آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول، تأثیر پذیرفته است❓
✍️ پاسخ: جواد حیدری
نکته ی اول: کسی که آموزههای قرآن را مورد تدبر قرار دهد به این نکته رهنمون میشود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد.
هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون(1)
نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه ی قرآن، فهم میشود که فرهنگ قرآن، هیچ شباهتی بافرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن.
◀️ مبارزه ی قرآن با بتپرستی
◀️ ارتقاء جایگاه زنان
◀️بیان آدابورسوم زندگی
نمونه های کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه هست.
نکته ی سوم: مهمترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم میشود:
الف ): چون مخاطب اولیه قرآن کریم، عربزبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم از این لسان استفاده شود ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست(مجارات در لفظ).
ب ): مخاطب قرار گرفتن عرب به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه انسانها و همه زمانها را فرامیگیرد.
◀️هُدىً لِلنَّاس
◀️ لِلْعالَمينَ نَذيرا( (2)
ج ): در قرآن، اگر از شتر یا از نعمتهای آخرت و بهشت و باغ یاد شده، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد.
شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرةالعرب مطرح باشد. شتر در همه ی نقاط زمین و برای همه، اعجابانگیز بوده و نعیمهای موعود، همیشه و برای همه تشویق آفرین است نه تنها برای عرب و در محدوده جزیره.(3)
🔺نتیجه اینکه: قرآن کریم با قالب و محتوای اعجازی خود، تنها کتابی است که در کنار اهل بیت علیهم السلام هدایت و سعادت بشریت را تضمین می کند.
📚پینوشتها:
1. توبه /33
2. آل عمران/96 و فرقان/1
3. نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت ، ص 149
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
❖
از دانايي پرسيدم
نظر شما در مورد مولا علي (ع) چيه؟
ايشان پرسيد : بهترين مکان کجاست ؟
گفتم : مسجد
پرسيد : بهترين جاي مسجد کجاست ؟
گفتم : محراب
پرسيد : بهترين عمل چيه؟
گفتم : نماز
پرسيد : بهترين نماز ؟
گفتم نماز صبح
پرسيد : بهترين قسمت نماز؟
گفتم: سجده
پرسيد : بهترين قسمت بدن ؟
گفتم : سر
پرسيد : بهترين قسمت سر ؟
گفتم پيشاني
پرسيد : بهترين ماه؟
گفتم رمضان
پرسيد : بهترين شب؟
گفتم شب قدر
پرسيد : بهترين نحوه مردن ؟
گفتم شهادت
آنوقت به من گفت :
مولا علي در ماه رمضان در شب قدر در مسجد در محراب مسجد ،
در حال نماز ،
نماز صبح در سجده نماز فرق مبارکش شکافت !
به کس نگردد این سعادت
به کعبه ولادت به مسجد شهادت
هديه کنيد به پيشگاه مقدس اميرالمؤمنين حضرت علي ابن ابيطالب (ع) صلواتي بر محمد و آل محمد
#امام_علی علیه السلام
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
✅ آیدی دریافت سوالات دینی، اعتقادی👇👇
@khameneieshQ
@pasokhsara
امروز روز دروغ اول آوریل است. ریشهی این روز به رسمی قدیمی در مورد شوخی با دوستان و اطرافیان باز میگردد. در چند دههی گذشته همزمان با دروغ اول آوریل، دروغ سیزده نیز رایج شده است!
در نگاه اسلام دروغ گفتن حتی به شوخی مورد نهی قرار گرفته است؛ چرا که روح از عملِ انسان تاثیر میپذیرد و از این حیث تفاوتی میانِ عملِ واقعی و غیرواقعی نیست!
امام سجاد عليهالسلام میفرمایند:
«اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَ الكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ»
«از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخياش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مىكند».
#کارشناس_اخلاق
#دروغ_سیزده
@pasokhsara
⭕️ زندگی پس از زندگی⭕️
1⃣در رابطه با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش میگردد دو نکتهی مثبت به ذهن بنده میرسد:
۱)اینچنین مستندات و برنامهها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه ویژهای داشته باشند مثل حقالناس، قضاوتهای بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجهی مثبت در این مستند هست.
۲)باز شدن دریچهای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء میکند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقولهی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح میکنند که در علم نیز مقولهی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد.
2⃣برنامهی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیبهای متعددی نیز دارد از جمله اینکه:
۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء میشود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ.
میتوان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا میتوان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقولهی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهلبیت (علیهمصلواتالله) ندارد.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم.
بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم.
۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇
🔴مثال اول:
در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمیشود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد.
🔴مثال دوم:
در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل میکند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند
«حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»
زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مىگوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰)
و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده میشود
بنابراین ما نمیتوانیم همهی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما:
〽️عقل است اولا
〽️قرآن است ثانیا
〽️و روایات است ثالثا
۳)نکتهی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامهای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب میشود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آیندهی نزدیک راه نفوذ نگرشهای عرفانی توسط همهی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود.
۴) این تجربیات نباید مبنای شکلگیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده و پیشزمینههای ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد.
۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربهگر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانوادهاش رخ داده و پس از بازگشت، خانوادهاش آن اتفاقات را تایید کردهاند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد.
♻️نتیجهاینکه:
خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری میکنند در کنار بیان اولویتها و خوبیهای این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیبهایی که این برنامه میتواند داشته باشد یاریگر باشند.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara