eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
429 عکس
98 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 کیفیت خطاب کردن نام دیگران @pasokhsara
✍اضطراب در نوجوانان اضطراب می‌تواند به‌شدت بر زندگی یک نوجوان تأثیر بگذارد. این مشکل می‌تواند در توانایی معاشرت نوجوان با دوستان خود اختلال ایجاد کند، بر آموزش او اثر سؤ بگذارد و در موارد شدید حتی ممکن است سبب فرار نوجوان از منزل شود. اضطراب در اشکال مختلف ایجاد می‌شود، ولی اختلال اضطراب فرا‌گیر شایع‌ترین نوع در میان نوجوانان است و تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نوع رایج دیگر، اختلال اضطراب اجتماعی است که می‌تواند صحبت کردن در کلاس یا حضور در رویدادهای اجتماعی را برای نوجوان دشوار کند. روان‌درمانی معمولا بهترین درمان برای اضطراب نوجوانان است. نوجوانان می‌توانند با یادگیری مهارت‌های زندگی برای مدیریت علائم و مواجهه با ترس‌های خود آمادگی لازم را پیدا کنند. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌آیا امام علی علیه السلام، پس از پیروزی بر قبيله بنی قريظه ۷۰۰ یا ۹۰۰ نفر از مردان قبيله را گردن زدند⁉️ پاسخ:❎ تحلیل روایات مربوط به واقعه ی بنی قریظه نشان می دهد که این مطلب صحیح نبوده و توسط دستگاه بنی امیه جعل شده است. 🔵 در ماجرای بني‌قريظه فقط حدود 40 نفر از یهودیان جنایتکار کشته شدند و این بنی‌امیه بودند که با انگیزه‌های خاصی این آمار را به هفتصد و نهصد نفر تبدیل کردند و طبری (حدود سیصد سال بعد از حادثه)، همان روایت تحریف‌شده و اغراق‌آمیزِ عصر اموی را بدون اینکه نقدی نسبت به آن داشته باشد، در کتاب تاریخ خود بیان کرد و روایت اصلی و معتبر را نادیده گرفت. در حالی که روایت معتبر در کتاب ابن زنجویه که حدود نیم قرن پیش از طبری می‌زیسته ذکر شده بود (رجوع کنید به کتاب الاموال، ابن زنجویه ص 299، روایت شماره 461) نکته ی قابل توجه اینکه: قتل چهل نفری که در این نبرد اتفاق افتاد، توسط چندین نفر بوده و همگی به دست مولا علی علیه السلام کشته نشدند. جرم و جنایت سنگین این افراد، خنجر کشی های متعدد از پشت سر به مسلمین بوده و در مرحله آخر در جنگ احزاب نیز از پشت به قلعه محل استقرار زنان و کودکان حمله کردند ولی موفق نشدند و خود گرفتار آمدند. قرآن کریم با اشاره ی به این خیانت می فرماید: "إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ..." "هنگامی که (دشمنان) از بالا و پایینِ شما (جلو و پشتِ شهر مدینه) آمدند ..."(سوره احزاب؛ آیه 10) ماجرای هجوم یهود به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان نیز در کتاب المغازی از واقدی که حدود صدسال قبل از تاریخ طبری تالیف شده، گزارش شده است. (رجوع شود به: المغازى، واقدى؛ ج ‏2، ص: 462 ) وانگهی اعدام شدگان فقط از بنی قریظه نبودند بلکه شماری از آن چهل نفر، از قبیله بنی‌نضیر بودند که قبلا نیز درگیریهایی داشتند و پیامبر اکرم، با رأفت اسلامی با آنها رفتار کرده بودند اما این بار با همدستی شماری از بنی‌قریظه در حساسترین شرایط جنگ احزاب، از پشت به مسلمانان خنجر زده، به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان حمله کرده بودند. یاد آوری این مطلب ضروری است که: حکم اعدام سران بنی‌نضیر و همدستانشان از بنی‌قریظه را شخص پیامبر اکرم یا امام علی علیهما السلام صادر نکردند بلکه قاضی مورد قبول طرفین به نام "سعد بن معاذ" چنین حکمی را صادر و پیامبر اسلام، آن را عادلانه دانستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @pasokhsara
✍اختلال شخصیت مرزی این اختلال از جمله مشکلاتی است که از سنین نوجوانی در افراد ظاهر می‌شود. نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی فاقد احساس پایداری از خود هستند و نمی‌دانند چگونه احساسات خود را پردازش کنند و از آنجایی‌که هویت محکمی ندارند، بی‌ثباتی عاطفی، خلقی و رفتاری شدیدی دارند. نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی قادر به ارتباط با دیگران نیستند و درنتیجه منزوی و نا‌امید می‌شوند. آن‌ها فاقد احساس روشنی از خود بوده و احساس آشفتگی و اضطراب می‌کنند. ترس از طرد شدن، تهدید به خودکشی یا آسیب مکرر به خويشتن از دیگر مشخصه‌های این افراد است. اگر علائم مذکور را در نوجوان خود مشاهده کردید، باید به‌دنبال کمک حرفه‌ای باشید. معمولاً برای این دسته از افراد مشاوره روانشناسی، روان‌درمانی، دارو‌درمانی ودرمان گروهی تجویز می‌شود. نوجوانان @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش اگر می‌شود در مورد حرام بودن موسیقی توضیح دهید؟ یعنی عذاب گوش دادن به موسیقی خیلی زیاده؟ پاسخ شنیدن هر نوع موسیقی حرام نیست؛ بلکه موسیقی را می‌توان به دودسته غنائی و غیر غنائی تقسیم کرد. موسیقی غنائی هر نوع آهنگی است که از حیث شکل و محتوا منجر به تحریک شهوت شده و متناسب با مجالس لهو و لعب یا همان مجالس گناه باشد. اما موسیقی غیر غنائی موجب تحریک شهوت و یا ایجاد مفسده نمی‌شود. موسیقی مطرب یعنی آهنگ‌هایی که موجب تحریکات غیرارادی در شنونده شود و انسان را از یاد خدا غافل سازد و موسیقی همراه با مضامین لهوی که به‌گونه‌ای موجب فساد اخلاق و انحراف اذهان شود و موسیقی متناسب با مجلس گناه و لهوولعب جزء موسیقی‌های حرام می‌باشند. بنابراین معیار در حرمت موسیقی مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامین فساد انگیز و اغواکننده و طرب‌انگیز است و فرقی بین رفع خستگی و کسب آرامش، برای خود یا دیگران و در تنهایی و جمع وجود ندارد. هدف از خلقت و آفرینش انسان رسیدن به کمال است و خداوند برای تأمین این هدف، بهترین برنامه را در اختیار انسان قرار داده است. در این مسیر با هر آنچه که سعادت فردی، اجتماعی و آرامش روحی و روانی انسان را به خطر بیندازد به‌شدت برخورد و مقابله شده است. توجه داشته باشید که غنا و آواز مطرب و لهوی، انسان را به‌سوی شهوت و فساد اخلاقی می‌کشاند، از راه پرهیزکاری بازمی‌دارد و انسان را به دور شدن از خداوند سوق داده که مخالف فلسفه خلقت انسان است و همچنین باعث تزلزل اعتقادات مذهبی می‌شود و به همین دلیل حرام شمرده‌شده است. در روایات برای تبیین حرمت موسیقی و آگاه کردن انسان نسبت به عوارض دنیوی و اخروی آن به مجازات آن نیز اشاره‌شده است. ازجمله روایتی از پیامبر اسلام که می‌فرمایند: « مَنِ اسْتَمَعَ إِلَي اللَّهْوِ يُذَابُ فِي أُذُنِهِ الْآنُكُ‌« «کسی که به موسیقی لهوی و حرام و غنا گوش دهد در گوشش سرب مذاب ریخته می‌شود». (1) در رابطه با تناسب عذاب‌های اخروی با اعمال دنیوی نیز لازم است دقت کنید که رابطه عمل و جزا در آخرت، نه قراردادی است، و نه علت و معلولی، بلکه در آنجا عینیت و اتحاد مطرح است، یعنی آنچه در آخرت به‌عنوان کیفر یا پاداش داده می‌شود، تجسم اعمال خود فرد است. در قرآن کریم بارها تأکید شده است که مردم در قیامت، خود عمل را می‌بینند، نه حتی نتیجهٔ آن را مثلاً می‌فرماید: «یوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بین‌ها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعیداً» «روزی که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند و آرزو می‌کند میان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانیِ زیادی باشد». (2) بنابراین مجازات روز قیامت با گناهان انسان، رابطه تکوینی دارند. یعنی آنچه در آخرت به‌عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می‌شود تجسم اعمال آن‌ها است. جزا و پاداش الهی همین اعمال نیک و بد است که وقتی حجاب‌ها کنار بروند، تجسم و تمثل پیدا می‌کند. بنابراین تجسم اعمال ما دو صورت دارد یکی صورت ظاهری که در دنیا به نمایش درمی‌آید و دیگری صورت واقعی که در روز قیامت آشکار می‌شود و در آنجا حقیقت اعمال به ما نشان داده می‌شود. پی‌نوشت‌ها: 1 محدث نوری، مستدرک الوسائل، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، چاپ اول، ج 13، ص 222 2 سوره آل‌عمران (3)، آیه 30 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هزینه‌ای که برای ساخت حرم امام خمینی(ره) شده است حدود 15 میلیارد دلار بوده است که با هزینه‌ای که هر ساله برای مراسم سالگرد امام انجام می‌گیرد در این سال‌ها حدود 25 میلیارد دلار شده است، با این پول چند نفر از فقر نجات پیدا می‌کردند؟! چند میلیون جوان ازدواج می‌کردند؟! چند میلیون خانه برای اجاره نشینان ساخته می‌شد؟! 🔶 اول: کل هزینه‌ای که برای حرم امام خمینی (ره) شده است 1،000،000،000،000 (هزار میلیارد تومان) بوده است یعنی چیزی حدود 20 میلیون دلار که این کمتر از یک هزارم 25 میلیارد دلار می‌شود.(1) 🔷 دوم: این هزار میلیارد تومانی هم که خرج شده فقط برای ساخت حرم نبوده بلکه برای ساخت مجموعه‌های تفریحی و مراکز آموزشی و علمی بوده است که مورد استفاده برای عموم مردم است. 🔶 سوم: نکته دیگر اینکه بودجه این کار از بودجه‌ی کارهای فرهنگی انجام گرفته است و از بودجه فقرا و دیگر بودجه‌ها گرفته نشده است چون هر بودجه‌ای مشخص است. 🔷 چهارم: اگر شما پول زیادی داشته باشید و بخواهید با آن به مردم خدمت کنید با آن پول 1000 فقیر را برای یکسال بی‌نیاز می‌کردید؟! یا یک دانشگاه یا بیمارستان یا آموزشگاه می‌ساختید که در آن هزاران دانشمند و معلم و مهندس و دکتر تربیت کنید که هر کدام از آن‌ها هزاران نفر دیگر را تربیت کنند و آموزش دهند؟! 🔻 مسلما ارزش دانشگاه و مرکز آموزشی که هزاران نفر را تربیت کند که هر کدام از آن‌ها مشکل هزاران فقیر و بی‌خانمان را برطرف کنند بهتر است از اینکه فقط هزار نفر را از فقر و بی‌خانمانی نجات داد. 🔶 پنجم: اینگونه مکان‌ها مثل حرم امام خمینی(ره) جنبه سنبلیک دارند و بزرگداشت آن‌ها بزرگداشت صلابت، فداکاری، ایمان و.... می‌باشد که این خصوصیات را در جامعه تقویت می‌کند و اثر زیادی در تربیت افراد جامعه دارد. 🔷 ششم: دلسوزان فقرا چرا فقط موقع مراسمات و درست کردن نمادهای مذهبی به یاد فقرا می‌افتند ولی موقع سفرهای اروپایی و ترکیه‎ای و رفتن به اجرای کنسرت‌های خوانندگان و خرج کردن هزاران دلار برای آن کارها یاد فقرا نمی‌افتند. 🔶 هفتم: ممکن است اشکالاتی هم در این زمینه وجود داشته باشد که خود ما نیز به آن انتقاد داشته باشیم ولی به اصل ماجرا که بزرگداشت شعائر الهی است اشکالی وارد نیست. 🌐 منابع: (1)ـ سایت تبیان، مرقد امام خمینی، از تاریخچه تا هزینه ساخت، 23 بهمن 1396، به نقل از رئیس شورای شهر تهران. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا