🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅خواب پند آموز
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
یک وقتی آقایی آمد اینجا و به بنده اصرار کرد که میخواهیم برنامهای در تلویزیون راجع به سیر فقه و فقاهت داشته باشیم. بنده ایشان را به آقای دیگری ارجاع دادم. رفت و برگشت؛ گفت آن آقا حاضر نشد. سپس کس دیگری را معرفی کردم؛ ایشان هم حاضر به قبول این کار نشدند. خلاصه، آنقدر آمد پیش بنده و اصرار کرد که قبول کردم. میگفت که باید بیایید مدرسهی فیضیه و آنجا مثلاً راه برویم و من سؤالاتی راجع به فقه و فقاهت طرح کنم و شما هم جواب بدهید که ضبط و بعد پخش شود. این چیزها خیلی با روحیهام سازگار نیست؛ علاوه بر اینکه آن مباحث هم بلدی میخواهد. قبل از انجام این برنامه، خواب دیدم آیتالله بهاءالدینی نشستهاند؛ مثل زمانی که زنده بودند که وقتی داخل باغی میرفتند، دو تا قالی انداخته میشد با شاگردان مینشستند و بحثهای مختلفی که مطرح میشد. به همان شکل در خواب دیدم. بنده از آنجا رد شدم و نرفتم در آن جمع بنشینم. چند گامی که رد شدم، دیدم از آن طرف مقابل آیتالله جوادی آملی تشریف میآورند و به من فرمودند برگرد برویم در آن جلسه شرکت کنیم. بنده هم قبول کردم و برگشیم. وقتی آمدیم، آقای بهاءالدینی به بنده فرمودند: بیا در بحث توحید شرکت کن؛ در فیلم و این حرفها خبری نیست. بعد از دیدن این خواب، فهمیدم که نباید در این برنامه شرکت کنم و به صلاح بنده نیست. بعد این آقایی که قرار بود برنامه را انجام بدهند، تشریف آوردند. وقتی خواب را برای ایشان تعریف کردم، حاضر شد که دست از سر ما بردارد و ما در این برنامه شرکت نکنیم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 63-62
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#خواب_پند_آموز
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅حکایتی از مرحوم شیخ غلامحسین شرعی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد حضرت فرمودند: «وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ».
آسایشهایی هست که برای اهل سیر و سلوک توجه به آنها صحیح نیست. بنده شنیدم که جدّ مادری ما مرحوم آقای حاج شیخ غلامحسین شرعی (رضواناللهتعالیعلیه) که مرد واقعاً خداترسی بود، پنج سال که برای تحصیل نجف مشرف شده بود، مادرشان یک لحاف و تشکی نو برای ایشان به نجف برده بود. وقتی ایشان برگشت، همان لحاف و تشک نو را برگرداند و اصلاً از آنها استفاده نکرده و گفته بودند اگر من شب ها روی اینها میخوابیدم، خوابم سنگین میشد و برای نماز شب و تهجد بیدار نمیشدم. بعضی راحتیهایی هست که حرام نیست، اما مناسب نیست که کسی که در صدد این است که در این فرصت کوتاهی که خدای متعال در این مزرعهی آخرت در اختیارش گذاشته است، بهترین استفادهها را برای ساختن آخرت و زندگی ابدیاش انجام دهد. آدم عاقل باید توجه به این امور داشته باشد. یک قسم از راحتیهایی را که بدن را تنبل و عزم و ارادهی انسان را تضعیف میکند، باید کنار گذاشت.
خدای متعال به حق مولا امیرالمؤمنین «علیه السلام» به همهی ما توفیق اصلاح نفس و تهذیب، و به کارگیری راهکارهایی که ارائه فرمودهاند، عنایت بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 64-63
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#حکایتی_از_مرحوم_شیخ_غلامحسین_شرعی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅منشأ فسادی که از انسان سر می زند
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما دربارهی موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکه ی قصص ذکر شده است و به بخش آخر آیه رسیده بودیم: «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
در ذیل این آیهی مبارکه حدیث شریفی است که در آن بیان شده منشأ فسادی که از انسآنها سر میزند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت میگیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. به حسب این نقل، امام صادق «علیه السلام» در مقام علاج این منشأ فساد برآمدند که چه کنیم این غفلت که منشأ رذایل و مفاسد باطنی است، علاج شود. بعضی از علاجهایی که حضرت «علیه لسلام» بیان فرمودهاند، باعث تصفیهی باطن از آن رذایل و منشأ غفلت از خداوند تبارک و تعالی میشود، ولی بعض از آنها ممکن است تصفیهی باطن نکند، اما فایدهاش یا ایجاد مانع سر راه آن مقتضیها یا اعدام شرط است.
رذایلی مثل حسادت و بخل که در نفس وجود دارند، باعث میشوند که در ظاهر هم انسان بخیل و حسود باشد و از پرداخت واجبات مالی یا غیر مالی یا مستحبات و یا دستگیری از مستمندان امتناع داشته باشد.
اگر کسی موفق شود ریشههای حسادت و بخل را از نفس خودش پاک کند، این مرتبهای بسیار عالی است، اما اگر انسان موفق به این کار نشد، حداقل بتواند جلوی تأثیر آن صفات رذیله را بگیرد، که این هم کار بسیار مهمی است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 66-65
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#منشأ_فسادی_که_از_انسان_سر_می_زند
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅حکایتی از مرحوم علامه حلی «ره»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در احوالات مرحوم علامه حلی(رضواناللهتعالیعلیه) هست که روزی شاگردان، ایشان را بشاش و شاداب دیدند و سؤال کردند که وجه این خوشحالی شما چیست؟ فرمودند امروز وقتی در باطن خودم نگاه میکنم، میبینم هیچ حالت حسادتی به کسی ندارم و من امروز نتیجهی زحمت 25 سالهام را گرفتم. انسانهایی که به فکر خودشان هستند، واقعاً اینگونه خواهند شد.
درمان این رذایل خیلی مشکل و زمانبر است. شاید انسان نتواند در زمان کوتاهی ریشهی این رذایل را قطع کند، ولی میتواند از راهکارهایی استفاده کند که از بروز و ظهور این رذایل جلوگیری نماید.
راهکارهایی را حضرت صادق «علیه السلام» بیان فرمودهاند که در جلسات قبل به برخی از آنها اشاره شد و در این جلسه برخی دیگر را ذکر می کنیم:
«وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ».
عادات به دو قسمت تقسیم میشود. عادات نیکو و آنچه که انسان به آنها در خیرات عادت میکند. مثلا عادت میکند که همیشه نماز را در اول وقت بخواند، یا عادت دارد که همیشه از دیگران دستگیری کند. این عادات خیر است. انقطاع از اینها که مقصود نیست، بلکه انقطاع عن الخیر باعث انقطاع نعم الهی و باعث حبس دعا میشود. ترک عادات حسنه خودش مذموم است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67-66
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#حکایتی_از_مرحوم_علامه_حلی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
این ترک العاداتی که در روایت ذکر شده، عادات ناروا و ناپسند است. مثلاً کسی عادت کرده است که بعد از نماز صبح بین الطلوعین بخوابد. این یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا و اهل سلوک است، چون بینالطلوعین یک وقت بسیار ویژه برای عنایات الهی است. اصلاً خوابیدن بینالطلوعین سیرهی اولیای خدا و انسآنهای وارسته و سالک الی الله نبوده است. این از امثال ما که در تحت تربیت روایات اهلبیت «علیهم السلام» و منتسب به آنها هستیم، بسیار زشت و ناروا است؛ بهخصوص که این عادت از عاداتی است که سرایت هم میکند. پس باید این را ترک کرد و ترک عادت هم کمی مشکل است. مثلا اگر بعد از نماز صبح داخل اتاق بنشینید، خوابتان میگیرد. برای جلوگیری از آن، قدم بزن و به حرم یا زیارت اهل قبور برو، که روایاتی هست که در بینالطلوعین اموات متوجه میشوند. از این رو بود که اعلام بزرگ در نجف اشرف بینالطلوعین به سمت وادیالسلام مشرف میشدند. به اینوسیله میتوان مانع از خوابیدن بینالطلوعین شد.
هر کاری مدیریت و اقدام میخواهد. انسان با اقدام درست میتواند این حالات و عادات ناپسند را از خودش دفع و رفع کند. مثلاً کسی عادت کرده از بچگی زیاد میخورد و حتی از حد سیر شدن هم میگذراند. این یک عادت بسیار بدی است که هم اشکالات جسمی و هم اشکالات روحی برای انسان ایجاد میکند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#یکی_از_عادات_بسیار_زشت_نزد_اهل_تقوا
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا 💠 حضرت ا
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅اسباب ایجاد شهوات
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد فرمودند: «وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ»
شهواتی که انسان دارد، دارای دامنهی گستردهای هستند. برخی شهوات جنسی است، اما شهوتهای دیگری هم مثل شهوت ریاست و شهرت و آقایی هست و همهی اینها از اقسام شهوت هستند. در سنین مختلف ممکن است که فرق کند. این شهوات منابتی دارد که از آنجا میجوشد و سرچشمه میگیرد. آن منابت باعث میشود که این شهوات شاخ و برگ پیدا کنند. هر درختی را که شما شاخ و برگهایش را بزنید و حرس کنید گاهی اینکار باعث تنومندتر شدن آن میشود. اگر بخواهید این درخت خشک شود، منابت و عروقش را باید از بین ببرید. حضرت علیه السلام میفرمایند کسی که میخواهد این رذایل را پاک کند و یا حداقل نگذارد آثارش در او پیدا شود، باید «قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» کند. این فراز از آن جاهایی است فقط اینجور نیست که مانعی ایجاد کند و یا شرط را از بین ببرد، بلکه اصلاح نفس کرده و نفس را پاک میکند.
یکی از عروق شهوات، عبارت از خود چشم و نظر کردن است. در روایات هم هست که خود نگاه کردن باعث میشود که شهوت در وجود انسان رشد کند.
ز دست دیده و دل هر دو فریاد / که هر چه دیده بیند دل کند یاد
وقتی چشم دید، کار مشکل می شود. لذا بعضی از اهل توجه حتی به جاهایی که زرق و برقهای دنیا زیاد هست ـ مثل بعضی پاساژها، مغازهها، بعضی بازارها ـ ورود و خروج پیدا نمیکنند، نه اینکه اینها دل ندارند، بلکه مقاصد عالیتری را دنبال مینمایند. آنها خیلی خوب فهمیدهاند که دنیا چیست و آخرت چیست. فهمیدهاند که عین حماقت است که انسان برای این دار فانی و مشحون به همهجور ناکامیها و مشکلات، آن آخرت زیبا و آن دار بقا و آن ابدیت را از دست بدهد. بعد آنجا هم که میروند، خیلی مراتب دارد. چقدر فرق است بین کسی مثل سید بن طاووس که جالس همیشگی امیرالمؤمنین «علیه السلام» است، با دیگرانی که بهشت میروند.
اهل احضار ارواح گفتهاند که اصلاً ابن طاووس را نمیشود احضار کرد. چرا؟ در یک جریان معتبری است ایشان را خواستهاند احضار کنند؛ به شخص احضار کننده گفته بودند مرحوم شیخ بهایی فرموده بودند که ایشان همیشه در عالم برزخ همراه امیرالمؤمنین «علیه السلام» است و از آن مقام نزول نمیکند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69-68
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#اسباب_ایجاد_شهوات
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅نتایج ذکر قلبی و لسانی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد حضرت «علیه السلام» فرمودند: «بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ».
دائم الذکر بودن، انسان را موفق میکند و باعث میشود که آن عروق خشکانده شود. توجه به خدای متعال و توجه ذهن به او، باعث میگردد که انسان به شهوات و به منشأ شهوات بیرغبت شود. این بیرغبتیها کم کم آنها را ازاله میکند. نظیر وسواس که میگویند اگر میخواهی خوب شوی، باید به آن بیاعتنا باشی و خلاف آن را عمل کنی. وقتی انسان دوام ذکر داشت ـ که البته بیشتر منظور توجه و ذکر قلبی است؛ البته لسانی هم توصیه شده است ـ و توجه قلبی و لسانی برای انسان محقق شد، باعث میشود که شهوات در وجود انسان ریشه کن گردد. امام «علیه السلام» راهکارهای دیگری نیز بیان فرمودهاند که انشاءالله در جلسات بعد توضیح داده میشود.
امیدواریم خداوند به ما توفیق مداومت بر ذکر قلبی و زبانی را عنایت فرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#نتایج_ذکر_قلبی_و_لسانی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰تحصیل رضای حقتعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله
💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
نکته مهمی که در زندگی مرحوم سیدحسن نصرالله «رضوان الله علیه» برجسته بود این بود که ایشان انقلابی نبود که منشأ انقلابی بودن ایشان،فقط جهات نفسانی و روحی باشد.
بعضیها انقلابی هستند اما یک جهت نفسانی که زیربار ظلم نمیخواهند بروند یک حالت این چنینی دارند، هست. اما بعضیها نه به خاطر وظیفه دینی، بلکه به خاطر این که خدای متعال این را خواسته است، ائمه علیهمالسلام این طور خواستهاند و براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت حق تعالی این کار را انجام میدهد. ایشان از کسانی بود که این حالت معنوی در او وجود داشت و دنبال این جهات بود که تحصیل رضای حقتعالی بکند و لذا در موارد مختلف حالت تضرع و انابه و ابتغاء وسیله در ایشان وجود داشت. کسانی که با ایشان معاشرت داشتند، با ایشان گفتگو میکردند آنها هم نقل میفرمودند که این حالت در این سید بزرگوار وجود داشت.
این خیلی مایه شرف و ارتقای معنوی آن بزرگوار بود که باعث امتیاز میشود. گاهی تشخیص این جهات خیلی مهم است.
مرحوم شیخنا الاستاد آیتالله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشتهای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحهای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می فرمایند ولی من نمیدانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینیام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان میفرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمیدانم این را برای خدا انجام میدهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم، تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمیشود گذاشت، چون مربوط به شخص است.
بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا.
ان شاءالله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آنها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید.
📚درس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (1403/07/14)
#پندهای_سعادت
#بیانات
#منشأ_انقلابی_بودن
#سید_حسن_نصرالله
🆔 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
◼️با تقدیر و تشکر از حضور تسلّی بخش همه عزیزان در مراسمات گذشته، به اطلاع می رساند مجلس 'چهلمین' روز درگذشت دلدادۀ خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، مادری دلسوز، مرحومۀ مغفوره
◼️حاجیه خانم اسلامیان◼️
متعلقۀ عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین سبحانی
و صبیۀ عمدة الاخیار مرحوم حاج عبدالحسین اسلامیان
و ام الزوجه حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
به شرح زیر برقرار می گردد:
🕟زمان: عصر روز جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۰، از ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۷
🕌مکان: مسجد جوادالائمه علیهم السلام، واقع در خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچۀ ۳۳
▪️آقایان و بانوان◼️
📌موقعیت مکانی جلسه:
https://nshn.ir/fdrbs4_nexvjXW
@feghahat_ir
بیان ویژه آیت الله شب زنده دار در مورد سید حسن نصرالله.mp3
1.08M
🔰تحصیل رضای حقتعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله
💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
📚درس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (1403/07/14)
#پندهای_سعادت
#بیانات
#منشأ_انقلابی_بودن
#سید_حسن_نصرالله
🆔 @pand_saadat
🔸همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مراسم تلبس و عمامهگذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور آیتالله شبزندهدار دام ظله برگزار شد.
@pand_saadat
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐شرح و توضیح حدیثی نورانی از امام حسن عسکری علیه السلام
▫️توصیه هایی به طلاب و فضلای جوان بعد از تلبس به لباس روحانیت..
@pand_saadat
🔰حکایت کمتر شنیده شده از دستگیری و عنایت حضرت معصومه سلام الله علیها
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
یکی از نعمتهای بسیار بزرگ خدای متعال بر این کشور وجود اولیاء بزرگ خودش هست، حضرت علی بن موسی الرضا ارواحنا فداهما و صلوات الله علیهما خواهر معظه ایشان فاطمه معصومه علیها السلام و بعض دیگر از امامزادههای معظمی که بحمدالله در این کشور هستند. عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. اعداء اهلبیت با ظلمها و ستمهایی که داشتند اما سبب شده است که بحمدالله این کشور مزین بشود به این نعمتهای بسیار بزرگ.
فاطمه معصومه علیها السلام کفی فی شأنها و عظمتها همین مطلبی که امام صادق سلام الله علیه قبل از حتی تولد حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما فرمودهاند که بضعهای از ما در قم مدفون خواهد شد و مقامات آن بزرگوار را توضیح دادند حسب نقل و روایاتی که وارد شده است که من زارها وجبت له الجنة. چقدر باید انسان والا مقام باشد، با عظمت باشد و کیمیای وجود او به نحوی باشد که زائرش کأنّ یک تبدل حالتی برای او پیدا میشود که جایگاهی جز بهشت نخواهد داشت. وجبت له الجنة.
آثار و برکات این بزرگوار از جهات مختلف بسیار بسیار فراوان هست. بنده به یک داستان بسنده می کنم که شاید جایی هم نوشته نشده باشد.
وقتی ما مدرسه حقانی بودیم، بخشی از ادبیات عرب را آنجا خواندیم؛ روزهای پنجشنبه درس اخلاق بود، گاهی آیتالله مشکینی بودند، گاهی آیتالله میانجی بودند، گاهی بزرگان دیگری تشریف میآوردند. بعضی از پنجشنبهها هم خود آیت الله قدوسی رحمةالله علیه درس اخلاق می فرمودند.
در یکی از آن پنجشنبهها، این داستان را ایشان فرمودند که در یک جلسهای در تهران برای ضیافت دعوت داشتیم. در آن جلسه من این طرف اتاق نشسته بودم،یک نفری آن طرف اتاق، این شخصی که به حسب ظاهر معمم نبود، اما سؤالاتی از من پرسید که من به نظرم آمد این باید سابقه طلبگی داشته باشد، بعد از ضیافت آمد کنارم نشست. گفت بله من زمان آقای حاج شیخ عبدالکریم رحمه الله علیه طلبه بودم و مقداری هم در ادبیات و اینها مسلط بود، مرحوم آیت الله قدوسی میفرمودند که عبارات مغنی را از حفظ میخواند، مسلط به ادبیات بود، حافظه خوبی داشت . بعد او گفت که من اهل اراک هستم و میخواستم طلبه بشوم،پدر من مخالفت میکرد. نه این که با طلبگی مخالف بود؛ میگفت تو به درد طلبگی نمیخوری. از این جهت موافقت نمیکرد. آن زمان ها وضع حوزههای علمیه خیلی مشکل بود، ورودی برای حوزه نبود، آنهایی هم که در حوزه بودند خیلی در تنگنا بودند، من آمدم خدمت آقای حاج شیخ و عرض کردم من میخواهم طلبه بشوم ولی پدرم راضی نیست. ایشان با آن شرایط خاصی که آن زمان برای حوزه بود، فرمودند اذن پدر لازم نیست بیا طلبه شو. و ما هم به قم آمدیم، پدرم گفت که من کمک مالی به تو نخواهم کرد.ما آمدیم قم و مدرسه خان، ساختمان قدیم مدرسه خان آنجا یک حجره گرفتم، مدتی بالاخره پول داشتیم تا به پایان رسید. ما هم که در رفاه و اینها زندگی کرده بودیم،چون پدرش ثروتمند بود. با فقر و خلاصه زندگیهای این چنینی برای ما خیلی مشکل بود. خلاصه حالت ناراحتی و عصبی به من دست داد بلند شدم رفتم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، آن جا هم نه زیارتنامه خواندم نه چیزی، یک حالت خاصی، ناراحت بودم، خطاب به حضرت کردم که این چه وضعی است، من این جور نمیتوانم زندگی کنم، آقای حاج شیخ گفته بیا، و من به خاطر حرف آقای حاج شیخ آمدم، حرفهای تند و غلیظی بیادبانه ایی خدمت حضرت معصومه علیها السلام عرض کردم و به حجره برگشتم.
حالا چقدر گذشت یادم نیست دیدم که کسی درب حجره را میزند. یک آقای روحانی داخل حجره تشریف آوردند، فرمودند شخص قمی در بازار قم، مغازههایی دارد، هر کسی ماهانه مال الاجاره اینها را جمعآوری کند و برای او بفرستد او هر ماه به او حقوق و مزدی میدهد. مثلاً اگر بیست تومان قرار بوده بدهد،من برای تو میتوانم بیست و پنج تومان از ایشان درخواست کنم، این کار را انجام می دهید؟ دیدم خیلی خوب است، ما هر ماه میرویم از این مغازه ها مال الاجارهها را میگیریم و برای ایشان میفرستیم، زندگیمان هم تأمین میشود.
بعد از این که قبول کردم،این روحانی محترم میخواست از حجره بیرون بروند، فرمود که خوب میروی با حضرت معصومه سلام الله علیها درد دل میکنی، معلوم شد که ایشان در حقیقت پیامآور حضرت معصومه سلام الله علیها است و حضرت ایشان را فرستاده که مسأله او را حل کند. بعد آقای قدوسی فرمودند از او سؤال کردم که آن روحانی که آمده بود، کی بودند؟ گفتند آقای آسید محمدتقی خوانساری بود. همان صاحب نماز استسقاء.
همه اینها برای ما درس است که ببینید آقای آسید محمدتقی خوانساری فقیهٌ عالمٌ مجاهدٌ، سالیان متمادی در جریان آن مجاهدت هایی که در عراق داشتند زندانی شدند و بعد هم این جور با اهلبیت علیهمالسلام و فاطمه معصومه سلام الله علیها در ارتباط هستند. ان شاء الله همه ما از این نعمت بزرگی که خدای متعال در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم و دریغ نورزیم از این که ان شاء الله ولو اندک خدمت ایشان مشرف بشویم سلامی عرض کنیم که وجبت له الجنة ان شاء الله شامل حال ما هم بشود.
مرحوم والد رحمة الله علیه نقل میکردند مرحوم حضرت امام مقید بودند که روزانه ولو دو دقیقه شده حرم مشرف بشوند و خدمت بیبی سلامی عرض کنند و به دنبال کارهایی که داشتند بروند
📚درس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (1403/07/22)
#پندهای_سعادت
#بیانات
#نکوداشت_کریمه_اهل_بیت_علیهم_السلام
🆔 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تسلط بر علم حدیث یکی از سنت های کارآمد حوزه های علمیه
🔸حضرت آیت الله شب زندهدار دام ظله:
💠 عدم تسلط طلاب بر علم حدیث نقص برای حوزه است.
💠 باید کتب حدیثی مثل وسائل الشیعه در حوزه تدریس شوند.
💠 حدیث خوانی، برنامه شایسته ای است که در برنامه های حوزه قرار داده شده است.
#پندهای_سعادت
#بیانات
#انس_با_آیات_و_روایات
🆔 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅نتایج ذکر قلبی و لسانی 💠 حضرت استاد #شب_زنده
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅غفلت؛ علت اصلی فساد باطن
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در این بحث، نکات آخر را دربارهی موعظهی قرآنی که در آیهی 77 از سورهی مبارکهی قصص و روایت ذیل آن ذکر شده است، مطرح میکنیم.
«وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
منشأ فساد، چه فسادهای درونی انسان و رذایل اخلاقی و چه فسادهای بیرونی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هر طور فسادی که تصور میشود، غفلت از خدواند و فراموشی نعمتهای الهی است. در ذیل این آیهی مبارکه حدیث شریفی است که در آن حدیث شریف بیان شده است که منشاء فسادی که از انسآنها سر میزند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت میگیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است.
«وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ».
این بیماری، یک بیماری گسترده است و همگان با شدت و ضعف مراتب، مبتلای به آن هستند. این غفلتها معمولاً در همهی افراد هست. خود بحثهای ما هم که اگر توجه نداشته باشیم، ولو اینکه در طریق الی الله و در طریق ترویج و تبیین شریعت است، اما اگر انسان با توجه، این کارها را انجام ندهد، خود اینها موجب غفلت از خدواند میشود. این غور در مباحث و مطالب علمی، گفتن، نوشتن، فکر کردن، اگر رنگ و لعاب الهی پیدا نکند، این مشکل را دارد و آن را تعمیق میکند. خب، باید چه کرد؟
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 71
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#غفلت_علت_اصلی_فساد_باطن
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔸مراسم آئین غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع علیه السلام با سخنرانی آیت الله شب زنده دارو با حضور خادمین اعتاب مقدسه برگزار شد. لازم به ذکر است ۲۲ ربیع الثانی سالروز وفات حضرت موسی مبرقع علیه السلام فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام می باشد
🔗@pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅غفلت؛ علت اصلی فساد باطن 💠 حضرت استاد #شب_زن
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راهکارهای امام صادق «علیه السلام» برای درمان فساد
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
امام صادق «علیه السلام» به حسب این روایت، علاجهایی برای برطرف کردن این مناشئ بیان فرمودهاند. حضرت علیه السلام نُه راهکار بیان میفرمایند، که بعد از انجام و توجه به این نُه راهکار، نتایج بسیار باشکوهی به انسان ارزانی میشود. بخشی از این راهکارها را در جلسات قبل عرض کردیم که حضرت «علیه السلام» فرمودند:
«وَ عِلَاجُ ذَلِكَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْيَا وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ».
حضرت در ادامه فرمودند: ملازم طاعت خدا باش
«وَ لُزُومُ الطَّاعَةِ لَهُ».
همیشه سعی کنید که در هر کاری، ـ کوچک و بزرگ، شخصی و اجتماعی ـ ملازم طاعت و فرمانبرداری خداوند باشید. ببینید خدا چه میخواهد و امر و نهی خدا در اینجا چیست؟ هر جوری شده، خودت را وادار کن که ملازم طاعت خدا باشی، که این ملازمت باعث میشود در هر حادثه و واقعهای و در هر نشست و برخاستی و در هر موضعگیری و موقفی، قهراً از خداوند غافل نباشید.
اگر انسان خودش را وادار کند که ملازم با اطاعت خدا باشد، لازمهی قهری آن این است که غفلت از خداوند تبارک و تعالی پیدا نمیکند و وقتی غفلت از خداوند پیدا نکرد، قهراً به خداوند و نعمت های الهی توجه مینماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 72
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راهکارهای_امام_صادق_علیه_السلام_برای_درمان_فساد
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راهکارهای امام صادق «علیه السلام» برای درمان ف
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅تحمل جفای خلق
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد فرمودند: «وَ احْتِمَالُ جَفَاءِ الْخَلْقِ»
برای سالک الی الله و کسی که درصدد تهذیب نفس است، رعایت این نکته بسیار مهم است که تحمل جفای خلق را داشته باشد و در مقابل آن صبور باشد. آدم متدین در معاشرتهایش ـ چه با أقربا و چه با دیگران ـ گاهی توقعاتی از او هست و این شخص چون میخواهد در راه خدا گام بردارد، نمیتواند آن همراهیها را داشته باشد که این موجب جفا و نامهربانی به او یا گاهی متارکه و توبیخ او میشود و گاهی او را به القاب و خصوصیات خاصی ملقب میکنند.
حضرت «علیه السلام» میفرمایند انسان باید این ظرفیت را در خودش ایجاد کند که تحمل کند؛ نه سر و صدا، نه داد و فریاد، نه به جنگ و ستیز. تحمل اگر از روی معرفت، از روی انجام دستورالعمل مربی واقعی امام صادق «علیه السلام» باشد هیچ اثر منفی نخواهد داشت. این لاطائلات که برخی از روانشناسها میگویند که اگر بخواهی مثلاً تحمل کنی، روانی و عقدهای میشوی، برای این است که معرفت ندارند. تحمل برای آنها یک امر تحمیلی است، اما اگر از روی معرفت و خواست خداوند باشد، این تحملها به ظرفیتهای انسان اضافه میکند.
جواب عالمانه به پزشک
والد ما «رحمه الله علیه» مدتی ناراحتی عصبی داشتند و برای درمان پیش یک پزشک در تهران رفتیم. میگفت آقا! شما که این حالت را پیدا کردید، در اثر این است که حرفها را فرو میبردید و تحمل شما زیاد است. ایشان در جواب پزشک گفتند که علتش این نیست، چون من به خدا و قیامت ایمان دارم، اینها منشأ آن نیست. اینها که شما میگویید، برای کسی است که خدا را نمیشناسد و به قیامت ایمان ندارد. من اگر تحمل کردم، إطاعةً لله کردهام؛ چون خدا خواسته و خدا دستور داده، روی این جهت بوده و این باعث آن جهاتی که شما میگویید، نمیشود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 73
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#تحمل_جفای_خلق
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅تحمل جفای خلق 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راهکاری برای در امان ماندن از جفای خلق
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
حضرت «علیه السلام» در ادامه میفرمایند:
«وَ مُلَازَمَةُ الْقُرْبَى وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ مِنَ الْأَهْلِ وَ الْقَرَابَةِ»
البته در بحارالانوار اینگونه نقل شده، ولی احتمال میدهم که مُلَامَةُ الْقُرْبَى وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ باشد؛ والّا «ملازمة القربی» با «شماتة العدوّ» مناسبتی ندارد.
انسان باید ملامت نزدیکان و خویشان و اقوام را تحمل کند. گاهی طلاب محترمی برای مشورت و سؤال میآیند که مثلاً عروسی کذایی هست و این کار حرام و صدای مُحرّم در آن هست و یا وضع خانمها نامناسب است؛ وقتی که شرکت نمیکنیم، مورد شماتت و ملامت خانواده قرار میگیریم. البته گاهی بدسلیقگیهایی هم باعث میشود که انسان جوری عمل میکند که درست نیست. انسان تا آنجایی که میتواند، باید راه صحیح را انتخاب کند و با برنامهریزی درست، جلوی این مشکلات را بگیرد. مثلاً انسان میتواند مسافرتی از قبل ترتیب بدهد که لازمهی آن شرکت نکردن محترمانه در آن جلسات است. اگر راه منحصر شد در اینکه آدم مرتکب حرام شود، اینجاست که حضرت «علیه السلام» میفرمایند اگر از فساد میخواهی دور باشی، باید این ملامتها را تحمل کنی.
بعد فرمودند:
«وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ مِنَ الْأَهْلِ وَ الْقَرَابَةِ».
گاهی این عدو از اهل و عیال و أقربا است. ما خدا را شکر میکنیم که گرفتار اینطور چیزها نیستیم، ولی بعضیها گرفتارند؛ چرا که گاهی نزدیکان انسان با انسان دشمناند و از روحانی بدشان میآید. اینآقا رفته طلبه شده و حالا لباسی پوشیده، اما اصلاً چشم اینکه این طلبه را ببیند، ندارند. کسی که میخواهد در راه صحیح باشد، باید این شماتتها را از اهل قرابت تحمل کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 74
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راهکاری_برای_در_امان_ماندن_از_جفای_خلق
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat