eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 اهدنا الصراط المستقیم ⭐️اهدنا الصراط المستقیم یعنی خدایا توفیق راه رفتن در مسیر مستقیم را به من بده، نه اینکه راه درست و غلط و احکام حلال و حرام را نشانم بده. چون خدا احکام را برای تمام انسانها گفته اما توفیق طی طریق، تنها برای مومنان است. 🔅سوره شوری /۵۲و۵۳ 🕋 وَکَذَ لِکَ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا کُنتَ تَدْرِى مَا الْکِتَابُ وَلَا الْإِیمَانُ وَلَکِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّکَ لَتَهْدِى إِلَى‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ‏🔅 صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِى لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الاموُر🔅 آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
💠 دونوع هدایت داریم : 1⃣ هدایت تشریعی: خدا احکام حرام و حلال و غیره را از طریق قرآن و پیامبران به انسان داده تا راه درست را دریابد و انتخاب کند. 2⃣ هدایت تکوینی: خدا گرایش و بینش و هوش و سایر وسایل را برای انسان فراهم کند تا انسان راه را براحتی طی کند. ♦️هدایت تکوینی اتفاق نمی افتد مگر پس از اینکه انسان کمی از راه را خود، با اراده طی کند. هدایت تکوینی تنها در حد توفیق است تا طی راه، آسان شود وگرنه اجباری در کار نیست. ⚠️پند مهم👈 در نهج البلاغه علی علیه‌السّلام به فرزندش میگوید: پسرکم، در مجلس، چیزی نگویی که بقیه را بخندانی! با این کار خود را سبک و کوچک نکن. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐ب جای «اهدنی»می گوییم «اهدنا» "ما را هدایت کن " پس هدایت را تنها برای خود نمی خواهیم بلکه برای همه میخواهیم زیرا همگان باید به یک سمت حرکت کنند تا اختلاف بین راه افراد پیش نیاید و همه راحت راه را طی کنند. 🔹این هدایت، تکوینی است نه تشریعی چون صالحان نیز می گویند اهدنا! 🔰 بحث در مورد «صراط مستقیم» 🔅صراط یعنی راه که یا مستقیم است یا معوج و دارای اختلافات. 🔸خداوند در سوره انعام، صراة را «دین» و در سوره حجر «امام» معرفی کرده است که هر دو به معنای بزرگراهند. 💠خدا میگوید صراط مستقیم همان دین و راه ابراهیم حنیف است. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
❓چرا صراط نیاز است؟🤔 🔸انسان ذاتاً سالک و رونده است پس نمی ماند که بپوسد. اگر سالک است هدف میخواهد که خداست. چون هدف نامحدود است پس راههای رسیدن به آن هم نامحدود است. پس تمام راهها بدون شک به خدا میرسد 👌👈اما یک راه 👈به خدای غفار و بخشنده . و دیگری👈 به خدای قهار و انتقام گیر. 💠پس راه فراری از رسیدن به خدا نیست اما انسان باید راهی را برود که به خدای رحیم برسد! ✅ صراط مستقیم، محفوظ است و خدا، حافظِ آن است پس جز یک بزرگراه، راه دیگری نیست اما شیطان 😈میتواند افرادِ درراه را منحرف کند. ⚜راه مستقیم، روشن و معلوم است و قابل طی کردن. یک سر این بزرگراه در دست خداست و سر دیگر در فطرت هر انسان. پس اگر گاهی انسان می گوید راه را نمیداند بدین معناست که راهی را که درست است و میداند را نمیخواهد طی کند! @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراة در «اهدنا الصراط المستقیم» تنها یکیست . ♦️اما در سوره عنکبوت خداوند گوید: 🕋 الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا یعنی خداوند، و راههایی دارد پس راههای خدا متعدد است. حال سوال👇👇👇 ❓آیا بین آن وحدت صراط با این تعدد سُبُل، اختلاف است؟ ✅خیر، دو جواب دارد: 1⃣ سبل یا راههای خدا، همان راههای فرعیست که به بزرگراه صراط مستقیم میرسند. 2⃣یا اینکه صراط مستقیم با وحدت و گستردگی خود، این راههای فرعی را نیز در بر دارد. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
🔴 چرا صراط مستقیم، تعددپذیر و کثرت بردار نیست؟ 🔶 چون به فرموده قرآن، آنچه از خداست یا به سوی خداست، واحد است و اختلاف و تعارض نمیپذیرد اگرچه در ظاهر و متعدد باشند اما در باطن همه یک چیز واحدند. اما اگر چیزی از غیر خدا باشد حتما تعدد پذیر و دارای اختلاف است. لذا سبل و راههای خدا در معنا همگی یکی هستند و در مستقیمند. بدین صورت قرآن میفرماید: "بهشتیان در بهشت هم با هم اختلافی ندارند و همگی حمد خدا می کنند اما جهنمیان در جهنم با هم اختلاف دارند." آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
صراط مستقیم در قرآن گاهی یک مسیر عمودی پایین به بالا تصویر شده و گاهی یک مسیر افقی. ♦️شعیب پیامبر، در قرآن میفرماید: «بر سر راه مردم ننشینید» یعنی همانند راهزنان، مانع مردم در مسیرشان به خدا نشوید. پس انسان هم مانند شیطان میتواند راهزن انسان باشد اما این زمانیست که انسان، خودش در مسیر خدا بوده و پس از سقوط دیگر توبه اش هم پذیرفته نمیشود لذا بر سر راه میماند تا جلوی دیگران را نیز بگیرد. اما مورد قبول خدا برای این شخص هم سخت است چون خدا در قرآن گوید این شخص باید ۳ کار بکند: 🔸 اول 🔸 دوم کارهایش 🔶 سوم اشتباهاتش در حضور مردم تا مردم بدانند راه او اشتباه بوده و گمراه نشوند. @darshainabazqoran
تلاوت_تاریخی_و_بهشتی_استاد_عبدالباسط.mp3
733.4K
تلاوت بسیار زیبای و دلنشین سوره ی مبارکه حمد استاد   @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم ❓گر صراط مستقیم راهی برای همگان است پس چرا به سالکان استناد شده 👈صراط الذین انعمت علیهم؟ ✳️ چون رونده، سالک است. سالک است که با رفتن و حرکت کردن، راه مستقیم را می سازد. 🔺مسافت و هر صفت کمی و کیفی دیگری، ابتدائاً بالقوه هستند و اشیا با حرکت کمی و کیفی خود، آن صفت را از قوه به فعل در می آورد، آنگاه با آن متحد شده و موصوف به آن وصف شده، میشود نخل بزرگ یا سیب خوش طعم😋. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
در آیه ۱۵ سوره حدید آمده که مصیر گنهکاران، جهنم♨️ است. 🕋هی [جهنم] مولاکم و بئس المصیر 👈مصیر با «ص» یعنی صیرورت و شدن. 🔸یعنی گنهکاران، خود میشوند جهنم و آتش جهنم. نه اینکه تنها به سمت و مسیر جهنم حرکت کنند و جهنم جدای از انسان باشد. 🔹در انسان نیز آنچه در نفس اوست بواسطه علم و اراده ایجاد میشود و به آن موصوف میشود. 🔹حال اگر بواسطه تکرار، آن صفت برای شخص ملکه شد، شخص با صفت متحد شده و جدا شدنش سخت میشود. 🔺حس ، تنها توالی علت و معلولها را درک میگند و از فهم ذات اشیا و صفات ناتوان است. 🔺حس نمیتواند بگوید که گرما، ذات آتش است اما چون هر جا آتش دیده، گرما را نیز حس کرده پس ذات آتش را گرما زا میداند لذا معجزه ای مانند سرد شدن آتش بر ابراهیم، تنها خِرَق و تغییر در عادت است نه اینکه ذات شیء عوض شود. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
👌ارزشمندترین کارها، سخت ترینشان است و سخت ترین کار، نیت است چون نیت و اراده انجام عمل، کار هر کسی نیست. مثلا نیت در نماز یعنی لحظه ای از یاد خدا در نماز جدا نشوی و به فکر چیز دیگری نیفتی. ⚪️اگر ثواب هر عملی را ۱۰ بخش کنیم ۹ بخش برای نیت است و تنها یک قسمت برای خود عمل. 🔷"نیت المؤمن خیرٌ من عمله " ✅نیت، متحد با نفس میشود اما انسان با عملش یکی نمیشود. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
🔺انسان با علم و معرفت یکی میشود، نه با معلوم. مثلا کسی که ویژگی های درخت را فهمید گیاه شناس میشود نه گیاه. عارف با عرفان یکی میشود نه به معروف (آنچه شناخته میشود). ✅ لذا در قیامت انسان گناهکار تنها به قیافه و صورت تبدیل به خوک و خنزیر نمیشود بلکه ذاتا تبدیل به خنزیر میشود زیرا فرق انسان و حیوان در و استفاده از عقل در تشخیص درست و نادرست است و اگر انسان عقلش را به تبعیت هوس و نفس دراورد ذاتا به حیوان و پایینتر از آن تبدیل شده است اما در دنیا در قیافه این حیوان شدن مشخص نیست که در آخرت چه صورتاً و چه ذاتاً حیوان میشود 🕋 کالانعام بل هم اضلّ . آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علی المحامی بلا معین سلام بر آن مدافع بی یاور یا صاحب الزمان! سلام بر تو که مانند جدت یاور همه ای ولی یاری نداری @darshainabazqoran
سلام برصاحب الزمان @darshainabazqoran
🚩 هر جمعه، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آینه ی قرآن 📝جزء اول /سوره بقره آیه ۳ 🕋 الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ . در برخی از روایات «ایمان به مهدی علیه السلام» از امور غیبی دانسته شده است؛ اموری که ایمان به آنها بر اساس آیه سوم سوره بقره از نشانه های «پرهیزکاران» دانسته شده است. جابر بن عبدالله انصاري از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم چنين نقل مي‏کند که فرمود: « خوشا به حال صبرکنندگان در زمان غيبت قائم. خوشا به حال کساني که بر محبت ائمه دوازده ‏گانه پا بر جا می ‏مانند همانها هستند که خداوند در کتاب خود قرآن اين چنين وصفشان نموده «آنانکه به غيب ايمان آورند»./ کفایه الاثر، ص۶۰ همچنین امام صادق علیه السلام نیز در پاسخ شخصی که از آیه مذکور سوال نمود، فرمودند: «متقيان شيعيان علي عليه‏ السلام هستند و غيب همان حجت(عج) پوشيده از نظرهاست» 📗 کمال الدین، ج۲، ص۳۴۰ @darshainabazqoran
صدا ڪردنت سخت نیست من سختش ڪردہ ام 🌿اَدْعوُكَ ياسَيدي بِلِسان قَدْ اَخْرَسَه ذَنْبُه مي‌خوانمت آقاے من امابا زبانے كہ گناه لالش كرده 😔 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا