eitaa logo
شهـــر پاســخ 🌍
10هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مالک یوم الدین 👈 به دو صورت خوانده میشود: مالک و مَلِک. ♦️اما بیشتر آنرا مَلِک خوانده اند. 👈 دارنده اصل یک شیء اقسام مالکیت 👇👇 1⃣ مالکیت اعتباری: مثلا اعتبار و قرارداد میکنیم که امروز علی🙍‍♂ مالک فلان لباس👕 باشد و فردا به دیگری بفروشد و دیگری مالکش باشد. این مالکیت اعتباری است که برای تنظیم کارهای انسانی اعتبار می شود. 2⃣ مالکیت حقیقی محدود: مثل مالکیت انسان بر گوش👂 و چشم👁 خود. این مالکیت را انسان ها اعتبار نکرده اند بلکه او ذاتاً مالک آنهاست اما چون ذات انسان محدود است پس مالکیتش هم بر اعضایش محدود است. 3⃣ مالکیت حقیقی نامحدود: مانند مالکیت پروردگار بر همه موجودات همانند علت که مالک معلول است که اگر خدا نباشد هیچ موجودی نخواهد بود. 👈از مٌلک گرفته شده (همانطور که مالک از مِلک گرفته شده است): آنکه دارای نفوذ است مَلِک و آنکه دارای اصل شیء است مالک است. مثلا ممکن است اصل مال برای انسان نباشد اما وی بر آن و نفوذ داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند. ✅ دلیل ترجیح مَلِک بر مالک 👈گویند مالک به زمان اضافه نمی شود پس نمی توان گفت مالک روز جزا. ✅ دلیل ترجیح مالک بر مَلِک: مالک اعم از ملک است و در مورد خدا که علت همه چیز است مالکیت بر زمان⏰ هم صدق می کند. چون خدا مالک بر نفوذ بر هر چیز نیز هست. 🕋قل اللهم مالک الملک 🕋تبارک الذی بیده الملک در آیه 4 سوره حمد، بحث در فرمانروایی است نه بر صاحب بودن. 🔴 معنای آیه این نیست که خدا فرمانروای روز جزاست و فرمانروای دنیا نیست بلکه در مقام اثبات فرمانروایی خداست و می گوید در روز قیامت همه می فهمند و حتی می بینند که در دنیا هم خداوند مَلِک و صاحب نفوذ بوده اما آنها در دنیا به زید و عمرو متوسل🙌 می شدند تا کارهاشان را حل کند! علیه السلام می زنم @darshainabazqoran
هدایت شده از شهـــر پاســخ 🌍
ما مالک خودمان هم نیستیم😔 آل عمران آية 26 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 26 بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت می‌بخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی؛ و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری. 👈اعضای بدن ما ظاهرا در اختیار ماست ولی در اصل ما در اختیار اعضای بدنمان هستیم 👈آیا چشمم هر کجا که من بخواهم نگاه میکنه یا اینکه هر کجا که خودش بخواهد نگاه میکنه 👈داخل خیابانها چقدر من مالک چشمم هستم و میتوانم فرمان بدهم که نگاه نکند و چشمم هم از من فرمان میبرد🤔 👈چقدر شده ما گفتیم اعصابم خورد شده بود اون حرف را زدم یعنی من مالک اعصابم نیستم چقدر با زبان حرفی را زدم که نمیبایستی بزنم و بعدش پیشمان شدم این یعنی اینکه من هنوز مالک اعضای بدنم نیستم 👈صحبت ذهن و خیال و....را نمیکنم اونا که اوضاعشان داغونه😊 ✅👌حکومتی که خداوند بخواهد بدهد،به کسانی میدهد که قبلش مالک خودشان شده باشند حالا فرقی نمیکند آن شخص داخل روستا باشد یا ته چاه مهم این است که شخص صاحب و مالک خودش باشد چنین حکومتی که از طرف خداوند اعطاء بشود اصلا طرف به ذلت نمی‌کشاند شما استقبال امام رحمه الله علیه و بدرقه امام را نگاه بکنید و آن را با سایر حکومتها چه پهلوی و چه غیره مقایسه بفرمایید الخَیر اِنَّکَ عَلی کُلِّ شئ قَدیر 🕋 توحید در دعا وعبادت یک ضرورت است . 🔘آنچه از اوست ،چه دادن ها و گرفتن ها ،همه است ،گرچه در قضاوت های عجولانه ی ما فلسفه ی آن را ندانیم . علیه السلام میزنم @darshainabazqoran
💠 این خدایی که رب و رحمن و رحیم است،مالک هم هست. 🕋"قل اللّهم مالک الملک" مالک مملکت تویی به درست، منتهی میان مِلک های خدا یک ملکی هست به نام دنیا و اسمانها وزمین که خدا خودش میگوید 🕋"" که اندک است و ناچیز. لذا در این ایه وقتی خدا میخواهد بگوید من مالک چه چیز هستم از دنیا و اسمانها و زمین یادی نمیکند.از یاد میکند یوم الدین نام است. قیامت نام های زیادی دارد چون از منظر های مختلفی میشود به ان نگاه کرد. در اینجا نام یوم الدین را می اورد یوم یعنی روز ✅👌میخواهد بگوید قیامت روز است و این دنیا شب است و ظلمانی. در شب اغلب انسانها خواب هستند و در دل شب غالب جنایانت اتفاق می افتد و دنیا چنین است و انسانها در خواب غفلت هستند. قیامت روز است و در ان هنگام است که انسان ها به خود می ایند و بیدار میشوند. آن روز است که انسان ها بیدار میشوند ولی این بیداری به حال او سودی نخواهد داشت 🕋یومئِذٍ یتذکّر الانسان و اَنّا له الذکری قیامت روز است.چون روز که میشود همه چیز روشن میشود. ☀️حق قیامت را لقب زان روز کرد روز بنماید جمال سرخ وزرد 👌✅همانگونه که در روز رنگ ها بهتر مشخص میشوند ودر قیامت نیز انسانهای رو سیاه و روسفید مشخص و جدا میشوند. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ ️ویژگی های ر‌وز : 🌐 منظور از روز قیامت، یک روز دنیا نیست یعنی: 🔸در برابرش، شب🌚 نیست. 🔸در برابرش، چند روز نیست بلکه تنها همان یک روز است. ♦️طولش به اندازه ۵۰ هزار سال است که برای مومن بیشتر از یک نماز واجب طول نمی کشد! پس این۵۰ هزار سال هم برابر با سالهای دنیا🌏 نیست. ⚪️ خدا در قرآن📖 میفرماید آفرینش زمین و آسمان در ۶ روز (۶ مرحله) بوده که 🔹دو روزش برای خلق آسمان، 🔹 دو روز دیگرش برای خلق زمین 🔹 دو روز هم برای خلق آنچه بین زمین و آسمان است می باشد(سوره حدید) السلام @darshainabazqoran
🔺منظور از روز قیامت، است 🕋مالک یوم الدین 🕋ان الدین لواقع / ذاریات-۶ در آن زمان حق و حقیقت که دین خداست نمایان می شود . دین حقایقی دارد که روشن میشود مثل👈 معنای توحید و وحی و رسالت و باطن افراد و غیره. یک بخش دین هم جزاست که ظاهر می شود. 👌🔺 در آنجا ماهیت خود را از دست می دهد زیرا وقتی آسمان و زمین و کل نظام تغییر کرد دیگر حرکت وضعی و غیره برای زمین وجود ندارد که برایش سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه⏱ باشد. 🔺 انسان تمام نتایج اعمالش را می بیند. دهانش مهر شده و اعضایش به سخن در می آیند و کارهایشان در دنیا را می گویند. 🔺 در آنجا کسی چیزی نیست. 🕋یومٌ لا یملک لنفس شیئا در دنیا انسان به دو صورت مالک است: 🔘ضابطه و با کار و معامله 🔘رابطه و با ارث. اما در آنجا انسان مالک نیست. 🔺با ظهور حق، تمام مکاتب کنار رفته و همه را به روشنی می یابند پس جایی برای شک یا کفر باقی نمی ماند. دیگر اختلافی بین دانشمندان نخواهد بود و همه مکتب حق را با تمام وجود درک می کنند و می پذیرند . السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مالک یوم الدین نیز در این جا واژه ای لطیف است. دین را برخی به معنا میکنند. ولی روز جزا بودن ویژه ی قیامت نیست و دنیا نیز این ویژگی را دارد. دائما انسان ها دارند جزای گفتار و رفتار خود را میبینند. در این دنیا نیز جزا هست؛ مردان خدا پرده ی پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند هر دست که دادند،همان دست گرفتند هر نکته که گفتند،همان نکته شنیدند قیامت ویژگی منحصر به فرد بودن را دارد. ✅👌یعنی روزی است که حرف اول و اخر را دین میزند. در دنیا این گونه نیست. در دنیا گاهی حرف اول و اخر را پول و گاهی پارتی و گاهی سفارش و توصیه و گاهی غیره میزند.... اما در قیامت حرف اول و اخر را و میزند گفت اگر صدق داری،بیار و بیا السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از به می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید: 🕋ایاک نعبد و ایاک نستعین» السلام @darshainabazqoran
💢 چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 💢 آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔸خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد. السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه: ســیــّدي واحـــســنــا تقدیم به ساحت مقدس امام ( علیه السَّلام ) با نوای: حـــاج مـحـــمــــود کــــریـــمـی @darshainabazqoran
💢 منظور از ما در «نعبد» چیست❓ 🔅این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و شد خود را در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 💢 چرا پس از نعبد سریعا "ایاک نستعین" آورده❓ ✅ تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. ❓چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔺به این جهت که نشان دهد هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست. السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ ◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ ◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدىٰ وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقىٰ ▫️سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند ولی خدا ▫️سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجّت خدا ▫️سلام بر تو ای امام هدایت و دستاویز استوارتر 📚زیارت کوتاه و مختصر امام هشتم @darshainabazqoran
💠 یکی از فواید" ایاک نعبد" این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد! لذا خدا تنها اطاعت از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه عبادت آنها را. ♦️ در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود. 🔸 در آیه ۲ سوره مائده گوید : 🕋تعاونوا علی البر و التقوی در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، استقلال ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست. السلام @darshainabazqoran
💎 آیت الله جوادی آملی: حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است: 1⃣ نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که است 2⃣ نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که اوست 3⃣ نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که اوست .که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد 👈روح و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن. السلام @darshainabazqoran
💠 صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: 🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه» 🔹 کسی كه صدای را در اول وقت بشنود و بی دليل خود را به تأخير اندازد (یا در شركت نكند)نماز او نماز كامل نيست» 📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵. @darshainabazqoran
📖شرح حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) ✅راه جذب دل‌ها، منتقل کردن سخن نیک اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 💠رهبر انقلاب: امام علی‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهل‌بیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱) 🔸برای گسترش معارف اهل‌بیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهل‌بیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسان‌شناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه می‌اندازد. ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ١) معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص ۱۸۰ علیه السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دامن آلوده و روی سیاه آورده‌ام🍂 یا امام رضا به تو پناه آورده‌ام💔😭 علیه السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا