زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در #فرهنگ_دین، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید.
▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» #عصاره_جزم_و_عزم است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید:
« أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون »
این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است.
▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که:
«کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم»
باید #صالح باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی #اسوه_باشید. به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نهیب عارفانه
🔸 وجود مبارک حضرت امیر وقتی نصیحت می کرد گاهی افراد را #عابدانه نصیحت می کرد، گاهی #زاهدانه نصیحت میکرد و گاهی #عارفانه. گاهی می فرمود اگر فلان کار را بکنید گرفتار فلان عذاب می شوید، گاهی می فرمود اگر فلان کار خیر را انجام بدهید یا فلان کار بد را نکنید سهمی از بهشت نصیب شما میشود، گاهی هم عارفانه سخن می گفت؛ می فرمود گناه سمّ است، اگر چشم ملکوتی تان باز بشود می بینید که این دست به #مال_حرام زدن یا #حیثیت_جامعه را بردن، با سمّ بازی کردن است.
🔸 اشعث که در محکمه حضرت امیر پرونده ای داشت، شبانه حلوایی شیرین را خدمت حضرت امیر آورد. حضرت همین که متوجه شد فرمود: «كَأَنَّما عُجِنَتْ بِرِیقِ حَیةٍ أَوْ قَیئِها»؛ گویا با آب دهان افعی یا مار حلوایی درست کردی یا با قی کرده افعی که دو بار از مسیر سمّ گذشت حلوایی درست کردی و آوردی!
🔸 این گونه نصیحت ها، #نصیحت_های_عارفانه است؛ نه عابدانه یا فقیهانه یا زاهدانه؛ سخن در این نیست که رشوه، رومیزی، زیرمیزی و مانند اینها حرام است و جهنم در پی دارد، سخن در این است که به این لجن دست نزن!
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/02/23
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث روز 💠
💎 ۱۸ ویژگی انسان مؤمن
🔻امام علی علیهالسلام:
الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ، أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً، يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ، صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ، ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ
🔹انسان باايمان
◻️شادىاش در چهره و
◻️اندوهش در درون قلب اوست،
◻️سينهاش از هرچيز، گشادهتر و
◻️هوسهاى نفسانىاش از هرچيز خوارتر (و تسليمتر) است،
◻️از برترى جويى بيزار و
◻️از رياكارى متنفر است،
◻️اندوهش طولانى و
◻️همتش بلند،
◻️سكوتش بسيار و
◻️تمام وقتش مشغول است،
◻️شكرگزار و
◻️صبور،
◻️بسيار ژرف انديش است و
◻️دست حاجت به سوى كسى دراز نمىكند،
◻️طبيعتش آسان (و سختگيرى در كار او نيست) و
◻️برخوردش با ديگران توأم با نرمش است،
◻️دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناك) محكمتر و سختتر و
◻️(در پيشگاه خدا) از بَرده تسليمتر است.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب قرآن در قرآن(جلد ١ تفسیر موضوعی قرآن کریم) اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
«قرآن كریم، معجزه جاوید پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیام نور و هدایت را برای جهانیان به ارمغان آورده است. بهترین راه برای بهرهمندی از معارف اَنیق و عمیق کتاب الهی، شناخت قرآن با استفاده از آیاتی است كه قرآن را از زبان قرآن، برای مشتاقان معرفی كرده است. نخستین جلد از «تفسیر موضوعی قرآن كریم» این رسالت مهم را بر عهده دارد و در پنج بخش به حقیقت، اعجاز، رسالت، جاودانگی و فهم قرآن كریم میپردازد.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️چرا امیرالمومنین علیهالسلام در مقابل تجاوز کنندگان به خانهشان سکوت کردند؟
💢پاسخ:
🔹امیرالمومنین علیهالسلام شجاعترین افراد بودند. ایشان با وجود اینکه توان و قدرت لازم برای قتل جسارت کنندگان به حریم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را داشتند و بنابر نقل تاریخ یکی از آنان را بر زمین کوبیدند، به سبب عهدی که با رسول خدا صلیاللهعلیهوآله داشتند و برای حفظ اسلام، خودداری پیشه کردند و به او فرمودند: «یَا ابْنَ صَهّاکَ لَوْلا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إلی رَسُولِ اللَّهِ لَعَلِمْتَ اَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی؛ «ای پسر صحّاک! اگر مقدرات خداوندی و پیمان و سفارش رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نبود، هر آینه میفهمیدی که تو قدرت ورود به خانه مرا نداری».
🔸امیرمومنان علیهالسلام که بر اساس فرموده ائمه علیهمالسلام، قرآن کریم او را صاحب علم الکتاب میداند، با صبوری در این اتفاقات نقشه دشمنان را خنثی کردند؛ زیرا دشمنان آرزو داشتند حضرت علی علیهالسلام دست به شمشیر ببرد تا بهانهای برای قتل ایشان و چه بسا خانوادهشان داشته باشند. از این افراد بعید نبود که حضرت زهرا سلاماللهعلیها را مستقیما به شهادت رسانده و سپس بگویند که مقصر علی علیهالسلام بود که جنگ را آغاز کرد. منصوبان همین افراد بودند که در جریان جنگ صفین شهادت عمار که از نشانههای بر حق بودن حضرت علیعلیهالسلام بود را به گردن ایشان انداخته و ایشان را مقصر شهادت او جلوه دادند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) کدام است؟
در مورد تعداد روزهایی که حضرت صدیقه طاهره (س) پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قید حیات بوده اند در میان کتاب های حدیثی و تاریخی چند نظر وجود دارد. بعضی از این زمان را چهل روز و کسانی این مدت را شش ماه ذکر کرده اند.
مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین می گوید: مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه 40 روز و بیشترین زمان شش ماه مى باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از ائمه (ع) است. امام باقر (ع) مى فرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (س) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.
همچنین مرحوم طبرسی می گوید: حضرت صدیقه طاهره(ع) در ماه جمادی الاخر سال یازده هجری از دنیا رفتند. و مدت زمان حیات فاطمه زهرا(س) پس از پیامبر(ص) 95 روز بود.
و مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت می فرماید: «فاطمۀ زهرا(س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال یازده هجری از دنیا رفتند».
این دو روایت مبنای نظر اکثر علمای شیعه من جمله سید ابن طاووس(ره) در کتاب شریف اقبال مى باشد.
اما دسته دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را 75 روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت می فرماید: «به درستی که توقف فاطمه (ع) در این دنیا پس از پدر گرامیش 75 روز بود.»
این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده. البته ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» موید این معنا است.
اکثر بزرگان سوم جمادی ثانی( 95 روز بعد از رحلت پیامبر (ٌص) )را معتبرتر می دانند.
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اهل البیت
▫️ با توجه به قراین داخلی و خارجی، ﴿اَهلَ البَیتِ﴾ در این آیه [33 احزاب]، مصادیق خاصی دارد و معنای لغوی آن، مراد نیست. مرحوم استاد علامه طباطبایی ذیل این آیه می فرماید: در عرف قرآن لفظ #أهل_البیت اسم خاص برای #خمسه_طیبه است و بر دیگران اطلاق نمی شود، هر چند كه از اقربا و خاصّان آن حضرت باشند و به حسب عرف عام، اطلاق «أهل البیت» بر آنها نیز صحیح باشد.
▫️ به هر حال كسانی از اهل بیت شمرده می شوند كه #سنخیت_روحی لازم با پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) را دارا باشند. پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به عنوان مفسّر و مبین رسمی وحی، به صورتهای گوناگون حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهمالسلام) را #مصادیق_آیه_تطهیر معرفی كرد. عمل آن حضرت نشان می دهد كه آن بزرگواران، این سنخیت روحی را دارا بودند.
▫️ سایر ائمّه (علیهمالسلام) نیز از این سنخیت برخوردارند، بنابراین، آنان نیز مصداق #آیه_تطهیر خواهند بود. بدین ترتیب ادعای شیعه كه تمام امامان (علیهمالسلام) را از اهل بیت می دانند، اثبات می شود.
امام حسین (علیهالسلام) از امام علی (علیهالسلام) نقل كرده است: بر رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وارد شدم، در حالی كه در خانه امّ سلمه بود و #آیه_تطهیر بر او نازل شده بود. رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به من فرمود: یا علی! این آیه درباره تو و نوه هایم (حسن و حسین) و همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) امامان بعد از توست. گفتم: یا رسول الله! امامان بعد از من چند نفرند؟ فرمود: یا علی! اوّل آنها تو هستی، سپس فرزندانت حسن و حسین و بعد از حسین فرزندش علی و... . اسامی دوازده امام به همین ترتیب بر ساق عرش نوشته شده است. از خدای سبحان پرسیدم: این افراد چه كسانی هستند؟ فرمود: ای محمّد! اینها امامان بعد از تو هستند كه مطهّر و معصوم اند و دشمنانشان ملعون.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، ص177.
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ وقتی عقل در فرهنگ قرآن تبیین شد آنگاه باید دید که زن عاقل تر است یا مرد، یا همتای هم اند. برای این منظور باید شواهد و قصص تاریخی را از دیدگاه قرآن کریم تحلیل کرد.
بین قصه گویی در فرهنگ قرآن، و بیان قصه های تاریخی بشر، فاصله ای قابل توجه وجود دارد. چه این که در قصه های تاریخی غالباً سند قطعی برای یکی از دو طرف نیست، زیرا اینها قضایای شخصی است، البته از گزارش چند قضیه شخصی می توان یک اصل کلی را استنباط کرد، ولی استنباط نیز گاهی قطعی است و گاهی ظنی. اما قرآن کریم همین استنباط را فلسفه قصه می شمارد و آن را به صورت جزم و قطع ذکر می کند. قرآن در مقام بیان اصلی کلی در جریان حضرت یوسف می فرماید:
« انّه من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین »
کسی که تقوا و صبر پیشه نماید پس خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند.
▫️ گرچه جریان یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ یک قضیه شخصیه است اما قضیه شخصیه ای است که وحی آن را تبیین می کند و با گزارش های تاریخی دیگران فرق دارد. تاریخ نویسان وقتی قضایای تاریخی را ارائه می دهند از یک مبدأ گمان پرور سخن می گویند ولی وقتی وحی، یک قضیه تاریخی را ارائه می دهد اصل کلی را به عنوان یک گزارش عینی با ذکر نمونه جزئی ارائه و اعلام می دارد.
در داستان حضرت یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ وقتی آن حضرت به مقصد رسید و برادر را در کنار خود دید فرمود: این موفقیت مخصوص من نیست و این گونه نیست که افاضه فیض ذات اقدس اله، اختصاص به من داشته باشد، بلکه به عنوان یک اصل کلی برای همه پرهیزکاران است « من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » .
▫️ اگر شواهد استنباط های قرآن کریم کاملاً ملحوظ باشد، از حدّ مظنه می گذرد و به حد جزم می رسد، به شرط آن که مستنبط همه موارد را ملحوظ داشته باشد. در صورتی که اخبار گزارشگران بشری احیاناً با مظنه همراه است چون غالباً در حد استقراء است. ولی در قصه های قرآنی، چون خدای سبحان در کنار داستان یک اصل کلی را ارائه می دهد معلوم می شود که این مورد خاص، نمونه ای از آن اصل کلی است و قضیه اتفاقیه نیست بلکه مصداق یک جامع حقیقی و فرد یک کلی است و البته اسلوب کتاب جاوید باید بر این باشد.
قرآن کریم قصه هایی را که بازگو می کند، در ضمن بیان سرگذشت انبیا، برخورد آنان را با طاغیان روزگار نیز تبیین می نماید. بسیاری از انبیا آمدند و طاغوتیان عصرشان را وعده و وعید دادند اثر نبخشید تا سرانجام:
« غشیهم من الیمّ ما غشیهم » از دریا آنچه آنان فرو پوشانید، فرو پوشانید. یعنی عذاب الهی دامنگیرشان شد.
▫️ این همه پیام حضوری را موسی و هارون ـ سلام اللَّه علیهما ـ برای درباریان آل فرعون تبیین کردند هیچ اثر نکرد. آن همه معجزات حسی بی شمار را به اینها نشان دادند، هیچ اثر نکرد بلکه در مقابل، آنها بسیاری از قوم بنی اسرائیل را کشتند و اسیر گرفتند و آرام نشستند و فخرشان این بود که ما پسران این قوم را ذبح کردیم و دخترانشان را زنده نگهداشتیم همانطور که در قرآن می فرماید: « یذبّحون أبناءکم ویستحیون نساءکم » پسران شما را سر می بریدند و زنهن را زنده نگه می داشتند.
▫️ این قضایا به صورت های گوناگون در مورد حضرت مسیح و خلیل و بسیاری از انبیای ابراهیمی ـ علیهم الصلوة والسلام ـ نیز تکرار شده است.
اما وقتی نوبت به ملکه سبا می رسد یک نامه از حضرت سلیمان که وعده اش با وعید آمیخته بود و تهدیدش با نوید همراه بود به وی رسید، او برای پذیرش حق آماده شد، در حالی که آن زن، قدرتش از سلاطین دیگر کمتر نبود اما عاقل تر از سایر مردها بود.
▫️ اگر راه اندیشه و کلام و راه برهان وعقل نظر برای مرد گشوده تر از زن باشد، معلوم نیست در راه دل و عرفان و قلب و موعظه مرد قوی تر از زن باشد بلکه در این راه زن قوی تر از مرد است و مناجات و موعظه در زن بیش از مرد اثر می گذارد و این راهی است عمومی تر و کارآمدتر و مؤثرتر و با کاربردی وسیع تر. پس در راهی که انسان زودتر و بهتر به مقصد می رسد در آن راه زن، یا یقیناً موفق تر از مرد است یا حدّاقل همتای مرد است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص284
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تلاش و عمل
🔸 ما تا در دنیا نفس می كشیم نباید بگوییم همه كارها از راه غیب باید حل بشود، برای اینكه دنیا #دار_عمل است.
خدای سبحان به مریم (سلام الله علیها) از راه های غیب نعمت های فراوانی داد؛ خب ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیا الْمَحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً﴾ بود, از راه غیب ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِیاً﴾ بود, اینکه از راه غیب مادر شد بود. حالا كه همه اینها قدم به قدم از راه غیب بود، این «جذع نخله» این درخت خشك خرما به هر وسیله ای كه بود پر بار شد، اینجا دیگر خدای سبحان به مادر عیسی (سلام الله علیهما) می گوید تو هم دستی دراز كن این شاخه را تكان بده تا این خرما بریزد: ﴿وَهُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَباً جَنِیاً﴾.
خب همه آن كارهای مهم را خدا از راه غیب انجام داد؛ اگر این جذع را پرمیوه كرد، آیا این شاخه و خوشه را نمی تواند كمی پایین بیاورد تا در دسترس قرار بگیرد؟! اما فرمود تو هم بالأخره دستی تكان بده تو هم كاری بكن. انسان تا زنده است ولو انبیا, اولیا و ائمه (علیهم السلام) باشند مسئولیتی دارند.
🔸 خب این خدایی كه با امر حاضر به مادر موسی می گوید بچه را بینداز در دریا و به امر غایب به خود دریا می گوید ببر درِ خانه فرعون، خب آیا از این به بعد نمی تواند از راه غیب و بدون زحمت خواهر و مادر موسی، این بچه را به مادر برگرداند؟ خب یقیناً می تواند؛ اما مادر هم باید تلاش و كوششی بكند؛ مادر تلاش و كوشش كرد خواهر #تلاش_و_كوشش كرد، بالأخره این فرزند به مادر برگشت.
🔸 تا زنده ایم یك كار باید از طرف ما باشد؛ اینچنین نیست كه انسان ولو پیغمبر هم كه باشد دست روی دست بگذارد و همه كارها از راه غیب حل شود؛ این طور نیست! هر اندازه كاری از انسان ساخته است باید آن را انجام بدهد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قصص جلسه 5
تاریخ: 1391/07/05
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢دنیای علی (ع) پس از حضرت زهرا (س)
🔸 بعد از شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها دیگر آرامشی برای امیرالمومنین علیهالسلام باقی نماند و عمق مصیبت امیربیان را میتوان در عبارات زیر لمس کرد:
⏫1️⃣ تکرار مصیبت پیامبر صلیاللهعلیهوآله:
با شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها، غم و مصیبت رسول خدا بر امیرالمومنین علیهالسلام تکرار شد و دوباره علی علیهالسلام دچار مصیبت بزرگی شد، چنانکه خود حضرت بیان میکنند: «به خدا قسم با رفتنت مصیبت رسولخدا صلیاللهعلیهوآله را بر من تازه نمودی، یقینا مصیبت تو بزرگ است مصیبتی كه هیچ چیز و هیچ كس نمیتواند به انسان دلداری دهد و هیچ چیز نمیتواند جایگزین آن شود».
2️⃣ پایان صبر علی علیهالسلام
علی علیهالسلام كه اسوه صبر و استقامت بود، اما در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام تاثر و تالم خود را بعد از دفن همسر گرامیاش در حالی كه حزن و اندوه تمام وجود او را فرا گرفته بود، خطاب به قبر
پیامبر صلیاللهعلیهوآله عرضه داشت و فرمود: «پس از او شكیبایی من به پایان رسیده و خویشتنداری از دست رفته، اما آنچنان كه در جدایی تو صبر كردم در مرگ دخترت نیز جز صبر چارهای ندارم».
3️⃣ از بین رفتن رکن علی علیهالسلام
حضرت زهرا سلاماللهعلیها تنها رکن باقیمانده برای امام زمانش بود و با شهادت ایشان این رکن نیز از بین رفت. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در لحظات آخر عمر شریفشان به امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «أُوصِيكَ بِرَيْحَانَتَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا فَعَنْ قَلِيلٍ يَنْهَدُّ رُكْنَاكَ»؛ «به دو ريحانۀ خودم از دنيا سفارش مىكنم كه به همين زودى دو ركن تو خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله و حضرت زهرا ويران مىشود».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🖼 قصههایی از افسانههای یلدایی در اقوام ایرانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
😍 🎧 کانال خاص موسیقی سنتی در ایتا 👇👇
🎧👇
https://eitaa.com/joinchat/95092958C538957e779
https://eitaa.com/joinchat/95092958C538957e779
🎵☝️☝️
❌ این موزیـکا خیــلی کـم پیدا میشه
ولی تو این کانال رایگان گذاشته میشه
#موسیــــــقی #کلیپ #اسـتورے
https://eitaa.com/joinchat/95092958C538957e779
☝️☝️
😍🎵 موسیقی هایی رو که دنبالشی تو این کانـال رایــــگان دانـــلود و گوش کـن 🎵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا کریسمس برگرفته از شب یلداست؟
🔹 یلدا و کریسمس دو جشن زمستانی است که بین مسیحیان و ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار است.
🔹 بررسیها نشان میدهد که جشن کریسمس بیارتباط با انقلاب زمستانی و نجومی و ارتباطات آن با آیین میترائیسم نیست.
🔹 در این ویدئو به این مسئله میپردازیم که چگونه کریسمس از یلدا وام گرفت.
#یلدا_۱۴۰۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔺لعن #غلات در خطبه تطنجیه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه
✨در خطبههایی مثل خطبه شریفه #تطنجیه، امیرالمومنین سلام الله علیه بعد از بیان فضائل عالیه که فرازهای زیادی از آن مؤید در سایر کتب معتبره دارد، بصراحة در آخر آن قول غلات و کسانی که مخلوقیت حضرات اهلبیت علیهم السلام را نفی میکنند و مطالب باطل مثل الوهیت در حق حضرات قائل میشوند را نفی کرده و آنها مورد لعنت قرار میدهند!
▪️واها للأمم، أ ما شاهدت رايات بني عتبة مع بني كنام السائرين أثلاثا، المرتكبين جبلا جبلا مع خوف شديد، و بؤس عتيد، ألا و هو الوقت الذي وعدتم به، لأحملنّهم على نجائب، تحفّهم مراكب الأفلاك، كأني بالمنافقين يقولون نص عليّ على نفسه بالربانية، ألا فاشهدوا شهادة أسألكم بها عند الحاجة إليها، إن عليا نور مخلوق، و عبد مرزوق، و من قال غير هذا فعليه لعنة اللّه و لعنة اللاعنين.
📕مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين علیه السلام، ص۲۶۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:
در به سرانجام رساندن کارهای خود از سکوت یاری گیرید چرا که هر دارای نعمتی مورد حسادت واقع می شود .
📚میزان الحکمه جلد ۱ صفحه ۶۳۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍🏻 شهادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در منابع اهل سنت
✅ برخی از جریانات ضد شیعی منکر هجوم و آتش زدن درب خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها توسط برخی از صحابه هستند؛ در پاسخ به این افراد باید گفت بسیاری از پژوهشگران اهل سنت در کتابهای خود اقرار کردهاند که هجوم به خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها واقع شده است.
✅ جوينی استاد ذهبی و شخصیتی که ذهبی از او با عنوان امام، محدث، اكمل فخرالاسلام ... یاد میکند در کتاب فرائد السمطین از رسولخدا صلیاللهعلیهوآله اينگونه روايت میكند: «من هر وقت او را میبينم ياد آن اتفاقی میافتم كه بعد از من برايش رخ خواهد داد؛ گويا میبينم كه ذلت در خانه وی داخل شده، حرمتش شكسته شده، حقش غصب گرديده، از ارثش محروم گرديده، پهلويش شكسته شده است و فرزند در رحمش سقط شده است، در حالی كه صدا میزند يا محمداه، ولی كسی جواب او را نمیدهد؛ ...
او اول كسی است كه از خانوادهام به من خواهد پيوست. او درحالی نزد من میآيد كه اندوهگين و سختی كشيده و غمگين است و كشته (شهيد) شده است.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سؤال
❓در مورد گناه شرک ورزیدن به خدا توضیح دهید.
🔹همان طور که توحید بسیار مهم و اصلی اعتقادی است که هر کسی باید بدان باور داشته باشد، شرک نیز از گناهان بزرگ و رذیلتهای اخلاقی است. از این رو در چند مطلب در مورد شرک نکاتی را بیان میکنیم.
🔹حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در فرازی از خطبه فدکیه با عبارتی کوتاه یکی از مهمترین موانع اخلاص بندگان را معرفی میکنند. در بیان بانوی نمونه اسلام، شرک مانع اخلاص بنده در ربوبیّت الهی است: «وَحَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْكَ إِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِيَّة؛[1] و خدا شرک را برای اخلاص در ربوبیّتش، حرام کرده است».
🔶 برای داشتن اخلاص نسبت به ربوبیّت الهی باید از هرگونه شرک دور باشیم و اعمال خود را فقط برای او انجام دهیم. درواقع خودمان را برای خدا خالص کنیم.
🔸ازاینرو پروردگار رئوف، شرک را در تمام ابعادش حرام کرد تا اعتقاد به ربوبیّت او خالص شود و در کارهایی که بندگان نیّت الهی میکنند، شائبهای از غیر خدا در آن نباشد.
📗پینوشت:
[1]. خطبه فدکیه.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️اجبار یا اختیار در بیعت امیرالمومنین علیه السلام!؟
♨️براساس منابع شیعه امیرالمومنین علیهالسلام هرگز با ابوبکر بیعت نکرد و از این کار خودداری کردند.
1️⃣شیخ مفید در این باره میگوید: «وَاَلْمُحَقِّقُونَ مِنْ أَهْلِ اَلْإِمَامَةِ یقُولُونَ لَمْ يُبَايِعْ سَاعَةً قَطُّ؛محققین امامیه میگویند که امام علی علیهالسلام، یک لحظه هم با ابوبکر بیعت نکرده است» .
2️⃣هنگامی که امیرالمومنین با زور به مسجد برده شد و از حضرت خواستند که بیعت کند ایشان دست خود را مشت کرد و این ابوبکر بود که دست خودش را روی دست حضرت کشید و بعید است انسان عاقل و منصف این مساله را بیعت تلقی کند: «به علی گفتند: دستت را دراز کن و بیعت کن! ولی علی امتناع نمود. پس دست او را به اجبار گرفتند و کشیدند و علی دستش را مشت کرد. مردمی که آنجا بودند هر کاری کردند که مشت علی را باز کنند، نتوانستند! بنابراین ابوبکر دستش را به دست علی کشید در حالی که دست علی مشت شده بود. در این حال علی رو به قبر پیامبر کرد و گفت: ای فرزند مادرم! اين گروه مرا در فشار گذاردند و نزديک بود مرا به قتل برسانند».
3️⃣در برخی منابع اهل سنت با صراحت بیان شده که حضرت چند ماه بعد از سقیفه بیعت نکردند: «ولم یَکُنْ یُبَایِعُ تِلْکَ الْأَشْهُرَ؛ امیرالمومنین علیهالسلام با ابوبکر در آن ماهها بیعت نکرد».
✍🏼در نتیجه امیرالمومنین علیهالسلام از روی اختیار بیعت نکرده است بلکه بعد از چند مرتبه تهدید به قتل و... ابوبکر دست خودش را به دست مشت کرده حضرت کشیده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️حقیقت نصرت الهی چیست⁉️
🔰خداوند متعال در سوره روم از نصرتی سخن به میان میآورد که مایه سرور و شادی مومنان خواهد بود؛ «وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»؛ «و در آن روز، مؤمنان خوشحال خواهند شد به یاری خدا، که خدا هر که را بخواهد نصرت و پیروزی میبخشد و اوست که مقتدر و مهربان است».
⏫رسول خدا از جبرئیل در مورد علت نامگذاری حضرت زهرا در آسمان به «منصوره» سوال فرمودند: «لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ»؛ «چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه علیهاالسلام است؟»
فرشته مقرب خدا پاسخ داد: «در زمين فاطمه سلاماللهعلیها ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مى دهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است چون در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود مى شوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه سلاماللهعلیها براى شيعيان و دوستدارانش مىباشد».
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️یکی از سوالات و اشکالات مهم به مروجان قانون جذب این است که اگر طبق ادعای مروجان قانون جذب، هر خوشی و رنجی که داریم محصول جذب خودمان است، پس علت حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل و...چیست؟
💢نیل دونالد والش از مروجان قانون جذب مدعی است، پدیدههای طبیعی در هستی نیز معلول قانون جذب است.
♦️سوال این است: شخصی که به زلزله اصلا فکر نمیکند و در مورد آن نفیاً و اثباتاً فکر و تصوری نداشته، چرا باید قربانی این زلزله شود؟ در حالی که این شخص خواهان سلامتی بود و با اینکه به زلزله فکر نمیکند، اسیر زلزله میشود. این امر، مخالف آموزه جذب است.
🔹یعنی ما ناخواسته درگیر وقایعی میشویم که هیچ نقشی در جذب آن نداشتیم، چون خود مروجان قانون جذب معتقدند که هر خوبی و خوشی و یا رنجی که در زندگی داریم محصول باغ افکار خودمان است؛ ولی در بلایای طبیعی معترف هستند که این رنجها بدون خواست ما جذب شده است و این از تناقضات آموزه قانون جذب میباشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "قرآن میزان شناخت قرآن" برگرفته از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب حاضر با عنوان «قرآن میزان شناخت قرآن»، با استفاده از مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سعی نموده است تا قرآن را با استفاده از خود قرآن تعریف و تبیین نماید.
در این کتاب با بهرهمندی از رهنمودهای وحیانی، نخست مباحثی کلی درباره حقیقت قرآن و نزول آن بیان شده است، سپس به بررسی آیاتی پرداخته است که بیانگر اوصاف عام و نیز ویژگیهای خاص این کلام الهی است. در بخش پایانی کتاب نیز مباحثی درباره دو رسالت عمده قرآن در حوزه هدایت انسان، یعنی شکوفایی عقل و اعتلای فرهنگی، بیان شده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فیاض
🔸 فرمود: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾؛ حضرت پدرش را از دست داد مادرش را از دست داد، به وسیله عمو و جدّش رشد کرد، گرچه به حسب ظاهر ابوطالب و عبدالمطلب و امثال ایشان دخیل بودند اما این #دست_بی_دستی_خدا بود که از آستین عبدالمطلب و ابوطالب و اینها در آمده است.
🔸 ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی﴾؛ فرمود ما قرآن دادیم نبوت دادیم ﴿مَا كُنتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَ لاَ الْإِیمَانُ﴾؛ تو که ذاتاً عالم و آگاه نبودی؛ گرچه از بدء تا ختم، بنده خاص خدا بودی و لحظه ای از یاد و نام حق فاصله نگرفتی اما این مربوط به ذات تو نبود، این از ناحیه ذات اقدس الهی بود که در #مرآت_هستی تو تابید.
🔸 ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾ چه مادی چه معنوی ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی ٭ وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾؛ نیازمند بودی، تو را تامین کردیم؛ یتیم بودی، سرپرست فراهم کردیم؛ گمراه بودی در مقام ذات، ما هدایتت کردیم.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ضحی جلسه 2
تاریخ: 1398/12/22
🔰 @p_eteghadi 🔰