eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❕ادامه 👇👇👇 2⃣مهم تر آنكه تربيت فرزندان بيشتر بر عهده زنان است و چنانچه قرار باشد زن و شوهر هر دو باشند معمولاً در اين امر خلل وارد مى شود و نسل آينده صدمه خواهد ديد. بى پروا بايد گفت مادرانى كه به خاطر اشتغال، تربيت فرزند را به مهد كودك ها واگذار مى كنند، از پيامدهاى سوء آن در امان نخواهند بود. هيچ كس و هيچ نهادى جاى آغوش گرم مادر و مراقبت ها و هدايت ها و تربيت او را نخواهد گرفت، حتى پدران دلسوز نيز خصلت هاى روحى از جمله عواطف مادرى، صبورى و احساسات لطيف آنها را ندارند . 3⃣به علاوه اينكه زن و مرد از لحاظ نيروى كار و فعاليت هاى خشن توليدى و اقتصادى، مشابه و آفريده نشده اند. بنابراين وجوب نفقه زن بر عهده مرد براى استحكام خانواده و تأمين آسايش بيشتر آن است. ❕اگر بناى بيگانگى باشد و مرد در مقابل زن قد علم كند و به او بگويد ذره‏ اى از درآمد خودم را خرج تو نمى‏ كنم، هرگز زن نيست خود را به پاى مرد برساند. 4⃣گذشته از اينها و از همه بالاتر اينكه احتياج زن به پول و ثروت از احتياج مرد افزونتر است. تجمل و زينت جزء زندگى زن و از احتياجات اصلى زن است. آنچه يك زن در زندگى معمولى خود خرج تجمل و زينت و خودآرايى مى‏كند برابر است با مخارج چندين مرد. به تجمل به نوبت خود ميل به تنوع و تفنن را در زن به وجود آورده است. براى يك مرد يك دست لباس تا وقتى قابل پوشيدن است كه كهنه و مندرس نشده است، اما براى يك زن چطور؟ براى يك زن تا وقتى قابل پوشيدن است كه جلوه تازه ‏اى به شمار رود. اى بسا كه يك دست لباس يا يكى از زينت آلات براى زن ارزش بيش از يك بار پوشيدن را نداشته باشد. توانايى كار و كوشش زن براى تحصيل ثروت از مرد كمتر است، اما ثروت زن به مراتب از مرد افزونتر است. 5⃣بعلاوه زن باقى ماندن زن، يعنى باقى ماندن جمال و نشاط و غرور در زن، مستلزم آسايش بيشتر و تلاش كمتر و فراغ خاطر زيادترى است. اگر زن مجبور باشد مانند مرد دائماً در تلاش و و در حال دويدن و پول درآوردن باشد، غرورش در هم مى‏ شكند، چينها و گره‏هايى كه گرفتاريهاى مالى به چهره و ابروى مرد انداخته است در چهره و ابروى او پيدا خواهد شد. مكرر شنيده شده است زنان غربى كه بيچاره ‏ها در كارگاهها و كارخانه ‏ها و اداره ‏ها اجباراً در تلاش معاشند، آرزوى زندگى زن شرقى را دارند. بديهى است زنى كه آسايش خاطر ندارد، نخواهد يافت كه به خود برسد و مايه سرور و بهجت مرد نيز واقع شود. ❕لذا نه تنها مصلحت زن، بلكه مصلحت مرد و كانون خانوادگى نيز در اين است كه زن از تلاشهاى اجبارى خردكننده معاش معاف باشد. مرد هم مى‏ خواهد كانون خانوادگى براى او كانون آسايش و رفع خستگى و فراموشخانه گرفتاريهاى بيرونى باشد. زنى قادر است كانون خانوادگى را محل آسايش و فراموشخانه گرفتاريها قرار دهد كه خود به اندازه خسته و كوفته كار بيرون نباشد. واى به حال مردى كه خسته و كوفته پا به خانه بگذارد و با همسرى خسته ‏تر و كوفته ‏تر از خود روبرو شود. لهذا آسايش و سلامت و نشاط و فراغ خاطر زن براى مرد نيز ارزش فراوان دارد. ❕زن از جنبه مالى و مادى نيازمند به مرد آفريده شده است و مرد از جنبه روحى. زن بدون اتكاء به مرد نمى‏ تواند نيازهاى فراوان مادى خود را- كه چندين برابر مرد است- رفع كند. از اين رو اسلام قانونى زن (فقط همسر قانونى او را) نقطه اتكاء او معين كرده است. 👌زن اگر بخواهد آن‏طور كه دلش مى‏ خواهد با تجمل زندگى كند، اگر به همسر قانونى خود متكى نباشد به مردان ديگر خواهد شد. اين همان وضعى است كه مع الاسف نمونه‏ هاى زيادى پيدا كرده و رو به افزايش است. ❕فلسفه تبليغ عليه نفقه‏ هم به این بازگشت می کند که مردان اين نكته را دريافته‏ اند و يكى از علل تبليغ عليه نفقه زن بر شوهر همين است كه احتياج فراوان زن به پول اگر از شوهر بريده شود زن به آسانى به دامن خواهد افتاد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری ج19 ص 222 👌البته همان خدایی که پرداخت هزینه های زن را بر واجب کرده است ، بر زن هم واجب کرده است که در برابر شوهر باید تمکین داشته باشد و اگر به این نکته توجه نکند حق را ندارد . 📚وسائل الشیعه ج21 ص 517 باب 6 ❕این نه به خاطر آن است که فلسفه نفقه تنها تمکین است ، بلکه به خاطر افزایش توجه زن به اهمیت تمکین است تا مبادا مردان به خاطر کوتاهی زنان در این مساله به انحراف کشیده شده و کانون خانواده و جامعه از هم شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔اگر تولد یافتن در خانه کعبه است پس چرا پیامبر اسلام در کعبه تولد نیافته و دیوار کعبه برایشان شکافته نشد❗️آیا شما می گویید مقام حضرت علی از مقام پیامبر هم بالاتر است ❕❕ 💠💠 👌در این مطلب شکی نیست که پیامبر گرامی اسلام برترین فرد عالم و از نوع بشر و تمام انبیاء و اوصیاء است . ❕امام رضا علیه السلام فرمود : « آقای پیامبران و برترین افراد پیامبر اسلام است» 📚عیون الاخبار ج2 ص122 🔶پیامبر گرامی فرمود : « من برترین و آقای تمام هستم » 📚بحار الانوار ج26 ص349 🔷و فرمود: « من چون اولین نفر بودم که در عالم ذر به پرودگار ایمان آوردم برترین تمام هستم» 📚الکافی ج2 ص12 🔷و فرمود : « خداوند به جهانیان نظر کرد و از میان تمام آنان برگزید» 📚خصال ج1 ص96 ❕علی علیه السلام نیز با تصریح بر برتری مقام پیامبر گرامی اسلام می فرماید ؛ ❕« من عبدی از محمد هستم » 📚الکافی ج1 ص90 👌با این وجود عنایت الهی به این تعلق گرفته است که وجود برخی اولیائش با خوارق عادتی باشد که آن اولیاء الهی در به وجود آمدن آنها نداشته و آن خوارق عادت مستقیما فعل و مستقیم خداوند محسوب می شود ، مانند تولد حضرت آدم بدون پدر و مادر و یا مانند تولد حضرت عیسی بدون پدر و ... ❔آیا کسی می تواند بگوید که حضرت آدم یا عیسی از مقام پیامبر اسلام بالاتر است چون آنها بدون پدر و مادر یا بدون پدر به دنیا آمدند بر خلاف پیامبر اسلام ❗️ 👌بنابراین همانگونه که تولد یافتن بدون اجتماع والدین که برای برخی انبیاء افتاده است دلیل بر برتری آنها بر پیامبر گرامی اسلام نیست ، تولد یافتن علی علیه السلام به صورت خارق العاده در خانه کعبه نیز دلیل بر ایشان بر پیامبر اسلام نیست . ❕البته در روایات ما آمده است که پیامبر گرامی اسلام قادر انجام تمام معجزات که از انبیاء و اوصیاء سر زده است مانند زنده کردن مردگان ، شفاء دادن نابینا ، اخبار غیبی ، راه رفتن بر آب و ... بوده است . 📚بحار الانوار ج27 ص 29 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 91.mp3
9.42M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه هجدهم 🔔 @Aminikhaah_Media
🤔 ❔در باره مادر امام زمان {عج} طبق احادیث شیعه و سنی و تاریخ معلومات بدهید که 1_ نام مادر امام زمان (عج) چیست ؟ 2_ آیا از نسل عیسی (ع) است ؟ 3_ چگونه به عراق رسید ؟ و خلاصه این که یک جواب قانع کننده در باره مادر امام زمان (عج) بدهید از من چند تن از وهابیت و ضد دین ها سوال کرده اند ❗️❗️ 💠💠 ❕بشر بن سلیمان نخاس که یکی از موالیان امام هادی و امام عسکری علیهما السلام بوده است می گوید ؛ 🔸يك شب كه در سامرّا در خانه خود بودم و پاسى از شب گذشته بود، كسى درِ خانه را كوفت. شتابان به پشت در آمدم. ديدم كافور خادم، فرستاده امام هادى عليه السلام، است كه مرا به نزد او فرا مى‏ خواند. لباس پوشيدم و بر ايشان وارد شدم. ديدم با فرزندش ابو محمّد و خواهرش حكيمه از پس پرده گفتگو مى‏كند. چون نشستم، فرمود: «اى بِشر! تو از فرزندان انصارى و ولايت ائمّه عليهم السلام، پشت در پشت، در ميان شما بوده است و شما مورد اعتماد ما اهل بيت هستيد. من مى‏خواهم تو را به فضيلتى آراسته سازم كه با آن بر ساير شيعيان، در موالات ما سبقت بجويى. تو را از سرّى باخبر مى‏كنم و براى خريد كنيزى گسيل مى‏دارم». ❕آن گاه نامه‏ اى به خط و زبان رومى نوشت و آن را در پيچيد و به خاتم خود، ممهور ساخت و دستمال زردرنگى را كه در آن دويست و بيست دينار بود، بيرون آورد و فرمود: «اين را بگير و به بغداد برو و ظهر فلان روز در معبر نهر فرات، حاضر شو. چون قايق‏ هاى اسيران رسيدند و كنيزان، آشكار گشتند، جمعى از وكيلانِ فرماندهان بنى عبّاس و خريداران و جوانان عراقى دور آنها را مى‏گيرند. چون چنين ديدى، سراسر روز، شخصى به نام عمر بن يزيد نخّاس (برده ‏فروش) را زير نظر بگير، تا اين كه كنيزى را كه صفتش چنين و چنان است و دو تكّه پارچه حرير در بر دارد، براى فروش عرضه بدارد. آن كنيز از گشودن رو و لمس شدن توسّط خريداران و اطاعت آنان سر باز مى‏زند. تو به آن مكاشف (بازكننده روى كنيزان) مهلت بده و تأمّلى كن تا برده ‏فروش، آن كنيز را بزند و او به زبان رومى ناله و زارى كند و بدان كه مى ‏گويد: : وا هتک ستراه » واى از هتك ستر ( و پوشش ظاهری) من ( به دست تو ) يكى از خريداران مى‏گويد: من او را سيصد دينار خواهم خريد كه عفاف او موجب مزيد رغبت من شده است، و او به زبان عربى مى‏گويد: اگر در لباس سليمان و كرسى سلطنت او جلوه كنى، در تو رغبتى ندارم. اموالت را بيهوده خرج مكن! ❕برده‏ فروش مى‏گويد: چاره چيست؟ گريزى از فروش تو نيست. آن كنيز مى‏گويد: چرا شتاب مى‏كنى؟ بايد خريدارى باشد كه دلم به امانت و ديانت او اطمينان يابد . در اين هنگام برخيز و به نزد عمر بن يزيد نخّاس برو و بگو: من نامه‏ اى سربسته از يكى از اشراف دارم كه آن را به زبان و خطّ رومى نوشته و كرامت و وفا و بزرگوارى و سخاوت خود را در آن توصيف كرده است. نامه را به آن كنيز بده تا در خُلق و خوى صاحب خود تأمّل كند. اگر به او مايل شد و بدان رضا داد، من وكيل آن شخص هستم تا اين كنيز را از تو براى وى خريدارى كنم. بشر بن سليمان نخّاس گفت: همه دستورهاى مولاى خود، امام هادى عليه السلام، را در باره خريد آن كنيز به جاى آوردم و چون در نامه نگريست، به سختى گريست و به عمر بن يزيد نخّاس گفت: مرا به صاحب اين نامه بفروش! و با تأكيد، سوگند بر زبان جارى كرد كه اگر او را به صاحب نامه نفروشد، خود را خواهد كشت. در باره بهاى آن كنيز گفتگو كردم تا آن كه بر همان مقدارى كه مولايم در دستمال زردرنگ همراهم كرده بود، توافق كرديم و دينارها را از من گرفت و من هم كنيز را خندان و شادان تحويل گرفتم و به حجره‏ اى كه در بغداد داشتم، آمديم. 👌در ادامه داستان آمده است که کنیز مذکور ، داستان خود را برای خریدار مامور امام هادی شرح می دهد که دختر پسر قیصر روم بوده است که مادرش از فرزندان حواریان و منسوب به شمعون وصی حضرت عیسی بوده است . در خواب پیامبر اسلام و حضرت عیسی و امام عسکری را دیده است ، پیامبر او را برای امام عسکری خواستگاری می کند ، در مرحله دیگری با خواب دیدن حضرت فاطمه و مریم مسلمان می شود و برای رسیدن به امام عسکری خودش را در سپاه رومیان قرار می دهد ، سپاه رومیان در نبرد با مسلمانان شکست می خورند و او به اسارت در می آید ، و به بازار برده فروشان برده می شود ، وکیل امام هادی علیه السلام او را می خرید و به نزد امام هادی علیه السلام می رود ، پس از مدتی به ازدواج امام عسکری علیه السلام در می آید ؛ 📚کمال الدین یک جلدی ، ص 417_ الغیبه طوسی ص 208 _ دلائل الامامه ص 489 _ بحار الانوار ج 51 ص 10 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕ اين گزارش اثبات مى‏ كند كه امام مهدى عليه السلام علاوه بر شرافت نسبى از جانب پدر، از طرف مادر نيز شرافت داشته و نسب او را به پادشاه روم و جناب شمعون (وصىّ حضرت عيسى عليه السلام) مى ‏رساند. 🔸برخى اين شبهه را مطرح كرده ‏اند كه: در سال‏هاى جوانىِ امام عسكرى عليه السلام، جنگى فراگير بين مسلمانان و روميان رخ نداده است كه منجر به اسير شدن آنان و بويژه نوه پادشاه روم گردد. 👌اين اشكال وارد نيست؛ زيرا در بين سال‏هاى 245- 254، جنگ‏ها و درگيرى‏هاى متفاوتى بين مسلمانان و روميان گزارش شده است. در كتاب‏هاى الكامل فى التاريخ و تاريخ ابن خلدون نيز اين گزارش‏ها به چشم مى ‏آيند. 📚تاريخ ابن خلدون: ج 3 ص 347 (حوادث سال 245 و 246)، تاريخ اليعقوبى: ج 2 ص 496 (حوادث‏سال 249) و ص 501 (حوادث سال 253)، المنتظم: ج 12 ص 8 (حوادث سال 248). ❕دو درگيرى مهم در سال‏هاى 249 و 253 هجرى، از جمله رخدادهايى اند كه مى‏توانند زمينه‏ ساز موضوع اسارت شمارى از روميان باشند ، البته روشن است كه كنيز عادى و معمولى بودن نرجس و يا نوه پادشاه روم بودن وى، تأثيرى در كرامت و بزرگوارى او نخواهد داشت؛ زيرا تمامى شرافت نرجس، در آن است كه مادر امام مهدى عليه السلام است. اين ويژگى كه با هيچ ويژگى ديگرى قابل مقايسه نيست موجب شد كه حكيمه خاتون كه دختر امام، خواهر امام و عمّه امام بوده است نيز او را احترام كند و حتّى پاى او را ببوسد. 📚دلائل الإمامة: ص 499 ح 490 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 مدیر ولایی مثل معلم است #پیام_معنوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ با اینکه اسلام هر گونه تبعیض نژادی را الغا کرده ولی در قرآن رنگ صورت جهنمیان را سیاه و رنگ بهشتیان را سفید بیان کرده است. آیا این امر موجب تحقیر و اهانت به این همه سیاه پوست نیست؟ البته درست است که سیاهی و سفیدی آخرت بر اساس اعمال شخص است و لذا ممکن است سفید روی دنیوی ، در آخرت سیاه روی گردد و سیاه روی دنیوی ، سفید روی ولی چرا برای جهنمیان رنگ سیاه انتخاب شده است؟ چرا مثلا رنگ آبی که اهانت به هیچ کسی نمی شود، تعیین نشده است ❗️❗️ 💠💠 👌یکی از نام های قیامت « يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ‏ » است . ❕اين نام كه يك بار در قرآن مجيد آمده بيانگر يكى ديگر از ابعاد آن روز بزرگ و حامل پيام مهمى از عرصه است، مى ‏فرمايد: «عذاب‏هاى بزرگ نفاق ‏افكنان روزى خواهد بود كه صورت‏هايى سفيد، و صورت‏هايى سياه مى‏ گردد» (يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ) (آل‏ عمران- 106). 👌چهره ‏هاى نورانى از آن كسانى است كه نور ايمان از درون جانشان به حكم «يوم» البروز بودن قيامت» در چهره‏ هايشان نمايان مى‏ شود، و به همين دليل «غرق خدا هستند و جاودانه در آن خواهند ماند» (امَا الَّذِيْنَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفى رَحْمَةِ اللَّه هُمْ فيها خالِدُونَ) (آل ‏عمران- 107). ❕اما تاريك دلان بى‏ نور، كافران بى‏ ايمان و مجرمان سياه دلى هستند كه ظلمت درونشان به برون كشيده شده، و اين روسياهان، غرق عذاب الهى خواهند بود، و به آنها گفته مى‏ شود: فَذُوْقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ‏ تَكْفُرُونَ: «بچشيد عذاب الهى را به خاطر كفرتان»! (آل‏ عمران- 106). ❕تعبير فوق به صورت‏هاى ديگرى در آيات قرآن مجيد نيز منعكس است. 👌در يك‏جا مى ‏فرمايد: «گويى صورت آنها (كسانى كه مرتكب گناهان پى در پى مى‏شوند) را پاره ‏هاى تاريك شب سياه پوشانيده است»! (كَانَّما اغْشِيْتَ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً. (يونس- 27). ❕در جاى ديگر مى ‏فرمايد: صورت‏هايى در آن روز، گشاده و نورانى است، و خندان و مسرور است» (وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ- ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ) (عبس- 38- 39). «و صورت‏هايى در آن روز غبارآلود است، و دود و تاريكى آنها را پوشانيده»! (وَ وُجُوْهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ- تَرْهَقُها فَتَرَةٌ) (عبس- 40- 41). 🔸تمام اهل ايمان و صالح العمل در زمره روسفيدانند و تمام اهل كفر و مجرمان در صف سيه رويان. 📚پیام قرآن ج 5 ص 87 ❔حال آیا سیاه رو بودن کافران و منافقان و عاصیان در قیامت ، دلیل بر برتری نژادی سفید بر سیاه است و به خاطر همین ، بهشتیان نورانی و سفید روی و جهنمیان سیاه روی و تاریک اند ❗️ 👌پاسخ منفی است . قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را کرده و می فرماید ؛ « ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» 🔶 13 🔷پیامبر فرمود: « خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به » 📚تفسیر قرطبی ج9 ص6162 🔸لقمان از کسانی است که مورد مدح قرآن قرار گرفته است تا جایی که یک سوره به نام او نازل شده است . در بعضى از تواريخ آمده است كه لقمان غلامى سياه از مردم مصر بود، و با وجود چهره نازيبا، دلى روشن و روحى مصفا داشت . 📚تفسیر نمونه ج 17 ص 44 🔸بنابراین به هیچ عنوان نمی توان قائل شد که اسلام و قرآن طرفداری برتری نژادی خاص چون سفیدی بر نژادی دیگر چون سیاهی است . ❕اما با این وجود در عرف مردم ، از انسان های پاک و صالح و نیک فرجام تعبیر می کنند به « روی سفید » و از انسانهای ناپاک و عاصی و بد فرجام تعبیر می کنند به « روی سیاه » . در حالی که ممکن است آنکه روی سفید خوانده می شود از نژاد سیاهان باشد یا آنکه روی سیاه خوانده می شود ، از نژاد سفید باشد . 🔸بر اساس همین منطق عرفی ، قرآن پرده بر میدارد که روز قیامت ، روشنایی و نورانیت قلبی بر چهره ظاهر میشود و مومنان رو سفید و نورانی می گردند ، و سیاهی و تاریکی قلب و دل کفار ، بر چهره آنان ظاهر می شود و آنان سیه روی و بد عاقبت می گردند . ❕این سفیدی و سیاهی براساس فهم عرفی بشر ، به خاطر خوش عاقبتی و بد عاقبتی افراد است ، نه بر اساس برتری یک نژاد بر نژاد دیگر ، که اگر بحث برتری نژادی باشد ، روشن شد که اسلام بر این نوع از برتری خط بطلان کشیده است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❕ادامه 👇👇👇 2⃣مهم تر آنكه تربيت فرزندان بيشتر بر عهده زنان است و چنانچه قرار باشد زن و شوهر هر دو باشند معمولاً در اين امر خلل وارد مى شود و نسل آينده صدمه خواهد ديد. بى پروا بايد گفت مادرانى كه به خاطر اشتغال، تربيت فرزند را به مهد كودك ها واگذار مى كنند، از پيامدهاى سوء آن در امان نخواهند بود. هيچ كس و هيچ نهادى جاى آغوش گرم مادر و مراقبت ها و هدايت ها و تربيت او را نخواهد گرفت، حتى پدران دلسوز نيز خصلت هاى روحى از جمله عواطف مادرى، صبورى و احساسات لطيف آنها را ندارند . 3⃣به علاوه اينكه زن و مرد از لحاظ نيروى كار و فعاليت هاى خشن توليدى و اقتصادى، مشابه و آفريده نشده اند. بنابراين وجوب نفقه زن بر عهده مرد براى استحكام خانواده و تأمين آسايش بيشتر آن است. ❕اگر بناى بيگانگى باشد و مرد در مقابل زن قد علم كند و به او بگويد ذره‏ اى از درآمد خودم را خرج تو نمى‏ كنم، هرگز زن نيست خود را به پاى مرد برساند. 4⃣گذشته از اينها و از همه بالاتر اينكه احتياج زن به پول و ثروت از احتياج مرد افزونتر است. تجمل و زينت جزء زندگى زن و از احتياجات اصلى زن است. آنچه يك زن در زندگى معمولى خود خرج تجمل و زينت و خودآرايى مى‏كند برابر است با مخارج چندين مرد. به تجمل به نوبت خود ميل به تنوع و تفنن را در زن به وجود آورده است. براى يك مرد يك دست لباس تا وقتى قابل پوشيدن است كه كهنه و مندرس نشده است، اما براى يك زن چطور؟ براى يك زن تا وقتى قابل پوشيدن است كه جلوه تازه ‏اى به شمار رود. اى بسا كه يك دست لباس يا يكى از زينت آلات براى زن ارزش بيش از يك بار پوشيدن را نداشته باشد. توانايى كار و كوشش زن براى تحصيل ثروت از مرد كمتر است، اما ثروت زن به مراتب از مرد افزونتر است. 5⃣بعلاوه زن باقى ماندن زن، يعنى باقى ماندن جمال و نشاط و غرور در زن، مستلزم آسايش بيشتر و تلاش كمتر و فراغ خاطر زيادترى است. اگر زن مجبور باشد مانند مرد دائماً در تلاش و و در حال دويدن و پول درآوردن باشد، غرورش در هم مى‏ شكند، چينها و گره‏هايى كه گرفتاريهاى مالى به چهره و ابروى مرد انداخته است در چهره و ابروى او پيدا خواهد شد. مكرر شنيده شده است زنان غربى كه بيچاره ‏ها در كارگاهها و كارخانه ‏ها و اداره ‏ها اجباراً در تلاش معاشند، آرزوى زندگى زن شرقى را دارند. بديهى است زنى كه آسايش خاطر ندارد، نخواهد يافت كه به خود برسد و مايه سرور و بهجت مرد نيز واقع شود. ❕لذا نه تنها مصلحت زن، بلكه مصلحت مرد و كانون خانوادگى نيز در اين است كه زن از تلاشهاى اجبارى خردكننده معاش معاف باشد. مرد هم مى‏ خواهد كانون خانوادگى براى او كانون آسايش و رفع خستگى و فراموشخانه گرفتاريهاى بيرونى باشد. زنى قادر است كانون خانوادگى را محل آسايش و فراموشخانه گرفتاريها قرار دهد كه خود به اندازه خسته و كوفته كار بيرون نباشد. واى به حال مردى كه خسته و كوفته پا به خانه بگذارد و با همسرى خسته ‏تر و كوفته ‏تر از خود روبرو شود. لهذا آسايش و سلامت و نشاط و فراغ خاطر زن براى مرد نيز ارزش فراوان دارد. ❕زن از جنبه مالى و مادى نيازمند به مرد آفريده شده است و مرد از جنبه روحى. زن بدون اتكاء به مرد نمى‏ تواند نيازهاى فراوان مادى خود را- كه چندين برابر مرد است- رفع كند. از اين رو اسلام قانونى زن (فقط همسر قانونى او را) نقطه اتكاء او معين كرده است. 👌زن اگر بخواهد آن‏طور كه دلش مى‏ خواهد با تجمل زندگى كند، اگر به همسر قانونى خود متكى نباشد به مردان ديگر خواهد شد. اين همان وضعى است كه مع الاسف نمونه‏ هاى زيادى پيدا كرده و رو به افزايش است. ❕فلسفه تبليغ عليه نفقه‏ هم به این بازگشت می کند که مردان اين نكته را دريافته‏ اند و يكى از علل تبليغ عليه نفقه زن بر شوهر همين است كه احتياج فراوان زن به پول اگر از شوهر بريده شود زن به آسانى به دامن خواهد افتاد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری ج19 ص 222 👌البته همان خدایی که پرداخت هزینه های زن را بر واجب کرده است ، بر زن هم واجب کرده است که در برابر شوهر باید تمکین داشته باشد و اگر به این نکته توجه نکند حق را ندارد . 📚وسائل الشیعه ج21 ص 517 باب 6 ❕این نه به خاطر آن است که فلسفه نفقه تنها تمکین است ، بلکه به خاطر افزایش توجه زن به اهمیت تمکین است تا مبادا مردان به خاطر کوتاهی زنان در این مساله به انحراف کشیده شده و کانون خانواده و جامعه از هم شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔰ادامه 👇👇👇 ❕به علاوه سرما و گرماى خارج به آسانى به منتقل نمى ‏شود؛ زيرا ناچار است از آن كيسه مملو از آب بگذرد و طبعاً تعديل مى ‏شود و به جنين مى ‏رسد، و گرنه ممكن بود با يك حمام گرفتن مادر با آب سرد يا گرم، وضع جنين به كلى مختل شود. 👌با توجه به اين امور است كه «قَرارٍ مَكينٍ» (جايگاه مطمئن و آرام) بر ما كاملًا آشكار مى ‏گردد. نه تنها جنين جايگاه امن و مناسبى در رحم دارد؛ بلكه اين امنيت و ايمنى در مراحل تولد نيز ادامه دارد. به گفته بعضى از مفسران آن ماده سيال مخصوصى كه جنين در آن شناور است، به هنگام تولد، سبب توسعه دهانه رحم و ضد عفونى كردن مجراى عبور جنين مى‏شود تا به راحتى و در نهايت امنيت از مجرايى كه معمولًا آلوده به انواع ميكرب‏ها است بگذرد و سالم‏ به دنيا آيد. 📚تفسیر پیام قرآن ج8 ص 182 ❕اين نكته نيز شايان اهميت است، كه قرآن مجيد هنگامى كه سلسله مراحل تكاملى جنين را در آيه 12 و 13 و 14 سوره مؤمنون بازگو مى ‏كند، اين‏چنين مى ‏فرمايد ؛ « وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِين‏ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ: «ما انسان را از عصاره ‏اى از گل آفريديم.سپس آن را نطفه ‏اى در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار داديم. سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته)، و علقه را به صورت مضغه (چيزى شبيه گوشت جويده شده)، و مضغه را به صورت استخوان‏هايى درآورديم؛ و بر استخوان‏ها گوشت پوشانديم؛ سپس آن را آفرينش تازه اى بخشيديم؛ پس و پر بركت است خدايى كه بهترين آفرينندگان است!» 👌«عَلَقَة» از مادّه «عَلَق» (بر وزن شفق) در اصل به معنى علاقه و ارتباط به چيزى است؛ و لذا «عَلَقْ» به معنى خون بسته و زالو نيز آمده است؛ و «علقه» كه يكى از مراحل تكوّن جنين در مادر است از اين رو علقه ناميده شده كه شبيه قطعه خون منعقد شده است. 📚مفردات راغب 👌«مُضْغَة» از مادّه «مَضْغ» به معنى جويدن غذا است؛ و به معنى قطعه‏ اى از گوشت است به اندازه‏ اى كه انسان يكبار مى‏ جود، به شرط اينكه هنوز پخته نشده باشد. اطلاق اين واژه بر يكى از مراحل جنين كه بعد از حالت «علقه» است به خاطر شباهتى است كه با چنين دارد. در اين هنگام جنين به صورت قطعه گوشت سرخ رنگى درمى‏ آيد كه در آن رگ‏هاى فراوان سبز رنگى است‏. 👌نخست به آفرينش انسان از عصاره گِل، و سپس از نطفه ‏اى كه در قرارگاه مطمئن رحم جاى مى‏ گيرد اشاره مى‏ كند؛ و بعد از ذكر اين دو مرحله، به ذكر پنج مرحله ديگر كه مجموعاً هفت مرحله را تشكيل مى‏ دهد؛ مى ‏پردازد: 1- مرحله «علقه» كه نطفه تبديل به بسته‏ اى مى‏ شود كه عروق فراوان در آن وجود دارد.2- مرحله «مضغه» كه اين خون لخته شده به شكل قطعه گوشتى در مى‏ آيد.3- مرحله «عظام» كه سلّول‏هاى گوشتى همگى تبديل به سلّول‏هاى استخوانى مى‏ شود.4- مرحله پوشش استخوان‏ها با گوشت فرا مى ‏رسد كه عضلات سرتاسر استخوان‏ها را فرا مى‏ گيرد .5- در اينجا لحن قرآن عوض مى‏شود و خبر از تحوّل و آفرينش مهم و جديدى درباره جنين مى‏ دهد؛ و به صورت يك تعبير سر بسته و اسرارآميز مى‏ گويد: «سپس آفرينش تازه ‏اى به آن داديم» ❕جالب اين است كه علم جنين‏ شناسى، امروز ثابت كرده كه وقتى جنين مرحله علقه و مضغه را پشت سر گذاشت، تمام ‏هاى آن تبديل به سلول‏هاى استخوانى مى ‏شود؛ و بعد از آن تدريجاً عضلات و گوشت روى آن را مى ‏پوشاند اين معنا با فيلمبردارى‏هاى دقيق و پر هزينه‏ اى كه از تمام مراحل جنين به عمل آمده، نيز به اثبات رسيده است- و اين دقيقاً همان چيزى است كه در آيه فوق آمده كه مى‏ فرمايد: «مضغه را به صورت استخوانهايى درآورديم؛ و بر استخوانها گوشت پوشانديم» و اين يكى از معجزات علمى قرآن مجيد است؛ چرا كه در آن روز چيزى به نام علم تشريح جنين وجود نداشت؛ مخصوصاً در محيط جزيره عربستان كه از ساده ‏ترين مسائل علمى نيز خبرى نبود. 👌 👇👇👇
👌 👇👇👇 ❕مرحله آخری که قرآن به آن می کند همان مرحله‏ اى است كه جنين وارد مرحله حيات انسانى مى ‏شود، حس و حركت پيدا مى‏ كند، و به جنبش در مى‏ آ يد كه در روايات اسلامى از آن تعبير به مرحله" نفخ روح" (دميدن روح در كالبد) شده است. 👌اينجا است كه انسان با يك جهش بزرگ زندگى و گياهى را پشت سر گذاشته و گام به جهان حيوانات و از آن برتر به جهان انسانها مى‏ گذارد،درست است كه جنين از همان لحظه اول موجودى است زنده، ولى تا مدّتى در شكم مادر هيچ حسّ و حركتى ندارد؛ و در حقيقت بيشتر شبيه به يك گياه است تا حيوان يا انسان ولى بعد از گذشتن چند ماه روح انسانى در او زنده مى‏شود، و به همين دليل در روايات آمده است كه جنين قبل از آنكه به اين مرحله برسد هرگز ديه كامل ندارد. اما وقتى به اين مرحله رسيد ديه آن ديه كامل يك انسان خواهد بود. 📚تفسیر ج14 ص201 😊 @de_bekhand ☺️ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام على عليه السلام: گذشته ی امروزت سپرى شد و آينده ‏اش مورد ترديد است و زمان حال غنیمت است ماضي يَومِكَ فائتٌ، وآتيهِ مُتَّهَمٌ، ووَقتُكَ مُغتَنَمٌ غررالحكم، حدیث 9840 🔸 هی دنبال این نباش که سال های بیشتری زندگی کنی... به جای این، در همین سال هایی که زنده ای زندگی کن... 🔹 نگو: اگر من ماشین فلان رو بخرم می ریم مسافرت!... همین الآن دست زن و بچه ات رو بگیر با همین ماشینی که داری یا اتوبوس برو سفر... 🔸 عمر معطل تو نمی مونه... نگو من باید برم خونه جدید که کارتن طرف های چینی رو باز کنم!، همین الآن ظرف هایی رو که دوست داری از کارتن بیار بیرون و ازش استفاده کن و ازش لذت ببر... 🔹 اگر... اگر... اگر... هی اگر اگر نگو که فلان چیز و داشته باشم.... مگه خواسته های آدم تمومی داره؟؟؟ عمر داره می گذره... یهو می بینی که عمرت تموم شده ولی زندگی نکردی... 🔸 عمرت رو تلف نکن... زندگی کن و از زندگی ای که الآن داری لذت ببر و شاد باش... حالا اگر آرزوهات هم عملی شد که چه بهتر... ولی اگر نشد گذشته ات رو تعطیل نکردی... 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌹تصویر دل انگیز از امام خامنه‌ای 🌹امید در چهره و در کلام تو متجلی است