✍امیرالمؤمنین علی علیه السَّلام:
آگاه باشید مبادا از بستگان تهیدست خود روی برگردانید که نگاه داشتن مالِ دنیا زیادی آن را نیاورد، و از بین رفتن آن کمبود ایجاد نکند.
آن کس که دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد تنها یک دست از آنها گرفته است، اما دستهای فراوانی را از خودش دور کرده است.
📖نهج البلاغه
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "الخمس" تألیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) با حضور مستمر و جدّی در مباحث فقهی آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد، و... (رحمهمالله) بحثهای فقهی فراوانی را به بهترین وجه تقریر و عرضه كرده است.
«کتاب الخُمس» تقریرات درس حضرت آیت الله العظمی محقق داماد است كه در یك تمهید (تعریف خمس و تأسیس اصل)، دو باب (چیزهایی كه خمس در آن واجب است، تقسم خمس و شرایط مستحقان خمس) و خاتمه (انفال، حكم تصرف در آنچه متعلق به امام (علیهالسلام) است و... تدوین شده است.
#آثار_فقهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴امت مظلوم
▫️ در هنگام دفن #حضرت_صدیقه_کبری (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا».
▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی #یک_ امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است.
در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می خواهم عرض کنم در بین زن ها وجود مبارک صدیقه کبری (سلام الله علیها) #به_تنهایی_امت_ است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است!
▫️ آنها که آمدند #مریم_سلام_الله_علیها را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می کنیم ما هم حمایت می کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت جهانی است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه).
وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این #امت_جمع_شد تا فاطمه را خانه نشین کند! تنها سخن از گرفتن #فدک و #سیلی و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می شود که او را خانه نشین کند؟!
▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه نشین کردند، چرا درباره آنها نمی گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه نشین کنند، پس معلوم می شود که #او_یک_امت_است. اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می شود، امت در برابر فرد که جمع نمی شود.
▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»!
#فاطمیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
:
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 422
تاریخ: 1397/11/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شیء را، صورت آن تشكیل می دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست.
توضیح مسأله این است كه: اگر خواستیم موجودی را با فعلیتی بشناسیم، صورت او روشنگر فعلیت آن است و حقیقت آن را به ما نشان می دهد، اما چون ماده آن، مشترك است و می تواند به صورت های دیگر نیز در بیاید لذا نشانه حقیقت آن نیست.
▫️ خاك برای صور گوناگون ماده است و می تواند به صورت درخت، معدن، میوه های گوناگون، حبه ها و حصه های مختلف درآید، و یا به صورت انسان یا حیوان های متفاوت شكل گیرد و... ، اما تا وقتی كه به صورت خاصی، درنیامده، فعلیت خاص پیدا نمی كند. البته منظور از صورت، اندام و قیافه نیست، چون شكل و قیافه عرضی است، بلكه منظور همان فعلیت جوهری است كه حقیقت شیء را تأمین كرده و از یك جهت به نحوه هستی آن برمی گردد.
▫️ بزرگان اهل حكمت می گویند: مذكر و مؤنث بودن، از شؤون ماده شیء است، نه از شؤون صورت آن. یعنی این دو، در بخش صورت و فعلیت بی تأثیر است و تنها در بخش ماده نقش دارد، لذا آنجا كه فرق بین جنس و ماده را ذكر می كنند، می گویند: ماده اصنافی دارد كه بعضی از آن اصناف مذكر و بعضی مؤنث است. و نشانه این كه مرد و زن بودن، و ذكورت و انوثت به ماده برمی گردد نه به صورت، این است كه این دو صنف، اختصاص به انسان نداشته بلكه در حیوان و حتی در گیاهان هم هست. بنابراین بر اساس یك قیاس استثنایی معلوم می شود هر چیزی كه مراتب پایین تر از انسان، آن را دارا می باشد، به «صورت» انسانی بر نمی گردد، چون اگر به صورت انسان بر می گشت هرگز پایین تر از انسان، واجد آن نمی شد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص244
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صراط حق
🔸 در قرآن کریم فرمود بشر ـ آنها که اهل فکر و تحقیق هستند ـ موظّف است مکتب های گوناگون را بشنود و بررسی کند و بهترین آنها را بپذیرد؛ این #آزاد_اندیشی است.
1️⃣ فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ ٭ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ به آن محققان و پژوهشگرانی بشارت بده که مکتب های گوناگون را می شنوند، مطالعه می کنند، ارزیابی می کنند و بهترینِ آنها را می پذیرند (این اصل اوّل).
2️⃣ اما در قرآن کلّی گویی محض نیست که یک سلسه کلّیات را بگوید و مصداق نشان ندهد، لذا بعد از آن اصل فرمود در بین مکتب های گوناگون، #احسن_المکاتب، مکتب توحیدی است: ﴿مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ بهترین قول، قولی است که با آن به الله دعوت بشود؛ (این اصل دوم).
3️⃣ اصل سوم، صغرا را هم نشان داد فرمود پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کسی است که می گوید: ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ﴾؛ من هستم که مردم را به الله دعوت می کنم، خودم هم ﴿عَلی بَصیرَةٍ﴾ این راه را رفتم و می روم و پیروان من هم همین کار را می کنند؛ ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا﴾ و ﴿مَنِ اتَّبَعَنی﴾ هم «یدعوا الی الله علی بصیرة».
🔸 بنابراین اصل اوّل، اصل پژوهش و حقمداری را ذکر کرد؛ اصل دوم مشخص کرد که کدام مکتب «أحسن المکاتب» است و اصل سوم هم فرمود که چه کسانی این راه را دارند.
#روز_پژوهش
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صف جلسه 4
تاریخ: 1396/12/22
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از 🇮🇷مثل هانیه🇮🇷
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اینجا مترو تهرانه
دهه نودی هامون رو ببینید و لذت ببرید 🥰😍
✅شما هم اگر #بی_تفاوت و بی دغدغه نیستید با گروه دانشجویی «مثل هانیه» همراه شوید #خبرهای_خوبی در راهه 😍👇
https://eitaa.com/joinchat/2196177079C8c0a08e6b5
152.1K
⭕️ سوال
❓آیا کسی که در جوانی فوت کنه گناه کمتری داره تا کسی که در پیری فوت میکنه ؟؟؟واگه کسی در پیری فوت کنه باید در برزخ بیشتر جواب بده؟؟و اگر اینجور باشه پس عدالت چی میشه
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اگر انسان اهل گناه باشد خب در جوانی هم گناه می کند هرچند بیشتر زنده باشد، گناه بیشتری خواهد کرد. اگر هم اهل گناه نباشد، هر چه بیشتر زنده باشد عمر کند باز هم گناه نمی کند.
اگر امر دایر باشد بین این که انسان زود در جوانی بمیرد و نه گناه کند و نه طاعت یا این که نه عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند دوّمی بهتر است.
عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند بهتر از این است که زود بمیرد[و طاعتی نداشته باشد]
حضرت علی علیه السلام می فرمایند دوست نداشتم که در بچگی می مُردم و صاف می رفتم بهشت، بزرگ نمی شدم که پروردگارم را بشناسم و طاعتش را انجام بدهم!
بنابراین اگر انسان اهل گناه نباشد عمرش طولانی باشد بهتر است.
بله اهل گناه باشد بهتر است، هر چه زودتر بمیرد که گناه کمتری داشته باشد.
[در رابطه با میزان گناهش] آن هم در برزخ باید آن مقدار کمبود جبران بشود حالا چه طولانی باشد
[چه کوتاه؛ مثل این می مانَد که] یک صد تومانی بدهکار است[حالا] چه یک تومان یک تومان پس بدهد چه یکجا پس بدهد، [در هرصورت] باید بدهکاری را بدهد.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
آیا استفاده از ضربالمثل کوچه علی چپ توهین به امیرالمؤمنین(ع) است؟
در فرهنگ لغت «خود را به کوچه علی چپ زدن» به معنای آن است که فردی با آنکه از موضوعی اطلاع دارد؛ اما چون اعلام و تأیید آن به ضرر و زیانش تمام میشود، خود را به نادانی میزند که چنین رفتاری را نمیتوان اخلاقی به شمار آورد.
اما در مورد این ضرب المثل - جدای از اینکه از کجا و با چه انگیزهای آغاز شده و مخترعش چه کسی بود- باید گفت؛ امروزه، نمیتوان آنرا توهینی نه نسبت به حضرت علی(ع)، و نه نسبت به هر شخص محترم و موجه دیگری به شمار آورد که نامش علی است؛ زیرا چه بسا همین افراد نیز از این ضرب المثل استفاده کرده و آنرا توهینی به خود نمیپندارند. از سوی دیگر نمیتوان سازندگان چنین ضربالمثلهایی را با قطع و یقین به سوء نیت و قصد اهانت به امام علی(ع) متهم کرد، هر چند ممکن است برخی از آنها چنین قصدهایی را داشتند.
با این وجود، سزاوار است از نقل و گسترش چنین ضرب المثلهایی تا آنجا که امکان دارد پرهیز نماییم تا اندک شائبهای نیز در این زمینه به وجود نیاید.
گفتنی است که خود را به ندانستن زدن در جایی که فردی کار ناشایستی انجام داده و با افشای آن آبرویش در خطر میافتد، رفتاری اخلاقی است که در متون دینی از آن با نام تغافل یاد میشود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 هدف دشمن از طرح مسائل تفرقهافکن
🔸 تبیین و اجرای احکام در دوران غیبت از وظائف علما است و از آنجا که نشر و اجرای احکام الهی برخلاف منفعت دشمن است، سعی در تخریب علما و فقها و تفرقه بین آنهاست.
🔸 یکی از ابزارهای دشمن برای اسلامهراسی و کاستن نیروهای انسانی اسلام، استفاده از تهمت و ترور شخصیتهای اسلامی از جمله علماست.
🔸 دشمن با استفاده از ترفند «تفرقه بینداز و حکومت کن»، اختلافافکنی را علیه دین، جامعه و علما در دستور کار خود قرار داده و سالهاست که توانسته با همین استراتژی اهداف پلید خود را پیش ببرد.
🔹قرآن کریم همه مردم را از تفرقه برحذر میدارد: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ» «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود، به یاد آورید»(سوره آل عمران، آیه103).
📎 #کلام
📎 #تفرقه
📎 #وحدت
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امامت از منظر اندیشمندان اهل تسنن
✅بزرگان اهل تسنن در مساله امامت جملاتی دارند که نشان از جایگاه والای امامت در اسلام است. به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1️⃣ناصر الدین بیضاوی
قاضی بیضاوی که از استوانههای علمی اهل تسنن است و در علوم مختلف دارای تالیفات متعدد است در کتاب «منهاج الوصول» خود چنین نگاشته است: «انکار امامت، کفر و مخالفت با آن بدعت است.»
2️⃣محمد بن حسن بدخشی
بدخشی در کتاب خود به صراحت چنین بیان داشته است: «امامت جزو اصول دین است، به گونهای که انکار آن منجر به کفر و بدعت گذاری میشود.»
3️⃣ شمس الدین اصفهانی
وی که از صاحب نظران شهیر اهل تسنن است در کتاب خود همین مطلب را میآورد و مینویسد: «الامامة فإنَّها مِن أصولِ الدّین و مَخالفتها بِدعَة؛ امامت از اصول دین است و انکار آن بدعت است.»
4️⃣تقی الدین ابوالحسن سُبکی
تقی الدین سُبکی که از علمای مشهور اهل تسنن است و از جایگاهی رفیع نزد ایشان برخوردار است، در مساله امامت چنین بیان داشته است: «ومَخالفتها بِدعَة وَمُؤثرة فی الفِتَن، فَتَتوافر الدَّواعی علی نَقلِها؛ مخالفت امامت بدعت و موجب فتنه است و داعی بر نقل آن متواتر است.»
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #امامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ قرآن؛ راستترین و رساترین کتاب هدایت
🔷 در میان انبوه نویسندگان و کتابها، قرآن کتابی است که قابل قیاس با هیچ کتاب دیگری با توجه به این دو شاخصه نیست. قرآن کتابی از سوی خداست. خدایی که علم بینهایت دارد، خالق انسان است و او را بهتر از هرکسی میشناسد. از طرفی در انتقال مطلب، امکان خطا در مورد او نیست. ازاینرو کتابی که از سوی او باشد، بهترین کتابی میشود که میتوان تصور کرد.
🔹 قرآن؛ هدایتگر انسان
با توجه به اینکه هدف از خلقت انسان، تقرب بهسوی خدا و رسیدن به سعادت است، قرآن از لحاظ موضوع، شریفترین موضوع را دارد. رساندن بشر به اوج قلههای اخلاق، انسانیت و درنهایت خوشبختی در دنیا و آخرت، رسالت این کتاب آسمانی است.
🔹 قرآن مسیر اصلى رشد و سعادت انسان را روشن ساخته و باید هر شخص برای رسیدن به سعادت و ساخت جامعه اسلامی و همچنین در جهت رفع کاستیها و پیشرفت، سمتوسوی قرآنی بگیرد. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرمایند: «اُخْبِرُكُمْ عَنْه: اَلا اِنَّ فیهِ عِلْمَ ما یَأتى وَ الْحَدیثَ عَنِ الْماضى وَ دَواءَ دائِكُمْ وَ نَظْمَ بَیْنِكُم»؛[1] «من شما را از قرآن آگاه مىكنم. بدانید علم گذشته و آینده و درمان درد شما و راه نظم و سامان امورتان در قرآن است».
پی نوشت:
[1]. نهجالبلاغه، خطبه158.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #قرآن
🔰 @p_eteghadi 🔰