⛔️ پاسخ شبهه:
مگر خدا روزی مخلوقات را تضمین نکرده، پس چرا گرسنه داریم؟
✅ تضمین کرده، بشرط تلاش
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌹
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@jpasokhsara
💠پرسش:
مقصود از تجسّم اعمال چیست؟
✍️ پاسخ:
نکته اول : مقصود از «تجسّم» اعمال این است که ، آنچه انسان در این جهان انجام داده است، در جهان دیگر به صورتی متناسب با آن جهان نمودارمی شود. و بهعبارتدیگر: پاداشها و کیفرها، نعمتها و نقمتها، شادمانی و سرور، درد و شکنجههای اخروی، همه و همه، همان حقایق اعمال دنیوی انسانها است که در حیات اخروی ،خود را نشان میدهند.
نکته دوم : تجسم اعمال یک حقیقت قرآنی است که در آیات متعدد مطرحشده است؛ که به دو نمونه اشاره میشود:
«یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً»؛ «روزی که هر انسانی هر کار نیکی که انجام داده است، نزد خود حاضر مییابد، و هر کار بدی را که انجام داده است نیز حاضر و آماده مییابد، و آرزو میکند که میان او و آن عمل ناروا فاصله مکانی یا زمانی بسیاری وجود میداشت (و او آن عمل ناروا را که در دنیا انجام داده است در قیامت مشاهده نمیکرد)»(1)
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ»؛ «هر کس بهاندازه سنگینی ذرهای کار نیکانجام دهد آن را میبیند، و هر کس بهاندازه سنگینی ذرهای کار بدانجام دهد، آن را میبیند»(2)
نکته سوم :مسئله تجسم اعمال ، در روایات نیز موردتوجه قرارگرفته است.
رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله فرمودند: «اتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّهُ ظُلُمَاتُ يَوْمِ الْقِيَامَة»؛ « از ستمگری بپرهیزید،زیرا ظلم و ستم در روز قیامت بهصورت تاریکیها نمایان خواهد شد»(3)
امام علی علیهالسلام فرمود :«…أَعْمَالُ الْقَوْمِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبَ أَعْيُنِهِم...»؛ «کارهایی که افراد در دنیا انجام میدهند،در آخرت در برابر آنان قرار داده خواهد شد»(4)
پینوشت:
1. آل عمران/30
2. زلزله/7-8
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 332
4. تحف العقول، النص، ص: 20
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
508K
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
⁉️چرا بعضی موسیقیها حرام هستند؟
⁉️ مگر موسیقی چه تأثیری بر روح داره؟
🔊پاسخ : #کارشناس_کلام
#پرسش_و_پاسخ_اعتقادی
#سوالات_دانش_آموزان
@pasokhsara
💠 #وقت_نماز
💬اگر وقت نماز داره تموم میشه و دیگه نمیتونیم نماز رو در وقت بخونیم چه کنیم؟
✅ پاسخ: در همه نمازها تا وقتی که به اندازه یک رکعت از وقت باقی مونده همچنان نماز قضا نیست، یعنی مثلا در نماز عصر اگر فقط بتونیم یک رکعت رو قبل از غروب آفتاب بخونیم و سه رکعتش بیفته بعد از غروب بازم نماز قضا نیست.
نکته1️⃣: اگر شک داریم که بهاندازه یک رکعت از وقت مونده یا نه، میتونیم نماز رو به نیت «ما فِي الذِّمِّه» (یعنی هرچی که به گردنمه) انجام بدیم.
نکته2️⃣: تا غروب آفتاب
🔸اگر کمتر از یک رکعت از وقت مونده: ظهر و عصر هر دو قضا شده.
🔸اگر به اندازه ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ رکعت از وقت مونده: اول نماز عصر رو (به نیت ادا) میخونیم و بعد نماز ظهر رو قضا میکنیم.
🔸اگر به اندازه ۵ رکعت یا بیشتر از وقت مونده: اول نماز ظهر و بعد عصر و هر دو رو به نیت ادا میخونیم.
👈 تذکر: بعضی از مراجع (امام خمینی، شبیری، صافی و نوری) پایان وقت نماز عصر رو اذان مغرب میدونن نه غروب آفتاب، مقلدین این چهار بزرگوار همه مطالب این نکته رو با اذان مغرب حساب کنن.
نکته3️⃣: برای نماز مغرب و عشا هم تا نیمه شب دقیقا مثل نکته قبل عمل میکنیم.
نکته4️⃣: به نظر بیشتر مراجع، اگر تا نیمه شب نماز مغرب و عشاء خونده نشه، باید تا قبل از اذان صبح اونا رو به نیت « ما فِي الذِّمِّه» (یعنی هرچی که به گردنمه) خوند.
👈البته بعضی از مراجع (مثل آیتالله سیستانی، مکارم و...) برای کسیکه عذری (مثل فراموشی، خواب، حیض و...) داشته، وقت نماز مغرب و عشاء رو تا اذان صبح میدونن.
نکته5️⃣: اینایی که گفته شد؛ نظر بیشتر مراجع بود، اما چون تفاوت فتوای بقیه مراجع (مثل آیتالله صافی و...) معمولاً بهصورت احتیاط واجبه، مقلدین ایشون هم میتونن به همین نظری که گفتیم رجوع و عمل کنن.
نکته6️⃣: تا جایی که میشه باید همه نماز رو در داخل وقت خوند و جلوی قضا شدن اون رو گرفت، پس اگر میشه با حذف مستحباتی (مثل قنوت و اذان و اقامه و...) یا حتی با تیمم به جای وضو یک رکعت رو در وقت خوند حتما این کار رو انجام بدید.
نکته7️⃣: درسته که كسى كه به اندازه خوندن يك ركعت از نماز وقت داره، بايد نماز رو به نيت ادا بخونه و نمازش قضا نیست. ولى نبايد عمداً نماز رو تا اين وقت تاخير انداخت.
📚رساله همه مراجع، بخش وقت نماز
#احکام
@pasokhsara
547.4K
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
⁉️مگر برای همه جرائم اجتماعی در قران حدود تعیین نشده است؟
⁉️ آیا عدم تعیین هیچگونه حدی در قرآن برای فرد بیحجاب، به این معنا نیست که عدم رعایت حجاب، جرم اجتماعی محسوب نمیشود؟!
🔊پاسخ: #کارشناس_کلام
@pasokhsara
🔸 موسیقی حلال و حرام
⁉️ چگونه مرز موسیقی حلال و حرام تشخیص داده میشود؟
✅ هر موسیقی که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کرده و به سمت بیبندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است و تشخیص آن موکول به نظر عرفی مکلّف است.
#احکام
@pasokhsara
برخی معتقدند که چون به وضع موجود معترضیم، پس رأی نمیدهیم!
آنچه در ماهیت اعتراض نهفته است، جنگیدن معترض است برای بازپسگیری حقی که از او تضییع شده.
پس فعال بودن، بخش اجتنابناپذیر اعتراض است و منفعلانه عمل کردن هیچ سنخیتی با اعتراض ندارد!
نتیجهی آنچه گفته شد این است که رأی دادن عملکردی فعال است برای بیان اعتراض، اما رأی ندادن یعنی منفعلانه عمل کردن!
پس وقتی رأی ندهید، یعنی هیچ اعتراضی ندارید!
#انتخابات
#کارشناس_اخلاق
@pasokhsara
💬 نماز خواندن با لباس و بدن نجس در حال اضطرار چه حکمی دارد؟
🔹 فتوای آیات عظام (خامنهای، سیستانی و مکارم): اگر به خاطر سرما یا نداشتن آب و امثال اینها ناچار شوید که با بدن یا لباس نجس بخوانید، نماز صحیح است.
📚 منبع: احکام سفر عتبات عالیات (ویژه کاروانهای پیادهروی اربعین حسینی)
#احکام
@pasokhsara
💠 نرسیدن به رکوع امام
💬 سؤال:
در نماز جماعت اگر برای شروع نماز، به رکوع امام نرسیم حکمش چیست؟
✅ پاسخ:
اگر هنگامی که امام در رکوع است، مأموم با اطمینان به درک رکوع امام اقتدا کند، اگر وقتی به حدّ رکوع می رسد، امام در حال برخاستن از رکوع یا ایستاده باشد، نماز به صورت فُرادا صحیح است و رکعت اول نماز او حساب می شود و باید نماز را ادامه دهد همچنین اگر شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش به صورت فرادا صحیح است.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
#احکام
@pasokhsara