@pand_saadat_17_980125.pdf
317.2K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هفدهم | 1398/01/25
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت
🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
مقهور شدن و خود را ناچیز دیدن و دشمن را بزرگ پنداشتن تقریبا در بین مردم دوران قبل از انقلاب نهادینه شده بود اما امروز برعکس است و می بینید وقتی مسئله اصل اسلام و انقلاب در میان باشد مردم علی رغم گلایه مندی هایی که دارند و خیلی از آن ها در جهات مختلف اقتصادی و فرهنگی درست و صواب است، چون اصل انقلاب را انقلاب الهی میدانند و با فطرت انسانها سازگار است، دست از دفاع و حمایت بر نمی دارند. و بحمدالله هر روز بر دشمن شناسی مردم افزوده میشود و این یکی از آثار انقلاب است و سرمایهی بزرگی برای استدامهی این راه پرافتخار خواهد بود ان شاءالله.
#پندهای_سعادت
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
🔗@pand_saadat
@pand_saadat_18_980126.mp3
2.97M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هجدهم | 1398/01/26
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_18_980126.pdf
423.3K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هجدهم | 1398/01/26
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هجدهم | 1398/01/26
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸فراز دیگری از بیانیهی رهبری معظم. بعد از این که ایشان عمده آثار و برکات انقلاب را برشمردند ـ نه همهی آنها را ـ میفرمایند: "جوانان عزیز! اینها بخشی محدود از سرفصلهای عمده در سرگذشت چهلسالهی انقلاب اسلامی است، انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما بهتوفیق الهی باید گام بزرگ دوم را در پیشبرد آن بردارید.
محصول تلاش چهلساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزّت، متدیّن، پیشرفته در علم، انباشته از تجربههایی گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفتهای علمی، رکورددار در رسیدن به رتبههای بالا در دانشها و فنّاوریهای مهم از قبیل هستهای و سلّولهای بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزههای جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسی ویژگیهای افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجهی جهتگیریهای انقلابی و جهادی است، و بدانید که اگر بیتوجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ چهلساله نمیبود ـ که متأسّفانه بود و خسارتبار هم بود ـ بیشک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت."
🔸قهراً در میان جوانهایِ این مرز و بوم که مخاطب رهبری معظم هستند، باید گفت که جوانهای فاضل و باانگیزه و بااستعداد و بااخلاصِ حوزویان مخاطب ویژه هستند. چون همانطور که حدوث انقلاب بر عهدهی حوزههای علمیه بود و در حقیقت محرک اصلی و باعث اصلی حوزههای علمیه بودند به رهبری یک شخصیت بزرگ حوزوی مرحوم امام امت رضوانالله علیه و مراجع عالیقدر و مردم باوفایی که در آن زمان همین راه را تشخیص داده بودند و همکاری فرمودند و همیاری فرمودند ، در ادامه هم باز این مهم بر دوش حوزههای علمیه و جوانها و فضلای حوزههای علمیه است.
🔸امروز قهراً سؤالات فراوانی، خواستههای فراوانی از حوزههای علمیه وجود دارد که میخواهند بگویند که اسلام در حیطههای مختلف زندگی و مسائل مختلف زندگی چه آموزههایی دارد، چه راهنماییهایی فرموده، خدای متعال چه خواستههایی از بشر دارد، و تمام این ساحتها چشمهای عالمیان به حوزههای علمیه دوخته است و حوزههای علمیه هم اگر بخواهند پاسخ این سؤالات را بدهند که اینها واجب کفایی است، قهراً بدون زحمت، بدون علماندوزی، بدون مجاهدت علمی میسّر نخواهد بود، این امر مسلمی است. و هر روز که بر حوزههای علمیه میگذرد کار مشکلتر میشود.
البته این ابزارها و نرمافزارهایی که بحمدالله بوجود آمده از یک جهت کار را آسان تر می کند، چقدر وقت اساتید و بزرگان و علمای سابق برای تتبّعها گرفته می شد ، و اینها بحمدالله الان هموار شده، ولی از طرف دیگر تراکم افکار شده و قهراً مطلب را از بین آنها دربیاورد و جواب همه را بتواند بدهد و همهی استدلالها را ببیند، که خیلی جاها لازم است کار را مشکلتر کرده است.
🔸بنابراین حقیقتاً یک جهاد علمی و یک انقلاب علمی به یاری خدای متعال در حوزه های علیمه لازم است و آن بر دوش امثال شما فضلای جوان است. و این که میگوییم مجاهده میخواهد یک بخشی از آن بخاطر این است که امروز یک مقداری ادارهی زندگی مشکلتر از قبل شده به خاطر این که خواستهها بیشتر شده و الا پدر ما روحانی بودند و در خانهی روحانی به دنیا آمدیم و بزرگ شدیم و با علما و روحانیت از اول آشنا بودیم و میدانیم که چه زندگیهای صعب و مشکلی داشتند.
من حساب میکردم پدر ما هفت منزل عوض کردند، که والدهی ما میگفتند ایشان پاهایش تاول میزد بخاطر این که مدام میگشت برای اینکه خانه پیدا کند، آن هم خیلی جاها میشنیدیم که موجرهایی که خیلی سختگیری میکردند. ما وقتی مدرسه میرفتیم برای خیلیها واقعاً مشکل بود، مثلاً ماهانه ما هفت تومان شهریه میدادیم. مدرسهی ملی میرفتیم، مدرسهی دولتی نمیگذاشتند برای این که جهات مذهبی بهتر در آن مراعات میشد، همین هفت تومان مثلاً مشکل بود. بنابراین آن وقت هم مشکل بود اما تحمّل آن آسانتر بود. چون «البلیة اذا عمّت هانت» معمول آدمها هم در همین حدود بودن. حالا امروز بالاخره تشریفات و امثال ذلک زیادتر شده مشکلتر است.
در عین حال همانها با همان مشکلات تمام اوقاتشان را [ برای درس می گذاشتند]، من یادم است که با مرحوم والد به درس مرحوم امام در مسجد سلماسی میرفتیم و بعدش به مسجد بالاسر درس مرحوم آقای بروجردی میآمدیم ، من آن وقت شش - هفت سالام بود که با مرحوم ابوی درس میرفتیم، من حرفهای امام را نمی فهمیدم که چه میفرمایند. اما این اصالة الاطلاق، اصالة العموم، این واژهها به گوش من میخورد، ایشان هم خیلی با حرارت و با حماسه صحبت میکردند. درس حضرت امام درس پرجمعیتی بود و وقتی درس تمام میشد کوچهی سلماسی، کوچهی آقازاده تا حرم مطهّر، مشحون از طلاب بود. به خاطر این که وقتی این درس تمام میشد طلاب برای درسهای دیگر و درس آقای بروجردی و درس بزرگان به حرم میرفتند. وقتی درس تمام میشد من با ابوی همانطور که میآمدم میدیدیم همان حرفهایی که در درس از اصالة الاطلاق و اصالة العموم به گوشم میخورد، طلبهها هم در مسیر همین حرفها را با هم میزنند. یعنی همّ و غمّ اینها همین بود، که آن بحث چه شد؟ نتیجه چه شد؟ همان حرفها را دنبال میکردند این بود که ملا از آن درمیآمد. متأسفانه این کمرنگ شده که دنبال بحث باشند.
🔸من عرض میکنم که یکی از مجاهدههای امروز در راه خدای متعال همین است که انسان مجاهده باید بکند و آنهایی که این استعداد و قابلیت را در خودشان میبینند بیشتر وقتشان را برای مباحث علمی صرف بکنند. کارهای جانبی هم گرچه برای آنها فضیلت است و آنها هم کارهای لازمی است اما در باب تزاحم الان وضعیت طوری است که ما نیاز به ملا و آدم های برجستهی باسود داریم.
ان شاءالله آنهایی که میتوانند در این راه گام بردارند و این یک پاسخی است از ناحیهی حوزه به ندای رهبری، همانطوری که ایشان از سایر جوانهای مملکت در هر حوزهای که هستند و دارای استعداد هستند این تقاضا را دارند.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔰 برگزاری درس اخلاق
🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 98/01/27 همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له در موسسه بقیة الله «عج»برگزار می شود.
🚩آدرس موسسه بقیه الله «عج»:
1⃣مسیر شماره یک: خیابان آیت الله مرعشی نجفی «رحمه الله علیه» (خیابان ارم)، کوچه 16 (ارک)، کوچه شهید حسین پور، انتهای کوچه، موسسه بقیة الله«عج».
2⃣مسیر شماره دو: خیابان معلم، کوچه 21، کوچه4، موسسه بقیه الله «عج».
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_19_980127.mp3
1.65M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه نوزدهم | 1398/01/27
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
015_980127-shabzendedar-Akhlagh.mp3
13.2M
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/01/27
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_19_980127.pdf
423K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه نوزدهم | 1398/01/27
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه نوزدهم | 1398/01/27
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸بعد از آن که رهبری معظم برکات انقلاب را برشمردند که خود آن مسئلهی مهمی است که ارزش انقلاب به خصوص برای کسانی که قبل از انقلاب را درک نکردهاند توجه به آن بسیار ارزشمند و مهم است. حالا این مقطع جدیدی را که شروع میفرمایند با بیان آن، خواستهها و مطالبات ایشان از جامعهی انقلابی به خصوص جوانهای عزیز است.
"اکنون به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیههایی میکنم."
مجموعاً سرفصلها هفت سرفصل هست.
"این سرفصلها عبارتند از: علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی."
از بعد معلوم میشود ایشان آن چه را که خواندیم هفت قسم قرار دادهاند. شمارهبندیای که کردند. اگر ایشان شمارهبنده نکرده بودند ، ما ممکن است بگوییم اینها بیشتر میشد. ولی بعضی از آنها با بعضی کأنّ یک باب قرار دادند. یک فصل قرار دادند.
🔸این مهم است که الان خواستهها و مطالبات ایشان برای استدامهی انقلاب این است که نیروهای انقلابی و جوان و متعهد به این راه پرافتخار، همت خودشان را صرف تحقق این خواستهها کنند که ان شاءالله در هر جلسهای بعضی از اینها خوانده میشود که برای همهی ما تذکاری باشد.
🔸"امّا پیش از همه چیز، نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است." نه این که یک امر خیالی و تخیّلی. "اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جستهام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشتهام و برحذر میدارم"
یکی از پشتوانههای مهمی که انسان را از ناامیدی بیرون میکند توکل به خدای متعال است که خدا تواناست، قول داده سر قول خودش هم است «لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ» (روم، 6). من در این مدتی که توفیق داشتم با ایشان نشست و برخواست داشتم و در محضر ایشان بودم آنچه که دریافت کردم این است که علت این که ایشان میگویند من امید دارم، اعتقاد جازم [ایشان] به نصرت خدای متعال و توکل به خدای متعال است « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ » (محمد، 7). بحمدالله این عقیده در ایشان نهادینه شده است، نظیر این را من در نوجوانی ازمرحوم امام قدس سره شنیدم که ایشان در سخنرانیِ باحماسهشان فرمود که اگر ما اعتقاد به معاد داشته باشیم نمیتوانیم ساکت باشیم. آن چیزی که ایشان را وادار میکرد بدون ترس و واهمه در میدان بیاید، اعتقاد به معاد بود و میفرمود اگر ما اعتقاد به معاد داشته باشیم نمیتوانیم ساکت بمانیم.
🔸آنچه که میتواند ما را در قبال همهی سختیها و مشکلات، داخلی و خارجی، مقاوم بکند اعتقاد به این است که خدای متعال وعده داده «لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْميعاد» (زمر، 20) و فرموده «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ». اگر ما به وظیفهی خودمان عمل بکنیم خدای متعال نصرت و کمکش را با آن حکمتی که دارد خواهد فرمود. حکمت خدای متعال در این نشئه به نحو خاصی است ولی ان شاءالله این کمک را خدای متعال خواهد فرمود.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
@pand_saadat_980127.mp3
4.71M
📢 | #صوت
🔰مقام و شخصیت مرحوم آخوند خراسانی "رضوان الله تعالی علیه"، در بیان حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله"
📆درس اخلاق | 98/01/27
#پندهای_سعادت
#مرحوم_آخوند_خراسانی
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_20_980131.mp3
2.11M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیستم | 1398/01/31
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
📷 | #لوح
🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
یکی از شعب حیا، حیا از خداوند تبارک و تعالی است. حیا از حضرت بقیةالله(ارواحناه فداه) هم از ایمان است. ما باید بدانیم نامهی عمل ما خدمت آن بزرگوار میرسد و ایشان از احوال ما مطلع هستند. آدم حیا میکند که حضرت نامهی عمل او را ببینند؛ در حالی که موردِ پسند آن بزرگوار نباشد. این حیا باعث میشود که طلبه با خود بگوید اگر درست مطالعه نکنم، درست فکر نکنم، در راه تحصیل جدیت به خرج ندهم، آقا از من راضی نخواهند بود؛ این حالت باعث میشود که در بحث و درس اجتهاد داشته باشد.
اگر ما در صدد تهذیب و اصلاح نفس نباشیم، آیا انسان از آن بزرگوار خجالت نمیکشد؟ پس ایمان به این که امامی ناظر بر ما و مطلع از امور ما است، قهراً موجب حیا میشود.
⬇️دریافت (کیفیت بالا):
http://yon.ir/1kGsv
#پندهای_سعادت
#حضرت_بقیة_الله_عج
#ماه_شعبان
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیستم | 1
@pand_saadat_20_980131.pdf
579.7K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیستم | 1398/01/31
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیستم | 1398/01/31
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸فراز دیگری از بیانات مهم رهبری معظم در گام دوم: "شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصرهی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شماست".
کارهایی که دشمن انجام میدهد و مقصود دشمن از محاصرهی اقتصادی و تبلیغات فراوانی که انجام میدهد این است که ناامیدی در دلها کاریده شود و انسانها از رسیدن به اهداف ناامید بشوند و بلکه نه تنها به اهداف نمیرسند اینگونه تبلیغ میکنند که اوضاع بسیار بسیار بسیار بدتر از ماسبق یعنی قبل از انقلاب خواهد شد، پس نه تنها به آرمانهای خودتان نمیرسید، آن رفاهها و آسایشها و خوبیهایی که قبل هم داشتهاید، آنها را هم از دست خواهید داد، یا دادهاید. واینگونه میخواهند بذر ناامیدی در دلها بکارند و قهراً به آمال و آرزوهای خودشان که برچیده شدن معاذالله اسلام و فضیلتهای انسانی است [برسند] و اینها را از بین ببرند و دومرتبه همان سلطهگریها و استثمارگریهایی که داشتند داشته باشند و صحنه برای افکار پلید خودشان در خاورمیانه فراهم بشود.
🔸آنچه که در حدوث انقلاب مهم بود این بود که امام امت «قدس سره» امید و توکل به خداوند را داشتند که ان شاءالله کار به نتیجه خواهد رسید «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال»[1] . این حقیقت در مرحوم امام رضوانالله علیه به نحو بسیار بالا و کاملی وجود داشت. رهبری هم بحمدالله در این جهت همینطور هستند؛ امید به آینده در دل ایشان بسیار بسیار قوی است. گاهی در جلسات خصوصی بعضی از بزرگان مطالبی میگویند که اوضاع وخیم است ؛ ایشان گاهی میخندند و میفرمایند که نه! من خیلی امیدوارم، بالاخره آن چیزهایی را که شما میگویید انقلاب دارد. الان به نتیجه داریم میرسیم. هرچه هیاهوهای دشمنان زیادتر میشود برای این است که آنها میبینند ما داریم به نتیجه میرسیم و داریم به نتایج نزدیکتر میشویم، هول برشان داشته که این کارها را دارند میکنند.
🔸این مطلب که بحمدالله در رهبری است باید در حوزههای علمیه، در بین علماء، در بین فضلاء، در بین طلاب محترم، ان شاءالله وجود داشته باشد و ما مأیوس نباشیم. خدای متعال حکمت بالغهاش این است «حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُل» (یوسف، 110) این که انبیاء الهی بودند و معصوم بودند و آنچنان با وحی که در ارتباط بودند، گاهی خدای متعال آنقدر کار را طولانی میفرمود و مسائلی پیش میآمد روی حکمتی که خودش دارد «إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُل» آن وقت خدای متعال پیروزی و نجات را ارزانی میداشت.
این جهت خیلی مهم است که همهی ما ان شاءالله باید در خودمان توکل به خدای متعال و امید به یک آیندهی درخشان را ایجاد کنیم و حتماً ان شاءالله دعاهای حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه هم پشتیبان مسائل خواهد بود.
🔸"نشانههای امیدبخش ــ که به برخی از آنها اشاره شد ــ در برابر چشم شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است." اگرچه ریزشها را گاه خیلی بزرگ جلوه میدهند و بزرگ میکنند ولی در واقع اینطور نیست، " و دست و دلهای امین و خدمتگزار، بهمراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسهدوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصهها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، بهسوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید." ان شاءالله.
▫️پاورقی:
[1]. بحارالانوار، ج1، ص218 / ترجمه: امام جواد عليه السلام : اعتماد [به خداوند متعال]، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_21_980202.mp3
4.39M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و یکم | 1398/02/02
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_21_980202.pdf
449.5K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و یکم | 1398/02/02
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و یکم | 1398/02/02
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸بیانات رهبری معظم در بیانیهی گام دوم مشتمل بر توصیههای کارآمدی است که اگر آنها ان شاءالله به کار گرفته بشود راه برای رسیدن به مقاصد و اهداف عالیهی انقلاب هموار خواهد شد یا هموارتر خواهد شد. در مقاطع قبل از توصیهها در حقیقت بیان آثار و برکات انقلاب و نشان دادن وضعیت قبل از انقلاب و آنچه که انقلاب پدید آورده است بود. از اینجا به بعد توصیههایی است که بر همهی ما است که هر کدام در حدّ توان و به تناسب حرفهای که دارد شغلی که دارد آن را انتخاب بکند و در راه تحقق آن کوشش کند.
" و اما توصیهها؛
یک: علم و پژوهش. دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب بهبرکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویستساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقبمانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد."
🔸مسئلهی پژوهش و علم واقعاً بخش مهمی است؛ خود علم در نظر جهانیان یک ارزش بالایی دارد. هر کسی عالمتر بود، دانشمندتر بود این ابهّت بیشتری دارد و احترام بیشتری در چشم جهانیان پیدا میکند. این که بسیاری از افراد مقهور غرب هستند و حرفهای آنها را در زمینههای دیگری هم که خودشان بهتر از اینها حرف دارند میپذیرند بخاطر آن مقهوریتی است که از ناحیهی علم آنها پیدا کردند.
این که چطور شد آن ها در علم جلوتر افتادند خودش داستان دارد، این نبود که استعداد اسلامیان و شرق از آنها کمتر باشد؛ محل علم و خواستگاه علم اینجا بود.
همین جهات در آنها باعث شده که بسیاری از افراد عالم کرنش کنند. حالا در کنار آن دسیسههایی که آنها دارند، استعمارگریهایی که میکنند، استثمارگریهایی که میکنند اما این یک واقعیتی هم وجود دارد که بسیاری از افراد در اثر پیشرفتهای علمیی که کردند برای آنها اهمیت قائل هستند.
🔸این نکته برای ما مسلمانها هم بسیار حائز اهمیت است؛ قرآن شروعش با «علَّمهُ لبیان» «إقرأ» است ؛ اینهمه راجع به علم در اسلام وجود دارد، شاید دو جلد از بحارالانوار روایاتی است که در باب علم جمع آوری شده است، آنهم فقط علوم دینی نیست، اسلام مطلق علوم را توصیه فرموده. تحریص فرموده. «و لو بالصین» صین که نمیخواهند بروند علم دینی یاد بگیرند. این نشان میدهد که این مسئله خیلی مسئلهِِی مهمی است.
🔸بر حوزههای علمیه و دانشگاهها و همهی مراکز علمی و پژوهشی است که واقعاً در این راه گام بردارند. حوزههای علمی شیعی در جهان اسلام این مزیت را داشته که حتی غیر شیعیان هم، به عظمت علمای شیعه معترف بودند، برای این که این ها در جهات مختلف، در فقه، در اصول، در تفسیر، حتی در ادبیات این عظمت را می دیدند. شیخ رضی نجم الائمه واقعاً نجم الائمه است، میدرخشد. از ابن هشام و سیبویه و اخفش و ... بالاتر است. و شیخ رضی یک حجره ای در صحن امیرالمؤمنین سلامالله علیه داشتند و خود ایشان میگوید این نوآوریهای خیلی بالایی که برای من در ادبیات عرب صَرفاً و نحواً پیدا شده از این قبّهی مطهره است.
و ما نباید بگذاریم این وضعیت از بین برود، حوزههای علمیه ان شاءالله باید همیشه در قلههای علم و پژوهش باشد و این افتخار از شیعیان زدوده نشود.
🔸مسئلهی پژوهش هم مسئلهی بسیار مهمی است. من راه درست درس خواندن را عرض بکنم، مرحوم آیتالله مؤمن رضوانالله علیه پژوهشگر واقعی بود. اوایلی که ما خدمت ایشان تلمّذ میکردیم و آن موقع هم که ما درس خدمت ایشان بودیم آیت الله مومن هنوز خارج میرفتند ، شاید یک مدتی هم ما در کنار استاد، درس خارج مرحوم آقای حائری شرکت میکردیم. ایشان[ آیت الله مومن] میفرمود من مثلاً درس مرحوم امام یا مرحوم آقای داماد که اینها درس آقای حائری میرفتند، ابتداءً خودم مینشستم مسئله را مینوشتم، مثل یک مجتهد مسئله را خودم مینوشتم بعد درس میرفتم ، حالا ببینم در درس که میروم تفاوتهای آنچه که استاد در درس میخواهد القاء کند با آنچه که من خودم فکر کردم و نوشتم چه است؟ اگر کسی چند سالی اینطور کار کند که خودش قبلاً مسئله را بنویسد، فکر کند، مسئله را با داشتههای خودش محاسبه کند ، بعد در درس حضور پیدا بکند، اگر خدای متعال مقدر فرموده باشد خیلی سریع [به مقامات عالی میرسد]، اما گاهی خداوند تقدیر نفرموده است.
میگویند یکی از علمای نجف اشرف که سطح میفرموده مدام به امیرالمؤمنین متوسل میشده که آقا من میخواهم مجتهد بشوم، میخواهم فقیه بشوم. و مدام حضرت را در خواب میدید که این روزی تو نیست. ولی آن شخص دست از ابرام و اصرار برنمیداشته. تا اینکه بعد از چند وقتی حضرت به او فرمودند که میخواهی برای چه مجتهد بشوی؟ خدمت حضرت عرض کردند: میخواهم در آخرت مقامات کذا داشته باشم. این واقعاً نیت خوبی است که آدم از فقاهت و اجنهاد این نیت را داشته باشد، حضرت میفرمایند که بالاخره این روزی تو نیست، خدای متعال این را برای تو مقدّر نکرده ولی تو همین درسهای سطحی را که بلد هستی درست بگو، خدای متعال همان ثوابهایی که دنبال آن هستی را در قیامت به تو عطا خواهد فرمود.
🔸من یک مطلبی را گفته بودم و میبینم که در این سایتها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر میگیرند و قبل و بعد آن را حذف میکنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء میکنند.
آن جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض میکنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند. من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من میگویم [این است] روش و متدی که در حوزههای علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزههای علمیه تحقیق میکرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روشهای دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند.
چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزههای علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. این را میشود به جای آن چیز دیگری گذاشت؟
به ما از اول یاد دادند که شما باید درسها را مباحثه کنید. هم پیشمباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطحتان و چه در خارجتان. این را میشود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟
به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آنچه را که دریافت کردهایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که اینها در ذهن حلاجی میشود ، بعد به حرفها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روشهایی که در حوزهها بوده.
کسی تقریرات بحثش را خدمت آیتالله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و همچنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند.
روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحلهی بالاتر میخواند مجال این را پیدا بکند مرحلهی پایینتر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزههای علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آنجا جواب میدهد. در فلسفه هم همینگونه است، در تفسیر هم همینگونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آنجا هم این دانشجوها مباحثه میکردند، اگر قبلاً مینشستند روی مسائل فکر میکردند بعد سر کلاس میرفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟
پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرفهای معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آنها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد میشود.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🔰 برگزاری درس اخلاق
🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 98/02/03 همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له در موسسه بقیة الله «عج»برگزار می شود.
🚩آدرس موسسه بقیه الله «عج»:
1⃣مسیر شماره یک: خیابان آیت الله مرعشی نجفی «رحمه الله علیه» (خیابان ارم)، کوچه 16 (ارک)، کوچه شهید حسین پور، انتهای کوچه، موسسه بقیة الله«عج».
2⃣مسیر شماره دو: خیابان معلم، کوچه 21، کوچه4، موسسه بقیه الله «عج».
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_22_980203.mp3
3.23M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_22_980203.pdf
456.2K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸دومین توصیهای که رهبری معظم میفرمایند معنویت و اخلاق [است]. "معنویّت بهمعنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق بهمعنی رعایت فضلیتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند." تا پایان مطالبی که در این امر دوم بیان فرمودند.
🔸روشن است که اساس اسلام بر تذکیه و ارتقاء نفس از رذائل به طرف فضائل است ؛ چیزی است که برنامهی اصلی اسلام است. اینطور تربیت مورد نظر اسلام است. در کنار رفاه مادی و سایر امور، در کنار آنچه که اصالت دارد و آنها هم باید به عنوان رسیدن به آنها در حقیقت از آن استفاده بشود، آن کمالات اخلاقی و معنوی انسان است.
🔸این معنویت و اخلاق یک امر دو منظوره است. یکی این که خود ارتقاء انسان به این است که معنویت پیدا بکند. دو؛ این که برای تبلیغ دین طریقیت دارد. اگر جامعهی اسلامی یک جامعهی بااخلاق و بامعنویت شد آن وقت این جامعه میتواند بهترین مبلّغ برای اسلام باشد. اگر پیامبر عظیم الشأن از آن افراد جاهلی عجیب و غریب با آن خصوصیاتی که تاریخ آنها را ضبط کرده، موفق شدند مردمانی را بسازد و اسلام را منتشر کند بخاطر اخلاق ایشان بود و امیرالمؤمنین سلامالله علیه در نهجالبلاغه آنها را بیان میفرمایند به حسب خُطبشان که چه اوضاع فرهنگی عجیب و غریبی بود، «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» (آل عمران، 159).
🔸اخلاق آن چیزی است که میتواند باعث بشود که آن آرمانها، آن اهداف ان شاءالله به منصهی ظهور برسد. من شاید چند بار هم اینجا عرض کردم، اگر مردم کشورهای دیگر و حتی مردم کشور خودمان وقتی مثلا به قم بیایند که ابتداً خاستگاه انقلاب بوده، به حوزههای علمیه بیایند و بعد آن چه را که از اخلاق و معنویت و راستی و درستی و صفا در تصورشان است نبینند، قهراً باعث میشود که اینها تنفّر برایشان پیدا بشود، آن جاذبهی مهم این است. در مدرسههای ما، در حوزههای علمیهی ما، در مراکزی که علما و فضلا و طلاب محترم حضور دارند، ما برای کیان اسلام، برای کیان روحانیت باید آن ذیّ روحانیت را واقعاً مراعات بکنیم.
این راه مشکل است، طلبگی واقعاً مشکل است. اگر کسی بخواهد طلبه باشد بخواهد روحانی باشد کار آسانی نیست. ولی شما این افتخار را پیدا کردید که این راه را انتخاب کردید. این راهی که انتخاب شده زحمات خودش را دارد ولی عاقبت بسیار بسیار بزرگی دارد.
🔸یکی از علمای بزرگ قم مرحوم آقای فرید اراکی بودند که ایشان شاگرد آقای حاج شیخ عبدالکریم بودند. و در سطح مرحوم آیتالله گلپایگانی و مرحوم امام و با آیتالله گلپایگانی هممباحثه بودند. بعد از این که امام تبعید شدند، عدهای از فضلای تلامذهی امام دور ایشان جمع شدند و از ایشان خواستند که درس شروع کنند و ایشان درس را شروع کردند، و شاید مثل آیتالله مؤمن بعد از این که امام تبعید شدند مدتی این درس را میرفتند. روزهای پنجشنبه هم ایشان درس اخلاق میفرمودند. ما آن موقعها ادبیات یا اوائل شرح لمعه میخواندیم، پنجشنبهها گاهی درس اخلاق ایشان میرفتیم. ایشان مرد بزرگی بودند، به خصوص در باب معنویت و اخلاق. گمان کنم آیتالله استادی از ایشان شنیده بودند که ایشان نقل کرده بودند که رسم من این بود که مثلاً هر یک ماه یا دو ماهی که میخواستم اراک بروم به قبرستان نو در همین خیابان اراک میآمدم، که مردم قم به آن قبرستان، حاج شیخ می گویند، چون ایشان اینقبرستان را تأسیس کرده بود. اینجا میایستادم که ماشینهایی که از تهران میآیند بروند اراک سوار بشوم. یک بار اینجا ایستاده بودم و به یاد بعضی از آشنایان و بستگانی که در این قبرستان مدفون هستند فاتحهای خواندم و به آن ها نثار کردنم. در ضمن ایشان فرموده بودند که یک نزاعی در بین خاندانمان وجود داشت، راجع به بعضی از اراضی بود که سند آن ناپیدا بود و مورد تنازع بود. ما این فاتحه را اینجا خواندیم و رفتیم اراک. وقتی رفتیم اراک یکی از بستگان (یا غیر از بستگان) پیش من آمد و نام یکی از علما را که در همین قبرستان نو مدفون است برد و گفت این عالم را در خواب دیدند و به او فرموده است که سند این زمین کجاست، و این شخص رفته بود سند را دیده که همانجا است و این سند باعث شد این دعوا فیصله پیدا کند و معلوم شد که این خواب از روءیای صادقه است. چون آدرس سندی را داد که آن سند در همان جایی بود که آدرس را داده بود و نزاع برطرف شد. مطلب دومی که گفت این بود، علما در عالم برزخ خیلی ارج و قرب دارند، ولی به شرط این که آخرت خودشان را به دنیا نفروخته باشند. هر عالمی که آخرتش را به دنیا نفروخته باشد اینجا خیلی ارج و قرب دارد.
🔹ان شاءالله امیدواریم که همهی شما عزیزان و همهی حوزویانی که این راه پرافتخار را انتخاب کردند همینطور باشند و در معنویت و اخلاق برجسته باشند که اگر چنین شد این به جامعه هم سرایت خواهد کرد، به جوانها و مردم و زنان و مردان هم سرایت خواهد کرد و ان شاءالله یک جامعهای داشته باشیم که مورد رضایت حضرت بقیةالله ارواحنا فداه باشد.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat