eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
407 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 غیبت به معنای عدم ظهور است و نه به معنای عدم حضور. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در بین مردم حاضرند و آنچه را باید، حال با واسطه یا بی واسطه، انجام می دهند. ⬅️ برخی انتظار داریم حضرت حجت، جای ما زندگی کنند و مشکلات را تک به تک، ایشان حل کنند! اما باید فهم کنیم، بنا نیست امام زمان، جای کسی زندگی کنند. 🌹منتظر حقیقی، اهل فکر، مشورت، تلاش، توکل و توسل است تا با انجام وظیفه، هم گلیم خود را از آب بکشد و هم گلیم دیگران را. 🖊سعی کنیم، عدالت را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم تا زمینه ی تحقق عدالت جهانی را فراهم کنیم. ان شاءالله @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا دوستی اهل‌البیت مانع دوستی خداوند نمی‌شود؟ پاسخ: اجازه دهید پاسخ شما را با اشاره به آیاتی از قرآن ارائه دهیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي؛(1) بگو: «اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد.» در این آیه تبعیت از پیامبر، نشانه‌ی محبت به خداوند معرفی شده است؛ یعنی اگر خداوند را دوست دارید از پیامبرش تبعیت کنید. حالا اگر در قرآن به دنبال مصادیق تبعیت بگردیم به این آیه برخورد می‌کنیم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى؛(2) بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما نمى‌خواهم مگر دوستى درباره اهل بيتم.» در این آیه خداوند، دوستی و محبت اهل‌البیت را به نوعی پاداش و مزد رسالت پیامبر می‌داند.در واقع پیامبر در برابر تحمل تمام سختی‌های رسالت و مشکلاتی که در جهت هدایت خلق متحمل شدند اجر و مزد و پاداش نمی‌خواهند و تنها چیزی که طلب می‌کنند محبت اهل‌البیت علیهم‌السلام است. در آیه‌ی دیگری از قرآن چنین می‌خوانیم: قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْر إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلاً؛(3) بگو: «بر اين [رسالت] اجرى از شما نمى‌خواهم، جز اين‌كه هركس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد.» با مقایسه این آیات با یکدیگر به این نتیجه می‌رسیم که در پیش گرفتن راهی به سوی خداوند، تنها از طریق مودت اهل‌البیت امکان‌پذیر است، در واقع راه خدا و سَبیل رب و قرار گرفتن در مسیر الهی، از مسیر تمسک به اهل‌البیت می‌گذرد و مودت اهل‌البیت نیز نوعی تبعیت از پیامبر است و تبعیت از پیامبر هم محبت به خداوند را نتیجه می‌دهد. بنابراین محبت به اهل البیت مرتبه‌ی پایین‌تر محبت به خداست. چون خداوند را دوست داریم، اهل‌البیت علیهم‌السلام را نیز دوست داریم. به این دلیل که آن ذوات نورانی با بندگی خود به بالاترین مراتب عبودیت رسیده‌اند و همین امر منجر شده که محبت به آنها شعاعی از محبت به خداوند باشد. پی نوشت‌ها: 1. آل عمران (3)، 31. 2. شورى (42)، 23. 3. فرقان (25)، 57. @pasokhsara
💠 رضایت به گناه 💬 ترویج گناه هر نوع ترویج، ترغیب و تشویق به گناه با گفتار و رفتار از محرمات قطعی است. 🔹 اگر کسی به انجام یک کار حرامی راضی باشد، حتی اگر خودش انجام ندهد، مرتکب حرام شده است؛ یعنی رضایت به حرام، حرام است؛ بلکه بر همه واجب است در قلب خود از اینکه کسی کار حرامی انجام می‌دهد، کراهت و انزجار داشته باشند. توجه شود که این مسئله غیر از امر به معرف و نهی از منکر است؛ زیرا بحث پیرامون امر و نهی نیست؛ بحث پیرامون حالت قلبی مومن در قبال کار حرام است. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل امام‌خمینی، م2801 و 2812 و ج 1 کتاب‌الامر‌بالمعروف و النهی‌عن‌المنکر، م 7 و 8 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ معرفی کتاب 🌹 🔰۱_ زندگانی فاطمه زهرا(س) ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ نویسنده: دکتر سید جعفر شهیدی/ 🔰۲_ فدک در تاریخ ناشر: دارالصدر/ نویسنده: آیت‌الله سید محمدباقر صدر 🔰۳_ روزهای فاطمه؛ شرح خطبه فدک ناشر: لیله القدر/نویسنده: حجت‌الاسلام علی صفائی حائری 🔰۴_ زندگانی حضرت فاطمه(س) و دختران آن حضرت ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ نویسنده: ایت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی 🔰۵_ مقام لیله القدری حضرت فاطمه (س) ناشر: لب المیزان/ نویسنده: استاد اصغر طاهرزاده 🔰۶_ بصیرت فاطمه زهرا(س) ناشر: لب المیزان/ نویسنده: استاد اصغر طاهرزاده 🔰۷_ جامی از زلال کوثر ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ نویسنده: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰۸_ رساترین دادخواهی و روشنگری ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ نویسنده: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰۹_ فاطمه (س) اسوه بشر ناشر: اسراء/ نویسنده: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔰۱۰_ زن: فاطمه فاطمه است ناشر: سپیده باوران/ نویسنده: دکتر علی شریعتی 🔰۱۱_ شرحی بر خطبه‌ی فدکیه ناشر: تمدن نوین اسلامی/نویسنده: آیت‌الله سیدمحمد‌مهدی میرباقری 🔰۱۲_ دختر پیامبر(ص) ناشر: ایمان ماندگار/ نویسنده: آیت‌الله محمدعلی جاودان 🔰۱۳_ فاطمه(س) از نگاه علی ناشر دفتر نشر معارف/ نویسنده: حجت‌الاسلام محمد محمدیان @pasokhsara
✍درمان وسواس فکری: وسواس فکری در زنان و مردان به یک اندازه روی می‌دهد؛ اما این وسواس عموماً در مردان از سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد. به دلیل ترس از قضاوت دیگران و همچنین شرم و خجالت، درمان به تأخیر می‌افتد. وسواس فکری نتیجه اغراق در روند طبیعی روان‌شناختی می‌باشد، اما قطعاً قابل‌درمان می‌باشد و درمان رابطه مستقیمی به میزان تأثیر آن بر زندگی افراد دارد. برای درمان وسواس فکری: 👈 درمان از طریق روان‌شناختی: برخی از درمان‌ها کمک می‌کند بدون اجبار، با افکار وسواسی خود روبرو شویم. باید با درمانگر خود همکاری نماییم تا بتوانیم مشکلات را به دسته‌های جداگانه تفکر، احساسات و… طبقه‌بندی نماییم. درمانگر کمک می‌کند تا بیمار بدون ازبین‌بردن ترس و افکار وسواسی با آنها روبرو شود. بیمار قبل از پرداختن به افکار سخت‌تر، به مواردی می‌پردازد که حداقل اضطراب را دارد. 👈 دارو: دارویی که درمانگر تجویز می‌کند از نوع ضدافسردگی می‌باشد که می‌تواند با تغییر تعادل شیمیایی در مغز به بهبود بیمار کمک نماید. برای اختلال وسواس خفیف یک دوره کوتاه درمان توصیه می‌شود. اما اگر وسواس فکری شدت زیادی داشته باشد قاعدتاً طول دوره درمان طولانی‌تر می‌باشد. درهرصورت امکان دارد مدت زیادی طول بکشد تا تأثیر درمان داروهای افسردگی مشاهده شود.(برگرفته از پایگاه کلینیک دکتر مخدومی) @pasokhsara
📚 فروش لایک و فالوور 💠 سؤال: فروش لایک و فالوور واقعی و یا ساختگی و دروغین(فیک) چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر واقعی باشد، در مواردی که مشتمل بر مفسده نباشد، فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر ساختگی و دروغین باشد، جایز نیست. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 حب اهل‌البیت مرحوم طيب نسبت به اهل‌بيت(عليهم‌السلام) و به خصوص سيدالشهدا(عليه‌السلام) ارادت زيادى داشت. دسته‌ی طيب در روز عاشورا در تهران معروف بود. او به رهبر كبير انقلاب، حضرت امام(رحمه‌الله) ارادت داشت و در مسايل قيام 15 خرداد هم به حمايت از امام برخاست. متعاقب آن او را گرفتند و به زندان انداختند. رژيم و ساواكى‌ها به او گفتند، اگر يك كلمه بگويى من از خمينى پول گرفته‌ام كه اين كارها را بكنم تو را آزاد مى‌كنيم. واقعاً هم اگر مى‌گفت او را آزاد مى‌كردند و مثل رفقاى ديگرش به نان و نوا و مقامى هم مى‌رسيد. اما مرحوم طيب حاضر به اين كار نشد و گفت من اين كار را براى خدا كردم و حاضر نيستم عليه امام چيزى بگويم. سرانجام نيز او را به دار كشيدند و به شهادت رساندند. بعد از اين جريان، افراد متعددى خواب طيب را ديدند كه وضع بسيار خوبى داشت و داستان‌هاى متعددى در اين زمينه نقل شد؛ از جمله، فرداى آن روزى كه مرحوم طيب را به شهادت رساندند يكى از دوستان به منزل ما آمد و گفت درباره طيب تفألى به قرآن بزن. من گفتم قرآن كه كتاب تفأل نيست. آن دوست ما اصرار كرد. من قرآن را باز كردم، خدا را شاهد مى‌گيرم كه اول صفحه كلمه طيب بود و اين آيه شريفه آمد كه: اِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ؛(1) سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى‌رود. گرچه مرحوم طيب در دورانى از زندگى‌اش كمبودها و اشكالاتى در اعمال و رفتارش داشت، اما محبت و ارادت او به اهل بيت(عليهم‌السلام) دستش را گرفت و عاقبتش ختم به خير شد. از آن طرف نيز كسانى را در همين انقلاب خودمان ديديم كه داراى موقعيت‌هاى علمى و اجتماعى ممتازى هم بودند، اما به انحراف افتادند و مسايلى در مورد آنها پيش آمد و حرف‌ها و حركت‌هايى از آنها صادر شد كه هيچ كس باورش نمى‌شد. اگر رديابى كنيد، ملاحظه خواهيد كرد كه ريشه‌اش باز مى‌گردد به برخى كوتاهى‌هايى كه در مورد اهل‌بيت(عليهم‌السلام)، به ويژه حضرت زهرا(عليها‌السلام) و سيدالشهدا(عليه‌السلام) روا داشتند و آن‌طور كه شايسته‌ی آنان بود حق ارادت به اهل‌بيت(عليهم‌السلام) را به جا نياوردند. در هر حال بايد مراقب بود كه اگر انسان زياد گناه كند و ظرف وجودش بيش از حد آلوده گردد، اين خطر وجود دارد كه خداى ناكرده محبت و مودت اهل‌بيت(عليهم‌السلام) به كلى از صفحه قلب و دل انسان زايل گردد. 1. فاطر (35)، 10 «برگرفته از کتاب پندهاى امام صادق(عليه‌السلام) به ره‌جويان صادق اثر آيت‌اللّه محمدتقى مصباح يزدی» @pasokhsara
💠 مکروهات غذا خوردن 1️⃣ـ غذاخوردن در حال سیری. 2️⃣ـ پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش می‌آید. 3️⃣ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام غذا خوردن. 4️⃣ـ خوردن خوراکی داغ. 5️⃣ـ فوت کردن خوراکی داغ. 6️⃣ ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن. 7️⃣ـ تکه‌کردن نان با کارد و امثال آن. 8️⃣ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان. 9️⃣ ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان. 🔟 ـ پوست کندن میوه. 1️⃣1️⃣ ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا توصیه‌ی به رفتنِ مسجد مقدس جمکران، سند معتبری دارد؟ ⁉️آیا انداختن عریضه در چاه جمکران کار صحیحی است؟ 🛑مقدمه: مرحوم محدث نوری به نقل از کتاب تاریخ قم از حسن بن محمد قمی که در قرن ۴ نگاشته شده است، جریان مسجد مقدس جمکران را نقل می‌کند البته باید متذکر شوم این کتاب الان در دسترس ما نیست ولی بخشی از این کتاب در دسترس مرحوم محدث نوری بوده و ایشان جریان مسجد مقدس جمکران را نقل کرده‌اند که مرحوم حسن‌بن‌محمد قمی جریان مسجد مقدس جمکران را از مرحوم شیخ صدوق -رحمه‌الله‌علیه- از کتاب مونس‌الحزین فی معرفت حق و الیقین نقل کرده‌اند اما فارغ از نقل قول در کتب و اینکه آیا این افراد مورد اعتماد هستند یا خیر، اگر به چند نکته توجه کنیم مساله و جایگاه مسجد مقدس جمکران برای ما روشن خواهد شد: 1⃣ در روایات و همچنین در سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌صلوات‌الله- شاهد هستیم به تکریم مساجد و هر مکانی که بنام مسجد بنا نموده شده توصیه شده است و مسجد مقدس جمکران نیز از این مساله مستثنا نیست 2⃣ کرامات و مشکل‌گشائی‌های فراوانی در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است که یا خود شاهد آن بوده‌‌ایم، یا برای‌مان نقل شده و یا در قالب کتابهای متعدد منتشر شده و به ما رسیده است. 3⃣ امروزه مسجد مقدس جمکران پایگاه عظیمی برای ترویج معارف مهدوی و شیعی است. 4⃣ از مهمترین نکته‌ای که عظمت و جایگاه مسجد مقدس جمکران را برای ما ثابت می‌کند: توصیه‌ی علماء بزرگ دین، اهتمام و توجه فراوان نسبت به این مسجد داشته و دارند. ♻️نتیجه اینکه: با در کنار هم قرار دادن قرائن مذکور به این نتیجه دست می‌یابیم: رفتن به مسجد مقدس جمکران و عبادت در این مسجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به ما این اطمینان را می‌دهد که در این مکان مقدس اتفاقات خاصی رقم می‌خورد. 🔴 اما متاسفانه گاهی در حاشیه‌ی مسجد مقدس جمکران شاهد افراط و تفریط‌هائی هستیم و اتفاقاتی رقم می‌خورد که مطلوب نیست زیرا موجب سوء استفاده‌ی برخی از دشمنان می‌گردد از جمله مساله‌ی چاه جمکران که این چاه هیچ جایگاه و موضوعیتی ندارد و همانند سایر چاه‌ها که در مکان‌های دیگر حفر می‌شود هست و هیچ نسبتی با امام‌زمان ندارد و مکانی برای امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیست اما شاید وجود این چاه از این جهت باشد که چون عریضه‌نویسی برای گفتگو با پروردگار و اولیاءالله جنبه‌ی شرعی دارد و به عنوان یکی از آداب اسلامی است که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن اشاره شده است و در کتاب بحارالانوار، بابی تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر» 📚بحارالأنوار(ط - بيروت)، ج‏99، ص231 در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که: عریضه در آب یا چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی» 📚المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ص403 شاید این چاه برای ایجاد نظم قرار داده شده است تا عریضه‌ها در آن قرار داده شود وگرنه این چاه، هیچ‌گونه قداست و هیچ نسبتی با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ندارد. اما بر این مطلب که عریضه حتما باید در چاه موجود در مسجد جمکران انداخته شود هیچ دلیلی نداریم. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ولایت اهل‌البیت از جمله اموری که از زمان خلقت حضرت آدم تا به امروز توانسته است انسان را همچنان متعبد نگاه دارد پذیرش ولایت الهی بر روی زمین است و این ولایت در زمانهای متعدد مصادیق متفاوتی داشته است. اگر بخواهیم در مسیر سعادت ثابت قدم باشیم، باید به اساس اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر ولایت توجه نماییم.گاهی احساس می‌شود درک و شناخت دشمنان نسبت به پایه و اساس بودن ولایت در امر دینداری، بیشتر از دوستان است؛ لذا برنامه‌ریزی آنها در جهت تخریب امر ولایت با اشکال و انحاء مختلف بسیار مشهود است. نکته‌ی مهم و قابل توجه این است که امتداد پذیرش پیامبری وجود مقدس پیغمبر اسلام، پذیرش وجود مقدس اهل‌البیت علیهم‌السلام است. لازم است دقت کنیم که حب به اهل‌البیت بسیار ممدوح و راهگشاست؛ اما حب به ولایت اهل‌البیت علیهم‌السلام اساس کار است و باید بین حب شخص و حب ولایت شخص تفاوت قائل شویم. همه.ی ما به نوعی عاشق ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام هستیم و محبت آن ذوات نورانی را در قلب خویش می‌پرورانیم؛ اما ملاک اصلی در تشخیص محب حقیقی و محب ظاهری، پذیرش ولایت است. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: 《لِكُلِّ شَىْء اساسٌ و اساسُ الاسلامِ حُبُّنا اهلَ البيتِ》 《و هر چیزی را اساس و پایه‌ای است و پایه‌ی اسلام محبت ما اهل‌بیت است》.(۱) محبت اهل‌البیت علیهم‌السلام مصادیق گوناگونی دارد. شادی در ایام ولادت و عزاداری در ایام شهادتشان، متوسل شدن به آنها برای رفع مشکلات، رفتن به زیارت و تبعیت از دستورات آنها و سلام و صلوات فرستادن روزانه بر روح مطهر آن بزرگواران می‌تواند در تقویت این محبت تاثیرگذار باشد. تقویت محبت اهل‌البیت پایه و اساس اسلام است پس اگر بخواهیم دینداری خویش را تثبیت کنیم باید حضور اهل‌البیت را در متن زندگی خود پررنگ نماییم. پابرجا ماندن هر ساختمانی منوط به محکم بودن پایه‌های آن است و پایه و اساس اسلام حب به اهل‌البیت است؛ بنابراین بدون وجود این محبت ساختمان دینداری از پایه‌ای محکم برخوردار نخواهد بود و دیر یا زود فرو می ریزد. پی نوشت: ۱.اصول کافی، ج 3 ، ص 77 ، روایت2 @pasokhsara
💠حکم تکرار اذکار نماز 💬سؤال حکم تکرار اذکار نماز (سهواً، احتیاطاً یا از روی وسواس) چیست؟ ✅پاسخ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: تکرار اذکار نماز حتی اگر از روی وسواس باشد موجب بطلان نماز نیست (غیر از تکبیرةالاحرام که صورتهای مختلفی دارد) البته اگر تکرار ذکر به حدی برسد که موالات و یا صورت نماز را به هم بزند، موجب بطلان نماز می‌شود. 🔹 آیت‌الله مکارم شیرازی: هرگاه در آيه و يا ذكرى از نماز شك كند بايد آن را تكرار كند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نكند و اگر اعتنا كند نمازش اشكال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند. 🔹آیت‌الله سیستانی: هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا کلمه ای، شک کند که آن آیه یا کلمه را درست گفته یا نه، مثلًا شک کند که«قُلْ هُوَ الُله اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌تواند به شک خود اعتنا نکند؛ ولی اگر آن آیه یا کلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک کند، می‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تکرار نکند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست. شایان ذکر است، تکرار سلام‌های نماز احکام خاصّی دارد که در مسألۀ «1442» ذکر شده است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه‌ای - توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، م1208،توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی م 924 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تلاش انسان همیشه ارزشمند است! اما جنگیدن همیشه ممدوح نیست. گاهی انسان به وادی تلاش‌های مذبوحانه می‌افتد! گاهی باید پذیرفت! آرامشِ ذهن، حاصلِ پذیرش است! بپذیرید، تا آرام شوید. @pasokhsara
✍مضرات روان شناختی استمناءنوجوانان: استمنا متاسفانه دربین نوجوانان شیوع پیداکرده وتبدیل به یک عادت شده است.عادت به خود ارضایی یا استمنا و انجام مکرر آن می تواند با تحریک بیش از اندازه سیستم عصبی، سبب شود که در رشته های عصبی موجود در مغز موسوم به پاراسمپاتیک، تخلیه استیل کولین بیشتر صورت گیرد که این موضوع می تواند با انواع آسیب های جسمی و روحی برای فرد استمنا کننده همراه شود. حواس پرتی، تحلیل و تضعیف حافظه و مشکلات جسمانی چون سیاهی رفتن چشم ها از جمله عوارض خود ارضایی از این منظر هستند. فردی که به استمنا اعتیاد پیدا کرده و به صورت مکرر اقدام به انجام آن می کند در تمرکز حواس و فکر دچار ناتوانی می شود و این مسئله می تواند تمام امور مربوط به زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. استمنا کننده ای که تمرکز فکر و حواس نداشته باشد و از نظر روحی تضعیف شود به مرور زمان دیگر از روابط محبت آمیز با پدر و مادر یا دوستان و بستگان خود لذت نمی برد و در نهایت به این روابط خاتمه می دهد. عمل استمنا در صورتی که ترک نشده و فرد استمنا کننده در انجام آن مداومت داشته باشد در نهایت می تواند سبب از بین رفتن عزت، شرف و آبرو، حیا و پاکدامنی و غیرت فرد شود و ارزش انسانی او را تحت الشعاع قرار دهد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️چه اسراری در موسیقی رازآمیزِ « بی تی اس » نهفته است ⁉️👹 ♦️ «بی تی اس» (BTS) موسیقی برآمده از «کی پاپ»(K Pop) یا پاپ کره ای است. 🔷 این موسیقی را با اجرای یک گروه به همراه ریتم های تند موسیقی الکترونیک، (ملغمه ای از رپ کره ای-انگلیسی) تصاویر پر زرق و برق و اصطلاحا شیک و لاکچری با رنگ های شارپ و انرژی فراوان و حتی بعضا مبالغه آمیز می شناسند. 🔶 متن ترانه های این گروه ظاهرا سبُک و نه چندان پیچیده که باب دل طیف نوجوان است. 🔷 اما در پس این ظاهر فریبنده و فانتزی‌گونه، بخش‌ها و رازهای سیاه و مرموزی وجود دارد که یکی از خروجی‌های آن، شیوع نسبتا بالای پدیده «خودکشی» در بین فعالان جوان صنعت پاپ کره‌ای است. 🔶 زرق و برقی که اطراف گروه‌های اصلی پاپ کره‌ای چون بی تی اس را احاطه کرده، اجازه نمی دهد که سیاهی عمیق این صنعت بیرون بزند. 🔷 سیاهی که عمدتا حول قراردادهای برده‌وار، اختلالات روانی همچون آنورکسیا (وحشت از چاق شدن و در نتیجه ترس از غذا خوردن) سوء استفاده جنسی گسترده و خودکشی دور می زند. 🔶 این صنعت که طبق برخی تخمین‌ها، حدودا 5 میلیارد دلار گردش مالی دارد، قربانیان زیادی به ویژه در سنین پایین، می گیرد. ♦️ هواداران صدها میلیونی این گروه موسیقی پاپ کره‌ای خود را «ارتش» می دانند. چندی پیش، صاحب یک رستوران در سئول، تنها به دلیل این که گفت که فلان گروه از این گروه بهتر است، از اعضای این «ارتش» کتک مفصلی خورد. @pasokhsara
📚 نماز به همراه اجزای حیوان حرام گوشت 💠 سؤال: اگر اجزای حیوانی که خوردن آن حرام است مانند خرگوش، گربه، ماهی بدون پولک، مار، پشه و مگس؛ همراه نمازگزار باشد، نماز او چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر از اجزای حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد مانند خرگوش و گربه، به همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل می گردد اما اگر حرام گوشتی باشد که خون جهنده ندارد مانند ماهی و مار، بنا بر احتیاط واجب نماز باطل خواهد بود و اگر از حشراتی باشد که گوشت ندارند مانند پشه و مگس، اشکال ندارد. @pasokhsara
✍ختلال سلوک در نوجوانان و کودکان چیست؟ اختلال سلوک (conduct disorder) نوعی مشکل روانی است که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کسانی که با این وضعیت درگیر هستند، رفتارهای پرخاش‌جویانه‌ای از خود نشان می‌دهند و کارهایی از آنها سر می‌زند که برای دیگران خطرناک است. این افراد علاقه‌ای به دنبال‌کردن قانون ندارند و از تضییع حقوق دیگران هم ناراحت نمی‌شوند. این اختلال معمولاً با مشکلات دیگری مانند افسردگی، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی یا مشکلات و اختلالات یادگیری همراه می‌شود. 👈 علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت سلوک چیست؟ از آنجا که میل به قوانین و دنبال‌کردن هنجارهای عرفی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک اندک است، کنترلشان بسیار سخت می‌شود. آنها رفتارهای تکانه‌ای زیادی دارند، یعنی به یک‌باره و بدون در نظرگرفتن عواقب اعمال و رفتارهایشان دست به انجام کارهایی می‌زنند. احساسات دیگران هم برایشان اهمیتی ندارد. به وجود نشانه‌های زیر در کودکان و نوجوانان درگیر با این اختلال هم توجه داشته باشید: رفتارهای تهاجمی؛ قلدرمآبی و ترساندن دیگران، اذیت‌کردن حیوانات و موجودات زنده، استفاده از سلاح، ورود به فعالیت جنسی اجباری رفتارهای مخرب؛ منظور اقداماتی مانند تخریب اموال یا آتش‌زدن جایی است. فریب‌کاری؛ دروغ‌گویی، تقلب و جعل‌کردن یا دزدی نقض قانون و حقوق دیگران؛ فرار از مدرسه و خانه، ابراز رفتارهای جنسی در سنین پایین، مصرف الکل و مواد مخدر درصورت تداوم رفتار فوق در طول 6ماه حتما نیاز به مداخلات درمانی ضروری است. (برگرفته از پایگاه اینترنتی سازگار سلامت نوین ایرانیان) @pasokhsara
پرسش: وضو گرفتن در روایات چه فضیلتی دارد؟ پاسخ: دائم‌الوضو بودن توفيقي است كه به لطف خدا چنانچه شامل حال انسان شود داراي آثار و بركات فراوانی است. اين‌كه انسان دائم با طهارت باشد خواه ناخواه اين طهارت بيروني ابزاري خواهد شد براي ترغیب نسبت به طهارت درون. در واقع وضو گرفتن بر روی وضو توجه انسان را نسبت به خداوند بيشتر نموده و راه ذكر قلب را بر انسان مي‌گشايد. با مداومت بر طهارت ظاهری، همانگونه كه اين اعضاء را با آب مي‌شوييم به همين ترتيب از خدا مي‌خواهيم كه اين اعضاء را از مرتكب شدن به گناه نیز باز دارد. از جمله فضيلت‌هايي كه براي اين امر در روايات ذكر شده است كفاره‌ي گناهان و همچنين وسيله‌اي براي پذيرش توبه است؛ علاوه بر اين آثاري همچون بركت در زندگي و افزون شدن رزق وروزي و از بين رفتن فقر را براي اين عمل مستحب ذكر كرده‌اند. در روايات زير به چند اثر از دائم‌الوضو بودن اشاره شده است. قال الصادق علیه‌السلام: الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر؛(1) وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى‌برد. الْوُضُوءُ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُور(2) تجديد وضو، همانند نورى است بر روى نور ديگر مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ الْحَدِيثَ (3) هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند مسجد او خواهد بود. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يُحَافِظُ عَلَى الْوُضُوءِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ(4) رسول خدا صلي‌الله‌وعليه‌وآله مي‌فرمايند: بر وضو مواظبت نمي‌كند مگر مومن رُوِّينَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ يَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ (5) پيامبر خدا مي‌فرمايند:فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه­‌ی امّت­‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی دارند. قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ (6) حضرت رسول اكرم صلي‌الله‌وعليه‌وآله مي‌فرمايند:کسی که وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد؛ مستوجب رضوان بزرگ خدا می­‌شود. پی‌نوشت‌ها: 1. وسائل الشیعه ، ج ۱، ص ۲۵۶ 2.وسائل الشيعه ج1، ص 377 3. وسائل الشيعه ج1، ص378 4.مستدرك الوسائل ج1، ص356 5. مستدرك الوسائل ج 1، ص 357 6. مستدرك الوسائل ج1، ص 358 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴 🥀 🏴 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️ چرا امیرالمومنین (علیه‌السلام)در برابر جسارت کنندگان به ساحت مقدس مادر هستی حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) اقدامی انجام ندادند؟ 1⃣ امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌ تصریح آیات شریفه قرآن کریم و روایات نبوی، معصوم بوده‌اند و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است. ♦️تصریح قرآن بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛‏ «ای کسانی که ایمان آورده‏ اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!»نساء/59 ♦️تصریح روایت بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله: عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: على با حق است و حق با على، حق بر مدار او مى گردد 📚کفایت الاثر، ص20 2⃣ امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند، اما چون طبق وصیت پیامبر(ص) مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند. «فَوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَکَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِی کَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یَا ابْنَ صُهَاکَ لَوْ لا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی»؛ «علی علیه السّلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به‌شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر صلی‌الله علیه واله و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: ای پسر صُهاک! قسم به آنکه محمّد را به پیامبری مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، می‏دانستی که تو نمی‏توانی به خانه من داخل شوی» 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 3⃣ وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است: «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»؛ «تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، ‌صبر كن تا بر من وارد شوي» 📚بحار الأنوار، ج 22، ص 484 🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد برای رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم دارای ارزش است؟ پاسخ: اخلاص در عمل و عبادات دارای مراتب است. برخی عبادت‌شان به قدری خالص است که جز رضای خدا چیزی نمی‌بینند و برخی دیگر ممکن است هدف‌شان ازعبادات،کسب نعمات بهشتی و یا نجات از عذاب جهنم باشند. در روايتى امام صادق (عليه‌السلام) عبادت‌كنندگان را به سه دسته تقسيم مى‌كنند: «قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ» دسته‌ی اول: خداوند را از ترس عذاب جهنم عبادت مى‌كنند، اين عبادت بردگان است. (كسانى كه خدا را از ترس عذاب جهنم عبادت مى‌كنند، به مانند بردگانى هستند كه از ترس تازيانه و شلاق صاحبشان، از او اطاعت مى‌كنند) «وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى طَلَباً لِلثَّوابِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الاْجَراءِ» دسته‌ی دوم: خداوند را به اميد ثواب و پاداش عبادت مى‌كنند، اين عبادت اجيران (و تجارت پيشه‌گان) است. اين دسته به مانند كسانى هستند كه در مقابل مزد و پاداش كار مى‌كنند، به مانند بازرگانى كه براى رسيدن به سود و مزد به معامله و داد و ستد مى‌پردازد، براى رسيدن به پاداش اخروى و حورالعين عبادت مى‌كنند؛ در واقع با خدا داد و ستد مى‌كنند. «وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ حُبّاً لَهُ فِتِلْكَ عِبادَةُ الاحْرارِ، وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ» (1) دسته‌ی سوم: كسانى كه از روى عشق و محبت به خداوند او را عبادت مى‌كنند، اين عبادت آزادگان و برترين عبادتهاست. نباید تصور کنیم كه عبادت، به جهت ترس از عذاب الهى و يا عبادت براى رسيدن به بهشت امری بی‌ارزش است، بلکه عبادت با همین انگیزه‌ها می‌تواند عاملی باشد در جهت رسیدن به مراتب بالاتر اخلاص. علاوه بر این بهره بردن از دو عامل تحریض و تحذیر در مسیر سعادت بسیار راهگشاست همانطور که خداوند در قرآن در آیات گوناگون ترس از جهنم را مطرح نموده و انسانها را دعوت به انجام کار خیر نموده است تا سببی باشد برای دور شدنشان از عذاب الهی و یا در دسته‌ای دیگر از آیات با بیان نعمات بهشتی مردم را به انجام کار نیک دعوت نموده است. در قرآن كسانى كه تقوا پيشه مى‌كنند و به جهت ترس از عذاب الهى و يا براى رسيدن به ثوابهاى اخروى، از گناهان دورى مى‌جويند، مورد ستايش قرار گرفته اند. خداوند در قرآن می‌فرماید: 《لکِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ》 《ولی کسانی ( که ایمان دارند و ) از پروردگارشان می‌پرهیزند ، برای آنها باغ‌هایی از بهشت است ، که از زیر درختانش نهرها جاری است همیشه در آن خواهند بود. این نخستین پذیرایی است که از سوی خداوند به آنها می‌رسد و آنچه در نزد خداست، برای نیکان بهتر است!》(۲) و یا در آیه‌ی دیگر چنین آمده است: 《يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ》 《ای کسانی که ایمان آورده ‌اید خود و خانواده‌ی خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگهاست نگه دارید آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت‌گیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌کنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند ( به طور کامل ) اجرا می‌نمایند!》 (۳) پی‌نوشت‌ها: 1-بحارالانوار، ج 70، ص 236. 2-سوره‌ی ال عمران، آیه‌ی 198 3- سوره‌ی تحریم، آیه 6 @pasokhsara