eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💢توصیه امسال رهبر انقلاب به معتکفین 🔻در آستانه ایام نیمه ماه رجب و برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد سراسر کشور، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرده است که توصیه‌ای به معتکفین داشته باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه خطاب به کسانی که امسال در مراسم معنوی اعتکاف شرکت میکنند توصیه‌ای مرقوم داشتند که خط حزب‌الله آن را منتشر میکند: 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است. سیّدعلی خامنه‌ای ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا ما هم می توانیم در رجعت امام زمان عج بر گردیم چه کسانی می توانند در دوران رجعت برگردند؟ .mp3
2.92M
⭕️ سوال ❓آیا ما هم می توانیم در رجعت امام زمان عج بر گردیم چه کسانی می توانند در دوران رجعت برگردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 دیار طیّب 🔹 اگر انقلاب اسلامی شد این كشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست؛ آنها كه شامّه سالم دارند بدون تردید بوی عطر از این مملكت می‌شنوند! ما در چه می ‌خوانیم؟ به ما گفتند این زیارت را بخوانید، اینكه مخصوص نیست؛ گفتند كسانی كه در راه خدا شهید شدند, شما در كنار قبر آنها بایستید و بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ این كشور به بركت خون شما شد. اینها برای چه کسی است؟ «الی یوم القیامة» این زیارت هست. 🔹 اگر كشوری به بركت خون ‌های پاك شهدا طیب و طاهر شد، قرآن از كشور طیب و طاهر چه خبر می‌ دهد؟ می‌ فرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ باید میوه طیب و طاهر بدهد. مگر چیز آسانی است چند هزار شهید؟! این عزیزان این جوانان دعا می‌كردند كه شربت شهادت بنوشند! این زیارتنامه برای چه کسی است؟ 🔹 این زیارتنامه، است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». ایران طیب و طاهر شد، این صغرا؛ کبرای آن را قرآن معین می‌کند و صغرای آن را اهل بیت؛ فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخرُجُ﴾ _ این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده است _ یعنی بیرون بیاورید از این سرزمین، میوه طیب و طاهر ➖ طهارت و پاکی را! ➖ امنیت را! ➖ عدالت را! ➖ ندزدیدن را! فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ﴾؛ یعنی قرآن فقط می ‌خواهد خبر بدهد؟! این دیگر تعلیم كتاب و حكمت نشد! 🔹 این جمله ‌های خبریه غالباً به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی شما که در یك كشور شهید داده زندگی می ‌كنید, سعی كنید میوه طیب و طاهر بدهید، حالا اگر به دیگری نمی ‌دهید لااقل در تصرّف نكنید! ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾، البته ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. ما اگر باور كردیم _ چه اینكه باور می ‌كنیم _ شهید، طیب و طاهر است و نه تنها خودش طیب و طاهر است، كشور را طیب و طاهر می ‌كند، همین طور عمل کنیم. : 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ذاریات جلسه 4 تاریخ: 1395/10/12 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 💚 پیامبر اکرم مهربانی‌ها : 💜 اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی ❤️ همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحب‌اختیار او است. 📚 (مُسند احمد، ج ٤، ص ٤٣٨ ـ خصائص نسائی، ص ٢٣) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 ولادت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) و روز پدر، بر تمامی محبان حضرتش مبارک باد.👏👏👏 🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼 🌹حب علی و آل علی 🌹سایه به سایه همیشه... 🎤 سيد رضا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 🔺راهبرد اول 💠 دنیایی لبریز از عدالت (راهبرد دوم) 🚩 ثبات در بینش عدل توحیدی ▫️ می فرمایند: «برای قائم عج غیبتی است که مدتش طولانی است. گویی شیعیان را با چشم خود می بینم که همچون گوسفند بی شبان به دنبال چراگاهی می گردند و نمی یابند. آگاه باشید! کسی که آن روز بر دین خود ثابت قدم باشد، قلبش از طولانی شدن غیبت امامش به قساوت نمی گراید و در روز رستاخیز در بهشت با من و در مقام من باشد.»(۱) ※در روایت دیگری، یکی از زمینه‌های شک معلوم می‌شود: 🔅«سوگند بـه آنکـه مرا به حق به عنوان بشارت دهنده برگزید، امام قـائم (ع) از فرزندان من براسـاس پیمـانـی کـه از جـانب من بر عـهده اوست، از دیده هـا پنـهـان مـی شود تـا آنجـا کــه بیشتر مردم مــی گویند: خدا نیــازی بــه خاندان محمد ندارد و گروهی دیگر در ولادت او شک می کنند.»(۲) ※ در نامه حضرت رضا به عبدالعظیم حسنی، مصادیق مهم راه یافتن شیطان را چندپارگی و گسیختن پیوندهای مؤمنان می‌دانند. خدای تعالی درباره ی ثبات می فرماید:«یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا بالقَولِ الثابِتِ فِی الحَیوهِ الدُّنیا وَ فِی الاخِرَهِ» خداوند مومنان را با قول ثابت در زندگی دنیا و آخرت تثبیت می کند. ▫️(سوره ی ابراهیم، آیه ی ۲۷) ️ ※ کتاب تفسیر فرات کوفی که از اعلام غیبت صغری است روایت مسندی را نقل می کند: «فی قوله تعالی یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَهِ، قال بولایه علی بن ابیطالب علیه السلام»؛ که در روایت قدسی معروف به حدیث حصن از بیان امام رضا علیه‌السلام آمده است: «لا إله إلا الله حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی، لکن بشروطها و أنا منها». تجربه دهه‌های اخیر، نشان داد که: ثبات عقیده در پرتوی ولایت اهل بیت علیهم‌السلام، به دست می‌آید. ا - - - - ۱) كمال الدين : ص۳۰۳ ح۱۴ ۲) كمال الدين : ص ۵۱ 🌐 بیشتر بخوانید ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 ولایت امام علی در اعتراف بزرگان اهل سنت 💠 با جست و جو در کتاب‌های بزرگان اهل سنت می‌توان مواردی را پیدا کرد که اذعان کرده‌اند عبارت «من کنت مولا فعلی مولاه» بر سرپرستی و جانشینی بعد از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) دلالت دارد: 🔸 محمد غزالی محمد غزالی در کتاب «سرالعالمین» تصریح می‌کند که واژه «مولا» به معنای سزاواری در ولایت و سرپرستی جامعه است و شاهد این امر را بیعت عمر بن خطاب بعد از حادثه غدیر می‌داند. 🔹 ابن طلحة شافعی ایشان نیز در کتاب «مطالب السئول» بعد از بررسی معانی کلمه مولا می‌نویسد: «هر معنایی از لفظ مولی که اثباتش برای پیامبر ممکن است برای علی علیه السلام نیز جاری است و و این جایگاه بلند مرتبه و رفیعی است که پیامبر تنها به علی اختصاص داده است.» بنابراین ولایت جامعه که از شئون پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است بعد از ایشان بر عهده امام علی(علیه‌السلام) می باشد. 🔸 سبط ابن جوزی یکی دیگر از علمای بزرگ اهل سنت سبط این جوزی است که در کتاب «تذکرة خواص الامة فی معرفة الائمة» به بررسی حدیث غدیر می‌پردازد و بعد از رسیدن به عبارت «من کنت مولا فهذا علی مولاه» ده معنا برای واژه «مولی» ذکر می‌کند و در نهایت معنای دهم: اولویت و سزاوار بودن را می‌پذیرد و معنای حدیث را طاعت مخصوص عنوان می‌کند. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا امام علی علیه السلام اسم بعضی از فرزندانشان را از اسم های خلفاء اهل سنت استفاده کردند؟.mp3
1.25M
⭕️ سوال ❓چرا امام علی علیه السلام اسم بعضی از فرزندانشان را از اسم های خلفاء اهل سنت استفاده کردند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🎥 ♥️ ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام 💢 امام علی علیه‌السلام چنین حاکمی بود 🎙 مرحوم استاد شهید مطهری 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓ آیا پیامبر واژه «امام» را برای امیرالمومنین به کار برده‌اند؟ 🔰 پاسخ 💠 از پیامبر نقل شده است که وقتی به معراج برده شدم درباره علی(علیه‌السلام) سه چیز به من گفته شد. اهل سنت و شیعه با اندک اختلاقی این سه ویژگی را برای امیرالمومنین(علیه‌السلام) نقل کرده‌اند ولی در تمام نقل‌ها حضرت علی(علیه‌السلام) به عنوان امام معرفی شده‌اند. 📚 منابع اهل سنت حاکم نیشابوری از بزرگترین دانشمندان و محدثان سنی مذهب این سه ويژگی را در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» به نقل از پیامبر اینگونه آورده است: 🔹 «إِنَّ عَلِيّا سید المرسلین و إِمَامُ الْمُتَّقِينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ؛ همانا علی سرور مسلمانان و امام پرهیزکاران و پیشوای سپیدرویان است.» 📚 منابع شیعه شیخ صدوق(رحمة الله علیه) نیز در کتاب «امالی» از پیامبر چنین نقل کرده است: 🔸 «علِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ‏ وَ إِمَامُ الْمُسْلِمِينَ لَا يَقْبَلُ اللَّه الْإِيمَانَ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ طَاعَتِهِ؛ علی امیرمومنان و رهبر سفید‌رویان و امام مسلیمن است؛ خداوند ایمان [کسی را] قبول نمی‌کند مگر به ولایت او و اطاعت او.» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کمال مقصود 🔸 حركت نمی ‌تواند دائمی باشد که چیزی دائماً بگردد؛ زیرا حركت، است و اگر یك شیء دائماً بگردد این معنایش بی ‌هدف بودن است، لذا حركت با ابدیت سازگار نیست و حتماً دارِ مَمرّ و دار فرار باید به منتهی بشود؛ اما این منافات ندارد كه انسان دارای كمالات نامتناهی باشد، البته این ‌چنین نیست كه هر انسانی لایق كمالات نامتناهی طولی باشد، برای اینكه افراد همه از خدایند و همه به سوی خدا می ‌روند، اما هر كه از هر جا آمده است به معادل آنجا می ‌رود؛ مثل اینكه این ابرها كه باران را به همراه دارند اینها همه از دریا برخاستند و همه اینها حامل باران ‌اند و همه این باران‌ ها دوباره به دریا برمی‌ گردند، اما آن ابرهای كم ‌باران فقط نهر تشكیل می ‌دهند که این نهر به اوایل دریا می ‌رسد، ولی آن ابرهای پرباران كه سیل ‌آورند، این سیل, خروشان می‌ شود تا به وسط‌ های دریا برسد. این دو آب از دریا برخاستند هر دو هم به دریا برمی‌ گردند اما یكی سیل است و یكی نهر عادی. 🔸 همه از خدایند و همه به سوی خدا برمی ‌گردند، اما آن‌كه «أول ما صدر مِن الله» است، در قوس صعود به ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾ می ‌رسد و آنها كه از مراحل نازل پدید آمدند به مراحل نازل می ‌رسند؛ منتها اینها ابدی است. معنای ابدیت این نیست كه حركت ابدی باشد معنایش این است كه كمال, ابدی است و اینها ثابت ‌اند نه ساكن. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 10 تاریخ: 1391/11/16 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مقام امامت 🔹 محمّد بن حسن بن عمّار می گوید : دو سال در مسجد رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) نزد شاگردی می کردم و روایات برادرش موسی بن جعفر (عليهما السلام) را می نوشتم . روزی در حضورش بودم که وارد شد ، در این هنگام علی بن جعفر ( با کهولت سنّی که داشت ) شتابان از جا برخاست و با پای برهنه و بی ردا سوی ایشان رفت و با احترام بسیار دست او را بوسید . حضرت جواد ( علیه السلام ) به او فرمود : ای عمو! بنشین ، خدا تو را رحمت کند . علی بن جعفر عرض کرد : آقای من ، چگونه بنشینم ، با این که شما ایستاده ای؟ 🔹 هنگامی که وی به مجلس درس خود بازگشت ، یاران و شاگردانش او را نکوهیدند و گفتند : تو عموی پدر او هستی ، با این همه در برابرش این گونه کوچکی می کنی! علی بن جعفر خشمگینانه پاسخ داد : ساکت باشید! آنگاه ریش خود را به دست گرفت و گفت : خدای والا این ریش سفید را شایسته ندانست؛ امّا این نوجوان را برای آن سزاوار کرد ، چگونه برتری او را نپذیرم؟ من بنده او هستم و از سخن شما به خدا پناه می برم . 📚 ادب فنای مقربان ج8 ص 244. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️استقلال قوه قضاییه 🔸استقلال قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی مسئله‌ای روشن است که از ابعاد نظری و عملی قابل‌بررسی است. اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی بر تفکیک و استقلال قوا تأکید دارد و هرگونه دخالت قوا در کار یکدیگر را نفی می‌کند، علاوه بر این در اصل صد و پنجاه و ششم قانون اساسی یک‌بار دیگر استقلال قوه قضاییه به‌طور خاص مورد تاکید قرارگرفته است: «قوه قضائیه قوه‌‏ای است مستقل كه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده‌‏دار وظایف زیر است...». با این اوصاف در مقام تئوری و اصول قانونی، استقلال این قوه امری ثابت‌شده و موردپذیرش است. 🔸در مقام عمل و اجرا اصلی‌ترین تهدید برای استقلال قوه قضاییه، براندازان و رسانه‌های غرب‌گرا است؛ زیرا متأسفانه فضای مجازی و رسانه‌ای کشور ملتهب و رهاشده است. براندازان که قوه قضاییه را به عدم استقلال رأی متهم می‌کنند و از ترور قضات نیز ابایی ندارند، خودشان خواسته یا ناخواسته این استقلال را تهدید می‌کنند، همین‌طور اقشاری از مردم که بدون اطلاع از جزئیات پرونده بر احکامی مانند اعدام اصرار دارند. 🔹استقلال قوه قضاییه ازنظر قانون اساسی و در اجرا امری مسلم است و این قوه باید بی‌توجه به جنجال‌های رسانه‌ای باشد تا مبادا به این استقلال خدشه‌ای وارد شود. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
44.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ✍️ قطره‌ای از دریای فضائل امیرالمومنین علیه‌السلام ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️انتظار فرج در تمام موجودات 🔸ظهور از وعده‌های الهی است که در آیات قرآن به آن اشاره‌ شده است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ»؛ «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد». مخاطبان قرآن، مؤمنان انسان و جن هستند و این وعده شامل مومنان جن نیز می‌شود، علاوه بر اینکه بنا بر روایات اسلامی، فرشتگان و جنیان نیز در لشگر حضرت حضور و تأثیر دارند. پس موجودات دارای اراده، علم و اختیار را می‌توان منتظر فرج دانست. 🔸بنا بر ادله فراوان قرآنی، روایی و برخی استدلال‌های فلاسفه و عرفا جمادات و تمام موجودات عالم حداقل دارای سطحی از شعور و ادراک هستند و تسبیح خداوند می‌کنند، مطیع و خاشع در برابر پروردگار خویش هستند، اما ما این عبادت و ذکر آن‌ها را ادراک نمی‌کنیم. تنها برخی اولیاء خدا شنیدن تسبیح اشیاء و ذرات عالَم را شهود کرده‌اند و گزارش نموده‌اند. 🔹ادعای اینکه تمام ذرات و موجودات منتظر برقراری عدالت و ظهور منجی هستند، معقول و ممکن است، صِرف اینکه ما از باطن دنیای جمادات، گیاهان و حیوانات اطلاع نداریم، دلیل کافی برای انکار این ادعا نیست، هرچند دلیل قطعی برای اثبات این مطلب با این کلیت نداریم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهی از جمع مال برای دیگران 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃...فَإِنَّ الَّذِي فِي يَدِكَ مِنَ الدُّنْيَا قَدْ كَانَ لَهُ أَهْلٌ قَبْلَكَ وَ هُوَ صَائِرٌ إِلَى أَهْلٍ بَعْدَكَ... 🔹آنچه از دنيا هم ‏اكنون در اختيار توست پيش از اين در دست ديگران بوده است و بعد از تو نيز به ديگران مى‏ رسد. 📚 حکمت 416 نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ملاکات قرآنی 🔸تقوا خداوند متعال در قرآن، تعصبات قومی و قبیله‌ای را کنار گذاشته و ملاک برتری افراد را از هر قوم و قبیله‌ای بر اساس تقوا دانسته است: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»؛ «همانا گرامی‌ترین شما در نزد خدا باتقواترین شماست». ⏫امیرالمؤمنین علیه‌السلام نه‌ تنها در اوج تقوا قرار دارد؛ بلکه امام‌المتقین می‌باشد. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمایند: «انْتَهَیْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَى السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَى، فَأُوحِیَ إِلَیَّ فِی عَلِیٍّ بِثَلاثٍ: أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ وَسَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ وَقَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ إِلَى جَنَّاتِ النَّعِیمِ»؛ «شبی مرا به آسمان بردند، به سدرةالمنتهی رسیدم، درباره علی سه چیز برای من وحی شد: او پیشوای پرهیزگاران، آقای مسلمانان و رهبر روسفیدان تا بهشت‌های پرنعمت است». 🔸علم و دانش یکی از ملاک‌های دیگر، برتری در علم و دانش است. قرآن کریم، مؤمنینی را که از علم و دانش برخوردار هستند، بر دیگران برتری می‌دهد: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»؛ «خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دوجهان) رفیع گرداند». ⏫امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این ملاک نیز سرآمد دیگران بودند. رسول خدا در حدیثی معروف، در وصف امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»؛ «من شهر دانشم و علی، دروازه آن است». 🔶 قدرت خداوند وقتی طالوت را به عنوان پادشاه بر گروهی از بنی‌اسرائیل بعد از موسی علیه‌السلام انتخاب می‌کند ملاک برتری او و انتخابش را علاوه بر علم، قدرت بیان می‌کند: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»؛ «خدا او را بر شما برگزیده و او را در دانش و توانایى جسمانى، فزونى بخشیده‌ است». ⏫قدرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و برتری ایشان در این ملاک، نیاز به بیان ندارد و تمام مذاهب و فرق اسلامی بر این مطلب اذعان دارند و تاریخ صدر اسلام پر از رشادت‌های حضرتش می‌باشد به‌گونه‌ای که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حتی شمشیر حضرت را از دیگر شمشیرها برتر معرفی می‌کند: «لا فَتى اِلاّ عَلِىّ، لا سَيفَ اِلاّ ذُو الفَقار»؛ «جوانمردی همچون علی و شمشیری چون ذوالفقار نیست». 🔹سابقه ایمان قرآن کریم سبقت گرفتن در ایمان و مسلمانی را یک امتیاز دانسته و آن‌ها را جزء مقربین می‌داند: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»؛ «و سبقت گیرندگان مقدم‌اند، آن‌ها همان مقربان هستند»، یعنی سبقت گرفتن در ایمان یک نوع ملاک برتری محسوب می‌شود. ⏫در این رابطه امیرالمؤمنین علیه‌السلام گوی سبقت را از همه ربود و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در این خصوص به دخترش می‌فرماید: «أَلاَ تَرْضَيْنَ أَنِّي زَوَّجْتُكَ أَقْدَمُ أُمَّتِي سِلْماً وَ أَكْثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَعْظَمُهُمْ حِلْماً»؛ «آيا راضى نيستى كه من داده‌ام ترا به کسی كه اقدم امت من است از روى سلم، و اكثر ایشان است از روى علم، و اعظم ایشان است از روى حلم». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شکوه اعتکاف 🔸 اعتكاف، نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین‌ ها این غبارها این چرك ‌ها شستشو می ‌شود، وقتی شستشو شد انسان خالق خود را می ‌شناسد به مقداری كه مقدور اوست. اعتكاف فرصتی است که مجموعه چند عبادت است؛ ویژگی اعتكاف این است كه یك تلفیق مبارك و یک تلفیق با یمن و بركت است. 🔸 اینكه گفته شد: «بُنِی الإسلام علی خمس» که نماز است روزه است زكات است حج است ولایت است، بخش وسیعی از این مبانی پنج‌گانه را شما در می ‌بینید: نماز را كه می ‌بینید؛ روزه كه با آن جلال و شكوه وصف شده است و یكی از مبانی خمسه اسلام است تازه شرط اعتكاف است، این را می بینید؛ بخش وسیعی از اَعمالِ احرام حجّ و عمره که وصف مُحرمان حجّ و عمره است در اعتكاف هست، آثار حج را شما در اعتكاف می ‌بینید؛ آثار ولایت كه مشهودِ در اعتكاف است. یك عبادت تلفیقی مركب از نماز و روزه و حج و امثال اینها را می ‌بینید. آثار حج را می ‌بینید آثار عمره را می ‌بینید آثار صوم را می ‌بینید آثار نماز را می ‌بینید، این مجموعه به علاوه جمع‌بندی آثار مَشعر و منا را می ‌بینید. شما در جریان مشعر یك عبادت دارید و آن عبادت شبانه است, دیگر روز در مَشعر برنامه ندارید؛ شما در عرفات برنامه روزانه دارید، شب در عرفات برنامه ندارید، وقوف در عرفات واجب نیست؛ در بیتوته منا بالأخره شب بیتوته است نه روز, روز، ذبح و قربانی است نه شب؛ اما شما در اعتكاف، یك وحدت ملتئم ملفّق پیچیده شبانه‌ روزی دارید. 🔸 این‌چنین نیست كه شب ها فارغ باشید نظیر ماه مبارك رمضان، درست است انسان با فرا رسیدن مغرب افطار می ‌كند ولی همچنان معتكف است و همه محرّمات اعتكاف در شب هم حرام است، این نظیر صوم ماه مبارك رمضان نیست كه محرّمات برای روز باشد شب حلال باشد. این چه عبادت تلفیقی است؟! این سه شبانه‌ روز انسان مهمان چه كسی است؟ مهمان صاحب‌خانه ‌ای است كه این صاحب‌خانه فرمود اگر می‌خواهی به من نزدیك بشوی باید به فرشتگان من نزدیك بشوی. 📚 سخنرانی در جمع معتکفین حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1391/03/04 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️هرگز کوتاه نمی‌آییم 🔔 انتقام از آمران شهات حاج قاسم سلیمانی حتمی است؛ گرچه کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد و این پایان کار نخواهد بود. 🔹شرایط میدانی نشان می‌دهد نه تنها تحرک جبهه مقاومت کاهش نیافته، بلکه قدرتمندتر از قبل علیه نیروهای فرامنطقه‌ای عمل می‌کنند. هر چند پمپئو اسم کتابش را «هرگز کوتاه‌نیا» گذاشت، اما در حقیقت طرفی که کوتاه نیامده، جمهوری اسلامی است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️عنایت الهی و مولود کعبه 🔸شکافته شدن دیوار کعبه، هنگام میلاد امیرالمؤمنین علیه‌‌‌السلام یک واقعه مشهور و معروفی است که شیعه و اهل سنت به این معجزه بزرگ تاریخی و فضیلت شگرف اذعان دارند. حاکم نیشابوری می‌گوید: «ولادت علی در داخل کعبه به طور تواتر به ما رسیده و تاکنون کسی به این فضیلت دست نیافته است». 🔸بی‌تردید با دقت و تأمّلی اندک در این واقعه، می‌توان به جایگاه والای فاطمه بنت اسد و فرزندش پی برد که چگونه معجزات متعددی به احترام آن دو در این میلاد پربرکت و بی‌نظیر پی در پی صورت پذیرفت. از شکافته شدن دیوار خانه خدا و به هم آمدن آن گرفته تا ماندن چند روز در کعبه و استفاده از غذای بهشتی، همگی بیان کننده این جایگاه با‌عظمت است. 🔹بی شک مولود کعبه، نقش مهمی در آینده جهان ایفا خواهد کرد و برتر از انبیایی مانند عیسی خواهد بود؛ زیرا در تولد حضرت عیسی علیه‌السلام خداوند به مریم اجازه نداد در مسجد الاقصی که رتبه پایین‌تری نسبت به کعبه دارد فرزندش را به دنیا بیاورد. 🔶خداوند به چه علت این‌چنین معجزه پس از معجزه نازل می‌‌کند؟! این مولود کیست؟! آری او نفس خاتم‌الانبیا و وصی بلافصلش و... خواهد شد و خداوند اطاعتش را بر بندگانش واجب می‌گرداند و این امر را به مادرش ذیل جملاتی در لحظه خروج از خانه با صدایی بشارت می‌دهد: «خوش به حال کسی که او را اطاعتش کند و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانی کند». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ بازسازی روابط با ایران؛ دام استکباری یا رفتاری صادقانه؟ 🔔 آیا اعلام سیاست‌های تنش‌زدایی حقیقتاً به عقل حکام عربستان رسیده است یا اینکه این هم یک بازی استکباری و در راستای گاو شیرده بودن برای آمریکاست؟ 🔹احتمالاً ریاض به این باور رسیده که همراهی افراطی با آمریکا و اسرائیل در اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای، منجر به کاهش نفوذ، و آسیب دیدن چهره‌اش در میان کشور‌های عربی و اسلامی خواهد شد؛ لذا سعودی‌ها برای حل مستقیم مشکلاتشان با ایران، به عنوان کشوری صاحب نفوذ در میان ملت‌های منطقه، وارد عمل شده‌اند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘امیرالمؤمنین(ع) در کلام امام صادق(ع) 🔹کتاب «امیرالمؤمنین(ع) در کلام امام صادق(ع)» اثر مهدی یزدی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۱۶ صفحه در آستانه سالروز ولادت حضرت علی(ع) منتشر شد. 🔹این کتاب شرحی است بر زیارت مولودیه که امام صادق(ع) در روز مولود پیامبر اسلام (هفدهم ربیع الاول) در کنار مضجع امیرالمؤمنین علی(ع) در وصف جد بزرگوارش خواند و در آن به اقتضای مکان زیارت، بیشتر به ابعاد وجودی حضرت علی(ع) از جهات مختلف پرداخت. 🔹در فصل اول که با عنوان «آشنایی با زیارت مولودیه» تدوین شده، به حوادث مقارن با میلاد پیامبر(ص)، زیارت امیرالمؤمنین علی(ع) در روز تولد پیامبر(ص)، و سند زیارت مولودیه و متن کامل آن پرداخته شده است. در فصل دوم که تحت عنوان «ترجمه و شرح فقرات زیارت مولودیه» می باشد، در این فصل پس از بیان اوصافی از پیامبر گرامی اسلام(ص)، اوصافی در وصف حضرت علی(ع) آمده است . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سجده به آدم و تجلیل اهل بیت علیهم‌السلام 🔸آیا مقصود خداوند از دستور به سجده، تجلیل از مقام حضرت آدم علیه‌السلام و نشان دادن برتری ایشان نسبت به فرشتگان و ابلیس بوده است؟ آیا سجده شامل همه انسان‌ها می‌شود، یا فقط به اولین انسان تعلق گرفته است یا خضوع و خشوع در برابر گروهی ویژه از انسان‌ها مقصود و هدف این دستور بوده است؟ 🔸بنا بر روایات شیعیان سجده بر آدم علیه‌السلام دستور الهی بوده و مقصود اصلی از سجده، تجلیل و احترامِ گروه خاصی از اولیاء خداوند (اهل‌بیت علیهم‌السلام) بوده است. از امام رضا علیه‌السلام روایت‌ شده که وجود نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام در صلب حضرت آدم، دلیل دستور به سجده بوده است. «اِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ آدَمَ فَأَوْدَعَنَا صُلْبَهُ وَ أَمَرَ الْمَلائِكَةُ بِالسُّجُودِ لَهُ تَعْظِيماً لَنَا وَ إِكْرَاماً وَ كَانَ سُجُودُهُمْ لِلَّهِ تَعَالَى عُبُودِيَّةً وَ لآِدَمَ إِكْرَاماً وَ طَاعَةً، لِكَوْنِنَا فِي صُلْبِهِ، فَكَيْفَ لَا نَكُونُ أَفْضَلُ مِنِ الْمَلائِكَةِ وَ قَدْ سَجَدُوا لآِدَمَ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ»؛ «همانا خداوند تبارک‌وتعالی آدم را خلق کرد و ما را در صُلب او به ودیعه نهاد و به فرشتگان دستور داد تا به خاطر تکریم و اطاعت به آدم سجده کنند؛ زیرا ما در صُلب او بودیم، پس چگونه ما از فرشتگان برتر نباشیم درحالی‌که تمام فرشتگان بدون استثنا بر آدم سجده کردند». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰