💠سوره مبارکهاي که معروف به سوره «إخلاص» است و اين گونه از تعبيرها و علّّمها «علم بالغلبة» است،
🔸 تقريباً نسَبنامه ذات اقدس الهي است که بينسب است بيشناسنامه است، زيرا غيب مطلق قابل شناخت نيست و نسببردار نيست.
🔸طبق نقلي که شده گروهي از يهوديها از وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) سؤال کردند درخواست کردند که :
💢«أنْسُبْ لَنَا رَبَّكَ»! نگفتند «ربّ العالمين»! يا «ربّنا»! چون وجود مبارک حضرت که داعيه نبوت داشت آنها فکر ميکردند که مطلب جديدي در باب نبوت و توحيد و مانند آن است؛ در حالي که حضرت براساس👈 ﴿مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ﴾
♦️تصديق کننده حرف همه انبيا است به اضافه اينکه مهيمن بر همه کتب و صحف و ره آورد همه انبياي الهي است
⭐️ چون خاتِم و خاتَم سلسله نبوت است و مصدّق تمام کلمات و صحف و رهآورد انبياي پيشين(عليهم الصلاة و عليهم السلام) است و مکمّل همه آنهاست؛ لذا اين کلمه (مهيمن) مخصوص آن حضرت است.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
♦️بعد از آن سؤال، اين سوره مبارکه نازل شد که بگو :
🕋 هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ؛ گرچه قبلاً نام مبارک «الله» برده شد به حسب ظاهر (هُوَ) به او برميگردد، اما در موارد ديگر اين ضمير (هُوَ) بدون ذکر مرجع آمده است.
💠سرّش آن است که غيب مطلق نيازي به سبق ذکر ندارد و اصلاً (هُوَ)که ضمير غايب است در درجه اُولي شايستهتر از هر مرجعي، آن غيب مطلق است. آن غيب مطلق نيازي به ذکر سابق ندارد تا ما بگوييم اين ضمير به چه برميگردد.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
(قل هوَ) آن غيب مطلق 👈 اللَّهُ است .
🔸در بين اسماي حسناي الهي گفتند : الرَّحْمنُ هم شبيه به اللَّه است .
♦️ اما اللَّهُ مزيتي دارد که هيچ اسمي واجد آن مزيت نيست.
♦️ اللَّهُ نعت هيچ اسمي قرار نميگيرد منعوت ميشود.
♦️ براي اللَّه اوصافي ذکر ميکنند، اما (اللَّهُ )صفت چيزي نيست.
🔸 مشابه اين را درباره الرَّحْمنُ هم گفته شد و گفتند،🔻 ولي آن الرَّحْمنُ به هر حال وصف اللَّه و خصيصه اللَّه را دارا نيست.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
💠بگو (هُوَ) آن غيب مطلق ،نام بالغلبه او👈
اللَّه است، نه نام علم مصطلح که اين اللَّه براي او وضع شده باشد، مثل اينکه زيد براي شخصي و عمرو براي شخصي ديگر وضع شده است.
♦️ او اللَّه است که همه عقول درباره او متحير است
♦️ و او أَحَدٌ است.
⚜ (أَحَدٌ) با «واحد» خيلي فرق دارد.
🔸اگر ما گفتيم "ما جائني أحد" کسي نيامد، نه يک نفر آمد نه دو نفر نه بيشتر. اگر يک نفر نيامده باشد درست است دو نفر نيامده باشند درست است و همچنين، أحدي نيامد.
🔶 اما اگر بگوييم "ما جائني واحد" يک نفر نيامد، ولي اگر دو نفر باهم آمده باشند اين "ما جائني واحد" صادق نيست، براي اينکه "ما جائني واحد" آن را نفي نميکند؛ يعني يک نفر نيامده است، ممکن است دو نفر يا بيشتر آمده باشند.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran