eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ ️ویژگی های ر‌وز : 🌐 منظور از روز قیامت، یک روز دنیا نیست یعنی: 🔸در برابرش، شب🌚 نیست. 🔸در برابرش، چند روز نیست بلکه تنها همان یک روز است. ♦️طولش به اندازه ۵۰ هزار سال است که برای مومن بیشتر از یک نماز واجب طول نمی کشد! پس این۵۰ هزار سال هم برابر با سالهای دنیا🌏 نیست. ⚪️ خدا در قرآن📖 میفرماید آفرینش زمین و آسمان در ۶ روز (۶ مرحله) بوده که 🔹دو روزش برای خلق آسمان، 🔹 دو روز دیگرش برای خلق زمین 🔹 دو روز هم برای خلق آنچه بین زمین و آسمان است می باشد(سوره حدید) السلام @darshainabazqoran
🔺منظور از روز قیامت، است 🕋مالک یوم الدین 🕋ان الدین لواقع / ذاریات-۶ در آن زمان حق و حقیقت که دین خداست نمایان می شود . دین حقایقی دارد که روشن میشود مثل👈 معنای توحید و وحی و رسالت و باطن افراد و غیره. یک بخش دین هم جزاست که ظاهر می شود. 👌🔺 در آنجا ماهیت خود را از دست می دهد زیرا وقتی آسمان و زمین و کل نظام تغییر کرد دیگر حرکت وضعی و غیره برای زمین وجود ندارد که برایش سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه⏱ باشد. 🔺 انسان تمام نتایج اعمالش را می بیند. دهانش مهر شده و اعضایش به سخن در می آیند و کارهایشان در دنیا را می گویند. 🔺 در آنجا کسی چیزی نیست. 🕋یومٌ لا یملک لنفس شیئا در دنیا انسان به دو صورت مالک است: 🔘ضابطه و با کار و معامله 🔘رابطه و با ارث. اما در آنجا انسان مالک نیست. 🔺با ظهور حق، تمام مکاتب کنار رفته و همه را به روشنی می یابند پس جایی برای شک یا کفر باقی نمی ماند. دیگر اختلافی بین دانشمندان نخواهد بود و همه مکتب حق را با تمام وجود درک می کنند و می پذیرند . السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مالک یوم الدین نیز در این جا واژه ای لطیف است. دین را برخی به معنا میکنند. ولی روز جزا بودن ویژه ی قیامت نیست و دنیا نیز این ویژگی را دارد. دائما انسان ها دارند جزای گفتار و رفتار خود را میبینند. در این دنیا نیز جزا هست؛ مردان خدا پرده ی پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند هر دست که دادند،همان دست گرفتند هر نکته که گفتند،همان نکته شنیدند قیامت ویژگی منحصر به فرد بودن را دارد. ✅👌یعنی روزی است که حرف اول و اخر را دین میزند. در دنیا این گونه نیست. در دنیا گاهی حرف اول و اخر را پول و گاهی پارتی و گاهی سفارش و توصیه و گاهی غیره میزند.... اما در قیامت حرف اول و اخر را و میزند گفت اگر صدق داری،بیار و بیا السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از به می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید: 🕋ایاک نعبد و ایاک نستعین» السلام @darshainabazqoran
💢 چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 💢 آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔸خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد. السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه: ســیــّدي واحـــســنــا تقدیم به ساحت مقدس امام ( علیه السَّلام ) با نوای: حـــاج مـحـــمــــود کــــریـــمـی @darshainabazqoran
💢 منظور از ما در «نعبد» چیست❓ 🔅این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و شد خود را در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 💢 چرا پس از نعبد سریعا "ایاک نستعین" آورده❓ ✅ تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. ❓چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔺به این جهت که نشان دهد هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست. السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو منو رها کنی کجا برم کجا برم بامداحی کربلایی علیه السلام علیه السلام صلی الله علیه وآله @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ ◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ ◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدىٰ وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقىٰ ▫️سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند ولی خدا ▫️سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجّت خدا ▫️سلام بر تو ای امام هدایت و دستاویز استوارتر 📚زیارت کوتاه و مختصر امام هشتم @darshainabazqoran
💠 یکی از فواید" ایاک نعبد" این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد! لذا خدا تنها اطاعت از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه عبادت آنها را. ♦️ در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود. 🔸 در آیه ۲ سوره مائده گوید : 🕋تعاونوا علی البر و التقوی در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، استقلال ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست. السلام @darshainabazqoran
💎 آیت الله جوادی آملی: حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است: 1⃣ نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که است 2⃣ نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که اوست 3⃣ نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که اوست .که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد 👈روح و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن. السلام @darshainabazqoran
💠 صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: 🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه» 🔹 کسی كه صدای را در اول وقت بشنود و بی دليل خود را به تأخير اندازد (یا در شركت نكند)نماز او نماز كامل نيست» 📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵. @darshainabazqoran
📖شرح حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) ✅راه جذب دل‌ها، منتقل کردن سخن نیک اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 💠رهبر انقلاب: امام علی‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهل‌بیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱) 🔸برای گسترش معارف اهل‌بیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهل‌بیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسان‌شناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه می‌اندازد. ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ١) معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص ۱۸۰ علیه السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دامن آلوده و روی سیاه آورده‌ام🍂 یا امام رضا به تو پناه آورده‌ام💔😭 علیه السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در ایاک نعبد و ایاک نستعین، یکی از وجوهی که در (ایاک) بر خطاب (نعبد) وجود دارد اهمیت، شرافت و اصالت مخاطب نسبت به متکلم و خطاب است. زیرا مخاطب (خداوند) از ابتدا موجود بوده و وجود متکلم و خطاب، از وجود مخاطب است پس اصل بر مخاطب است. @darshainabazqoran
⚜توفیق شخص به انجام هر عمل نیک مانند عبادت، توبه یا درس خواندن، حاصلِ دو نعمت است: 1⃣ توفیق انجام عمل 2⃣دستیابی به نتیجه عمل (مانند بهشت) لذا رسیدن به بهشت نیز ناشی از حقی برای عابد نیست بلکه خود، نعمتی از جانب خداست و نیاز به حمد دارد. ♦️انسان در هر توفیق، میان دو_نعمت قرار دارد که یکی انجام آن کار و دیگری پذیرش آن از سوی خدا و اعطای پاداش است اما چون انسان تنها خود را میبیند به این نعمات پی نمی برد اما اگر انسان خود را ندید، تنها نعمتهای خداوند را خواهد دید که همه چیز را فراگرفته اند و جایی برای استحقاق انسان باقی نمانده است. 🕋ما بکم من نعمةٍ فمن الله 💢 بین خدا و انسان، تنها خود انسان حجاب است و نه هیچ چیز دیگر. @darshainabazqoran
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُچرا من میگویم نعبد و نستعین در حالی که من یک نفرم چرا جمع به کار رفته است؟جواب: ۱. اساس عبادت، به ويژه نماز بر پاية جمع و جماعت است یعنی اصل این بود (قبلا زمان رسول الله (صلی الله علیه وآله))که نماز به جماعت برگذار میشد لذا نعبد و نستعین میگوییم (که متاسفانه ما به این اصل(نماز جامعت)خیلی بی تفاوتیم) ۲خداوند در سوره نحل آیه ۱۲۰:إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ میفرماید یک شخص مومن مثل حضرت ابراهیم علیه السلام یک نفر نیست بلکه یک ملت است مومن یک نفر نیست لذا شاید در نماز جمع بکار برده شده است حتی میشود به عنوان موید یا حتی دلیل در آیاتی که میفرماید👇👇 یا ایها النبی حرّض المؤمنین علی القتال ان یکن منکم عشرونَ صابرون یغلبوا مأتین و ان یکن منکم مائة یغلبوا الفاً من الّذین کفروا بانهّم قوم لا یفقهون...؛ «ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ تشویق کن! هر گاه بیست نفر از شما باشند بر دویست نفر غلبه می کند و اگر صد تن باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شده اند، پیروز می گردند؛ چرا که آنان گروهی اند که نمی فهمند. اکنون خداوند به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعف است. بنابراین هر گاه یکصد نفر مقاوم از شما باشند، بر دویست نفر چیره می شوند. و اگر هزار نفر باشند، به اذن الهی بر دو هزار تن غلبه خواهند کرد. (سوره انفال، آیات 65 و 66) ✅پس مومن اگر مومن باشد همیشه باید از او ترسید @darshainabazqoran