eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
416 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رضایت به گناه 💬 ترویج گناه هر نوع ترویج، ترغیب و تشویق به گناه با گفتار و رفتار از محرمات قطعی است. 🔹 اگر کسی به انجام یک کار حرامی راضی باشد، حتی اگر خودش انجام ندهد، مرتکب حرام شده است؛ یعنی رضایت به حرام، حرام است؛ بلکه بر همه واجب است در قلب خود از اینکه کسی کار حرامی انجام می‌دهد، کراهت و انزجار داشته باشند. توجه شود که این مسئله غیر از امر به معرف و نهی از منکر است؛ زیرا بحث پیرامون امر و نهی نیست؛ بحث پیرامون حالت قلبی مومن در قبال کار حرام است. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل امام‌خمینی، م2801 و 2812 و ج 1 کتاب‌الامر‌بالمعروف و النهی‌عن‌المنکر، م 7 و 8 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ معرفی کتاب 🌹 🔰۱_ زندگانی فاطمه زهرا(س) ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ نویسنده: دکتر سید جعفر شهیدی/ 🔰۲_ فدک در تاریخ ناشر: دارالصدر/ نویسنده: آیت‌الله سید محمدباقر صدر 🔰۳_ روزهای فاطمه؛ شرح خطبه فدک ناشر: لیله القدر/نویسنده: حجت‌الاسلام علی صفائی حائری 🔰۴_ زندگانی حضرت فاطمه(س) و دختران آن حضرت ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ نویسنده: ایت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی 🔰۵_ مقام لیله القدری حضرت فاطمه (س) ناشر: لب المیزان/ نویسنده: استاد اصغر طاهرزاده 🔰۶_ بصیرت فاطمه زهرا(س) ناشر: لب المیزان/ نویسنده: استاد اصغر طاهرزاده 🔰۷_ جامی از زلال کوثر ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ نویسنده: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰۸_ رساترین دادخواهی و روشنگری ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ نویسنده: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰۹_ فاطمه (س) اسوه بشر ناشر: اسراء/ نویسنده: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔰۱۰_ زن: فاطمه فاطمه است ناشر: سپیده باوران/ نویسنده: دکتر علی شریعتی 🔰۱۱_ شرحی بر خطبه‌ی فدکیه ناشر: تمدن نوین اسلامی/نویسنده: آیت‌الله سیدمحمد‌مهدی میرباقری 🔰۱۲_ دختر پیامبر(ص) ناشر: ایمان ماندگار/ نویسنده: آیت‌الله محمدعلی جاودان 🔰۱۳_ فاطمه(س) از نگاه علی ناشر دفتر نشر معارف/ نویسنده: حجت‌الاسلام محمد محمدیان @pasokhsara
✍درمان وسواس فکری: وسواس فکری در زنان و مردان به یک اندازه روی می‌دهد؛ اما این وسواس عموماً در مردان از سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد. به دلیل ترس از قضاوت دیگران و همچنین شرم و خجالت، درمان به تأخیر می‌افتد. وسواس فکری نتیجه اغراق در روند طبیعی روان‌شناختی می‌باشد، اما قطعاً قابل‌درمان می‌باشد و درمان رابطه مستقیمی به میزان تأثیر آن بر زندگی افراد دارد. برای درمان وسواس فکری: 👈 درمان از طریق روان‌شناختی: برخی از درمان‌ها کمک می‌کند بدون اجبار، با افکار وسواسی خود روبرو شویم. باید با درمانگر خود همکاری نماییم تا بتوانیم مشکلات را به دسته‌های جداگانه تفکر، احساسات و… طبقه‌بندی نماییم. درمانگر کمک می‌کند تا بیمار بدون ازبین‌بردن ترس و افکار وسواسی با آنها روبرو شود. بیمار قبل از پرداختن به افکار سخت‌تر، به مواردی می‌پردازد که حداقل اضطراب را دارد. 👈 دارو: دارویی که درمانگر تجویز می‌کند از نوع ضدافسردگی می‌باشد که می‌تواند با تغییر تعادل شیمیایی در مغز به بهبود بیمار کمک نماید. برای اختلال وسواس خفیف یک دوره کوتاه درمان توصیه می‌شود. اما اگر وسواس فکری شدت زیادی داشته باشد قاعدتاً طول دوره درمان طولانی‌تر می‌باشد. درهرصورت امکان دارد مدت زیادی طول بکشد تا تأثیر درمان داروهای افسردگی مشاهده شود.(برگرفته از پایگاه کلینیک دکتر مخدومی) @pasokhsara
📚 فروش لایک و فالوور 💠 سؤال: فروش لایک و فالوور واقعی و یا ساختگی و دروغین(فیک) چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر واقعی باشد، در مواردی که مشتمل بر مفسده نباشد، فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر ساختگی و دروغین باشد، جایز نیست. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 حب اهل‌البیت مرحوم طيب نسبت به اهل‌بيت(عليهم‌السلام) و به خصوص سيدالشهدا(عليه‌السلام) ارادت زيادى داشت. دسته‌ی طيب در روز عاشورا در تهران معروف بود. او به رهبر كبير انقلاب، حضرت امام(رحمه‌الله) ارادت داشت و در مسايل قيام 15 خرداد هم به حمايت از امام برخاست. متعاقب آن او را گرفتند و به زندان انداختند. رژيم و ساواكى‌ها به او گفتند، اگر يك كلمه بگويى من از خمينى پول گرفته‌ام كه اين كارها را بكنم تو را آزاد مى‌كنيم. واقعاً هم اگر مى‌گفت او را آزاد مى‌كردند و مثل رفقاى ديگرش به نان و نوا و مقامى هم مى‌رسيد. اما مرحوم طيب حاضر به اين كار نشد و گفت من اين كار را براى خدا كردم و حاضر نيستم عليه امام چيزى بگويم. سرانجام نيز او را به دار كشيدند و به شهادت رساندند. بعد از اين جريان، افراد متعددى خواب طيب را ديدند كه وضع بسيار خوبى داشت و داستان‌هاى متعددى در اين زمينه نقل شد؛ از جمله، فرداى آن روزى كه مرحوم طيب را به شهادت رساندند يكى از دوستان به منزل ما آمد و گفت درباره طيب تفألى به قرآن بزن. من گفتم قرآن كه كتاب تفأل نيست. آن دوست ما اصرار كرد. من قرآن را باز كردم، خدا را شاهد مى‌گيرم كه اول صفحه كلمه طيب بود و اين آيه شريفه آمد كه: اِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ؛(1) سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى‌رود. گرچه مرحوم طيب در دورانى از زندگى‌اش كمبودها و اشكالاتى در اعمال و رفتارش داشت، اما محبت و ارادت او به اهل بيت(عليهم‌السلام) دستش را گرفت و عاقبتش ختم به خير شد. از آن طرف نيز كسانى را در همين انقلاب خودمان ديديم كه داراى موقعيت‌هاى علمى و اجتماعى ممتازى هم بودند، اما به انحراف افتادند و مسايلى در مورد آنها پيش آمد و حرف‌ها و حركت‌هايى از آنها صادر شد كه هيچ كس باورش نمى‌شد. اگر رديابى كنيد، ملاحظه خواهيد كرد كه ريشه‌اش باز مى‌گردد به برخى كوتاهى‌هايى كه در مورد اهل‌بيت(عليهم‌السلام)، به ويژه حضرت زهرا(عليها‌السلام) و سيدالشهدا(عليه‌السلام) روا داشتند و آن‌طور كه شايسته‌ی آنان بود حق ارادت به اهل‌بيت(عليهم‌السلام) را به جا نياوردند. در هر حال بايد مراقب بود كه اگر انسان زياد گناه كند و ظرف وجودش بيش از حد آلوده گردد، اين خطر وجود دارد كه خداى ناكرده محبت و مودت اهل‌بيت(عليهم‌السلام) به كلى از صفحه قلب و دل انسان زايل گردد. 1. فاطر (35)، 10 «برگرفته از کتاب پندهاى امام صادق(عليه‌السلام) به ره‌جويان صادق اثر آيت‌اللّه محمدتقى مصباح يزدی» @pasokhsara
💠 مکروهات غذا خوردن 1️⃣ـ غذاخوردن در حال سیری. 2️⃣ـ پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش می‌آید. 3️⃣ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام غذا خوردن. 4️⃣ـ خوردن خوراکی داغ. 5️⃣ـ فوت کردن خوراکی داغ. 6️⃣ ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن. 7️⃣ـ تکه‌کردن نان با کارد و امثال آن. 8️⃣ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان. 9️⃣ ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان. 🔟 ـ پوست کندن میوه. 1️⃣1️⃣ ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا توصیه‌ی به رفتنِ مسجد مقدس جمکران، سند معتبری دارد؟ ⁉️آیا انداختن عریضه در چاه جمکران کار صحیحی است؟ 🛑مقدمه: مرحوم محدث نوری به نقل از کتاب تاریخ قم از حسن بن محمد قمی که در قرن ۴ نگاشته شده است، جریان مسجد مقدس جمکران را نقل می‌کند البته باید متذکر شوم این کتاب الان در دسترس ما نیست ولی بخشی از این کتاب در دسترس مرحوم محدث نوری بوده و ایشان جریان مسجد مقدس جمکران را نقل کرده‌اند که مرحوم حسن‌بن‌محمد قمی جریان مسجد مقدس جمکران را از مرحوم شیخ صدوق -رحمه‌الله‌علیه- از کتاب مونس‌الحزین فی معرفت حق و الیقین نقل کرده‌اند اما فارغ از نقل قول در کتب و اینکه آیا این افراد مورد اعتماد هستند یا خیر، اگر به چند نکته توجه کنیم مساله و جایگاه مسجد مقدس جمکران برای ما روشن خواهد شد: 1⃣ در روایات و همچنین در سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌صلوات‌الله- شاهد هستیم به تکریم مساجد و هر مکانی که بنام مسجد بنا نموده شده توصیه شده است و مسجد مقدس جمکران نیز از این مساله مستثنا نیست 2⃣ کرامات و مشکل‌گشائی‌های فراوانی در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است که یا خود شاهد آن بوده‌‌ایم، یا برای‌مان نقل شده و یا در قالب کتابهای متعدد منتشر شده و به ما رسیده است. 3⃣ امروزه مسجد مقدس جمکران پایگاه عظیمی برای ترویج معارف مهدوی و شیعی است. 4⃣ از مهمترین نکته‌ای که عظمت و جایگاه مسجد مقدس جمکران را برای ما ثابت می‌کند: توصیه‌ی علماء بزرگ دین، اهتمام و توجه فراوان نسبت به این مسجد داشته و دارند. ♻️نتیجه اینکه: با در کنار هم قرار دادن قرائن مذکور به این نتیجه دست می‌یابیم: رفتن به مسجد مقدس جمکران و عبادت در این مسجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به ما این اطمینان را می‌دهد که در این مکان مقدس اتفاقات خاصی رقم می‌خورد. 🔴 اما متاسفانه گاهی در حاشیه‌ی مسجد مقدس جمکران شاهد افراط و تفریط‌هائی هستیم و اتفاقاتی رقم می‌خورد که مطلوب نیست زیرا موجب سوء استفاده‌ی برخی از دشمنان می‌گردد از جمله مساله‌ی چاه جمکران که این چاه هیچ جایگاه و موضوعیتی ندارد و همانند سایر چاه‌ها که در مکان‌های دیگر حفر می‌شود هست و هیچ نسبتی با امام‌زمان ندارد و مکانی برای امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیست اما شاید وجود این چاه از این جهت باشد که چون عریضه‌نویسی برای گفتگو با پروردگار و اولیاءالله جنبه‌ی شرعی دارد و به عنوان یکی از آداب اسلامی است که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن اشاره شده است و در کتاب بحارالانوار، بابی تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر» 📚بحارالأنوار(ط - بيروت)، ج‏99، ص231 در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که: عریضه در آب یا چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی» 📚المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ص403 شاید این چاه برای ایجاد نظم قرار داده شده است تا عریضه‌ها در آن قرار داده شود وگرنه این چاه، هیچ‌گونه قداست و هیچ نسبتی با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ندارد. اما بر این مطلب که عریضه حتما باید در چاه موجود در مسجد جمکران انداخته شود هیچ دلیلی نداریم. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ولایت اهل‌البیت از جمله اموری که از زمان خلقت حضرت آدم تا به امروز توانسته است انسان را همچنان متعبد نگاه دارد پذیرش ولایت الهی بر روی زمین است و این ولایت در زمانهای متعدد مصادیق متفاوتی داشته است. اگر بخواهیم در مسیر سعادت ثابت قدم باشیم، باید به اساس اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر ولایت توجه نماییم.گاهی احساس می‌شود درک و شناخت دشمنان نسبت به پایه و اساس بودن ولایت در امر دینداری، بیشتر از دوستان است؛ لذا برنامه‌ریزی آنها در جهت تخریب امر ولایت با اشکال و انحاء مختلف بسیار مشهود است. نکته‌ی مهم و قابل توجه این است که امتداد پذیرش پیامبری وجود مقدس پیغمبر اسلام، پذیرش وجود مقدس اهل‌البیت علیهم‌السلام است. لازم است دقت کنیم که حب به اهل‌البیت بسیار ممدوح و راهگشاست؛ اما حب به ولایت اهل‌البیت علیهم‌السلام اساس کار است و باید بین حب شخص و حب ولایت شخص تفاوت قائل شویم. همه.ی ما به نوعی عاشق ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام هستیم و محبت آن ذوات نورانی را در قلب خویش می‌پرورانیم؛ اما ملاک اصلی در تشخیص محب حقیقی و محب ظاهری، پذیرش ولایت است. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: 《لِكُلِّ شَىْء اساسٌ و اساسُ الاسلامِ حُبُّنا اهلَ البيتِ》 《و هر چیزی را اساس و پایه‌ای است و پایه‌ی اسلام محبت ما اهل‌بیت است》.(۱) محبت اهل‌البیت علیهم‌السلام مصادیق گوناگونی دارد. شادی در ایام ولادت و عزاداری در ایام شهادتشان، متوسل شدن به آنها برای رفع مشکلات، رفتن به زیارت و تبعیت از دستورات آنها و سلام و صلوات فرستادن روزانه بر روح مطهر آن بزرگواران می‌تواند در تقویت این محبت تاثیرگذار باشد. تقویت محبت اهل‌البیت پایه و اساس اسلام است پس اگر بخواهیم دینداری خویش را تثبیت کنیم باید حضور اهل‌البیت را در متن زندگی خود پررنگ نماییم. پابرجا ماندن هر ساختمانی منوط به محکم بودن پایه‌های آن است و پایه و اساس اسلام حب به اهل‌البیت است؛ بنابراین بدون وجود این محبت ساختمان دینداری از پایه‌ای محکم برخوردار نخواهد بود و دیر یا زود فرو می ریزد. پی نوشت: ۱.اصول کافی، ج 3 ، ص 77 ، روایت2 @pasokhsara