eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
407 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ پنل تخصصی بر خط —— موضوع : تجارب نزدیک به مرگ؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها 〰️〰️ ارائه دهندگان: استاد محسن دهقان، استاد جواد حیدری —— مشاده بر خط: https://eitaa.com/javadheidari110 —— ⏱ زمان : یک شنبه پنجم فروردین ماه 1403 ش ساعت: 21 تا 22 : 30 —— حوزه علمیه امام حسین ع سفیران هدایت / مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی اصفهان
📚 تردید در نیت هنگام روزه 💠 سؤال: به جهت عارض شدن ضعف در حال روزه و بدون ضرری بودن ادامه آن، تصمیم گرفتم افطار کنم ولی چیزی نخوردم و بعد از آن روزه را ادامه دادم؛ آیا روزه آن روز را باید قضا کنم؟ ✅ جواب: بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را قضا کنید. @pasokhsara
🌙 🔶 احکام خوردن و آشامیدن برای روزه دار : 1️⃣ اگر روزه‌دار عمداً و آگاهانه چیزی بخورد یا بیاشامد روزه‌ی او باطل می‌شود . 2️⃣ خوردن و آشامیدن از روی سهو و فراموشی روزه را باطل نمی‌کند . 3️⃣ احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال [ یعنی به کار بردن ] آمپولهای تقویتی و آمپولهایی که به رگ تزریق می‌شود و همچنین انواع سِرُمها خودداری کند ولی تزریق آمپول غیر تقویتی در عضله مانند آنتی‌بیوتیک یا مُسکّن یا آمپول بی‌حسّی و نیز دارویی که روی زخمها و جراحتها گذاشته می‌شود ، اشکال ندارد . 4️⃣ اگر موقعی که مشغول خوردن غذا است بفهمد صبح شده ، باید لقمه را از دهان بیرون بیاورد ، و اگر عمداً آن را فرو ببرد روزه‌اش باطل است . 5️⃣ فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده روزه را باطل نمی‌کند ، امّا اگر داخل فضای دهان شود احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد . 6️⃣ خوردن قُرص و مانند آن در صورتی که برای درمان بیماری ضرورت داشته باشد ، اشکال ندارد ولی روزه باطل می‌شود و باید قضا‌ی آن را بگیرد . 📚 منبع : رساله‌ی آموزشی رهبری ، احکام عبادات ، صفحات ۲۸۱ و ۲۸۲ @pasokhsara
2_1152921504615511052.mp3
1.8M
✍ پاسخ به شبهه: ⁉ سختی روزه داری یا شلاق روزه خواری😡 ❌چرا روزه خوار شلاق می خورد❓ @javadheidari110
اما بالاترین و عالی‌ترین مرتبهٔ یقین حق الیقین است. بدین معنا که انسان به‌واسطهٔ تقویت ایمان به حقایق مخفی و نادیدنی عالم دست پیدا می‌کند. گویی وجود او با حقایق اتحاد می‌یابد و یکی می‌شود. بنابراین هرچقدر ایمان خود را تقویت نماییم یقین ما به این مرحله نزدیک‌تر خواهد شد. در روایت آمده است: «رسول خدا (صلی‌الله علیه واله) با حارثة بن مالک بن نعمان انصاری روبرو شد، و به او فرمود: ای حارثة! در چه حالی هستی؟ گفت: ای رسول خدا! مؤمن حقیقی‌ام که به‌یقین رسیده‌ام. رسول خدا (صلی‌الله علیه واله) فرمود: هر چیزی را حقیقتی است، حقیقت گفتار تو چیست؟ گفت: ای رسول خدا! به دنیا بی‌رغبت شده‌ام، شب را (برای عبادت) بیدارم و روزهای گرم را (در اثر روزه) تشنگی می‌کشم و گویا عرش پروردگارم را می‌نگرم که برای حساب گسترده گشته و گویا اهل بهشت را می‌بینم که در میان بهشت یکدیگر را ملاقات می‌کنند و گویا ناله اهل دوزخ را در میان دوزخ می‌شنوم. رسول خدا (صلی‌الله علیه واله) فرمود: حارثه، بنده‌ای است که خدا دلش را نورانی کرده است. سپس به حارثه فرمود: بصیرت یافتی، ثابت باش. حارثه عرض کرد: ای رسول خدا! از خدا بخواه که شهادت در رکابت را به من روزی کند، پیامبر (صلی‌الله علیه واله) فرمود: خدایا! به حارثه شهادت را روزی کن. چند روزی بیش نگذشت که رسول خدا لشکری برای جنگ فرستاد و حارثه هم به میدان جنگ رفت و پس از کشتن تعدادی از افراد دشمن، شهید شد». ادامه دارد... @pasokhsara
✍چگونه میتوانیم دیگران را تغبیر دهیم ما فقط قادر هستیم که خودمان را تغییر دهیم. مردم همانی هستند که خود می‌خواهند باشند، دنیا هم همانی هست که قوانین جاری اش حکم می‌کند که باشد. هیچ چیزی با اجبار ما تغییر نمی‌کند. زمانی که ما تغییر می‌کنیم، به تدریج می‌بینیم که خیلی مسائل اطراف مان نیز شروع به تغییر می‌کنند. روابط ما عوض می‌شود، انسان‌های اطراف ما تغییر می‌کنند، شرایط و اتفاقات زندگی ما عوض می‌شود و... بنابراین، اگر به دنبال راه حلی برای تغییر دیگران هستید بدانید که خود را برای ناکامی و رنجشی بزرگ آماده می‌کنید. هیچ راهی برای تغییر دیگران وجود ندارد، تنها راه این است که خود شما تغییر کنید تا دیگران نیز تحت تاثیر تغییر شما میل به تغییر را پیدا کنند. اما همیشه افرادی هستند که نمی‌خواهند تغییر کنند و شما کاری نمی‌توانید انجام دهید جز اینکه یا آنها را بپذیرید یا از آنها فاصله بگیرید. در جنگ با مردم، ما مغلوب هستیم و آنکه در نهایت باید تغییر کند، خود ما هستیم! بنابراین، در جواب این سوال که «چگونه می‌توانیم دیگران را تغییر دهیم؟» باید بگوییم که: ما هرگز نمی‌توانیم دیگران را تغییر دهیم مگر اینکه آنها خودشان بخواهند که تغییر کنند. ما فقط قادر هستیم که خود را تغییر دهیم. (برگرفته از پایگاه اینترنتی روزنامه دنیای اقتصاد) @pasokhsara
🌙 استفاده از قرص زیر زبانی هنگام روزه 🔷 س ۸۵۳۷: استفاده از قرص زیرزبانی (دارویی)، در چه صورتی روزه را باطل نمی کند؟ ✅ ج: اگر چیزی از قرص زیر زبانی بلعیده نشده و در صورت آغشته شدن با آب دهان، بیرون ریخته شود، استفاده از آن مانعی ندارد و ضرری به صحت روزه وارد نمی کند. @pasokhsara
📚 مسافرت به خارج از شهر در ایام نوروز 💠 سؤال: قصد داریم که ایام نوروز به همراه خانواده برای تفریح به خارج از شهر برویم، با توجه به تداخل ایام نوروز با ماه رمضان، آیا روزه ما باطل می شود؟ ✅ جواب: اگر سفر شما کمتر از مسافت شرعی* باشد، روزه صحیح بوده و باید آن را ادامه بدهید ولی اگر قصد دارید بیشتر از مسافت شرعی از شهر خارج شوید، می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که هنگام اذان ظهر در وطن باشید که در این صورت اگر کارهایی که روزه را باطل می کند انجام نداده باشید، روزه شما صحیح است. ------------------------ * مسافت شرعی یعنی چهل و یک کیلومتر، هر چند به صورت رفت و برگشت، آن هم اگر مسیر رفت آن از 5 .20 (بیست و نیم) کیلومتر کمتر نباشد. @pasokhsara
audio_2019-05-23_00-40-04.ogg
2.38M
❌ چرا در بین اهل بیت علیهم السلام، فقط امام مجتبی، کریم است؟ ❌ شاهد و مشهود در قرآن کیانند؟ 🎤 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌علت امام (ع) از زبان خود امام امام حسن (ع) در پاسخ به کسانی چون ابوسعید عقیصا که پرسیدند: «ای فرزند رسول خدا(ص)، چرا با معاویه صلح کردید در حالیکه میدانید شما بر حق بوده و گمراهِ باغی است، امام فرمود: اگر این کار را انجام نمیدادم، حتی یک نفر از ما را بر روی زمین باقی نمیگذاشتند.» آن حضرت، در عبارت دیگری علت صلح را بقای دین توسط شیعیان بیان کرده و فرمود: «ترسیدم آنان را بکشند؛ لذا تصمیم گرفتم برای بقای دین در روی زمین، باقی بگذارم.» 📚شیخ صدوق، کمال‌الدین و تمام النعمه، ج1، ص316؛ 📚همو، علل الشرایع، ج1، ص211. 📚ابن عساکر، تاریخ مدینه الدمشق، ج13، ص280. @pasokhsara
نشانه‌های یقین در روایات نشانه‌هایی برای اهل یقین ذکرشده است ازجمله: 1. تسلیم محض بودن در برابر خواست خدا 2. قطع امید از غیر خدا و امید داشتن به خدا 3. رسیدگی به‌حساب خویش قبل از مرگ 4. پایدار بودن بر بندگی خدا در ظاهر و باطن ادامه دارد... @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️آیا از تهمت مِطلاق بودن به امام حسن مجتبی (علیه السلام)، خبر دارید❓‼️ ❌ مِطلاق یعنی : کسی که زنان زیادی را طلاق می دهد🤔 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ❎ انسان بلافاصله بعد از مرگ، وارد عالم برزخ می شود. ⬅️هر چند روح، به قبر خاکی نظر و التفات دارد اما: جسم در قبر خاکی فاقد روح هست و هیچ فعالیت و دراکیتی ندارد. ⭕️اینکه برخی معتقدند: میت بعد از دفن، قصد نشستن می کند و ناگاه سر به می خورد و دوباره می میرد خرافه ای بیش نیست. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش: آیا قرآن تحریف شده است؟ ✍️پاسخ: دلایل متعدد بر عدم تحریف قرآن بیان شده است از جمله: 1️⃣ اهتمام و توجه به عدم تحریف قرآن کریم از زمان نزول تا زمان کنونی ادامه دارد لذا در زمان حیات پیامبر ✨کاتبان قرآن ✨ قاریان قرآن ✨ حافظان قرآن تعداد حرکات، حروف و کلمات قرآن را حفظ می نمودند تا مجال تحریف قرآن ایجاد نشود. 2️⃣ نسخه های متعدد قرآن از زمان صدر اسلام با قرائت‌ها و لهجه‌های مختلف وجود داشته و امروزه نیز در شرق و غرب عالم... یک نسخه بیشتر از قرآن دیده نمی‌شود. 3️⃣ تحدی نمودن قرآن که می‌فرماید اگر می‌پندارید قرآن از جانب خدا نیست یک سوره همانند آن آورید از جهات مختلف اعم از: ✨فصاحت و بلاغت ✨عدم تناقض ✨ اخبار غیبی ✨اخبار علمی 4️⃣ امی بودن(درس ناخوانده) حامل آن 5️⃣جامعیت قرآن در زمینه‌های مختلف 6️⃣ اخبار عرضه‌ی روایات به قرآن که اهل‌بیت علیهم صلوات الله می فرماید: «روایات ما را به قرآن عرضه بدارید اگر موافق قرآن بود بپذیرید و الّا... » فلذا اگر قرآن تحریف شده بود اهل‌بیت ارجاع به قرآن نمی‌دادند. 💎نتیجه اینکه: ✅دین اسلام دین خالد و خاتم است و بعد از آن دینی نخواهد آمد. ✅بعلاوه اینکه فلسفه‌ی وجود دین عبارتست از وصول انسان به سعادت ✅ لذا اگر بنا باشد کتاب آسمانی اسلام و مسلمانان که راهنمای تمام بشریت است تحریف شده باشد سعادتی برای بشر رقم نمی‌خورد و نقض غرض لازم می آید. @pasokhsara ..
💠 فرو رفتن آب در حلق با مضمضه در حال روزه 💬 سؤال: اگر فردی حکم را نمی دانسته و در حال روزه، مضمضه کرده و چند مرتبه این کار را انجام داده است، حکم آن روزه ها چیست؟ ✅ پاسخ: مضمضه به خودی خود باعث باطل شدن روزه نمی شود؛ هر چند مضمضه زیاد برای روزه دار - در غیر وضو - مکروه است. البته اگر روزه دار برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ شب قدر ▶️ ↩️ برخی به بهانه ی تمسک به سیره ی فاطمی در شب قدر، فرزندان کوچک خود را تا سحر، بیدار نگه می دارند. ⬅️ باید عرض کنم: 1⃣: بین فرزندان سالم و بیمار، تفاوت قائل شویم. 2⃣: بین فرزندی که رضایت به بیدار ماندن دارد و دلبندی که تمایلی به احیاء ندارد، فرق بگذاریم. 3⃣: ظرفیت و سن فرزندان را لحاظ کنیم. 4⃣: وضعیت فعالیت، برنامه ها، استراحت و روان فرزندان در آن روز را مد نظر داشته باشیم. ⏮ نتیجه اینکه: اهمیت شب قدر و بیداری در این شب عزیز را به فرزندان القاء کنیم ولی اگر رضایت نسبت به بیداری ندارند و یا اذیت می شوند، مجوزی برای مجبور کردن به احیاء نداریم بلکه شاید از نظر شرعی مجاز هم نباشیم. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍: پاسخ کارشناس کلام به کلیپی که با این صورت شبهه وارد کرده: شنبه‌ها کلیمی‌ها برای سلامتی همه دعا می‌کنند. یکشنبه‌ها مسیحیان برای همه آرزوی شادی می‌کنند دوشنبه‌ها زرتشتیان برای همگان آرزوی عشق و نیکی می‌کنند پنجشنبه‌ها بودایی‌ها برای صلح جهانی دعا می‌کنند جمعه‌ها ایرانیان می‌روند نمازجمعه واسه نصف دنیا آرزوی مرگ می‌کنند🔰 نکته‌ی اول: بیشترین ظلم‌ها در عالَم، از جانب یهودیان و مسیحیان رقم خورده است و مسلمانان مظلوم‌ترین افرادی هستند که از جانب همین افرادی که ادعا می‌کنید دعاگوی جهانیان‌ هستند، مورد ظلم واقع شده‌اند؛ نظیر جنگ جهانی اول و دوم و جنایت هولناکی که در فلسطین، غزه، افعانستان، پاکستان مشاهده می کنیم. نکته‌ی دوم: یهودیان اساسا غیر یهود را آدم حساب نمی‌کنند که بخواهند به خود زحمت دعا کردن برای آنها بدهند. نکته‌ی سوم: بودائیان در کارنامه‌ی خود، نسل کشی حیرت انگیز و تجاوز وحشیانه به مسلمانان را ثبت کرده‌اند و در جنگ دوم چین و ژاپن با ۲۹ میلیون کشته نظامی و غیر نظامی روی ظالمان عالم را سفید کرده‌اند. نکته‌ی چهارم: طبق قانون اوستا، یک زرتشتی حق ندارد برای همه (حتی ظالمان) دعا کند زیرا اساس آیین زرتشت تقابل خیر و شر است. نکته‌ی پنجم: کل جمعیت آمریکا و انگلیس و رژیم جعلی اسرائیل، ۴۰۰ میلیون نمی‌شود، یعنی کمتر از یک بیستم جمعیت جهان پس نصف مردم دنیا نیستند و البته آنانی که مورد لعن مسلمانان هستند سیاستمداران این کشورها هستند نه ملت‌ها. نکته‌ی ششم: مسلمانان آرزوی مرگ برای ظالمان و مستکبرانی می‌کنند که مانع سلامتی، عشق، نشاط، صلح و... در دنیا هستند. پس لعن و نفرین به مستکبران، یعنی سلام و درود بر آرامش و صلح جهانی. نکته‌ی هفتم: مسلمانان، در مناسبت‌های مختلف، خصوصا در ماه مبارک رمضان، دعاگوی همه‌ی انسان‌ها هستند و از خدا درخواست می‌کنند: اللهم اشف کل مریض، اللهم اکس کل عریان و و و ♻️نتیجه اینکه: مرگ بر دولت‌های شرور نظیر آمریکا و اسرائیل و ... به معنای مرگ بر ملت‌های آنها نیست بلکه مرگ بر اشرار بین‌المللی است که مساوی است با درود بر مردم کل دنیا. @pasokhsara
راه رسیدن به‌یقین خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّک حَتَّیٰ یأْتِیک الْیقِینُ» «و دائم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین بر تو فرارسد». راه رسیدن به‌یقین عبادت است. البته منظور از عبادت، بندگی خدا و زندگی بر مدار بندگی‌ست، نه صرفاً انجام اعمال عبادی؛ اگرچه انجام اعمال عبادی مقدمهٔ عبودیت و بندگی است. در روایت آمده است: «إِنَّ الْإِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمَ هُوَ الْیقِینُ وَ الْیقِینَ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقَ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارَ هُوَ الْعَمَل وَ الْعَمَلَ هُوَ الْأَدَاءُ» «اسلام (حقیقی) عبارت است از تسلیم شدن در برابر حق‌تعالی، و تسلیم همان یقین است و یقین، اعتقاد راستین و باور راستین، همان اقرار درست و اقرار درست، انجام مسئولیت‌ها، و انجام مسئولیت‌ها همان عمل کردن به احکام دین است». بنابراین رسیدن به‌یقین کار ساده‌ای نیست و همت والایی می‌طلبد چنانچه در روایت دیگری می‌خوانیم: «مَا قُسِمَ فِی النَّاسِ شَی‌ءٌ أَقَلُّ مِنَ الْیقِینِ در میان مردم چیزی کمتر از یقین تقسیم‌نشده است». حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «الْیقِینُ مِنْهَا عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَی تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِکمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَینَتْ لَهُ الْحِکمَةُ وَ مَنْ تَبَینَتْ لَهُ الْحِکمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَکأَنَّمَا کانَ فِی الْأَوَّلِینَ». «یقین نیز بر چهار پایه استوار است: بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیت‌ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پیمودن راه درست پیشینیان. پس آن‌کس که هوشمندانه به واقعیت‌ها نگریست، حکمت را آشکارا بیند، و آن‌که حکمت را آشکارا دید، عبرت‌آموزی را شناسد، و آن‌که عبرت‌آموزی شناخت گویا چنان است که با گذشتگان می‌زیسته است». بینش و بصیرت که در این روایت با عنوان فطنه از آن یادشده یکی از مهمتری لوازم یقین است. انسان اهل بصیرت با تأمل در وقایع به حکمت می‌رسد و کسی که از نعمت حکمت برخوردار گردد از گذشتگان عبرت می‌گیرد. انسان گاهی از روی آثار و علائم به وجود چیزی پی می‌برد و به بودنش یقین پیدا می‌کند. این پایین‌ترین مرتبهٔ یقین است. اما گاه در اثر تقویت ایمان، شخص علاوه بر استدلال به وجود چیزی آن را به عینه می‌بیند و درک می‌کند. با ازدیاد ایمان شخص مؤمن از این مرتبه نیز عبور کرده و نه‌تنها باعقل و روح خویش وجود حقیقت را دریافته بلکه فانی و غرق در آن امر می‌گردد. این بالاترین مرتبهٔ یقین است و طبق روایات افراد بسیار اندکی قادرند به این مرتبه نائل گردند چرا که تنها راه رسیدن به‌یقین ثابت ماندن در مسیر بندگی‌ست. @pasokhsara
✍نقش دعا در آرامش خاطر: مهم‌ترین عواملی که می‌توانند سبب تشویش خاطر و نگرانی انسان شوند، عبارتند از: 👈1. ترس از آینده: گاه اضطراب و نگرانی، به سبب آینده مبهمی است که در برابر فکر انسان خودنمایی می‌کند. احتمال زوال نعمت‌ها، از دست دادن پُست و موقعیت، بیماری و مشکلات اقتصادی، پیوسته آدمی را رنج می‌دهد. 👈2. ترس از مرگ: عامل مهم دیگری که سبب نگرانی و دلهره در انسان می‌شود، هراس و وحشت از مرگ خود وعزیزان است. 👈3. احساس پوچی و بی‌معنایی در زندگی: احساس پوچی و بی‌هدف بودن در زندگی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل نگرانی در افراد است. کسانی که جهان و انسان را بی‌هدف می‌دانند و از رخدادها تفسیر مادی دارند، خطر اضطراب و انواع بیماری‌های روانی، آنان را به شدت تهدید می‌کند. 👈4. ضعف و ناتوانی: ناتوانی انسان در برابر عوامل طبیعی مانند سیل، زلزله، بیماری و ناتوانی در برابر دشمنان، یکی دیگر از عوامل نگرانی به شمار می‌آید. بدین ترتیب همه این عوامل که برشمردیم، در یک چیز با هم مشترک‌اند و آن، ضعف باورهای دینی و فراموشی یاد خداست. در مقابل، تنها راه پیشگیری از تشویش خاطر و رسیدن به آرامش و سلامت روان، برقراری رابطه با قدرت مطلق هستی است. انسان، تنها در پناه خدا و با ياد و نام او به آرامش و اطمینان می‌رسد و از دام نگرانی و ناآرامی می‌رهد. «ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب؛ بدانید و آگاه باشید که یاد خدا و ذکر او باعث آرامش دل‌هاست» یکی از مصداق‌های برجسته ذکر خدا، دعاست. اگر انسان با خدا ارتباط داشته باشد و در هر شرایطی، از جمله موقعیت‌های دشوار زندگی، مانند بیماری، فقر و مشکلات اقتصادی تنها از خداوند کمک بخواهد، هرگز به سراسیمگی و ناچاری گرفتار نمی‌شود. (برگرفته ازپایگاهاینترنتی وزارت بهداشت) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا