💠پرسش:
معنای عبارت «قاصم الجبارین» چیست؟ آیا منشأ روائی دارد؟
✍️ پاسخ:
◽️یکی از جملاتی که از زمان شهادت سردار سرافزار سپاه اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بسیار دیده و شنیده می شود، جمله زیبای «بسم الله قاصم الجبارین» است.
◽️ آنچه از زبان حضرات معصومین علیهم السلام در ادعیه و مناجاتها آمده این تعبیر است: «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ»؛ یعنی ستایش خدای را که درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران است.
◽️این عبارت در دعای افتتاح آمده و امام صادق (علیه السلام) میفرماید: پیامبر اسلام (ص) این دعا را در ماه مبارک رمضان میخواند و مشابه عبارت فوق در دعاهای دیگری نیز وجود دارد.
◽️البته توجه شود که عباراتی چون:
«بسم الله قاسم الجبارین»
«بسم الله القاصم الجبارین»
از لحاظ ادبیات عرب، اشتباه است و عبارت صحیح
«بسم الله قاصم الجبارین» است.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 حکم گفتن اذان در نماز های فرادی
💬سوال: حکم گفتن اذان در نمازهای فرادی چیست؟
✅ پاسخ:
امام (ره): برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی، اذان و اقامه بگویند، ولی پیش از نماز عید فطر و قربان، مستحب است سه مرتبه بگویند: «الصلاة». در نمازهای واجب دیگر، این سه مرتبه را به امید مطلوب بودن این کار نزد خدای متعال بگویند. [1]
🔹 آیت الله خامنه ای: مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی، اذان و اقامه بگویند و این استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب و به ویژه در نماز جماعت، مورد تاکید است. در دیگر نمازهای واجب، مانند نماز آیات، اذان و اقامه وارد نشده است. [2]
🔹 آیت الله مکارم: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی اذان و اقامه بگویند و بهتر است در صورت امکان ترک نشود؛ به خصوص اقامه.
برای نماز عید فطر و قربان و نمازهای واجب دیگر اذان و اقامه مستحب نیست، بلکه سه مرتبه به امید مطلوب بودن این کار نزد پروردگار بگویند: «الصلاة». [3]
🔹 آیت الله سیستانی: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روز اذان و اقامه بگویند و برای سایر نمازهای واجب یا مستحب، مشروع نیست.
پیش از نماز عید فطر و قربان در صورتی که با جماعت بخوانند، مستحب است سه مرتبه بگویند :«الصلاة». [4]
🔹 آیت الله وحید:براى مرد و زن مستحبّ است پيش از نمازهاى واجب يوميّه اذان و اقامه بگويند ، و براى نمازهاى ديگر واجب يا مستحبّ مشروع نيست ، ولى پيش از نماز عيد فطر و قربان ، در صورتى كه به جماعت خوانده شود مستحبّ است سه مرتبه ندا داده شود «الصَّلاة» و در غير اين دو مانند نماز آيات ـ در صورت جماعت ـ رجاءً گفته شود.[5]
📚پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 916؛ امام، العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فصل فی الاذان و الاقامه؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 883 (در مورد اقامه، مستحب موکد است).
[2]. استفتاء (رساله مصور، ج 2، ص 79).
[3]. مکارم، توضیح المسائل، م 841 و استتفائات جدید، ج2، س 230 و العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فصل فی الاذان و الاقامه.
[4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 903 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 189.
[5].وحید، توضیح المسائل، م 925
#احکام
@pasokhsara
⏺ می خواستند با فتنه ی، ز. ز. آ، ما را در داخل مشغول کنند و از خارج برای ضربه زدن مهیا شوند.
↙️ اما در داخل، به خود مشغول شدند و از خارج و در فرصتی مناسب از خارج ضربه ی بی نظیر در این هفتاد و پنج سال اشغال گری، خوردند.
⬅️ وما كيد الكافرين إلا في ضلال
جز این نیست که نقشهی کافران نقش بر آب میشود. (غافر/۲۵)
↩️ به امید استمرار و موفقیت آمیز بودن حملات مقاومت.
✍#کارشناس_کلام
#مرگ_بر_اسرائیل
#سوالات_دانش_آموزی
@pasokhsara
💠 احکام فضای مجازی
💬مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان میآید آیا میتوان به دیگران ارسال کنیم؟
🔹اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد.
💠#نشر_دروغ
💬اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟
🔹چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید.
💠#شایعه_پراکنی
🔹در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیتهای مطرح شود، میخواهم حکم شایعهسازی و شایعهپراکنی را بدانم؟
🔹شایعهسازی و شایعهپراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است.
👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه .
💠#نسبت_دادن_شایعات
🔹آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟
🔹نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت میباشد.
📚 مقام معظم رهبری، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامع المسائل، ج1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت
#احکام
@pasokhsara
پرسش
آیا کشتن مردم عادی در شهرکهای صهیونیستنشین با اخلاق نظامی در اسلام همخوانی دارد؟
پاسخ
برای پاسخ به این پرسش نکاتی ارائه میشود:
۱. رعایت اخلاق حتی در جنگ ضرورت دارد. در شرایط معمولی جنگ، کشتن کودکان، سالخوردگان، حیوانات و حتی قطع درختان منع شده است.
۲. هر مظلومی در برابر ظالم، حق دفاع دارد. فلسطین نیز حق دارد که در برابر ظلم اسرائیل از خود دفاع کند. فراموش نکنیم که اسرائیل متجاوز، آغازگر این دشمنی و فلسطین، تنها در مقام دفاع است.
۳.اسرائیل سالهاست که به کودککشی عادت کرده و به هیچ وجه حاضر نبوده دست از شرارت بردارد. دفاع و یا مقابلهبهمثل فلسطینیها، نتیجهی تجاوز اسرائیلیهاست.
چنانکه قرآن کریم هم میفرماید:
«فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»
«هر کس بر شما تجاوز نمود شما هم مقابله به مثل کنید». ( بقره، ۱۹۴)
۴. مردمی که در حملات فلسطینیها کشته شدند کسانی هستند که به زور حق فلسطینیها را غصب کرده و شهرکنشین بودند. این مردم بهنوعی بیطرف و بیگناه نبوده بلکه همسو با نیروهای مسلح اسرائیلی بودند.
۵. بارها و بارها به اسرائیل و مردم شهرکنشین اسرائیلی هشدار داده شده بود که سرزمینهای اشغالی را ترک کنند اما آنها بیتوجه به هشدارها با رقصیدن و مشروب خوردن، کشتهشدن فلسطینیها را جشن میگرفتند.
۶. صهیونیستها خود را قوم برگزیدهی خدا میدانند و با این اعتقاد هرگونه شکنجه و بدرفتاری، ترور، ارعاب و قتل را برای خود جایز میدانند.
#کارشناس_اخلاق
#اخلاق_جنگ
@pasokhsara ..