🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🥀
🏴
🥀
پرســـ❓ــش
⁉️ چرا امیرالمومنین (علیهالسلام)در برابر
جسارت کنندگان به ساحت مقدس مادر هستی حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها) اقدامی انجام ندادند؟
1⃣ امیرالمؤمنین علیهالسلام به تصریح آیات شریفه قرآن کریم و روایات نبوی، معصوم بودهاند و هر اقدامی که ایشان در زمینههای مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است.
♦️تصریح قرآن بر عصمت امیرالمومنین علیهالسلام
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!»نساء/59
♦️تصریح روایت بر عصمت امیرالمومنین علیهالسلام
قال رسولالله صلیالله علیه و آله:
عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ
پیامبر خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند:
على با حق است و حق با على، حق بر مدار او مى گردد
📚کفایت الاثر، ص20
2⃣ امام علی علیهالسلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند، اما چون طبق وصیت پیامبر(ص) مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهمتری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند.
«فَوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَکَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِی کَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یَا ابْنَ صُهَاکَ لَوْ لا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی»؛ «علی علیه السّلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را بهشدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر صلیالله علیه واله و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: ای پسر صُهاک! قسم به آنکه محمّد را به پیامبری مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، میدانستی که تو نمیتوانی به خانه من داخل شوی»
📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568
3⃣ وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیهالسلام چنین نقلشده است:
«...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»؛ «تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلامالله عليها خواهد رسيد سفارش مىكنم، صبر كن تا بر من وارد شوي»
📚بحار الأنوار، ج 22، ص 484
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
پرسش:
آیا انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد برای رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم دارای ارزش است؟
پاسخ:
اخلاص در عمل و عبادات دارای مراتب است. برخی عبادتشان به قدری خالص است که جز رضای خدا چیزی نمیبینند و برخی دیگر ممکن است هدفشان ازعبادات،کسب نعمات بهشتی و یا نجات از عذاب جهنم باشند.
در روايتى امام صادق (عليهالسلام) عبادتكنندگان را به سه دسته تقسيم مىكنند:
«قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ»
دستهی اول: خداوند را از ترس عذاب جهنم عبادت مىكنند، اين عبادت بردگان است.
(كسانى كه خدا را از ترس عذاب جهنم عبادت مىكنند، به مانند بردگانى هستند كه از ترس تازيانه و شلاق صاحبشان، از او اطاعت مىكنند)
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى طَلَباً لِلثَّوابِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الاْجَراءِ»
دستهی دوم: خداوند را به اميد ثواب و پاداش عبادت مىكنند، اين عبادت اجيران (و تجارت پيشهگان) است.
اين دسته به مانند كسانى هستند كه در مقابل مزد و پاداش كار مىكنند، به مانند بازرگانى كه براى رسيدن به سود و مزد به معامله و داد و ستد مىپردازد، براى رسيدن به پاداش اخروى و حورالعين عبادت مىكنند؛ در واقع با خدا داد و ستد مىكنند.
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ حُبّاً لَهُ فِتِلْكَ عِبادَةُ الاحْرارِ، وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ» (1)
دستهی سوم: كسانى كه از روى عشق و محبت به خداوند او را عبادت مىكنند، اين عبادت آزادگان و برترين عبادتهاست.
نباید تصور کنیم كه عبادت، به جهت ترس از عذاب الهى و يا عبادت براى رسيدن به بهشت امری بیارزش است، بلکه عبادت با همین انگیزهها میتواند عاملی باشد در جهت رسیدن به مراتب بالاتر اخلاص. علاوه بر این بهره بردن از دو عامل تحریض و تحذیر در مسیر سعادت بسیار راهگشاست همانطور که خداوند در قرآن در آیات گوناگون ترس از جهنم را مطرح نموده و انسانها را دعوت به انجام کار خیر نموده است تا سببی باشد برای دور شدنشان از عذاب الهی و یا در دستهای دیگر از آیات با بیان نعمات بهشتی مردم را به انجام کار نیک دعوت نموده است. در قرآن كسانى كه تقوا پيشه مىكنند و به جهت ترس از عذاب الهى و يا براى رسيدن به ثوابهاى اخروى، از گناهان دورى مىجويند، مورد ستايش قرار گرفته اند.
خداوند در قرآن میفرماید:
《لکِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ》
《ولی کسانی ( که ایمان دارند و ) از پروردگارشان میپرهیزند ، برای آنها باغهایی از بهشت است ، که از زیر درختانش نهرها جاری است همیشه در آن خواهند بود. این نخستین پذیرایی است که از سوی خداوند به آنها میرسد و آنچه در نزد خداست، برای نیکان بهتر است!》(۲)
و یا در آیهی دیگر چنین آمده است:
《يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ》
《ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانوادهی خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمیکنند و آنچه را فرمان داده شدهاند ( به طور کامل ) اجرا مینمایند!》 (۳)
پینوشتها:
1-بحارالانوار، ج 70، ص 236.
2-سورهی ال عمران، آیهی 198
3- سورهی تحریم، آیه 6
#کارشناس_اخلاق
#مراتب_اخلاص
@pasokhsara
⭕️ دوستان از نحوه ی برخورد حضرت یعقوب با یوسف نبی و برادرش بنیامین جویا می شوند که چرا باید پیامبر الهی به گونه ای برخورد کند که زمینه ی حسادت برادران را بر انگیزد❓
✅ در پاسخ باید عرض کنم:
حضرت یعقوب سلام الله علیه، برخوردی منطقی داشته که بین برادران اختلافی نیافتد و هیچ آیه و روایتی علت حسادت را، نحوه ی برخورد حضرت یعقوب نمی داند.
قرآن منشاء حسادت فرزندان یعقوب(ع) به یوسف(ع) را نه تبعیض ناروای یعقوب بلکه مشکل نقصان شخصیتی آنها معرفی میکند و به وضوح میگوید که آنان برای توجیه رفتار ناشایستشان به فرافکنی پرداخته و پدر را مقصر میشمارند.( اذا قالوا لیوسف و اخوه احب الی ابینا منا و نحن عصبه ان ابانا لفی ضلال مبین. (هنگامی که (برادران) گفتند: یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدر از ما محبوبترند در حالی که ما گروه نیرومندی هستیم. مسلماً پدر ما در گمراهی آشکاری است.(یوسف-8)
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
محیط فاسد
از جمله عوامل زمینهساز گناه، محیط فاسد و آلوده است. چه بسا والدین تلاش زیادی در جهت تربیت دینی فرزندان خود مینمایند اما حضورشان در محیط و محله و فضای نامناسب منجر به انحراف فرزندانشان میشود.
در روايتى آمده، در محضر امام صادق عليهالسلام از محيط فاسد يكى از بلاد كه در آخرالزمان سراسر آن را گناه و فساد و انحراف فرا مىگيرد سخن به ميان آمد، امام به يكى از شاگردان خود به نام مفضل فرمود: اگر تو مىخواهى دينت را حفظ كنى آنجا را محل سكونت خود قرار نده زيرا آنجا محل فتنه و آشوب است.
و فرّ منها الى قلّة الجبال و من الحجر الى الحجر
واز آنجا از سنگى به سنگ ديگر (يا از بيشهاى به بيشه ديگر) فراركن .(1)
این دسته روایات نشان دهندهی تاثیر عمیق محیط بر عقاید و نگرش انسانهاست به گونهای که اگر محیط آلوده باشد حتی ممکن است انسان عقیدهی دینی خود را نیز کنار بگذارد.
به همین دلیل در برخی از احادیث سخن از هجرت به میان آمده و هجرت و جابهجایی از محیطی به محیط دیگر از جمله راهکارهای مهم برای عدم تاثیرپذیری از محیط فاسد بیان شده است.
رسول اكرم صلى الله علیه وآله میفرمایند:
«من فر بدینه من ارض الى ارض و ان كان شبراً من الارض استوجب الجنة و كان رفیق محمّد صلى الله علیه وآله و ابراهیم علیه السلام»
«كسى كه براى حفظ دینش از سرزمینى به سرزمین دیگر گرچه به اندازه یك وجب هجرت كند استحقاق بهشت مىیابد و (در بهشت) یار و همنشین محمّد صلى الله علیه وآله و ابراهیم علیه السلام خواهد شد.»(2)
پینوشتها:
1.منتخب التواریخ، ص875.
2.نورالثقلین، ج1 ص541.
#کارشناس_اخلاق
#محیط_فاسد
@pasokhsara
💠 مانع بودن لاک ناخن پا
💬 سوال: خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد؟
✅پاسخ:
برای غسل: همه مراجع: باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند.
🔹 برای وضو: اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است.
🔹آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند)
📚منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33.
#احکام
@pasokhsara
✍بیش فعالی چیست؟
بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال رفتاری – رشدی است که باعث بروز واکنشهای تکانشی، اختلال در یادگیری و فعالیتهای فیزیکی بیش از اندازه شده و با برخی رفتارهای غیرعادی همراه است. اختلال نقص توجه بیشتر در کودکان تشخیص داده میشود. با این حال، این اختلال در بزرگسالان نیز مشاهده شده و میتواند زندگی فردی و اجتماعی شخص را با معضلاتی جدی مواجه میکند.
ابتلا به این عارضه، غالباً تمرکز طولانیمدت بر روی یک مسئله واحد را با مشکل مواجه کرده و ممکن است با برخی عوارض روانی نظیر اختلال دوقطبی یا افسردگی همراه باشد. بهخاطر داشته باشید، رسیدگی نکردن به این بیماری میتواند مسائل و مشکلات بسیار حادی را ایجاد کند؛ بنابراین، در صورت مشاهده علائم این بیماری لازم است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.
👇علائم بیش فعالی
شایعترین علائم بیش فعالی عبارتاند از:
👈 افراد مبتلا به این عارضه نمیتوانند برای مدتی طولانی روی انجام کار یا موضوع واحدی تمرکز کنند.
👈 این افراد بهراحتی وظایف محول شده را فراموش کرده یا ترتیب انجام آنها را از خاطر میبرند.
👈 افراد مبتلا به اختلال کمتوجهی، بهراحتی دچار حواسپرتی میشوند. در واقع، هر اتفاق کوچکی میتواند تمرکز آنها را با مشکل مواجه کند.
👈 این افراد بهسختی میتوانند برای مدتی هم که شده آرام و بیتحرک باشند.
👈افراد مبتلا به نقص توجه، غالباً نمیتوانند منتظر به پایان رسیدن صحبتهای سایرین بوده و دائماً حرف دیگران را قطع میکنند.
)برگرفته از پایگاه اینترنتی پذیرش24)
#کارشناس_مشاوره
#بیش_فعالی
@pasokhsara