eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
407 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
✍: پاسخ کارشناس کلام به کلیپی که با این صورت شبهه وارد کرده: شنبه‌ها کلیمی‌ها برای سلامتی همه دعا می‌کنند. یکشنبه‌ها مسیحیان برای همه آرزوی شادی می‌کنند دوشنبه‌ها زرتشتیان برای همگان آرزوی عشق و نیکی می‌کنند پنجشنبه‌ها بودایی‌ها برای صلح جهانی دعا می‌کنند جمعه‌ها ایرانیان می‌روند نمازجمعه واسه نصف دنیا آرزوی مرگ می‌کنند🔰 نکته‌ی اول: بیشترین ظلم‌ها در عالَم، از جانب یهودیان و مسیحیان رقم خورده است و مسلمانان مظلوم‌ترین افرادی هستند که از جانب همین افرادی که ادعا می‌کنید دعاگوی جهانیان‌ هستند، مورد ظلم واقع شده‌اند؛ نظیر جنگ جهانی اول و دوم و جنایت هولناکی که در فلسطین، غزه، افعانستان، پاکستان مشاهده می کنیم. نکته‌ی دوم: یهودیان اساسا غیر یهود را آدم حساب نمی‌کنند که بخواهند به خود زحمت دعا کردن برای آنها بدهند. نکته‌ی سوم: بودائیان در کارنامه‌ی خود، نسل کشی حیرت انگیز و تجاوز وحشیانه به مسلمانان را ثبت کرده‌اند و در جنگ دوم چین و ژاپن با ۲۹ میلیون کشته نظامی و غیر نظامی روی ظالمان عالم را سفید کرده‌اند. نکته‌ی چهارم: طبق قانون اوستا، یک زرتشتی حق ندارد برای همه (حتی ظالمان) دعا کند زیرا اساس آیین زرتشت تقابل خیر و شر است. نکته‌ی پنجم: کل جمعیت آمریکا و انگلیس و رژیم جعلی اسرائیل، ۴۰۰ میلیون نمی‌شود، یعنی کمتر از یک بیستم جمعیت جهان پس نصف مردم دنیا نیستند و البته آنانی که مورد لعن مسلمانان هستند سیاستمداران این کشورها هستند نه ملت‌ها. نکته‌ی ششم: مسلمانان آرزوی مرگ برای ظالمان و مستکبرانی می‌کنند که مانع سلامتی، عشق، نشاط، صلح و... در دنیا هستند. پس لعن و نفرین به مستکبران، یعنی سلام و درود بر آرامش و صلح جهانی. نکته‌ی هفتم: مسلمانان، در مناسبت‌های مختلف، خصوصا در ماه مبارک رمضان، دعاگوی همه‌ی انسان‌ها هستند و از خدا درخواست می‌کنند: اللهم اشف کل مریض، اللهم اکس کل عریان و و و ♻️نتیجه اینکه: مرگ بر دولت‌های شرور نظیر آمریکا و اسرائیل و ... به معنای مرگ بر ملت‌های آنها نیست بلکه مرگ بر اشرار بین‌المللی است که مساوی است با درود بر مردم کل دنیا. @pasokhsara
راه رسیدن به‌یقین خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّک حَتَّیٰ یأْتِیک الْیقِینُ» «و دائم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین بر تو فرارسد». راه رسیدن به‌یقین عبادت است. البته منظور از عبادت، بندگی خدا و زندگی بر مدار بندگی‌ست، نه صرفاً انجام اعمال عبادی؛ اگرچه انجام اعمال عبادی مقدمهٔ عبودیت و بندگی است. در روایت آمده است: «إِنَّ الْإِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمَ هُوَ الْیقِینُ وَ الْیقِینَ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقَ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارَ هُوَ الْعَمَل وَ الْعَمَلَ هُوَ الْأَدَاءُ» «اسلام (حقیقی) عبارت است از تسلیم شدن در برابر حق‌تعالی، و تسلیم همان یقین است و یقین، اعتقاد راستین و باور راستین، همان اقرار درست و اقرار درست، انجام مسئولیت‌ها، و انجام مسئولیت‌ها همان عمل کردن به احکام دین است». بنابراین رسیدن به‌یقین کار ساده‌ای نیست و همت والایی می‌طلبد چنانچه در روایت دیگری می‌خوانیم: «مَا قُسِمَ فِی النَّاسِ شَی‌ءٌ أَقَلُّ مِنَ الْیقِینِ در میان مردم چیزی کمتر از یقین تقسیم‌نشده است». حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «الْیقِینُ مِنْهَا عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَی تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِکمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَینَتْ لَهُ الْحِکمَةُ وَ مَنْ تَبَینَتْ لَهُ الْحِکمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَکأَنَّمَا کانَ فِی الْأَوَّلِینَ». «یقین نیز بر چهار پایه استوار است: بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیت‌ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پیمودن راه درست پیشینیان. پس آن‌کس که هوشمندانه به واقعیت‌ها نگریست، حکمت را آشکارا بیند، و آن‌که حکمت را آشکارا دید، عبرت‌آموزی را شناسد، و آن‌که عبرت‌آموزی شناخت گویا چنان است که با گذشتگان می‌زیسته است». بینش و بصیرت که در این روایت با عنوان فطنه از آن یادشده یکی از مهمتری لوازم یقین است. انسان اهل بصیرت با تأمل در وقایع به حکمت می‌رسد و کسی که از نعمت حکمت برخوردار گردد از گذشتگان عبرت می‌گیرد. انسان گاهی از روی آثار و علائم به وجود چیزی پی می‌برد و به بودنش یقین پیدا می‌کند. این پایین‌ترین مرتبهٔ یقین است. اما گاه در اثر تقویت ایمان، شخص علاوه بر استدلال به وجود چیزی آن را به عینه می‌بیند و درک می‌کند. با ازدیاد ایمان شخص مؤمن از این مرتبه نیز عبور کرده و نه‌تنها باعقل و روح خویش وجود حقیقت را دریافته بلکه فانی و غرق در آن امر می‌گردد. این بالاترین مرتبهٔ یقین است و طبق روایات افراد بسیار اندکی قادرند به این مرتبه نائل گردند چرا که تنها راه رسیدن به‌یقین ثابت ماندن در مسیر بندگی‌ست. @pasokhsara
✍نقش دعا در آرامش خاطر: مهم‌ترین عواملی که می‌توانند سبب تشویش خاطر و نگرانی انسان شوند، عبارتند از: 👈1. ترس از آینده: گاه اضطراب و نگرانی، به سبب آینده مبهمی است که در برابر فکر انسان خودنمایی می‌کند. احتمال زوال نعمت‌ها، از دست دادن پُست و موقعیت، بیماری و مشکلات اقتصادی، پیوسته آدمی را رنج می‌دهد. 👈2. ترس از مرگ: عامل مهم دیگری که سبب نگرانی و دلهره در انسان می‌شود، هراس و وحشت از مرگ خود وعزیزان است. 👈3. احساس پوچی و بی‌معنایی در زندگی: احساس پوچی و بی‌هدف بودن در زندگی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل نگرانی در افراد است. کسانی که جهان و انسان را بی‌هدف می‌دانند و از رخدادها تفسیر مادی دارند، خطر اضطراب و انواع بیماری‌های روانی، آنان را به شدت تهدید می‌کند. 👈4. ضعف و ناتوانی: ناتوانی انسان در برابر عوامل طبیعی مانند سیل، زلزله، بیماری و ناتوانی در برابر دشمنان، یکی دیگر از عوامل نگرانی به شمار می‌آید. بدین ترتیب همه این عوامل که برشمردیم، در یک چیز با هم مشترک‌اند و آن، ضعف باورهای دینی و فراموشی یاد خداست. در مقابل، تنها راه پیشگیری از تشویش خاطر و رسیدن به آرامش و سلامت روان، برقراری رابطه با قدرت مطلق هستی است. انسان، تنها در پناه خدا و با ياد و نام او به آرامش و اطمینان می‌رسد و از دام نگرانی و ناآرامی می‌رهد. «ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب؛ بدانید و آگاه باشید که یاد خدا و ذکر او باعث آرامش دل‌هاست» یکی از مصداق‌های برجسته ذکر خدا، دعاست. اگر انسان با خدا ارتباط داشته باشد و در هر شرایطی، از جمله موقعیت‌های دشوار زندگی، مانند بیماری، فقر و مشکلات اقتصادی تنها از خداوند کمک بخواهد، هرگز به سراسیمگی و ناچاری گرفتار نمی‌شود. (برگرفته ازپایگاهاینترنتی وزارت بهداشت) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ شب قدر ⭐️ 🔺 قاتل امام علی علیه السلام، ملعون اولین و آخرین، ابن ملجم مرادی هست. 🔻 سوال اینجاست: چرا در شب قدر سفارش شده ایم به گفتن ذکر : "اللّهم العن قتلهَ امیرِالمومنین": خدایا قاتلین(و نه قاتل) امیرالمومنین را لعنت و از رحمت خود، دور کن. ❓ ⭕️ چرا قاتلین ⭕️❓ ❌ چنین متوجه می شوم : ◀️ شمشیری جرات شکافتن فرق شیر خدا را پیدا کرد، که قبل از آن حرمت خانه ی وحی را شکسته بود و بعد از آن، سرور جوانان اهل بهشت را ذبح کرد.😭 🌑 بار خدایا! قاتلین امیرالمومنین که در ، لانه کرده بودند و در ، فرق شکافتند و در سر به نیزه بردند را، لعنت کن. ❌اگر سقیفه نبود، حادثه ی کربلا رُخ نمی داد. اللهم العن قتله امیرالمومنین @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول، تأثیر پذیرفته است❓ ✍️ پاسخ: جواد حیدری نکته ی اول: کسی که آموزه‌های قرآن را مورد تدبر قرار دهد به این نکته رهنمون می‌شود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد. هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏(1) نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه ی قرآن، فهم می‌شود که فرهنگ قرآن، هیچ شباهتی بافرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن. ◀️ مبارزه ی قرآن با بت‌پرستی ◀️ ارتقاء جایگاه زنان ◀️بیان آداب‌ورسوم زندگی نمونه های کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه هست. نکته ی سوم: مهم‌ترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم می‌شود: الف ): چون مخاطب اولیه قرآن کریم، عرب‌زبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم از این لسان استفاده شود ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست(مجارات در لفظ). ب ): مخاطب قرار گرفتن عرب به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه انسان‌ها و همه زمان‌ها را فرامی‌گیرد. ◀️هُدىً لِلنَّاس‏ ◀️ لِلْعالَمينَ‏ نَذيرا( (2) ج ): در قرآن، اگر از شتر یا از نعمت‌های آخرت و بهشت و باغ یاد شده، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد. شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرة‌العرب مطرح باشد. شتر در همه ی نقاط زمین و برای همه، اعجاب‌انگیز بوده و نعیم‌های موعود، همیشه و برای همه تشویق آفرین است نه‌ تنها برای عرب و در محدوده جزیره.(3) 🔺نتیجه اینکه: قرآن کریم با قالب و محتوای اعجازی خود، تنها کتابی است که در کنار اهل بیت علیهم السلام هدایت و سعادت بشریت را تضمین می کند. 📚پی‌نوشت‌ها: 1. توبه /33 2. آل عمران/96 و فرقان/1 3. نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت ، ص 149 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ از دانايي پرسيدم نظر شما در مورد مولا علي (ع) چيه؟ ايشان پرسيد : بهترين مکان کجاست ؟ گفتم : مسجد پرسيد : بهترين جاي مسجد کجاست ؟ گفتم : محراب پرسيد : بهترين عمل چيه؟ گفتم : نماز پرسيد : بهترين نماز ؟ گفتم نماز صبح پرسيد : بهترين قسمت نماز؟ گفتم: سجده پرسيد : بهترين قسمت بدن ؟ گفتم : سر پرسيد : بهترين قسمت سر ؟ گفتم پيشاني پرسيد : بهترين ماه؟ گفتم رمضان پرسيد : بهترين شب؟ گفتم شب قدر پرسيد : بهترين نحوه مردن ؟ گفتم شهادت آنوقت به من گفت : مولا علي در ماه رمضان در شب قدر در مسجد در محراب مسجد ، در حال نماز ، نماز صبح در سجده نماز فرق مبارکش شکافت ! به کس نگردد این سعادت به کعبه ولادت به مسجد شهادت هديه کنيد به پيشگاه مقدس اميرالمؤمنين حضرت علي ابن ابيطالب (ع) صلواتي بر محمد و آل محمد علیه السلام ✅ آیدی دریافت سوالات دینی، اعتقادی👇👇 @khameneieshQ @pasokhsara
امروز ‎روز دروغ اول آوریل است. ریشه‌ی این روز به رسمی قدیمی در مورد شوخی با دوستان و‌ اطرافیان باز می‌گردد. در چند دهه‌ی گذشته همزمان با دروغ اول آوریل، ‎دروغ سیزده نیز رایج شده است! در نگاه اسلام دروغ گفتن حتی به شوخی مورد نهی قرار گرفته است؛ چرا که روح از عملِ انسان تاثیر می‌پذیرد‌ و از این حیث تفاوتی میانِ عملِ واقعی و غیرواقعی نیست! امام سجاد عليه‌السلام می‌فرمایند: «اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَ الكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ» «از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخي‌اش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مى‌كند». @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ زندگی پس از زندگی⭕️ 1⃣در رابطه‌ با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش می‌گردد دو نکته‌ی مثبت به ذهن بنده می‌رسد: ۱)اینچنین مستندات و برنامه‌ها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه‌ ویژه‌ای داشته باشند مثل حق‌الناس، قضاوت‌های بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجه‌ی مثبت در این مستند هست. ۲)باز شدن دریچه‌ای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء می‌کند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقوله‌ی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح می‌کنند که در علم نیز مقوله‌ی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد. 2⃣برنامه‌ی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیب‌های متعددی نیز دارد از جمله اینکه: ۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء می‌‌شود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ. می‌توان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا می‌توان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقوله‌ی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌صلوات‌الله) ندارد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم. بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم. ۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇 🔴مثال اول: در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمی‌شود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد. 🔴مثال دوم: در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل می‌کند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند «حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مى‌گوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰) و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده می‌شود بنابراین ما نمی‌توانیم همه‌ی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما: 〽️عقل است اولا 〽️قرآن است ثانیا 〽️و روایات است ثالثا ۳)نکته‌ی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامه‌ای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب می‌شود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس‌ و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آینده‌ی نزدیک راه نفوذ نگرش‌های عرفانی توسط همه‌ی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود. ۴) این تجربیات نباید مبنای شکل‌گیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده‌ و پیش‌زمینه‌های ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد‌. ۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربه‌گر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانواده‌اش رخ داده و پس از بازگشت، خانواده‌اش آن اتفاقات را تایید کرده‌اند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد‌. ♻️نتیجه‌اینکه: خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری می‌کنند در کنار بیان اولویت‌ها و خوبی‌های این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیب‌هایی که این برنامه می‌تواند داشته باشد یاری‌گر باشند. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ آیینه ی عبرت ⭕️ ✅ زمان کوتاهی مانده بود تا پیروزی در جنگ صفین. 🔺 ناگهان صفحه برگشت و دستور بازگشت مالک اشتر از نبرد با شامیان صادر شد. 🔺 پیروزی جای خود را به شکست داد و امیرالمومنین علیه السلام مجبور به پذیرش حکمیت. 💥امام علیه السلام در خطبه ی ۲۰۸، ریشه ی این اتفاق تلخ را نسخه پیچی مردم برای امام و پیشوای خود، بیان فرموده است: " لقَدْ كُنْتُ أَمْسِ أَمِيراً فَأَصْبَحْتُ الْيَوْمَ مَأْمُوراً " تا دیروز امیر شما بودم و از من حرف شنوی داشتید(با پیروزی جلو می رفتیم)، اما امروز مامور شما شدم و من را مجبور کردید از شما فرمان ببرم. ❌ مواظب باشیم در اتفاقات و موقعیت های مختلف، خود را متخصص تر از رهبر جامعه نپنداریم و امام جامعه را مجبور به پذیرش امری که صلاح و سداد جامعه در آن نیست، نکنیم. @pasokhsara
✍خطاهای شناختی: خطاهای شناختی یا Cognitive Errors از جمله بحث‌های مهم در حوزه مدیریت و روانشناسی محسوب می‌شوند و به‌طور خاص، فهرست خطاهای شناختی به بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از کتابهای تصمیم گیری تبدیل شده است. این خطاها، هنگام تحلیل و تفسیر و قضاوت در مورد رویدادها ما را به دام خود گرفتار می‌کنند و باعث می‌شوند که ما نتوانیم شرایط موجود را به درستی ارزیابی کرده و بهترین گزینه‌ی پیش رو را انتخاب کنیم. اکثر خطاهای شناختی به مرور زمان و در اثر زندگی طولانی‌ مدت انسان بر روی کره زمین، در مغز ما شکل گرفته‌اند و ضمن اینکه بسیاری از آنها به بقاء ما کمک کرده‌اند و یا به فکر کردن سریع‌تر و تصمیم گیری بهتر مغز ما کمک می‌کنند، هزینه‌هایی هم به ما تحمیل می‌کنند. درادامه وپستهای بعدی به موارد مهم این خطاها میپردازیم. ( برگرفته از پایگاه اینترنتی متمم) @pasokhsara
🌾 قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد ◻️ قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد. 🔻همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان @pasokhsara
4_5933604994254111035.mp3
1.22M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔴 مبنای دفاع از آرمان قدس @pasokhsara
✍رایج ترین خطاهای فکری 👈تفکر همه یا هیچ همه چیز را سفید و یا در غیر این صورت سیاه می‌بینید. هرچیزی که کمتر از کامل باشد، شکست بی چون و چراست. مثلاً زنی که رژیم لاغری گرفته بود بعد از خوردن یک قاشق بستنی گفت: برنامه لاغری من دود شد و رفت هوا. با این طرز فکر به قدری ناراحت شد که یک ظرف بستنی بزرگ را تا آخرخورد. برخی از ویژگی های این افراد عبارت اند از: 👈 استفاده از کلماتی نظیر همیشه، هرگز، هیچ وقت، همه در گفتگوهایشان. 👈 به خودشان اجازه اشتباه کردن نمی دهند. 👈 آن ها در ذهن خود همه چیز و همه کس را به دو دسته، خوب و بد، زشت و زیبا، موفق و ناموفق و ... تقسیم می کنند. 👈 توانایی ارزیابی نسبی عوامل مختلف را ندارند. 👈 با اولین شکست خیلی زود تسلیم می شوند. 👈 عزت نفس پایینی دارند. 👈 اهمال کاری می کنند و انجام برخی کارها را به تعویق می اندازند. 👈اتفاقات و رویدادهای مثبت را نادیده می گیرند. (برگرفته از پایگاه اینترنتی کلینیک روان شناسی سپیدومجله ایسنج) @pasokhsara
🔴پاسخ شبهه مهم ⁉️ چرا با وجود استان‌های محرومی چون سیستان و خوزستان که نیاز به کمک دارند بودجه کشور و مالیاتی که از ما گرفته می‌شود باید خرج کشورهای غزه و فلسطین و سوریه و لبنان شود؟!❓ 🔆 پاسخ 1⃣ بودجه‌ی هر استان مشخص است و هیچ وقت بودجه‌ی یک استان را به استان دیگر نمی‌دهند چه برسد بخواهند بودجه آن را به کشوری دیگر بدهند. 2⃣ بودجه‌ی هر چیزی مشخص است مثلا بودجه‌ی عمران و آبادی مشخص است، بودجه علمی و فرهنگی مشخص است، بودجه نظامی و دفاعی مشخص است و هیچ‌گاه بودجه عمرانی و فرهنگی را صرف بودجه نظامی نمی‌کنند. 3⃣ هر کشوری برای دفاع از مرزهای خود در برابر دشمنان موجود و دشمنان احتمالی بودجه‌ای را به عنوان بودجه‌ی نظامی قرار می‌دهد؛ ✔️ مثلا بودجه‌ی نظامی آمریکا حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است. و بودجه‌ای نظامی چین حدود ۲۹۳ میلیارد دلار است، هند حدود ۷۶ میلیارد دلار و عربستان حدود ۶۹ میلیارد دلار و روسیه حدود ۶۵ میلیارد دلار و اسرائیل حدود ۲۵ میلیارد دلار و ترکیه حدود ۱۸ میلیارد دلار برای نظامی و دفاعی خود بودجه قرار داده‌اند. در حالی که کشور ایران بودجه‌ای که برای قسمت نظامی و دفاعی خود قرار داده است حدود ۶ و نیم میلیارد دلار است که تقریبا ۶ درصد از بودجه‌ی کل کشور است. [1] 4⃣ این بودجه‌ی نظامی و دفاعی گاهی صرف ساخت موشک و سلاح می‌شود و گاهی صرف خرید علم و دانش برای مسائل دفاعی می‌شود و گاهی هم صرف کمک به کشورهایی می‌شود که هم‌پیمان شما هستند و آن‌ها برای شما با دشمنانتان در مرزهای دور می‌جنگند. 5⃣ حال خوب است شما با دشمن هایتان در کشور خودتان بجنگید و هم هزینه‌ی سلاح بدهید، هم نیروهای خود را خرج کنید، هم زیرساخت‌های کشور خود را به خطر بندازید؟! یا اینکه در خارج از مرزهای کشور خود با نیروهای کشورهای دیگر بجنگید و فقط شما هزینه‌ی جنگ را بدهید و زیر ساخت‌های کشور خودت هم در امان باشد؟! کدام بهتر است؟! ✔️ مسلما این بهتر است که شما فقط هزینه‌ی بدهید و در بیرون مرزهای شما با دشمنان شما بجنگند. 6⃣ آن بودجه‌ای که به کشورهای فلسطین و سوریه و لبنان داده می‌شود در واقع از بودجه‌ی نظامی و دفاعی است زیرا این یک نوع دفاع از کشور است و هیچ‌گاه بودجه‌های فرهنگی و عمرانی کشور را خرج این کارها نمی‌کنند. 7⃣ در تمام کشورها اصل بر منافع طرفینی است، یعنی هر کشوری بنابر منافع خودش با کشورهای دیگر تعامل و همکاری می‌کند و تا زمانی که کشورها منافع هم را حفظ کنند با هم تعامل می‌کنند. کشور ما هم از این قانون پیروی می‌کند. 8⃣ تعامل ما با تمام کشورها بر اساس منافع است یا این منافع ملی است یا عقیده‌ای است مثلا ما با کشورهای اسلامی تعاملاتمان بر اساس منافع عقیده‌ای و ملی است و با کشورهای غیر اسلامی بر اساس منافع ملی است. 9⃣ وقتی کشور ما به کشورهایی مثل فلسطین و سوریه و لبنان کمک می‌کند مسلما در برابر این کمک از آن‌ها هم امتیازاتی خواهد گرفت شاید در زمانی که در حال جنگ و درگیری باشند نتوانند امتیازاتی به ایران بدهند ولی بعد از جنگ امتیازاتی خواهند داد؛ ✔️ مثل سوریه که بعد از پیروزی در جنگ با داعش سرمایه‌گذاری و ساخت بنا‌های خراب‌ شده‌ی خود را فقط به ایران و روسیه واگذار کرد و این درآمدزایی و ارزآوری برای ایران است. ✔️ یا زمانی که ایران در جنگ با صدام بود تنها کشوری که به ایران کمک کرد و درِ انبار مهماتش را به روی ایران باز کرد همین سوریه بود. پس کمک به این کشورها یا جبران کمک‌های قبل آنان است یا در آینده آنان جبران خواهند کرد. 🔟 علاوه بر همه‌ی این‌ها خیلی از این کمک‌ها مردمی و توسط نیروهای بشردوستانه و هلال‌احمر جمع‌آوری می‌شود و به مردم مظلوم فلسطین و غزه کمک می‌شود. 🌐 منابع: [1]ـ سایت خبرآنلاین، مقایسه بودجه نظامی ایران با اعراب و اسرائیل، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱. و مقاله فهرست کشورها بر پایه هزینه‌های نظامی نمی‌کنند @pasokhsara