💠آیه ۷ 👈رهبری و اطاعت:
این آیه نشان می دهد که بعداز خبر "ولید" مبنی بر مرتد شدن طایفه "بنی المصطلق "جمعی از مسلمانان ساده دل و ظاهر بین به پیغمبر فشار آوردند که بر ضد این طایفه اقدام به جنگ کند .قرآن میگوید:
🔰از خوشبختی شما این است که رسول خدا درمیان شماست و رابطه او با عالم وحی برقرار است و هرگاه خط و خطوطی انحرافی در میان شما پیدا شود ،از این طریق شما را آگاه می کند .او رهبر است انتظار نداشته باشید از شما اطاعت کند ودستور بگیرد .
او به شما از هرکس دیگر مهربان تراست .برای تحمیل افکار خود به او فشار نیاورید که این به زیان شماست .
@darshainabazqoran
💢 اصولا وجود رهبری الهی برای رشد یک جامعه ضروری است ،مشروط بر اینکه مطاع باشد ونه مطیع پیروان خود ،فرمان اورا بر دیده گذارند ،نه اینکه اورا برای اجرای مقاصد وافکار محدود خود تحت فشار قرار دهند ،این اصل نه تنها در باره رهبران الهی ثابت است ،در موضوع مدیریت و فرماندهی هم صادق است .
🔺البته حاکمیت این اصل ،به معنای استبداد رهبران وترک مشورت نیست ،زیرا هدف از مشورت این است که هرکس عقیده خودرا بیان کند ،ولی نظر نهایی با شخص پیامبر "صلی اللَّه علیه و آله و سلم " است .
به تعبیر دیگر مشاوره مطلبی است ،وتحمیل فکر وعقیده مطلب دیگر ،این آیه تحمیل فکر رانفی نمیکند ونه مشورت را .
@darshainabazqoran
امام مهربانم . . .
بِنَفْسي أنْتَ مِنْ تِلادِ نِعَمٍ لا تُضاهی
ای نعمت خاصّ خدا سلام ؛
به قَلبَت سلام ؛
به چَشمَت سلام ؛
به رنج و به بغض و به صبرت سلام
#سلام امام زمانم
🦋صبحت بخیر آقا
@darshainabazqoran
#امام_زمان(عج)_ درقرآن
🕋« وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشّرِ الْمُؤْمِنينَ »
صف/۱۳
📖« و [موهبت] ديگرى كه آن را دوست داريد [به شما مىبخشد،] و آن يارىِ خداوند و پيروزى نزديك است؛و مؤمنان را [به اين پيروزى بزرگ] بشارت ده »
🖊علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه) نقل می کند که مراد از این آیه شریفه یعنی فتح و پیروزی قائم آل محمّد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دنیا می باشد.
📚 بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹
📚 القمی، ج۲، ص۳۶۶
@darshainabazqoran
#وظایف_منتظران_قسمت_هشتم
🔸آقای افشاری
💠 یکی از مهمترین وظایفی که هر شیعه به عهده دارد، انتظار فـــرج است. شاید ما خودمان را منتظر می دانیم؛ اما در این قسمت می خواهیم بهتر با این واژه آشنا بشویم که آیا واقعا منتظر هستیم یا نه؟
🌸 فضـایل انتظار:
تمامی حضرات معصومین راجع به موضوع انتظار فرج و فضیلتهای بی نظیر آن روایتهای متعددی دارند:
🍃به فرموده پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بالاترین عبادت است.
🍃امام علی(علیهالسّلام) فرمودند: که محبوبترین اعمال پیش خدا انتظار فرج است.
🍃امام سجاد(عليهالسلام) انتظار فرج را از بزرگترین گشایشها می داند،
🍃امام سجاد در روایتی، مردمی که در آخرالزمان منتظر فرج هستند را افضل کل زمانها می داند (یعنی چه زمانهای گذشته و چه زمانهای آینده که هنوز نیامده) این مردمِ منتظر را افضل کل زمانها میداند.
🍃امام جواد(علیهالسلام): با ارزشترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است
🍃امام سجاد(عليهالسلام): بزرگترین عمل یک شیعه را انتظار فرج میداند.
🍃امام صادق(عليهالسلام ): اگر کسی منتظر حضرت باشد و از دنیا برود و ظهور را هم درک نکند؛ اجر کسی را دارد که او را درک کرده و در رکابش شهید شده و در خون خود غلتیده است.
🍃امام علی(علیه السّلام): روایتی با این مضمون دارد:
♦️منتظر امام زمان، یا به ظهور می رسد که آن فضایل را می برد؛ یا اگر هم به ظهور نرسید فضیلت رسیدن به ظهور را به او می دهند. خدا یک عدالتی اینجا برقرار کرده برای آنها که در طول تاریخ، منتظر امر ظهور بودند و به ظهور نرسیدند و ظهور را درک نکردند؛ خداوند به منتظرین امام زمان عج همه آن فضایل رسیدن به ظهور را میدهد. اما مشروط بر اینکه به این انتظار درست عمل کند و منتظر واقعی باشند.
@darshainabazqoran
🌐 معنی و مفهوم انتظار:
با چند تا فرمول ساده میتوان به جواب این سوال رسید که آیا ما منتظر واقعی هستیم یا نه؟
🔘 مثال اول: چند نفر که در ایستگاه اتوبوس، منتظرند تا اتوبوس برسد، این افراد کاری انجام نمی دهند،فقط نشسته اند تا اتوبوس بیاید و به مقصد برسند.
🔘 مثال دوم :
در مسابقه فوتبال، یک گروهی در زمین بازی می کنند و عده کثیری به تماشای این بازی نشسته اند و می خواهند نتیجه مورد نظر حاصل شود، اما کاری انجام نمی دهند؛ کار را آنهایی که در زمین هستند انجام میدند،
گر چه هدف یکیست؛ آنهایی که بیرون زمینند می خواهند اون تیم محبوب ببرد، و بازیکنها که تو اون تیم محبوب هستند آنها هم قصد دارند ببرند؛ اما تلاش اصلی را اون ۱۱ نفر داخل میدان انجام میدهند بقیه فقط نظاره گرند.
👈با این مثال الان خودت ببین؛ تو بحث انتظار، جزو کدام دسته هستی؟ جزو دسته ای که بیرون نشسته و کاری نمیکنه و فقط منتظره؟ یا جزو دسته ای که در میدان عمل، جهت زمینه سازی ظهور تلاش میکند؟
@darshainabazqoran
👇👇👇
🔰واژه انتظار:
🔸منتظر کسی است که تلاش می کند؛ برای همین می گویند انتظار یک عمل است و بی عملی نیست. یعنی باید کاری انجام دهی. انتظار آن نیست که تو ایستگاه اتوبوس بشینی و هیچ کاری نکنی و فقط منتظر باشی. انتظار از نوع عمل کردن و تلاش کردن است. کسی که تلاش کند و به وظایفش در مقابل امام زمان عج عمل کند او منتظر است.
🔹در گام اول؛ تهذیب نفس کند؛
🔹در گام بعد حضرت را بشناسد و اطلاعاتش را افزایش دهد و مردم را به سوی حضرت دعوت کند.
♦️هر منتظری که به وظایفش بیشتر، دقیقتر، پرتلاشتر و موثرتر عمل کند او منتظر واقعی است. این همه ثواب و فضیلت هایی که در روایات پیرامون منتظر و ثواب انتظار آمده برای این افرادیست که تلاش می کنند؛ نه آن دسته منتظرینی که نشسته اند، دست روی دست گذاشته اند که یک فرجی شود، یک اتفاقی بیفتد، خداوند یک کاری انجام دهد و در کارشان گشایشی رخ دهد.
👈الان با این فرمول، فهمیدی آیا به خودت می توانی منتظر بگویی یا نه؟
❓چقدر داری برای حضرت تلاش و کار می کنی؟
❓چقدر به وظایفت آشنا هستی و عمل می کنی؟
✳️ هر چه بیشتر عمل کنی منتظر واقعی هستی و اگر کار نمی کنی دیگر نمیتوانی خودت را منتظر حضرت بدانی. هر کس می خواهد در انتظار حضرت باشد باید به وظایفش بیشتر و بهتر عمل کند نه اینکه بی عمل باشد.
🔆حُسن ختام
تعریف زیبای انتظار از مقام معظم رهبری(حفظ الله)، ایشان فرمودند:
«انتظار فرج افضل اعمال است؛ معلوم می شود انتظار فرج یک عمل است، بی عملی نیست. نباید اشتباه کرد؛ خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا کاری انجام شود. بلکه انتظار یک آماده سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است، در همه زمینه ها.»
✅این در واقع تفسیر آیه ۵ سوره قصص است که می فرماید: «ما اراده كردهايم بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان (روى زمين) قرار دهيم».
کسانی که با این تعریف زیبای انتظار، از سوی آقا، می خواهند بدانند منتظر هستند یا نه، به این مواردی که گفته شد بهتر و بیشتر فکر بکنند؛ تا بدانند چقدر منتظر واقعی هستند و به وظایفشان در قبال حضرت عمل می کنند.
✨بر چهـره دلگشـای مهــدی (ارواحنا فداه) صلواتـــــ🍃
@darshainabazqoran
تفسیر سوره حجرات
آیه اول
وظایف مومنین نسبت به پیامبرشان
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ (1)
هان اى كسانى كه ايمان آورديد! در برابر خدا و پيامبر (خود يا ديگران را) پيش نيندازيد، و خدا را پروا بداريد. همانا خدا بسى شنوايى بسيار داناست
👌شاید به نظر حقیر یکی از آیاتی که واجب میکند ما در مسایل اعتقادی یا احکامی یا اخلاقی و... باید عالم بشویم یا حداقل مقلدِ مطلع بشویم همین آیه است که نظر ما و عمل ما چیزی غیر از خداوند و پیامبر اکرم صلی الله علیه آله نباشد لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ
حالا اگر بخواهد این تقدم صورت نگیرد چکار باید بکنیم❓
✅ باید در هر زمینه ای که اختلاف داریم چه در مسائل شخصی چه اجتماعی و.. باید ارجاع بدهیم به خداوند و رسولش چون اگر این کار را نکنیم تقدم صورت میگیرد که ما هم از این تقدم نهی شدیم
النساء : 59 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلا
✅کسی این کار را میکند که واقعا به پیامبر و قیامت اعتقاد عملی دارد طبق هوای نفسش عمل نمیکند إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ
✅هر کسی که این کار را بکند(هنگام اختلاف به خدا و رسولش رجوع بکند بببیند چی میفرمایند) بهترینها را خداوند نصیبشان میکند أَحْسَنُ تَأْويلا
@darshainabazqoran
آیه دوم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ (2)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر مكنيد و هم چنان كه با يكديگر بلند سخن میگوييد با او به آواز بلند سخن مگوييد، كه اعمالتان ناچيز شود و آگاه نشويد.
✅صدای را بلند کردن آنقدر بد و زشت است که خداوند نسبت به کسی که صدایش را بلند میکند اینطور تعبیر میکند👇👇
سوره لقمان آیه 19:وَ اقْصِدْ في مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ
و در راه رفتنت ميانهرو باش، و از صدايت بكاه كه بىترديد ناپسندترين صداها صداى خران است.
✅جمعى از مفسران در تفاوت بين اين دو جمله چنين گفته اند: آیه اول، ناظر به زمانى است كه مردم با پيامبر ص هم سخن مىشوند كه نبايد صداى خود را از صداى او برتر كنند، و آیه دوم مربوط به موقعى است كه پيامبر صلی الله علیه وآله صحبت نمیکند و در محضرش سخن میگويند، در اينحالت نيز نبايد صدا را زياد بلند كنند.
تفسير نمونه، ج22، ص: 138
☘مثلا گاهی ما توفیق میشود میرویم امام رضا علیه السلام نباید با صدای بلند بگوییم امام رضا من از دور آمده ام حااااجتمو بده ولی گاهی داخل حرم داریم با خانواده یا دوستان صحبت میکنیم آنجا هم نباید با داد و فریاد با هم صحبت بکنیم(البته من بحث حرمت شرعیشو نمیکنم بحث اعتقادی و اخلاقیشو دارم میگویم
این کار (بی احترمی نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)باعث میشود اعمال انسان از بین برود
@darshainabazqoran
قسمت اول
آیه سوم
إِنَّ الَّذينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظيمٌ (3)
بیترديد كسانى كه صدايشان را نزد رسول خدا پايين می آورند، همانان هستند كه خدا دل هايشان را براى پرهيزكارى امتحان كرده، آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است.
✅👌قابل توجه اينكه: در آيه قبل تعبير به" نبى" شده، و در اينجا تعبير به" رسول اللَّه"، و هر دو گويا اشاره به اين نكته است كه پيامبر ص از خود چيزى ندارد، او فرستاده خدا و پيامآور او است، اسائه ادب در برابر او اسائه ادب نسبت به خدا است، و رعايت ادب نسبت به او رعايت نسبت به خداوند است.
👈كلمه" امتحان" به معناى ابتلاء و اختيار است، و امتحان را وقتى به كار مىبرند كه بخواهند وضع چيزى كه تا كنون برايشان مجهول بوده معلوم كنند، و چون اين معنا در مورد خداى تعالى محال است، ناگزير بايد بگوييم كه امتحان در مورد خداى تعالى به معناى تمرين دادن و عادت دادن است- هم چنان كه بعضى اينطور معنا كرده اند(روح المعانی جلد 26 صفحه137)- و يا امتحان را به معناى محنت و مشقت دادن به قلب معنا كنيم، و بگوييم خداى تعالى اين مشقتها را بر دلها تحميل میكند تا قلبها به تقوى عادت كنند.
@darshainabazqoran
قسمت دوم
آیه سوم سوره حجرات
👌💯 از منظر قرآن چطور باید سخن بگوییم👇👇
✅اين آيه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بيان میكند، در اينجا مناسب است به دستوراتى كه اسلام براى نوع سخن و گوينده و چگونگى بيان او دارد، اشاره كنيم:👇👇
1. سخن بايد واقعى و حقيقى باشد. «بِنَبَإٍ يَقِينٍ» سوره نمل آیه 22
2. گفتار بايستى دل پسند باشد. «الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» سوره حج آیه 24
3. سخن بايد رسا و شفّاف باشد. «قَوْلًا بَلِيغاً» سوره نساء آیه63
4. بعضى از گفتار بايد نرم بيان شود. «قَوْلًا لَيِّناً» سوره طه 44
5. سخن بايد بزرگوارانه بيان شود. «قَوْلًا كَرِيماً» سوره اسراء23
6. سخنى باشد كه پذيرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلًا مَيْسُوراً» سوره حج30
7. در گفتار هيچ گونه لغو و باطلى نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» سوره حج آیه 30«عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» سوره مومنون آیه 3
8. گفتار بايد همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» سوره صف آیه 2
9.گفتار باید محکم و مستدل باشد نه سُست "وَقولوا قَولًا سَديدًا"سوره احزاب آیه ۷۰
10.گفتار باید معروف باشد نه کلمات سخت و نا آشنا بکار بردن مثل اگزیستانسیالیسم😄
"قولاً معروفاً" سوره بقره آیه ۲۳۵
تفسیر المیزان جلد18صفحه 462
تفسیر نمونه جلد22صفحه 140
تفسیر نور جلد9 صفحه164
@darshainabazqoran
آیه چهارم سوره حجرات
☘إِنَّ الَّذينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ (4)
بى ترديد كسانى كه تو را از پشت اطاق ها صدا مىكنند، بيشترشان معرفت و آگاهى [به حرمت و عظمت تو] ندارند☘
از سياق آيه چنين برمی آيد كه از واقعهاى خبر میدهد كه واقع شده، و اشخاص جفا كار بوده اند كه آن جناب را از پشت ديوار حجره هايش صدا میزدند، و در حقش رعايت ادب و احترام نمیكردند، و خداى تعالى در اين آيه مذمتشان میكند، و به نادانى و نداشتن عقل توصيفشان میفرمايد و به حيوانات و چارپايان تشبيهشان میكند.
👌✅أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ👈 اين چه عقلى است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهى رعايت ادب نكند، و با صداى بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنى تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد.
✅اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر میرود بر ادب او افزوده می شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك میكند، و به همين دليل بى ادبى هميشه نشانه بی خردى است، يا به تعبير ديگر بى ادبى كار حيوان و ادب
كار انسان است.
تفسیر المیزان جلد 18 صفحه 263
تفسير نمونه، ج22، ص: 141
@darshainabazqoran
آیه پنجم
وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (5)
و اگر آنان صبر میكردند تا به سويشان بيرون آيى، يقيناً براى آنان بهتر بود، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
نکات این آیه👇👇
✅به برنامه ها و اوقات فراغت ديگران احترام بگذاريم. پيامبر نيز به آرامش و استراحت نياز دارد و نبايد مردم هر لحظه مزاحم او شوند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ...
✅مسئوليتهاى اجتماعى، نبايد مانع رسيدگى به امور خانوادگى آنان شود.
«صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ»
✅پيامبراكرم صلى الله عليه و آله زمانهايى را براى ملاقات با مردم قرار داده بود و نيازى به فرياد از كوچه نبود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ»
✅در برابر افراد بی ادب و بیخرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانى وارد شويم و آنان را مأيوس نكنيم. خداوند ضمن سرزنش كسانى كه پيامبر را با فرياد صدا مىزدند، مغفرت و رحمت خود را مطرح مىكند تا يكسره مأيوس نشوند وفرصت تغيير رفتار داشته باشند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ... وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيم
تفسیر نور
@pasokh999
آیه ششم
💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (6)💢
اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد.
شان نزول👇👇
✅بر اساس روايات متعدّد از طرق شيعه و سنّى، اين آيه درباره وليدبن عقبه نازل شده است.
زيرا پيامبر او را براى جمع آورى زكات از قبيله بنى مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا كه ميان او و اين قبيله در دوران جاهليّت، خصومتى شديد بود، هنگامى كه اهل قبيله به استقبال او مىآمدند، گمان كرد كه به قصد كشتن او آمدهاند. لذا جلوتر نرفت و نزد پيامبر بازگشت و خبر داد كه مردم از پرداخت زكات خوددارى كردهاند. پيامبر از اين خبر ناراحت شد و تصميم گرفت آنان را گوشمالى دهد. آيه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقيق داد.
👈روشن است كه فسقِ وليدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پيامبر شخص فاسق را به عنوان نماينده خود جهت دريافت زكات اعزام نمىكرد، بلكه پس از دروغى كه وليد در مورد سرباز زدن قبيله بنی المصطق از پرداخت زكات گفت، اين آيه فسق او را آشكار ساخت تا پيامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نكنند.
✅خداى سبحان در اين آيه اصل عمل به خبر را كه اصلى است عقلايى امضاء كرده، چون اساس زندگى اجتماعى بشر به همين است كه وقتى خبرى را مىشنوند به آن عمل كنند، چيزى كه هست در خصوص خبر اشخاص فاسق دستور فرموده تحقيق كنيد، و اين در حقيقت نهى از عمل به خبر فاسق است، و حقيقت اين نهى اين است كه میخواهد از بى اعتبارى و عدم حجيت خبر فاسق پرده بردارد، و اين هم خودش نوعى امضاء است، چون عقلا هم رفتارشان همين است كه خبر اشخاص بی بندوبار را حجت نمیدانند، و به خبر كسى عمل مىكنند كه به وى وثوق داشته باشند.
تفسیر المیزان جلد18 صفحه463
تفسير نور، ج9، ص: 168
@darshainabazqoran
توضیح کلمات این آیه👇👇
💢إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ💢
فسق چيست و فاسق كيست؟
✅«فسق» در لغت به معناى خارج شدن است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقيم گفته میشود. اين كلمه در برابر عدالت به كار مىرود و فاسق به كسى گويند كه مرتكب گناه كبيرهاى شود و توبه نكند.
واژه «فسق»، در قالبهاى گوناگون، پنجاه و چهار بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصاديق مختلفى به كار رفته است از جمله:
👈1. در مورد افراد چند چهره و منافق: «إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» سوره توبه آیه 67
👈2. در مورد كسانى كه طبق قانون الهى داورى و قضاوت نمیكنند: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» سوره مائده آیه 47
👈3. در مورد حيله گران: ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ سوره اعراف آیه 163
👈4. در مورد گناهان علنى و انحرافات جنسى و شهوترانی هاى ناروا. (قرآن به قوم لوط كه گناه را در مجالس علنى و بىپروا انجام مىدادند، لقب فاسق داده است) «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ» سوره عنکبوت آیه34
👈5. در مورد تهمت زدن به زنان پاكدامن(کسانی که به راحتی به این و آن تهمت میزنند): يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ... أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ سوره نور آیه 4
تفسير نور، ج9، ص: 169
💢فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ💢
اینکه خداوند میفرماید اگر فاسق خبری برایتان ✅آورد جستجو بکنید تا معلوم بشود درست است یا نه؟ چون خداوند اصل اولیه را درباره فاسق این گذاشته که حرفش قابل اعتماد نیست هروقت اینها خبری برایتان آوردند حداقلش حداقلش عملا قبول نکنید (یعنی ترتیب اثر ندهید)
👌✅اینکه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله فرمودند واکسن کرونا را از انگلیس و آمریکا اصلا وارد نکنید ما بقی هم با احتیاط بگیرید بر گرفته از همین آیه و اصل عقلایی است که نسبت به کسانی که امتحانشان را بد پس دادند اعتماد صورت نگیرد
❓حالا سوال ماهواره از قسم؟ مومن است یا منافق و فاسق؟؟
💢فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ💢
اگر نگویم همه اکثر کسانی که به سخن انسان فاسق(مثلا ماهواره یک نمونه اش) اعتماد کردند پشیمان شدن که گاهی این پشیمانی گران برایشان تمام شده است مثلا سبب جدایی از زن و بچه یا جدایی از دین و ولایت یا اجتماع و...
💢ما فَعَلْتُمْ💢
معلوم انسان فاسق طوری بیان میکند که ما را وادار میکند با وسوسه اش سخنش را انجام بدهیم
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر و زن را خدمت شما تبریک عرض میکنم
#پیشنهاد_میکنم_دانلود_بفرمایید
@darshainabazqoran
آیه هفتم
💢وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (7)💢
☘و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست [و بر شما واجب است در همه امور از او پيروى كنيد]، اگر او در بسيارى از كارها از شما پيروى كند، قطعاً دچار گرفتارى و زحمت مىشويد، ولى خدا ايمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هايتان بياراست، و كفر و بدكارى و نافرمانى را ناخوشايند شما ساخت، اينان [كه داراى اين ويژگی ها هستند] هدايت يافته اند
@darshainabazqoran
💢" لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ"💢
👌اين جمله تقريبا به منزله جواب از سؤالى است تقديرى است، گويا كسى پرسيده: به چه دليل در امور و حوادث به آن جناب مراجعه كنيم و چرا او به ما مراجعه نكند، و به دلخواه ما رفتار ننمايد❓
☘ در پاسخ فرموده" براى اينكه اگر به دلخواه شما عمل كند، به زحمت می افتيد و هلاك میشويد".
(چون پیامبر نسبت به مصالح خفی و آینده شما علم دارد لذا عقل میگوید که شما باید مطیع باشید)
اينكه يك دسته از مؤمنين اصرار داشتهاند كه خبر فاسق مشار اليه در آيه قبلى، مورد قبول واقع شود و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به آن خبر ترتيب اثر دهد و اتفاقا جريان از همين قرار هم بوده كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وليد بن عقبه را (كه مردى فاسق بود) به ميان قبيله" بنى المصطلق" فرستاد تا زكات آنان را جمعآورى نموده بياورد. وليد، نزد اين قبيله رفت و مردم قبيله وقتى او را ديدند دلواپس شدند، و او بدون اينكه چيزى به ايشان بگويد، به مدينه برگشت و عرضه داشت كه مردم بنى المصطلق از دين برگشته اند، و زكات نمىدهند. رسول خدا (صلی اللله علیه وآله) تصميم گرفت لشكر به سويشان بفرستد، و با ايشان كارزار كند كه آيه مورد بحث نازل شد، و ايشان منصرف گرديدند و در بين مسلمانان عدهاى اصرار داشتند كه چه خوبست با بنى المصطلق كارزار كنم.
💢لَعَنِتُّمْ💢
باعث هلاكت شما میشود زيرا شما صلاح و فساد كارها را نمى دانيد چه بسيار ضررها را نفع میپنداريد و نفعها را ضرر تصور می كنيد چنانچه ميفرمايد: عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ بقره آيه 213
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض میکنم
التماس دعا
#پیشنهاد_میکنم_حتما_حتما_نگاهش_بفرمایید
@darshainabazqoran
💢وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ💢
☘" و به عكس كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است" (وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ).
در حقيقت اين تعبيرات اشاره لطيفى است به قانون" لطف" آنهم" لطف تكوينى".
توضيح اينكه: 👇👇
👌✅وقتى شخص حكيم كارى را میخواهد تحقق بخشد زمينه هاى آن را از هر نظر فراهم میسازد، اين اصل در مورد هدايت انسانها نيز كاملا صادق است.
خدا میخواهد همه انسانها- بى آنكه تحت برنامه جبر قرار گيرند- با ميل و اراده خود راه حق را بپويند، لذا از يك سو ارسال رسل میكند، و انبيا را با كتابهاى آسمانى میفرستد، و از سوى ديگر" ايمان" را محبوب انسانها قرار میدهد، آتش عشق حق طلبى و حق جويى را در درون جانها شعله ور میسازد، و احساس نفرت و بيزارى از كفر و ظلم و نفاق و گناه را در دلها می آفريند.
و به اين ترتيب هر انسانى فطرتا خواهان ايمان و پاكى و تقوا است و بيزار از كفر و گناه.
ولى كاملا ممكن است در مراحل بعد اين آب زلالى كه از آسمان خلقت در وجود انسانها ريخته شده، بر اثر تماس با محيطهاى آلوده، صفاى خود را از دست دهد، و بوى نفرت انگيز گناه و كفر و عصيان گيرد.
اين موهبت فطرى انسانها را به پيروى از رسول خدا صلی الله علیه و آله و تقدم نيافتن بر او دعوت میكند.
تفسیر المیزان جلد18 صفحه465
تفسير نمونه، ج22، ص: 160
@darshainabazqoran
آیه هشتم
💢فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (8)
[اين محبت و ناخوشايندى نسبت به حق و باطل] عطيه و نعمتى از سوى خداست؛ و خدا دانا و حكيم است💢
فَضْلاً
♨️چرا ما نسبت به انسان های مومن وکارهای خوب علاقه داریم و از کارهای زشت و انسانهای کافر تنفر❓
جواب:چون خداوند ايمان را محبوب دلهاي ما قرار داده است و قلبهايمان را از كفر و فسق وعصيان متنفر نمود، صرفا عطيه و نعمتي از جانب اوست ، نه اينكه عوض و بدلي در قبال آن عايد پروردگار شود و البته خدا اين عمل را بيهوده و گزاف هم ننموده ، بلكه مطابق مصلحت و علتي صورت گرفته ، چون خداوند عليم است و مي داند نعمت خود را به چه كساني بدهد و حكيم است لذا هرگز بدون مصلحت و حكمت عملي را انجام نمي دهد.
دو نکته
نکته اول👇👇
✅👌آيات فوق ترسيم روشنى از ديدگاه اسلام در زمينه مساله" جبر و اختيار" و" هدايت و اضلال" است، زيرا اين نكته را به خوبى آشكار مىكند كه كار خداوند فراهم آوردن زمينه هاى رشد و هدايت است.
از يك سو" رسول اللَّه" صلی الله علیه و آله را در ميان مردم قرار ميدهد، و" قرآن" كه برنامه هدايت و نور است نازل میكند، و از سوى ديگر" عشق به ايمان" و" تنفر و بيزارى از كفر و عصيان" را به عنوان زمينه سازى در درون جانها قرار میدهد ولى سرانجام تصميم گيرى را به خود آنها واگذار كرده، و تكاليف را در اين زمينه تشريع میكند.
طبق آيات فوق عشق به ايمان، و تنفر از كفر، در دل همه انسانها بدون استثنا وجود دارد، و اگر كسانى اين زمينه ها را ندارند از ناحيه تربيتهاى غلط و اعمال خودشان است، خدا در دل هيچكس" حب عصيان" و" بغض ايمان" را نيافريده است.
نکته دوم رهبرى و اطاعت
اين آيات بار ديگر تاكيد میكند كه وجود" رهبر الهى" براى نمو و رشد يك جمعيت لازم است، مشروط بر اينكه" مطاع" باشد نه" مطيع" پيروان خود، فرمان او را بر ديده گذارند نه اينكه او را براى اجراى مقاصد و افكار
محدود خود تحت فشار قرار دهند.
نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت" و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند.
✅✅👌👌در روايات میخوانيم: اگر اهل ايمان نزد شما محبوب بودند، در راه خير هستيد و اگر به گنهكاران علاقمند بوديد، در شما خيرى نيست
کافی جلد دوم صفحه 126
تفسير نمونه، ج22، ص: 163
تفسیر المیزان جلد 18صفحه 468
@darshainabazqoran
آیه نهم
💢وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (9)💢
و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر بجنگند ميان آنها صلح و آشتى برقرار كنيد، و اگر يكى از آن دو گروه بر ديگرى تجاوز كند، با آن گروهى كه تجاوز میكند، بجنگيد تا به حكم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتى برقرار كنيد؛ و همواره دادگرى را پيشه سازيد كه خدا دادگران را دوست دارد.
إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ👇👇
👈گاهی انسان میبند دوتا برادر یا دو خانواده با هم چند سال باهم قهر هستند و انسانهای مومنی بین این دو خانواده یا طایفه وجود دارد که حرفشان برای هر دو نفر یا گروه یا خانواده قابل پذیرش است ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمیکنند(بعضا خیال میکنیم اگر زمان بگذرد خودشان پشیمان میشوند و با هم صلح میکنند حال این این حرف شییطان است چون هر چه بگذرد این کینه عمیق تر میشود و سخت تر هر دو نفر میپذیرند که صلح بکنند یا اگر هم پشیمان شده باشند خجالت میکشند که بروند معذرت خواهی بکنند ولی اگر مومنی که داخل آن طایفه نفوذ داره اقدام به صلح این دو نفر میکرد این چنین نمیشد)
فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما👇👇
✅اینکه طرف میگوید مسئله عراق یمن فلسطین و...به ما چه مربوط است قرآن میفرماید این حرف غلط است و این تکلیف شماست که یا کمک به صلح بکنید یا کمک طرف مظلوم را بگیرید.
بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما👇👇
✅عدالت و امنیت در مکتب اسلام آنقدر اهمیت و ارزش دارد که براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد.
فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّه👇👇
👌✅کسانی که دم از اسلام رحمانی میزنند این هم نظر اسلام و قرآن که میفرماید کسی که مخل و آسیب زننده به امنیت مردم است اگر قابل اصلاح است باید با او صحبت کرد تا یا به حکم خدا که صلح و صفاست برگردد واگر قابل بازگشت نیست باید حذف بشود
@darshainabazqoran
فرق جنگ در اسلام و در جامعه غربی👇👇
👌👈در جوامع غربی بیشتر بخاطر منافع و غارت اموال کشور های دیگر جنگ میکنند ولی در اسلام جنگ و قتال هدف مقدّسی دارد آن هم بخاطر اجرای عدالت که همه ی مردم از آن نفع خواهند برد نه فقط گروه خاصی
فرق انسان مومن با انسان کافر در همین است👇👇
❓بعضا سوال میشود که چرا ما در نماز باید این ذکر بگویید یا اون کار را بکنیم یا آن کار را نکنیم و.....🤔
جواب: بحث روی اینکه ما چطور نماز بخوانیم نیست بلکه بحث روی این است که در عالم دو گونه مدیریت داریم یکی مدیریت خداوند دوم مدیریت شیطان در مدیریت الله عبد کاملا گوشش به دهان مولاست هر چه او بگوید لذا مولا یک بار میفرماید فَأَصْلِحُوا یعنی صلح بکنید یک بار دیگر میفرماید فَقاتِلُوا یعنی بجنگید شاید هم یک بار دیگر بفرماید سکوت بکنید عبد کار با اینها ندارد کار با تکلیف و ماموریتی دارد که از جانب خداوند است دارد ولی در مدیریت شیطان عبد شیطان(کافر) چون مدیریت شیطان را پذیرفته آنچه که مولایش(شیطان) گفته میپذیرد و شیطان هم طبق هوای نفس فرمان میدهدالفرقان : أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيلا
يا كسى كه هواى [نفسش] را معبود خود گرفته ديدى؟ آيا تو میتوانى كارساز ونگهبان او باشى [كه او را به ميل خود به راه راست هدايت كنى؟
@darshainabazqoran
آیه دهم
💢إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10)
جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد.💢
👌✅اسلام با نژاد پرستی بسیار مخالف است و هر شخصی از هر طایفه یا گروه یا کشور یا رنگ یا نژادی که باشد برادر هم هستند یک قدر جامع ای درست کرده به عنوان مومن که شامل همه موارد بالا میشود.
☘✅در حديث ديگرى از همان حضرت ص نقل شده:
قال رسول الله صلی الله علیه وآله :مثل الاخوين مثل اليدين يغسل احداهما الآخر:
" دو برادر دينى همانند دو دستند كه هر كدام ديگرى را مشويد"! (با يكديگر كمال همكارى را دارند و عيوب هم را پاك میكنند).
☘✅امام صادق علیه السلام میفرمايد:
المؤمن اخو المؤمن، كالجسد الواحد، اذا اشتكى شيئا منه وجد الم ذلك فى سائر جسده، و ارواحهما من روح واحدة:
" مؤمن برادر مؤمن است، و همگى به منزله اعضاء يك پيكرند، كه اگر عضوى از آن به درد آيد، ديگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگى آنها از روح واحدى گرفته شده"
@pasokh999
آیه یازدهم
💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ💢
اى اهل ايمان! نبايد گروهى گروه ديگر را مسخره كنند، شايد مسخره شدهها از مسخره كنندگان بهتر باشند، ونبايد زنانى زنان ديگر را [مسخره كنند] شايد مسخره شدهها از مسخره كنندگان بهتر باشند، و از يكديگر عيبجويى نكنيد و با لقب هاى زشت و ناپسند يكديگر را صدا نزنيد؛ بد نشانه و علامتى است اينكه انسانى را پس از ايمان آوردنش به لقب زشت علامتگذارى كنند. و كسانى كه [از اين امور ناهنجار و زشت] توبه نكنند، خود ستمكارند
👌✅در آيه ى قبل، مسئله ى برادرى ميان مؤمنان مطرح شد و در اين آيه امورى مطرح میشود كه برادرى را از بين میبرد. همچنين در آيات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در اين آيه به بعضى عوامل و ريشه هاى فتنه و درگيرى كه مسخره كردن، تحقير كردن و بدنام بردن است اشاره میكند.
👌✅👌✅👌✅👌آرى، يكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم سازى محيط و جلوگيرى از درگيریهاى اجتماعى است.👇👇
فَتَبَيَّنُوا
فَأَصْلِحوُا
وَأَقْسِطُوا
وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب
لا يَسْخَرْ قَوْمٌ
اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ
وَلَا تَجَسَّسُوا:
وَلَا يَغْتَب
و...
👌✅شايد بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقير كه در اين آيه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن يا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه دار كند، ممنوع است.
🙈با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بيانگر خطر بيشتر تمسخر و تحقير در ميان آنان است.
✅👌👏استهزا و مسخره كردن، در ظاهر يك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند:👇👇👇👇
تحقير، خوار كردن، كشف عيوب، اختلاف افكنى، غيبت، كينه، فتنه، تحريك، انتقام و طعنه به ديگران در آن نهفته است.
@darshainabazqoran