🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅نصیحتی لازم برای طلاب
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما در مورد موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص ذکر شده است.
«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
چند نصیحت مهم در این آیهی مبارکه ذکر شده بود که به این نصیحت «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ» رسیدیم. ممکن است کسی به ذهنش بیاید که این نصیحت خیلی با صنف ما طلاب علوم دینی ارتباطی ندارد و شبیه نهی از شرب خمر و گناهان آنچنانی است که مبتلابه ما نیست. اما با مقداری تأمل متوجه میشویم که اتفاقاً این از آن نصایحی است که شدیدالارتباط با این صنف هم هست. البته سنخ فسادهایی که ممکن است از روحانیون و طلاب و علما سر بزند، با فسادهایی که از دیگران سر میزند، فرق میکند. گاهی انسان میبیند در یک سخنرانی یا در درسی، سخنی گفته میشود که به مقتضای شعاع نفوذ کلمهی آن شخص، منشأ فساد و غیبت و اختلافات و منشأ ناامیدی میگردد. خیلی پیش آمده که کسی مطلبی را از یکی از بزرگان و یا مراجع تقلید در منبر یا در درس نقل میکند، بدون اینکه توجه داشته باشد که این مرجع تقلید این سخن را به چه نحوی و در چه جایی و برای چه اشخاص فرموده است. همین نقل کردن در منبر و یا درس، گاهی موجب فساد میشود.
همچنین گاهی انسان در میان اقوام و خویشان و عشیره مطلبی را نقل میکند که این مطلب موجب فساد در آن خانواده و آن گروه و آن أقربا میشود، بهخصوص وقتی که طرف روحانی و طلبه باشد که دیگر شک نکرده و فکر میکنند حتماً راست گفته و درست است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 52-51
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#نصیحتی_لازم_برای_طلاب
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅نصیحتی لازم برای طلاب
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
یکی از بزرگان را میشناختم که اگر در جایی اطلاعیهای زده میشد که مطالب مناسبی در آن نوشته نشده بود، نمی ایستادند که آن را بخوانند؛ میفرمود اگر من بایستم و آن را بخوانم، نظر خیلیها جلب میشود که آقای فلانی مثلاً دارد فلان اطلاعیه را میخواند و این کار هم موجب ترویج آن امر ناصواب میگردد و هم باعث میشود افرادی که بیتفاوت رد میشدند و انگیزهای برای خواندن آن نداشتند، الآن متوجه این مطلب بشوند و انگیزه برای خواندن پیدا کنند و پس از خواندن، این مطالب را در جاهای مختلفی نقل نمایند و همین باعث انتشار این مطلب شود. این دقتها خیلی مهم و لازم است. کسی که روحانی میشود و مورد توجه مردم است، خیلی باید با مداقه به این امور توجه کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 52
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#نصیحتی_لازم_برای_طلاب
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅ضرورت شناخت امراض نفسانی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در ذیل آیهی شریفه «إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ» روایت جالبی در تفسیر کنزالدقایق آمده و مرحوم مجلسی هم در باب الفساد این روایت را نقل فرموده است که بخشی از آن را در جلسهی قبل عرض کردم. در این روایت بیان شده که منشأ فساد در انسآنها از درون خودشان نشأت میگیرد. این فساد ظاهر، منشأ درونی دارد و منشأ اصلی آن غفلت از خداوند متعال است. این غفلتی که منشأ فساد ظاهری است، از سه امر دیگر نشأت میگیرد:
«وَ هَذَا الْفَسَادُ يَتَوَلَّدُ مِنْ طُولِ الْأَمَلِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكِبْرِ».
آنچه را که ائمه «علیهم السلام» میفرمایند، برای این است که ما اگر بخواهیم بیماریهای نفسانی و مشکلات اخلاقی خودمان را درمان کنیم و مهذّب باشیم، باید منشأ بیماریها را بشناسیم و به فکر ریشهکن کردن آنها باشیم. اگر انسان آنها را اصلاح نکند، به مجرد غفلت یا خسته شدن یا عوامل دیگر، فوراً آن امر درونی کار خودش را میکند. کسی که حسادت درونی خودش را حل نکرده است، هر چقدر هم سعی کند که در ظاهر حسادت نورزد، ممکن است که تا مدتی موفق باشد، ولی ناگهان سر بزنگاهی ظاهر میشود. بخل و حُب به شهوات و امراض دیگر نفسانی نیز همه اینگونه هستند. لذا در برخی از روایات، منشأ این امراض را به ما تذکر میدهند و میفرمایند که اگر میخواهید کار حسابی انجام دهید که دیگر گرفتار نشوید، باید منشأ واقعی آن را اصلاح کنید و دنبال اصلاح آنها باشید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 53
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#ضرورت_شناخت_امراض_نفسانی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅حُبّ دنیا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
منشأ این که انسان حرص میورزد و آرزوهای طولانی و درازمدت دارد که حتی از عمرش هم بلندتر است، چیست؟ حضرت «علیه السلام» طبق این نقل میفرمایند:
«أَصْلُهَا مِنْ حُبِّ الدُّنْيَا وَ جَمْعِهَا وَ مُتَابَعَةِ النَّفْسِ وَ هَوَاهَا وَ إِقَامَةِ شَهَوَاتِهَا وَ حُبِّ الْمَحْمَدَةِ وَ مُوَافَقَةِ الشَّيْطَانِ وَ اتِّبَاعِ خُطُوَاتِهِ وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ وَ نِسْيَانِ مِنَنِهِ»
علاقهمندی به دنیا و جمع کردن مال دنیا، باعث میشود که هر روز حرص انسان بیشتر گردد و آرزوها و آمالش افزون و طولانیتر شود و حالت تکبر و نخوت در او بهوجود آید. بعضیها خیال میکنند که مال و ثروت داشتن امتیازی است و برای همین بر فقرا و کسانی که در آن سطح از ثروت نیستند، تکبر میورزند و دیگر دوست ندارند که با آنها همغذا و همنشین بشوند و رفت و آمد کنند. علت این بیماری چیست؟ حب دنیا و جمع کردن مال دنیا. چون چند تا باغ و یا چند تا خانه و ماشین دارند، وقتی اینها را که حساب میکنند، خودشان را از دیگران بالاتر میبینند.
همچنین منشأ دیگری هم ذکر کردهاند که پیروی کردن از مشتهیات و خواستههای نفس است؛ نفسی که تربیت نشده و خواستههایش، خواستههای ناصوابی است.
گاهی انسان نعوذبالله همین چیزهایی که ظاهرش هم دنیا نیست، اما در واقع دنیاست، او را فریفته میکند. برخی از مناصب روحانی، مثل همین تدریس کردن، گاهی همین گونه است؛ از اینکه افاده و تدریس کند و کَر و فَر داشته باشد و حرفها را نقد نماید و طرف مقابل را از نظر علمی مقهور خود کند، لذت میبرد و قصدش از این کار، اقامهی حق و ابطال باطل نیست.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 53
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#حب_دنیا
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅حکایتی از آیت الله سید محمد فشارکی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
آقای شیخ مرتضی حائری(رضواناللهعلیه) نوشتهاند که والد ما میفرمود که مرحوم سید محمد فشارکی ـ آن فرد عظیمالشأن ـ میفرمودند که من بحمدالله توفیق دارم که درسی را که میگویم، برای خدا باشد، ولی هنوز یک چیز برای من حل نشده و آن این است که اگر کسی به من اشکال کند و بخواهد حرفم را رد کند، وقتی جواب اشکال را میدهم، نمیدانم برای خدا و دفاع از حق است یا اینکه دفاع از نفس است. این بزرگان با این چنین دقتهایی کارهای خودشان را محاسبه و بررسی میکردند و دلسوز به حال خودشان بودند.
ما باید در این قسمتها به خدا پناه ببریم، چون از همینجاها کم کم شیطان تقویت میشود، تا به جاهای بالاتری میرسد. حالا ببینید تا کجاها میرسد. این شلمغانی که حالش را شما میدانید که چقدر مرد بزرگی بوده؟ کتاب التکلیف شلمغانی یک رسالهی عملیهای بوده که بین امامیه منتشر بوده است. اما وجه انحرافش را آنطور که در شرح حالش نوشتهاند، این بود که بعد از اینکه حضرت مهدی(سلاماللهعلیه) او را برای اینکه از نواب خاص حضرت باشد، انتخاب نکردند، انحراف پیدا کرد و از دین خارج شد.
منشأ دیگری که حضرت ذکر فرمودهاند، این است:
«وَ حُبِّ الْمَحْمَدَةِ».
یعنی آدم دوست داشته باشد که دیگران او را ستایش و تمجید بکنند. البته این حب تاحدودی مطابق طبع انسان است، اما این حب وقتی طغیان کند، باعث میشود که انسان مبتلای به فساد شود.
منشأ دیگری که حضرت «علیه السلام» ذکر فرمودهاند: «وَ مُوَافَقَةِ الشَّيْطَانِ».
القائات و خطراتی که شیطان به نفس انسان وارد میکند، انسان را به فساد میکشاند.
«وَ اتِّبَاعِ خُطُوَاتِهِ وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ وَ نِسْيَانِ مِنَنِهِ ».
علت اینکه این بیماری ها در وجود انسان پیدا میشوند و رشد میکنند، چیست؟ همهی اینها برای این است که انسان غافل از خدای متعال میشود و نعمتهایی را که خداوند داده، فراموش میکند. زیربنای گرفتاریهای نفسانی انسان، غفلت از خداست.
در ادامه، حضرت علیه السلام رهنمودها و راههای علاج و برونرفت از این ابتلائات را بیان فرمودهاند که در جلسهی بعد انشاءلله بیان می کنیم.
از خداوند متعال میخواهیم که توفیق عمل به این مطالب را به همهی ما عنایت فرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 56-55
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#حکایتی_از_آیت_الله_سید_محمد_فشارکی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅بالاترین فساد
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در خدمت موعظهای قرآنی بودیم و به این فراز مبارک رسیدیم:
«وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این فراز، فراز بسیار مهمی در زندگی هر انسان محسوب میشود و امروز هم که عید سعید غدیر و عیدالله الاکبر است، یکی از مواردی است که این ابتغاء فساد در ارض باعث مظلومیت شگفتآور آن شده؛ امر بسیار مهمی که اتمام دین و اکمال نعمت بر پایهی آن استوار است و شخص رسول خدا «ص» از روزهای آغازین تبلیغ اسلام بر آن پای فشرده، در مواضع و مواقف متعدد آن او را تذکر دادند و بیان فرمودند. اما ابتغاء فساد در عدهای باعث شد که این راه قدیم و این صراط مستقیم به این نحو که میبینیم، به این بلیهی ناگوار مبتلا شود و تا روزی که انشاءالله جهان به فروغ ظهور مولایمان منور گردد، این فساد هر روز جلوههایی از تأثر و تأسف را در جوامع اسلامی و بلکه بشری به وجود میآورد. قطعاً این فساد، فساد اعظم است. فساد اعوجاج در دین، اضلال عباد، راه خدا را منحرف کردن و اولیای خدا را خانهنشین نمودن و راه کمال را بر روی مردم بستن، از هر فسادی بالاتر است. در زندگی همهی ما این مطلب بسیار اهمیت دارد.
یک روحانی، یک عالم دین، کسی که اسوهی مردم شناخته میشود و مردم دیانت و تقوا و خداپرستی خودشان را از او اتخاذ میکنند و در مواقف مختلف مردم، نقش مؤثر دارد؛ اگر خدای ناکرده فاسد شد و دنبال هواها و هوسها بود، بنابر تعبیر روایات «إذا فسدالعالِم فسد العالَم»، ضررهایش خیلی زیاد است.
برای همهی ما در همین عمرهایی که داریم، نمونههایش مشهود است. فساد هم دارای انواع و اقسام و مراتبی است. بسیار انتباه و توجه و حتی ریاضت میخواهد که انسان، از این مهلکهی بزرگ محفوظ بماند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 58-57
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#بالاترین_فساد
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅شناخت منشأ مفساد
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در ذیل همین آیهی مبارکه، روایت شریفی است که دو مطلب در آن توضیح داده شده است. مطلب اول را در جلسات گذشته گفتیم و آن این است که سرّ این که این حالت در بعضیها پیدا میشود که دنبال فسادند، در چیست؟ و شناخت این سرّ برای کسی که در مقام تربیت و تهذیب خودش هست، بسیار لازم است. انسان تا منشأ مفاسد و رذایل را نشناسد، ممکن است تلاشهای او روبنایی و زودگذر باشد و چون علل واقعیاش از بین نرفته است، با اندک غفلتی و یا در شرایط خاصی آن علل بروز و ظهور کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 58
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#شناخت_منشأ_مفاسد
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅غفلت از خدای متعال و آثار سؤ آن
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در روایتی که در ذیل این موعظهی قرآنی بیان شده، امام صادق «ع» علل فساد را بیان کردند و فرمودند تمام اینها زیر مجموعهی غفلت از خداوند تبارک و تعالی است. غفلت از خدای متعال باعث میشود که مفاسد درونی انسان فراوان شوند و مفاسد درونی، علل بروز مفاسد بیرونی باشند.
غفلت از خدای متعال، سبب میشود که غفلتهای دیگر هم دامنگیر انسان شود. کسی که از خدا غافل شد، قهراً از معاد هم غافل میشود و کسی که از معاد غافل شد، از حساب و کتاب و عاقبت و آیندهی خودش هم غافل میشود. اینها زمینههای فساد را در انسان هموار میکند. فسادهایی که دامن دیگران را هم میگیرد و دیگران را هم به اضلال و افساد میکشاند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 58
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#غفلت_از_خدای_متعال_و_آثار_سؤ_آن
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راه درمان فسادهای باطنی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
مطلب دوم که این هم امر بسیار مهمی است که در این حدیث شریف به آن پرداخته شده، راهکار اصلاح این امر باطنی است که امام صادق علیه السلام ارائه فرمودهاند. برای درمان این فسادهای باطنی که منشأ فساد ظاهری است، چه راهکارهایی وجود دارد؟ حقیقت سیر و سلوک همین است که انسان در پرتو تعلیمات انوار طیبهی چهارده نوری که خدای متعال آنها را ضیاء و فرقان و هادی قرار داده، مفاسد باطنی را بشناسد و راهکارهایی را که این بزرگواران برای اصلاح ارائه دادهاند، به کار گیرد.
راهکارهایی که در روایات بیان شده، مختلف هستند. بعضی راهکارهای بسیار عمیقی هستند که جهات فساد را به طور کلی از بین میبرند و انسان را مصفا و مهذب میکنند. باید توجه داشت که عمل به برخی از این راهکارها اینگونه نیست که انسان را از وجود آن رذایل منزه کند، ولی موانعی بر سر راه آنها ایجاد میکند که با وجود آن موانع، رذایل دیگر نمیتوانند مقتضیات خودشان را در وجود انسان به وجود بیاورند.
مرحوم علامه مجلسی در باب الفساد، این روایت مورد بحث قرار دادهاند. در این جلسه برخی از راهکارهایی را که امام «علیه السلام» به حسب این نقل فرمودهاند، متذّکر میشویم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 59
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راه_درمان_فسادهای_باطنی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راه درمان فسادهای باطنی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
حضرت «علیه السلام» فرمودند: «وَ عِلَاجُ ذَلِكَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْيَا»؛
یکی از راههای علاج آن مفاسد باطنی، دوری گزیدن و اعتزال از مردم است.
در حدیث دیگری حضرت صادق «علیه السلام» میفرمایند: « وَ فِرَّ مِنَ النَّاسِ فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ وَ الْأَفْعَى».
این آموزه به طور مکرر و با تعابیر مختلف در بیانات ائمه «علیهم السلام» به حسب نقلها آمده است، که بعضی از آنها را عرض میکنم. بابی در روایات داریم بهنام باب العُزلة که انسان از مردم اعتزال بجوید.
أَبِيعَبْدِ اللَّهِ «علیه السلام» فرمودند: «إِنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لَاتُعْرَفُوا فَافْعَلُوا»؛
اگر توانستی از خانهات بیرون نیایی، این کار را انجام بده.
البته منظور این نیست که برای درس و مباحثه و برای تبلیغ و ارشاد و حضور در نماز جماعت از منزل خارج نشوید. منظور روایت این است که بیهوده و بیهدف از منزل خارج نشوید. چون وقتی از خانه بیرون میآیی، وظایف فراوانی بر دوش تو قرار میگیرد. «فَإِنَّ عَلَيْكَ فِي خُرُوجِكَ أَنْ لَاتَغْتَابَ وَ لَاتَكْذِبَ وَ لَاتَحْسُدَ وَ لَاتُرَائِيَ»؛
وقتی از منزل خارج میشوی، بر تو لازم است که غیبت و دروغ نگویی و اهل حسادت و ریا هم نباشی.
«وَ لَاتَتَصَنَّعَ». یعنی انسان نباید ظاهر خودش را زیبا و حسن جلوه دهد؛ در حالیکه واقعیت ندارد. (این نفاق است). گاهی بعضی افراد اینگونه هستند و بنده بعضیها را دیدهام که وقتی از منزل بیرون میآیند، اگرچه اهل ذکر و زهد و تقوا نیستند، ولی حالتی به خودشان میگیرند که مردم خیال میکنند اینگونه هستند. اخیراً بعضی از افرادی را که صداوسیما نشان داد که مبتلای به بعضی از فسادها شده بودند، خودشان تصریح کردند و گفتند ما دوست داشتیم و لذّت میبردیم که مردم و جوآنها اطرافمان جمع شوند و ما مثلا ادعا کنیم که با امام زمان «علیه السلام» رابطه داریم. «وَ لَا تُدَاهِنَ»؛ اهل مسامحه نباش.
اگر مسألهی امر بهمعروف و نهی از منکر پیش آمد، باید برای خدا غضب کنی. اهل مسامحه و مداهنه نباشی. وقتی در خانه هستی، سالبه به انتفاع موضوع است، اما وقتی بیرون آمدی، این وظایف به عهدهات میآید.
بعد فرمودند: «إِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَاتَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَافْعَلْ»؛ اگر قدرت داشتی که شناخته نشوی و کسی تو را نشناسد، اینگونه عمل کن.
روشن است که اینها همه مقیدند به آن مواردی که انسان وظیفهی الهی نداشته باشد که شناخته شود.
امیرالمؤمنین «علیه السلام» در خطبهای میفرمایند: «لَايَنْجُو فِيهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُوَمَةٍ»
زمآنهایی پیش میآید که نجات پیدا نمیکند، مگر مؤمنی که کامل الذکر است و کسی او را نمیشناسد.
«إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ»؛ اگر در جامعه حاضر باشد، کسی او را نمیشناسد. یک جمله از مرحوم حضرت امام «ره» دیدم که میفرمایند بعضی افراد هستند که من به حالشان غبطه میخورم، آدم خداشناس و مؤمن و بی هوا، درحالی که کسی هم ایشان را نمیشناسد.
«وَ إِنْ غَابَ لَمْ يُفْتَقَدْ». اگر در مجامع هم حاضر نشود، آنقدر بی نام و نشان است که کسی متوجه نمیشود و کسی هم نمیپرسد که فلانی کجاست. نه حضورش معلوم است و نه غیابش برای افراد معلوم میشود. او متصل به خدا و مانوس با خدای متعال است. اگر در جامعه حاضر میشود، برای ادای تکالیف و وظایفش است؛ وگرنه اصلاً داعیهای برای حضور ندارد. این حضورهای بیوجه، دور هم جمعشدنهای بدون دلیل و حرفهای بی حساب و کتاب، انسان را به غیبت و تحقیر و انتشار حرفهای بیخود و تضییغ اوقات میکشاند.
شخصی خدمت امام صادق «علیه السلام» عرض کرد: «أَوْصِنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أَقْلِلْ مَعَارِفَكَ».
توصیهی حضرت «علیه السلام» به این شخص این بود که آشنایانت را کم کن.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 62-59
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راه_درمان_فسادهای_باطنی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat