eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️⛔️ یوگا، ابزاری برای بهره‌کشی و اضمحلال ملت‌ها 🔻 اگر در مباحث و مفاهیمی که یوگا به‌عنوان یک ارزش از آن یاد می‌کند بررسی محققانه‌ای صورت پذیرد به‌خوبی علت میل غرب برای ترویج یوگا مخصوصاً در کشورهای اسلامی و ایران عزیز بهتر و بیشتر عیان خواهد شد. ⚠️اهیمسا واژه‌ای است که در یوگا به پرهیز از خشونت معنا می‌شود. این موضوع در ظاهر بسیار خوب است که از خشونت پرهیز شود و اتفاقاً دستورات دین مبین اسلام هم در کنترل خشم و پرهیز از خشونت به‌تفصیل آمده است. در مذمت عصبانیت در اسلام نکته‌های ناب فراوانی از اهل‌بیت عصمت و طهارت موجود است. ▪️ اما تفاوت اساسی پرهیز از خشونت ذکرشده در اسلام و یوگا چیست؟ پرهیز از خشونتی که در یوگا به آن توصیه می‌شود، چیزی جز پذیرش ظلمِ ظالم و توسری خوردن نیست. 🔻 در یوگا به‌صراحت عنوان می‌شود که اگر کسی قصد آزار شمارا دارد در برابر او تسلیم باشید و از خشونت بپرهیزید! یوگا به شما می‌آموزد که چون مقابله و دفاع شما در برابر فردی که به شما زور گفته و ظلم می‌کند، باعث ناراحتی شده و عصبانیت فرد ظالم را در پی دارد پس شما نباید طرف مقابل را عصبانی نمایید!! ⚠️ این همان نکته‌ای است که در تفکر نوین، امثال وین دایر نیز آن را ترویج می‌کنند. وی در کتاب«عرفان، داروی دردهای بی‌درمان»می‌گوید: "به‌جای اینکه علیه تروریسم و جنگ اعلام انزجار کنید، طرفداران صلح باشید... علیه هر چیزی بایستید، همان چیز علیه شما خواهد ایستاد. به‌جای ابراز انزجار از مواد مخدر و مبارزه با آن، کودکان را درراه انتخاب صحیح زندگی یاری کنید. " 🔻 این شعار به‌ظاهر زیبا علاوه بر اینکه با متون دینی ما کاملاً متضاد است، خواسته یا ناخواسته در خدمت آمال آدمکشان و متجاوزان است. این مدل تفکر، سود فراوانی برای مفسدان و غارتگران دارد. ون دایر می‌گوید: بر ضد هیچ‌چیز جبهه‌گیری نکنید! اگر نیک نگریسته شود می‌بینیم که یوگا در کنار افکار تفکر نوین مفاهیمی را ترویج می‌کنند که دنیای استعمار و آنان که ابزار قدرت را در حال حاضر در دست دارند بتوانند بهره‌کشی بهتری داشته باشند. ⚠️ همچنین برهماچاریا که در یوگا به معنای ترک شهوت است در ظاهر موضوع زیبا و مترقی است اما مانند نفی خشونت، وقتی به آموزه‌های برگرفته‌شده از عرفان هندویی در یوگا توجه می‌شود پرده از اصل این واژه برداشته می‌شود. در حقیقت این تعریف ترک شهوت با تعریف اسلام از ترک شهوت، تفاوت ماهوی دارد. ترک شهوت در یوگا یعنی، یک یوگی اگر نمی‌تواند شهوت را ترک کند باید آن‌قدر در آن غوطه‌ور شود و افراط کند تا دل‌چرکین و زده شود!! ⚠️ این بدان معناست که افراد هیچ محدودیتی نداشته!! و تا هر زمان و با هر فرد محرم یا نامحرم که می‌توانند اعمال منافی عفت و خلاف شرع انجام دهند تا از شهوت متنفر شوند!! حال باید پرسید مگر می‌شود غرق در فساد شد و به شکل حیوانی غرایز را پاسخ داد و بعد انسان شد و به مراحل مترقی رسید!؟ ⚠️ مگر فردی که به‌افراط در شهوت می‌رسد توان برگشت و تنفر دارد؟! چنین مسئله شاید برای هرچند میلیون نفر به یک نفر هم نرسد که از شهوت و غرایز جنسی متنفر شوند! 🔻 باید پرسید افرادی که در این دام گرفتار می‌شوند از هر دو سو، یعنی چه فردی که با آموزه‌های منحرف یوگا به شهوت‌رانی می‌رسند و چه آنانی که به خواسته شهوت رانی مدل‌های یوگا تن می‌دهند چه عاقبتی خواهند داشت؟! چه انسان‌هایی به خاطر یوگا در خلاف، فساد، اباحه گری غرق می‌شوند تا بفهمند اشتباه رفته‌اند و آنجا راه برگشت بسیار سخت خواهد بود. روش بی مبنا، سخیف و غیرانسانی که در یوگا ترویج می‌شود فقط به نابودی اخلاق، از بین رفتن حیا، نابودی نسل حلال‌زاده، بی‌عفتی در محارم و... می‌انجامد و انسان را پست‌تر از حیوان خواهد نمود! ⚠️ دین اسلام، چنین روشی را از اساس باطل می‌داند و برای غرایز جنسی برنامه علمی و اصولی را پیش‌بینی نموده است که هنوز هیچ‌یک از مکاتب و ادیان نتوانسته‌اند به‌مانند آن برنامه دقیق، انسانی و اصولی ارائه دهند. @pasokhsara
💠 گذاشتن آرنج و ساعد روی زمین 💬 یکی از واجبات سجده گذاشتن هفت عضو از بدن روی زمین است: 🔶 پیشانی، کف دو دست، سرانگشت بزرگ پا و سر زانوی هر دو پا ❇️ گذاشتن آرنج و ساعد روی زمین باطل کننده نماز نیست. ❌ برداشت غلط: برخی بر این باورند که در سجده گذاشتن آرنج و ساعد روی زمین موجب باطل شدن نماز می شود. در حالی که برای مردان مستحب است در هنگام سجده آرنج و ساعد را بالا گیرند و بر روی زمین نگذارند، و برای بانوان مستحب است در حال سجده آرنج‏ و ساعد را روى زمین قرار دهند. ❇️ مستحب است که بینی را هم مثل سایر اعضای سجده بر زمین و خاک بگذارد. 💢 رساله آموزشی، جلد 1، ص 168- العروه الوثقی، مستحبات سجده، ص 428 @pasokhsara
💬 کیفیت خطاب کردن نام دیگران @pasokhsara
✍اضطراب در نوجوانان اضطراب می‌تواند به‌شدت بر زندگی یک نوجوان تأثیر بگذارد. این مشکل می‌تواند در توانایی معاشرت نوجوان با دوستان خود اختلال ایجاد کند، بر آموزش او اثر سؤ بگذارد و در موارد شدید حتی ممکن است سبب فرار نوجوان از منزل شود. اضطراب در اشکال مختلف ایجاد می‌شود، ولی اختلال اضطراب فرا‌گیر شایع‌ترین نوع در میان نوجوانان است و تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نوع رایج دیگر، اختلال اضطراب اجتماعی است که می‌تواند صحبت کردن در کلاس یا حضور در رویدادهای اجتماعی را برای نوجوان دشوار کند. روان‌درمانی معمولا بهترین درمان برای اضطراب نوجوانان است. نوجوانان می‌توانند با یادگیری مهارت‌های زندگی برای مدیریت علائم و مواجهه با ترس‌های خود آمادگی لازم را پیدا کنند. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌آیا امام علی علیه السلام، پس از پیروزی بر قبيله بنی قريظه ۷۰۰ یا ۹۰۰ نفر از مردان قبيله را گردن زدند⁉️ پاسخ:❎ تحلیل روایات مربوط به واقعه ی بنی قریظه نشان می دهد که این مطلب صحیح نبوده و توسط دستگاه بنی امیه جعل شده است. 🔵 در ماجرای بني‌قريظه فقط حدود 40 نفر از یهودیان جنایتکار کشته شدند و این بنی‌امیه بودند که با انگیزه‌های خاصی این آمار را به هفتصد و نهصد نفر تبدیل کردند و طبری (حدود سیصد سال بعد از حادثه)، همان روایت تحریف‌شده و اغراق‌آمیزِ عصر اموی را بدون اینکه نقدی نسبت به آن داشته باشد، در کتاب تاریخ خود بیان کرد و روایت اصلی و معتبر را نادیده گرفت. در حالی که روایت معتبر در کتاب ابن زنجویه که حدود نیم قرن پیش از طبری می‌زیسته ذکر شده بود (رجوع کنید به کتاب الاموال، ابن زنجویه ص 299، روایت شماره 461) نکته ی قابل توجه اینکه: قتل چهل نفری که در این نبرد اتفاق افتاد، توسط چندین نفر بوده و همگی به دست مولا علی علیه السلام کشته نشدند. جرم و جنایت سنگین این افراد، خنجر کشی های متعدد از پشت سر به مسلمین بوده و در مرحله آخر در جنگ احزاب نیز از پشت به قلعه محل استقرار زنان و کودکان حمله کردند ولی موفق نشدند و خود گرفتار آمدند. قرآن کریم با اشاره ی به این خیانت می فرماید: "إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ..." "هنگامی که (دشمنان) از بالا و پایینِ شما (جلو و پشتِ شهر مدینه) آمدند ..."(سوره احزاب؛ آیه 10) ماجرای هجوم یهود به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان نیز در کتاب المغازی از واقدی که حدود صدسال قبل از تاریخ طبری تالیف شده، گزارش شده است. (رجوع شود به: المغازى، واقدى؛ ج ‏2، ص: 462 ) وانگهی اعدام شدگان فقط از بنی قریظه نبودند بلکه شماری از آن چهل نفر، از قبیله بنی‌نضیر بودند که قبلا نیز درگیریهایی داشتند و پیامبر اکرم، با رأفت اسلامی با آنها رفتار کرده بودند اما این بار با همدستی شماری از بنی‌قریظه در حساسترین شرایط جنگ احزاب، از پشت به مسلمانان خنجر زده، به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان حمله کرده بودند. یاد آوری این مطلب ضروری است که: حکم اعدام سران بنی‌نضیر و همدستانشان از بنی‌قریظه را شخص پیامبر اکرم یا امام علی علیهما السلام صادر نکردند بلکه قاضی مورد قبول طرفین به نام "سعد بن معاذ" چنین حکمی را صادر و پیامبر اسلام، آن را عادلانه دانستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @pasokhsara
✍اختلال شخصیت مرزی این اختلال از جمله مشکلاتی است که از سنین نوجوانی در افراد ظاهر می‌شود. نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی فاقد احساس پایداری از خود هستند و نمی‌دانند چگونه احساسات خود را پردازش کنند و از آنجایی‌که هویت محکمی ندارند، بی‌ثباتی عاطفی، خلقی و رفتاری شدیدی دارند. نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی قادر به ارتباط با دیگران نیستند و درنتیجه منزوی و نا‌امید می‌شوند. آن‌ها فاقد احساس روشنی از خود بوده و احساس آشفتگی و اضطراب می‌کنند. ترس از طرد شدن، تهدید به خودکشی یا آسیب مکرر به خويشتن از دیگر مشخصه‌های این افراد است. اگر علائم مذکور را در نوجوان خود مشاهده کردید، باید به‌دنبال کمک حرفه‌ای باشید. معمولاً برای این دسته از افراد مشاوره روانشناسی، روان‌درمانی، دارو‌درمانی ودرمان گروهی تجویز می‌شود. نوجوانان @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش اگر می‌شود در مورد حرام بودن موسیقی توضیح دهید؟ یعنی عذاب گوش دادن به موسیقی خیلی زیاده؟ پاسخ شنیدن هر نوع موسیقی حرام نیست؛ بلکه موسیقی را می‌توان به دودسته غنائی و غیر غنائی تقسیم کرد. موسیقی غنائی هر نوع آهنگی است که از حیث شکل و محتوا منجر به تحریک شهوت شده و متناسب با مجالس لهو و لعب یا همان مجالس گناه باشد. اما موسیقی غیر غنائی موجب تحریک شهوت و یا ایجاد مفسده نمی‌شود. موسیقی مطرب یعنی آهنگ‌هایی که موجب تحریکات غیرارادی در شنونده شود و انسان را از یاد خدا غافل سازد و موسیقی همراه با مضامین لهوی که به‌گونه‌ای موجب فساد اخلاق و انحراف اذهان شود و موسیقی متناسب با مجلس گناه و لهوولعب جزء موسیقی‌های حرام می‌باشند. بنابراین معیار در حرمت موسیقی مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامین فساد انگیز و اغواکننده و طرب‌انگیز است و فرقی بین رفع خستگی و کسب آرامش، برای خود یا دیگران و در تنهایی و جمع وجود ندارد. هدف از خلقت و آفرینش انسان رسیدن به کمال است و خداوند برای تأمین این هدف، بهترین برنامه را در اختیار انسان قرار داده است. در این مسیر با هر آنچه که سعادت فردی، اجتماعی و آرامش روحی و روانی انسان را به خطر بیندازد به‌شدت برخورد و مقابله شده است. توجه داشته باشید که غنا و آواز مطرب و لهوی، انسان را به‌سوی شهوت و فساد اخلاقی می‌کشاند، از راه پرهیزکاری بازمی‌دارد و انسان را به دور شدن از خداوند سوق داده که مخالف فلسفه خلقت انسان است و همچنین باعث تزلزل اعتقادات مذهبی می‌شود و به همین دلیل حرام شمرده‌شده است. در روایات برای تبیین حرمت موسیقی و آگاه کردن انسان نسبت به عوارض دنیوی و اخروی آن به مجازات آن نیز اشاره‌شده است. ازجمله روایتی از پیامبر اسلام که می‌فرمایند: « مَنِ اسْتَمَعَ إِلَي اللَّهْوِ يُذَابُ فِي أُذُنِهِ الْآنُكُ‌« «کسی که به موسیقی لهوی و حرام و غنا گوش دهد در گوشش سرب مذاب ریخته می‌شود». (1) در رابطه با تناسب عذاب‌های اخروی با اعمال دنیوی نیز لازم است دقت کنید که رابطه عمل و جزا در آخرت، نه قراردادی است، و نه علت و معلولی، بلکه در آنجا عینیت و اتحاد مطرح است، یعنی آنچه در آخرت به‌عنوان کیفر یا پاداش داده می‌شود، تجسم اعمال خود فرد است. در قرآن کریم بارها تأکید شده است که مردم در قیامت، خود عمل را می‌بینند، نه حتی نتیجهٔ آن را مثلاً می‌فرماید: «یوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بین‌ها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعیداً» «روزی که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند و آرزو می‌کند میان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانیِ زیادی باشد». (2) بنابراین مجازات روز قیامت با گناهان انسان، رابطه تکوینی دارند. یعنی آنچه در آخرت به‌عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می‌شود تجسم اعمال آن‌ها است. جزا و پاداش الهی همین اعمال نیک و بد است که وقتی حجاب‌ها کنار بروند، تجسم و تمثل پیدا می‌کند. بنابراین تجسم اعمال ما دو صورت دارد یکی صورت ظاهری که در دنیا به نمایش درمی‌آید و دیگری صورت واقعی که در روز قیامت آشکار می‌شود و در آنجا حقیقت اعمال به ما نشان داده می‌شود. پی‌نوشت‌ها: 1 محدث نوری، مستدرک الوسائل، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، چاپ اول، ج 13، ص 222 2 سوره آل‌عمران (3)، آیه 30 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا