eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
385 عکس
79 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅حکایتی از مرحوم شیخ غلامحسین شرعی 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد حضرت فرمودند: «وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ». آسایش‌هایی هست که برای اهل سیر و سلوک توجه به آن‎ها صحیح نیست. بنده شنیدم که جدّ مادری ما مرحوم آقای حاج شیخ غلامحسین شرعی (رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) که مرد واقعاً خداترسی بود، پنج سال که برای تحصیل نجف مشرف شده بود، مادرشان یک لحاف و تشکی نو برای ایشان به نجف برده بود. وقتی ایشان برگشت، همان لحاف و تشک نو را برگرداند و اصلاً از آن‎ها استفاده نکرده و گفته بودند اگر من شب ها روی این‎ها می‎خوابیدم، خوابم سنگین می‌شد و برای نماز شب و تهجد بیدار نمی‌شدم. بعضی راحتی‌هایی هست که حرام نیست، اما مناسب نیست که کسی که در صدد این است که در این فرصت کوتاهی که خدای متعال در این مزرعه‌ی آخرت در اختیارش گذاشته است، بهترین استفاده‌ها را برای ساختن آخرت و زندگی ابدی‎اش انجام دهد. آدم عاقل باید توجه به این امور داشته باشد. یک قسم از راحتی‌هایی را که بدن را تنبل و عزم و اراده‌ی انسان را تضعیف می‌کند، باید کنار گذاشت. خدای متعال به حق مولا امیرالمؤمنین «علیه السلام» به همه‌ی ما توفیق اصلاح نفس و تهذیب، و به کارگیری راهکارهایی که ارائه فرموده‌اند، عنایت بفرماید. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 64-63 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅منشأ فسادی که از انسان سر می زند 💠 حضرت استاد "دام ظله": بحث ما درباره‎ی موعظه‌ی قرآنی بود که در آیه‌ی 77 سوره‌ی مبارکه ی قصص ذکر شده است و به بخش آخر آیه رسیده بودیم: «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ». در ذیل این آیه‌ی مبارکه حدیث شریفی است که در آن بیان شده منشأ فسادی که از انسآن‎ها سر می‌زند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت می‌گیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. به حسب این نقل، امام صادق «علیه السلام» در مقام علاج این منشأ فساد برآمدند که چه کنیم این غفلت که منشأ رذایل و مفاسد باطنی است، علاج شود. بعضی از علاج‌هایی که حضرت «علیه لسلام» بیان فرموده‌اند، باعث تصفیه‌ی باطن از آن رذایل و منشأ غفلت از خداوند تبارک و تعالی می‎شود، ولی بعض از آن‎ها ممکن است تصفیه‌ی باطن نکند، اما فایده‌اش یا ایجاد مانع سر راه آن مقتضی‌ها یا اعدام شرط است. رذایلی مثل حسادت و بخل که در نفس وجود دارند، باعث می‌شوند که در ظاهر هم انسان بخیل و حسود باشد و از پرداخت واجبات مالی یا غیر مالی یا مستحبات و یا دستگیری از مستمندان امتناع داشته باشد. اگر کسی موفق شود ریشه‌های حسادت و بخل را از نفس خودش پاک ‌کند، این مرتبه‌ای بسیار عالی است، اما اگر انسان موفق به این کار نشد، حداقل بتواند جلوی تأثیر آن صفات رذیله را بگیرد، که این هم کار بسیار مهمی است. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 66-65 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅حکایتی از مرحوم علامه‎ حلی «ره» 💠 حضرت استاد "دام ظله": در احوالات مرحوم علامه حلی(رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) هست که روزی شاگردان، ایشان را بشاش و شاداب دیدند و سؤال کردند که وجه این خوشحالی شما چیست؟ فرمودند امروز وقتی در باطن خودم نگاه می‌کنم، می‌بینم هیچ حالت حسادتی به کسی ندارم و من امروز نتیجه‌ی زحمت 25 ساله‌ام را گرفتم. انسان‎هایی که به فکر خودشان هستند، واقعاً این‎گونه خواهند شد. درمان این رذایل خیلی مشکل و زمان‎بر است. شاید انسان نتواند در زمان کوتاهی ریشه‎ی این رذایل را قطع کند، ولی می‎تواند از راهکارهایی استفاده کند که از بروز و ظهور این رذایل جلوگیری نماید. راهکارهایی را حضرت صادق «علیه السلام» بیان فرموده‌اند که در جلسات قبل به برخی از آن‎ها اشاره شد و در این جلسه برخی دیگر را ذکر می کنیم: «وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ». عادات به دو قسمت تقسیم می‌شود. عادات نیکو و آنچه که انسان به آن‎ها در خیرات عادت می‌کند. مثلا عادت می‌کند که همیشه نماز را در اول وقت بخواند، یا عادت دارد که همیشه از دیگران دستگیری کند. این عادات خیر است. انقطاع از این‎ها که مقصود نیست، بلکه انقطاع عن الخیر باعث انقطاع نعم الهی و باعث حبس دعا می‌شود. ترک عادات حسنه خودش مذموم است. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67-66 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا 💠 حضرت استاد "دام ظله": این ترک العاداتی که در روایت ذکر شده، عادات ناروا و ناپسند است. مثلاً کسی عادت کرده است که بعد از نماز صبح بین الطلوعین بخوابد. این یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا و اهل سلوک است، چون بین‎الطلوعین یک وقت بسیار ویژه برای عنایات الهی است. اصلاً خوابیدن بین‎الطلوعین سیره‌ی اولیای خدا و انسآن‎های وارسته و سالک الی الله نبوده است. این از امثال ما که در تحت تربیت روایات اهل‎بیت «علیهم السلام» و منتسب به آن‎ها هستیم، بسیار زشت و ناروا است؛ به‎خصوص که این عادت از عاداتی است که سرایت هم می‌کند. پس باید این را ترک کرد و ترک عادت هم کمی مشکل است. مثلا اگر بعد از نماز صبح داخل اتاق بنشینید، خوابتان می‌گیرد. برای جلوگیری از آن، قدم بزن و به حرم یا زیارت اهل قبور برو، که روایاتی هست که در بین‎الطلوعین اموات متوجه می‌شوند. از این رو بود که اعلام بزرگ در نجف اشرف بین‎الطلوعین به سمت وادی‌السلام مشرف می‌شدند. به این‎وسیله می‎توان مانع از خوابیدن بین‎الطلوعین شد. هر کاری مدیریت و اقدام می‌خواهد. انسان با اقدام درست می‌تواند این حالات و عادات ناپسند را از خودش دفع و رفع کند. مثلاً کسی عادت کرده از بچگی زیاد می‌خورد و حتی از حد سیر شدن هم می‌گذراند. این یک عادت بسیار بدی است که هم اشکالات جسمی و هم اشکالات روحی برای انسان ایجاد می‌کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا 💠 حضرت ا
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅اسباب ایجاد شهوات 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد فرمودند: «وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» شهواتی که انسان دارد، دارای دامنه‌ی گسترده‌ای هستند. برخی شهوات جنسی است، اما شهوت‌های دیگری هم مثل شهوت ریاست و شهرت و آقایی هست و همه‌ی این‎ها از اقسام شهوت هستند. در سنین مختلف ممکن است که فرق کند. این شهوات منابتی دارد که از آنجا می‌جوشد و سرچشمه می‌گیرد. آن منابت باعث می‎شود که این شهوات شاخ و برگ پیدا کنند. هر درختی را که شما شاخ و برگ‌هایش را بزنید و حرس کنید گاهی این‎کار باعث تنومندتر شدن آن می‌شود. اگر بخواهید این درخت خشک شود، منابت و عروقش را باید از بین ببرید. حضرت علیه السلام می‌فرمایند کسی که می‎خواهد این رذایل را پاک کند و یا حداقل نگذارد آثارش در او پیدا شود، باید «قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» کند. این فراز از آن جاهایی است فقط این‎جور نیست که مانعی ایجاد کند و یا شرط را از بین ببرد، بلکه اصلاح نفس کرده و نفس را پاک می‌کند. یکی از عروق شهوات، عبارت از خود چشم و نظر کردن است. در روایات هم هست که خود نگاه کردن باعث می‎شود که شهوت در وجود انسان رشد کند. ز دست دیده و دل هر دو فریاد / که هر چه دیده بیند دل کند یاد وقتی چشم دید، کار مشکل می شود. لذا بعضی از اهل توجه حتی به جاهایی که زرق و برق‌های دنیا زیاد هست ـ مثل بعضی پاساژها، مغازه‌ها، بعضی بازارها ـ ورود و خروج پیدا نمی‌کنند، نه این‎که این‎ها دل ندارند، بلکه مقاصد عالی‌تری را دنبال می‌نمایند. آن‎ها خیلی خوب فهمیده‌اند که دنیا چیست و آخرت چیست. فهمیده‎اند که عین حماقت است که انسان برای این دار فانی و مشحون به همه‌جور ناکامی‌ها و مشکلات، آن آخرت زیبا و آن دار بقا و آن ابدیت را از دست بدهد. بعد آنجا هم که می‌روند، خیلی مراتب دارد. چقدر فرق است بین کسی مثل سید بن طاووس که جالس همیشگی امیرالمؤمنین «علیه السلام» است، با دیگرانی که بهشت می‎روند. اهل احضار ارواح گفته‌اند که اصلاً ابن طاووس را نمی‌شود احضار کرد. چرا؟ در یک جریان معتبری است ایشان را خواسته‌اند احضار کنند؛ به شخص احضار کننده گفته بودند مرحوم شیخ بهایی فرموده بودند که ایشان همیشه در عالم برزخ همراه امیرالمؤمنین «علیه السلام» است و از آن مقام نزول نمی‌کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69-68 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅نتایج ذکر قلبی و لسانی 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد حضرت «علیه السلام» فرمودند: «بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ». دائم الذکر بودن، انسان را موفق می‌کند و باعث می‎شود که آن عروق خشکانده شود. توجه به خدای ‌متعال و توجه ذهن به او، باعث می‎گردد که انسان به شهوات و به منشأ شهوات بی‎رغبت شود. این بی‎رغبتی‎ها کم کم آن‎ها را ازاله می‌کند. نظیر وسواس که می‌گویند اگر می‌خواهی خوب شوی، باید به آن بی‎اعتنا باشی و خلاف آن را عمل کنی. وقتی انسان دوام ذکر داشت ـ که البته بیشتر منظور توجه و ذکر قلبی است؛ البته لسانی هم توصیه شده است ـ و توجه قلبی و لسانی برای انسان محقق شد، باعث می‎شود که شهوات در وجود انسان ریشه کن گردد. امام «علیه السلام» راهکارهای دیگری نیز بیان فرموده‌اند که ان‎شاءالله در جلسات بعد توضیح داده می‎شود. امیدواریم خداوند به ما توفیق مداومت بر ذکر قلبی و زبانی را عنایت فرماید. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69 ... 🔗 @pand_saadat
🔰تحصیل رضای حق‌تعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله 💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": نکته مهمی که در زندگی مرحوم سیدحسن نصرالله «رضوان الله علیه» برجسته بود این بود که ایشان انقلابی نبود که منشأ انقلابی بودن ایشان،فقط جهات نفسانی و روحی باشد. بعضی‌ها انقلابی هستند اما یک جهت نفسانی که زیربار ظلم نمی‌خواهند بروند یک حالت این چنینی دارند، هست. اما بعضی‌ها نه به خاطر وظیفه دینی، بلکه به خاطر این که خدای متعال این را خواسته است، ائمه علیهم‌السلام این طور خواسته‌اند و براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت حق تعالی این کار را انجام می‌دهد. ایشان از کسانی بود که این حالت معنوی در او وجود داشت و دنبال این جهات بود که تحصیل رضای حق‌تعالی بکند و لذا در موارد مختلف حالت تضرع و انابه و ابتغاء وسیله در ایشان وجود داشت. کسانی که با ایشان معاشرت داشتند، با ایشان گفتگو می‌کردند آن‌ها هم نقل می‌فرمودند که این حالت در این سید بزرگوار وجود داشت. این خیلی مایه شرف و ارتقای معنوی آن بزرگوار بود که باعث امتیاز می‌شود. گاهی تشخیص این جهات خیلی مهم است. مرحوم شیخنا الاستاد آیت‌الله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشته‌ای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحه‌ای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می‌ فرمایند ولی من نمی‌دانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینی‌ام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان می‌فرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمی‌دانم این را برای خدا انجام می‌دهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم،‌ تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمی‌شود گذاشت، چون مربوط به شخص است. بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه‌ شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا. ان شاء‌الله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آ‌ن‌ها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید. 📚درس خارج فقه حضرت استاد (1403/07/14) 🆔 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
◼️با تقدیر و تشکر از حضور تسلّی بخش همه عزیزان در مراسمات گذشته، به اطلاع می رساند مجلس 'چهلمین' روز درگذشت دلدادۀ خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، مادری دلسوز، مرحومۀ مغفوره ◼️حاجیه خانم اسلامیان◼️ متعلقۀ عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین سبحانی و صبیۀ عمدة الاخیار مرحوم حاج عبدالحسین اسلامیان و ام الزوجه حضرت استاد شب زنده دار دام ظله به شرح زیر برقرار می گردد: 🕟زمان: عصر روز جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۰، از ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۷ 🕌مکان: مسجد جوادالائمه علیهم السلام، واقع در خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچۀ ۳۳ ▪️آقایان و بانوان◼️ 📌موقعیت مکانی جلسه: https://nshn.ir/fdrbs4_nexvjXW @feghahat_ir
بیان ویژه آیت الله شب زنده دار در مورد سید حسن نصرالله.mp3
1.08M
🔰تحصیل رضای حق‌تعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله 💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": 📚درس خارج فقه حضرت استاد (1403/07/14) 🆔 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا