💠 وضو و سجده با وجود جبیره در پیشانی
💬سؤال
در صورتی که تمام پیشانی بهخاطر زخم پانسمان شده باشد تکلیف وضو و سجده فرد چیست؟
✅پاسخ
🔹 آیتالله خامنهای: وظیفه شما وضو جبیرهای میباشد؛ یعنی به نیت وضو دست تر روی پانسمان بکشید و اگر به دلیلی مانند نجس بودن پانسمان، ممکن نیست روی آن دست تر بکشید، روی پانسمان پارچه یا پلاستیک قرار دهید و روی آن دست تَر بکشید.
در مورد نماز بايد به يكی از دو طرف پيشانی سجده كنید و اگر ممكن نيست، به چانه و اگر به چانه هم ممكن نيست بايد به هر جایی از صورت كه ممكن است سجده كنید.
🔹 آیتالله مکارمشیرازی: وظیفه شما وضو جبیرهای میباشد؛ دست کشیدن روی پانسمان واجب نیست؛ اما بنابراحتياط مستحب، روی جبيره (پانسمان) را نيز مسح کنید.
اگر پانسمان تمام پيشانى را گرفته باشد بايد به يكى از دو طرف بيرون پيشانى سجده كنید و اگر ممكن نيست چانه را بر مهر بگذارید و اگر آن هم ممكن نيست هر جایی از صورت كه ممكن شود بر مهر بگذارید و اگر به هيچ جایی از صورت ممكن نشود بايد به اندازهاى كه مىتوانید خم شوید.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی آیاتعظام خامنهای، مکارمشیرازی
#احکام
@pasokhsara
پرسش:
چه حرفهایی توسط شاگرد پشت سر معلم غیبت محسوب میشود؟
پاسخ:
از دیدگاه اخلاقی، حرف زدن شاگرد پشت سر معلم میتواند به عنوان غیبت محسوب شود اگر این عمل به منظور تحقیر، توهین و ناسزاگویی به معلم باشد. اسلام توهین و تحقیر دیگران و بدگویی کردن از آنها را غیراخلاقی میشمارد.
به عنوان مثال، اگر شاگرد پشت سر معلم حرفی بزند که برای تحقیر و توهین به معلم باشد و حتی انتقاد خود از معلم را با بدگویی از او بیان کند این عمل به عنوان یک نوع غیبت غیراخلاقی و نامطلوب در نظر گرفته میشود.
اما اگر حرف زدن شاگرد پشت سر معلم به منظور بحث و بررسی مسائل آموزشی و پرورشی باشد و هدف شاگردان بهبود روش تدریس و یا رفع نقایصی است که در کلاس وجود دارد، بهشرطی که همراه با بدگویی نباشد، با هدف اصلاح باشد و روش نقد و رفع نقایص هم روشی منصفانه و بهدور از قدرناشناسی باشد مانعی ندارد.
بنابراین، برای تشخیص اینکه حرف زدن شاگرد پشت سر معلم غیبت است یا نه، باید به محتوا و هدف این حرف زدن توجه کرد. اگر هدف از این عمل تحقیر و توهین به معلم باشد، آن را میتوان به عنوان غیبت در نظر گرفت. اما اگر هدف از این عمل بهبود آموزش و پرورش باشد، این عمل ممکن است نه تنها غیبت نباشد بلکه به عنوان یک نوع تعامل مفید و سازنده در نظر گرفته شود.
#کارشناس_اخلاق
#غیبت
#شاگرد
#معلم
@pasokhsara
⭕️ پیامبر اسلام، اهل ریختن خون بود. اما کوروش، خیلی مهربان و رمانتیک بود. پس کوروش، نماد رحمت بر همه جهانیان (رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ) بود. نه محمد!
✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇
🔶 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله):
او سالیانی دراز، رنج و سختی کشید تا مردم را از مرداب شِرک، جهل، خرافات و نابخردی نجات دهد. در حالیکه در همان ابتدای رسالت، بزرگان مکه نزد ابوطالب (ع) رفتند و به او گفتند: به محمد بگو که هر چه بخواهد به او میدهیم. از مال و ثروت و مقام و عزت گرفته تا زنان و دختران زیبا و خلاصه هر چه بخواهد...! اما محمد (ص) پاسخ داد: والله اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند و هر آن چه در زمین و آسمان است را به من بدهند، دست از رسالتم برنمیدارم. این چنین شخصی که به آن همه نعمت پشت پا میزند و رنج محرومیت را به جان میخرد، تا مردم را از جهل و تاریکی نجات دهد، بیتردید دلسوز و خیرخواه مردم است.
جنگهای ایشان نیز تقریباً همگی دفاعی بودند. یعنی واکنشی در برابر توطئهها، خیانتها و جنایتهای دشمنان بود.
🔷 کوروش هخامنشی
خون بسیار ریخت. قتل عام مردم اوپیس، اعدام ناجوانمردانه پسر پادشاه سارد، دو مشت از این خروار هستند. همچنین ارتش کوروش در تازش به آناتولی، شهر گزانتوس را ویران کردند. کوروش نه تنها مایه رحمت نبود، بلکه عیلامیان از او نفرت داشتند و او را مایه "زحمت" میدانستند. چنان که در الواح عیلامی، هخامنشیان، مزاحم و ویرانگر نامیده شدند. در تورات هم میخوانیم که کوروش سرزمینها را لگدکوب میکرد.
مورخان بیطرف غربی هم وی را جنایتکار باستانی، دروغگو و دیکتاتور معرفی نامیدهاند (نشریه اشپیگل (spiegel) چاپ آلمان، نوشته ای با عنوان فرمانروای دروغین صلح (Der falsche Friedensfürst) به قلم ماتیاس شولتس (Matthias Schulz).
دیگر اینکه کوروش، سالیانی دراز، مروج شرک و خرافات بود. یعنی مردم را در جهل و نادانی نگه داشت تا بتواند بر آنان حکومت کند. نمونه معروف آن، تمجید چند باره، از مردوک (گوساله) به عنوان خدای خود میباشد که حتی خود را فرستاده و پیام آوری از سوی آن گوساله میداند!!
🔘 مشاهده اسناد:
adyannet.com/fa/news/34010
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
#کوروش
@pasokhsara
✍کمال گرایی:
کمالگرایی یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد به نوعی با آن دست و پنجه نرم میکنند. اما از چگونگی آن اطلاعی ندارند. کمال گرایی به شکل بیمارگونه آن یعنی داشتن معیارها و خواستههای بسیار سطح بالا که غیر واقع گرایانه هستند و عملاً نمی توانند انجام شوند. بنابراین فرد کمال گرا در مواجهه با شرایط احساس گناه و شرم کرده و شروع به سرزنش خود می کند.
چرا باید با کمال گرایی مقابله کنیم؟
در صورتی که کمال گرایی به عنوان یک خصیصه مثبت برای کسب انگیزه بیشتر استفاده شود، میتواند سبب رشد و توسعه شخصیت فرد شود. اما کمال گرایی غیر واقع گرایانه میتواند زندگی را به ورطه نابودی بکشاند. کمال گرایی واقع گرایانه :
👈 لذت از زندگی را از شما می گیرد.
👈 اعتماد به نفس شما را از بین میبرد.
👈 انرژی و توانایی انجام کار را از شما می گیرد.
👈 اشتیاق شما را برای تجربه های جدید می گیرد.
👈 توانایی رشد و پیشرفت شما را تحت تاثیر قرار میدهد.
( برگرفته از پایگاه اینترنتی درمانکده )
#کارشناس_مشاوره
#کمالگرایی
@pasokhsara
💠 اقتدا به کسی که نماز قضا میخواند
💬سوال: آیا می توان به کسی که در حال خواندن نماز قضا می باشد، اقتدا کرد؟ اگر نه، تکلیف نمازهای گذشته که از این حکم خبر نداشته ایم، چیست؟
✅ جواب: اگر امام جماعت، نمازی می خواند که یقینا آن نماز قضا شده است ، می توان به او اقتدا کرد، ولی اگر نماز امام، قضای احتیاطی باشد (یعنی قضا شدن آن قطعی نیست)، نمی توان به او اقتدا کرد. البته نمازهای قبلی اگر رکنی از آنها، کم یا زیاد نشده باشد، به صورت فرادا صحیح است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام
@pasokhsara
آلودگی هوا
دایره منکرات بسیار گسترده است و فقط شامل بیحجابی نمیشود بلکه یکی از مهمترین مصادیق منکرات عدم توجه به محیط زیست و آلوده کردن هواست. از دیگر سو امربهمعروف و نهی از منکر در حیطهها و عرصههای گوناگونی قابلتعریف است از جمله نهی مردم نسبت به مردم، نهی مردم نسبت به حکومت و نهی حکومت نسبت به مردم.
برای رسیدن به نتیجه مطلوب و از بین بردن هر منکری در جامعه لازم است در هر سه عرصه فعال باشیم. متأسفانه در رابطه با آلودگی هوا گاهی با نهی مسئولین نسبت به مردم روبرو هستیم، اما نهی مردم نسبت به یکدیگر و همچنین نهی مردم نسبت به حکومت مغفول مانده است.
#کارشناس_اخلاق
#آلودگی_هوا
@pasokhsara ..
#تلنگر
⭕️ روباهی جلساتی آموزشی برگزار میکرد که در آن روشهای متنوعی که بتوان از دست دشمنان فرار کرد را آموزش میداد.
🦊روباه: “من یک دنیا فن بلدم که می توانم از دست دشمن فرار کنم.”
🐈گربه: “من فقط یک روش دارم و معمولا با همان روش فرار میکنم.”
ناگهان صدای تعدادی سگ شکاری به گوش رسید.
گربه فورا از درخت بالا رفت و لای شاخههای درخت پنهان شد و گفت: “این فن من است.”
روباه به روش های مختلف فکر کرد و همینطور که فکر می کرد سگها نزدیک شدند و در همین حین روباه شکار شد.
🔹 یک برنامهی حساب شده و مطمئن که قابل اجرا باشد، بهتر از چندین برنامهای است که غیر قابل اجرا باشد.
🔸سردرگمی در گزینههای متنوع، مانعی مهم است.
گاهی برای یک چالش، ممکن است چند راه حل وجود داشته باشد، اینجا نیازمند تصمیم بهتر و انتخاب گزینه برتر هستیم.
#مهارت_افزایی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حیوانات عجیبی که شاید تا بحال ندیدید!😊
♦️ فبای آلاء ربکما تکذبان
#سبحان_الله
❇️ تفکر در خلقت
@pasokhsara
بعضی از کارها ظاهرشان پُرخطر نیست؛ اما در باطن بسیار خطرناکند! بعضی از حرفها و رفتارها معمولیاند اما اثرگذاری بالایی دارند. بگذارید با یک مثال توضیح دهم تا بهتر منظورم را بفهمانم.
در دادگاههای تفتیش عقاید اسپانیا و یا اردوگاههای آلمان هیتلری یکی از شکنجههایی که برای زندانیان بهکار میبردند این بود که قطرات آب را روی سر زندانی میچکاندند. در چین هم این روش مرسوم بوده است.
فکرش را بکنید! ساعتها زندانی را میبستند، در یک جای ثابت نگهش میداشتند و بعد با چکاندن قطرات آب به روی سرش او را شکنجه میکردند!
خوب ظاهر این شکنجه اصلا چیز دردآوری نیست. قطرات آب که درد ندارند! درست است چکاندن قطرهی آب روی سر، هیچ دردی ندارد اما چکاندن همین قطرات از بالا و پشتسرهم آن هم در یک نقطه و برای مدت طولانی زندانی را به مرز جنون میکشاند. در این شرایط هر قطرهی آب، حکم پُتکی را دارد که کوبیده میشود روی دیوارِ مغز!
حالا شاید منظورم را از اینکه گفتم بعضی از کارها ظاهرشان پُرخطر نیست؛ اما در باطن بسیار خطرناکند بهتر بفهمید.
ریزرفتارهایِ بدِ ما، حرفهای بدِ تکراری که به گفتنش عادت کردهایم و دیگران هم مجبورند بشنوند، بدخُلقیهای کم اما مداوم ما، نگاههایی که هدفشان تحقیر دیگران است و ...حکم همان قطرات آب را دارند که روحِ طرف مقابل را شکنجه میدهند.
لطفا آرام و بیصدا دیگران را دیوانه نکنید!
#کارشناس_اخلاق
#حسن_معاشرت
@pasokhsara
✍نشانه های کمال گرایی:
افراد کمال گرا در ظاهر شبیه به افراد موفق هستند؛ اما تفاوتهای کلیدی با آنها دارند. علائم این مشکل عبارتند از:
۱- تفکر همه یا هیچ
افراد کمال گرا مانند افراد موفق برای خود اهداف بزرگ تعیین میکنند و برای دستیابی به آنها تلاش می کنند. اما افراد موفق از به کار گرفتن تلاش خود در جهت رسیدن به هدف و پیش رفتن در مسیر موفقیت احساس رضایت میکنند (حتی اگر به اهداف نهایی خود نرسیده باشند.)
اما افراد کمال گرا هیچ چیزی را به جز هدف بزرگ نهایی خود (کمال!) نمیپذیرند و حتی یک قدم قبل از آن را به منزله شکست میدانند.
۲- انتقاد و سختگیری همیشگی
افراد کمال گرا همیشه نسبت به خود و دیگران سخت گیر هستند. افراد موفق به دستاوردهای خود افتخار می کنند و در عین حال از دیگران هم حمایت میکنند. اما افراد کمال گرا همیشه به دنبال اشتباهات و نقصهای خود و دیگران هستند. آنها هنگام شکست نسبت به خود و دیگران سختگیرانهتر از سایرین عمل میکنند.
۳- انگیزه گرفتن از ترسها
هدف به افراد موفق کمک می کند تا رو به جلو پیش بروند. آنها از هر قدمی که در مسیر درست برمیدارند خوشحال میشوند و رضایت دارند. اما آنچه که کمال گراها را به سمت هدفشان هل می دهد ترس از نرسیدن به هدف و شکست خوردن است. آنها هرچیزی به جز هدف نهایی و کمال را شکست قلمداد میکنند.
ادامه دارد...
( برگرفته از پایگاه اینترنتی پزشک خوب)
#کارشناس_مشاوره
#کمالگرایی
@pasokhsara
💠 اقسام قیام
1️⃣. رُکن
قیام هنگام تکبیرةالاحرام
قیام پیش از رکوع (متصل به رکوع)
2️⃣. غیررُکن
غیررُکن
قیام بعد از رکوع
❇️واجبات قیام
🔸به جایی یا چیزی تکیه نکند.
🔹بدن را حرکت ندهد و به طرفی خم نشود.
🔸روی دو پا بایستد.
🔹پاهایش را بیش از اندازه باز نگذارد.
📚 پینوشت:
آموزش مصوّر احکام آیتالله خامنهای، ص 244.
#احکام
@pasokhsara
💬پرسش: خواندن دعای فرج و صلوات بر حضرت فاطمه (س) و همچنین اذکاری مانند یا الله و یا رحمن و استغفرالله و لا حول و لاقوه و ...در سجده نماز صحیح است؟
#احکام
@pasokhsara
💠 حدیث روز 💠
💎 جوان شیعه باید اینگونه باشد
🔻امام صادق عليهالسلام:
لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما
❇️ دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم:
دانشمند يا دانشجو.
📚 الأمالى، طوسى، ص ۳۰۴
🗓 #روز_دانشجو
•┈┈••✾••┈┈•
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
21.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظات ديدنی گفت و شنود رهبر معظم انقلاب با دانشجویان
#روز_دانشجو
@pasokhsara
کسالت
از جمله اموری که میتواند زمینهساز گناه شود کسالت و بیحوصلگی است. یکنواخت شدن زندگی و دویدنهای بینتیجه، ما را دچار روزمرگی کرده و همین روزمرگیها، نتیجهای را جز کسالت و بیحوصلگی عایدمان نمیکند.
وقتی بیبرنامه باشیم شیطان به راحتی برایمان برنامهریزی میکند. افرادی که برنامهای در زندگی ندارند و همواره احساس کسالت و خستگی دارند افرادی بیانگیزه هستند که گامی در جهت موفقیت بر نمیدارند؛ بنابراین به محض اینکه احساس کسالت نمودید، تنبلی را کنار گذاشته و به دنبال ایجاد یک برنامهی منظم علمی، فکری، هنری و تفریحی باشید.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
《ايّاك والْكَسل والضَّجر فانّهما يَمنعانك مِن حظّك من الدُّنيا والا خره》
《از كسالت و بى حوصلگى دورى كن زيرا اين دو تو را از بهرهات در دنيا و آخرت باز مىدارند》.(1)
و یا در روایتی دیگر اینگونه میفرمایند:
《ومن كسل عما يصلح به امر معيشته فليس فيه خير لامر دينه》
《كسى كه در مورد امورى كه زندگياش را تامين مىكند، بىحوصله و سست باشد، در چنين كسى خيرى در مورد دينش نيست.》(2)
کسالت در اموری معمولی زندگی وقتی ادامه پیدا کند کمکم ما را نسبت به امور دینی و مذهبی و انجام عبادات نیز سست خواهد نمود.
پی نوشت ها:
1.فروع کافی، ج 5 ص 85
2. همان
#کارشناس_اخلاق
#کسالت
@pasokhsara
حقارت
از جمله زمینههای گناه در وجود افراد، عقدهی حقارت است. هیچ انسانی با عقدهی حقارت متولد نمیشود؛ اما آنچه که در خانه و اجتماع برایش رخ میدهد ممکن است عزت نفس او را خدشهدار نموده و او را دچار عقدهی حقارت نماید.
تحقیر کودک چه در خانه و چه در اجتماع موجب خودکم بینی او شده و منجر به سرکوب شدن غرور کودک می شود و همین مساله در آینده زمینهای برای گناه خواهد شد؛ چرا که کودک وقتی با این عقده بزرگ شود همواره به صورت خفته و پنهان درصدد انتقامجویی برمیآید و در آینده با گرایش به سمت بزهکاری و ارتکاب گناه، انتقام این عقدهها را از خانواده و اجتماع میگیرد.
بنابراین یکی از راههاى مهم تربيت و هدايت، شخصيت دادن به افراد مخصوصا به كودكان است. هرروز بر سر چهار راهها و در سطح پیادهروها و پارکها کودکان متعددی را میبینیم که با عنوان دست فروشی و یا حتی تکدیگری در متن اجتماع رها شدهاند، اینکه آیا این بچهها متعلق به باند و گروه خاصی هستند یا نه بحث ما نیست؛ آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد روش برخورد مردم با این کودکان است.
حتی اگر آنها به صورت تیمی و گروهی کار میکنند و حتی اگر حقیقتا نیازمند کمک مالی هم نیستند و تظاهر به فقر میکنند، باز هم بر من و شما لازم و واجب است با مهربانی و لبخند با این کودکان برخورد کنیم.
بالا کشیدن شیشهی خودرو از چند متری و رو برگرداندن از آنها و همچنین کممحلی و بیتوجهی به درخواست آنها میتواند بر حجم عقدهی حقارتشان بیافزاید و در آینده مشکل ساز شود .حالا حسابش را بکنید که روزانه یک کودک معصوم چند بار با چنین صحنههایی روبرو میشود؟!
بنابراین حتی اگر نمیخواهیم و یا صلاح نمیدانیم به این کودکان کمک مالی کنیم مشکلی نیست؛ اما باید در برخورد با آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. گرفتن دستهای کوچک آنها و کشیدن دست نوازش بر سرشان میتواند آرامش آنها را تأمین نماید.
#کارشناس_اخلاق
#عقده_حقارت
@pasokhsara
📚 دکانی به نام سر کتاب
◀️اشخاصی فال می گیرند و سر کتاب باز می کنند و خبرهایی در مورد شخص می دهند و دعایی می نویسند و می گویند برای دفع طلسم همراهت باشد و در ازای این کارها مبلغی پول می گیرند؛ آیا مراجعه به این اشخاص صحیح است؟
پاسخ:
مراجعه به این اشخاص و تصدیق و تأیید ادعاهایشان در روایات متعددی مذمت شده است که چند مورد را ذکر می کنیم:
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: منجم (مدعی پیش گویی و طالع بینی از روی حساب ستاره ها) ملعون است و کاهن (خبر دهنده از گذشته و آینده و امر پوشیده) ملعون است و ساحر ملعون است.(1)
◀️همچنین از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که از رفتن به نزد عَرَّافِ نهی کرد و فرمود: کسی که به نزد عراف برود و او را تصدیق کند، از آنچه خدا بر محمد (صلی الله علیه و آله) نازل نموده است بیزار است.»(2) «عَرَّافِ» به کسی گفته می شود که از گذشته و آینده و از امر پنهان و سری خبر بدهد و اشخاص را به چیز گم شده و غیره راهنمائی کند.
⭕️باید دانست اغلب دعا نویس ها؛
1. دعاهایی که می نویسند سند و مدرک ندارد و بدعت است.
2. شکل ها و کلمات نامفهوم در آن می آورند، این کار در احادیث مذمت شده است. یعنی تعویذ را انسان باید بفهمد که چه چیزی در آن هست.
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: تعویذ (خواندن یا نوشتن دعای مخصوص) برای چشم زخم یا تب یا درد دندان یا صاحب نیش زهردار اشکالی ندارد در صورتی که شخص بداند چه می گوید و در تعویذ خود، چیزی که آن را نمی شناسد وارد نکند.»(3)
بنابراین مراجعه به کاهن و منجم یعنی شخص خبر دهنده از گذشته یا آینده یا خبر دهنده از امر پنهان مانند مکان شیء دزدیده شده و غیره شدیداً مذمت شده است و اینکه گاهی اوقات حرف آنها درست از کار در می آید نشانه صحت امر آنها نیست، همانطور که در روایات وارد شده است و نیز دستورات و دعاهایی که توصیه می کنند مبنای دینی ندارد و اکثرا نامفهوم است.
پی نوشت:
[1]. خصال، ج١، ص٢٩۶.
[2]. من لا یحضره الفقيه، ج۴، ص۶.
[3]. طب الأئمه، ص۴٨.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
#سر_کتاب
@pasokhsara
💠سلام به نامحرم
💬سلامکردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم حرامه؟
✅پاسخ
🔹 همه مراجع: اشکال نداره، مگر اینکه کسی توی دلش مرض داشته باشه و این کار رو به قصد لذت جنسی انجام بده یا آدمی باشه که خودش رو میشناسه و ترس از افتادن به حرام و گناه داره.
⭕️ نکته: اگه جنس مخالف دختر جوان باشه، بهتره به ایشون سلام نکنیم تا از لغزش و گناه در امان باشیم.
📚 العروةالوثقی، ج۲ (النکاح)، م۳۹ و ۴۱؛ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی.
#احکام
@pasokhsara
🔰احڪــ🔎ــام نجاساتــ🔴ــ
⭕️ پاک بودن خون باقیمانده در حیوان ذبح شده🐑
⁉️ آیا خونی که بعد از ذبحِ گوسفند باقی می ماند و به مرور خارج می شود، نجس است؟🤨
✅ اگر پس از ذبح حیوان، خون به طور طبیعی و کامل خارج شود سپس خون ها و محل ذبح تطهیر گردد، خون های باقیمانده در بدن حیوان و خارج شده پس از آن، پاک خواهند بود.
#احکام_نجاسات
#خون
@pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥روایت رائفیپور از اصفهانی صحبت کردن حضرت علی علیه السلام.
✅ وقتی این کلیپ را دیدم، به اصل روایت مراجعه کردم که در اصل، حضرت علی علیه السلام، اصفهانی ها را مذمت کرده بودند و فرموده بودند: اصفهانی ها، پنج خصلت ندارند: سخاوت، شجاعت، امانت و حب اهل بیت علیهم السلام.
و وقتی شخص اصفهانی در خواست میکند حضرت بیشتر صحبت کنند، می فرمایند: اروت این وس ( برات بسس).
⭕️چند نکته:
۱. تکلم اهل بیت علیهم السلام به زبان های مختلف در روایات صحیح و متعدد در منابع شیعه و سنی بیان شده است.
۲. این روایت در کتاب خرائج و جرایح و بدون سند و از ابن مسعود نقل شده است.
۳. با چشم پوشی ار سند، حضرت در بیان ویژگی های اهالی اصفهان زمان خود بودند که علامه ی مجلسی می فرمایند: در آن زمان اهالی اصفهان، ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام بودند.
❇️نتیجه اینکه این روایت، سند ندارد و در شرح مردم اصفهان زمان امام علی علیه السلام صادر شده و ارتباطی به مردم امروزه ی اصفهان که در دوستی اهل بیت علیهم السلام، نظیری در عالم برایشان نیست، ندارد.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
📚 چیزهایی كه نماز را باطل می كند
🔷 یکی از مبطلات نماز: کاری که صورت نماز را به هم بزند.
🔸 انجام کارهایی که صورت نماز را به هم می زند؛ مانند کف زدن و به هوا پریدن؛ چه عمدی باشد یا سهوی، نماز را باطل میکند.
📌توجه: خاموش کردن گوشی همراه یا در آوردن آن از جیب هنگام نماز اگر به حدی نباشد که بگویند: فرد مشغول نماز نیست، اشکالی ندارد؛ ولی با خضوع و خشوع در نماز منافات دارد. پس بهتر است گوشی هنگام نماز خاموش یا در حال سکوت باشد.
🏷 پینوشت:
رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۳۳۷
#احکام
@pasokhsara
پرسش:
چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟
پاسخ:
۱. در بحث تربیت کودک همه چیز از خود انسان شروع میشود. اگر ما به عنوان پدر و مادر، تربیت دینی صحیحی شده باشیم قادر خواهیم بود فرزندان معتقدی نیز تربیت نماییم.
۲. گاهی برخی والدین نسبت به امور دینی پایبندی خاصی ندارند و وقتی کودک آنها وارد سنین نوجوانی شد نسبت به نماز نخواندن او ناراحت شده و به دنبال راهکار میگردند درحالی که در آموزههای اسلام تربیت کودک حتی قبل از دوران جنینی کودک صورت میگیرد.
۳.هرآنچه که انسان انجام میدهد فلسفه و دلیلی دارد. بیان فلسفهی نماز برای کودک با زبان کودکانه میتواند عامل مهمی برای تشویق او باشد.به فرزندمان بیاموزیم که فلسفهی نماز ادب در مقابل خداوند است.
۴. باید دائما نعمات متعدد الهی را برای کودک بیان کرده و به او گفت در برابر این همه نعمت همچون پدر، مادر، خانواده ، غذا ، دوست و ...ما موظف به سپاسگزاری هستیم و نماز نوعی سپاسگزاری ازخداوند است.
۵. وقتی میخواهیم امرمهمی را درخانواده دنبال کنیم آن را به شکل قانون در میآوریم مثلا برای بچهها قانون میگذاریم که قبل و بعد از غذا دستانشان را بشویند و یا حتما هرشب مسواک بزنند. برای کودکان نیز لازم است تبیین کنیم که برخی قوانین، جزء قوانین دینی میباشد و برما لازم است آن را انجام دهیم. در این حالت حتی اگر کودک به دلیل بازیگوشی تمایلی هم برای نماز نداشته باشد اما چون آن را به شکل یک قانون در خانواده تلقی میکند خود را ملزم به رعایت آن میداند.
۶. برخی مادرها ناظر بر اعمال کودک نیستند در حالی که توصیه میشود در ابتدای مسیر والدین ناظر بر نمازکودک بوده و با تذکرهمواره نماز را به او یادآور شوند تا وجوب آن کمکم برای اوجا بیافتد بنابراین توصیه میشود بیتفاوت نبوده و امر را با جدیت دنبال نمایید.
۷. یکی از توصیههای مهم دیگر این است که فرزند ما از طریق محبت قطعا به سمت اعمال عبادی روی خواهد آورد؛ بنابراین در اینجا باید به دو نکته در باب محبت توجه کرد اول این که خود با بذل محبت و مهربانی در طول روز اشتیاق فرزند برای شنیدن و تبعیت از سخنانمان را بالا ببریم، قطعا بچههایی که به والدینشان علاقه بیشتری دارند تابعتر خواهند بود و این علاقه چیزی است که شما از طریق محبت به فرزندتان تزریق میکنید.
دوم این که محبت خداوند را در دل کودک قرار دهید و در ابتدای کودکی نباید او را از خداوند و یاحتی نتیجه بد عملش در جهنم بترسانید بلکه در ابتدا با عامل محبت نماز را در وجود او نهادینه کرده و در ادامه راه و بعد از گذر از دوران کودکی نتیجه نمازنخواندن و ترس از خداوند را برایش تبیین نمایید.
۸.در بحث تربیت دینی، مادر، چون بیشتر با فرزند سروکار دارد وظیفه سنگینتری هم دارد. نقش مادر در ایجاد رابطه عاطفی با فرزند میتواند مشوق او برای نماز باشد.
۹.مطمئنا استفاده از خشونت و اجبار براي اين كار تأثير منفي دارد و هرگز از طریق بدخلقی و دعوا و داد و فریاد و اعمال روشهای خشک و مستبدانه نخواهید توانست به هدف خود برسید.
۱۰.توجه کنید که بذر تعبد کودکان، تنها در زمین محبت والدین رشد خواهد کرد.رفق و مادارا و نرمخویی و محبت ، فطرت کودک را تقویت میکند.
۱۱. حواستان باشد که دراین امر به رغبت کودک توجه نمایید و زمانی که هیچ ترغیبی ندارد او را وادار به نماز ننمایید بلکه با عوامل متعدد و بهرهگیری از سایر لذات مثل خوردن و بازی کردن و تفریح او را سرحال نموده و بعد از ایجاد ترغیب در او، او را به نماز تشویق نمایید.
۱۲. باتوجه به تاثیر عوامل بیرونی بر رفتار کودک، تلاش نمایید که در انتخاب مربی و معلم و دوست دقت لازم را بخرج داده و خود نیز با خانوادههایی که نسبت به امر نماز حساس هستند و به نماز خواندن اهمیت میدهند رابطه برقرار نمایید.
۱۳. درضمن زبان عمل را فراموش نکنید؛ قطعا با عمل خویش و نماز اول وقت خواندن و اهمیت دادن به آن میتوانید الگوی عملی برای فرزندتان باشید. نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده اى خواهد گذاشت.
۱۴.شرکت درمجالس معنوی و مذهبی، رفتن به مساجد و شرکت در نمازجمعه و جماعت و به طورکلی قراردادن کودک در جو معنوی میتواند عامل موثردیگری در تشویق او به نماز باشد.
۱۵. از ابزارهایی چون بیان داستان، قصهگویی، نقاشی با موضوع نماز و ... نیز بهره ببرید.
۱۶. اهمیت دادن به بلوغ و سن تکلیف با برپایی جشن تکلیف نیز یکی دیگر ازروشهای پیشنهادی برای تشویق به این امر می باشد.
#کارشناس_اخلاق
#نماز
@pasokhsara