eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو منو رها کنی کجا برم کجا برم بامداحی کربلایی علیه السلام علیه السلام صلی الله علیه وآله @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ ◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ ◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدىٰ وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقىٰ ▫️سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند ولی خدا ▫️سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجّت خدا ▫️سلام بر تو ای امام هدایت و دستاویز استوارتر 📚زیارت کوتاه و مختصر امام هشتم @darshainabazqoran
💠 یکی از فواید" ایاک نعبد" این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد! لذا خدا تنها اطاعت از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه عبادت آنها را. ♦️ در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود. 🔸 در آیه ۲ سوره مائده گوید : 🕋تعاونوا علی البر و التقوی در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، استقلال ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست. السلام @darshainabazqoran
💎 آیت الله جوادی آملی: حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است: 1⃣ نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که است 2⃣ نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که اوست 3⃣ نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که اوست .که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد 👈روح و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن. السلام @darshainabazqoran
💠 صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: 🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه» 🔹 کسی كه صدای را در اول وقت بشنود و بی دليل خود را به تأخير اندازد (یا در شركت نكند)نماز او نماز كامل نيست» 📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵. @darshainabazqoran
📖شرح حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) ✅راه جذب دل‌ها، منتقل کردن سخن نیک اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 💠رهبر انقلاب: امام علی‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهل‌بیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱) 🔸برای گسترش معارف اهل‌بیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهل‌بیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسان‌شناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه می‌اندازد. ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ١) معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص ۱۸۰ علیه السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دامن آلوده و روی سیاه آورده‌ام🍂 یا امام رضا به تو پناه آورده‌ام💔😭 علیه السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در ایاک نعبد و ایاک نستعین، یکی از وجوهی که در (ایاک) بر خطاب (نعبد) وجود دارد اهمیت، شرافت و اصالت مخاطب نسبت به متکلم و خطاب است. زیرا مخاطب (خداوند) از ابتدا موجود بوده و وجود متکلم و خطاب، از وجود مخاطب است پس اصل بر مخاطب است. @darshainabazqoran
⚜توفیق شخص به انجام هر عمل نیک مانند عبادت، توبه یا درس خواندن، حاصلِ دو نعمت است: 1⃣ توفیق انجام عمل 2⃣دستیابی به نتیجه عمل (مانند بهشت) لذا رسیدن به بهشت نیز ناشی از حقی برای عابد نیست بلکه خود، نعمتی از جانب خداست و نیاز به حمد دارد. ♦️انسان در هر توفیق، میان دو_نعمت قرار دارد که یکی انجام آن کار و دیگری پذیرش آن از سوی خدا و اعطای پاداش است اما چون انسان تنها خود را میبیند به این نعمات پی نمی برد اما اگر انسان خود را ندید، تنها نعمتهای خداوند را خواهد دید که همه چیز را فراگرفته اند و جایی برای استحقاق انسان باقی نمانده است. 🕋ما بکم من نعمةٍ فمن الله 💢 بین خدا و انسان، تنها خود انسان حجاب است و نه هیچ چیز دیگر. @darshainabazqoran
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُچرا من میگویم نعبد و نستعین در حالی که من یک نفرم چرا جمع به کار رفته است؟جواب: ۱. اساس عبادت، به ويژه نماز بر پاية جمع و جماعت است یعنی اصل این بود (قبلا زمان رسول الله (صلی الله علیه وآله))که نماز به جماعت برگذار میشد لذا نعبد و نستعین میگوییم (که متاسفانه ما به این اصل(نماز جامعت)خیلی بی تفاوتیم) ۲خداوند در سوره نحل آیه ۱۲۰:إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ میفرماید یک شخص مومن مثل حضرت ابراهیم علیه السلام یک نفر نیست بلکه یک ملت است مومن یک نفر نیست لذا شاید در نماز جمع بکار برده شده است حتی میشود به عنوان موید یا حتی دلیل در آیاتی که میفرماید👇👇 یا ایها النبی حرّض المؤمنین علی القتال ان یکن منکم عشرونَ صابرون یغلبوا مأتین و ان یکن منکم مائة یغلبوا الفاً من الّذین کفروا بانهّم قوم لا یفقهون...؛ «ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ تشویق کن! هر گاه بیست نفر از شما باشند بر دویست نفر غلبه می کند و اگر صد تن باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شده اند، پیروز می گردند؛ چرا که آنان گروهی اند که نمی فهمند. اکنون خداوند به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعف است. بنابراین هر گاه یکصد نفر مقاوم از شما باشند، بر دویست نفر چیره می شوند. و اگر هزار نفر باشند، به اذن الهی بر دو هزار تن غلبه خواهند کرد. (سوره انفال، آیات 65 و 66) ✅پس مومن اگر مومن باشد همیشه باید از او ترسید @darshainabazqoran
🔘چرا ایاک نعبد و عبادت تنها برای خداست؟ ▫️ او یگانه الله، ، رحیم و مالک روز جزاست. هر کدام ازین ها بصورت مستقل دلیل بر این است که تنها باید کسی که این صفات را دارد عبادت کرد. خدا یگانه وجود مطلق و کمال محض است و باقی موجودات در طول وجود خدایند و هر اثری که می گذارند به خواست و اراده خداست لذا تنها باید او را پرستید و تنها از او کمک خواست. 🌐 مقام استعانت پایینتر از مقام توکل و مقام توکل پایین تر از مقام تفویض و تسلیم است. ♦️مستعین کسی است که کاری می کند و تنها از خدا مدد میگیرد. ♦️ متوکل خواسته ای دارد و انجام آنرا از خدا میخواهد 🔅اما مفوض و تسلیم، کسی است که هیچ خواسته ای نیز ندارد و به خدا میگوید: هر چه تو بخواهی. 💠 کسی بینش_توحیدی دارد که در کارهای خود و اتفاقات اطرافش اولین چیزی که به فکر آن می افتد خداست و لذا همه چیز را آیت و نشانه وجود و فعل خدا میداند. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
✅ بینش توحیدی این است که جهان امکان، سپاهیان حقند و او هر جا بخواهد سپاهش را اعزام می کند و هر جا بخواهد فرمان توقف می دهد. 🕋 هو الذی ایّدک بنصره و بالمومنین 🔸هر زمان که در کارهایمان اولین فکرمان خدا بود دعایمان براورده میشود لذا گفته اند به ستم دیده ظلم نکنید زیرا اولین فکرش خداست و آهی میکشد که دامان انسان را میگیرد. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
💢 اگر کاری را هم برای خدا و هم برای دیگری انجام دادیم خداوند همه آن کار را برای همان دیگری محسوب میکند زیرا این با سازگار نیست و خدا چیزی جز اعمال خالص را نمی پذیرد. 🔴 اگر انسان با اندک سختی و مشکل دست از دین و عبادت برداشت نشان از آن است که دین را برای میخواهد. این شخص، آخرت را که در دین، اصل است همان ابتدا از دست داده و اگر مشکلش هم حل نشود دنیا را نیز بدست نیاورده و به چیزی نمیرسد و لذا از خاسران حقیقی است. 💠هیچ رزقی بالاتر از توحید نیست. ⛔️ نباید دعا را برای رسیدن به رزق دنیوی خواند بلکه باید رزق توحید خواست چون اگر توحید بدست آمد تمام نعمت های دیگر نیز بدست می آید. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
🌐 اهدنا الصراط المستقیم ⭐️اهدنا الصراط المستقیم یعنی خدایا توفیق راه رفتن در مسیر مستقیم را به من بده، نه اینکه راه درست و غلط و احکام حلال و حرام را نشانم بده. چون خدا احکام را برای تمام انسانها گفته اما توفیق طی طریق، تنها برای مومنان است. 🔅سوره شوری /۵۲و۵۳ 🕋 وَکَذَ لِکَ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا کُنتَ تَدْرِى مَا الْکِتَابُ وَلَا الْإِیمَانُ وَلَکِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّکَ لَتَهْدِى إِلَى‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ‏🔅 صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِى لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الاموُر🔅 آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
💠 دونوع هدایت داریم : 1⃣ هدایت تشریعی: خدا احکام حرام و حلال و غیره را از طریق قرآن و پیامبران به انسان داده تا راه درست را دریابد و انتخاب کند. 2⃣ هدایت تکوینی: خدا گرایش و بینش و هوش و سایر وسایل را برای انسان فراهم کند تا انسان راه را براحتی طی کند. ♦️هدایت تکوینی اتفاق نمی افتد مگر پس از اینکه انسان کمی از راه را خود، با اراده طی کند. هدایت تکوینی تنها در حد توفیق است تا طی راه، آسان شود وگرنه اجباری در کار نیست. ⚠️پند مهم👈 در نهج البلاغه علی علیه‌السّلام به فرزندش میگوید: پسرکم، در مجلس، چیزی نگویی که بقیه را بخندانی! با این کار خود را سبک و کوچک نکن. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐ب جای «اهدنی»می گوییم «اهدنا» "ما را هدایت کن " پس هدایت را تنها برای خود نمی خواهیم بلکه برای همه میخواهیم زیرا همگان باید به یک سمت حرکت کنند تا اختلاف بین راه افراد پیش نیاید و همه راحت راه را طی کنند. 🔹این هدایت، تکوینی است نه تشریعی چون صالحان نیز می گویند اهدنا! 🔰 بحث در مورد «صراط مستقیم» 🔅صراط یعنی راه که یا مستقیم است یا معوج و دارای اختلافات. 🔸خداوند در سوره انعام، صراة را «دین» و در سوره حجر «امام» معرفی کرده است که هر دو به معنای بزرگراهند. 💠خدا میگوید صراط مستقیم همان دین و راه ابراهیم حنیف است. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
❓چرا صراط نیاز است؟🤔 🔸انسان ذاتاً سالک و رونده است پس نمی ماند که بپوسد. اگر سالک است هدف میخواهد که خداست. چون هدف نامحدود است پس راههای رسیدن به آن هم نامحدود است. پس تمام راهها بدون شک به خدا میرسد 👌👈اما یک راه 👈به خدای غفار و بخشنده . و دیگری👈 به خدای قهار و انتقام گیر. 💠پس راه فراری از رسیدن به خدا نیست اما انسان باید راهی را برود که به خدای رحیم برسد! ✅ صراط مستقیم، محفوظ است و خدا، حافظِ آن است پس جز یک بزرگراه، راه دیگری نیست اما شیطان 😈میتواند افرادِ درراه را منحرف کند. ⚜راه مستقیم، روشن و معلوم است و قابل طی کردن. یک سر این بزرگراه در دست خداست و سر دیگر در فطرت هر انسان. پس اگر گاهی انسان می گوید راه را نمیداند بدین معناست که راهی را که درست است و میداند را نمیخواهد طی کند! @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا