💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 💠
فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً (فرقان/52)
✅با استمداد از الطاف الهی و عنایات اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین در این راستا و در راه لبیک گویی به ندای پرچم دار انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای و از باب اطاعت فرمان ایشان به لزوم تبیین و تعمیق و #روشنگری در حقائق و معارف و به جهت نقش آفرینی در عرصه ی خطیری که ایشان آنرا با الهام از قرآن، « #جهاد_کبیر » نام نهادند، و برای قدم گذاشتن در راه ایجاد زمینه هایی در جهت تحقق کادرسازی برای اسلام و انقلاب - که از انتظاراتی بود که این رهبر فرزانه و حکیم و دانای راه ، خطاب به دانشگاه ها و حوزه های علمیه مطرح کردند- و البته با توجه به این نکته که فرمودند: "آنچه که می فهمید را بگوئید و سعی کنید که آن چه فهمیدید درست باشد". و با تکیه به توصیه مهم ایشان که فرمودند: " بروید در اعماق فکر و اندیشه و از راهنمایی استادهای صالح در این راه استفاده کنید" درصدد بر آمدیم که سراغ بگیریم از یکی از اساتید زحمت کشیده در #جبهه ی #فرهنگی که سالیان سال است که به فضل خدا بعد از رزم در جوار همزرمان شهیدش در دوران دفاع مقدس و در عرصه جهاد اصغر، توفیق یافته است که آن جهاد را در عرصه جبهه فرهنگی و در میدان #جهاد_کبیر با تلاش برای تبیین معارف اسلامی و انقلابی دنبال کند.
⬅️ لذا به سراغ مباحث مطرح شده توسط استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمدرضا #پاکباز رفتیم و اقدام به راه اندازی این کانال در فضای مجازی با نام « #جهاد_کبیر » و نشر مباحثی از این استاد بزرگوار کردیم تا در فضای گسترده تری این مطالب و معارف مورد استفاده قرار گرفته و در تبیین مبانی اسلام و انقلاب، به مدد الهی قدمی سودمند برداشته باشیم.
✅ مباحث این استاد بزرگوار را دارای چند ویژگی دیدیم که ذکر آنها خالی از فایده نیست:
1⃣ بنای این مباحث بر این است که بر اساس خط فکریِ امامان #انقلاب یعنی حضرت #امام_خمینی (قدس سرّه) و خَلَفِ صالحشان حضرت #امام_خامنه_ای (أدام الله ظلّه العالی) ، بحث ها پایه ریزی شوند و در این راه به جهت تمسک به «حجّتی بیّن» در ارائه ی طریق و در تبیین چهره ی اسلام ناب و #مبانی_انقلاب ، سعی شده است تا از بیانات و مکتوبات و خاطرات این دو «هادی و مرشدِ راه» به عنوان خط دهندگان #انقلاب و مُعَرِّفان و پرچمدارانِ #اسلام_ناب، استفاده شود.
2⃣ در مباحث معرفتی و فکریِ ارائه شده در این مجموعه، این مطلب هم قابل مشاهده است که خمیر مایه ی اصلی در این مباحث و تکیه و زیر ساخت اصلی در این مطالب- علاوه بر فرمایشات امامان #انقلاب به تفصیلی که گذشت- بر اساس منظومه ی فکریِ صحیح، جامع و عمیقِ شهید بزرگوارآیت الله #مطهری (رحمه الله) و علّامه بزرگوار آیة الله #مصباح_یزدی (حفظه الله) می باشد.
3⃣ همچنین یکی از ویژگی های مهم مباحث استاد، که خود از نتایج دو مطلبِ اشاره شده ی قبلی است، جامعیت و تعادل و پرهیز از افراط و تفریط هایی است که در عرصه ی #تربیت و #اخلاق و #فعالیت های #اجتماعی و #سیاسی برای افراد پیش می آید. لذاست که در این مباحث با رجوع به مبانی اسلام شناسان جامعی مثل #امام_خمینی، #شهید_مطهری و #آیت_الله_مصباح و با بهره گیری از نگاه مترقی و روشن و جامع #رهبر فرزانه و حکیم #انقلاب، قدم در راه تبیین ارزش گذاری های صحیح و معرفی اصل ها و تمییز آنها از مباحث فرعی اسلام در امور فردی و اجتماعی و اخلاقی و سیاسی شده است.
4⃣ به واسطه ی تجربه و روحیه ی #فعّالیتی و #فرهنگی و #تشکیلاتی و به واسطه ی درک خوب اجتماعی و سیاسی و به واسطه ی مشی و روحیه #انقلابی ای که در این استاد بزرگوار بحمدالله به وضوح قابل مشاهده است و به واسطه ی حضور مستمر ایشان در عرصه ی #تعلیم و #تربیت و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و تعامل و مواجهه ی ایشان باافراد مختلف و خصوصا #نسل_جوان و به تبع آشنایی و درک میدانیِ ایشان از فضای روحی و فکری جوانان و به ویژه به واسطه ی حشر و نشر ایشان در طول سالیان متمادی با قشرهای مختلف محصل و دانشگاهی و طلاب علوم دینی ،این ویژگی مهم در ، مباحثِ ایشان جلوه کرده است و آن هم، کاربردی بودن و واقعی و میدانی بودن این مطالب و تطبیقی بودن مبانی و معارفی است که توسط ایشان بیان میشود با صحنه های واقعیِ زندگیِ فردی و اجتماعی. و این ویژگی می تواند برای مخاطبان و خصوصا نسل جوانِ ما ، عامل خوبی در جهتِ آشتی دادن بین مباحث فکری و نظری و مباحث عملی در زندگیِ فردی و اجتماعیِ آنها باشد. که این را می توان یکی از مهم ترین ویژگی های مباحثِ ایشان محسوب کرد.
5⃣ یکی از خلأهای اساسی در جمع های مذهبی و گروه های حزب اللهی، حرکت های #تشکیلاتی و منظم و حرکات قرارگاهی و هماهنگ و جبهه ای بوده و هست. که به فضل خدا ، به دنبال تاکیدات جدی حضرت آقا و با همت گروه هایی از نیروهای فعال #انقلاب این تشکل ها رو به فزونی گذاشته است. اگرچه هنوز تا رسیدن به قله ی راه، فرسنگ ها مانده است. و بحمدالله یکی دیگر از ویژگی های مهم استاد بزرگوار حاج آقای #پاکباز این است که روح #کار_تشکیلاتی و افق فکری حضرت آقا و مباحث کلیدی این رهبر فرزانه وانقلابی در تبیین مباحث تشکیلاتی و قرار گاهی و عقبه ها و لوازم و آفات تشکل ها، از ابتدای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و سیاسیِ این استاد بزرگوار و از دیر باز برای او به خوبی به باور تبدیل شده است و در این سالهای متمادی این مطالب گویا به عمق جانش رسوخ کرده است و لذا در تبیین این دسته از فرمایشاتِ #حضرت_آقا به واقع از معدود کسانی هستند که مطالب را کاملا ملموس و از روی علم وجدانی و باور واقعی مطرح می کنند و برای مشکلات و سوالاتِ میدانیِ تشکیلات ها و گروه های #تشکیلاتیِ دلسوز و #انقلابی، پاسخ هایی واقعی و راهگشا آماده دارند.
6⃣ و به عنوان آخرین نکته این که، دقت و ریز بینی و نکته سنجیِ استاد در توضیحِ عباراتِ کتابهای معرفتی و دقت های موشکافانه ایشان در مباحث اخلاقی و سیاسی که به نظر می رسد محصول انس با مبانی #اخلاقی و سیاسی حضرت #امام_خمینی (رحمه الله) است، مخاطب را در مباحث فکری و اخلاقی و بصیرتی واقعا میتواند دارای عمق و ژرف نگری بالایی کرده و از بلای خانمان سوز سطحی نگری و قشری گری نجات دهد.
◀️ باشد که این تلاش مورد قبول درگاه حق قرار گیرد وبه این واسطه مشول عنایت وهدایت الهی واقع شویم.
🔸 در پایان از رهنمود های دوستان و برادران و در راس آنها از ارشادات اساتید دلسوز و مومن و انقلابی در راستای انجام بهتر و بی نقص ترِ این فرمان رهبر انقلاب یعنی تبیینِ معارف اسلام و انقلاب، پیشاپیش تشکر و قدر دانی می کنیم.
و من الله التوفیق
والحمدلله رب العالمین
والسّلام علی من اتبع الهدی
💠 #جهاد_کبیر 💠
✅مرجعی برای #تبیین معارف اسلامی و #مبانی_انقلاب، با استفاده از مباحث استاد بزرگوار، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا #پاکباز
👈 ما را در پیام رسان های ایرانی دنبال کنید؛
📲 ایتا، سروش پلاس و گپ:
@pakbaz_ir
💠 جهاد کبیر 💠
✅ مرجعی برای تبیین معارف اسلامی و مبانی انقلاب
📭 ارتباط با مدیر کانال
@Jahad_farhangi
📍 سروش:
sapp.ir/pakbaz_ir
📍 گپ:
gap.im/pakbaz_ir
#کسانی_که_نمازشان_ضایع_شد_تبعیت_شهوات_کردند !
🔰 چه شد که کوفیانی که نماز می خواندند، امام زمان شان را شهید کردند؟
👈 علت این امر، ضایع کردن نمازهای شان بوده است!
🔹 محور بیانات در این بحث، تفسیر آیه شریفه ۵۸ سوره مبارکه مریم می باشد.
🔹 [کوفیان] ابتدا نمازشان را ضایع کردند (ضایع کردن نماز غیر از نماز نخواندن است) و بعد از آن تبعیت از شهوت کردند.
🔹 تبعیت از شهوت یعنی چه؟
🔹توضیح عملکرد شیطان و نفس اماره.
🔹 رابطه ی ضایع کردن نماز با حب الدنیا در چیست؟
🔺#محرم الحرام ۱۳۹۸-۱۴۴۱ - مسجد فاطمیه (سلام الله علیها) کیانپارس - ۴جلسه
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
ضایع کردن نماز، تبعیت شهوات! - ج۱ - 980615.mp3
27.26M
🔉 #کسانی_که_نمازشان_ضایع_شد_تبعیت_شهوات_کردند !
📅 جلسه اول | ۹۸/۰۶/۱۵
#محرم الحرام ۱۳۹۸-۱۴۴۱ - مسجد فاطمیه (سلام الله علیها) کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
ضایع کردن نماز، تبعیت شهوات! - ج۲ - 980616.mp3
28.72M
🔉 #کسانی_که_نمازشان_ضایع_شد_تبعیت_شهوات_کردند !
📅 جلسه دوم | ۹۸/۰۶/۱۶
#محرم الحرام ۱۳۹۸-۱۴۴۱ - مسجد فاطمیه (سلام الله علیها) کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
ضایع کردن نماز، تبعیت شهوات! - ج۳ - 980617.mp3
24.39M
🔉 #کسانی_که_نمازشان_ضایع_شد_تبعیت_شهوات_کردند !
📅 جلسه سوم | ۹۸/۰۶/۱۷
#محرم الحرام ۱۳۹۸-۱۴۴۱ - مسجد فاطمیه (سلام الله علیها) کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
ضایع کردن نماز، تبعیت شهوات! - ج۴ - 980618.mp3
32.44M
🔉 #کسانی_که_نمازشان_ضایع_شد_تبعیت_شهوات_کردند !
📅 جلسه چهارم | ۹۸/۰۶/۱۸
#محرم الحرام ۱۳۹۸-۱۴۴۱ - مسجد فاطمیه (سلام الله علیها) کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
🔻 در جلسه پرسش و پاسخ #دانش_آموزان #دبیرستانی مطرح شد:
🔰 بچه های #مسجدی در مدرسه، پیامبران مدرسه هستند.
⬅️ صوت این برنامه بارگذاری خواهد شد...
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
♨️ پیشنهاد ویژه برای #دانش_آموزان #دبیرستانی ؛
🔆 سال تحصیلی را با دستان پر شروع کنید. « رب ادخلنی مدخل صدق... »
🔰 بچه های #مسجدی در مدرسه، پیامبران مدرسه هستند.
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
سال تحصیلی را با دست پر شروع کنیم - حجت الاسلام و المسلمین پاکباز - 980631.mp3
11.48M
🔉 #جلسه_پرسش_و_پاسخ_دانش_آموزان_دبیرستانی
📅 بخش اول (سخنرانی) | ۹۸/۰۶/۳۱
💠 در جمع دانش آموزان دبیرستانی مساجد منطقه کیانپارس، کیان آباد، سیدخلف و امانیه - مسجدفاطمیه کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
پرسش1؛ چرا میدانیم گناه بد است ولی آن را ترک نمی کنیم؟ - حجت الاسلام و المسلمین پاکباز - 980631.mp3
3.97M
🔉 #جلسه_پرسش_و_پاسخ_دانش_آموزان_دبیرستانی
📅 بخش دوم (پرسش1؛ چرا میدانیم گناه بد است ولی آن را ترک نمی کنیم؟) | ۹۸/۰۶/۳۱
💠 در جمع دانش آموزان دبیرستانی مساجد منطقه کیانپارس، کیان آباد، سیدخلف و امانیه - مسجدفاطمیه کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
پرسش2؛ چه کار کنیم وقتی وارد مدرسه میشویم، تحت تاثیر جو قرار نگیریم؟ - حجت الاسلام و المسلمین پاکباز - 980631.mp3
14.54M
🔉 #جلسه_پرسش_و_پاسخ_دانش_آموزان_دبیرستانی
📅 بخش سوم (پرسش۲؛ چه کار کنیم وقتی وارد مدرسه میشویم، تحت تاثیر جو قرار نگیریم؟) | ۹۸/۰۶/۳۱
💠 در جمع دانش آموزان دبیرستانی مساجد منطقه کیانپارس، کیان آباد، سیدخلف و امانیه - مسجدفاطمیه کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
پرسش3؛ چگونه انسان، گناهانش را ترک کند؟ - حجت الاسلام و المسلمین پاکباز - 980631.mp3
2.49M
🔉 #جلسه_پرسش_و_پاسخ_دانش_آموزان_دبیرستانی
📅 بخش چهارم (پرسش۳؛ چگونه انسان گناهانش را ترک کند؟) | ۹۸/۰۶/۳۱
💠 در جمع دانش آموزان دبیرستانی مساجد منطقه کیانپارس، کیان آباد، سیدخلف و امانیه - مسجدفاطمیه کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
پرسش4؛ چگونه با خدا رو راست(صادق) باشیم؟ - حجت الاسلام و المسلمین پاکباز - 980631.mp3
13.74M
🔉 #جلسه_پرسش_و_پاسخ_دانش_آموزان_دبیرستانی
📅 بخش پنجم (پرسش۴؛ چگونه با خدا رو راست(صادق) باشیم؟) | ۹۸/۰۶/۳۱
💠 در جمع دانش آموزان دبیرستانی مساجد منطقه کیانپارس، کیان آباد، سیدخلف و امانیه - مسجدفاطمیه کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
پرسش5؛ وضعیت کسی که منافق بودن را درک نمیکند چیست؟ - حجت الاسلام و المسلمین پاکباز - 980631.mp3
2.5M
🔉 #جلسه_پرسش_و_پاسخ_دانش_آموزان_دبیرستانی
📅 بخش ششم (پرسش۵؛ وضعیت کسی که منافق بودن را درک نمی کند چیست؟) | ۹۸/۰۶/۳۱
💠 در جمع دانش آموزان دبیرستانی مساجد منطقه کیانپارس، کیان آباد، سیدخلف و امانیه - مسجدفاطمیه کیانپارس
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
🔴#اختصاصی_خط_حزبالله
#توصیه جدید رهبر انقلاب به #نیروهای_انقلابی:
✅ بچّههای مؤمن باید ثبات قدم پیدا کنند
♨️ چندی پیش، رهبر انقلاب در جریان سفر به مشهد مقدس، به منزل شهید سیدرضا کیشبافان رفته و با خانوادهی این شهید بزرگوار دیدار کردند. در بخشی از این دیدار، رهبر انقلاب چنین میفرمایند: «از جملهی چیزهایی که روی آن تکیه میکنم این است که #بچّههای_مؤمن ما، بچّههایی که به این راه عقیده دارند و واقعاً از روی انگیزه دارند کار میکنند، باید #ثبات_قدم پیدا کنند. ما کم ندیدهایم افرادی را که یک روزی، چند صباحی در خطّ مستقیم بودند، بعد چشمشان به #پول و #مقام و مانند این چیزها که افتاد، از این رو به آن رو شدند.
🔰 شما در #محدودهی_نفوذ خودتان - هر مقداری که میتوانید تأثیر بگذارید - کاری کنید که بچّهها در راه مستقیم و صراط مستقیم ثابتقدم بمانند. اگر چنانچه در #صراط_مستقیم ثابتقدم ماندند و حرکت کردند، هر کسی جای خودش را پیدا میکند؛ هر کسی موقعیّتی را که میتواند مفید باشد، پیدا میکند و هیچ لزومی ندارد که من بگویم شما در فلان رشته کار کنید، در فلان قضیّه کار کنید؛ نه، وقتی ثابتقدم بودند در راه خدا، میفهمند چه کار باید بکنند؛ این توصیهی مؤکّد بنده است.»
🔶 همچنین رهبر انقلاب در این دیدار، در سفارش به یکی از طلاب جوان حاضر در جمع فرمودند: «سفارش؛ آقاجان! درس را خوب بخوان؛ انشاءاللّه ملّای خوبی بشوی و بتوانی در لباس پیغمبر برای اسلام خدمت کنی. اگر شما #روحانیِ_فاضلِ ملّایِ متدیّنِ متقّیای بشوید، فایدهتان خیلی بیش از خیلی چیزهای دیگر است...» ۹۸/۶/۱۱
✅ قابل توجه #فعالان #فرهنگی ؛
فایل #صوتی کلاس #مدیریت_فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین #پاکباز به زودی در کانال منتشر می شود.
⬇️ در ادامه، صوت جلسات ۳-۵ این کلاس را، با موضوع #تبیین_جایگاه_مسجد_و_هیئت دریافت نمایید.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
⁉️ آیا نباید هیئت های اندیشه ورزی تشکیل شوند و بررسی کنند که #مساجد چگونه #تمدن_اسلامی را تشکیل میدهند؟؟
🔰 تبیین جایگاه مسجد و هیئت در بیانات مقام معظم رهبری
🔻 #مدیریت_فرهنگی ؛ جایگاه مسجد و هیات (جلسه ۳-۵ )
◀️ مقام معظم رهبری: #مسجد نه فقط پایگاه برای فلان مسئله اجتماعی بلکه " مسجد میتواند پایگاه همه کارهای نیک باشد..."
(دیدار مقام معظم #رهبری با ائمه جماعات تهران؛۷۵/۱۰/۱۹ )
🔸 آنچه متبادر از متن میشود این است که #مسجد ظرفیتی دارد خیلی فراتر از عبادت...
✅ مسجد پایگاه #خودسازی، ذکر و توسل واشک، سخنرانی، دوره های معرفتی، مباحث نظامی، سوادآموزی، کارهای جهادی، قضاوت، تشکیل هسته های مقاومت فرهنگی، امنیتی و... در یک کلام همانگونه که در کلام رهبری آمده: "مسجد پایگاه #تمدن_اسلامی است."
⁉️ آیا نباید هیئت های اندیشه ورزی تشکیل شوند و بررسی کنند که #مساجد چگونه #تمدن_اسلامی تشکیل میدهند؟؟
◀️ در فرهنگ اسلامی این قابلیت ها به مسجد داده شده زیرا " خوبها و مومنین در مسجد جمع میشوند، سازمان یافته است، یک #روحانی و #عالم سرشناس که محله او را میشناسند #ناظر است، مسجد متعلق به شخص نیست، وقف عام است برخلاف [بعض] #حسینیه. "
🔹 باید بتوانیم این ظرفیت را آزاد کنیم تا در کنار آن بسیج، اصناف، هیئت و... قرار بگیرد.
✅ #هیئت اگر در #مسجد باشد این سیستم نظارتی که در #فرهنگ اسلامی برای مسجد تعریف شده است بالای سر اوست، اگرچه هیئتی اگر بیرون مسجد باشد اشکالی ندارد ولی در مسجد بهتر و محکم تر است؛ یعنی به همان دلیلی که مباحث نظامی و بسیج عمومی و توزیع اقلام و... را در مسجد میگذارند، در حالی که این مسائل در ظاهر ربطی به مسجد ندارند؛ #هیئت هم در مسجد باشد بهتر است.
⁉️ [حال] #هیئت که ذکر و دعا و توسل است در مسجد نباشد، اما امورات دیگر که در ظاهر ربطی به #مسجد ندارند در مسجد باشند؟؟
👈 البته من " در شهر خودمان (اهواز) این #هیئت_هایی که میشناسم هیئتهای خوبی هستند " و هیئت بسیار ظرفیت خوبی است اما الان در حال بیان فرمول [اسلامی] هستیم...
🔶 در اهواز [بخش بسیار] کمی از ظرفیت #مساجد فعال شده است...
👤حجت الاسلام و المسلمین #پاکباز
🚩دوره تربیت #طلبه_انقلابی، حوزه علمیه اهواز - تابستان ۹۸
‼️ نکته مهم ‼️
این متن فقط چند جمله کوتاه و بسیار اجمالی از این سلسله جلسات می باشد و برای تسلط بر مطلب کافی نیست.
لذا استماع صوت جلسات، "مخصوصا صوت دوم این بحث" خالی از لطف و استفاده نمی باشد.
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir
مدیریت فرهنگی.ج3 (تبیین جایگاه هیئت و مسجد در کلام رهبری) - 980417.mp3
27.57M
🔉 #تبیین_جایگاه_مسجد_و_هیئت در بیانات مقام معظم رهبری
📅 جلسه سوم | ۹۸/۰۴/۱۷
#مدیریت_فرهنگی - دوره تربیت #طلبه_انقلابی، حوزه علمیه اهواز
📲 ایتا | سروش پلاس | گپ:
@pakbaz_ir