🌐 آیات ۳ تا ۵ آداب حضور نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآله وسلم ):
🔰پیامبر "صلیاللهعلیهوآلهوسلم "که روحی لطیف داشت وفردی آزاده بوده ،در میان گروهی گرفتار شده بود که از بسیاری از مزایای اخلاقی دور بودند وبا شخصیتی یگانه چون او طوری سخن می گفتند که گویی با یک فرد عادی سخن می گویند ،در سال نهم هجرت که آن را《عام الوفود 》 می نامند ،هیئت ها و دسته های گوناگونی از قبائل اطراف برای تشرف به اسلام به مدینه می آمدند .
افراد تازه وارد ،وقت وبی وقت ،پشت در اتاق پیامبر می ایستادند ،فریاد می کشیدند که 《ای محمد بیرون بیا 》این کار علاوه براینکه استراحت رسول خدا را به هم می زد نوعی بی احترامی به شخصیتی مانند پیامبر خدا بود.
❇️از این رو ،قرآن در آیه چهارم این سوره اینگونه افراد را کم فهم و بی خرد شمرده وعمل صحیح در این موارد را در آیه پنجم بیان کرده است .
@darshainabazqoran
🔸آن حضرت نه تنها در این قسمت از آداب معاشرت ،از بیگانگان وعرب های بیابانی ناراحتی داشت ،برخی از یاران واصحاب نزدیک آن حضرت هم ادب سخن گفتن را در محضر وی مراعات نمی کردند ،
نقل شده است هیئتی به نمایندگی از قبیله 《بنی تمیم 》 وارد مدینه شد .هرکدام از ابوبکر وعمر ،شخصی را برای ملاقات با آنها معین کردند .
اختلاف آنان در تعیین آن فرد ،منجر به مشاجره و فریاد آنان در محضر پیامبر "صلی اللَّه علیه و آله و سلم "شد وباعث رنجش خاطر او شد .
برای جلوگیری از تکرار این حرکات ناشایست در محضر آن پیشوای بزرگ ،آیات دوم وسوم نازل گردید که نتیجه این عمل زشت را 《حبط》و نابودی ارزش اعمال خیر معرفی کرد .
@darshainabazqoran
💠 سزاست که بدانیم چرا این نوع بی احترامی در محضر پیامبر" صلیاللهعلیهوآله وسلم " سبب نابودی پاداش اعمال می گردد ،علت آن است که احترام در ظاهر ،حاکی از احترام باطنی نسبت به پیامبر" صلی الله علیه و آله و سلم "است وناگفته پیداست که حرکات واعمال ما ،زائیده عقیده ومراتب ایمان ماست وارتکاب چنین حرکات ناشایست وبی اعتنایی به چنین شخصیتی ،از بی اعتنایی قلبی به شخص پیامبر ومقدسات مذهبی حکایت می کند .
باید توجه داشته باشیم که این قبیل احترام ها ،به پیامبر عظیم الشان اختصاص ندارد ،بلکه همه پیشوایان اسلامی وعلما واساتید وپسران ومادران وعموم بزرگان ،شایسته اینگونه احترام ها هستند.
@darshainabazqoran
4_345835482548011514.mp3
5.1M
🔊بشنوید| به مناسبت سالروز وفات حضرت امالبنین(سلام الله علیها)
استاد فیاضبخش
🔸نقش بزرگ مادر در تربیت
🔸مقایسه نقش مادر و پدر در تربیت
🔸نکاتی درسیره امالبنین و تربیت حضرت عباس(علیه السلام)
🔸 نکاتی از حضرت عباس(علیه السلام) که تابحال نشنیدهاید.
@darshainabazqoran
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
💠 آیه ششم این سوره اشاره به این مطلب شده که ،به اخبار فاسقان اعتنا نکنید .
در شان نزول این آیه نقل شده که این آیه در باره 《 ولید بن عقبه》 نازل شده است که پیامبر "صلیاللهعلیهوآلهوسلم "اورا برای دریافت زکات از قبیله 《بنی المصطلق》اعزام کرد .
هنگامی که اهل قبیله باخبر شدند که نماینده پیامبر می آید ،با خوشحالی به استقبال او شتافتند ،ولی چون میان آنها و ولید در جهالت خصومت شدیدی بود ،تصور کرد آنها به قصد کشتن آمده اند .
🔸پس خدمت پیامبر باز گشت وعرض کرد ،آنها از پرداخت زکات خود داری کردند.
میدانیم که امتناع از پرداخت زکات ،نوعی قیام بر ضد حکومت اسلامی تلقی می شود .بنابراین ،او مدعی بود که آنها مرتد شده شده اند .پیامبر "صلی الله علیه و آله و سلم "سخت خشمگین شد وتصمیم گرفت با آنها پیکار کند .
این آیه نازل شد وبه مسلمانان دستور داد که هرگاه فاسقی خبری آورد ،در باره آن تحقیق کنید
📚تفسیر نمونه/ج ۲۲/ص۱۵۲
@darshainabazqoran
💠آیه ۷ 👈رهبری و اطاعت:
این آیه نشان می دهد که بعداز خبر "ولید" مبنی بر مرتد شدن طایفه "بنی المصطلق "جمعی از مسلمانان ساده دل و ظاهر بین به پیغمبر فشار آوردند که بر ضد این طایفه اقدام به جنگ کند .قرآن میگوید:
🔰از خوشبختی شما این است که رسول خدا درمیان شماست و رابطه او با عالم وحی برقرار است و هرگاه خط و خطوطی انحرافی در میان شما پیدا شود ،از این طریق شما را آگاه می کند .او رهبر است انتظار نداشته باشید از شما اطاعت کند ودستور بگیرد .
او به شما از هرکس دیگر مهربان تراست .برای تحمیل افکار خود به او فشار نیاورید که این به زیان شماست .
@darshainabazqoran
💢 اصولا وجود رهبری الهی برای رشد یک جامعه ضروری است ،مشروط بر اینکه مطاع باشد ونه مطیع پیروان خود ،فرمان اورا بر دیده گذارند ،نه اینکه اورا برای اجرای مقاصد وافکار محدود خود تحت فشار قرار دهند ،این اصل نه تنها در باره رهبران الهی ثابت است ،در موضوع مدیریت و فرماندهی هم صادق است .
🔺البته حاکمیت این اصل ،به معنای استبداد رهبران وترک مشورت نیست ،زیرا هدف از مشورت این است که هرکس عقیده خودرا بیان کند ،ولی نظر نهایی با شخص پیامبر "صلی اللَّه علیه و آله و سلم " است .
به تعبیر دیگر مشاوره مطلبی است ،وتحمیل فکر وعقیده مطلب دیگر ،این آیه تحمیل فکر رانفی نمیکند ونه مشورت را .
@darshainabazqoran