eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ پاداش و ایمان حضرت زینب در سایه صبر 🔸امام صادق علیه‌السلام از رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل فرمود: «إذا نُشِرَتِ الدَّواوينُ ونُصِبَتِ المَوازينُ لم يُنْصَبْ لأهلِ البَلاءِ مِيزانٌ، ولَم يُنْشَرْ لَهُم دِيوانٌ، و تلا هذِه الآيةَ: إنَّما يُوَفّى الصّابِرونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»؛ «هنگامی که نامه‌های اعمال گشوده می‌شود و ترازوهای عدالت پروردگار نصب می‌گردد، برای کسانی که گرفتار بلاها [و حوادث سخت] شده‌اند، نه میزان سنجشی نصب می‌شود و نه نامه عملی گشوده خواهد شد. پس این آیه را تلاوت کردند: شكيبايان پاداش خود را بى‌‏حساب [و] به تمام خواهند يافت». ازاین‌رو بانویی که این حجم از مصیبت در زندگی را می‌بیند و از کودکی شاهد شهادت بستگان خود می‌باشد تا اینکه در واقعه عاشورا آن مصیبت بزرگ را تحمل می‌کند و صبر می‌نماید، بدون شک باید بدون حساب وارد بهشت شود و در مقام صابران قرار گیرد. 🔹امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «إنّما المؤمنُ بمنزِلَةِ كَفّةِ المِيزانِ: كُلّما زِيدَ في إيمانِهِ زِيدَ في بلائِهِ»؛«همانا شخص مؤمن به منزله کفه ترازو است که هرچقدر ایمان او بیشتر شود، بلا و مصیبت او بیشتر می‌شود». 🔸با تطبیق این روایت با مصیبت‌های زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها (که در سنین کودکی پیامبر را از دست دادند و با فاصله اندک مادر بزرگوارشان شهید شد، سپس پدر و پس از آن برادرشان امام حسن علیهم‌السلام و در نهایت در واقعه عاشورا بنی‌هاشم و... به شهادت رسیدند) به ایمان راسخ ایشان پی می‌بریم. ایمان حضرت به اندازه‌ای قوی بود که توانست یاد واقعه عاشورا را تا به امروز زنده نگه داشته، پیام آن را به جهانیان ابلاغ کند. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند: آن کسی که بر اثر جهل بسیار به نزاع و ستیز برخیزد نابینایی او نسبت به حق پایدار خواهد بود. 📚حکمت ۳۱ نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آموختن 🔸 عدل در قوا غیر از عدل در اوصاف است غیر از عدل در افعال است؛ این است كه این نیروهای علمی و عملی كه افراد دارند، برخی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل قرار دارند. در مسئله استعداد و فهمیدن مطلب بعضی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل ‌اند. 🔸 می ‌بینید بعضی ها دارای جُربزه ‌اند؛ جُربزه از بدترین چیزهای درس خواندن است! جربزه این است كه مثل یك گنجشك نوظهور از شاخ به شاخ از شاخه به شاخه از مطلب به مطلب برود، قبل از اینكه حقّ این شاخه را عملی بكند از این مطلب به مطلب دیگر می ‌پردازد، ذهن آرام نیست، هنوز استاد مطلبی را طرح نكرده اشكال می ‌كند هنوز جواب را نشنیده وارد یك شعبه دیگر می ‌شود. این‌ چنین طلبه یا دانشجویی به زحمت دانشمند بشود، برای اینكه ذهن آرامی ندارد، این او را به زحمت می ‌اندازد. افراد كودن‌ که ذهنشان دیرپرواز است هم بعید است به جایی برسند؛ این افراد كُندپرواز نظیر آن پرنده‌ های بال و پر شكسته‌اند كه به زحمت كسی باید اینها را از شاخه‌ای به شاخه دیگر ببرد. این كودنی مانع رشد است آن جربزه مانع رشد است. 🔸 آن استعدادی كه در باشد به آن می ‌گویند . این حكمت نه حكمت نظری است نه حكمت عملی است، از سنخ معرفت و دانش نیست، از سنخ قوّه است؛ این نیرو اگر نیروی عادلی باشد، تا حرف را خوب بررسی نكرده نه تصدیق می ‌كند نه تكذیب و تا حرف استاد یا آن طرف مقابل تمام نشده شروع نمی ‌كند به اعتراض یا قبول یا نكول. چنین كسی چه در حوزه چه در دانشگاه بالأخره موفق می ‌شود و دانشمند آینده خواهد بود. این از است كه انسان دارای استعدادی باشد ؛ نه اینکه خودش صابر باشد، استعدادش صابر باشد؛ زود تصدیق نكند زود تكذیب نكند زودپرواز نباشد دیرپرواز نباشد نه كودن باشد نه جربزه ‌ای. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27 تاریخ: 1390/12/13 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️اثبات توحید در کلام امام صادق علیه‌السلام 🔷استدلال‌های متعدد عقلی و نقلی بر توحید پروردگار وجود دارد. ادله نقلی بر توحید در کتب روایی شیعه بسیار زیاد است. این روایات، به شیوه‌ای اقامه‌شده که هم برای دانشمند و هم فرد عادی قابل فهم و منطقی است. 🔸از باب نمونه امام صادق علیه‌السلام در مواجهه با کافری که به دو خدا قائل بود، استدلالی بسیار روان و البته قوی و منطقی بر توحید و نفی شرک بیان فرمودند. 🔹استدلال در این روایت از این‌ قرار است: 🔸«اینکه تو می‌گویی خدا دو تاست، از سه حال خارج نیست: 1️⃣ یا هر دو خدا قوی هستند 2️⃣ یا هر دو ضعیف‌اند 3️⃣یا یکی قوی و دیگری ضعیف است. پس اگر هر دو قوی «قادر» هستند، چرا یکی دیگری را دفع نمی‌کند تا به‌تنهایی عالم را تدبیر کند و اگر می‌پنداری که یکی قوی و دیگری ضعیف است، ثابت می‌شود که خدا یکی است آن‌چنان‌که ما می‌گوییم، چون دومی ضعیف است».[1] 🔸بررسی سه صورت دوخدایی: 1️⃣صورتی که یکی از دو خدا قوی و دیگری ضعیف باشد، حکمش روشن است؛ چون ضعیف ناقص است و خدا نمی‌تواند باشد، پس قوی خداست. 2️⃣صورتی که هر دو خدا قوی باشند، بر اساس بیان حضرت که فرموده‌اند یکی باید بر دیگری غلبه کند تا تدبیر برای خودش باشد، باید توجهی به تدبیر عالم داشته باشیم. تدبیر اگر از سوی دو خدا می‌بود، با توجه به اینکه باید اراده‌ هرکدام از آندو متفاوت از دیگری باشد، نباید این نظم و انتظام پدید می‌آمد. در قرآن نیز اشاره به این نکته شده که اگر دو خدا در جهان بودند، آسمان و زمین فاسد و نابود می‌شدند.[2] 👌🏻امام صادق علیه‌السلام اشاره به‌حکم صورتی که دو خدا ضعیف باشند، نکردند و علت عدم اشاره نیز روشن است؛ چراکه دو خدایی که ضعیف باشند، ناقص هستند و ناقص نمی‌تواند خدا باشد. در نتیجه تنها خداوندی که قادر مطلق است و هیچ نقصی ندارد، خدای یکتاست. 📝پی‌نوشت: [1]. شیخ کلینی، اصول کافی، ج1، ص81. [2]. سوره انبیا، آیه22. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
134.9K
⭕️ سوال ❓آیا درسته که میگن حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در زمان رحلت پیامبر هر شب زیاد گریه می کردند و صداشون همسایه‌ها رو اذیت می کرد؟ سؤال دوم: اینکه میگن صبر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها زیاد بود و بعد میگن حضرت زینب سلام‌الله‌علیها یک‌سال بعد از عاشورا فوت کرد آیا این با صبرش منافات داره...؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "زن در آینۀ جلال و جمال " اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: ظهور شخصیت زن در جایگاه اصلی و انجام رسالت‌‌‌‌‌‌‌های سنگین و مسئولیت‌های الهی و انسانی او و نحوۀ راهیابی به كمال واقعی‌اش اقتضا می‌كند تا آرای باطل در این زمینه تحلیل و تبیین شده، فساد یا نقص آن‌ها آشكار گردد. بر این اساس كتاب ارزشمند «زن در آینۀ جلال و جمال» این مسئولیت خطیر را به عهده دارد تا مقام و منزلت زن را تبیین كرده و موقعیت فردی و اجتماعی و نقش مؤثر و جهت‌دار وی را در جامعه، بر اساس رهیافت قرآنی، عقلی و عرفانی بیان كند. این كتاب در چهار فصل به زن در قرآن، زنان بافضیلت در قرآن، زن در عرفان، زن در برهان، زنان فرزانه، زن و تصدی امور اجرایی، زن و مدیریت خانواده، حجاب حق الهی، پاسخ به شبهات و... می‌پردازد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اساس وحی نبوی 🌿 ««قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» بگو: جز اين نيست كه به من وحى مى‌شود معبود شما، معبودی يگانه است. ✍️ نکته: تو‌حید، عصاره وحی نازل‌شده بر پیامبر است و راز مطلب این است که دیگر اصول و حتى فروع و احکام دین نیز درنهایت به اصل توحید بازمی‌گردد. 📚انبیاء: 108. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
📣 عضویت اختصاصی اهالی تهران 😍 🔸کانال اطلاع رسانی اخبار ریز و دُرشت تهران، مراسمات، ایستگاه‌های صلواتی و مراکز تجاری ✅ اهل کدام منطقه تهران هستید؟ 👇 🔸دماوند 🔹تهران 🔸فیروزکوه 🔸آبعلی 🔸لواسان 🔹شمیران 🔸چیتگر🔹شهریار 🔸بهارستان 🔹رباط‌کریم 🔸ورامین 🔹پیشوا 🔸پاکدشت 🔹قرچک 🔸مناطق دیگر... 🔹 دسترسی به مهمترین اخبار تهران همراه با صدای مردم و پاسخ مسئولین در بزرگترین کانال خبری استان 👇 https://eitaa.com/joinchat/976224256Ca9fc359963 برای اینکه به جمع اهالی تهران بپیوندید پیوستن رو بزنید 🙏
⭕️ سوال ❓منظور از توحید نظری و عملی را توضیح دهید؟ 🔹توحید در یک تقسیم‌بندی کلی به توحید عملی و نظری تقسیم می‌شود. 🔸توحيد نظری: اين بخش، ناظر به بعد معرفتی انسان نسبت به خداوند (از جهت ذات، صفات و افعال) می‌باشد و مستقيماً به وظايف عملی انسان در برابر خدا مربوط نمی‌باشد و شامل توحيد ذاتی، صفاتی، افعالی و... می‌شود. 🔹توحيد عملی: اين بخش ناظر به وظايف عملی انسان در برابر خداوند می‌باشد كه شامل توحيد عبادی، اطاعتی، استعانی، حبّی و... می‌شود. 🟩 شهید مطهری رحمةالله‌علیه بیانی روان در مورد این تقسیم دارند. از دیدگاه ایشان توحید نظری مربوط به عالم شناخت و اندیشه است، یعنی خدا را به یگانگی شناختن، و توحید عملی یعنی خود را در عمل، یگانه و یك جهت و در جهت ذاتِ یگانه ساختن. به عبارت دیگر توحید نظری یعنی شناخت یگانه بودن خدا، و توحید عملی یعنی یگانه شدن انسان.[1] 📝 پی‌نوشت: [1]. مجموعه آثار شهید مطهری، ج26، ص99. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ داستان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی و مربوط به سال 1371 می باشد که وارد تقویم‌ها کردند؟ 💢 عده‌ای با بیان دلایل واهی و سست، درصدد انکار شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستند و با تخیل خود آسمان را به ریسمان می‌بافند و دلیل تراشی می‌کنند و از لابلای تقویم‌ها به دنبال شواهدی بر کتمان شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها هستند. 🔸 آن‌ها تمام این دلایل قطعی و اسناد تاریخی را رها کرده‌ و می‌گویند در کتاب‌هایتان لفظ وفات آمده است و داستان شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی است که در سال 1371 در مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت، وفات را حذف و شهادت را جایگزین کردند. 🔰 در اینجا در دو محور به پاسخ این شبهه می‌پردازیم: 1️⃣ «وفات» كلمه‌ای عام است كه هم به مرگ طبيعى و هم به شهادت اطلاق مى‌شود. ثانیاً در کتاب‌های معتبر بسیاری، حتی در مورد شهادت سیدالشهدا و امیرالمومنین علیهماالسلام و هم‌چنین در مورد خلفای اهل سنت نيز كلمه وفات به كار رفته است. 2️⃣ باید از اینان پرسید از کی تا به حال تقویم، معیار سنجش صحت و یا بطلان حوادث و رویدادهای تاریخی است. مگر نویسندگان تقویم‌ معصوم از خطا و اشتباه بوده‌اند که نگارش‌شان برای ما داری حجیت باشد. مگر تقویم نویس‌ها، عقائد یک مذهب را بیان می‌کنند که شما در تقویم به دنبال آن می‌گردید. 📌 مگر شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مربوط به بعد از انقلاب است که آن را از کشفیات جمهوری اسلامی می‌خوانید؟ لازم است بدانید واژه شهادت در همان قرن‌های اول به کار رفته است، آن‌چنان که در منابع معتبر شیعه که مربوط به صدها سال پیش هستند موجود است. شیخ مفید از بزرگان و مفاخر شیعه متوفای 413 داستان شهادت حضرت را نقل می‌کند و واژه شهیده را به کار می‌برد. هم‌چنین مرحوم کلینی متوفای 328 از محدثان بزرگ شیعه از زبان امام موسی کاظم علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند:« همانا فاطمه صدیقه شهیده است». ✅ بنابراین داستان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی و مربوط به سال 1371 نمی‌شود، هم‌چنان‌که امام خمينی رحمه‌الله‌علیه روز 18 اسفند 1360 فرمودند: «من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمين و بر شما تسليت عرض مى كنم». و به کار رفتن کلمه وفات نیز در بعضی از کتب شیعه منافاتی با اصل شهادت حضرت ندارد، چرا که این کلمه هم‌چنانی که گذشت هم به رحلت و هم به شهادت اطلاق می‌شود. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فیض توبه 🔸 ، یک نعمت است! درباره این نعمت می‌ فرماید اوّل فیض خداست که خوابیده را بیدار می ‌کند؛ امکاناتش را فراهم می‌ کند، به او می ‌گوید به فلان مجلس برو، او حرف واعظ را می ‌شنود، بیدار می ‌شود، تصمیم می ‌گیرد که برگردد (این فیض الهی است)؛ بعد به این تصمیمش عمل می ‌کند، می ‌کند، این می ‌شود توبه عبد؛ بعد خدای سبحان، توّاب رحیم است: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ این امر سوم است. 🔸 اوّلین کار، خداست به بنده که زمینه را فراهم می ‌کند؛ دوم اینکه اگر این شخص، متمرّد و طاغی نباشد، بیدار می ‌شود و برمی‌گردد؛ سوم حالا که برگشت ذات اقدس الهی او را می ‌پذیرد یا نمی ‌پذیرد؟ یقیناً می ‌پذیرد، چون ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ﴾. خب چگونه می ‌پذیرد؟ این خدای سبحان نظیر طلبکار نیست که تا آخرین دینار را از آدم بگیرد! فرمود: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ که این کلمه «عن» مفید تجاوز است؛ یعنی با اینکه کم دارد و درست نیامده، ما صرف نظر می‌ کنیم، همین کم را هم قبول می‌کنیم؛ این خداست! 📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 8 تاریخ: 1397/08/02 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰