💠 وفاق عالمانه
🔸 دانش ها متنوع اند چون موضوعات متنوع اند، دانشمندان و عالمان متنوع اند برای اینكه افكار و برداشت ها گوناگون اند؛ ولی در این مثلث كه ما عالِم داریم و علم داریم و معلوم داریم، حرف اول را معلوم می زند نه علم و نه عالم.
اگر ثابت شد معلوم ها هماهنگ اند و مرتبط اند، علوم باید هماهنگ و مرتبط باشند و عالمان نیز باید هماهنگ و مرتبط باشند، چرا؟ چون سرمایه عالم به علم اوست (این اصل اول) و هویت علم، ارزش علم و جلال و شكوه علم را معلوم تشكیل می دهد (این اصل دوم) بنابراین در این مثلث، معلوم اصل است، علم تابع معلوم است و عالم، شرف خود را با علم تأمین می كند.
🔸 معلوم ها با هم مرتبط اند زیرا یك واقعیت اند كه از ذات اقدس الهی صادر شدند و همه هماهنگ با دیگری اند؛ هیچ تزاحمی در صحنه خلقت نیست: ﴿ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛ نه تزاحم هست نه تفاوت هست. معلوم ها، چه معلوم سپهری، چه معلوم زمینی، چه معلوم ملكی و چه معلوم ملكوتی، همه اهل تسبیح و تنزیه و تحمید حق اند، پس معلوم ها نه تنها تنازع ندارند نه تنها تفاوت ندارند بلكه تعاون دارند.
اگر معلوم ها این طورند، #سلسله_علوم هم باید این طور باشند و هستند؛ بعضی از علوم خادم اند بعضی مخدوم، بعضی مقدمه اند بعضی ذی المقدمه و مانند آن. می ماند عالم؛ اگر عالمان حوزه و دانشگاه مثل علومشان #هماهنگ باشند، چه اینكه علومشان مثل معلوماتشان هماهنگ است، نظام پربركت تا ظهور صاحب اصلی اش از هر گزندی محفوظ می ماند.
🔸 ما وقتی میتوانیم از علممان طرفی ببندیم كه مثل معلوم ها باشیم؛ معلوم ها با هم متعاون اند نه تفاوت دارند نه تنازع، علوم هم با هم متعاون اند نه تفاوت دارند نه تنازع، عالمان هم _ان شاء الله_ باید این چنین باشند!
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 خارج فقه خیارات جلسه 285
تاریخ: 1390/09/28
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📖 #معرفی_کتاب |
📗 تفسیر روایی جامع
. جلد اول : مبانی، منابع و روش
. جلد دوم : آسیبشناسی تفسیر روایی
🔸 تفسیر روایی، دریچه ای برای دست یابی به تعالیم قرآنی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت گرامی ایشان است.
این گونه تفسیری، از زمان نزول وحی شکل گرفته و تا کنون ادامه دارد.
به کمک تفسیر روایی، میتوانیم همزمان به هر دو ثقلِ بر جای مانده از پیامبر رحمت(ص)، چنگ بزنیم.
عالمان و مفسّران بزرگ دنیای اسلام نیز برای فهم قرآن، به احادیثِ در دسترس و مقبولشان، اعتنایی شایسته داشتهاند.
🔻 فصول کتاب، ج ۱:
فصل اوّل: مباحث مقدّماتی و مبادی تفسیر روایی،
فصل دوّم: مبانی تفسیر روایی مانند اعتبار و کارآمدی سنّت و حدیث درعرصه تفسیر قرآن،
فصل سوم: روش شناسی تفسیر روایی و مرحله بندی آن،
فصل چهارم : منابع تفسیر روایی،
🔻 فصول کتاب، ج ۲:
مباحث مقدّماتی
فصل اوّل: آسیبشناسی کتابهای نفسیر روایی
فصل دوم :آسیبهای محتوایی روایات تفسیری
فصل سوم : آسیبهای مبنایی و روشی
📝 پديدآورنده : #عبدالهادی_مسعودی ، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵، قطع وزیری
📑 خرید کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢جایگاه تهذیب در وحدت حوزه و دانشگاه
🔸رسالت فرهنگی جامعه و کشور بر عهده حوزه و دانشگاه است که دو قطب تأثیرگذار فرهنگی هستند، ازاینرو طبق فرمایشات رهبر کبیر انقلاب، حوزه و دانشگاه با اتحاد خود میتوانند کشور را در تمامی زمینهها مدیریت فرهنگی نمایند.
🔹امام عظیمالشأن انقلاب علم بدون تهذیب را حجاب اکبر میدانند و علم همراه تقوا را برهمه حوزویان و دانشگاهیان اعم از اساتید، طلاب و دانشجویان توصیه و سفارش کرده و میفرمایند: «اگر علم تنهای بیتقوا باشد ولو علم، علم توحید باشد، ولو علم ادیان باشد در آن عالم ارزش ندارد».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی دانشگاه در کلام امام رحمةاللهعلیه
🔸شکلگیری یک فرهنگ قوی و صحیح توسط دانشگاه اهمیت فراوانی دارد و امام راحل نیز جایگاه و ارزش کلیدی برای این نهاد قائل بودند. از دیدگاه امام دانشگاه مبدأ همه تحولات و سرچشمه سعادت یا شقاوت یک ملت میباشد.
⏫1️⃣. امام حتی در سختترین شرایط جامعه که همه اجانب به انحای مختلف با کمک کردن به صدام سعی در از بین بردن جمهوری اسلامی داشتند و یک نوع شرایط بحرانی بر کشور حاکم بود، با دوراندیشی شگرف خود جنگ را مسئلهای ناچیز و قابل حل نامیده و مسئله دانشگاه را مهمتر از جنگ عنوان میکند: «جنگ چیز مهمی نیست، حل میشود... اما مسئله دانشگاه یک مسئله فوقالعاده است که این افرادی که از دانشگاه در میآیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازنده آن».
2️⃣. اولویت و دغدغه امام به عنوان حاکم جامعه اسلامی مانند بیشتر رهبران حکومتها، ساختن انسانها و افرادی است که بتوانند در آینده، مملکت خویش را در برابر چالشهای فرارو سربلند و سرافراز کنند. ازاینرو امام در بیان اهمیت این امر بیان میکنند: «دانشگاه باید انسان ایجاد کند و انسان بیرون بدهد از خودش».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢مغز متفکر جامعه
🔸 مغز متفکر و نیروی محرکه فرهنگی و علمی جامعه، حوزه و دانشگاه هستند، به همین خاطر است که همواره مورد حمله و آماج توطئهها و تفرقه افکنیهای متعدد از طرف دشمن قرار دارند. از این رو باید همواره هوشیاری و تهذیب را در این دو قشر مورد توجه قرار داد و وحدت بین این دو قشر فرهنگی جامعه را حفظ کرد.
🔹به عنوان مثال حوزه و دانشگاه به خوبی میتوانند با وحدت و همدلی خود در برابر اغتشاشات بایستند و جامعه را از این فتنهای که به راه افتاده نجات داده و مدیریت فرهنگی بنمایند.
🔸 امام خمینی رحمهاللهعلیه بیان میکنند: «دانشگاه و حوزههای علمیه میتوانند به عنوان دو مرکز برای تمام ترقیات و تمام پیشرفتهای کشور باشند و همچنین میتوانند دو مرکز برای تمام انحرافات و انحطاطها باشند. از دانشگاه هست که اشخاص متفکر متعهد بیرون میآید، اگر دانشگاه به معنای واقعی دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات متحقق در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشور از قِبَل آن میتواند به سعادت برسد و اگر حوزههای علمیه مهذب و متعهد باشند، یک کشور را میتوانند نجات دهند».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ آیا درسته که آدمها تو اون دنیا دیگه نمیمیرن ؟؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓اقسام توحید نظری را توضیح دهید؟
🔹توحید نظری یعنی اندیشه خداوند را یکی دانستن و باور داشتن. از این رو به طور مستقیم به وظايف عملی انسان در برابر خدا مرتبط نیست.
🔸توحيد نظری اقسامی دارد که به مهمترین آنها به صورت خلاصه میپردازیم:[1]
1️⃣توحید در ذات: الله یگانه موجودی است که وجودش را از کسی نگرفته و به تعبیر فلسفی، واجب الوجود است: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»؛[2] «بگو او خدای یگانه است».
2️⃣توحید در صفات: تمام صفات خداوند عین ذات اوست و در نتیجه هیچ یک از صفاتش از او جداییپذیر نیستند.
3️⃣توحید در خالقیت: خالق تمام موجودات عالم خداوند است و هیچ موجودی نیست که مخلوق او نباشد: «قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْء»؛[3] «بگو خدا خالق همه چيز است».
4️⃣توحید در ربوبیت تکوینی: تنها خداوند است که جهان را اداره میکند. هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند تصرفی در عالم بکند و هیچ اتفاقی در عالم نمیافتد، مگر اینکه خداوند نیز آن را اراده کرده باشد: «هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ»[4] «او پروردگار همه چيز است».
5️⃣توحید در ربوبیت تشریعی: تنها کسی که در عالم حق قانونگذاری دارد، خداوند است و هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند مخلوقات خدا را امر و نهی کند: «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول»؛[5] «و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد».
6️⃣توحید در الوهیت: تنها کسی که سزاوار پرستش است، خداوند متعال میباشد و غیر از او کسی شایسته پرستیده شدن نیست؛ زیرا وقتی اوست که ما را آفریده و کارهایمان را تدبیر میکند و نیازهایمان را پاسخ میگوید و هیچ کس بدون اذن او نمیتواند کاری انجام دهد، دلیلی وجود ندارد که دیگران را ستایش کرده و بپرستیم: «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»؛[6] «و خداى شما، خداوند يگانهاى است، كه غير از او معبودى نيست».
📝پینوشت:
[1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقى، معارف قرآن: خداشناسى، ص58.
[2]. توحید(112): 1.
[3]. رعد(13): 16.
[4]. انعام(6): 164.
[5]. آلعمران(3): 132.
[6]. بقره(2): 163.
📎 #ایران_مقتدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی حوزه در کلام امام رحمةاللهعلیه
🔸مسأله فرهنگ در جامعه یک امر خیلی مهمی است و رسالت آن بر عهده افراد خاصی میباشد. یکی از این مجموعهها حوزههای علمیه هستند. در این راستا امام خمینی رحمهاللهعلیه به عنوان یک طلبه و مرجع تقلید، رسالت مهم خود و حوزویان را در تداوم و ادامه راه رسالت پیامبران و امامان معصوم علیهمالسلام میدیدند و در رابطه با رسالت روحانیت فرمودند:
⏫1️⃣. «روحانیون مظهر اسلامند، اینها مبین قرآنند، اینها مظهر نبی اکرمند».
2️⃣. «روحانیین که مربی انسانها هستند، به جای انبیاء نشستهاند، مبعوث از طرف انبیاء هستند».
3️⃣. «آقایان علمای اعلام مسئولیتشان زیاد است. چنانچه شغلشان از همه شریفتر است. شغل، شغل انبیاء است و مسئولیت، مسئولیت انبیاء».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
92K
⭕️ سوال
❓چرا خداوند در برخی آیات قرآن میفرماید ما خلق کردیم و خود را، ما خطاب میکند. خدا که یکی است؟
🔰 پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
💢 آنجا که واسطهها در کار هستند مثلا فرشتهها در کار دخالت دارند، لفظ جمع میآید.
آنجا که خود خدا تنها است و واسطهای در کار نیست مثل دعا، لفظ مفرد میآید.
گاهی هم ممکن است بهخاطر اعتبارِ اهمیت آن چیز باشد، مثل « انا اعطیناک الکوثر»؛ "کوثر" اینقدر مهم است که لفظ باید جمع بیاید. اما غالبا همان اولی است.
💠 مثلا « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ »؛ [جمع آمده] چون با فرشتهها است.
« و اذا سألک عبادی عنّی فانّی قریبٌ اجیب»؛ [مفرد آمده] چون [فقط] خودش است.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #ایران_مقتدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ آیا زمین گنجایش زمان رجعت را دارد با توجه به اینکه خیلیها به دنیا برمیگردند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
࿐᪥💞•᪥࿐
📖 #حدیث_روز
💠 امیرالمومنین امام علی « علیهم السلام »⇩:
↫✙ ☜ ✨چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند :
❶⇦مال برای خرج ڪردن در
احتياجات زندگے نه براۍ نگهدارے
❷⇦علم برای عمل ڪردن به آن
نه جدال و ڪشمڪش و بحث
❸⇦انسان برای بندگۍ و اطاعٺ
از خدا نه خوشگذرانۍ و معصيٺ
❹⇦دنيا برای جمع آورۍ توشه آخرٺ
نه غفلت از آخرٺ و آباد ساختن دنيا
📚{ نصايح صفحه 179}
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_نگاشت | شفاعت کبری
🔻 امام باقر علیهالسّلام میفرمایند:
در صحرای محشر، خداوند به حضرت فاطمه علیهاالسّلام خطاب میکند که وارد بهشت شو! پس زمانیکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها به درِ جنّت نزدیک میشود، پشت سرش را مینگرد و میفرماید: «دوست دارم که در چنین روزی، قدر و منزلت من دانسته شود».
🔸 از جانب خدا خطاب میرسد: «ای دختر حبیب من! برگرد و هرکه از محبّین و دوستداران خود و فرزندانت را که میخواهی، به بهشت ببر».
🔹 هنگامىكه حضرت فاطمه علیهاالسّلام با شيعيانش بر در بهشت مىرسند، خطاب به خداوند میگویند: «ما نیز دوست داريم که در چنين روزى، قدر و منزلت ما شناخته شود».
🔸 خدا مىفرمايد: «پس باز گرديد و هرکه شما را به خاطر دوستى فاطمه سلاماللهعلیها دوست مىداشته و براى محبّت فاطمه سلاماللهعلیها شما را اطعام كرده و يا پوشانيده و يا جرعهاى آب به شما داده و يا در غياب شما از شما دفاع و حمايت كرده، دستش را بگيريد و داخل بهشت نماييد».
📚 بحار الأنوار، ج 43، ص 64.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فاطمه (س) در زمین، منصوره در آسمان
🔸 خلقت نوری فاطمه را پیامبر اینگونه بیان کرده است: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ»؛ «نور فاطمه سلاماللهعلیها قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد». اندیشمندان جهان از درک این حقیقت که خدا فاطمه را از نور خود آفرید، متحیر مانده و انگشت ابهام به دهان گرفتهاند. این نور فاطمه است که در سایه عرش الهی با تسبيح، تقديس، تهليل و تحميد پروردگار ارتزاق میکرد.
🔹آن هنگام که اراده الهی بر انتقال نور فاطمه قرار گرفت، آن را با تحفهای(سیب) از بهشت به نزد پیامبر فرستاد. هنگامى كه پیامبر آن تحفه را گشود، نورى از آن ساطع گرديد که عظمت آن نور بر نبی مکرم اسلام اثر گذاشت و در این هنگام بود که جبرئیل امین نازل شد و خطاب به پیامبر صلیاللهعلیهوآله گفت: «لَا تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُ»؛ «نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين فاطمه خواهد بود».
🔸رسول گرامی اسلام با شنیدن سخن جبرئیل چنین سوال کرد: «لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟»؛ «چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه سلاماللهعلیها است؟»
🔸جبرئیل اینگونه پاسخ داد: «در زمين فاطمه سلاماللهعلیها ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مىدهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا- وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»؛ «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود میشوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند»، و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه سلاماللهعلیها براى شيعيان و دوستدارانش میباشد»
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗تفسیر روایی جامع
🔸گسترۀ روایات تفسیری :
▫️ از مجموع روایات تفسیریِ امامیه، آمار دقیقی در دست نداریم؛ امّا شمار روایات تفسیریِ موجود در جوامع تفسیر روایی مانند البرهان تألیف بحرانی، و نور الثقلین نوشتۀ حُوَیزی، نشان میدهد که بیش از ده هزار روایت تفسیری و ناظر به قرآن، از اهل بیت علیهم السّلام در دست است.
بیشترِ این روایات ـ همانند دیگر روایات شیعی ـ از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده است.
❖ با وجود این حجم عظیم، نه میتوانیم و نه روا است که چشم بر این میراث سترگ بپوشیم و به بهانۀ وجود برخی اخبار ساختگی و یا دیگر آسیبهای عارض شده، این منابع پرارزش را در فرایند تفسیر دخالت ندهیم؛
به ویژه اگر در نظر آوریم که اهل بیت علیهم السّلام تنها مفسّران راسخ قرآن هستند که فهمشان از قرآن، برگرفته از علم اعطاییِ الهی است و نه از پیِ قیل و قالهای مدرسهای و برداشتهای فردی و یا دریافتهای ظنّی و متّکی به رأی شخصی.
🚩 نا گفته نمانَد که بسی محتمل است بسیاری دیگر از روایات تفسیریِ اهل بیت علیهم السّلام به دست ما نرسیده باشد و یا به این دلیل که مستقیماً ناظر به قرآن نبوده، از دید گردآوران روایات تفسیری پنهان مانده باشد.
بررسی و مطالعۀ این اندوختۀ ارزشمند نشان میدهد که همۀ روایات تفسیری، به یک گونه نیستند و کشف ارتباط آنها با قرآن، همیشه و برای همگان آسان نیست.
❀️ توضیح اینکه:
برخی از روایات تفسیری، به گونۀ مستقیم و صریح ناظر به قرآناند، مانند آنچه به ترسیم فضای نزول یا تبیین الفاظ و مفهوم کلّی آیه میپردازد.
کشف و گردآوریِ این احادیث، چندان دشوار نیست؛ امّا تعداد در خور توجّهی از روایات تفسیری، به گونۀ غیر مستقیم ناظر به قرآناند که شناسایی و به دست آوردن آنها، از عهدۀ روشهای موجود و افراد معمولی فراتر است.
📚#عبدالهادی_مسعودی ، تفسیر روایی جامع ، ص ۲۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پیرزن دانا
🔹از بهترین راههای شناخت خدا توجه به نشونهها و آفریدههای این جهانه.
🔸گردش روز و شب، حرکت باد، تغییر منظم فصلها، باریدن برف و بارون و خلاصه هر اتفاقی که توی این دنیا میافته، نشونه روشنی از اینه که این جهان خدایی داره که اون رو اداره میکنه.
🌸پیرزنی زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله با پشم گوسفند نخ میریسید. پیامبر که داشتن از کنار او رد میشدن، بهش گفتن: تو چطوری خدا رو شناختی؟
🍃 پیرزن برای لحظهای چرخ نخریسیش رو نگه داشت و گفت: تا من این چرخ رو نچرخونم، اون حرکت نمیکنه و کاری انجام نمیشه. این دنیا هم مثل این چرخه؛ حتماً این جهان هم چرخانندهای داره که داره اموراتش رو میچرخونه.
✅پیامبر از این جواب خیلی خوششون اومد و به یارانشون گفتن: دینداری و شناخت خدا رو از این پیرزن یاد بگیرید.[1]
💥بنابراین وقتی یه چرخ نخریسی برای کار کردن چرخانندهای داره، حتماً آسمون و زمین به این بزرگی هم نیاز به آفریننده و گردونندهای داره.
پینوشت:
[1]. بحارالانوار، ج69، ص135.
🕋 شاخصه: کمک به دیگران
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_نگاشت | شفاعت حضرت زهرا علیهاالسّلام در روز محشر
🔻 قالَ البَاقِرُ عَلَیهِالسَّلَامُ:
«وَاَللَّهِ يَا جَابِرُ! إِنَّهَا ذَلِکَ الْيَوْمَ لَتَلْتَقِطُ شِيعَتَهَا وَ مُحِبِّيهَا كَمَا يَلْتَقِطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ الْجَيِّدَ مِنَ الْحَبِّ الرَّدِیءِ».
✍️ امام باقر علیهالسّلام میفرمایند:
اى جابر! به خدا سوگند كه حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در آن روز، شيعيان خود را به گونهاى از ميان اهل محشر جدا مىكند و نجات مىدهد كه پرنده، دانههاى نيكو را از ميان دانههاى بىارزش جدا مىكند.
📚 بحار الأنوار، ج 8، ص 51.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓مقصود از توحید در ربوبیّت چیست؟
🔹توحید در ربوبیّت به این معناست که انسان معتقد باشد خداوند سبحان، مدبّر و مربّی کل عالم است.
🔹اگر هم در عالم مدبّر و سببی غیر خدا وجود دارد و مؤثر است، همه آنها به اذن و اجازه خداوند متعال است و آنان هرگز استقلالی در تأثیرگذاری ندارند و به امر و مشیت الهی تصرف میکنند.
🔶دلیل عقلی توحید در ربوبیّت
🔸تدبیر کردن جدای از خلق کردن نیست؛ چراکه خدایی که انسان و جهان را آفریده، به تمام جزئیات و راه به کمال رسیدن او آگاه است. بالاترین شناخت نسبت به یک پدیده را کسی دارد که آن را به وجود آورده است.
🔹از طرفی تمام مخلوقین همچنان که در ابتدای خلقت، هیچ نبوده و خداوند متعال به آنان هستی بخشیده، همچنان به خداوند متعال نیازمندند و اگر حتی یک لحظه رابطه آنان با خداوند متعال قطع شود، نابود میگردند و دوباره نیست میشوند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روايات و سنت معصومين (عليهم السلام) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بكشد؛ برای اينكه لطف خدا به اين دست پاسخ داده است. دستی كه به سوی خدا دراز شود، يقيناً خالی بر نمی گردد و دستی كه عطای الهی را دريافت كرد، گرامی است. لذا خوب است آن را به صورت يا به سر بكشد»
حکمت عبادات صفحه ۲۱۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.92M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اصرار قرآن كريم بر چند نكته است؛ يكی اينكه شما هر لحظه پاسدار اين حرم دقيق دل باشيد، ببينيد كه چه خاطرهای از كنار اين دل ميگذرد...»
درس اخلاق ۹۴/۶/١٢
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در #فرهنگ_دین، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید.
▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» #عصاره_جزم_و_عزم است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید:
« أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون »
این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است.
▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که:
«کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم»
باید #صالح باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی #اسوه_باشید. به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نهیب عارفانه
🔸 وجود مبارک حضرت امیر وقتی نصیحت می کرد گاهی افراد را #عابدانه نصیحت می کرد، گاهی #زاهدانه نصیحت میکرد و گاهی #عارفانه. گاهی می فرمود اگر فلان کار را بکنید گرفتار فلان عذاب می شوید، گاهی می فرمود اگر فلان کار خیر را انجام بدهید یا فلان کار بد را نکنید سهمی از بهشت نصیب شما میشود، گاهی هم عارفانه سخن می گفت؛ می فرمود گناه سمّ است، اگر چشم ملکوتی تان باز بشود می بینید که این دست به #مال_حرام زدن یا #حیثیت_جامعه را بردن، با سمّ بازی کردن است.
🔸 اشعث که در محکمه حضرت امیر پرونده ای داشت، شبانه حلوایی شیرین را خدمت حضرت امیر آورد. حضرت همین که متوجه شد فرمود: «كَأَنَّما عُجِنَتْ بِرِیقِ حَیةٍ أَوْ قَیئِها»؛ گویا با آب دهان افعی یا مار حلوایی درست کردی یا با قی کرده افعی که دو بار از مسیر سمّ گذشت حلوایی درست کردی و آوردی!
🔸 این گونه نصیحت ها، #نصیحت_های_عارفانه است؛ نه عابدانه یا فقیهانه یا زاهدانه؛ سخن در این نیست که رشوه، رومیزی، زیرمیزی و مانند اینها حرام است و جهنم در پی دارد، سخن در این است که به این لجن دست نزن!
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/02/23
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث روز 💠
💎 ۱۸ ویژگی انسان مؤمن
🔻امام علی علیهالسلام:
الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ، أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً، يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ، صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ، ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ
🔹انسان باايمان
◻️شادىاش در چهره و
◻️اندوهش در درون قلب اوست،
◻️سينهاش از هرچيز، گشادهتر و
◻️هوسهاى نفسانىاش از هرچيز خوارتر (و تسليمتر) است،
◻️از برترى جويى بيزار و
◻️از رياكارى متنفر است،
◻️اندوهش طولانى و
◻️همتش بلند،
◻️سكوتش بسيار و
◻️تمام وقتش مشغول است،
◻️شكرگزار و
◻️صبور،
◻️بسيار ژرف انديش است و
◻️دست حاجت به سوى كسى دراز نمىكند،
◻️طبيعتش آسان (و سختگيرى در كار او نيست) و
◻️برخوردش با ديگران توأم با نرمش است،
◻️دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناك) محكمتر و سختتر و
◻️(در پيشگاه خدا) از بَرده تسليمتر است.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب قرآن در قرآن(جلد ١ تفسیر موضوعی قرآن کریم) اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
«قرآن كریم، معجزه جاوید پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیام نور و هدایت را برای جهانیان به ارمغان آورده است. بهترین راه برای بهرهمندی از معارف اَنیق و عمیق کتاب الهی، شناخت قرآن با استفاده از آیاتی است كه قرآن را از زبان قرآن، برای مشتاقان معرفی كرده است. نخستین جلد از «تفسیر موضوعی قرآن كریم» این رسالت مهم را بر عهده دارد و در پنج بخش به حقیقت، اعجاز، رسالت، جاودانگی و فهم قرآن كریم میپردازد.»
🔰 @p_eteghadi 🔰