🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
این ترک العاداتی که در روایت ذکر شده، عادات ناروا و ناپسند است. مثلاً کسی عادت کرده است که بعد از نماز صبح بین الطلوعین بخوابد. این یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا و اهل سلوک است، چون بینالطلوعین یک وقت بسیار ویژه برای عنایات الهی است. اصلاً خوابیدن بینالطلوعین سیرهی اولیای خدا و انسآنهای وارسته و سالک الی الله نبوده است. این از امثال ما که در تحت تربیت روایات اهلبیت «علیهم السلام» و منتسب به آنها هستیم، بسیار زشت و ناروا است؛ بهخصوص که این عادت از عاداتی است که سرایت هم میکند. پس باید این را ترک کرد و ترک عادت هم کمی مشکل است. مثلا اگر بعد از نماز صبح داخل اتاق بنشینید، خوابتان میگیرد. برای جلوگیری از آن، قدم بزن و به حرم یا زیارت اهل قبور برو، که روایاتی هست که در بینالطلوعین اموات متوجه میشوند. از این رو بود که اعلام بزرگ در نجف اشرف بینالطلوعین به سمت وادیالسلام مشرف میشدند. به اینوسیله میتوان مانع از خوابیدن بینالطلوعین شد.
هر کاری مدیریت و اقدام میخواهد. انسان با اقدام درست میتواند این حالات و عادات ناپسند را از خودش دفع و رفع کند. مثلاً کسی عادت کرده از بچگی زیاد میخورد و حتی از حد سیر شدن هم میگذراند. این یک عادت بسیار بدی است که هم اشکالات جسمی و هم اشکالات روحی برای انسان ایجاد میکند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#یکی_از_عادات_بسیار_زشت_نزد_اهل_تقوا
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا 💠 حضرت ا
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅اسباب ایجاد شهوات
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد فرمودند: «وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ»
شهواتی که انسان دارد، دارای دامنهی گستردهای هستند. برخی شهوات جنسی است، اما شهوتهای دیگری هم مثل شهوت ریاست و شهرت و آقایی هست و همهی اینها از اقسام شهوت هستند. در سنین مختلف ممکن است که فرق کند. این شهوات منابتی دارد که از آنجا میجوشد و سرچشمه میگیرد. آن منابت باعث میشود که این شهوات شاخ و برگ پیدا کنند. هر درختی را که شما شاخ و برگهایش را بزنید و حرس کنید گاهی اینکار باعث تنومندتر شدن آن میشود. اگر بخواهید این درخت خشک شود، منابت و عروقش را باید از بین ببرید. حضرت علیه السلام میفرمایند کسی که میخواهد این رذایل را پاک کند و یا حداقل نگذارد آثارش در او پیدا شود، باید «قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» کند. این فراز از آن جاهایی است فقط اینجور نیست که مانعی ایجاد کند و یا شرط را از بین ببرد، بلکه اصلاح نفس کرده و نفس را پاک میکند.
یکی از عروق شهوات، عبارت از خود چشم و نظر کردن است. در روایات هم هست که خود نگاه کردن باعث میشود که شهوت در وجود انسان رشد کند.
ز دست دیده و دل هر دو فریاد / که هر چه دیده بیند دل کند یاد
وقتی چشم دید، کار مشکل می شود. لذا بعضی از اهل توجه حتی به جاهایی که زرق و برقهای دنیا زیاد هست ـ مثل بعضی پاساژها، مغازهها، بعضی بازارها ـ ورود و خروج پیدا نمیکنند، نه اینکه اینها دل ندارند، بلکه مقاصد عالیتری را دنبال مینمایند. آنها خیلی خوب فهمیدهاند که دنیا چیست و آخرت چیست. فهمیدهاند که عین حماقت است که انسان برای این دار فانی و مشحون به همهجور ناکامیها و مشکلات، آن آخرت زیبا و آن دار بقا و آن ابدیت را از دست بدهد. بعد آنجا هم که میروند، خیلی مراتب دارد. چقدر فرق است بین کسی مثل سید بن طاووس که جالس همیشگی امیرالمؤمنین «علیه السلام» است، با دیگرانی که بهشت میروند.
اهل احضار ارواح گفتهاند که اصلاً ابن طاووس را نمیشود احضار کرد. چرا؟ در یک جریان معتبری است ایشان را خواستهاند احضار کنند؛ به شخص احضار کننده گفته بودند مرحوم شیخ بهایی فرموده بودند که ایشان همیشه در عالم برزخ همراه امیرالمؤمنین «علیه السلام» است و از آن مقام نزول نمیکند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69-68
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#اسباب_ایجاد_شهوات
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅نتایج ذکر قلبی و لسانی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد حضرت «علیه السلام» فرمودند: «بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ».
دائم الذکر بودن، انسان را موفق میکند و باعث میشود که آن عروق خشکانده شود. توجه به خدای متعال و توجه ذهن به او، باعث میگردد که انسان به شهوات و به منشأ شهوات بیرغبت شود. این بیرغبتیها کم کم آنها را ازاله میکند. نظیر وسواس که میگویند اگر میخواهی خوب شوی، باید به آن بیاعتنا باشی و خلاف آن را عمل کنی. وقتی انسان دوام ذکر داشت ـ که البته بیشتر منظور توجه و ذکر قلبی است؛ البته لسانی هم توصیه شده است ـ و توجه قلبی و لسانی برای انسان محقق شد، باعث میشود که شهوات در وجود انسان ریشه کن گردد. امام «علیه السلام» راهکارهای دیگری نیز بیان فرمودهاند که انشاءالله در جلسات بعد توضیح داده میشود.
امیدواریم خداوند به ما توفیق مداومت بر ذکر قلبی و زبانی را عنایت فرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#نتایج_ذکر_قلبی_و_لسانی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰تحصیل رضای حقتعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله
💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
نکته مهمی که در زندگی مرحوم سیدحسن نصرالله «رضوان الله علیه» برجسته بود این بود که ایشان انقلابی نبود که منشأ انقلابی بودن ایشان،فقط جهات نفسانی و روحی باشد.
بعضیها انقلابی هستند اما یک جهت نفسانی که زیربار ظلم نمیخواهند بروند یک حالت این چنینی دارند، هست. اما بعضیها نه به خاطر وظیفه دینی، بلکه به خاطر این که خدای متعال این را خواسته است، ائمه علیهمالسلام این طور خواستهاند و براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت حق تعالی این کار را انجام میدهد. ایشان از کسانی بود که این حالت معنوی در او وجود داشت و دنبال این جهات بود که تحصیل رضای حقتعالی بکند و لذا در موارد مختلف حالت تضرع و انابه و ابتغاء وسیله در ایشان وجود داشت. کسانی که با ایشان معاشرت داشتند، با ایشان گفتگو میکردند آنها هم نقل میفرمودند که این حالت در این سید بزرگوار وجود داشت.
این خیلی مایه شرف و ارتقای معنوی آن بزرگوار بود که باعث امتیاز میشود. گاهی تشخیص این جهات خیلی مهم است.
مرحوم شیخنا الاستاد آیتالله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشتهای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحهای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می فرمایند ولی من نمیدانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینیام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان میفرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمیدانم این را برای خدا انجام میدهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم، تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمیشود گذاشت، چون مربوط به شخص است.
بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا.
ان شاءالله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آنها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید.
📚درس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (1403/07/14)
#پندهای_سعادت
#بیانات
#منشأ_انقلابی_بودن
#سید_حسن_نصرالله
🆔 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
◼️با تقدیر و تشکر از حضور تسلّی بخش همه عزیزان در مراسمات گذشته، به اطلاع می رساند مجلس 'چهلمین' روز درگذشت دلدادۀ خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، مادری دلسوز، مرحومۀ مغفوره
◼️حاجیه خانم اسلامیان◼️
متعلقۀ عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین سبحانی
و صبیۀ عمدة الاخیار مرحوم حاج عبدالحسین اسلامیان
و ام الزوجه حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
به شرح زیر برقرار می گردد:
🕟زمان: عصر روز جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۰، از ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۷
🕌مکان: مسجد جوادالائمه علیهم السلام، واقع در خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچۀ ۳۳
▪️آقایان و بانوان◼️
📌موقعیت مکانی جلسه:
https://nshn.ir/fdrbs4_nexvjXW
@feghahat_ir
بیان ویژه آیت الله شب زنده دار در مورد سید حسن نصرالله.mp3
1.08M
🔰تحصیل رضای حقتعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله
💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
📚درس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (1403/07/14)
#پندهای_سعادت
#بیانات
#منشأ_انقلابی_بودن
#سید_حسن_نصرالله
🆔 @pand_saadat
🔸همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مراسم تلبس و عمامهگذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور آیتالله شبزندهدار دام ظله برگزار شد.
@pand_saadat
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐شرح و توضیح حدیثی نورانی از امام حسن عسکری علیه السلام
▫️توصیه هایی به طلاب و فضلای جوان بعد از تلبس به لباس روحانیت..
@pand_saadat
🔰حکایت کمتر شنیده شده از دستگیری و عنایت حضرت معصومه سلام الله علیها
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
یکی از نعمتهای بسیار بزرگ خدای متعال بر این کشور وجود اولیاء بزرگ خودش هست، حضرت علی بن موسی الرضا ارواحنا فداهما و صلوات الله علیهما خواهر معظه ایشان فاطمه معصومه علیها السلام و بعض دیگر از امامزادههای معظمی که بحمدالله در این کشور هستند. عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. اعداء اهلبیت با ظلمها و ستمهایی که داشتند اما سبب شده است که بحمدالله این کشور مزین بشود به این نعمتهای بسیار بزرگ.
فاطمه معصومه علیها السلام کفی فی شأنها و عظمتها همین مطلبی که امام صادق سلام الله علیه قبل از حتی تولد حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما فرمودهاند که بضعهای از ما در قم مدفون خواهد شد و مقامات آن بزرگوار را توضیح دادند حسب نقل و روایاتی که وارد شده است که من زارها وجبت له الجنة. چقدر باید انسان والا مقام باشد، با عظمت باشد و کیمیای وجود او به نحوی باشد که زائرش کأنّ یک تبدل حالتی برای او پیدا میشود که جایگاهی جز بهشت نخواهد داشت. وجبت له الجنة.
آثار و برکات این بزرگوار از جهات مختلف بسیار بسیار فراوان هست. بنده به یک داستان بسنده می کنم که شاید جایی هم نوشته نشده باشد.
وقتی ما مدرسه حقانی بودیم، بخشی از ادبیات عرب را آنجا خواندیم؛ روزهای پنجشنبه درس اخلاق بود، گاهی آیتالله مشکینی بودند، گاهی آیتالله میانجی بودند، گاهی بزرگان دیگری تشریف میآوردند. بعضی از پنجشنبهها هم خود آیت الله قدوسی رحمةالله علیه درس اخلاق می فرمودند.
در یکی از آن پنجشنبهها، این داستان را ایشان فرمودند که در یک جلسهای در تهران برای ضیافت دعوت داشتیم. در آن جلسه من این طرف اتاق نشسته بودم،یک نفری آن طرف اتاق، این شخصی که به حسب ظاهر معمم نبود، اما سؤالاتی از من پرسید که من به نظرم آمد این باید سابقه طلبگی داشته باشد، بعد از ضیافت آمد کنارم نشست. گفت بله من زمان آقای حاج شیخ عبدالکریم رحمه الله علیه طلبه بودم و مقداری هم در ادبیات و اینها مسلط بود، مرحوم آیت الله قدوسی میفرمودند که عبارات مغنی را از حفظ میخواند، مسلط به ادبیات بود، حافظه خوبی داشت . بعد او گفت که من اهل اراک هستم و میخواستم طلبه بشوم،پدر من مخالفت میکرد. نه این که با طلبگی مخالف بود؛ میگفت تو به درد طلبگی نمیخوری. از این جهت موافقت نمیکرد. آن زمان ها وضع حوزههای علمیه خیلی مشکل بود، ورودی برای حوزه نبود، آنهایی هم که در حوزه بودند خیلی در تنگنا بودند، من آمدم خدمت آقای حاج شیخ و عرض کردم من میخواهم طلبه بشوم ولی پدرم راضی نیست. ایشان با آن شرایط خاصی که آن زمان برای حوزه بود، فرمودند اذن پدر لازم نیست بیا طلبه شو. و ما هم به قم آمدیم، پدرم گفت که من کمک مالی به تو نخواهم کرد.ما آمدیم قم و مدرسه خان، ساختمان قدیم مدرسه خان آنجا یک حجره گرفتم، مدتی بالاخره پول داشتیم تا به پایان رسید. ما هم که در رفاه و اینها زندگی کرده بودیم،چون پدرش ثروتمند بود. با فقر و خلاصه زندگیهای این چنینی برای ما خیلی مشکل بود. خلاصه حالت ناراحتی و عصبی به من دست داد بلند شدم رفتم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، آن جا هم نه زیارتنامه خواندم نه چیزی، یک حالت خاصی، ناراحت بودم، خطاب به حضرت کردم که این چه وضعی است، من این جور نمیتوانم زندگی کنم، آقای حاج شیخ گفته بیا، و من به خاطر حرف آقای حاج شیخ آمدم، حرفهای تند و غلیظی بیادبانه ایی خدمت حضرت معصومه علیها السلام عرض کردم و به حجره برگشتم.