eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
417 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵درباره شب یلدا 🔹یلدا واژه‌ای به زبان سُریانی به معنی "زایش" است یعنی تولد. زبان سُریانی هم‌تبار زبان عربی است که در سوریه باستان و... مورد استفاده بود. در قرآن هم یک واژه هم‌ریشه یلدا وجود دارد : لَم یَلِد و لَم یولَد... یلِد یعنی زایش می‌کند. اما یلدا شب زایش کیست؟ زایش مِهر (میثرَه یا همان میترا) بر خلاف امروز که میترا اسم دختر است، اما در اَوِستا و سایر متون باستانی، میترا مذکر است. میترا یکی از عجیب‌ترین خدایان جهان باستان است که در هند و ایران و بین النهرین و اروپا و... پرستش می‌شد. در اوستا، میترا یک جن بوده است. در کتیبه طاق بُستان کرمانشاه نیز اردشیر دوم (پادشاه ساسانی) در سمت راست، اهورامزدا در وسط و میترا در سمت چپ قرار دارد (چنان که در تصویر بالا آمده است) تصویر میترا در وداها: یک جوان بدون ریش، با چهار دست پی‌نوشت: وِداها قدیمی‌ترین متون آریایی هستند و کتاب مقدس هندوها شمرده می‌شود. البته شب یلدا به عنوان مراسم جن‌پرستی جشن گرفته نمی‌شود. بلکه بهانه‌ای است برای مهربانی و دور هم نشستن. یعنی تغییر ماهیت داده است. به همین خاطر تعارض و تضادی با اسلام ندارد. @pasokhsara
💠 رعایت قواعد تجویدی در نماز 💬 سوال: آیا هنگام قرائت سوره حمد در نماز باید قواعد تجوید رعایت شود؟ ✅ پاسخ: ملاکِ صحت قرائت، ادای درست مخارج حروف و حرکات و سکنات آن است (به گونه ای که عرب زبانان،آن را ادای همان حرف بدانند) و رعایت محسنات تجویدی لازم نیست. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
💠 عدم توجه به بلند یا آهسته خواندن نماز 💬 اگر در جایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است. ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد، نمازش صحیح است و چنانچه هنگام خواندن حمد و سوره یا تسبیحات متوجه شود، لازم نیست مقداری را که به اشتباه، بلند یا آهسته خوانده، دوباره بخواند. 📚 پی‌نوشت: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله 197 @pasokhsara
📚 دریافت شارژ اشتباه 💠 سؤال: فردی به من اطلاع داده که اشتباهی برای خط موبایل شما شارژ فرستادم و شما اون مبلغ رو به ما برگردون؛ مبلغ شارژ قابل توجه است و شاید من این مبلغ رو تا دو سال طول بکشه مصرف کنم، در حال حاضر وظیفه من چیست؟ ✅ جواب: اگر امکان برگرداندن شارژ به طرف مقابل وجود داشته باشد این کار را انجام بدهید و در غیر این صورت هر چند دادن مبلغ شارژ به طرف مقابل واجب نیست ولی اگر مبلغ را نپردازید حق استفاده از شارژ را هم ندارید. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🙈 ⭕️ میرزا آقاخان کرمانی می گوید: یک جلد از کتاب ۲۴ جلدی بحار الانوار، برای اینکه امید نجات برای آن ملت کم باشد، کافی است! ↙️مشت نمونه ی خروار: امام علی علیه السلام در جنگ صفین، برای مشخص شدن معبر فرات، به نصیربن هلال فرمود به کنار فرات برود و ماهی کرکره را صدا بزند که هفتاد هزار ماهی سر از آب در می آورند و نهایتا کرکره بن صرصره بن غرغره بن دردره بن جرجره بن عرعره بن مرمره بن فرفره، راه را نشان می دهد و گردن نصیر هم به خاطر کفر، زده می شود.😳 ⭕️✅ جواب: اولا: بحارالانوار، ۱۱۰ جلد هست که علامه ی مجلسی رحمه الله، روایات متعددی را در آن جمع آوری کرده است. ثانیا: داستان ماهی کرکره را در این کتاب گرانسنگ، نیافتم. البته شبیه این داستان را مرحوم علامه مجلسی از زبان اهل غلو نقل فرموده اند که خود علامه به بی اعتبار بودن آن روایات، تصریح دارند. ثالثا: این داستان در کتاب های فرقه ی اهل حق آمده و آقا خان کرمانی هم در کانون صوفی مسلک ها رشد کرده. رابعا: شخصی به نام نصیر بن هلال در بین اصحاب امام علی علیه السلام نیست و حتی بنده چنین شخصی را در اسناد روایات، اساسا نیافتم. نتیجه اینکه: هر چند با اعتقاد به معجزه، پذیرش امور خارق العاده، غیر ممکن نیست اما باید توجه داشته‌ باشیم، مطالب غیر مستند و غلو آمیز در اعتقادات شیعیان، جایگاهی ندارند. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهی از بدی‌ها در قرآن برای نهی انسان از بدی‌ها تعبیرات مختلفی بکار رفته است در برخی از آیات انسان را به انجام ندادن امری دعوت کرده است و در برخی دیگر از تعبیرات او را به ترک آن کار توصیه نموده است. اما یکی از تعبیرات مهمی که در رابطه با نهی از بدی‌ها بکار رفته است واژه‌ی لاتقربوا می‌باشد این نهی نه تنها به معنی انجام ندادن و ترک کردن، بلکه به معنی این است که هرگز نزدیک آن کار نشوید. در واقع این تعبیر نوعی آژیر خطر برای گناه است. 《وَ لاتَقرَبوا الفَواحِشَ ما ظَهَر مِنها وَ ما بَطن به كارهاى زشت خواه آشكار و خواه پنهان نزديك نشويد.》(1) بنابراین برخی از گناهان چنان خطرناک هستند که اگر انسان شرایط نزدیک شدن خود را به آن گناه فراهم کند ممکن است به طور سریع و آنی در پرتگاه آن گناه سقوط نماید؛ لذا انسان هرگز نباید خود را به حریم برخی از گناهان نزدیک نماید. پی‌نوشت: 1نحل / آیه 36 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت می‌کنند ، صحیح هست؟ ✍️ پاسخ: نکته اول :در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شده‌اند و عالمان به‌عنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفی‌شده و از مردم خواسته‌شده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1) نکته دوم : توجه در منظومه‌ی روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام ،انسان را به این نکته رهنمون می‌کند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشت‌های خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آن‌ها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشوده‌اند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام فتوا می‌دهد»(2) نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند : الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند می‌باشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعل‌شده‌اند. ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف می‌باشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و اله بوده‌اند. ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقه‌ها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف می‌باشند،شامل می‌شود. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 67 2. وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 124 @pasokhsara
💠 رعایت قواعد تجویدی در نماز 💬 سوال: آیا هنگام قرائت سوره حمد در نماز باید قواعد تجوید رعایت شود؟ ✅ پاسخ: ملاکِ صحت قرائت، ادای درست مخارج حروف و حرکات و سکنات آن است (به گونه ای که عرب زبانان،آن را ادای همان حرف بدانند) و رعایت محسنات تجویدی لازم نیست. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا