eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
11هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
41 فایل
💠 شهر پاسخ؛ تأملی در دل‌مشغوله‌های ذهنی 🔍 اینجا هر سوالِ بی‌پاسخ شما را با استناد به منابع معتبر، تحلیل می‌کنیم! ✅ مزایای عضویت: - پاسخ‌های مستند و بدون حاشیه - فضای امن برای پرسش‌های چالشی ارسال پیشنهادات: @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلامِ من بہ تو آقاے بے نظیرِ خودم سلام وعرضِ ادب ایهاالامیر خودم السلام علیک یا صاحب الزمان @darshainabazqoran
🌼آزمون غیبت ✍امام رضاعلیه السلام درباره آزمایش در دوران غیبت می فرماید: «آنچه گردن های خود را به جانبش دراز کرده اید [تشکیل حکومت آل محمد(ص)] اتفاق نمی افتد، تا این که مشخص شوید و امتحان گردید و باقی نمی ماند از شما مگر اندکی». 📚ارشاد مفید ج۲ ص۳۷۵ مهم ترین انگیزه ای که سبب می گردد در دوران غیبت، دینداران با آزمایش های اعتقادی و عملی بسیار روبه رو گردند، عبارتند از: گسترش زمینه های ناباوری، افزایش انگیزه های انحراف و گریز از دین، ستیزه جویی ها با دینداری. پس قانون آزمایش وغربال شدن مؤمنان، در شکوفا شدن حق جویی وخلاصی دینیِ دینداران و شایستگی برای حضور در جهادی فراگیر و سخت در رکاب حضرت مهدی نقشی اساسی و زیر بنایی دارد. @darshainabazqoran
🕋 وَلَقد کَتَبنا فیِ الزَّبورِمِن بَعدالذّکر اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُنَ.(انبیاء/۱۰۵) در زبور بعداز ذکر (تورات ) نوشتیم :بندگان شایسته آن وارث زمین خواهند شد . 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 و یعنی مالی را از کسی به دیگری منتقل کردن ،بدون اینکه معامله ودادوستدی صورت بگیره . حالا منظور از وراثت زمین این است که سلطنت بر منافع آن به افراد صالح منتقل شود حالا این برکات به چند شکل هستند : 1⃣یادنیوی هستند که به بهره مندی صالحان از حیات دنیوی برمی گردد 👈 "به زودی زمین از لوث وشرک وگناه پاک میشود و یک سری افراد صالح که بندگی خدا را کنند و شرک نورزند در آن زندگی خواهند کرد (آیه ۵۵ سوره نور ) 2⃣ این برکات مربوط به آخرت هستند و مقام های قرب ونزدیکی به خدا را میشه فهمید و منظور از ارث بردن زمین ،مالکیت زمین بهشت است 👈(آیه ۷۴ سوره زمر) از قول بهشتیان نقل میکنه : "حمد وستایش مخصوص خداوندی است که به وعده خوددر باره ما وفا کرو و زمین (بهشت) را میراث ما قرار داد که هر جا بخواهیم منزلگاه خود قرار می دهیم . اما آیه ۱۰۵ سوره انبیاءهم در باره دنیاست هم در مورد آخرت یعنی سرانجام برکات ونعمتهای دنیا وآخرت از نیکوکاران خواهد بود . با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام ،حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه و یاران آن حضرت یکی از مصادیق این آیه است . @darshainabazqoran
زندگی دیگران را نابود نکنیم❗️ 🔹جوانی از رفیقش پرسید : کجا کار می‌کنی ؟ پیش فلانی، ماهانه چند می‌گیری؟ ۵۰۰۰. همه‌ش همین؟ ۵۰۰۰ ؟ چطوری زنده‌ای تو؟ صاحب کار قدر تو رو نمی دونه، خیلی کمه ! یواش یواش از شغلش دلسرد شد و درخواست حقوق بیشتر کرد ، صاحب کار هم قبول نکرد و اخراجش کرد ، قبلا شغل داشت، اما حالا بیکار است. 🔸زنی بچه‌ای را به دنیا آورد، زن دیگری گفت : به مناسبت تولد بچه‌تون، شوهرت برات چی خرید ؟ هیچی ! مگه میشه ؟! یعنی تو براش هیچ ارزشی نداری ؟! بمب را انداخت و رفت، ظهر که شوهر به خانه آمد، دید که زنش عصبانی است و .... کار به دعوا کشید و تمام. 🔹پدری در نهایت خوشبختی است، یکی می‌رسد و می‌گوید : پسرت چرا بهت سر نمی‌زند ؟ یعنی آنقدر مشغوله که وقت نمیکنه ؟! و با این حرف، صفای قلب پدر را تیره و تار می‌کند 🔺این است، سخن گفتن به زبان شیطان. در طول روز خیلی سؤال ها را ممکن است از همدیگر بپرسیم؛ چرا نخریدی؟ چرا نداری؟ یه النگو نداری بندازی دستت؟ چطور این زندگی را تحمل می‌کنی؟ یا فلانی را؟ چطور اجازه می دهی؟ ممکن است هدفمان صرفا کسب اطلاع باشد، یا از روی کنجکاوی یا فضولی و... اما نمی‌دانیم چه آتشی به جان شنونده می‌اندازیم ! 🔻شر نندازید تو زندگی مردم. واقعا خیلی چیزا به ما ربطی نداره! کور ، وارد خانه‌ی مردم شویم و کَر از آنجا بیرون بیاییم. مُفسد نباشیم. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏ .بقره/۳ 💠 در مورد ایمان به غیب باید گفت قرآن جهان را دوقسمت می داند : 1⃣ - شهادت که با حس درک می شود. 2⃣- غیب مانند وحی وقیامت. 🔸موجودات نیز به همین دوقسم تقسیم می شوند :غایب و مشهود 🔻راه شناخت مشهود👈 حس 🔺راه‌انداختن 👈عقل و قلب آن‌چیزی است که قابل حس نباشد . ✳️ روایات زیادی داریم که معصومین فرموده اند ما خدارا در نماز میبینیم ،این همان ایمان به هست که سبب شده است . حفظه الله @darshainabazqoran
چیزیست که قابل حس نباشد. پس آنجا که قرآن در مورد درک خدا گوید «لا تدرکُه الابصار» منظورش انحصار در عدم امکان دیدن خدا نیست بلکه منظورش کلّ حواس است. «لا تدرکه الحواس» 💠 روایات زیادی داریم که معصومین فرموده اند ما خدا را در نماز میبینیم. این ، همان ایمان به غیب است که سبب شده است. 🌘 در مورد اینکه معنی «بالغیب» چیست ۳ احتمال وجود دارد: ۱. «باء» تعلق است یعنی غیب، متعلق ایمان مومن بوده و مومنان به غیب ایمان دارند. ۲. «باء» ظرف و حال است. برعکس منافقیان که طبق قرآن فقط درحالت ظاهر و بیرونی مومن و خلوت که میشود کافرند مومنان در خلوت و غیب نیز مومنند. ۳. «باء» سببیه است یعنی بوسیله قلب (که غیب و غیر محسوس است) مومن میشوند نه به زبان. ✅نظر علامه جوادی: ایراداتی که بر مورد اول گرفته شده صحیح نیست زیرا هم تکرار صورت نگرفته و هم خداوند باطن و ظاهر است. (به صوت رجوع کنید) از همه مهمتر اینکه سیاق متن نشان میدهد که در چند آیه بعد نیز همگی متعلقات ایمان و عمل را نشان میدهد. پس مورد اول درست تر است مگر اینکه بتوان از طریقی این ۳ نظر را جمع کرد. 🔆ظاهر در برابر باطن است و تعارض دارند اما اگر ظاهری، تام و بینهایت شد باطن هم میشود. خداوند که ظهورش در همه چیز هست و همه چیز نشانه وجود خداوندند باعث شده در همه حال این وجود جلو چشم و ذهن انسان باشد لذا همین شدت ظهور، باطن و پنهان بودن خدا را نیز سبب شده است. مفسر : آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چندتا سوال و شبهه : سوال اول: در آیات زیر خداوند غیب را مخصوص خودش میداند چطور شما میگویید پیامبران و دیگران هم میدانند؟ سوره النمل آیه ۶۵ قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ ﺑﮕﻮ : ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ نمی ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ؟ سوره الأنعام آیه ۵۹ وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ ﻭ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻱ ﻓﻘﻂ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ . ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺧﺸﻜﻲ ﻭ ﺩﺭﻳﺎﺳﺖ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺮﮔﻲ ﻧﻤﻰ ﺍﻓﺘﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﺯﻣﻴﻦ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﺮ ﻭ ﺧﺸﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ ﺛﺒﺖ ] ﺍﺳﺖ . جواب: خدواند در آیات زیر👇👇این علم خودش را به کسانی که الا من ارتضی من رسول باشد سوره الجن آیه ۲۶ و ۲۷ عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا [ ﺍﻭ ] ﺩﺍﻧﺎﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ﻣﮕﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﻏﻴﺐ ] ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻧﻲ [ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ] ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻤﺎﺭﺩ @darshainabazqoran