eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
402 عکس
95 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
✍دلایل تبیین رابطه بین مذهب و سلامت روان: 👈1.مذهب به زندگی فرد معنا و هدف می دهد. داشتن معنا و هدف در زندگی نشان دهنده ی سلامت روان است و باعث افزایش توانایی فرد در انجام کارها می شود. افراد مذهبی با حوادث آسیب زای زندگی که قابل پذیرش نیستند، راحت تر سازگار می شوند. 👈۲- مذهب باعث ایجاد امید در فرد می شود. امید باعث ایجاد انگیزه و انرژی در فرد می شود که او را به بهتر شدن اوضاع زندگی امیدوار می کنند. 👈٣- افراد مذهبی احساس آزادی شخصی بیشتری نسبت به دیگران می کنند. آنها وابستگی عاطفی کمتری به اطرافیان دارند. 👈۴- در افراد مذهبی به واسطه دعا کردن احساس کنترل ایجاد می شود؛ به این گونه که دعا کردن باعث احساس غیر مستقیم کنترل بر شرایط به ظاهر غیر قابل تغییر و ناگوار می شود. 👈۵- افراد مذهبی از شخصیت های دینی که رنج بسیار کشیده اند، الگوبرداری می کنند و این مسئله باعث افزایش تحمل و پذیرش موقعیت های غیر قابل تغییر در آنها می شود...( برگرفته از پایگاه راسخون) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چرا ریا یک اخلاق ناپسند است؟ پاسخ: ریا به معنای نمایش نقشی متفاوت از واقعیت است و در اصل یک نوع تقلب اخلاقی است. ریاگری از طرفی به معنای نشان دادن خود به عنوان یک فرد اخلاقی و درستکار است، اما در عمل افراد ریاکار برخلاف ارزش‌ها و اصولی که بیان می‌کنند عمل می‌کنند. ریا اغلب به منظور کسب مزیت شخصی و جلب توجه دیگران انجام می‌شود و باعث از دست دادن اعتماد و همچنین نارضایتی افراد دیگر می‌شود. به همین دلیل، ریا به عنوان یکی از اخلاق ناپسند و نامطلوب شناخته می‌شود. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان از منظر اخلاق اسلامی قابل قبول است؟ پاسخ: در اسلام، اخلاق و رفتارهای صحیح و نیکو به عنوان اصول اساسی تربیتی برای نوجوانان تأکید شده است. استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در اسلام قابل قبول است تا زمانی که با اصول و آموزه‌های اخلاقی اسلام سازگار باشد. به عنوان مثال، اسلام تأکید دارد که افراد باید در ارتباطات خود احتیاط کنند و از انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی دیگران بدون اجازه آنها خودداری کنند. همچنین، اخلاق اسلامی توصیه می‌کند که نوجوانان برای پیشبرد ارتباطات خود در فضای مجازی از برخوردهای مودبانه و احترام‌آمیز استفاده کنند و از توهین، تهدید یا انتشار محتوای ناسازگار با اخلاق اجتناب کنند. به طور کلی، استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان در اسلام در صورتی که با احترام به اصول اخلاقی و رفتارهای اسلامی صورت گیرد، قابل قبول است. @pasokhsara
📚 حکم خوردن داروهای حاوی مقادیر اتانولسوال: شربت‌سینه یا سرماخوردگی یا داروی برم هگزین (Bromhexine) برای بیماران مبتلا به ذات‌الریه (Pneumonia) (سینه‌پهلو، پنومونی یا نومُنیا ) که در آن اتانول استفاده شده است را می‌توان استفاده کرد؟ با آب چطور؟جواب: 🔹: اگر معلوم نیست که الکلِ اتانول از اقسام مشروبات مست‌کننده است، اشکال ندارد. اما اگر می‌دانید که مشروب مست‌کننده است، جایز نیست؛ مگر در مواردی که به تشخیص پزشک متخصص و امین، درمان منحصر به آن باشد که در این صورت فقط در حد ضرورت، جایز است. 🔹آیت‌الله : خوردن و آشامیدن خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و داروهایی که حاوی مقدار اندکی الکل مست‌کننده است، طوری که عرفاً از بین رفته و مستهلک محسوب می‌شود، چنانچه نجس‌بودن الکل آن ثابت نباشد، اشکال ندارد. 📌 نکته: منظور از استهلاک، معدوم‌شدن عرفی آن از نظر کمّی و کیفی است؛ به این صورت که الکل به‌کاررفته در خوردنی یا آشامیدنی، عرفاً از بین رفته به‌حساب آید، هرچند به‌دقت علمی ذرّات یا مولکول‌های آن موجود باشد. 🔹آیت‌الله : با توجه به این که اینها در اصل مسکر نیستند و بعد از آمیختن با داروها در آن مستهلک می‌شوند، خوردن اینگونه شربت‌ها، اشکال ندارد. 🏷 پی‌نوشت: اجوبة الاستفتائات رهبر معظم انقلاب، ص۷۹ و ۸۰، س۳۰۶ و ۳۱۰، توضیح‌المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج۲، ص۵۸۳، م۱۳۹۶، استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیت‌‌الله مکارم @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️درباره خدا و امامان گاهي افكار بدي در ذهنم بوجود مي آيد،‌ چكار كنم؟ نکته ی اول: پرسش شما نشان می دهد که ما با جوانی در ارتباطیم که ریه های سالم معنویتش، تحمل غبار گناه را ندارد. نکته ی دوم: اين افکار برای اغلب افراد بخصوص در سنين نوجواني و جواني اتفاق می افتد پس حساس نشويد. نکته ی سوم: در معارف اسلامي به اين گونه افكار «حديث نفس» گفته مي‌شود كه نه گناه است و نه انسان را از دايره «دين» خارج مي‌كند. مهم آن است كه بر «عقيده و ايمان خود استوار و ثابت قدم» باشيد. 🟣شخصي خدمت پيامبر اكرم رسيد و عرض كرد: اي رسول خدا! گاهي راجع به خدا و شما افكاري به ذهنم مي رسد كه اگر بگويم،‌ چه بسا حكم قتل مرا بدهيد. حضرت فرمود: وقتي اين افكار به سراغت مي آيد، خوشحال مي شوي يا ناراحت؟ عرض كرد: ناراحت مي شوم. حضرت فرمود: اين عين ايمان است. نکته ی چهارم: براي مواجهه با اين افكار بايد اقدام‌هاي «علمي» و «عملي» انجام داد: 👇 الف. راهكار علمي: بازسازى شناختى: شيطان در صدد ضربه زدن به ما است لذا بايد سطح اطلاعات و آگاهي ديني و شناخت و معرفت خود نسبت به خدا، چهارده معصوم و نعمت‌ها و محبت هاي مادي و معنوي را افزايش داد و به رفع شبهات ديني پرداخت تا به تدريج ايمان قوي شود. ب. راهكارهاي عملي: 1. متمركز شدن بر افكار مطلوب به عنوان افكار جايگزين 2. ذكر و دعا: - پيامبر: كسى كه مبتلا به وسواس فكرى درباره خدا است، سه بار ايمان به خدا و رسول را به زبان تكرار كند، يعني سه بار بگويد:« آمنت بالله و رسوله» تا آن حالت وسواسى از بين ‏برود» - شخصى از امام صادق در مورد وسواس و شك سؤال كرد، حضرت فرمود: هر گاه به وسواس فكرى مبتلا شدى، بگو: «لا اله الا الله » و «لا حولَ ولا قوّة إلاّ بالله» - همچنين مردي خدمت امام باقر رسيد و از سه چيز شكايت كرد: اول؛ وسوسه شيطان و حديث نفس، دوم؛ فقر و تنگدستي، سوم؛ بدهكاري‌هاي زياد. حضرت فرمود: اين دعا را مكرر بخوان. خداوند هر سه مشكل شما را برطرف مي‌كند: «توكّلت علي الحيّ الذي لا يموتُ و الحمد للّه الذي لم يتّخذ ولداً و لم يكن له شريكٌ في المُلك و لم يكن له وليُّ من الذلّ و كبّره تكبيراً» - در روايتي آمده است كه براي رفع وسوسه شيطان و حديث نفس و زماني كه در دل شكي نسبت به خدا (يا يكي از مقدسات) پيدا شد، بگويد:«هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بكلّ شيءٍ عليم». - همچنين خواندن سوره مباركه ناس توصيه شده است. - شخصی خدمت آیت الله بهجت (رحمه الله عليه) رسید و عرض کرد: برای نفی خواطر (پاکیزه کردن دل و ذهن از هر چه جز خدا) چه کنیم؟ فرمودند: «ضدش را انجام دهید؛ یعنی استغفار کنید و صلوات بفرستید که ضد آن خواطر هستند.» 3. هر روز به خود تلقين كنيد: «قادرم افكار ناخواسته را كنار بگذارم» 4. دوري از بيكاري (مثل مطالعه، نظافت اتاق، كمك به دوستان، ورزش و...) چون اين افكار به هنگام بيكارى به سراغ فرد مى‏آيد. 5. عادی سازی و ساده انگاری اين افكار حساسيت نشان ندهيد و فقط با كنجكاوي مختصري برخورد كنيد و در مورد آنها هم مثل افكار غیر ضروری دیگر رفتار كنيد. 6. موكول كردن افكار براي بعد اگر در وسط نماز این افکار آمد به خود بگوييد: زمان فكر كردن به این افکار فلان ساعت است. البته زمان اختصاصى را به تدريج در طى (مثلاً سى روز) روزى يك دقيقه كم كنيد تا نهایتاً به صفر برسد. 7. مراجعه به روانپزشك اگر مدت زیادی از اینگونه درگیریهای ذهنی می گذرد (چند سال) و به تعداد زیاد در روز تکرار می شود، به یک روانشناس و يا روانپزشک مراجعه نماييد. @pasokhsara
💬پرسش: رفتن به باشگاه در روزهای شهادت اهل بیت علیهم السلام با توجه به پخش موسیقی شاد جایز است؟ @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضرت امام رحمة الله علیه، بارها بر این مساله تاکید داشته اند که: روحانیون در امور سیاسی و امر مملکت داری دخالت نکنند. 💢 چرا در جامعه، خلاف این نظر دیده می شود؟ ♨️ حضرت امام خمینی، در این کلیپ به سوال مطرح شده،پاسخ می دهند. @pasokhsara
✍ نتایج مطالعات انجام گرفته در سرتاسر جهان دررابطه نقش مذهب بر سلامت روان: 👈 افرادی که اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند، خودباورتر، کارآمدتر و سازش یافته‌تر از دیگران هستند و هیجانات مثبت بیشتری تجربه می‌کنند. 👈 افراد مذهبی در مقایسه با افراد غیر مذهبی، کمتر احساس تنهایی کرده و کمتر به بدبینی، افسردگی و اضطراب دچار می‌شوند. 👈 مذهب به ایجاد نگرش مثبت به دنیا منجر می‌شود و فرد را در مقابل رویدادهای ناگوار زندگی مانند فقدان‌ها یا بیماری‌ها یاری می‌رساند. 👈 افزایش استفاده از دعا با کاهش میزان اضطراب و افسردگی همراه است. 👈 اعتقاد به مذهب و انجام اعمال مذهبی در افراد الکلی، آنها را در مقابل برگشت دوباره به استفاده از آن محافظت میکند. 👈 الزام رفتن به مکانهای مقدس و حمایت اجتماعی ایجاد شده در اثر حضور درآن مکانها و انجام مراسم دعا از عوامل موثر بر سلامت روان هستند. 👈 برخی باورهای وجودی مثل ترس از خداوند، اضطراب مرگ، باور مربوط به زندگی پس از مرگ و …، با احساس بهزیستی رابطه مثبتی دارد رابطه بین وقایع تلخ و آسیب زا با نشانه های افسردگی در افراد سالخورده ای که معتقدند فقط خداوند بهتر می داند چه وقت به نیایش پاسخ دهد کاهش می یابد. 👈بخش بزرگی از جمعیت آمریکا معتقدند که دین یکی از مهم ترین عواملی است که آنها را قادر می سازد تا با شرایط تنش زا مقابله کنند.( برگرفته از پایگاه اینترنتی مرکز سلامت نسیم) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: دخترم ده سالش واز بچگی خودش تونماز وروزه بوده حتی از شش سالگی گفت میخوام روزه بگیرم بهش گفتم کله گنجشکی بگیر قبول نکرد گفت روزه کله گنجشکی الکیه من میخوام مثل خودتان روزه بگیرم و از موقعی که تکلیف شرعی شد همیشه سرتایم اذان یا دیر تر نمازش میخوند ولی الان دوهفته ای است نسبت به نماز بی تفاوت شده است وهرچی باهاش صحبت میکنم هیچ جوابی نمیده نه خوب میگه نه بد و از اینکه اصلا جواب نمیده بیشتر اذیت می‌شوم؟ پاسخ: مهمترین نکته این است که برای تشویق دخترتان به نماز خواندن، به او محبت کنید و در برابر او صبر به خرج دهید. حوصله و استمرار شما در تشویق و همراهی با دخترتان بسیار مهم است. همچنین، می‌توانید به او نشان دهید که شما خودتان به نماز اهمیت می‌دهید و به عنوان الگوی او، همیشه نماز را به موقع بجا می‌آورید. این می‌تواند او را ترغیب کند که نماز را جدی بگیرد. همچنین می‌توانید از روش‌هایی مانند تشویق و پاداش استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید به دخترتان قول بدهید که اگر هر روز نماز بخواند، می‌تواند بعد از یک مدت زمانی، به یک هدیه یا فعالیتی که او می‌پسندد، دست پیدا کند. در این موارد مهمترین اصل، صبر و محبت است. باید به دخترتان زمان بدهید تا به آرامی به نماز علاقه‌مند شود. بدون ایجاد فشار و اجبار، به او توضیح دهید که نماز چگونه به ارتباط با خداوند کمک می‌کند و اهمیت آن را برای رشد روحی و معنویش توضیح دهید. برخی اوقات ممکن است فرزند ما از نماز خواندن خسته شود یا ترجیح دهد آن را انجام ندهد، اما با محبت و تشویق مستمر، می‌توانید او را ترغیب کنید تا ادامه دهد. او را به محیط‌های دینی و مذهبی ببرید. به عنوان مثال می‌توانید او را به مسجد یا در محلی که نماز جماعت برگزار می‌شود ببرید. برای افزایش انگیزه دخترتان به نماز خواندن، می‌توانید از جوایز کوچک برای او استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به او قول بدهید که اگر هر روز نماز بخواند، می‌تواند بعد از یک هفته یک هدیه کوچک دریافت کند. ممکن است او حتی متنفر یا بی‌تفاوت باشد، اما با حوصله و محبت، می‌توانید او را ترغیب کنید البته بدون فشار و اجبار! اگر دخترتان سوالی درباره نماز داشت، سعی کنید به او پاسخ دهید و ابهاماتش را برطرف کنید. این کمک می‌کند تا او بهتر درک کند که چرا نماز بخواند و چگونه آن را درست انجام دهد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چرا تقلب در آزمون‌ها و امتحانات غیر اخلاقی است؟ پاسخ: تقلب به معنای استفاده از راهکارهای نامناسب یا غیرقانونی برای کسب نمره یا امتیاز بیشتر است. این عمل باعث تخریب روحیه رقابت سالم و عادلانه در جامعه می‌شود و نشانگر نقض حقوق دیگران می‌باشد. تقلب در آزمون‌ها و امتحانات برای هیچ فردی قابل توجیه نیست. تقلب نشان از نقض اصول اخلاقی و انحراف از مسیر درست و عادلانه است. از تقلب در آزمون‌ها و امتحانات باید خودداری کرد زیرا: تقلب باعث تخریب روحیه رقابت سالم و عادلانه در جامعه می‌شود. تقلب نشان از نقض حقوق دیگران است و به معنای عدم احترام به حقوق افراد دیگر می‌باشد. تقلب باعث کاهش اعتماد به نفس و اعتماد اجتماعی می‌شود. افرادی که به تقلب روی می‌آورند، نمی‌توانند به خود و دیگران اعتماد کنند. تقلب نشان از نقص در فرایند یادگیری است. هدف اصلی امتحانات و آزمون‌ها، اندازه‌گیری دانش و توانایی فرد است و تقلب مانع سنجش درست می‌گردد. تقلب در آزمون‌ها و امتحانات، اصول اخلاقی را نقض می‌کند. اخلاق به ما می‌گوید که باید در رقابت‌ها و مسابقات، با رعایت اصول و قوانین، بهترین خود را نشان دهیم. تقلب باعث نقض حقوق دیگران می‌شود. هر فردی حق دارد که به عنوان عادلانه ترین راه برای دستیابی به نمره‌ای یا موقعیتی را انتخاب کند و تقلب باعث محدود شدن حق انتخاب دیگران می‌شود. تقلب باعث تضعیف خودباوری و اعتماد به نفس می‌شود. وقتی که ما به تقلب روی می‌آوریم، به نوعی خودمان اذعان می‌کنیم که قادر نیستیم به تنهایی به اهدافمان برسیم و این باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. تقلب باعث ایجاد فرهنگ ناروا در جامعه می‌شود. وقتی که تقلب در محیط مدرسه یا دانشگاه متداول شود، این عمل به فرهنگ جامعه نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که افراد بیشتر به تقلب روی آورند و از راهکارهای نامناسب استفاده کنند. تقلب باعث کاهش اعتبار و اعتماد عمومی به سیستم آموزشی می‌شود. وقتی که افراد به اندازه‌گیری دانش و توانایی خود با تقلب می‌پردازند، اعتماد عمومی به سیستم آموزشی کاهش می‌یابد و این باعث تضعیف کیفیت آموزش می‌شود. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
483.7K
⭕️ آیا قرآن کریم، ارض مقدسه را حق یهودی ها معرفی کرده است؟ 🎤 @javadheidari110
💠 وضو و سجده با وجود جبیره در پیشانی 💬سؤال در صورتی که تمام پیشانی به‌خاطر زخم پانسمان شده باشد تکلیف وضو و سجده فرد چیست؟ ✅پاسخ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: وظیفه شما وضو جبیره‌ای می‌باشد؛ یعنی به نیت وضو دست تر روی پانسمان بکشید و اگر به دلیلی مانند نجس بودن پانسمان، ممکن نیست روی آن دست تر بکشید، روی پانسمان پارچه یا پلاستیک قرار دهید و روی آن دست تَر بکشید. در مورد نماز بايد به يكی از دو طرف پيشانی سجده كنید و اگر ممكن نيست، به چانه و اگر به چانه هم ممكن نيست بايد به هر جایی از صورت كه ممكن است سجده كنید. 🔹 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: وظیفه شما وضو جبیره‌ای می‌باشد؛ دست کشیدن روی پانسمان واجب نیست؛ اما بنابراحتياط مستحب، روی جبيره (پانسمان) را نيز مسح کنید. اگر پانسمان تمام پيشانى را گرفته باشد بايد به يكى از دو طرف بيرون پيشانى سجده كنید و اگر ممكن نيست چانه را بر مهر بگذارید و اگر آن هم ممكن نيست هر جایی از صورت كه ممكن شود بر مهر بگذارید و اگر به هيچ جایی از صورت ممكن نشود بايد به اندازه‌‏اى كه مى‌‏توانید خم شوید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چه حرف‌هایی توسط شاگرد پشت سر معلم غیبت محسوب می‌شود؟ پاسخ: از دیدگاه اخلاقی، حرف زدن شاگرد پشت سر معلم می‌تواند به عنوان غیبت محسوب شود اگر این عمل به منظور تحقیر، توهین و ناسزاگویی به معلم باشد. اسلام توهین و تحقیر دیگران و بدگویی کردن از آن‌‌ها را غیراخلاقی می‌شمارد. به عنوان مثال، اگر شاگرد پشت سر معلم حرفی بزند که برای تحقیر و توهین به معلم باشد و حتی انتقاد خود از معلم را با بدگویی از او بیان کند این عمل به عنوان یک نوع غیبت غیراخلاقی و نامطلوب در نظر گرفته می‌شود. اما اگر حرف زدن شاگرد پشت سر معلم به منظور بحث و بررسی مسائل آموزشی و پرورشی باشد و هدف شاگردان بهبود روش تدریس و یا رفع نقایصی است که در کلاس وجود دارد، به‌شرطی که همراه با بدگویی نباشد، با هدف اصلاح باشد و روش نقد و رفع نقایص هم روشی منصفانه و به‌دور از قدرناشناسی باشد مانعی ندارد. بنابراین، برای تشخیص اینکه حرف زدن شاگرد پشت سر معلم غیبت است یا نه، باید به محتوا و هدف این حرف زدن توجه کرد. اگر هدف از این عمل تحقیر و توهین به معلم باشد، آن را می‌توان به عنوان غیبت در نظر گرفت. اما اگر هدف از این عمل بهبود آموزش و پرورش باشد، این عمل ممکن است نه تنها غیبت نباشد بلکه به عنوان یک نوع تعامل مفید و سازنده در نظر گرفته شود. @pasokhsara
⭕️ پیامبر اسلام، اهل ریختن خون‌ بود. اما کوروش، خیلی مهربان و رمانتیک بود. پس کوروش، نماد رحمت بر همه جهانیان (رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ) بود. نه محمد! ✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇 🔶 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): او سالیانی دراز، رنج و سختی کشید تا مردم را از مرداب شِرک، جهل، خرافات و نابخردی نجات دهد. در حالیکه در همان ابتدای رسالت، بزرگان مکه نزد ابوطالب (ع) رفتند و به او گفتند: به محمد بگو که هر چه بخواهد به او می‌دهیم. از مال و ثروت و مقام و عزت گرفته تا زنان و دختران زیبا و خلاصه هر چه بخواهد...! اما محمد (ص) پاسخ داد: والله اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند و هر آن چه در زمین و آسمان است را به من بدهند، دست از رسالتم برنمی‌دارم. این چنین شخصی که به آن همه نعمت پشت پا می‌زند و رنج محرومیت را به جان می‌خرد، تا مردم را از جهل و تاریکی نجات دهد، بی‌تردید دلسوز و خیرخواه مردم است. جنگ‌های ایشان نیز تقریباً همگی دفاعی بودند. یعنی واکنشی در برابر توطئه‌ها، خیانت‌ها و جنایت‌های دشمنان بود. 🔷 کوروش هخامنشی خون بسیار ریخت. قتل عام مردم اوپیس، اعدام ناجوانمردانه پسر پادشاه سارد، دو مشت از این خروار هستند. همچنین ارتش کوروش در تازش به آناتولی، شهر گزانتوس را ویران کردند. کوروش نه تنها مایه رحمت نبود، بلکه عیلامیان از او نفرت داشتند و او را مایه "زحمت" می‌دانستند. چنان که در الواح عیلامی، هخامنشیان، مزاحم و ویرانگر نامیده شدند. در تورات هم می‌خوانیم که کوروش سرزمین‌ها را لگدکوب می‌کرد. مورخان بی‌طرف غربی هم وی را جنایتکار باستانی، دروغگو و دیکتاتور معرفی نامیده‌اند (نشریه اشپیگل (spiegel) چاپ آلمان، نوشته ای با عنوان فرمانروای دروغین صلح (Der falsche Friedensfürst) به قلم ماتیاس شولتس (Matthias Schulz). دیگر اینکه کوروش، سالیانی دراز، مروج شرک و خرافات بود. یعنی مردم را در جهل و نادانی نگه داشت تا بتواند بر آنان حکومت کند. نمونه معروف آن، تمجید چند باره، از مردوک (گوساله) به عنوان خدای خود می‌باشد که حتی خود را فرستاده و پیام آوری از سوی آن گوساله می‌داند!! 🔘 مشاهده اسناد: adyannet.com/fa/news/34010 @pasokhsara
✍کمال گرایی: کمالگرایی یکی از مشکلاتی است که بیش‌تر افراد به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما از چگونگی آن اطلاعی ندارند. کمال گرایی به شکل بیمارگونه آن یعنی داشتن معیارها و خواسته‌های بسیار سطح بالا که غیر واقع گرایانه هستند و عملاً نمی توانند انجام شوند. بنابراین فرد کمال گرا در مواجهه با شرایط احساس گناه و شرم کرده و شروع به سرزنش خود می کند. چرا باید با کمال گرایی مقابله کنیم؟ در صورتی که کمال گرایی به عنوان یک خصیصه مثبت برای کسب انگیزه بیش‌تر استفاده شود، می‌تواند سبب رشد و توسعه شخصیت فرد شود. اما کمال گرایی غیر واقع گرایانه می‌تواند زندگی را به ورطه نابودی بکشاند. کمال گرایی واقع گرایانه : 👈 لذت از زندگی را از شما می گیرد. 👈 اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد. 👈 انرژی و توانایی انجام کار را از شما می گیرد. 👈 اشتیاق شما را برای تجربه های جدید می گیرد. 👈 توانایی رشد و پیشرفت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ( برگرفته از پایگاه اینترنتی درمانکده ) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اقتدا به کسی که نماز قضا می‌خواند 💬سوال: آیا می توان به کسی که در حال خواندن نماز قضا می باشد، اقتدا کرد؟ اگر نه، تکلیف نمازهای گذشته که از این حکم خبر نداشته ایم، چیست؟جواب: اگر امام جماعت، نمازی می خواند که یقینا آن نماز قضا شده است ، می توان به او اقتدا کرد، ولی اگر نماز امام، قضای احتیاطی باشد (یعنی قضا شدن آن قطعی نیست)، نمی توان به او اقتدا کرد. البته نمازهای قبلی اگر رکنی از آنها، کم یا زیاد نشده باشد، به صورت فرادا صحیح است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آلودگی هوا دایره منکرات بسیار گسترده است و فقط شامل بی‌حجابی نمی‌شود بلکه یکی از مهم‌ترین مصادیق منکرات عدم توجه به محیط زیست و آلوده کردن هواست. از دیگر سو امربه‌معروف و نهی از منکر در حیطه‌ها و عرصه‌های گوناگونی قابل‌تعریف است از جمله نهی مردم نسبت به مردم، نهی مردم نسبت به حکومت و نهی حکومت نسبت به مردم. برای رسیدن به نتیجه مطلوب و از بین بردن هر منکری در جامعه لازم است در هر سه عرصه فعال باشیم. متأسفانه در رابطه با آلودگی هوا گاهی با نهی مسئولین نسبت به مردم روبرو هستیم، اما نهی مردم نسبت به یکدیگر و همچنین نهی مردم نسبت به حکومت مغفول مانده است. @pasokhsara ..
⭕️ روباهی جلساتی آموزشی برگزار می‌کرد که در آن روش‌های متنوعی که بتوان از دست دشمنان فرار کرد را آموزش می‌داد. 🦊روباه: “من یک دنیا فن بلدم که می توانم از دست دشمن فرار کنم.” 🐈گربه: “من فقط یک روش دارم و معمولا با همان روش فرار می‌کنم.” ناگهان صدای تعدادی سگ شکاری به گوش رسید. گربه فورا از درخت بالا رفت و لای شاخه‌های درخت پنهان شد و گفت: “این فن من است.” روباه به روش های مختلف فکر کرد و همین‌طور که فکر می کرد سگ‌ها نزدیک شدند و در همین حین روباه شکار شد. 🔹 یک برنامه‌ی حساب شده و مطمئن که قابل اجرا باشد، بهتر از چندین برنامه‌ای است که غیر قابل اجرا باشد. 🔸سردرگمی در گزینه‌های متنوع، مانعی مهم است. گاهی برای یک چالش، ممکن است چند راه حل وجود داشته باشد، اینجا نیازمند تصمیم بهتر و انتخاب گزینه برتر هستیم. @pasokhsara
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حیوانات‌ عجیبی‌ که‌ شاید تا بحال ندیدید!😊 ♦️ فبای آلاء ربکما تکذبان ❇️ تفکر در خلقت @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی از کارها ظاهرشان پُرخطر نیست؛ اما در باطن بسیار خطرناکند! بعضی از حرف‌ها و رفتارها معمولی‌اند اما اثرگذاری بالایی دارند. بگذارید با یک مثال توضیح دهم تا بهتر منظورم را بفهمانم. در دادگاه‌های تفتیش عقاید اسپانیا و یا اردوگاه‌های آلمان هیتلری یکی از شکنجه‌هایی که برای زندانیان به‌کار می‌بردند این بود که قطرات آب را روی سر زندانی می‌چکاندند. در چین هم این روش مرسوم بوده است. فکرش را بکنید! ساعت‌ها زندانی را می‌بستند، در یک جای ثابت نگهش می‌داشتند و بعد با چکاندن قطرات آب به روی سرش او را شکنجه می‌کردند! خوب ظاهر این شکنجه اصلا چیز دردآوری نیست. قطرات آب که درد ندارند! درست است چکاندن قطره‌ی آب روی سر، هیچ دردی ندارد اما چکاندن همین قطرات از بالا و پشت‌سرهم آن هم در یک نقطه و برای مدت طولانی زندانی را به مرز جنون می‌کشاند. در این شرایط هر قطره‌ی آب، حکم پُتکی را دارد که کوبیده می‌شود روی دیوارِ مغز! حالا شاید منظورم را از این‌که گفتم بعضی از کارها ظاهرشان پُرخطر نیست؛ اما در باطن بسیار خطرناکند بهتر بفهمید. ریزرفتارهایِ بدِ ما، حرف‌های بدِ تکراری که به گفتنش عادت کرده‌ایم و دیگران هم مجبورند بشنوند، بدخُلقی‌های کم اما مداوم ما، نگاه‌هایی که هدفشان تحقیر دیگران است و ...حکم همان قطرات آب را دارند که روحِ طرف مقابل را شکنجه می‌‌دهند. لطفا آرام و ‌بی‌صدا دیگران را دیوانه نکنید! @pasokhsara