eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 ⁉️ آیا زمین گنجایش زمان رجعت را دارد با توجه به این‌که خیلی‌ها به دنیا برمی‌گردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥💞•᪥࿐ 📖 💠 امیرالمومنین امام علی « علیهم السلام »⇩: ↫✙ ☜ ✨چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند : ❶⇦مال برای خرج ڪردن در احتياجات زندگے نه براۍ نگهدارے ❷⇦علم برای عمل ڪردن به آن نه جدال و ڪشمڪش و بحث ❸⇦انسان برای بندگۍ و اطاعٺ از خدا نه خوشگذرانۍ و معصيٺ ❹⇦دنيا برای جمع آورۍ توشه آخرٺ نه غفلت از آخرٺ و آباد ساختن دنيا 📚{ نصايح صفحه 179} ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 | شفاعت کبری 🔻 امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: در صحرای محشر، خداوند به حضرت فاطمه علیها‌السّلام خطاب می‌کند که وارد بهشت شو! پس زمانی‌که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به درِ جنّت نزدیک می‌شود، پشت سرش را می‌نگرد و می‌فرماید: «دوست دارم که در چنین روزی، قدر و منزلت من دانسته شود». 🔸 از جانب خدا خطاب می‌رسد: «ای دختر حبیب من! برگرد و هرکه از محبّین و دوستداران خود و فرزندانت را که می‌خواهی، به بهشت ببر». 🔹 هنگامى‌كه حضرت فاطمه علیها‌السّلام با شيعيانش بر در بهشت مى‌رسند، خطاب به خداوند می‌گویند: «ما نیز دوست داريم که در چنين روزى، قدر و منزلت ما شناخته شود». 🔸 خدا مى‌فرمايد: «پس باز گرديد و هر‌که شما را به‌ خاطر دوستى فاطمه سلام‌الله‌علیها دوست مى‌داشته و براى محبّت فاطمه سلام‌الله‌علیها شما را اطعام كرده و يا پوشانيده و يا جرعه‌اى آب به شما داده و يا در غياب شما از شما دفاع و حمايت كرده، دستش را بگيريد و داخل بهشت نماييد». 📚 بحار الأنوار، ج 43، ص 64. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فاطمه (س) در زمین، منصوره در آسمان 🔸 خلقت نوری فاطمه را پیامبر اینگونه بیان کرده است: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ»؛ «نور فاطمه سلام‌الله‌علیها قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد». اندیشمندان جهان از درک این حقیقت که خدا فاطمه را از نور خود آفرید، متحیر مانده و انگشت ابهام به دهان گرفته‌اند. این نور فاطمه است که در سایه عرش الهی با تسبيح، تقديس، تهليل و تحميد پروردگار ارتزاق می‌کرد. 🔹آن هنگام که اراده الهی بر انتقال نور فاطمه قرار گرفت، آن را با تحفه‌ای(سیب) از بهشت به نزد پیامبر فرستاد. هنگامى كه پیامبر آن تحفه را گشود، نورى از آن ساطع گرديد که عظمت آن نور بر نبی مکرم اسلام اثر گذاشت و در این هنگام بود که جبرئیل امین نازل شد و خطاب به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله گفت: «لَا تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُ»؛ «نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين فاطمه خواهد بود». 🔸رسول گرامی اسلام با شنیدن سخن جبرئیل چنین سوال کرد: «لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟»؛ «چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه سلام‌الله‌علیها است؟» 🔸جبرئیل اینگونه پاسخ داد: «در زمين فاطمه سلام‌الله‌علیها ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مى‌دهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا- وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»؛ «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود می‌شوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند»، و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه سلام‌الله‌علیها براى شيعيان و دوستدارانش می‌باشد» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📖 | 📗تفسیر روایی جامع 🔸گسترۀ روایات تفسیری : ▫️ از مجموع روایات تفسیریِ امامیه، آمار دقیقی در دست نداریم؛ امّا شمار روایات تفسیریِ موجود در جوامع تفسیر روایی مانند البرهان تألیف بحرانی، و نور الثقلین نوشتۀ حُوَیزی، نشان می‏‏دهد که بیش از ده هزار روایت تفسیری و ناظر به قرآن، از اهل بیت علیهم السّلام در دست است. بیش‏ترِ این روایات ـ‏ همانند دیگر روایات شیعی ـ از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده است. ❖ با وجود این حجم عظیم، نه می‌‏‌توانیم و نه روا است که چشم بر این میراث سترگ بپوشیم و به بهانۀ وجود برخی اخبار ساختگی و یا دیگر آسیب‌‏های عارض شده، این منابع پرارزش را در فرایند تفسیر دخالت ندهیم؛ به ویژه اگر در نظر آوریم که اهل بیت علیهم السّلام تنها مفسّران راسخ قرآن هستند که فهمشان از قرآن، برگرفته از علم اعطاییِ الهی است و نه از پیِ قیل و قال‌‏های مدرسه‌‏ای و برداشت‌‏های فردی و یا دریافت‏‌های ظنّی و متّکی به رأی شخصی. 🚩 نا گفته نمانَد که بسی محتمل است بسیاری دیگر از روایات تفسیریِ اهل بیت علیهم السّلام به دست ما نرسیده باشد و یا به این دلیل که مستقیماً ناظر به قرآن نبوده، از دید گردآوران روایات تفسیری پنهان مانده باشد. بررسی و مطالعۀ این اندوختۀ ارزشمند نشان می‌دهد که همۀ روایات تفسیری، به یک گونه نیستند و کشف ارتباط آن‏ها با قرآن، همیشه و برای همگان آسان نیست. ❀️ توضیح این‏که: برخی از روایات تفسیری، به گونۀ مستقیم و صریح ناظر به قرآن‌‏اند، مانند آنچه به ترسیم فضای نزول یا تبیین الفاظ و مفهوم کلّی آیه می‌‏پردازد. کشف و گردآوریِ این احادیث، چندان دشوار نیست؛ امّا تعداد در خور توجّهی از روایات تفسیری، به گونۀ غیر مستقیم ناظر به قرآن‌‏اند که شناسایی و به دست آوردن آن‏ها، از عهدۀ روش‌‏های موجود و افراد معمولی فراتر است. 📚 ، تفسیر روایی جامع ، ص ۲۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پیرزن دانا 🔹از بهترین راه‌های شناخت خدا توجه به نشونه‌ها و آفریده‌های این جهانه. 🔸گردش روز و شب، حرکت باد، تغییر منظم فصل‌ها، باریدن برف و بارون و خلاصه هر اتفاقی که توی این دنیا می‌افته، نشونه روشنی از اینه که این جهان خدایی داره که اون رو اداره می‌کنه. 🌸پیرزنی زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با پشم گوسفند نخ می‌ریسید. پیامبر که داشتن از کنار او رد می‌شدن، بهش گفتن: تو چطوری خدا رو شناختی؟ 🍃 پیرزن برای لحظه‌ای چرخ نخ‌ریسیش رو نگه داشت و گفت: تا من این چرخ رو نچرخونم، اون حرکت نمی‌کنه و کاری انجام نمیشه. این دنیا هم مثل این چرخه؛ حتماً این جهان هم چرخاننده‌ای داره که داره اموراتش رو می‌چرخونه. ✅پیامبر از این جواب خیلی خوششون اومد و به یارانشون گفتن: دینداری و شناخت خدا رو از این پیرزن یاد بگیرید.[1] 💥بنابراین وقتی یه چرخ نخ‌ریسی برای کار کردن چرخاننده‌ای داره، حتماً آسمون و زمین به این بزرگی هم نیاز به آفریننده و گردوننده‌ای داره. پی‌نوشت: [1]. بحارالانوار، ج69، ص135. 🕋 شاخصه: کمک به دیگران ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 | شفاعت حضرت زهرا علیها‌السّلام در روز محشر 🔻 قالَ البَاقِرُ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «وَاَللَّهِ يَا جَابِرُ! إِنَّهَا ذَلِکَ الْيَوْمَ لَتَلْتَقِطُ شِيعَتَهَا وَ مُحِبِّيهَا كَمَا يَلْتَقِطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ الْجَيِّدَ مِنَ الْحَبِّ الرَّدِیءِ». ✍️ امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: اى جابر! به خدا سوگند كه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در آن روز، شيعيان خود را به گونه‌اى از ميان اهل محشر جدا مى‌كند و نجات مى‌دهد كه پرنده، دانه‌هاى نيكو را از ميان دانه‌هاى بى‌ارزش جدا مى‌كند. 📚 بحار الأنوار، ج 8، ص 51. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓مقصود از توحید در ربوبیّت چیست؟ 🔹توحید در ربوبیّت به این معناست که انسان معتقد باشد خداوند سبحان، مدبّر و مربّی کل عالم است. 🔹اگر هم در عالم مدبّر و سببی غیر خدا وجود دارد و مؤثر است، همه آن‌ها به اذن و اجازه خداوند متعال است و آنان هرگز استقلالی در تأثیرگذاری ندارند و به امر و مشیت الهی تصرف می‌کنند. 🔶دلیل عقلی توحید در ربوبیّت 🔸تدبیر کردن جدای از خلق کردن نیست؛ چراکه خدایی که انسان و جهان را آفریده، به تمام جزئیات و راه به کمال رسیدن او آگاه است. بالاترین شناخت نسبت به یک پدیده را کسی دارد که آن را به وجود آورده است. 🔹از طرفی تمام مخلوقین هم‌چنان که در ابتدای خلقت، هیچ نبوده و خداوند متعال به آنان هستی بخشیده، همچنان به خداوند متعال نیازمندند و اگر حتی یک لحظه رابطه آنان با خداوند متعال قطع شود، نابود می‌گردند و دوباره نیست می‌شوند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روايات و سنت معصومين (عليهم السلام) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بكشد؛ برای اينكه لطف خدا به اين دست پاسخ داده است. دستی كه به سوی خدا دراز شود، يقيناً خالی بر نمی گردد و دستی كه عطای الهی را دريافت كرد، گرامی است. لذا خوب است آن را به صورت يا به سر بكشد» حکمت عبادات صفحه ۲۱۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.92M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «اصرار قرآن كريم بر چند نكته است؛ يكی اينكه شما هر لحظه پاسدار اين حرم دقيق دل باشيد، ببينيد كه چه خاطره‌ای از كنار اين دل ميگذرد...» درس اخلاق ۹۴/۶/١٢ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در ، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید. ▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید: « أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون » این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است. ▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که: «کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم» باید باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی . به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰