332.mp3
1.44M
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 332
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#بار_سفر_بستن_برای_زیارت
🤔#پرسش
❔پیامبر فرمود «لا تشدّ الرحال إلّا إلى ثلاثة مساجد؛ مسجدى هذا و مسجد الحرام و مسجد الأقصى؛ بار سفر را جز براى سه مسجد نمى بندند، مسجد من و مسجد الحرام و مسجد الاقصى» شیعه چرا بر خلاف این #روایات برای زیارت امام حسین یا امام رضا بار سفر می بندد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌وهابيان به حسب ظاهر اصل زيارت پيامبر را تجويز مى كنند ولى هرگز #مسافرت براى زيارت قبور را جائز نمى دانند. محمّد بن عبد الوهاب در رساله دوم از رسائل «الهدية السنيّة» اين چنين مى نويسد ؛
«زيارت پيامبر مستحب است، ولى مسافرت جز براى زيارت مسجد و نماز در آنجا، جائز نيست. »
🔸دليل مهم آنان براى تحريم مسافرت به عنوان زيارت، #حديث زير است كه در صحاح نقل شده، و راوى حديث هم ابو هريره است كه مى گويد پيامبر فرمود ؛
«بار سفر بسته نمى شود مگر براى سه مسجد، مسجد خودم و مسجد الحرام و مسجد الأقصى »
📚این مضمون را «مسلم» در صحيح خود ج 4- كتاب حج- باب «لا تشد الرحال» ص 126 نقل كرده است و سنن ابى داود ج 1- كتاب الحج- ص 469 و سنن نسائى بشرح سيوطى ج 2 ص 37، نيز آورده اند.
👌در اين كه حديث در #كتابهاى صحاح وارد شده است سخنى نيست و هرگز مناقشه نمى كنيم كه راوى آن ابو هريره است، ولى مهم فهم مفاد حديث است.
❕فرض كنيم متن حديث چنين است، «لا تشدّ الرّحال الاّ ثلاثة مساجد ...» بطور مسلم، لفظ «الاّ» استثناء است و «مستثنى منه» لازم دارد و بايد در تقدير گرفت و پيش از مراجعه به #قرائن، مى توان مستثنى منه را دو جور در تقدير گرفت ؛
1- لا تشدّ إلى مسجد من المساجد إلاّ ثلاثة مساجد ...
2- لا تشدّ إلى مكان من الامكنة الاّ إلى ثلاثة مساجد ...
🔸براى درك مفاد حديث بستگى دارد كه يكى از اين دو تقدير را برگزينيم.
هرگاه مفاد حديث، #فرض اول باشد، در اين صورت مفاد آن اين مى شود كه به هيچ مسجدى از مساجد بار سفر بسته نمى شود مگر به اين سه مسجد، نه اينكه «شد رحال» براى هيچ #مكانى، و لو مسجد نباشد جايز نيست.
❕هرگاه كسى براى زيارت پيامبران و امامان و انسانهاى صالح، بار سفر ببندد هرگز مشمول #نهى حديث نخواهد بود، زيرا موضوع بحث، عزم سفر براى مساجد است، و از ميان تمام مساجد، اين سه مسجد استثناء شده است و اما عزم سفر، براى زيارت مشاهد كه از موضوع بحث بيرون است، داخل در نهى نمى باشد.
👌هرگاه مفاد حديث فرض دوم باشد، در اين صورت تمام سفرهاى معنوى جز سفر به اين سه نقطه #ممنوع خواهد بود خواه، سفر براى زيارت مسجد باشد، يا براى زيارت نقاط ديگر.
🔸ولى با توجه به قرائن قطعى روشن خواهد شد كه مفاد حديث بر فرض صحت سند، #همان اولى است.
💠اولا: مستثنى، مساجد سه گانه است، از آنجا كه استثناء، استثناء متصل است قطعا «مستثنى منه» لفظ مساجد خواهد بود نه مكان .
💠ثانيا: هرگاه هدف #ممنوع ساختن تمام مسافرتهاى معنوى است، حصر، صحيح نخواهد بود. زيرا در اعمال حج، انسان براى «عرفات» و «مشعر» و «منى»، «شدّ رحل» كرده و بار سفر مى بندد، هرگاه مسافرت مذهبى جز براى غير اين سه مورد جائز نيست، پس چرا #سفر به اين نقاط سه گانه جائز شده است.
💠ثالثا: مسافرت براى جهاد در راه خدا، و آموزش علم و دانش و صله رحم و زيارت والدين از جمله #مسافرتهائى است كه در آيات و روايات بدانها تصريح گرديده است، آنجا كه مى فرمايد ؛ «(سوره توبه آيه 120) چرا از هر قبيله اى گروهى كوچ نمى كنند كه دين را بياموزند و قبيله خود را پس از بازگشت، بترسانند شايد آنان بترسند. »
🔸#ادامه 👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇
👌بنابر اين آنچه مورد نهى است، «شد رحال» به مسجدى غير از مساجد سه گانه است نه شد رحال براى #زيارت، و يا امور معنوى ديگر.
❕در اين جا از تذكر نكته اى ناگزيريم و آن اين است كه اگر پيامبر گرامى مى فرمايد به غير اين سه مسجد بار سفر بسته نمى شود، مقصود اين نيست كه «شد رحال» براى غير آنها #حرام است، بلكه مقصود اين است كه آنهاى ديگر، ارزش اين را ندارند كه انسان براى آنها بار سفر ببندد، و رنج را بر خود هموار سازد و به زيارت آنها برود، زيرا غير اين سه مسجد از نظر فضيلت چندان تفاوت چشم گيرى ندارند، زيرا مساجد جامع جهان يا مساجد محله، و يا مساجد قبيله دنيا، همه از نظر ثواب، ثواب مساوى دارند، ديگر لزومى ندارد، با بودن مسجد جامع در نقطه نزديك، انسان بار سفر براى مسجد #جامع در نقطه دور ببندد. نه اينكه اگر يك چنين كارى انجام داد، كار او حرام و سفر او معصيت است.
🔸گواه اين مطلب اين است كه نويسندگان صحاح و سنن نقل كرده اند كه: پيامبر گرامى و صحابه روزهاى شنبه به مسجد #قبا مى آمدند، و در آنجا نماز مى گزاردند. اين متن صحيح بخارى:
«إنّ النّبىّ كان يأتي مسجد قباء كلّ سبت ماشيا و راكبا و إنّ ابن عمر كان يفعل كذلك»
📚صحيح بخارى 2: 76- صحيح مسلم بشرح النووى ج 9 ص 171- 169 سنن نسائى بشرح سيوطى ج 2 ص 37
👌پيامبر گرامى، در هر شنبه پياده و سواره براى زيارت مسجد قبا مى آمدند و فرزند عمر نيز اين چنين مى كرد.
❕اصولا طى مسافت براى گزاردن نماز براى خدا، در يكى از مساجد الهى بدون كوچكترين شائبه #ريا، چگونه مى تواند حرام و منهى عنه باشد. در صورتى كه نماز گزاردن در مسجد مستحب باشد .
📚آیین وهابیت ، سبحانی ، ص 130
❕مضمون فوق در مورد مساجد در برخی #نقل های شیعه نیز آمده است که پاسخ آن همان است که در بالا گذشت .
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« مسافرت تنها به سوى سه مسجد مى توان كرد مسجد الحرام و مسجد پيامبر در مدينه و مسجد #كوفه».
📚بحار الانوار ج 96 ص 240
👌که مفهوم آن این است که سفر و شد رحال برای رفتن به سایر مساجد مستحب نیست اگر چه نماز خواندن در تمام مساجد و برخی از مساجد بالخصوص دارای ثواب زیادی است اما سفر کردن برای نماز خواندن در آن ها جز مساجد مذکور دارای ثواب نیست .
📚وسائل الشیعه ج 5 ص 46 ( بَابُ عَدَمِ اسْتِحْبَابِ السَّفَرِ لِلصَّلَاةِ فِي شَيْءٍ مِنَ الْمَسَاجِدِ إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ وَ مَسْجِدَ الرَّسُولِ ص وَ مَسْجِدَ الْكُوفَة )
❕فلسفه آن هم می تواند این باشد که اين گونه مساجد در واقع يكى از مراكز مهمّ #فرهنگى اسلام است؛ و ساليان طولانى در صدر اسلام و بعد از آن محل درس و بحث بوده، و علماى بزرگى در آنها به تعليم علوم، آموزش و پرورش شاگردان اشتغال داشته اند، هم اكنون نيز در مسجد الحرام و مسجد النّبى در طول سال جلسات درس تشكيل مى شود، و بسيارى از مساجد مهمّ اسلامى در كشورهاى ديگر مانند ايران و سوريه و عراق نيز كانون تعليم و تربيت است، و گاه بزرگترين كلاس هاى درس در آن تشكيل مىشود؛ و شايد تشويق مسلمانان به «شدّ رحال» و حركت از نقاط دور و نزديك به قصد عبادت در اين مساجد به خاطر اين بوده، كه علاوه بر استفاده از معنويّت مسجد، و توجّه به سوابق #تاريخى آن از سرمايه هاى علمى اين مساجد نيز بهره گيرى كنند.
📚پیام قرآن ج 10 ص 274
❕جدای از تمام آنچه گذشت ، گفتنی است که ما برای شد رحال و رجحان سفر کردن برای زیارت #قبور امامان علیهم السلام دلیل خاص داریم چرا که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« برای زیارت هیچ قبری شد رحال نمی شود و بار سفر بسته نمی شود ، جز برای زیارت قبور ما »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 254
👌که مفهوم آن این است که اگر چه زیارت قبور تمام مومنین مستحب است ، اما نفس سفر کردن برای زیارت قبور آن ثواب ندارد ، مگر سفر کردن و شد رحال برای #قبور امامان و انبیاء علیهم السلام .
📚وسائل الشیعه ج 14 ص 561 ( بَابُ عَدَمِ اسْتِحْبَابِ السَّفَرِ إِلَى زِيَارَةِ شَيْءٍ مِنَ الْقُبُورِ غَيْرِ قُبُورِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَئِمَّةِ )
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#عذاب_قبر
🤔#پرسش
❔لطف میکنید در مورد عذاب قبر توضیح دهید .در یه مدرسه #سخنرانی کردن که عذاب قبر وجود ندارد پرسش کردن در کدوم آیه به عذاب قبر اصلا اشاره شده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله فشار و عذاب قبر اگر چه در قرآن بالخصوص مورد اشاره قرار نگرفته است ، اما در سنت قطعی پیامبر گرامی و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید و تبیین قرار گرفته است و همه #فرق اسلامی به آن معتقدند .
❕شیخ صدوق میفرماید ؛
🔸 «عقیده ما در مورد سؤال در قبر این است که آن حق است و هر کس که پاسخ صحیح گوید برای او در قبر، سرور و شادمانی است، و بهشت در سرای دیگر و آن کس که پاسخ صحیح نگوید، در قبر و سپس در عالم آخرت #معذب خواهد شد».
📚اعتقادات الامامیه ص 58
👌شیخ مفید میفرماید ؛ «در اخبار صحیح از پیامبر روایت شده است که فرشتگان به قبور فرود آمده و از آنان درباره دین آنها سؤال میکنند، در برخی از روایات آماده است که دو فرشته که به آنها«نکیر و منکر» میگویند بر میت نازل میشوند و از پروردگار و از پیامبر و امام و دینش سؤال میکنند پس اگر پاسخ درست گوید او را به ملائکه نعمت و #شادمانی تسلیم میکنند و گرنه او را به ملائکه عذاب واگذار میکنند».
📚تصحیح الاعتقاد ص 45
👌محقق طوسی در این باره میگوید ؛ «عذاب در قبر، واقع خواهد شد، زیرا کاری است شدنی و ممکن و دلایل #سمعی در حد تواتر بر آن اقامه شده است».
📚کشف المراد، مقصد ۶، مسأله ۱۴.
🔸احمد بن حنبل در رساله خود که رؤوس عقاید اهل حدیث را در آن نوشته است میگوید ؛ «عذاب قبر حق است و در آن از گناهان بندگان و از پروردگارشان و از بهشت و دوزخ #سؤال میکنند و مسأله دو فرشته به نام«منکر و نکیر» نیز حق است».
📚طبقات الحنابله ص 226
❕امام صادق علیه السلام فرمود:
« فشار قبر برای مومن کفاره #ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است»
📚بحار الانوار ج6 ص221
👌در روایت دیگر امام علی علیه السلام فرمود:
« معیشت تنگ همان است که خداوند #کافران را از عذاب و فشار قبر بر حذر داشته است»
📚بحار الانوار ج6 ص218
❗️پیامبر گرامی در مورد سعد بن معاذ فرمود:
« او گرفتار فشار قبر شد زیرا در خانه با خانواده اش رفتار #خوبی نداشت»
📚بحار الانوار ج6 ص220
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« یکی از خوبان از دنیا رفت . فرشتگان عذاب به سراغ او آمده و خبر از فشار قبر به او دادند زیرا او روزی بدون وضو نماز خوانده و از نصرت ضعیفی خود داری کرده بود»
📚بحار الانوار ج6 ص221
👌حضرت علی فرمود:
« فشار قبر به سبب سخن چینی و #پرهیز نکردن از بول و دوری کردن از همسر است»
📚بحار الانوار ج6 ص222
👌چون بیشتر مومنان اعمال خوب و بد را با هم آمیخته اند و گناهانی در پرونده اعمالشان #ثبت است لذا امام صادق علیه السلام فرمود:
« چه کم کسانی هستند که فشار قبر ندارند»
📚بحار الانوار ج6 ص260
👌البته باید توجه داشت که منظور از فشار و عذاب قبر ، عذاب شدن در عالم برزخ است و منظور از قبر ، #برزخ است نه قبر مادی نیست چنان که علامه مجلسی می نویسد ؛
« مراد به قبر در اکثر اخبار ، چیزی است که روح در آن در عالم #برزخ قرار دارد »
📚بحار الانوار ج 6 ص 271
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#عید_الزهراء_لعن_کردن
🤔#پرسش
❔سوالم این بود که اصلا لعن کردن چه معنایی دارد ❗️در کجا آمده که لعن کردن دیگران کار #خوبی است ❕قرآن که می گوید دیگران را دشنام ندهید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌دشنام و ناسزاگويى كه در لغت عرب به آن «سبّ» مى گويند، يكى از محرمات الهى است كه پيامبر گرامى به شدّت از آن نهى كرده است. محدثان اسلامى از هر دو گروه از پيامبر #گرامی نقل مى كنند كه آن حضرت فرمود ؛
«دشنام دادن به مسلمان و ناسزاگويى به وى، فسق و گناه است».
📚صحیح بخاری ج 4 ص 71 _ وسائل الشیعه ج 12 ص 281
❕ابوبصير از امام باقر (عليه السَّلام) نقل مى كند كه فردى از قبيله تميم به حضور پيامبر گرامی رسيد و از آن حضرت موعظه درخواست كرد. از جمله امورى كه پيامبر گرامی به او سفارش كرد، اين بود ؛
«ناسزا نگوييد تا از #دشمنى آنان در امان بمانيد».
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 297
👌همچنين امام صادق (عليه السَّلام) مى فرمايد ؛
«دشنام به مؤمن انسان را در آستانه هلاكت قرار مى دهد».
📚الکافی ج 2 ص 359
👌وقتى به اميرمؤمنان (عليه السَّلام) گزارش دادند كه برخى از ياران وى شاميان را ناسزا مى گويند، آنان را فرا خواند و چنين فرمود ؛
«دوست ندارم #دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردار آنان را بازگو كنيد و روش آنان را تشريح كنيد، به حقيقت نزديك تر و عذرى رساتر براى شما خواهد بود».
📚نهج البلاغه خطبه 201
👌بنابراين «سب» در اسلام حرام است و لذا هيچ فرد عاقل و دانايى به دشنام پناه نمى برد و از دشنام و ناسزاگويى بهره نمى گيرد؛ و اين كه در بسيارى از گفتارها و نوشته ها آمده است كه #شيعه «يسبّ الصحابة»، نتيجه غفلت از معناى حقيقى سبّ و دشنام است.
❕آنچه موضوع سخن است، مسأله لعن به معنى بيزارى از اعمال زشت يك فرد است، خواه از صحابه باشد يا از تابعان يا از گروه هاى ديگر.
🔸اظهار بيزارى و تنفر از اعمال زشت يك فرد، شاخه اى از امر به معروف و نهى از منكر به شمار مى آيد و از #شئون انسان هاى وارسته است. حتى خداوند متعال نيز در قرآن گروهى را لعن كرده است.
👌 لعن (به معنى اظهار بيزارى و دورى از عملكرد يك انسان) لازمه ايمان به دين و احكام آن است. آنچه مايه اشتباه شده اين است كه: سب و لعن با هم مترادف و به يك معنى هستند در حالى كه دو #مفهوم متغاير دارند، روش خدا و پيامبر او، بر سبّ نكردن بوده است ولى اشخاصى را لعن كرده، يعنى از عملكرد آنها اظهار انزجار و بيزارى نموده اند. اينك سخنان اهل لغت را در تفسير و تبيين معناى لعن از نظر مى گذرانيم ؛
❕ابن منظور مى نويسد: لعنت به معنى بيزارى و طرد است. عرب مى گويد: «لعنَه» به معنى «طردَه» است و در قرآن كريم آمده است: «بَلْ لَعَنَهُمُ اللّهُ بِكُفْرِهِمْ» «خدا آنان را به خاطر #كفرشان از رحمت خويش دور ساخت».
📚لسان العرب ج 13 ماده لعن
👌به خاطر اين تفاوت جوهرى كه بين لعن و سبّ است قرآن گروه هايى را لعن مى كند، ولى سبّ نمى نمايد. اينك به برخى از گروه ها كه در قرآن مورد لعن قرار گرفته اند، اشاره مى كنيم ؛
1. كافران: احزاب/ 64.
2. شيطان: نساء/ 118.
3. يهود: مائده/ 68
4. تهمت زنان به بانوان پاكدامن: نور/ 23.
5. آزار دهندگان پيامبر: احزاب/ 54.
6. منكران حق: بقره/ 159 و....
❕البته اين گروه ها كه مورد لعن خدا قرار گرفته اند، اعم از كافر و مسلمانند. علاوه بر اين كه در قرآن، ظالمان و #مفسدان مورد لعن قرار گرفته اند که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚فرهنگ قرآن ج 25 ص 185 به بعد
🔸#ادامه 👇👇👇
🔸#ادامه
👌پيامبر گرامی طوايفى را به صورت كلى لعن كرده است، مانند: دزد، جوانى كه خود را به شكل زن درآورد و كسى كه حيوانى را به غير نام خدا ذبح كند، و كسى كه والدين خود را دشنام دهد و يا رشوه بگيرد و....
📚فهارس مسند احمد ج 2 ص 56_58
💠 گاهى هم آن حضرت افراد #مشخص و معينى را لعن نموده است ؛
1⃣ احمد در مسند خود مى نويسد ؛
«خدايم به من دستور داد قريش را دو بار لعن كنم، هم #چنان كه به من دستور داد دوبار در حق آنان دعا كنم».
📚مسند احمد ج 4 ص 387
2⃣ شعبى گويد: عبداللّه بن زبير در حالى كه بر كعبه تكيه زده بود، گفت: سوگند به صاحب اين خانه «لَقَدْ لَعَنَ رَسُولُ اللّه فُلاناً وَما وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ».
سوگند به صاحب خانه #پيامبر فلانى و آن كس كه از صلب او درآيد، لعن كرده است».
📚مسند احمد: 4/ 5.
👌در مورد اين كه آن شخص كيست، درحديث مستدرك وارد شده است ؛
«پيامبر #حكم بن عاص و فرزندان او را لعن كرد».
📚مستدرک ج 4 ص 481
👌نتيجه اين كه: هرگز از خدا سب و دشنامى سر نزده و رسول او از اين رفتار ناهنجار پيراسته است، ولى در عين حال همان خداى حكيم و رسول داناى او، از اظهار انزجار از گروه ها يا افراد خوددارى نكرده اند و نمونه هايى ارائه گرديد.
با توجه به اين مقدمه، اكنون درباره بيزارى از صحابه سخن مى گوييم ؛
❕صحابه رسول خدا ، بويژه آنان كه در مكه معظمه تحت فشار بوده و اسلام خود را حفظ كردند و دعوت حق را لبيك گفتند، يا آنان كه پس از هجرت به مدينه با ريختن خون خود، درخت اسلام را در #جنگ هاى بدر و احد و حنين آبيارى كرده اند، يا آنها كه پس از درگذشت پيامبر گرامى خانه و كاشانه خود را ترك گفته و به جهاد پرداخته اند.
❕همه اين گروه ها مورد تكريم و تعظيم مى باشند، زيرا آنان به سان شمع، سوخته و اطراف خود را روشن نموده اند و احدى درباره آنان سخنى ندارد. اصولًا پيامبر گرامى پانزده هزار صحابى شناخته شده و هشتاد و پنج هزار صحابى ناشناخته دارد، چگونه انسان- هر چه هم دور از حقيقت باشد- مى تواند به اين افراد كه شناسايى صحيحى از آنها ندارد،- نعوذ باللّه جسارت كند؟
👌سخن در جاى ديگر است؛ اين كه هرگاه فردى از ياران پيامبر به حكم اين كه معصوم نيست گناهى را مرتكب شد و ملاك لعن در حق او تحقق يافت، ابراز انزجار از اين فرد چه حكمى دارد؟! طبعاً #حكم او با ديگر افراد كه با او همسو هستند، تفاوتى نخواهد داشت.
❕اگر شيعه از گروه بس انگشت شمارى از صحابه پيامبر بيزارى مى جويد، بايد در ملاك آن دقت و تحقيق كرد. آيا به خاطر اين است كه- نعوذ باللّه- آنان از صحابه پيامبر بودند؟ هرگز چنين نيست. مسلمانى كه قلبش براى اسلام مى تپد و روح و جان او از مهر نبوى مالامال است، چگونه مى تواند به چنين كارى دست زند كه نتيجه آن دشمنى با خدا و رسول او است؟
📚راهنمای حقیقت ، سبحانی ، ص 659
❕احتمال دوم اين كه شيعيان به خاطر اين برخى از آنها را لعن مى كنند كه آن فرد از مقام و #موقعيت خود غافل گرديده و با وجود درك مصاحبت پيامبر، بر خلاف دستور او رفتار كرده، به نحوى كه مستحق بيزارى گرديده است، چنان كه قرآن مجيد مى فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً».
«آنان كه خدا و رسول او را آزار مى دهند، خدا از آنان در دو جهان بيزار بوده و براى آنان عذاب خوار كننده اى آماده ساخته است». ( احزاب 54)
❔حال اگر فردى از صحابه موجبات آزار پيامبر را فراهم ساخت مگر به دخت پیامبر جسارت کرد #محكوم به حكم اين آيه خواهد بود چنان که پیامبر گرامی « فاطمه پاره تن من است، هركس او را به #خشم آورد مرا خشمگين ( و اذیت ) كرده است »
📚صحیح بخاری ج6 ص491
👌از این گذشته ، در روایات فراوانی ، دین مساوی دانسته شده است با دوست داشتن دوستان خدا و دشمنی و بغض داشتن #دشمنان خداوند به گونه ای که اگر کسی به این اصل توجه نداشته باشد دین ندارد ؛
📚بحار الانوار ج 66 ص 237 باب 36
👌لعن دشمنان اهل بیت و هتکان آنها از مصادیق بغض و دشمنی کردن با آنها است چنان که علمای اهل #سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« شش دسته اند که من آنها را لعنت می کنم و خداوند و تمام انبیاء نیز آنها را لعنت می کنند که یک دسته از آنها کسانی هستند که هتک حرمت عترت و اهل بیتم را کنند »
📚سنن ترمذی ج 4 ص 207
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 85.mp3
8.3M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه دوازدهم
🔔 @Aminikhaah_Media
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | رهبر انقلاب: گریه در مجالس عزاداری، گریه اراده و عزم است. ۹۸/۱۱/۲۶
💻 @Khamenei_ir
مولودیخوانی_محمود_کریمی_برای_میلاد.mp3
12.99M
🔊 مولودیخوانی محمود کریمی برای میلاد حضرت زهرا(س)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🚩 ثبت نام اعتکاف در مسجد مقدس جمکران از ۲۷ بهمن ماه آغاز می شود
🔹معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: ثبتنام متقاضیان برای اعتکاف در این مسجد شریف از ۲۷ بهمن ماه در سایت مرکزی اعتکاف انجام میشود.
🔹 متقاضیان میتوانند برای ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی ستاد مرکزی اعتکاف به نشانی www.etekafqom.com مراجعه کنند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #نماهنگ_ویژه
"in the name of god"
آهنگساز: امید روشن بین
نویسنده و کارگردان:مهدیار عقابی
تهیه کننده: سید هادی میرباقری
به مناسبت بزرگداشت چهلم شهادت سردار پر افتخار اسلام شهید #حاج_قاسم_سلیمانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥باورتون میشه که شکر در نعمت از صبر در بلا، ثواب بیشتر داره
🎤حجت الاسلام #پناهیان
#سخنران
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصادیق و شیوه های صله رحم
🎤حجت الاسلام #رفیعی
#سخنران
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام على عليه السلام:
انسان، به زيورى زيباتر از جوانمردى آراسته نشده است
ما تَزَيَّنَ الإنسانُ بزِينَةٍ أجمَلَ مِن الفُتُوَّةِ
غررالحكم حدیث 9659
امام على عليه السلام:
در دگرگونيهاى احوال و زمانه است كه گوهر مردان شناخته مى شود
في تَقلُّبِ الأحْوالِ عُلِمَ جواهِرُ الرِّجالِ
ميزان الحكمه جلد2 صفحه43
📎 توییت سفیر چین در تهران:
یک شهروند ایرانی برای ارائه خدماتی تهیه و آماده سازی قهوه و ارسال به تیم پزشکی داوطلبانه در شهر ووهان ماند و حاضر به بازگشت به ایران نشد
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
333.mp3
1.47M
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 333
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔺سحرگاه امروز؛ تصویری از سنگ جدید مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای امام زمانت یوسف باش...
🎤حجتالاسلام #پناهیان
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁