eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرض سلام وادب خدمت بزرگواران گرامی ،دنبال می‌کنیم ادامه تفسیر سوره توحید را .
شهر پاسخ 🌍
💠بگو (هُوَ) آن غيب مطلق ،نام بالغلبه او👈 اللَّه است، نه نام علم مصطلح که اين اللَّه براي او وضع شده
💠پس «واحد» با (أَحَدٌ)اين خصيصه را دارد وقتي گفتيم او (أَحَد) است👈 يعني هيچ مشابهي نخواهد داشت. ، 🕋 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ 👈 اين أحديت مخصوص اوست،. 🔸 او (اللَّه) است و اين اللَّه بودن او با أحديتش آميخته است  🕋 هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ با اينکه نام مبارک (اللَّه)برده شد با اينکه نيازي به اسم ظاهر نبود به جاي اينکه بفرمايد «هو الصمد»، فرمود:  🕋 اللَّهُ الصَّمَدُ نام مبارک را دوباره ذکر کردند به جهت اهميت مطلب، اسم ظاهر جاي ضمير نشست، گرچه ضمير مي‌توانست کافي باشد (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) «هو الصمد»! اما نفرمود «هو الصمد»؛ فرمود ،(الله الصمد ) به جهت اهميت مطلب واهتمام به معرفی ذات اقدس الهی که قابل تعریف نیست مگر در حدی که بشر بفهمد . @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آنچه در الوهيت مسيحيت بود الوهيت يهوديت بود 👈(عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ )بود، (الْمَسيحُ ابْنُ اللَّهِ) بود. 🔸 افکاري که يهوديت و مسيحيت داشتند آلوده بود با تثنيه يهوديت و تثليث مسيحيت (لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا) که خدا (ثالِثُ ثَلاثَةٍ) و مانند آن. براي ابطال تثنيه يهود و تثليث مسيحيت و همچنين پيوندها و پيرايه‌هاي جاهليت که فرشته‌ها را «بنات الله» مي‌دانستند فرمودند:  🕋 لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ نه والد بود نه مولود، نه از کسي زاييد نه کسي از او زاييد، نه پدر کسي بود نه پسر کسي. نه تنها پدر کسي نبود و پسر کسي نبود، همتايي هم ندارد کسي همتاي او نيست، کسي از او زاييده نشد و کسي او را نزاييد و کسي همتاي او نيست. 💢 اگر والد داشته باشد 👈«کان له والد» 💢 اگر ولد داشته باشد 👈«کان له ولد» اگر همتا داشته باشد 👈«کان له کفو و يکون له کفو». 🔅فرمود نه منشأ قابلي داشت و نه همتاي مماثل 👈وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ، اين نکره در سياق نفي مفيد عموم است احدي همتاي او نيست. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 بنابراين مي‌شود يک حقيقت واجب بالذات نامتناهي. ⁉️چرا صمد است؟ 🔸براي اينکه خود به هيچ چيز نيازمند نيست، يک . 🔶 ماسواي او همه نيازمند هستند، دو؛ 🔸 تنها نيازمند به او هستند، سه؛ 🔶 او صمد و مصمود و «مقصود إليه» جميع ماسوا است «بالقول المطلق». ☑️ اگر مصمود است مقصود است و جميع ماسوا به او نيازمندند👇👇 🔹پس او نبايد نيازمند باشد، يک؛ 🔷همه نيازمندان را بايد شناسايي کند، دو 🔹قدرت انجام نيازهاي جميع نيازمندها را بايد داشته باشد، سه 🔹 تا بشود صمد مطلق، چهار ♦️ لذا فرمود او «بالقول المطلق» صمد مطلق است. ✳️چنين موجودي بايد واجب بالذات باشد، يک؛✳️ اين ضرورتش ضرورت ذاتي باشد، دو ✳️از ضرورت ذاتي که بالاتر برويم مي‌بينيم که ضرورت ذاتي «مادام الذات» دارد و شيئي که نامتناهي است «مادام» برنمي‌دارد، از ضرورت ذاتي بايد به ضرورت ازلي منتقل بشويم که او به ضرورت ازلي موجود است. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدینه رسید از ره و من چشم به راهم چون مهر برآیی ز دل شام سیاهم خشک است کویر دلم و تشنهٔ عشق است عمریست که در حسرت یک جرعه نگاهم سلام 💐 صبح آدینه‌تون مهدوی @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠هرجمعه یک آیه درباره امام زمان(عج) 📝جزء سوم /سوره آل عمران آیه٨٣ 🕋« وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْها وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ » 📖« آیا کفار غیر دین خدا را خواستارند؟ در حالی که هر که در آسمان ها وزمین است از روی رغبت یا کراهت در برابر او تسلیم است، وهمه به سوی او بازگردانده می شوند». 🔹امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند عدل را در میان مردم برقرار می‌سازد و جور و ستم در زمان او برطرف می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد. در زمان او زمین برکات خود را بیرون می‌کند و قائم (عج) هر حق را به اصحابش برمی‌گرداند. 🔸در ظهور او تمام مردم روی زمین دین اسلام را خواهند پذیرفت و این آیه‌ی شریفه: 🕋 وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ مصداق پیدا خواهد کرد. 📚بحارالانوار ،ج ۵۲،ص۳۳۸/الارشاد،ج۲،ص۳۸۴ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠💠 💠💠 💠 ⚜ خیرات وجود حضرت صاحب الأمر«عج»: ◀️ عقل های ما کوتاه و اندیشه های ما پایین تر است از اینکه آنها را درک کنیم، که جز اندکی از علم داده نشده ایم، ولی هرکس به قدر فهم و هر مؤمنی به اندازه سهم خود مطلب را در می یابد. هر که معرفتش نسبت به خیرات وجود شریف آن جناب بیشتر باشد، دعا کردن در نظر او مهمّ تر است، زیرا که اهتمام و کوشش در دعا از کمال محبّت و دوستی سرچشمه می گیرد، و کمال محبّت از کمال معرفت حاصل می شود و این یکی از وجوه شدّت اهتمام ائمه«ع» در دعا کردن برای آن جناب و درخواست تعجیل فرجش از درگاه خداوند می باشد. ♦️ نتیجه اینکه: دوستی و محبّت و ولای ما نسبت به آن حضرت موجب اهتمام و کوشش ما در دعا برای فرجش می باشد، که بیشتر و پیش تر از دعا کردن برای خودمان و آنچه مربوط به ما است لازم است برای آن جناب دعا کنیم ان شاء الله تعالی. 💠 💠💠 💠💠💠 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 راز صلح امام حسن و غیبت امام زمان 🌿...عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَقِيصَا قَالَ: لَمَّا صَالَحَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ دَخَلَ عَلَيْهِ اَلنَّاسُ فَلاَمَهُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَيْعَتِهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «وَيْحَكُمْ مَا تَدْرُونَ مَا عَمِلْتُ وَ اَللَّهِ لَلَّذِي عَمِلْتُ لِشِيعَتِي خَيْرٌ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ أَوْ غَرَبَتْ أَ لاَ تَعْلَمُونَ أَنِّي إِمَامُكُمْ وَ مُفْتَرَضُ اَلطَّاعَةِ عَلَيْكُمْ وَ أَحَدُ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ بِنَصٍّ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ عَلَيَّ؟» قَالُوا: بَلَى. قَالَ: «أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّ اَلْخَضِرَ لَمَّا خَرَقَ اَلسَّفِينَةَ وَ أَقَامَ اَلْجِدَارَ وَ قَتَلَ اَلْغُلاَمَ كَانَ ذَلِكَ سَخَطاً لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذْ خَفِيَ عَلَيْهِ وَجْهُ اَلْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ وَ كَانَ ذَلِكَ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ حِكْمَةً وَ صَوَاباً؟ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ مَا مِنَّا أَحَدٌ إِلاَّ يَقَعُ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ إِلاَّ اَلْقَائِمُ عج اَلَّذِي يُصَلِّي خَلْفَهُ رُوحُ اَللَّهِ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ؟ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُخْفِي وِلاَدَتَهُ وَ يُغَيِّبُ شَخْصَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ إِذَا خَرَجَ. ذَاكَ اَلتَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ أَخِي اَلْحُسَيْنِ اِبْنُ سَيِّدَةِ اَلْإِمَاءِ يُطِيلُ اَللَّهُ عُمُرَهُ فِي غَيْبَتِهِ ثُمَّ يُظْهِرُهُ بِقُدْرَتِهِ فِي صُورَةِ شَابٍّ دُونَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ذَلِكَ لِيُعْلَمَ أَنَّ اَللّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.» 📚الاحتجاج، ج۲، ص۲۸۹ 🌿از ابوسعید عقیصا نقل شده است: 💠وقتی حسن بن علی بن ابی‌طالب (علیهم‌السلام) با معاویه بن ابی‌سفیان صلح کرد، مردم نزد ایشان آمدند و بعضی‌شان ایشان را به‌خاطر بیعتشان ملامت می‌کردند. ⚪️حضرت فرمودند:👇👇👇 @darshainabazqoran
♦️«وای بر شما! نمی‌فهمید که من چه کردم! به خدا قسم، کاری که من برای شیعیانم کردم، بهتر از هر آن‌چیزی است که خورشید بر آن تابیده یا غروب کرده است. مگر نمی‌دانید که من امام شما هستم، اطاعتم بر شما واجب است و به فرموده رسول خدا، یکی از آن دو سرور جوانان اهل بهشت هستم؟» 🔅گفتند: بله (قبول داریم) 💠حضرت فرمودند: «مگر نمی‌دانید که خضر (علیه‌السلام) وقتی آن کشتی را سوراخ کرد و آن دیوار را استوار ساخت و آن جوان را کشت، این کار برای موسی بن عمران (علیه‌السلام) ناخوش‌آیند بود؛ چراکه وجه حکمت آن کارها بر او پوشیده بود، درحالی‌که آن کارها نزد خداوند (تعالی‌ذکره) حکمت و صواب بود؟ مگر نمی‌دانید هیچ‌یک از ما اهل‌بیت نیست، مگراین‌که بیعت با طاغوت زمانش بر گردنش است، به‌جز حضرت قائم (عجل‌الله‌فرجه) که روح‌الله عیسی‌بن‌مریم پشت او نماز می‌خواند؟ پس به‌راستی که خداوند (عزّوجلّ) ولادت او را مخفی می‌کند و شخص او را غایب می‌نماید؛ تا هنگامی که خروج می‌کند، بیعت هیچ‌کس بر گردنش نباشد. او نهمین فرزند از اولاد برادرم حسین پسر بانوی کنیزان (حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها) است که خداوند عمر او را در زمان غیبتش طولانی می‌کند سپس با قدرتش او را به‌صورت جوانی زیر چهل‌ساله ظاهر می‌کند. این برای آن است که خداوند بر هر چیز تواناست.» @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاهراه ارتباط با امام زمان(عج) است شاعران وقت است کمر خم بکنید موقع پخش اذان است غزل کم بکنید 🕌حی علی الصلاه @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖دلیل عقلی بر امامت و حضور دائمی امام و حجت خدا در بین مردم 👆 ما آدم ها درجهانی پُر از روابطِ پیچیده زندگی می کنیم( مانند ارتباط با خالق، ارتباط با هم نوع، ارتباط با محیط و...)👈 این روابط، به دنبالش ضوابط هست ولی ما تسلط وشناختِ دقیق و کافی نسبت به این همه ضوابط و قوانینِ زندگی نداریم👈 خداوند و خالق هستی، این ضوابط و مقررات را از طریق حجتهای الهی برای ما آورده است 👈حجت الهی و امام معصوم، باید تاپایان زندگیِ دنیا، دربین مردم باشد چون روابط وضوابط با جزییات و پیچیدگی ها تا پایان زندگی برقرار است👈پس امامت و ولایت یک ضرورت زندگی است و ما معتقدیم الان ولی خدا، امام زمان علیه السلام حیّ و حاضر هست. @darshainabazqoran۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهر پاسخ 🌍
🌐 بنابراين مي‌شود يک حقيقت واجب بالذات نامتناهي. ⁉️چرا صمد است؟ 🔸براي اينکه خود به هيچ چيز نيازمن
🔴 فرق ضرورت ذاتي و ضرورت ازلي 👈 🔺ضرورت ذاتي 👈اين است که اين محمول براي اين موضوع ضرورت دارد «مادام الذات»؛ خواه آن ذات متناهي باشد خواه غير متناهي. 🔻اما وقتي گفتيم اين محمول ازلاً براي او ضرورت دارد،👈 متناهي را شامل نمي‌شود؛ منتها ذات اقدس الهي نسبت به گذشته ازلي است نسبت به آينده ابدي است، مجموع ازل و ابد مي‌شود سرمد، او سرمدي است. ⭐️ وقتي نامتناهي «بالقول المطلق» شد گذشته را و آينده را و حال را در بر مي‌گيرد. @darshainabazqoran
قسمت اول 💠اين گونه از لطايف از روايات اهل بيت(عليهم السلام) به خوبي استفاده مي‌شود. 🔸مرحوم صاحب وسائل(رضوان الله تعالي عليه) در کتاب شريف وسائل الشيعة  در جلد هفتم صفحه 191 باب 33 از ابواب ذکر : 🔅عنوان باب اين است که شايسته نيست ⛔️ ما بگوييم 👈«اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ء»، بايد بگوييم👈 «الله اکبر». ♦️ اگر خواستيم «الله اکبر» را تفسير کنيم، نبايد بگوييم👈 «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ء» بلکه شايسته است بگوييم: 👈«اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ»‏، اين روايت ظاهراً در صدد بيان اين کراهت فقهي و اينها نيست؛ حالا اين بزرگوار چون محدّث است و کتاب فقهي خود و روايت‌هاي فقهي خود اين دو تا روايت را ذکر مي‌کند، چنين عنواني را در باب 33 از ابواب ذکر براي آن ذکر کرده است. @darshainabazqoran
قسمت دوم 💠 براي اينکه اين دو تا روايت دو تا برهان دارند اگرچه مرجع دو تا برهان يکي است ولي با دو عبارت، اين برهان فهمانده شده است. 💢روايت اول را که از مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) با سند نقل مي‌کند، دارد که: ❇️ «جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: أَيُّ شَيْ‏ءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ»؛ خود حضرت ابتدائاً سؤال مي‌کند که «الله اکبر» يعني چه؟ آن محدّث مي‌گويد من در پاسخ امام عرض کردم: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ»؛ خدا از هر چيزي بزرگ‌تر است. امام(سلام الله عليه) فرمود: ❇️«وَ كَانَ ثَمَّ شَيْ‏ءٌ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؟ آيا در جهان و در ساختار نظام هستي غير از خدا چيزي هست که خدا از او بزرگ‌تر باشد؟(یعنی چیزی بزرگ باشه ولی خدا از آن بزرگتر باشد یعنی در مقابل خدا چیزی هست؟) @darshainabazqoran