eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
402 عکس
94 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ واجب بودن شرکت در انتخابات 🔷 س ۴۷۰۷: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✅ ج: واجب عینی است. @pasokhsara
⚠️ برای طیف خاکستری! درسته که ما انسانها نه کاملا خوبیم نه کاملا بد ما آمیخته‌ای از ضعف‌ها و قوتهاییم ما خاکستری‌های تیره و روشنیم شاید بتوان انسان‌کامل را نهایت روشنی و مبدا شُرور را نهایت تاریکی دانست ولی ما خاکستری‌های تیره و روشنیم اما وقتی حق و باطل صف‌آرایی می‌کنند وقتی باطل نمی‌گوید من راه خودم را می‌روم هرکس خواست مرا دنبال‌کند، وقتی حق در طول تاریخ از هابیل گرفته تا علی(ع) و فرزندانش همیشه از طرف جبهه باطل در فشار و آزار بوده‌اند تا همین ملت ما که بعد از انقلاب فقط می‌خواست آقای خودش باشد و کشورش را بسازد، همیشه قدرتهایی که فریاد "هل من مزید"شان بالاست، دست از سرش برنداشتند، نمی‌توانیم محدوده‌ای خاکستری میان حق و باطل پیداکنیم و بی‌خیال جدال همیشگی تاریخ نانی بر سفره بگذاریم و سری به سلامت ببریم اگر پای حق نایستیم، باطل تا افسار برمانیندازد و زین بر گردمان نگذارد و ما را در بهترین حالت استر خود نکند، دست از سرِ ما برنمی‌دارد. اگر از ما بدخاطره باشد و سالهای گذشته ما و پدرانمان خوب سواری نداده‌باشیم، روند دشمن مُثله کردن اسبهای چموش است یا باید شیر باشیم و از غُرّش ما در لانه بخزد یا سواری دهیم یا فکرکنیم جایی خاکستری هست که می‌شود سنت لایتغیر الهی را دور زد که نیست. مهمتر از اینکه خاکستری ما روشن است یا تیره، این است که در مقابل چه کسی و در کنار چه کسی ایستاده‌ایم نمازشب خوان‌های سپاه عمرسعد و هرکس تا آخر تاریخ شنید و راضی شد از نگاه رحمت خدا محروم است و آنها که خیلی هم خاکستری‌های روشنی نبودند، چون در جای درستی ایستادند، حسرت عاشقان شدند؛ یا لیتنا کنا معهم @porsa_andishe
🌷 انتشار ویژه‌نامه «سؤالات پرتکرار درباره انتخابات» + دریافت 🔹 این ویژه نامه در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان آماده و منتشر شده است. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند ویژه‌نامه «سؤالات پرتکرار درباره انتخابات» را از لینک زیر دریافت و مطالعه نمایند: m8r.ir/4555 📝 مرسلات: m8r.ir/402mo 📝 خبرگزاری حوزه: m8r.ir/402hz 📝 خبرگزاری رسا: m8r.ir/402rs 📝 خبرگزاری ایکنا: m8r.ir/402iq 📝 صاحب نیوز: m8r.ir/402sa 📝 ندای اصفهان: m8r.ir/402ne 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
امام زين العابدين عليه السلام: 💠حَقُّ الصَّغيرِ رَحمَتُهُ في تَعليمِهِ وَالعَفوُ عَنهُ وَالسَّترُ عَلَيهِ وَالرِّفقُ بِهِ وَالمَعونَةُ لَهُ حقّ كودك، مهربانى به او در آموزش و گذشت از وى و عيب‏پوشى و همراهى و يارى اوست 📚تحف العقول صفحه 270
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا «شرک» گناه نابخشودنی هست❓ ❌ پاسخ: نکته ی اول: شرک دو نوع است: 1⃣شرک اعتقادی: (شریک قائل شدن برای خدا در ذات، صفات یا افعال) که باعث خروج از دایره اسلام می‌شود. 2⃣شرک عملی(گناه و معصیت)،که باایمان قابل‌جمع است. قرآن کریم می‌فرماید:« وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ‏ مُشْرِكُون‏»؛ «و بيشترشان به خدا ايمان نمى‏آورند مگر درحالی‌که مشرک‌اند».(1) توجه می‌فرمایید که در این آیه شریفه، شرک با ایمان جمع شده است که همان گناه است. نکته ی دوم: قرآن کریم می‌فرماید:« إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيما»؛ «خداوند (هرگز) شرك را نمى‏بخشد! و پايين‏تر از آن را براى هر كس (بخواهد و شايسته بداند) مى‏بخشد. و آن‌کسی كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است‏».(2) در ذیل این آیه شریفه ، آیت‌الله مکارم شیرازی می‌نویسد: «نكته قابل‌توجه اينكه آيه فوق، ارتباطى با مسئله توبه ندارد، زيرا توبه و بازگشت از گناه، همه گناهان حتى شرك را مى‏شويد، بلكه منظور از آن امكان شمول عفو الهى نسبت به كسانى است كه توفيق توبه نيافته‏اند، يعنى قبل از آنكه از كرده‏هاى خود پشيمان شوند و يا بعد از پشيمانى و قبل از جبران اعمال بد خويش از دنيا بروند»(3) نتیجه اینکه: حتی شرک هم با، ایمان آوردن و توبه، بخشیده می‌شود. پروردگار عالم می‌فرماید:« وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ‏»؛« او كسى است كه توبه را از بندگانش مى‏پذيرد و بدی‌ها را مى‏بخشد». (4) پی‌نوشت ها: 1. یوسف/106 2. نساء/48 3. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 1 41 4. شوری/25 @pasokhsara
📚 نماز با اجزای حیوان میته 💠 سؤال: حکم نماز همراه با اجزاء حیوان حلال گوشتی که به دستور شرعی تذکیه نشده باشد، چیست؟ ✅ جواب: در اجزائی که روح در آن دمیده نمی شود مثل مو، ناخن، پشم، پر و شاخ اشکال ندارد و در غیر آن نماز باطل است البته حکم بطلان در حیوان حلال گوشتی که خون جهنده ندارد مثل ماهی پولک دار مبنی بر احتیاط وجوبی است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ آیت الله خامنه ای: ننگ است برای کشوری که آمار مشارکت مردمی در آن ۴۰ درصد باشد❓❗️ ⭕️ پاسخ: 1⃣ البته مشارکت پایین در انتخابات، یکی از نشانه های نارضایتی مردمی نسبت به عملکرد دولت هاست. و قطعا عملکرد ضعیف یک دهه ای دولت غرب گرا در کشور عزیزمان، در کاهش مشارکت مردم اثر داشته است. 2⃣ میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس، و با لحاظ این نکته که واجدین شرائطی که خارج از کشور بودند، قادر به رای دادن نبودند، تقریبا نزدیک ۵۰ درصد بوده است. 3⃣ انتخابات مورد اشاره ی رهبری در سخنرانی، مربوط به ریاست جمهوری می باشد و نه مجلس. 4⃣ صحبت مقام معظم رهبری، مشارکت در فضای سالم و بدون مانع می باشد و نه مشارکت در زمانی که شدیدترین تحریم و تخریب انتخاباتی در دنیا نسبت به آن صورت پذیرد. 5⃣ توجه داشته باشیم، مشارکت در انتخابات کشورهای مختلفی، اجباریست و عدم شرکت با جرائم سنگین روبرو خواهد شد. ✅ خدا را شاکریم، علی رغم تحریمات و پیش بینی مشارکت زیر ۲۰ درصد، مردم عزیز ما با حضور ۲۵ میلیونی خود، مشت محکمی بر دشمنان و منافقان زده و از عزت و عظمت خود دفاع کردند. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬شرط پاک شدن چیز نجس با آب 💠آیا می دانید که : ⬅️ آب با شرط چیز نجس را پاک می کند👇👇 1⃣مطلق باشد✔️ 2⃣پاک باشد✔️ 3⃣هنگام شستن مضاف نشود✔️ 4⃣بعد از آب کشیدن اجزای کوچک عین نجاست در آن نباشد✔️ @pasokhsara
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰احڪـ🔎ــام‌ ضِمـــــــــ⚖ـــــــان ♦️ضِمان ناشی از تنبیه بدنی فرزند😎 ✅نکاتی بسیار مهم قابل توجه والدین محترم ⬇️⬇️ ⁉️تنبیه بدنی فرزند نابالغ توسط والدین به قصد تربیت، و وارد شدن خسارات بدنی به او، چه حکمی دارد؟🧐 🔻کتک زدن فرزند توسط والدین در چه صورتی مجاز است؟😇 💠 @pasokhsara
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔬 پاسخ دندان شکن یک مسلمان به آتئیست 💯حتما ببین تا بدونی اووه ما مسلمونا چه پدرای عالمی داریم. @pasokhsara
💠 عدم توانایی نسبت به روزه قضا 💬 سؤال: چند سال روزه قضا بر عهده دارم، که توان ادای قضای آنها را ندارم، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: به هر حال قضای روزه‌ها ساقط نمی‌شود و با فرض عدم توانایی از انجام آن تا پایان عمر، باید وصیت کنید تا برای شما انجام دهند؛ مگر اینکه بدانید ولیّ شما (پسر بزرگتان) آنها را قضا می‌کند. علاوه بر آن، اگر تأخیر قضای روزه ماه رمضان تا اولین ماه رمضان بعدی بر اثر سهل‌ انگاری و بدون عذر شرعی باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است و کفّاره تأخیر عبارت است از دادن یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج و مانند آن) به فقیر. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولا: این تصویر، بچه ی زیر برف را نشان می دهد که از کلیپی گرفته شده است که مربوط به ایران نیست. در سیستان و بلوچستان، بعد از سیل اخیر، برف نیامده است. ثانیا: از همان لحظات اول سیل، وسایل گرمایشی و پتو و چادر در اختیار مردم قرار گرفت. ثالثا: بالاترین مقام اجرایی کشور امروز شخصا در مناطق سیل زده حاضر و مدیریت بحران را بر عهده گرفتند. رابعا: کمک به کشورهای مظلوم، وظیفه ی هر مسلمان و انسان است که البته هزینه ی آن از بودجه ی نظامی کشور است. خامسا: اگر هزینه های جمهوری اسلامی در کشورهای مظلوم منطقه نبود، موافق و مخالف، فرصت شبهه پراکنی و پاسخگویی پیدا نمی کردند و باید دغدغه ی کشور و ناموس خود را حل می کردند. @pasokhsara
💠 نیت نماز را اشتباهی به زبان آوردن 💬 سوال: به زبان آوردن نیت اشتباه، نماز صحیح است؟ ✅ پاسخ: هرگاه فردی به نماز ایستاده و نیت قلبی کرده اما در زبان و خیال خود غیر از نیت قلبی داشت، مثلاً هنگام ظهر قصد نماز ظهر را داشت، ولی اشتباها گفت؛ چهار رکعت نماز عشا می خوانم نمازش صحیح است. 🔷 برداشت غلط: بسیاری بر این باورند که نیت باید به زبان آورده شود، در حالی که لازم نیست نیت را به زبان بیاورد، بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار، نماز خواندن برای خدا باشد کافی است. 📚 پی‌نوشت: العروه الوثقی، فصل فی النیه، مسئله 17 @pasokhsara
216.8K
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ ⁉️سلام استاد گرامی.چرا شنیدن صدای زنان بلحاظ شرعی حرام است؟مگر صدای زن و مرد چه تفاوتی دارد؟ @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 سفارش حضرت امام رضا "علیه السلام" در جمعه آخر ماه شعبان ابوصلت هَروى نقل کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. حضرت فرمود: ▫️اى أباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است. پس در باقیمانده این ماه، تقصیرهایى را که در روزهای گذشته داشته‌ای، تدارک و تلافى کن. به آنچه که برایت سودمند است، روی آور، و از آنچه که نفعی به تو نمی‌رساند، بپرهیز؛ ▫️بسیار دعا و استغفار کن و زیاد قرآن بخوان و از گناهان خود به درگاه خداوند توبه کن، تا ماه رمضان در حالی به تو روی ‌آورد که تو خود را براى خدا خالص گردانیده باشی! ▫️امانت و حقی بر گردن خود باقی مگذار و آن را ادا کن، و کینه‌‌ای از مؤمنین در دل نداشته باش، و گناهی را که مرتکب آن بوده‌ای ترک کن. از خدا بترس و در نهان و آشکار بر او توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خداوند او را بس است. 📚 عیون أخبارالرضا، ج2، ص51 @pasokhsara
💠 تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی 🔹 طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 🔹 طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. 🔹 نکته: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزة خود را افطار کند و درصورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفارة افطار عمدی روزة ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد. 📚سایت مراجع عظام @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓در کجای قرآن آمده که باید سی روز روزه گرفت؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است؟ ✅پاسخ: 🍃با توجه به این که پرسش از سه بخش تشکیل شده به همان ترتیب، پاسخ آن را ضمن نکاتی بیان می کنیم: 1⃣. با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی دهد، اجمالاً می دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است. 2⃣. گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است: الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [1]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است. ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب به پایان رسانید.[2] 3⃣. اما در مورد این که چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است باید گفت: الف) قانون گذار در تمام ادیان الاهی یکی است همان طور که بیان شد تشریع و وجوب احکام در تمام ادیان الاهی از جانب خداوند است. ب) با توجه به این که دین اسلام نسبت به ادیان گذشته، دین کامل و جامعی است؛ از این رو احکامش نسبت به احکام سایر ادیان تفاوت می کند که در این تفاوتها گاهی شاید تکلیف سخت تر و گاهی نیز آسان تر باشد که در هر حال تصمیم خداوند است. ج) گرچه شاید امروزه با توجه به تحریفاتی که در ادیان سابق به وجود آمده پیروان دیگر ادیان، عبادت روزه را با مقدار و شرایطی آسان تر برگزار می کنند، امّا بر اساس برخی منابع روایی، روزه اهل کتاب تا زمان پیامبر اسلام (ص) بیشتر از مسلمانان بوده است. امام مجتبی (ع) نقل می کند که روزی یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام (ص) رسید و مسایلی را پرسید که از جمله آن، این بود که چرا خداوند روزه را بر امّت تو سی روز قرار داد، اما در امت های دیگر بیشتر؟ ...[3] __ 📚منابع: 1_ بقره، 185. 2_ همان، 186. 3_ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 240 و 241، ح 13317، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، 1409 هـ ق @pasokhsara
✅ اول نماز یا افطار❓ 🔰برای پاسخ دادن به این سوال که در ماه مبارک رمضان؛ هنگام اذان، ابتداء افطار کنیم و بعد نماز بخوانیم و یا نمازمان را بخوانیم و بعد از آن افطار کنیم؟ به سراغ روایات آل الله علیهم صلوات الله رفتم. مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، باب زیبایی گشوده اند با این عنوان« اسْتِحْبَابِ تَقْدِيمِ الصَّلَاةِ عَلَى الْإِفْطَارِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ هُنَاكَ مَنْ يَنْتَظِرُ إِفْطَارَهُ أَوْ تُنَازِعَهُ نَفْسُهُ إِلَيْه‏»؛ «مستحب بودن مقدم کردن نماز بر افطار مگر در جایی که کسی منتظر افطار کردن با اوست و یا کسی که با خود در این که افطار کنم یا نماز بخوانم درگیر است».(1) در این باب به پنج روایت از حضرات معصومین علیهم السلام اشاره شده است که یکی از روایات را تقدیم می کنم: 🔵امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ لْيُفْطِر»؛ «اگر همراه روزه دار افرادی هستند که نماز خواندن، آن ها را از افطار کردن باز می دارد، اول افطار کند و اگر چنین نیست، ابتدا نماز بخواند و بعد افطار». (2) ♦️نتیجه اینکه: خواندن نماز بر افطار کردن مقدم است مگر اینکه خانواده سر سفره ی افطار منتظر روزه دار هستند و یا با افطار کردن، نماز خواندن ما با آرامش و اطمینان قلب بهتری به جا آورده می شود. ما را هم از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید. 📚پی نوشت ها: 1. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 149 2. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 150 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا