eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💢دعا با وجود علم خدا به حاجات💢 دعا کردن به منظور اعلام نیازهای بنده به خداوند نیست، یعنی بنده در مقام دعا نیازهای خود را به خداوند اطلاع نمی دهد، چون خداوند همه چیز را می داند و به همه موجودات عالم و انسان ها و اسرار درونی آن ها علم دارد. در آیات متعددی از قرآن مجید علم خداوند به همه چیز و همه موجودات عالم و نیت های درونی انسان ها و آن چه را انسان ها در درون خود پنهان می کنند یا آن را آشکار می کنند، تذکر داده شده از جمله: ۱- « وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ ﭐللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» (آل عمران / ۹۲) یعنی شما هر چیزی را انفاق می کنید، خداوند به آن دانا است. ۲- «ذَ ٰلِکَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ ﭐللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي ﭐلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ﭐلْأَرْضِ وَأَنَّ ﭐللَّهَ بِکُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (المائده / ۹۷) یعنی این برای آن است که بدانید خدا آن چه را در زمین و آسمان است می داند و خدا به همه چیز دانا است. ۳- «قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِي صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ ﭐللَّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِي ﭐلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ﭐلْأَرْضِ وَﭐللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آل عمران / ۲۹) یعنی بگو اگر آن چه را در سینه های شماست پنهان کنید یا آن را آشکار کنید، خدا آن را می داند و او می داند آن چه را در آسمان ها و زمین است و خدا بر هر چیزی قدرت دارد. پس بنابراین دعا کردن بنده به منظور اطلاع دادن نیازهای خود به خدا نخواهد بود و علت دیگری خواهد داشت. باید این سؤال و امثال آن در مورد دعا تغییر یابد و به شکل دیگری گفته شود. مثلاً گفته شود، علت و حکمت دعا چیست؟! ما انسان ها به چه منظوری باید دعا کنیم؟! دعای بنده به منظور اطلاع دادن چیزی به خداوند نیست یعنی بنا،بر این نیست که یک بنده با عمل دعا، نیازهای خود را به خداوند اطلاع دهد. بلکه در اثر دعا ظرفیت روحی یک بنده برای دریافت رحمت بیشتری از خداوند، افزایش پیدا می کند. ما این جا رحمت خداوند را به رودخانه ای تشبیه می کنیم که با حجم عظیمی از آب به طور دائم در جریان است و جریان آن هرگز قطع نمی شود، اما میزان بهره برداری انسان ها از آب فراوان آن رودخانه متناسب با ظرفی است که همراه خود آورده اند. در اثر دعا ظرفیت بنده برای دریافت رحمت خداوند تغییر می کند، فلذا اگر در اثر دعا، بنده تغییری نکند، خواسته او تأمین نخواهد شد. یعنی عدم استجابت دعا از ناحیه بنده است. توضیح این که دعا و درخواست از خداوند شرایطی دارد، اگر بنده در دعای خود آن شرایط را به کار نبرد، در حقیقت دعا نکرده است، اگر چه الفاظ یک دعای معین را به زبان آورده یا از قلب خود عبور داده، اما دعای او دعای حقیقی با شرایط خاص آن نبوده است، اگر چه همین دعای ظاهری او هم تأثیراتی در مجموع زندگی او خواهد داشت و موجب پاداش هائی خواهد شد. یک فایده عظیم دعا برقراری ارتباط بین بنده و پروردگارش در مرتبه ای متعالی است! و گاهی ارزش این ارتباط و حاصل آن بسیار بیشتر از فواید حاجتی است که بنده آن را از خداوند درخواست می کند، یعنی خود عمل دعا و ارتباط با خداوند از طریق دعا مطلوب تر از چیزی است که بنده از پروردگارش آن را تقاضا می کند. و هر قدر استجابت یک دعا بیشتر به تأخیر بیافتد، سود بنده بیشتر خواهد بود، به شرط استمرار در دعا و نا امید نشدن از استجابت آن. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب تفسیر انسان به انسان(نظریه جدید پیرامون معرفت شناسی انسان) اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: این اثر وزین با یک مقدمه، سه بخش و نُه فصل موضوعات آتی را در اختیار قرآن‌پژوهان قرار ‌‌‌‌‌‌می‌دهد: امكان و اهمیت انسان‌شناسی، بررسی راه‌ها و روش‌های شناخت، ماهیت انسان، هویت قرآنی انسان، تفسیر انسان متشابه به انسان محكم، ثمرات تفسیر انسان به انسان و... . خدای ازلی عنوان آسمانی «خلیفة الله» را به انسان عطا كرده، در حالی كه فرشتگان در شناخت او عاجز و ملائک در آفرینش وی مضطرب‌اند. وجود انسانی را ‌‌‌‌‌‌می‌توان با شیوه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داد؛ روش‌های وحیانی، شهودی، عرفانی، نقلی و عقلی. قرآن كریم، ذات انسانی و اوصاف و افعال انسان را با توجه به تمام ابعاد او تبیین كرده و چیزی از بیان حقیقت انسانی فروگذار نكرده است؛ لیكن خود انسان خویش را چگونه تفسیر ‌‌‌‌‌‌می‌كند، آیا قدرت تفسیر خویش را دارد؟ و... . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
امام حسین علیه السلام و ذبح عظیم !!!! 🤔 : ❓شنیدم آخوندی مدعی بود که مقصود از ذبح عظیم که در قرآن در جریان ذبح حضرت اسماعیل بیان شده امام حسین است ? این سخنان سست و خلاف قرآن وهن دین و مذهب نیست ?!!!! 💠💠 👌خداوند در جریان حضرت ابراهیم ع و ذبح اسماعیل علیهما السلام می فرماید : "ما او (ابراهيم) را به نوجوانى بردبار و پر استقامت بشارت داديم - هنگامى كه با او به مقام سعى و كوشش رسيد گفت: فرزندم من در خواب ديدم كه بايد تو را ذبح كنم! بنگر نظر تو چيست؟ گفت: پدرم هر چه دستور دارى اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى يافت!- هنگامى كه هر دو تسليم و آماده شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد ...- او را ندا داديم كه اى ابراهيم! - آنچه را در خواب ماموريت يافتى انجام دادى، ما اينگونه نيكوكاران را جزا مى‏دهيم - اين مسلما امتحان مهم و آشكارى است - ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم. " ... وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ " ( صافات ١٠١ تا ١٠٧ ) ❕چنان که بارها گفته ایم , آیات قرآن هم تفسیری ظاهری دارد و هم تفسیری باطنی , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر » 📚بحار الانوار ج89 ص94 ❕تفسیر ظاهری " ذبح عظیم " که در آیه مذکور بیان شده است , همان معنای مشهوری است که مفسران در مورد آن می نویسند : " اما براى اينكه برنامه ابراهيم ناتمام نماند، و در پيشگاه خدا قربانى كرده باشد و آرزوى ابراهيم برآورده شود، خداوند قوچى بزرگ فرستاد تا به جاى فرزند قربانى كند و سنتى براى آيندگان در مراسم" حج" و سرزمين" منى" از خود بگذارد، چنان كه قرآن مى‏گويد:" ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم" (وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ). ❕در اينكه عظمت اين ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و يا از جهت اينكه فداى فرزند ابراهيم شد؟ و يا از نظر اينكه براى خدا و در راه خدا بود؟ و يا از اين نظر كه اين قربانى از سوى خدا براى ابراهيم فرستاده شد؟ 👌مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هيچ مانعى ندارد كه تمام اين جهات در ذبح عظيم جمع، و از ديدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد. ❕يكى از نشانه‏هاى عظمت اين ذبح آن است كه با گذشت زمان سال به سال وسعت بيشترى يافته، و الان در هر سال بيش از يك ميليون به ياد آن ذبح عظيم ذبح مى‏كنند و خاطره‏اش را زنده نگه مى‏دارد. " 📚تفسير نمونه، ج‏19، ص: 116 👌در روایات نیز تفسیر ظاهری " ذبح عظیم " به گوسفند فوق الذکر تفسیر شده است , چنان که در روایتی آمده است : " جبرئیل , اسماعیل را از زیر دستان ابراهیم بیرون کشید و گوسفندی از قلّه کوه ثَبیر ( بلندترین و عظیم ترین کوه مکه ) فرود آورد و به زیر دستان ابراهیم نهاد " تناول جبرئيل الكبش من قلة ثبير فوضعه تحته. " 📚الکافی ج ٤ ص ٢٠٧ ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇👇👇 ❕در روایتی تفسیر باطنی نیز برای " ذبح عظیم " شده و آن تعبیر ناظر به امام حسین علیه السلام دانسته شده است . ❕راوی می گوید : "از امام رضا عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «وقتى خداوندت به ابراهيم عليه السلام دستور داد كه به جاى اسماعيل، قوچى را كه خداوند برايش فرستاده، سر ببُرد، ابراهيم آرزو كرد كه كاش پسرش اسماعيل را با دست خود، سر مى‏بريد و مأمور نشده بود كه آن قوچ را به جاى پسرش سر ببرد تا به دلش چيزى باز گردد كه به دل پدرى كه عزيزترين فرزندش را با دست خود سر مى‏برد، باز مى‏گردد و با آن، استحقاق بالاترين درجه ثواب بر مصيبت را پيدا كند. خداوندت به او وحى كرد كه: اى ابراهيم! محبوب‏ترين بنده‏ام در نزد تو كيست؟ گفت: پروردگارم! نزد من، آفريده‏اى محبوب‏تر از حبيبت محمّد صلى الله عليه و آله نيافريده‏اى. خداوند متعال به او وحى كرد: آيا او نزد تو محبوب‏تر است، يا خودت؟ گفت: او، نزد من، از خودم محبوب‏تر است. فرمود: فرزند او، پيش تو محبوب‏تر است، يا فرزند خودت؟ گفت: او. فرمود: سر بريده شدن فرزند او از سرِ ستم به دست دشمنانش، برايت دردناك‏تر است، يا سر بريده شدن فرزندت به دست خودت و در راه طاعت من؟ گفت: پروردگارا! سر بريده شدن فرزند او به دست دشمنانش، برايم دردآورتر است. ❕فرمود: اى ابراهيم! گروهى كه خود را امّت محمّد مى‏پندارند، پسرش حسين را پس از او، از سرِ ستم و دشمنى مى‏كشند، همان گونه كه قوچ را سر مى‏برند و با اين، گرفتار خشم من مى‏شوند. 👈ابراهيم عليه السلام، به خاطر آن، بى‏تابى كرد و قلبش به درد آمد و شروع به گريستن كرد.👉 ❕خداوند، وحى فرستاد كه: اى ابراهيم! من بى‏تابى‏ات را بر پسرت اسماعيل اگر او را با دست خود، سر مى‏بريدى، با بى‏تابى‏ات بر حسين و كشته شدنش، جايگزين كردم و بالاترين درجه دريافت كنندگان ثواب بر مصيبت‏ها را براى تو مقرّر نمودم. اين، همان سخن خداوندت است كه: «و او (اسماعيل) را با قربانى بزرگى، باز رهانيديم» " " ... فَأَوحَى اللّهُ عز و جل: يا إبراهيمُ! قَد فَدَيتُ جَزَعَكَ عَلَى ابنِكَ إسماعيلَ، لَو ذَبحتَهُ بِيَدِكَ بِجَزَعِكَ عَلَى الحُسَينِ وقَتلِهِ، و أوجَبتُ لَكَ أرفَعَ دَرَجاتِ أهلِ الثَّوابِ‏ عَلَى المَصائِبِ، وذلِكَ قَولُ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ: «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» " 📚الخصال یک جلدی ص 58 ح 79، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 209 ح 1، تأويل الآيات الظاهرة: ج 2 ص 497 ح 12 ❕علامه مجلسی در مورد این تفسیر باطنی می نویسد : "چون حسین علیه السلام از فرزندان اسماعیل بوده، بنابراین اگر اسماعیل ذبح می‌شد، پیامبر به وجود نمی آمد و همین طور سایر ائمه و پیامبران علیهم السلام که از نسل اسماعیل بودند. به همین سبب در عوض ذبح اسماعیل، ذبح یکی از فرزندان او که حسین باشد قرار داده شد، گویا که حسین علیه السلام در عوض ذبح همه آن‌ها کشته شد و یک جزء به جای کل ذبح شد " " لما كان من أولاد إسماعيل فلو كان ذبح إسماعيل لم يوجد نبينا و كذا سائر الأئمة و سائر الأنبياء ع من ولد إسماعيل ع فإذا عوض من ذبح إسماعيل بذبح واحد من أسباطه و أولاده و هو الحسين ع فكأنه عوض عن ذبح الكل و عدم وجودهم بالكلية بذبح واحد من الأجزاء بخصوصه " 📚بحار الأنوار ، ج‏44، ص: 226 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ همان طوری كه قرائت دو قسم است: غلط و صحیح، و تنها ادیب ماهر می‏ تواند خواندن غلط را از خواندن صحیح تشخیص بدهد و همان طوری كه درمان دو قسم است: غلط و باطل و صحیح و حق، و طبیب راستین كسی است كه غلط را از صحیح جدا كند، هم دو نوع است: محبت باطل و محبت حق. و اگر حبیب، معلمِ كتاب و حكمت باشد درس محبت می‏ دهد و كار او این است كه محبت باطل را از محبت حق، جدا كند و به شاگردانش بیاموزد كه علاقه به همسر و فرزند و مال دنیا ابزار كارند، نه راه كمال. ذات اقدس اله می ‏فرماید: (كلّا بل تحبّون العاجلة)؛ نه چنین است بلكه دنیای زودگذر را دوست دارید. (وتحبّون المال حبّاً جمّاً)؛ و مال را دوست دارید دوست داشتنی بسیار. این محبت ها در دل شما راه پیدا نكند و این نوع محبت ها را به گِل بزنید نه به دل. چرا كه اینها ابزار كارند و اگر به دل راه پیدا كردند، دل را تصاحب می‏ كنند... ▫️ در دعای شریف كمیل وقتی گذشته و آینده تصفیه شد، و انسان خود را تطهیر كرد و طلب مغفرت و بخشایش نمود، و همه گناهان خود را بخشیده یافت، آنگاه به خدا عرض می ‏كند: «واجعل ... قلبی بحبّك متیماً»؛ قلبم را گرفتار و شیفته محبتت گردان. این جمله «واسطة العقد» دعای كمیل است و از غرر جمله‏ های آن دعای شریف به شمار می ‏آید. یا هنگامی كه دعای مبارك ابوحمزه ثمالی در سحرهای ماه رمضان خوانده می ‏شود و زمینه روحی مناسب حاصل می‏ شود، آنگاه عرضه می ‏دارد: «اللّهم املأ قلبی حبّاً لك وخشیةً منك و... شوقاً الیك»؛ خدایا دلم را لبریز از محبت خودت قرار بده. به همین جهت امام سجاد ـ سلام اللَّه علیه ـ در آغاز مناجات المحبّین، عرض می‏ كند: خدایا كیست كه لذت مناجات تو، لذت دوستی تو، لذت یاد تو را و تو را چشیده باشد و به فكر چیز دیگری باشد. «من ذا الّذی ذاق حلاوة محبّتك فرام منك بدلاً ومن ذا الّذی آنس بقربك فابتغی عنك حولاً» این درس محبت، برای افراد خشن و زورمند و زورآزما، كارآمد نیست. ▫️ این جا دل شكسته و تن خسته می ‏خرند، و اگر كسی توانست، بیشتری تحصیل كند، سخن دوست در او بیشتر اثر می‏ گذارد. در این مقام نمی ‏توان گفت چون وزن مغز زن، یا حجم مغز زن كمتر است، او در راه سیر و سلوك یا در راه كمال انسانی و دیگر طرق الهی عقب افتاده‏ تر از مرد است. راه دل اگر قوی ‏تر از راه عقل نباشد، همتای اوست و راه دل انكسار، رقت، محبت، عاطفه، گرایش می ‏طلبد. آن كسی كه دیرتر می ‏گرید و می ‏گراید او در ، كمتر موفق می ‏شود و آن كسی كه اهل گریه است رقیق‏ القلب ‏تر است. و اگر كسی بتواند «عاطفه حیوانی» را از محبت انسانی جدا كند و به مرز محبت راه پیدا كند و از شرّ ضعف نفس برهد و ضعف نفس را اشتباهاً به جای رأفت ننهد، آنگاه راه برای او در كلاس محبت باز است. ▫️ مردها هم ناچارند كه سرانجام را بیش از درس های دیگر ترویج كنند. چون خدای سبحان به ما فرمود: (قل إن كنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببكم اللَّه)؛ بگو اگر دوست دارید خدا را، پس پیروی كنید مرا تا خدا شما را دوست بدارد. یعنی این پیامبر كه است حلقه ارتباطی بین محبّ و محبوب می‏ باشد و اگر شما پیرو حبیب‏ اللَّه باشید از مرحله محبّ خدا بودن به مرحله محبوب حق شدن می‏ رسید. به طور طبیعی اگر محب و محبوب شدن خلق و حق برای صنف زنان بهتر از مردها میسر نباشد كمتر از آنها نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص220 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صلای وحدت 🔸 رسالت انبیا محلّی و منطقه‌ ای و بین ‌المللی است. قرآن كریم تنها ما مسلمان ‌ها را به اتحاد دعوت نمی ‌كند تنها به ما نمی ‌فرماید: ﴿إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِكُمْ﴾ تنها به ما نمی ‌فرماید: ﴿لاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ﴾؛ شكوه شما شوكت شما به وسیله اختلاف از بین می ‌رود، بلکه به مسیحی ‌ها هم می ‌فرماید اختلاف نداشته باشید به یهودی ‌ها هم می ‌فرماید اختلاف نداشته باشید به مسیحی و یهودی هم می ‌فرماید شما اختلافاتتان را کنار بگذارید و آن مشتركاتتان را بگیرید، بعد می ‌فرماید ما مسلمان ‌ها با شما اهل كتاب یك منطقه‌ ای داشته باشیم كه اختلافی نداشته باشیم: ﴿تَعَالَوْا إِلَی كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَكُمْ﴾. 🔸 قرآن كریم چند پیام وحدت ‌آمیز دارد: یكی محلّی است كه داخله مسلمان ‌ها را به وحدت دعوت می ‌كند ﴿وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً﴾؛ یكی اینکه مسیحی‌ ها را به وحدت دعوت می ‌كند؛ یكی اینكه كلیمی ‌ها را به وحدت دعوت می‌كند؛ یكی اینكه كلیمی و مسیحی را با هم هماهنگ می ‌كند؛ یكی اینكه مسلمان‌ ها را با اهل كتاب هماهنگ می ‌كند؛ این دین است! می گوید بالأخره شما مشتركاتی دارید، اگر اختلاف نكنید بیگانه به توحید حمله نمی ‌كند؛ با هم، بحث ‌های علمی‌تان را داشته باشید اما مقدّسات یكدیگر را محترم بشمارید. فرمود: ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یقُصُّ عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَكْثَرَ الَّذِی هُمْ فِیهِ یخْتَلِفُونَ﴾، برای اینكه اختلاف ‌ها برداشته بشود. شما فراوانی دارید، این درگیری و زد و خورد و كشتار در اثر اختلاف است، وقتی اختلاف نباشد بالأخره زندگی راحتی دارید. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 22 تاریخ: 1391/03/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️شهادت فاطمه سلام الله‌علیها امتداد حیات فاطمی 🔸 آن‌کسی که بهترین مرگ یعنی شهادت را تجربه می‌کند، بهترین زندگی را داشته است و به گفته سردار عزیز اسلام حاج قاسم سلیمانی: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود؛ تمام شهدا دارای این مشخصه بودند». 🔸شهادت، یکی از صفات صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است، ایشان را «صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ»می‌خوانیم، شهیدی که بالاترین رتبه ممکن برای یک انسان را به‌دست آورده است و اولین انسان واردشده به بهشت است. این بانوی عالم چگونه زیست که این‌گونه شهید شد و به بالاترین درجه انسانیت و شرافت نائل آمد؟ 🔹فردی که به‌گونه‌ای زیسته که در خانه، رکن امیرالمؤمنین علیه‌السلام و در خارج از خانه بصیرترین مبارز سیاسی دوران است، از طرف قدرت‌پرستان منافق، مورد سوءقصد قرار می‌گیرد. اینکه شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را یک حادثه بدانیم ناشی از تفکیک بین مراحل حیات پاک ایشان و ساده‌اندیشی در بررسی تاریخی است. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اوج اعتقاد به خدا 🌿 امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...». ✍️ سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست (خداست) و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال باور به او، همان [باور به] توحید اوست. 📚 سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه اول. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین علی علیه السَّلام: آگاه باشید مبادا از بستگان تهیدست خود روی برگردانید که نگاه داشتن مالِ دنیا زیادی آن را نیاورد، و از بین رفتن آن کمبود ایجاد نکند. آن کس که دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد تنها یک دست از آن‌ها گرفته است، اما دست‌های فراوانی را از خودش دور کرده است. 📖نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "الخمس" تألیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) با حضور مستمر و جدّی در مباحث فقهی آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد، و... (رحمهم‌الله) بحث‌های فقهی فراوانی را به بهترین وجه تقریر و عرضه كرده است. «کتاب الخُمس» تقریرات درس حضرت آیت الله العظمی محقق داماد است كه در یك تمهید (تعریف خمس و تأسیس اصل)، دو باب (چیزهایی كه خمس در آن واجب است، تقسم خمس و شرایط مستحقان خمس) و خاتمه (انفال، حكم تصرف در آنچه متعلق به امام (علیه‌السلام) است و... تدوین شده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴امت مظلوم ▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می ‌خواهم عرض کنم در بین زن ‌ها وجود مبارک صدیقه کبری (سلام الله علیها) است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ آنها که آمدند را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ‌ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می‌ کنیم ما هم حمایت می ‌کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت جهانی است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی ‌کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می ‌کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه). وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می ‌کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه‌ نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی ‌آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه ‌اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این تا فاطمه را خانه ‌نشین کند! تنها سخن از گرفتن و و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می ‌شود که او را خانه ‌نشین کند؟! ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه‌ نشین کردند، چرا درباره آنها نمی ‌گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می ‌دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه ‌نشین کنند، پس معلوم می ‌شود که . اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می ‌شود، امت در برابر فرد که جمع نمی ‌شود. ▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش‌ سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»! : 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 422 تاریخ: 1397/11/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰