eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
414 عکس
145 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید پارسانیا
🌐 شبکه مفهومی نظریات علمی 💢 هر نظریه صرف نظر از این که به قلمرو فرهنگ و تاریخ بشر گام می‌نهد، به اق
🔰 متن و حاشیه علوم اجتماعی مدرن در فرهنگ ایرانی 💢 علوم اجتماعی و انسانی مدرن، اینک به دلایل مختلف تاریخی که در ذهنیت جامعه علمی ایران دارند، بیش از نیمی از حجم امکانات انسانی و اقتصادی نظام آموزش عالی ایران را به خود مشغول داشته‌اند. نظریات مربوط به این علوم، گسسته از شبکه‌های معنایی مربوط به خود نیست. ♒️ این علوم در زادبوم خویش پس از ظهور آگاهی‌های فرادستی که بنیان‌های فلسفی و مفاهیم پایه آنها را تأمین می‌کند و پس از استقرار این مفاهیم در سطح فرهنگ عمومی، یعنی در ادبیات، هنر، زیست و زندگی روزمره مردم از حاشیه به متن وارد شده‌اند و به دنبال آن، واقعیت‌ها و مفاهیم فرودست خود را نیز از حاشیه به متن آورده‌اند. 🌀 ورود این مفاهیم به عرصه فرهنگ اسلامی، مسیر دیگری را طی کرده است، این نظریات در جهان اسلام، طی یک فرآیند علمی برای پاسخ به مسائل تاریخی و اجتماعی درون جامعه پدید نیامده‌اند تا آن که به مثابه بخشی از معرفت در حاشیه شبکه‌های معرفتی مستقر در فرهنگ اسلامی، فعلیت پیدا کرده و به متن وارد شده باشند. ⭕️ این نظریات و علوم، دانش‌هایی هستند که در متن یک فرهنگ و تاریخی دیگر برای حل مسائل مربوطه به آن جامعه، براساس معرفت‌هایی مستقر در آن شکل گرفته‌اند و سپس در حاشیه هژمونی و مرجعیتی که بر اثر غلبه سیاسی و اقتصادی جوامع غربی پیدا کرده‌اند، به دیگر جوامع راه یافته‌اند. ❇️ این نظریات در جوامع غیرغربی چون تولید بومی نیستد، به محیطی گام می‌گذارند که دانش‌ها و آگاهی‌های فرادست آنها بروز و ظهوری ندارند و به همین دلیل، معرفت‌های فرادست آنها، با آنکه در محیط‌های اولیه و اصلی معرفت‌های روشن و مستقر در فرهنگ هستند، درمحیط‌های جدید به منزله لوازم منطقی این نظریات به صورت معرفت‌های پوشیده، پنهان و در حاشیه در می‌آیند. ♐️ این معرفت‌های در حاشیه در یک خلأ فرهنگی پوشیده و پنهان نیستند، بلکه به فرهنگی راه یافته‌اند که در آن معرفت‌های بدیل و ناسازگاری با آنها قرار دارد، به همین دلیل نظریات جدید از ناحیه معرفت حاشیه‌ای خود در محیط جدید، آبستن چالش‌های فرهنگی و تاریخی هستند. 💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
#متن‌خوانی_کتاب #فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی 🔰 متن و حاشیه علوم اجتماعی مدرن در فرهنگ ایرانی 💢 علوم ا
. 🔰 تکوین و بسط تاریخی علوم پایه و علوم انسانی 💢 ظهور و بروز تاریخی علوم پایه و علوم انسانی و اجتماعی جدید محصول تحول در لایه‌های بنیادین معرفت‌ها و آگاهی‌هایی است که رویکردهای نوینی را در عالم و آدم به دنبال می‌آورند. این تحولات در سطوح مختلف، باور، فهم، عمل و حیات و زیست عمومی و اجتماعی بشر واقع شده است. صورت نظری و تئوریک آن در کار علمی فیلسوفان رخ می‌نماید و سطح گسترده و عمومی آن در زندگی، اغراض و امیال روزانه اقتصاد، معیشت و شیوه و سبک زندگی مردم و در افق هنر، خیال و وهم همگانی ظاهر می‌شود و لایه اجرایی و هدایت عملی آن در کنش و ساختارهای سیاسی جامعه رقم می‌خورد. 🌀 هر بخش و سطحی از این مجموعه به هم پیوسته هم به حضور دیگر بخش‌ها و سطوح نیاز دارد و هم به وجود و بقای آن کمک می‌کند و غیبت هر بخش به حضور و تداوم دیگر بخش‌ها نیز آسیب می‌رساند، هرچند سطح و عمق تأثیرگذاری آنها مشابه و یکسان نیست. هنر و ادبیات پس از رنسانس، معیشت و اقتصاد تجاری و صنعتی بعد از نظام کشاورزی قرون وسطی، فلسفه نوپدید چهار قرن اخیر و بالاخره تکوین دائره‌المعارف نوینی که عهده‌دار بازخوانی و بازسازی مفاهیم فرهنگی و علمی بودند، بسترهای تکوین یا تحکیم علوم جدید را پدید آوردند. همان گونه که این علوم نیز شواهد یا حلقه‌های مفقود را برای امتداد بخشیدن به آن مبانی یا تأمین نیازهای معیشتی و اقتصادی تأمین کرده و می‌کنند. ❇️ انتقال این علوم به بسترهای فرهنگی و زیستی مناطقی که بر اساس سلطه اقتصادی و سیاسی جوامع غربی در حاشیه نظم جدید جهانی قرار می‌گیرند، انتقال به محیط‌های فروپاشیده و آسیب دیده است. در چنین شرایطی اغلب به جای آنکه فرهنگ و ذخائر معرفتی آن فرصت بازخوانی پالایش و بازسازی این دانش‌ها را مطابق با شرایط و نیازهای خود پیدا کنند، این علوم لوازم منطقی در حاشیه خود را به تدریج به قلمرو فرهنگ و زیست جدید وارد کرده و در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های هویتی تا مرز استحاله فرهنگی پیش می‌روند. 💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
. 🔰 تکوین و بسط تاریخی علوم پایه و علوم انسانی 💢 ظهور و بروز تاریخی علوم پایه و علوم انسانی و اجتما
📚 العلم سلطان ✴️ سه معنا برای حدیث فوق بیان شده است که در طول یکدیگرند؛ معنای نخست ناظر به علوم طبیعی و تجربی است که قدرت پیش بینی و تسلط بر پدیده‌های طبیعی را به انسان می‌دهد، این معنا در شکل افراطی خود در جهان مدرن، حقیقت علم را به قدرت فرو می‌کاهد. ❇️ معنای دوم ناظر به حقیقت علم است که با درخشش و ظهور ذاتی خود، باهر، تابان و برهان است و بر قلمرو ادراک و فهم عالِم، سیطره و سلطنت دارد؛ چندان که انسان نمی‌تواند آن را نیابد. 💠 معنای سوم که از راه‌ها و روش‌های مختلف می‌توان دریافت، این است که علم مبدأ صدور و منشأ ظهور حقایق عالم است و آدمی تنها از طریق علم است که به ملکوت عالم گام می‌نهد و در مقام خلافت و ولایت الهی نسبت به دیگر مخلوقات بار می‌یابد. 💠 @parsania_net
9dc284ef.mp3
1.57M
💠 ابن سینا: مردم هر روز با مفاهیم فلسفی سروکار دارند! 💠 @parsania_net
💢 ما باید بدانیم دانش‌ها و نظریه‌هایی که فرا می‌گیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد؟ ✴️ آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است؟ ❇️ اگر مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است، آن حوزه‌ها چیست و از کجا آمده است؟ 💠 @parsania_net
💠 علم در جهان اسلام 🔰 (ص) را تکریم می‌کنیم، می‌گوییم معلم است و آمده تا بیاموزد. شاید کمتر کلمه‌ای مثل علم در اسلام، قداست داشته باشد. علم در جهان جدید، ابزار تسلط انسان برای پیش‌بینی حوادث طبیعی است؛ سخن از مبدأ و معاد و حشر و نشر و خدا، پندار می‌شود، لذا علم نیست و معنای سخیفی از معرفت را تحت مفهوم علم آورده‌اند. 🔻لینک ویراستی استاد پارسانیا https://virasty.com/parsania_net/1696297784336034107 💠@parsania_net
شرح اصول کافی 12-7-1402.mp3
3.5M
💠 اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ دین 🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
#متن‌خوانی_کتاب 📚 العلم سلطان ✴️ سه معنا برای حدیث فوق بیان شده است که در طول یکدیگرند؛ معنای نخست
💢 دو منظر در ارزیابی انتقادی علوم انسانی 1️⃣ نخست بررسی کنیم این نظریه‌ای که در صحنه تاریخ مطرح می‌شود و موافقان و مخالفان و بدیل‌هایی دارد، از جهت مبانی و منطق حاکم بر آن، چه نسبتی با حقیقت دارد؟ آیا تعریفی که از علم و علوم انسانی در آن فرض گرفته شده است، صحیح است یا خیر؟ مبانی هستی شناختی و متافیزیکی آن چیست و از چه بنیان‌های معرفت شناختی‌ای تغذیه می‌کند؟ 2️⃣ منظر دوم این است که دانش و علم را نه به لحاظ حقیقت منطقی، بلکه به لحاظ تعامل و ارتباطی که با حوزه فرهنگ و تاریخ و جامعه دارد بررسی کنیم. 🔸جامعه شناسان علم و معرفت، اغلب از همین منظر به علوم مختلف نگاه می‌کنند. آنان درباره تعامل دانش با حوزه اقتصاد و سیاست و عرصه‌های مختلف اجتماع بحث می‌کنند. 🔸یکی از این عرصه‌ها، عرصه فرهنگ است. در اینجا بحث این است که این علمی که شکل گرفته است، تعاملش با فرهنگی که درون آن زیست می‌کند، چیست؟ 🔸صرف نظر از معیار حقیقت، از کدام بستر فرهنگی تغذیه کرده، در چه مسیری هجرت نموده و به کدام فرهنگ وارد شده است؟ چه تعاملی با فرهنگی که وارد شده دارد و چه تأثیری بر آن گذاشته است؟ 🔸بستر تکوین علوم انسانی موجود، غالبا جهان مدرن است. جهان غرب، این نظریه‌ها را درون فرهنگ خود و برای حل نیازهای خویش ایجاد کرده است و به همین دلیل هیچ گاه در نسبت با آنها احساس چالش نمی‌کند؛ زیرا فرهنگی که نظریه‌ای را در دامن خود شکل می‌دهد، کمتر با آن نظریه دچار مشکل می‌شود. این فرهنگ، نظریه‌ها را در خدمت نیازهای اقتصادی و سیاسی خودش به کار گرفته است. 🔸اگر رشته‌ای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل می‌گیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان می‌رود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو می‌شود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه ، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است. 💠 @parsania_net
اگر رشته‌ای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل می‌گیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان می‌رود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو می‌شود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه ، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است. 💠 @parsania_net
درس اسفار_جلسه 10.mp3
1.48M
💠 غایت در ترتب اثرگذاری مقدم بر فاعل است... 🆔@parsania_net
. قرآن، کسانی که را به دانشِ آزمون پذیر محدود می‌سازند، نکوهش می‌کند و فرهنگ را غلط می‌داند «گفتند: ای موسی! ما به تو ایمان نمی‌آوریم تا خداوند را آشکارا به دو چشم خود ببینیم» بقره/55؛ راه شناخت را فقط حس می‌دانستند؛ مانند پوزیتیویست‌ها و آمپریست‌ها که گزاره‌های نامحسوس را ذهنی می‌دانند. 💠 @parsania_net