن خارج می شود؟
♻️نوفلى میگوید،به امام صادق عليه السلام عرض كردم :
🌸گاهی مؤمن خوابى مى بيند و همان گونه خواهد بود كه ديده است،
و گاهی خواب مى بيند و واقعيتى ندارد.
🌟امام عليه السلام در جواب فرمود:
🍃 مؤمن كه خوابيده است روح او حركت مى كند كه تا به آسمان كشيده مى شود،
❄️ پس آن چه را كه در ملكوت آسمان در موضع تقدير و تدبير ديده است آن درست و حق است.
🚫 و آن چه را كه در زمين ديده است آن خوابهای پوچ و غیر واقعی است .
♻️به امام گفتم: آيا روح مؤمن به آسمان صعود مى كند؟
✨گفت : آرى
♻️گفتم : آن چنان كه چيزى از روح در بدنش باقى نمى ماند؟
🌺فرمود: نه اين گونه نيست!
اگر روح به كلّى از بدن خارج شود كه چيزى از آن در بدن نماند، هر آينه كه بدن مرده است!
♻️گفتم:پس چگونه خارج مى شود؟
🌺فرمود: آيا آفتاب را نمى بينى كه در جاى خود است و شعاع آن در زمين معلوم است؟
🍀روح هم چنین است كه اصل آن در بدن است و حركت آن هنگام خواب، مثل شعاع آفتاب است
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام حسين عليه السلام:
بدانيد كه نيازهاى مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شماست....
از آنها ملول نشويد كه گرفتار مى شويد....
📚کشف الغمه ج2ص241
💎امام حسین(علیه السلام):
✍از آنچه موجب عذرخواهى مىشود بپرهيز، زيرا مؤمن بد نمىكند، عذرخواهى هم نمىكند
ولى منافق هر روز كار بد مىكند و بعد عذرخواهى مى كند.
📚تحف العقول، ص۱۷۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_اول
💠 زن در قرآن
▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث میشد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمیبندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد.
▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد میدهد و می فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می باشد.
وقتی منكران معاد می گفتند، انسان با مرگ نابود می شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟
▫️ ما با مرگ در زمین گم می شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می گیرد.
به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی میشود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می شود اگرچه بدن بپوسد.
▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می شود كیست؟ یك فصل عهده دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده دار بیان ارزشمندها و فاضل هاست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حریم اقتدار
🔸 ذیل آیه ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ از وجود مبارك #امام_صادق_سلام_الله_علیه سؤال كردند كه «أَقُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»؛ یعنی اینكه خدا فرمود: ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾، همان خطابی است كه به یحیای زاهدی كه جنگجو نیست می دهد یا وسیع تر از آن است؟ فرمود وسیع تر از آن است!
🔸 #یحیی_سلام_الله_علیه حكومتی نداشت؛ نه داوود گونه بود نه سلیمان گونه؛ نه جنگی داشت نه رهبری انقلاب را به عهده داشت. قرآن می فرماید به یحیی گفتیم: ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ اما به شما می گوییم هم كار یحیی را بكنید و هم كار داوود را؛ اگر ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾، شما هم كار داوود را بكنید که ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ و هم كار یحیی را بكنید كه با قوّه بگیرید. وقتی از حضرت سؤال كردند: «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»، حضرت فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً».
🔸 بنابراین #وظیفه_همه_ما ـ دولت و ملت و سراسر مملكت ـ این است كه این معارف الهی را یحیی گونه بگیریم كه ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ هم كار یحیی را باید انجام بدهیم که ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾ و هم كار داوود را باید انجام بدهیم که ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾؛ اینها كارهای ماست. این ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ هم به #حوزه كار دارد هم به #دانشگاه كار دارد هم به #دولت كار دارد هم به #ملت كار دارد، تا این ملت به حدی از نصاب برسد كه ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾ باشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 16
تاریخ: 1394/01/31
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب الصوم و الاعتکاف اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب دو جلدی الصوم و الاعتكاف از دیگر تقریرات درس فقه مرحوم آیتالله سید محمد یزدی است که به بررسی مسائل فقهی روزه و اعتکاف میپردازد. جلد اول از آغاز کتاب صوم تا پایان فصل مربوط به افرادی است که روزه آنها صحیح (من یصح منه الصوم) است و جلد دوم از بحث اقسام روزه تا پایان مباحث روزه و تمام کتاب اعتکاف را در بر دارد. تاریخ آغاز کتاب الصوم مشخص نیست اما تاریخ آغاز بحث اعتکاف ۲۴ رجب ۱۳۷۹ قمری بوده است. نکتۀ دیگر اینکه چند فرع آخر کتاب اعتکاف در تقریر شرح نشده است و این کتاب در سال ۱۳۹۷ (۱۴۳۹ ق) برای اولین بار توسط دار الاسراء منتشر شده است.
#آثار_فقهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_دوم
💠 زن در عرفان
▫️ نكته ای در اینجا مطرح است كه: اگر انسان #خلیفة_الله است، و این #مقام_انسانیت منزه از ذكورت و انوثت است چرا در بین مردان افراد فراوانی به این مقام راه یافته اند، ولی در بین زنان فقط چهار نفر به این مقام رسیده اند؟ در توضیح این نكته باید گفت:
1️⃣ اولاً، بسیاری از زنان هستند كه فضائلشان در تاریخ ثبت نشده است
2️⃣ ثانیاً، این چهار نفر بیانگر انحصار نیست
3️⃣ ثالثاً، اگر جامعه رشد بیشتری داشته باشد، سعی می كند امكانات ترقی و سعادت را در اختیار هر دو صنف قرار بدهد، و اگر جامعه ای عقب افتاده است نباید این تحجّر فكری جامعه را به پای مذهب نوشت، چرا كه مذهب راه را برای هر دو صنف باز كرده است، و هیچ كمالی را مشروط به ذكورت، یا ممنوع به انوثت، نكرده است، و مشروط بودن به ذكورت و انوثت مربوط به كارهای اجرایی است.
▫️ در پایان بحث اشاره به این نكته لازم است كه قرآن همان طور كه در بدو پیدایش انسان، سخن را در محور خلافت شروع كرده است، و #خلافت_زن_و_مرد_ندارد، در پایان پیدایش، و در انجام عالم هم، وقتی مسأله معاد، مسأله مواقف قیامت، مسأله برزخ و حشر، مسأله سؤال و جواب، و كتاب و توزین اعمال، و عبور در صراط، و كوثر، و مانند آن را مطرح می كند، هیچ گاه بین زن و مرد فرقی نمی گذارد، و در همه این موارد #زن_و_مرد با هم هستند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص196
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
🔴 کانال اختصاصی اخبار استان کرمان تاسیس شد
#پرچم_کرمان_بالاست 💚
😍جزئیات اخبار هواشناسی و تعطیلی مدارس کرمان و شهرستانها👇👇
https://eitaa.com/joinchat/977534976Cfaeac69e13
#کرمان_شهر_کریمان #شهر_حاج_قاسم❤️
اگر کرمانی هستی زود عضو بشو👆👆
💢 #حدیث_نگاشت |عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن
🔷 خداوند متعال در سوره«مدثر» به بزرگی از حضرت زهرا سلاماللهعلیها یاد نموده و فرموده است: «إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ، نَذِيرًا لِلْبَشَرِ»؛ «اين يكى از حادثههاى بزرگ است که در آن پند و اندرز آدمیان است».[1]
🔹 امام باقر علیه السّلام فرمودند: «منظور از این آیه، حضرت زهرا سلاماللهعلیها میباشد».[2]
📚 پینوشت:
[1]. سوره مدثر، 35-36.
[2]. تفسیر قمی، ج2، ص396.
📎 #کلام_عقاید
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_دوم
💠 زن در عرفان
▫️ راه های ترقی و تعالی انسان متفاوت است، یكی #راه_فكر و دیگری #راه_ذكر است، و زنان در راه ذكر و مناجات كه راه دل است و راه عاطفه و شور و علاقه و محبت است اگر موفق تر از مردها نباشند یقیناً همتای مردها هستند. و آن راه، راه اساسی است. اما راه فكر راه فرعی است زیرا كه راه فكر، راه گسترده و همه گیر نیست. بسیاری از افراد جامعه هستند كه گرچه شهر نشینند اما توفیق فراگیری درس و بحث را نداشته و ندارند، اما راه موعظه و #راه_دل و مناجات برای همه باز است. «علم الدراسة» برای همه میسور نیست، ولی «علم الوراثة» برای همه مقدور است و «علم الفراسة» برای همه میسور.
▫️ علم الدراسه همین است كه انسان در مجامع علمی شركت كند، درسی بخواند و فاضل و عالم بشود، اصطلاحاتی را فرا بگیرد و بعد از مدتی هم دوران پیری او فرا میرسد و هر چه در مدرسهها خوانده است همه آنها یكی پس از دیگری از یادش می رود. در دوران نوجوانی كم كم یاد می گیرد و در جوانی این معلومات را چند صباحی حفظ می كند و بعد كه دوران كهولت فرا رسید و به شیخوخیت سرازیر شد به تدریج از یاد می برد. این سه مرحله همان سه مقطعی است كه برای همگان در قرآن كریم تنظیم گردیده است. خدای سبحان می فرماید:
(اللَّه الّذی خلقكم من ضعف ثمّ جعل من بعد ضعف قوّة)؛ خداست آن كس كه شما را از آغاز ناتوان آفرید، آنگاه پساز ناتوانی قوّت بخشید. شما را اول از ضعف آفرید بعد از دوران ضعف برای شما قوت و قدرت خلق كرد.
(ثمّ جعل من بعد قوّة ضعفاً وشیبة)؛ و پس از توانایی ناتوانی و پیری داد.
▫️ انسان گاهی در دامنه كوه است گاهی بالا می رود بر روی قله كوه و گاهی هم از قلّه كوه به دامنه دیگری بر می گردد این سه مقطع برای هر زن و مرد در قرآن تنظیم شده است كه اول ضعف است بعد قدرت است سپس ضعفی دیگر. اول دوران فراگیری، بعد مرحله حفظ و نگهداری، سپس دوران از دست دادن تمام فراگرفته ها است.
«من هر چه خوانده ام همه از یاد من برفت» این عبارت حقیقت علم الدراسه است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص197
🔰 @p_eteghadi 🔰