eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
402 عکس
94 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
2_1152921504615511379.mp3
5.68M
🔰 سلسله برنامه‌های پاسخ به شبهات ✍ پاسخ به شبهه: ⁉ آیا روزه مانع پیشرفت نیست؟ 🎙 @pasokhsara
عیب پوشی امام زمان علیه‌السلام به چه معناست؟.mp3
5.11M
✅ مهدویت 🔊 ⁉️عرضه‌ی‌ اعمال‌ محضر امام‌‌عصر -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- چگونه با ستاریت خداوند قابل جمع است؟ @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘تغییر خود یا دیگران؟ هدف بسیاری از افراد از مراجعه به مشاور و یا درمانگر تغییر اطرافیان مثل دوستان، همکاران، والدین ، همسر یا فرزندان است. چرا که باور دارند اگر اطرافیان جوری که ایشان می‌خواهند، رفتار کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. معمولا این افراد به طور تلویحی فهمیده‌اند که تغییر دادنِ خودشان فرایندی سخت و نیازمند پیگیری، تغییر روش و منش و هزینه(عمدتا هزینه معنوی) است. برای همین بیشترین تمرکزشان بر روی تغییرِ دیگران جمع می‌شود، و وقتی می‌بینند که مشاور و یا درمانگر، آنها را با این واقعیت مواجه می‌کند که تغییر دیگران دستِ ما نیست و بهتر است، روی تغییر خود تمرکز کنیم؛ فکر می‌کنند یا روانشناسی و دانش‌های مرتبط به درد نمی‌خورد یا مشاور و درمانگر کارش درست نیست! ⭕️ نور‌وز زمان خوبی برای تغییر و رقم زدن روزی نو هست. 🌹هر روزتان نوروز @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پرسش: ❓ آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده می شود «یا مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❓برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕ 💠پاسخ💠 👌علامه مجلسی در زاد المعاد، می نویسند: «در برخی کتب روایت شده است که در هنگام تحویل سال جدید این دعا را 360 مرتبه بخوانند: « یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال» « ای کسی که تحول دل ها و گردش چشم ها در دست توست .ای تدبیر کننده شب و روز و ای تغییر دهنده سال و حال ، حال ما را به بهترین حال تغییر ده» 📚زاد المعاد ص328 ❗️این دعا اگر چه دارای سند صحیحی نمی باشد اما با توجه به دو نکته خواندن آن رجحان دارد؛ 1⃣ دارای محتوای صحیح و سازنده ای است . 2⃣در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش میدهد. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 ✅ نتیجه اینکه: هر چند این دعا، سند محکمی ندارد ولی از باب تسامح در ادله ی سنن، قرائت آن به قصد رجاء و امید رسیدن به ثواب بلا اشکال هست. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪴 عیدتان مبارک 🪴 🌲 آنچه در سفره ی هفت سین ایرانیان باستان بوده، سه ویژگی داشته است: 1⃣ با "سین" شروع شود. 2⃣ روئیدنی 3⃣ خوردنی 🌹 با این سه شرط: ◀️سرکه ◀️سبزه ◀️سماق ◀️سیب ◀️سمنو ◀️سنجد ◀️سیر سر سفره ی هفت سین، قرار داده می شود. ❇️ جالب این که، غیر از این هفت مورد (ظاهراً)، هیچ روئیدنی و خوردنی که با سین شروع شود، در لغت پارسی ، یافت نمی شود. ✍ جواد حیدری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یقین(۱) رسیدن به هر مقام و منزلتی نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است و تا انسان بستر مناسب را فراهم ننماید قادر نخواهد بود که قدم در آن مسیر بگذارد. برای ایمان انسان مؤمن، درجات متعدد و مراتب گوناگونی وجود دارد. یکی از بالاترین مقام‌ها و منزل‌ها برای اهل ایمان مرتبهٔ یقین است. مؤمن رنگ یقین را نخواهد دید مگر اینکه تمام تلاش خویش را در جهت ترک گناه و دوری از رذایل و تقویت فضائل اخلاقی به کار گیرد. انسان برای حفظ ایمان خویش به دو عامل نیازمند است: یکی شناخت و دیگری انگیزه. هرچقدر شناخت انسان بیشتر شود، انگیزه‌اش نیز افزون می‌شود و به‌تبع آن درجهٔ ایمانش بالاتر می‌رود. یقین داشتن از مقولهٔ شناخت است و در روایات به‌عنوان یکی از ستون‌های عبادت از آن یادشده است. یقین اعتقاد و باور محکم و استواری است که مطابق با حقیقت باشد و به‌هیچ‌وجه امکان زوال و احتمال خلاف در او راه ندارد. مراتب یقین برای یقین مراحل و مراتبی وجود دارد. در رابطه با یقین سه مرتبه ذکرشده است که عبارت‌اند از: علم‌الیقین، عین‌الیقین و حق الیقین اولین مرحله برای اینکه انسان از گذرگاه شک عبور نماید و به‌یقین برسد مطالعه و تحقیق و تفکر است. هر کس متناسب با توانمندی خویش می‌تواند از طریق تحقیق و تفکر به معرفت برسد و این‌گونه ذهن خود را از شبهات پاک نماید. انسان مؤمن پیش از اینکه بخواهد ایمان خویش را تقویت کند باید از پل یقین رد شود. تا وقتی انسان نسبت به وجود خدا و حقیقت آفرینش مشکوک باشد نمی‌تواند ادعای ایمان نماید. در حقیقت انسان در این مرتبه به‌واسطه تفکر درمی‌یابد که خدایی هست. این مرتبه پایین‌ترین مرتبهٔ یقین یعنی علم‌الیقین است. حصول این مرتبه از یقین جز به کمک دانش و علم و استدلال و منطق میسّر نیست و به همین دلیل آن را یقین نظری و علمی می‌نامند. ادامه دارد... @pasokhsara
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️آیا در انجام کارها، داشته باشیم یا خیر ⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحول وانقلاب درونی باسلام وتبریک سال نو در لحظه تحویل سال دعای یا مقلب القلوب را میخونیم ولی چقدر درموردش فکر میکنیم و چقدر به سمتش میریم؟ انقلاب درونی تنها راهیست که انسان را به آرامش درونی ، آزادی روح وروان وباعنایت خداوند به قرب الهی می رساند.واین در اولین گام مستلزم خودشناسی است.تا ابتدا خود را نشناسیم نمیتوانیم از تحول و انقلاب درونی صحبت کنیم واین بارزترین نوع جهل است. وکسی که بگوید فردا خود راخواهم شناخت هرگز خود رانخواهد شناخت دردنیا ثروتمندان از انقلاب میترسند.ما نیز از نظرروانی ثروتهای زیادی را برای خود انباشته کرده ایم بنا براین همانقدر از تحول وانقلاب درونی می هراسیم که یک ثروتمند از انقلاب بیرونی. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یقین(۲) دومین مرتبهٔ یقین، عین‌الیقین است. منظور از عین‌الیقین این است که انسان بعد از مرحلهٔ اول و کسب شناخت و معرفت از طریق تقویت ایمان به مرتبه‌ای می‌رسد که علاوه بر دانستن حقایق، به دیدن حقایق نیز نائل می‌گردد. نام دیگر این مرتبه یقین قلبی و شهودی است و راه رسیدن به آن تزکیه و تهذیب نفس می‌باشد. از رسول خدا (ص) نقل است که: «اگر نبود شیاطینی که اطراف دل‌های بنی‌آدم را احاطه کرده‌اند، آن‌ها حقایق ملکوت آسمان‌ها و زمین را مشاهده می‌نمودند». یعنی گناه و رذایل اخلاقی مانع رسیدن به مقامات معنوی،‌ ازجمله یقین می‌شود و برای رهایی از گناه باید قدم در مسیر تهذیب و پاک‌سازی روح از رذایل نهاد. ادامه دارد... @pasokhsara
⭕️ یکی از مبانی مشترک در معنویت های جدید، چاکرا هست.(chakra) 🔻چاکرا، ریشه در آیین های شرقی و از باورهای هندوئیسم است. 🔺اعتقاد هندوها این است که هر کدام از هفت چاکرا، به یکی از خدایان هندوئیسم مرتبط است و از آن ها انرژی مثبت می گیرند. ⚡️ در این میان، برخی بر آن شده اند تا بحث چاکرا را با معارف اسلامی آشتی داده و بدینوسیله درمانگری گرده و مشکلات را حل کنند. 💥 اما سوال مهم و تذکر جّدی به جوانان و نوجوانان عزیزم این است: 1⃣ چه پژوهش علمی و معتبر در دنیا، چاکرا را به رسمیت شناخته و آن را ثابت می کند؟ 2⃣ چه آیه و روایتی در منابع دینی ما، از مقوله ی چاکرا سخن به میان آورده است؟ 3⃣ کدام عالِم دینی و متفکر اسلامی و در چه منبع معتبری از چاکرا صحبت کرده است؟ ⛔️ انتظار می رود، مرزبانان دین و دغدغه مندان فرهنگی، با تقویت مبانی اعتقادی و فکری آحاد جامعه، از سودجی برخی از افراد و افکار التقاطی، جلوگیری کرده و در برابر تهاجمات فرهنگی و آموزه های خطرناک معنویت های نوین، روشنگری کنند. ❌نتیجه اینکه: مفاهیمی چون چاکرا، تناسخ، کندالینی، یوگا، ریشه در هندوئیسم داشته و هیچ دستاورد علمی و عقلی و شرعی، از این مفاهیم پشتیبانی نمی کند و نباید از مدعیان این مفاهیم، در هر لباس و کسوتی تبعیت کرد. ✍ جواد حیدری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ پنل تخصصی بر خط —— موضوع : تجارب نزدیک به مرگ؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها 〰️〰️ ارائه دهندگان: استاد محسن دهقان، استاد جواد حیدری —— مشاده بر خط: https://eitaa.com/javadheidari110 —— ⏱ زمان : یک شنبه پنجم فروردین ماه 1403 ش ساعت: 21 تا 22 : 30 —— حوزه علمیه امام حسین ع سفیران هدایت / مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی اصفهان
📚 تردید در نیت هنگام روزه 💠 سؤال: به جهت عارض شدن ضعف در حال روزه و بدون ضرری بودن ادامه آن، تصمیم گرفتم افطار کنم ولی چیزی نخوردم و بعد از آن روزه را ادامه دادم؛ آیا روزه آن روز را باید قضا کنم؟ ✅ جواب: بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را قضا کنید. @pasokhsara
🌙 🔶 احکام خوردن و آشامیدن برای روزه دار : 1️⃣ اگر روزه‌دار عمداً و آگاهانه چیزی بخورد یا بیاشامد روزه‌ی او باطل می‌شود . 2️⃣ خوردن و آشامیدن از روی سهو و فراموشی روزه را باطل نمی‌کند . 3️⃣ احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال [ یعنی به کار بردن ] آمپولهای تقویتی و آمپولهایی که به رگ تزریق می‌شود و همچنین انواع سِرُمها خودداری کند ولی تزریق آمپول غیر تقویتی در عضله مانند آنتی‌بیوتیک یا مُسکّن یا آمپول بی‌حسّی و نیز دارویی که روی زخمها و جراحتها گذاشته می‌شود ، اشکال ندارد . 4️⃣ اگر موقعی که مشغول خوردن غذا است بفهمد صبح شده ، باید لقمه را از دهان بیرون بیاورد ، و اگر عمداً آن را فرو ببرد روزه‌اش باطل است . 5️⃣ فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده روزه را باطل نمی‌کند ، امّا اگر داخل فضای دهان شود احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد . 6️⃣ خوردن قُرص و مانند آن در صورتی که برای درمان بیماری ضرورت داشته باشد ، اشکال ندارد ولی روزه باطل می‌شود و باید قضا‌ی آن را بگیرد . 📚 منبع : رساله‌ی آموزشی رهبری ، احکام عبادات ، صفحات ۲۸۱ و ۲۸۲ @pasokhsara
2_1152921504615511052.mp3
1.8M
✍ پاسخ به شبهه: ⁉ سختی روزه داری یا شلاق روزه خواری😡 ❌چرا روزه خوار شلاق می خورد❓ @javadheidari110
اما بالاترین و عالی‌ترین مرتبهٔ یقین حق الیقین است. بدین معنا که انسان به‌واسطهٔ تقویت ایمان به حقایق مخفی و نادیدنی عالم دست پیدا می‌کند. گویی وجود او با حقایق اتحاد می‌یابد و یکی می‌شود. بنابراین هرچقدر ایمان خود را تقویت نماییم یقین ما به این مرحله نزدیک‌تر خواهد شد. در روایت آمده است: «رسول خدا (صلی‌الله علیه واله) با حارثة بن مالک بن نعمان انصاری روبرو شد، و به او فرمود: ای حارثة! در چه حالی هستی؟ گفت: ای رسول خدا! مؤمن حقیقی‌ام که به‌یقین رسیده‌ام. رسول خدا (صلی‌الله علیه واله) فرمود: هر چیزی را حقیقتی است، حقیقت گفتار تو چیست؟ گفت: ای رسول خدا! به دنیا بی‌رغبت شده‌ام، شب را (برای عبادت) بیدارم و روزهای گرم را (در اثر روزه) تشنگی می‌کشم و گویا عرش پروردگارم را می‌نگرم که برای حساب گسترده گشته و گویا اهل بهشت را می‌بینم که در میان بهشت یکدیگر را ملاقات می‌کنند و گویا ناله اهل دوزخ را در میان دوزخ می‌شنوم. رسول خدا (صلی‌الله علیه واله) فرمود: حارثه، بنده‌ای است که خدا دلش را نورانی کرده است. سپس به حارثه فرمود: بصیرت یافتی، ثابت باش. حارثه عرض کرد: ای رسول خدا! از خدا بخواه که شهادت در رکابت را به من روزی کند، پیامبر (صلی‌الله علیه واله) فرمود: خدایا! به حارثه شهادت را روزی کن. چند روزی بیش نگذشت که رسول خدا لشکری برای جنگ فرستاد و حارثه هم به میدان جنگ رفت و پس از کشتن تعدادی از افراد دشمن، شهید شد». ادامه دارد... @pasokhsara
✍چگونه میتوانیم دیگران را تغبیر دهیم ما فقط قادر هستیم که خودمان را تغییر دهیم. مردم همانی هستند که خود می‌خواهند باشند، دنیا هم همانی هست که قوانین جاری اش حکم می‌کند که باشد. هیچ چیزی با اجبار ما تغییر نمی‌کند. زمانی که ما تغییر می‌کنیم، به تدریج می‌بینیم که خیلی مسائل اطراف مان نیز شروع به تغییر می‌کنند. روابط ما عوض می‌شود، انسان‌های اطراف ما تغییر می‌کنند، شرایط و اتفاقات زندگی ما عوض می‌شود و... بنابراین، اگر به دنبال راه حلی برای تغییر دیگران هستید بدانید که خود را برای ناکامی و رنجشی بزرگ آماده می‌کنید. هیچ راهی برای تغییر دیگران وجود ندارد، تنها راه این است که خود شما تغییر کنید تا دیگران نیز تحت تاثیر تغییر شما میل به تغییر را پیدا کنند. اما همیشه افرادی هستند که نمی‌خواهند تغییر کنند و شما کاری نمی‌توانید انجام دهید جز اینکه یا آنها را بپذیرید یا از آنها فاصله بگیرید. در جنگ با مردم، ما مغلوب هستیم و آنکه در نهایت باید تغییر کند، خود ما هستیم! بنابراین، در جواب این سوال که «چگونه می‌توانیم دیگران را تغییر دهیم؟» باید بگوییم که: ما هرگز نمی‌توانیم دیگران را تغییر دهیم مگر اینکه آنها خودشان بخواهند که تغییر کنند. ما فقط قادر هستیم که خود را تغییر دهیم. (برگرفته از پایگاه اینترنتی روزنامه دنیای اقتصاد) @pasokhsara