💢 #آیه_نگاشت | توحید؛ اساس وحی نبوی
🌿 ««قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ»
بگو: جز اين نيست كه به من وحى مىشود معبود شما، معبودی يگانه است.
✍️ نکته:
توحید، عصاره وحی نازلشده بر پیامبر است و راز مطلب این است که دیگر اصول و حتى فروع و احکام دین نیز درنهایت به اصل توحید بازمیگردد.
📚انبیاء: 108.
📎 #گرافیک
📎 #کلام_عقاید
📎 #توحید
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ گاهی گفته می شود كه عقل مرد بیش از عقل زن است و تجارب گذشته و حال نیز مؤید این مطلب می باشد، این موضوع را مرحوم علامه طباطبایی ـ رضوان اللَّه تعالی علیه ـ در تفسیر شریف المیزان آورده و مشخص فرموده است، آن عقلی كه در مرد بیش از زن است یك فضیلت زائده است نه معیار فضل.
▫️ توضیح مطلب این كه عدّه ای گفته اند عقل در اسلام معیار كمال انسانی است یعنی هر كس كه عاقل تر است به كمال انسانی نزدیك تر و نزد خدا مقرب تراست و هر كه از عقل دورتر است از كمال انسانی كم بهره تر و از مقام قرب الهی محروم تر است، بنابراین چون عقل در مرد بیش از زن است پس مردها بیش از زن ها به خدا نزدیك تر هستند. در صورتی كه این استدلال تمام نیست بلكه مغالطه ای است كه در اثر اشتراك لفظ رُخ می دهد.
▫️ چون عقل به صورت اشتراك لفظی بر معانی گوناگون اطلاق می شود، لذا باید اوّلاً، روشن شود كدام عقل، معیار كمال انسانی و قرب الهی است و ثانیاً، در كدام عقل زن و مرد با یكدیگر اختلاف و تفاوت دارند؟
منشأ مغالطه آن است که حد وسط در این قیاس تکرار نشده، لذا منتج نخواهد بود... گرچه گفته می شود که زن و مرد در عقل تفاوت دارند، و عقل معیار قرب الی اللَّه است، و هر که عقلش بیشتر باشد به خدا نزدیک تر است، اما عقلی که در مقدمه دوّم ذکر می شود، غیر از عقلی است که در مقدمه اولی آمده است، به عبارت دیگر عقلی که در آن، زن و مرد اختلاف و تفاوت دارند غیر از عقلی است که مایه تقرب الی اللَّه است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص250
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام علی علیه السلام می فرمایند:
هیچ بی شرمی و وقاحتی همچون بهتان زدن نیست.
📚غررالحکم
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 وفاق عالمانه
🔸 دانش ها متنوع اند چون موضوعات متنوع اند، دانشمندان و عالمان متنوع اند برای اینكه افكار و برداشت ها گوناگون اند؛ ولی در این مثلث كه ما عالِم داریم و علم داریم و معلوم داریم، حرف اول را معلوم می زند نه علم و نه عالم.
اگر ثابت شد معلوم ها هماهنگ اند و مرتبط اند، علوم باید هماهنگ و مرتبط باشند و عالمان نیز باید هماهنگ و مرتبط باشند، چرا؟ چون سرمایه عالم به علم اوست (این اصل اول) و هویت علم، ارزش علم و جلال و شكوه علم را معلوم تشكیل می دهد (این اصل دوم) بنابراین در این مثلث، معلوم اصل است، علم تابع معلوم است و عالم، شرف خود را با علم تأمین می كند.
🔸 معلوم ها با هم مرتبط اند زیرا یك واقعیت اند كه از ذات اقدس الهی صادر شدند و همه هماهنگ با دیگری اند؛ هیچ تزاحمی در صحنه خلقت نیست: ﴿ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛ نه تزاحم هست نه تفاوت هست. معلوم ها، چه معلوم سپهری، چه معلوم زمینی، چه معلوم ملكی و چه معلوم ملكوتی، همه اهل تسبیح و تنزیه و تحمید حق اند، پس معلوم ها نه تنها تنازع ندارند نه تنها تفاوت ندارند بلكه تعاون دارند.
اگر معلوم ها این طورند، #سلسله_علوم هم باید این طور باشند و هستند؛ بعضی از علوم خادم اند بعضی مخدوم، بعضی مقدمه اند بعضی ذی المقدمه و مانند آن. می ماند عالم؛ اگر عالمان حوزه و دانشگاه مثل علومشان #هماهنگ باشند، چه اینكه علومشان مثل معلوماتشان هماهنگ است، نظام پربركت تا ظهور صاحب اصلی اش از هر گزندی محفوظ می ماند.
🔸 ما وقتی میتوانیم از علممان طرفی ببندیم كه مثل معلوم ها باشیم؛ معلوم ها با هم متعاون اند نه تفاوت دارند نه تنازع، علوم هم با هم متعاون اند نه تفاوت دارند نه تنازع، عالمان هم _ان شاء الله_ باید این چنین باشند!
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 خارج فقه خیارات جلسه 285
تاریخ: 1390/09/28
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📖 #معرفی_کتاب |
📗 تفسیر روایی جامع
. جلد اول : مبانی، منابع و روش
. جلد دوم : آسیبشناسی تفسیر روایی
🔸 تفسیر روایی، دریچه ای برای دست یابی به تعالیم قرآنی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت گرامی ایشان است.
این گونه تفسیری، از زمان نزول وحی شکل گرفته و تا کنون ادامه دارد.
به کمک تفسیر روایی، میتوانیم همزمان به هر دو ثقلِ بر جای مانده از پیامبر رحمت(ص)، چنگ بزنیم.
عالمان و مفسّران بزرگ دنیای اسلام نیز برای فهم قرآن، به احادیثِ در دسترس و مقبولشان، اعتنایی شایسته داشتهاند.
🔻 فصول کتاب، ج ۱:
فصل اوّل: مباحث مقدّماتی و مبادی تفسیر روایی،
فصل دوّم: مبانی تفسیر روایی مانند اعتبار و کارآمدی سنّت و حدیث درعرصه تفسیر قرآن،
فصل سوم: روش شناسی تفسیر روایی و مرحله بندی آن،
فصل چهارم : منابع تفسیر روایی،
🔻 فصول کتاب، ج ۲:
مباحث مقدّماتی
فصل اوّل: آسیبشناسی کتابهای نفسیر روایی
فصل دوم :آسیبهای محتوایی روایات تفسیری
فصل سوم : آسیبهای مبنایی و روشی
📝 پديدآورنده : #عبدالهادی_مسعودی ، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵، قطع وزیری
📑 خرید کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢جایگاه تهذیب در وحدت حوزه و دانشگاه
🔸رسالت فرهنگی جامعه و کشور بر عهده حوزه و دانشگاه است که دو قطب تأثیرگذار فرهنگی هستند، ازاینرو طبق فرمایشات رهبر کبیر انقلاب، حوزه و دانشگاه با اتحاد خود میتوانند کشور را در تمامی زمینهها مدیریت فرهنگی نمایند.
🔹امام عظیمالشأن انقلاب علم بدون تهذیب را حجاب اکبر میدانند و علم همراه تقوا را برهمه حوزویان و دانشگاهیان اعم از اساتید، طلاب و دانشجویان توصیه و سفارش کرده و میفرمایند: «اگر علم تنهای بیتقوا باشد ولو علم، علم توحید باشد، ولو علم ادیان باشد در آن عالم ارزش ندارد».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی دانشگاه در کلام امام رحمةاللهعلیه
🔸شکلگیری یک فرهنگ قوی و صحیح توسط دانشگاه اهمیت فراوانی دارد و امام راحل نیز جایگاه و ارزش کلیدی برای این نهاد قائل بودند. از دیدگاه امام دانشگاه مبدأ همه تحولات و سرچشمه سعادت یا شقاوت یک ملت میباشد.
⏫1️⃣. امام حتی در سختترین شرایط جامعه که همه اجانب به انحای مختلف با کمک کردن به صدام سعی در از بین بردن جمهوری اسلامی داشتند و یک نوع شرایط بحرانی بر کشور حاکم بود، با دوراندیشی شگرف خود جنگ را مسئلهای ناچیز و قابل حل نامیده و مسئله دانشگاه را مهمتر از جنگ عنوان میکند: «جنگ چیز مهمی نیست، حل میشود... اما مسئله دانشگاه یک مسئله فوقالعاده است که این افرادی که از دانشگاه در میآیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازنده آن».
2️⃣. اولویت و دغدغه امام به عنوان حاکم جامعه اسلامی مانند بیشتر رهبران حکومتها، ساختن انسانها و افرادی است که بتوانند در آینده، مملکت خویش را در برابر چالشهای فرارو سربلند و سرافراز کنند. ازاینرو امام در بیان اهمیت این امر بیان میکنند: «دانشگاه باید انسان ایجاد کند و انسان بیرون بدهد از خودش».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢مغز متفکر جامعه
🔸 مغز متفکر و نیروی محرکه فرهنگی و علمی جامعه، حوزه و دانشگاه هستند، به همین خاطر است که همواره مورد حمله و آماج توطئهها و تفرقه افکنیهای متعدد از طرف دشمن قرار دارند. از این رو باید همواره هوشیاری و تهذیب را در این دو قشر مورد توجه قرار داد و وحدت بین این دو قشر فرهنگی جامعه را حفظ کرد.
🔹به عنوان مثال حوزه و دانشگاه به خوبی میتوانند با وحدت و همدلی خود در برابر اغتشاشات بایستند و جامعه را از این فتنهای که به راه افتاده نجات داده و مدیریت فرهنگی بنمایند.
🔸 امام خمینی رحمهاللهعلیه بیان میکنند: «دانشگاه و حوزههای علمیه میتوانند به عنوان دو مرکز برای تمام ترقیات و تمام پیشرفتهای کشور باشند و همچنین میتوانند دو مرکز برای تمام انحرافات و انحطاطها باشند. از دانشگاه هست که اشخاص متفکر متعهد بیرون میآید، اگر دانشگاه به معنای واقعی دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات متحقق در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشور از قِبَل آن میتواند به سعادت برسد و اگر حوزههای علمیه مهذب و متعهد باشند، یک کشور را میتوانند نجات دهند».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ آیا درسته که آدمها تو اون دنیا دیگه نمیمیرن ؟؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓اقسام توحید نظری را توضیح دهید؟
🔹توحید نظری یعنی اندیشه خداوند را یکی دانستن و باور داشتن. از این رو به طور مستقیم به وظايف عملی انسان در برابر خدا مرتبط نیست.
🔸توحيد نظری اقسامی دارد که به مهمترین آنها به صورت خلاصه میپردازیم:[1]
1️⃣توحید در ذات: الله یگانه موجودی است که وجودش را از کسی نگرفته و به تعبیر فلسفی، واجب الوجود است: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»؛[2] «بگو او خدای یگانه است».
2️⃣توحید در صفات: تمام صفات خداوند عین ذات اوست و در نتیجه هیچ یک از صفاتش از او جداییپذیر نیستند.
3️⃣توحید در خالقیت: خالق تمام موجودات عالم خداوند است و هیچ موجودی نیست که مخلوق او نباشد: «قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْء»؛[3] «بگو خدا خالق همه چيز است».
4️⃣توحید در ربوبیت تکوینی: تنها خداوند است که جهان را اداره میکند. هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند تصرفی در عالم بکند و هیچ اتفاقی در عالم نمیافتد، مگر اینکه خداوند نیز آن را اراده کرده باشد: «هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ»[4] «او پروردگار همه چيز است».
5️⃣توحید در ربوبیت تشریعی: تنها کسی که در عالم حق قانونگذاری دارد، خداوند است و هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند مخلوقات خدا را امر و نهی کند: «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول»؛[5] «و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد».
6️⃣توحید در الوهیت: تنها کسی که سزاوار پرستش است، خداوند متعال میباشد و غیر از او کسی شایسته پرستیده شدن نیست؛ زیرا وقتی اوست که ما را آفریده و کارهایمان را تدبیر میکند و نیازهایمان را پاسخ میگوید و هیچ کس بدون اذن او نمیتواند کاری انجام دهد، دلیلی وجود ندارد که دیگران را ستایش کرده و بپرستیم: «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»؛[6] «و خداى شما، خداوند يگانهاى است، كه غير از او معبودى نيست».
📝پینوشت:
[1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقى، معارف قرآن: خداشناسى، ص58.
[2]. توحید(112): 1.
[3]. رعد(13): 16.
[4]. انعام(6): 164.
[5]. آلعمران(3): 132.
[6]. بقره(2): 163.
📎 #ایران_مقتدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی حوزه در کلام امام رحمةاللهعلیه
🔸مسأله فرهنگ در جامعه یک امر خیلی مهمی است و رسالت آن بر عهده افراد خاصی میباشد. یکی از این مجموعهها حوزههای علمیه هستند. در این راستا امام خمینی رحمهاللهعلیه به عنوان یک طلبه و مرجع تقلید، رسالت مهم خود و حوزویان را در تداوم و ادامه راه رسالت پیامبران و امامان معصوم علیهمالسلام میدیدند و در رابطه با رسالت روحانیت فرمودند:
⏫1️⃣. «روحانیون مظهر اسلامند، اینها مبین قرآنند، اینها مظهر نبی اکرمند».
2️⃣. «روحانیین که مربی انسانها هستند، به جای انبیاء نشستهاند، مبعوث از طرف انبیاء هستند».
3️⃣. «آقایان علمای اعلام مسئولیتشان زیاد است. چنانچه شغلشان از همه شریفتر است. شغل، شغل انبیاء است و مسئولیت، مسئولیت انبیاء».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰