#کوتاه_نوشت
انقلاب اسلامی آمده این انسدادها را کنار بزند و این ظرفیت در انقلاب وجود دارد و کمتر از گذشته نیست.
#انقلاب_اسلامی
🆔 @parsania_net
💠 نقش تعیینکننده فلسفه
🎙 استاد حمید پارسانیا
🔹 فلسفه چه نسبتی با پدیدهای به نام انقلاب اسلامی ایران و جامعه اسلامی دارد؟ اگر پیرامون نسبت علوم مهندسی با انقلاب اسلامی سوال شود میتوان سریعا به آن پاسخ داد و به دستاوردهایی که در این زمینه به وجود آمده است اشاره کرد.
🔸 اگر پیرامون نسبت فقه با انقلاب اسلامی سوال شود به سرعت میتوان پاسخ داد این جامعه، جامعه اسلامی است و به دنبال تحقق بخشیدن به زیست اسلامی است و قاعدتا حدود این زیست توسط فقه معین میشود.
🔹 وقتی از علوم کاربردی و فنی و مهندسی به سراغ علوم پایه یا علوم انسانی و علوم اجتماعی میرویم پیوند برقرار کردن میان آنها با انقلاب اسلامی متفاوت میشود.
🔸 یک تفکیکی که مورد توجه ما نیست تفکیک حوزههای معرفت انسانی است که در تقسیمبندی علوم، آنها را علم نمینامند بلکه انسانیات نامیده میشوند. این حوزههای معرفتی به معرفتهای علمی سرویس میدهند همانطور که علوم پایه به علوم کاربردی سرویس میدهد.
🔹 در واقع انسانیات آشنایی با موضوع تحقیق علوم اجتماعی و علوم انسانی را تامین میکند چراکه موضوع علوم انسانی و اجتماعی کنش و رفتار انسان است. این موضوع فهمیدنی است، نه دیدنی.
🔖 نشست «امتداد اجتماعی حکمت اسلامی با نظریه انقلاب اسلامی»
#فلسفه
#علم
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پارسانیا_1.mp3
44.2M
🔅 محفل فکرت؛ تجربهی متفاوت نخبگان؛
💠 دومین محفل گفتوگو محور با حضور استاد پارسانیا برگزار شد
🔻 عناوین برتر سخنان استاد حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دومین محفل گفتوگو محور فکرت:
📌 تا فقه و فلسفه اسلامی برای تک تک و کوچکترین واحدها، موضوعات و مسائل ساحتهای فردی و اجتماعی(سازوکار) طراحی نکند، حاکمیت اندیشهی دینی در ساحتهای فردی و اجتماعی محال است.
📌 لیبرالیسم متاخر و کاپیتالیسم بر اساس اصول خود برای مسائل و موضوعات در ساحتهای فردی و اجتماعی جوامع خود ساز و کارهایی طراحی کرده است که که عمدتا پشتوانهاش تجربی و فناوری است.
📌 مارکوزه در نقد رویکرد افرادی چون هابرماس که روشنگری مبتنی بر گفتگو را رهایی بخش میدانند به این نکته تاکید دارد که نظام سلطه به شما همه گونه اجازهی حرف زدن را تاهنگامی میدهد که به تغییر ساختار اقتصاد و قدرت منجر نشود، اما اگر ساختارها را بخواهید تغییر دهید، چنین اجازهای را به شما نمیدهد و به شدت با شما مخالفت میکند.
✔️ انقلاب اسلامی برای رفع انسداد(معرفتی) آمده است. انقلاب اسلامی از دل قدرت سیاسی یا نظامی بر نیامده است، از دل قدرت فرهنگی و معرفتی یک قدرت جدیدی را شکل داده است.
✔️ بیانیههای مأموریت محافل آکادمیک و دانشگاه های مهم و مطرح کشورهای غربی را ببینید؛ به صراحت اغراض سیاسی خود را بیان کردهاند.
💠 @parsania_net
#گفتگو
💠 منتظران امام عصر (عج) در شرايط ظالمانه هرگز ظالم نميشوند
🔺 انتظار تنها آگاهي نيست و كسي كه نسبت به يك ارزش، صرفا آگاهي داشته باشد، منتظر نيست، بلكه بايد احساس، عاطفه تعلق وجودي و گرايش نيز در وجودش يافت شود.
🔺در همه فرهنگها و تمدنها اميد به ظهور شخصي كه از يك بارقه الهي بهرهمند است و با ظهورش ابعاد متعالي انسان در صحنه زندگي اجتماعي ظاهر و بارز ميشود، وجود دارد و اين مساله همان مهدويت عامه است كه همه اديان و فرهنگها و حتي مكاتب به نحوي با آن درگير هستند.
🔺در دين اسلام، مهدويت عامه با تمام جزئيات در چهره مهدويت خاص، روشن و مبين است. ديگر اديان بيشتر بر علائم و شرايط ظهور منجي در آخرالزمان تاكيد كردهاند؛ به گونهاي كه مسيحيت به صورت خاص از عيسي (ص) به عنوان منجي بشريت سخن گفته است؛ اما اسلام معتقد به حضور مسيح (ص) در كنار مهدي موعود است.
🔺 اما در مكاتب مادي اين مساله به صورت فرا رسيدن يك شرايط مطلوب و آرماني كه در چارچوب نگاهها و ارزشهاي آنهامعنا پيدا ميكند، وعده داده شده است.
🔺 انتظار در شرايط ظلم و جور معنا پيدا ميكند؛ لذا ظلم و بيداد عامل منفي، و انتظار، عامل وجودي براي حضور و ظهور هستند و اين بيانگر ظرفيت مقاومت انسان در شرايط ظالمانه است؛ بنابراين ظلم و جور خود علت ظهور نبوده، بلكه شرط و زمينه وجودي انتظار و عاملي است كه حضور انتظار را براي گريز و برونرفت طلب ميكند.
🔺 وجود ظلم و بيداد، به ستيز با ظلم و انتظار براي عدالت معنا ميدهد؛ بنابراين با وجود ظلم به تنهايي منجي حضور پيدا نميكند؛ اما وقتي كه ظلم در جهان بيداد كند، اگر انتظار به آن ضميمه شود، انسانهايي كه تمناي ظهور منجي و تقرب به او را ميجويند پيدا ميشوند، آنگاه فرج نزديك ميشود.
🔺 در اصطلاحات جامعهشناختي از فرهنگ واقعي و آرماني سخن به ميان نميآيد و غفلت از آرمانها و فطرت حقيقي انسان در چنبره نوعي از واقعگرايي و نسبيت فرهنگي گرفتار شده است؛ اين در حاليست كه نگاه ديني به انسان، غير از واقعيات موجود و آرمانهايي كه در ظرف باور و آگاهي مردم و فرهنگ حضور دارند، از آرمانهايي سخن گفته كه انسان در فطرت، هويت و حقيقت خود به راستي طالب آن است؛ هرچند كه اصلا واقعيت نداشته باشند.
🔺 در جامعه مهدويت اين دسته از آرمانهاست كه در سطح تمدن و فرهنگ ظهور پيدا ميكنند؛ البته تحقق اجتماعي آرمانها به معناي تبديل حقيقت انسانها نيست؛ به دليل آن كه انسانها در زندگي خصوصي خود ممكن است كه مسير ايمان و كفر را پيش گيرند و ليكن فضاي غالب فرهنگي و تمدني، فضاي توحيدي است.
🔺 وجود احساس حضور منجي از اركان انتظار است و نميتوان گفت كه اين احساس در جامعه ما وجود ندارد، بدليل آن كه ما معتقديم كه اعمال ما دو بار در هفته به محضر امام عصر (عج) عرضه ميشود؛ لذا كسي كه با اين آگاهي زندگي ميكند در شرايطي هم كه به گناه ميپردازد، آن را به رسميت نميشمارد و از انجام آن شرمسار است و حضور اين شرم بخشي از فرهنگ واقعي جامعه ماست و نميتوان آن را انكار كرد.
🖇️گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران / ۲۰ مهر ۱۳۸۲
💠 @parsania_net
#کوتاه_نوشت
💠در همه فرهنگها و تمدنها اميد به ظهور شخصي كه از يك بارقه الهي بهرهمند است و با ظهورش ابعاد متعالي انسان در صحنه زندگي اجتماعي ظاهر و بارز ميشود، وجود دارد و اين مساله همان مهدويت عامه است كه همه اديان و فرهنگها و حتي مكاتب به نحوي با آن درگير هستند.
📎لینک ویراستی
💠 @parsania_net
1_232336206.pdf
364.1K
📜 دین، فرهنگ و فناوری
✍️ استاد حمید پارسانیا
🔹دین، فرهنگ و فناوری چه نسبتی با یکدیگر دارند؟در این پرسش هر یک از نسبتهای دوگانۀ زیر، محل سؤال قرار میگیرند.
اوّل؛ دین و فرهنگ.
دوّم؛ فرهنگ و فناوری.
سوّم؛ دین و فناوری.
حضور دین در سطح حیات و زندگی انسانها، منحصر به زیست فردی و انسانها نمیشود. هر کس در قلمرو حیات فردی و اجتماعی تود، روش، مسیر و شیوهای دارد و این روش، مسیر و شیوه، دین اوست.
💠 @parsania_net
#کوتاه_نوشت
💠فرهنگ مصرف کننده، برای برخورد فعّال، ابتدا باید اولا ً متوجه آفتی باشد که ابعاد نظری فناوری برای حوزه فرهنگ مصرف کننده دارد و ثانیا ً باید به ظرفیت گسست بین فناوری و عقبۀنظری آن و امکان بازخوانی و بازسازی آن واقف شود؛ و ثالثا ظرفیت فرهنگی و اجتماعی لازم را برای این بازخوانی و بازسازی نظریات علمی داشته باشد.
🔗 ویراستی استاد را دنبال کنید
💠 @parsania_net
*فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان*
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻
*سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:*
نشست سی و هشتم با حضور:
*استاد حمید پارسانیا*
*عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران*
زمان:
*یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱*
*از ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰*
لینک ورود به نشست:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ تأثیر «پیامهای فطری» در رسانه
🎙حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال میکنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را میپذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روشهای مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟
▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازهی فهمشان صحبت کنید. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد میشد بحث را ادامه نمیدادند. اگر میشنویم که ائمه تقیه میکردند منظور صرفاً تقیهی سیاسی و تقیهی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیهی معرفتی بوده است. در هر علم و رشتهای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمیکند؛ بلکه باعث تخریب و کجفهمی آن مطلب خواهد شد.
📺 تماشای فایل با کیفیت در:
🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوتاه_نوشت
◽در هر علم و رشتهای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمیکند؛ بلکه باعث تخریب و کجفهمی آن مطلب خواهد شد.
🔺در حایشه دومین محفل گفتوگومحور فکرت
📎لینک ویراستی
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
*فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان* ✒️ معاونت پژو
دکتر پارسانیا_۱۲۰۳۲۰۲۳.m4a
10.39M
📝 تجربیات پژوهشی ۳۸
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻
✍️سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران
🔈 صوت کامل نشست سی و هشتم با حضور:
👤#استاد_حمید_پارسانیا
*عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران*
زمان:
📆یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
💠 @parsania_net
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ مالزی چگونه اسلامی شد؟
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
▪️آقای نقیب العطّاس، اندیشمند کشور مالزی اینگونه تحلیل میکند که مالاییها (یک چهارم مسلمانان جهان) بدون مواجهه سیاسی و نظامی مسلمانان و در فرایند ارتباطات فرهنگی و تجاری به جهان اسلام پیوستند.
▪️هر فرهنگی بتواند مفاهیم پایهایاش را درون فرهنگ دیگری مستقر کند، فروپاشی در آن فرهنگ رخ میدهد. ولو آن فرهنگِ دیگر، فرهنگی باشد که از حیث سیاسی مهاجم است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net