پرسش:
وقتی حضرت آدم (ع) گندم خورده و مرتکب گناه شده اند چرا ما که نوادگان او هستیم باید تاوان بدهیم و گرفتار این زندگی دنیایی شویم؟
اساسا هدف از بیان داستان آدم (ع) در قرآن چیست؟
پاسخ:
1 - دلیل قاطعی نداریم که بگوییم درخت ممنوعه ای که آدم (ع) از میوه آن خورد گندم یا سیب یا انگور یا ... بوده است. آنچه قطعیست اینست که درختی بوده که خدا فرمود: از این نخورید! جنس میوه در آیات قرآن یا احادیث معتبر نیامده زیرا اهمیت نداشته و یک بحث حاشیه ای بوده است. آنچه مهم است اینست که انسان باید بفهمد هرچه که خدا از آن نهی کرده، ممنوع است و ناپرهیزی از حرام ها، در نهایت به محرومیت و سختی منجر خواهد شد.
2 - حضور ما در زمین در واقع به خاطر مجازات اشتباه آدم (ع) نیست گرچه در نظر اول، اینگونه به نظر می آید. آدم (ع) از همان آغاز برای زندگی زمین آفریده شده بود و حضورش در بهشت، موقتی و برای آشنایی بود. خدا از همان آغاز به فرشتگان فرموده بود که می خواهم جانشینی در زمین قرار دهم(اِنّی جاعِلٌ في الارضِ خلیفةً).
3 - حضور همه ما در زمین با هدف گذراندنِ آزمایش های الهی و تکامل و شکوفا شدنِ استعدادهای بشر است و اگر آدم (ع) و همسرش آن میوه را نمی خوردند باز هم خداوند به بهانه دیگری آنان یا افراد دیگری را به زمین می فرستاد و نسل بشر در زمین گسترده می شد زیرا خدا می خواست موجودی در زمین خلق کند که ترکیبی از عقل و معنویت فرشتگان و غرایز و شهواتِ حیوانات باشد و گرایش های معنوی و مادی در درونِ او با هم در تعامل و تقابل باشند.
4 - حضور آدم (ع) در بهشت، یک دوره موقتِ آموزشی بود تا هم با نعمتهای خدا آشنا شود و هم تجربه تلخِ اطاعت از شیطان و محرومیت از نعمتهای بهشتی را کسب کند و سپس در زمین برای بازگشت به بهشت بکوشد. تفاوت آدم (ع) با فرزندان و نوادگانش اینست که خلقتِ او بدون والدین بوده پس برای تربیت شدن- علاوه بر وحی الهی - به تجربه عملیِ گناه نیاز داشت. او نیاز داشت تا اشتباه کند، سرش به سنگ بخورد، از خباثتِ ابلیس باخبر شود و تجربه تلخ گناه، درس عبرتی برای فرزندان و نوادگانش باشد.
5 - اگر ما هم به جای آدم (ع) بودیم فریب می خوردیم چون ترکیب وجودی ما با تفاوت ذاتی و جوهری با ترکیب وجود آدم (ع) ندارد. اینکه داستان آدم (ع) برای ما بیان می شود برای اینست که همه ما شبیه آدم(ع) هستیم و تجربیاتی شبیه آدم داریم یعنی در معرض وسوسه ابلیس هستیم و ساده لوحانه توصیه شیطان را باور می کنیم و دچار محرومیت و رنج می شویم. بنابراین ماجرای آدم (ع) نمادی از سرگذشت همه افراد بشر است. همه ما ترکیبی از عناصر مادی(خاک) و اَبعاد معنوی(روح الهی) هستیم؛ گاهی تحت تأثیر شهوت و غریزه و تمایلات حیوانی، شتابزدگی، جهل و ساده لوحی، فریبِ شیاطین را می خوریم و گاهی با پیروی از فطرت پاک توحیدی به نیازها و گرایش های معنوي خود توجه می کنیم و برای تکامل خود به توصه های وحیانی عمل می کنیم و رشد می یابیم.
6 - حضور ما در این دنیای مادی، لزوما مجازات نیست بلکه فرصتی طلایی برای تکامل است. این زندگی گرچه ترکیبی از تلخی ها و شیرینی هاست اما اگر همانند آدم (ع) اشتباهات خود را جبران و در راه خدا استقامت و صبر کنیم مجددا به بهشت می رسیم با این تفاوت که این بار، هیچ آزمایشی در بهشت وجود ندارد و کسی از آن اخراج نخواهد شد.
#میوه_ممنوعه #آدم (ع) #عصمت
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
پرسش:
اخیرا تأکید می شود که در روزهای محرم برای هریک از شخصیتهای کربلا صلوات را مطابق محاسبات ابجد به آنان هدیه کنید. مثلا در روز اول محرم 170 صلوات به حضرت مسلم(ع) هدیه کنیم زیرا ارزش ابجدی حروف نام ایشان همین عدد است یا در روز ششم محرم 201 صلوات مطابق حساب ابجد نام حضرت قاسم (ع) هديه شود و ...
آیا این شیوه در احادیث توصیه شده است؟
پاسخ:
1 - محاسبات ابجد (حساب جُمَّل) در احادیث معتبر از معصومان(علیهم السلام) نقل نشده و صرفا یک سری محاسبات ذوقی و سلیقه ای است.
2 - صلوات و ذکرها را به هر تعدادی بفرستیم سودمند است.
3 - تأکید بر عدد های ابجد برای تکرار اذکار اگر به نحوی باشد که به معصومان (ع) منسوب شود یا به عنوان مستحبات اسلامی وانمود گردد، مصداق تحریف دین یا بدعت است.
4 - اعدادی که در روایات اهل بیت (ع) برای اذكار یا صلوات توصیه شده معمولا اعداد کثرت همچون 3 ، 7 ، 10 ، 33 ، 34 ، 40 ، 100 و ... است که هیچیک از آنها با ارزش ابجدي اذکار و کلمات همسان نیستند.
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔺 قابل تأمل
▫️پسر : پدر چرا بعضیا با اسلام مخالف هستن؟!
- پدر : اسلام کهنهست، مال اعراب ۱۴۰۰ سال پیشه و خرافهست پسرم... فقط گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک.
▫️پسر : جمله ای که گفتین از کیه؟
- پدر : زرتشت گفته.
▫️پسر : زرتشت کی هست؟
- پدر : پیغمبر ایرانیه که ۲۵۰۰ سال پیش زندگی می کرده.
▫️پسر : این که خیلی کهنه تره!
- پدر : 😐
▫️پسر : پدر، یعنی الان ما باید زرتشتی باشیم؟
- پدر : آره دیگه، دین عربا ارزونی خودشون، اونا به ایران حمله کردن و به زور ما رو مسلمون کردن.
▫️پسر : پس چرا وقتی مغول حمله کرد ما بودایی نشدیم، تازه اگه حمله ی یه مهاجم به یه کشور دیگه مساوی باشه با پذیرفتن دین مهاجمین از سوی مردم اون کشور، چرا وقتی ایرانی ها، رومی ها رو شکست دادن مردم روم زرتشتی نشدن؟!
از این گذشته اندونزی بزرگترین کشور مسلمونه، عربا که دیگه به اونجا حمله نکردن، پس چه جوریه که همه مسلمونن؟! اونجا که دیگه شمشیری تو کار نبوده!
#جنگ #تاریخ_اسلام #فتوحات
عضویت در کانالهای ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔻
آیا کوروش همان داراب است؟
یک نکته عجیب درباره داراب! لطفا بخوانید و بخوانانید 😎
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
@GgaroGhati
@pasokhtext
🔰خطر انحراف برخی طلاب
◽️ مراجعتقلید و رهبری، خود را تابع قوانینپزشکی میدانند
🔸 نباید یک طلبه با یک ماه آموزش دیدن، مغازه طب سنتی راه بیندازد.
🔺 آیت الله رشاد، رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران:
🔹 با نهایت تأسف، شاهد انحراف در بین برخی طلاب و استادان هستیم و آن پرداختن به اهدافی است که رسالت ما نیست؛
🔹 یک معمم را پیدا میکنیم که طب سنتی به راه انداخته است و میگوید خاصیت فلان گیاه این است که اگر چشم درد کرد این گیاه را بخور، آیا کار ما این است؟
🔹 من در مقام انکار نیستم، بلکه در مقام آسیبشناسی هستم. سالهای متمادی است که طب سنتی درجا میزند و اگر قرار است کار شود،
🔹 نباید یک طلبه با یک ماه آموزش دیدن مغازه طب سنتی راه بیندازد.
🔹 چگونه میتوان با خبر واحد بیسند که حجیت ندارد، به درمان مردم بپردازیم؟ اگر چیزی به نام طب سنتی و روایت داریم، حداقل باید در حد اطمینان عقلایی باشد. در زمان شیوع کرونا دو اتفاق افتاد، یکی آبرومندی علمای شیعه و دیگری آبروریزی علم جدید.
🔹 همه مراجع و رهبری خود را تابع قوانین پزشکی دانستند و رعایت کردند.
🔹 آن وقت چهار تا طلبه میگویند ما واکسن نمیزنیم و اگر بزنیم احساسات جنسیتی انسان عوض میشود!؟
متاسفانه آبروی حوزه و علما از سوی برخی طلاب جوان با حرفهای ناپخته آسیب میبیند.
•┈┈••✾••┈┈•
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
نکات مهم درباره دعای فرج
لطفا تا آخر بخوانید تا سوءتفاهم پیش نیاید.
1- متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود.
2- در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند.
3- کتبی که این دعا را ذکر کرده اند، متن یکسانی ارائه نمیکنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمی ترین منبعی که این دعا را در آن می یابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء (تألیف قطب راوندی متوفای 573 هجری)، عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست.
4- خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهم السلام) نسبت داده نشود و مفسده ای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است.
5 - طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است.
5 - وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعایر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند.
6- حاجت خواستن از خود پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (ع) بخواهیم. بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (ع) می خواهیم، ناشی از توصیه معصومان (ع) نیست بلکه سلیقه شخصی خودمان است.
7 - معصومان (ع) به ما آموخته اند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجتهایمان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم یا خدا را به «حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم)» سوگند بدهیم.
8 - قدیمی ترین نسخه دعای الهي عظم البلاء، که در کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت میشود به صورت زیر است:
«اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی، ص 365)
#توسل #شرک #شبهات_وهابیت
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
پرسش:
آیا درست است که پیامبر (ص) فرموده اند: «ماه صفر نحس است و باید تخم مرغ شکسته شود، صدقه داده شود، خون گوسفند ریخته شود و دعای یا فارج الهمّ ... خوانده شود تا نحسی آن از بین برود»
آیا پیامبر (ص) فرموده اند که هرکس دیگران را از روایتِ بالا باخبر کند حاجتش برآورده شود و اهل بهشت خواهد بود؟
پاسخ:
مطالب بالا نامعتبر و آمیخته با چندین دروغ است. واقعیت اینست که:
1- هیچ حدیثی درباره نحس بودن ماه صفر نداریم و اعتقاد به نحوست این ماه، صرفا یک نتیجه گیری ذوقی یا عامیانه و ناشی از توجه به مصائب اسیران کربلا در این ماه است.
2- دعا کردن و صدقه دادن در همه روزها و ماههای سال خوب است و اختصاص به ماه صفر ندارد.
3- تخم مرغ شکستن از آداب خرافی و عامیانه است و توصیه اسلام نیست.
4- دعای یا فارج الهمّ ... گرچه دعای بامحتوایی است ولی در هر زمانی میشود آن را خواند و ربطی به نحس بودن یا نبودنِ ماه صفر ندارد.
5- هیچ حدیثی در کتب معتبر نداریم که پیامبر (ص) فرموده باشند که هرکس مردم را از آداب ادعایی ماه صفر باخبر کند، گشایش در کارش ایجاد خواهد شد یا اهل بهشت می شود. برای گشایش در کارها باید به تلاش، تدبیر، مشورت و دعا روی آورد و راه دستیابی به بهشت هم ایمان، عمل صالح، تقوا و دوری از گناهان به ویژه حق الناس است.
اینگونه احادیث، از جعلیات فضای مجازی هستند و نشر آنها مصداق نشر اکاذیب و افترا زدن به معصومان(ع) است هرچند که غالبا با نیت خیر و از روی عجله برای دیگران ارسال می شود.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔴 چرا اهل بیت علیهمالسلام به طبیب مراجعه میکردند؟
سوالی ساده از مدعیان طباسلامی
برخی از مدعیان طب اسلامی میگویند طب مدرن را کلا باید کنار گذاشت چون تمام درمانها در روایات اهل بیت وجود دارد و اصلا هیچ ارزشی برای تجربه بشری قائل نمیشوند. درحالیکه خود اهل بیت به تجربه پزشکان زمان خود اهمیت میدادند و به آنها مراجعه میکردند
🔻 مدعیان طب اسلامی میگویند هزاران حدیث طبی وجود دارد که اساسا ادعای نادرستی است و بارها علمای دینی و مراجع اعلام کردهاند که بخش زیادی از این احادیث طبی سندیت ندارند، ضعیف السند و یا جعلی هستند، با فرض محال و بنا به ادعای این افراد، انبوه روایات صحیح السند طبی وجود دارد که میتوان دانش طب اسلامی را بر پایه آن بنیان نهاد، یعنی ائمه بزرگوار ما علیهم السلام اجمعین، خودشان بزرگترین اطباء بودهاند.
🔹 سوال :
با این حجم از روایات طبی که اینها ادعا میکنند، چرا پیامبر اسلام (ص) و همه ائمه معصومین (ع) هنگام بیماری به پزشک مراجعه میکردند؟
🔹 احتمالات:
🔻الف. احتمال اول: آن پزشکان براساس روایات پیامبر (ص) و ائمه (ع)، خود اهل بیت (ع) را درمان میکردند که دیگر مراجعه ائمه به پزشکان (العیاذ بالله) کاری عبث و بیهوده بوده است چون خودشان نسخه درمان را داشتند و گفته بودند و ذات معصوم از این فعل عبث مبراست.
🔻ب. احتمال دوم: درمان پزشکان مبتنی بر روایات اهل بیت (ع) نبوده و درمان آنها، بر پایه طب سنتی و مطابق با تجربیات و دانش آن روز بشر بوده است که در این صورت رجوع ائمه به پزشکان امری کاملا عقلانی و شرعی و با اعتماد به دانش و تجربه پزشکان متخصص عصر خودشان بوده است.( طبق مستندات تاریخی این صحیح است)
👈 اگر وجود روایات طبی (که غالبا در اسنادشان اشکال جدی وجود دارد و صحیح نیستند و صرفاً روایات معدودی دارای سند معتبر هستند) برای درمان انسانها کافی بود، علت رجوع ائمه به پزشک متخصص عصرشان چه بود؟ آیا پزشکان آن عصر به ائمه نمیگفتند شما چرا به ما مراجعه میکنید در حالی که خودتان در دانش طب سرآمد همه هستید و حتی ما براساس روایات شما مردم را درمان میکنیم.
👈 دهها نمونه از مراجعه پیامبر (ص) و ائمه (ع) به پزشکان عصرشان میتوان نقل و بیان کرد که خود مقالهای مفصل خواهد شد که در ادامه خواهیم گفت. احتمالا عزیزان طب اسلامی ميگويند سند ارائه کنید که بسیار جالب است. خودشان برای مباحثی که میگویند سند صحیح ندارند ولی از دیگران سند میخواهند. معروفترین اتفاق که اکثر منابع تاریخی نقل کرده اند مراجعه به طبیب یهودی برای درمان امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از ضربت خوردن است.
✳️ نتیجه:
🔻۱. سیره اهل بیت (ع) نشانگر بهره برداری کامل از عقل که موید تجربه و دانش بشر در عصر خودشان است، میباشد.
🔻۲. پزشکی در عصر معصومین (ع) ، پزشکی تجربی و ترکیبی از طب یونانی، ایرانی، شرقی و ... بوده است که خود معصومین هم از آن استفاده میکردهاند.
🔻۳. عقل حکم میکند در کنار بهرهبرداری از دانش روز پزشکی، تجربه گرانبهای بشر در حوزه طب سنتی نیز بهکار گرفته شود. هم احترام به دانش نوین است و هم استفاده از تجربه هزاران ساله بشر.
اگر اهل بیت هم اکنون بین ما زندگی میکردند قطعا این رویه مدعیان طب اسلامی که کلا طب مدرن را حرام و ممنوع میدانند را منکر میشدند و آنهارا توصیه به استفاده از این علوم میکردند.
#حسین_دارابی
عضویت در کانال نویسنده:👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 نمونههای از رجوع ائمه(ع) به طبیبان
دراین مطلب به برخی از مواردی که اهل بیت علیهمالسلام از طبیب استفاده کردند و در منابع تاریخی آمده است اشاره میکنیم و در مطلب بعدی موارد متعددی که اهل بیت شیعیانشان را به طبیب ارجاع دادهاند را خواهیم آورد
❇️ ۱_ بعد ازضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)
ابومخنف از عطیه بن حرث از عمر بن تميم و عمرو بن ابى بكار نقل مي كند: پس از ضربت خوردن علیبنابیطالب، خاندان نبوت به تلاش افتادند كه شايد بتوانند اين زخم هولناك را التيام بخشند. اطباى كوفه را به بالين حضرت اميرالمؤمنين (علیه السّلام) خواندند. در ميان پزشكانى كه حضور يافتند اثير بن عمرو بن هانی از قبيله «سكون» جراح زبردستى بود. وي را انتخاب كردند كه به علاج بپردازد. اثير جراح دستور داد گوسفندى را سر بريدند و از ريه گوسفند گرماگرم رگ باريكى در آورد و آن رگ را در شكاف زخم جا داد و پس از چند لحظه زخم را گشود و آن رگ را بیرون آورد و بر آن رگ سفيدى مغز مقدس حضرت اميرالمؤمنين نمودار بود. اثير جراح در اين هنگام به اميرالمؤمنين گفت: هنگام آن رسيده است كه اميرالمؤمنين وصاياى خود را بنگارد زيرا اين دشمن خدا شمشير خود را به مغز مبارك فرو برده است.»
برخی منابع:
مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی ص ۵
فرزندان آل ابى طالب، جلد ۱، ص ۴۹_۵٠
خطبه ۷فروردین ١٣٧١ مقام معظم رهبری
🔻شهید مطهری در کتاب آزادی معنوی این اتفاق را نقل میکند و درباره اثیر بن هانی بن عمرو سَلولی که در تمام منابع نام او بعنوان طبیب موجود است میگوید. ظاهراً این مرد طبیبی بوده است که در همین دانشگاه جندی شاپور که در ایران بوده است و مسیحیهای ایران آن را اداره میکردهاند تحصیلات طبی کرده بود و اقامتش در کوفه بود.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 496
بعبارتی هانی بن عمرو یک تحصیلکرده خارجی بود😊
❇️ ۲. اصابت خنجر به پای امام حسن علیه السلام و مداوا توسط طبیب
در دوران خلافت کوتاه امام حسن در گیرودار صلح با معاویه در شهر ساباط، یکی از خوارج به حضرت نزدیک شد و گفت: ای حسن مشرک شدی همان گونه که پدرت مشرک شد؛ سپس با خنجری به ران او زد و امام که سوار بر اسب بود بر زمین افتاد. حسن بن علی(ع) را بر روی تختی به مدائن بردند و در خانه سعد بن مسعود ثقفی بستری شد و طبیب آوردند تا درمان شود.
منابع: شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۲؛ انساب الاشراف، ج۳، ص۳۵.
❇️ ۳. احضار یک طبیب غیرمسلمان توسط امام حسن عسکری علیه السلام برای انجام فصد و حجامت
منابع: الخرائج و الجرائح ج 1 صص 422-424. منتهی الامال، ص 576 و 577. البته با اندکی تفاوت در کافی، ج 1، صص 512_513
❇️ ۴. درمان حضرت سکینه دختر امام حسین(ع)
ابوالفرج اصفهانی نقل می کند در پائین چشم حضرت سکینه دختر حسین بن علی علیه السلام غدهای ایجاد شده بود. پزشکی به نام بدراقيس آوردند پوست صورت ایشان را شکافت غده و ریشه ها را خارج کرد و سپس زخم را بستند و فقط جای زخم باقی ماند.
منابع:
_الاغانی، ابوالفرج اصفهانی، ج ۱۶. ص۱۶۰
_مقاله نقش شیعیان در دانش پزشکی، حسین زاده شانه چی و... فصلنامه پژوهش های علوم انسانی خرداد ۹۲، شماره ۱۷
اینها برخی موارد است که اهل بیت به طبیب مراجعه کردند و در مطلب بعدی موارد متعددی آورده خواهد شد که ائمه اطهار دیگران رو به طبیبان ارجاع میدادند
اینجا سوالی که مطرح میشود این است که، چگونه خود اهل بیت به طبیب مراجعه میکردند و دیگران رو به پزشکان روز ارجاع میدادند ولی عزیزان طب اسلامی میگویند به هیچ پزشکی نباید مراجعه کرد و فقط باید به طب اسلامی که ما میگوییم عمل کنید؟ این تناقض نیست؟ این انحصارطلبی برای چیست؟ حتما مطالب بعد را بخوانید
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔵 ارجاعات معصومین علیهم السلام به اطبا
در پست قبلی به مراجعه معصومین علیهم السلام به اطبا اشاره کردیم که موارد متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد که میتوان به آن پرداخت. در این پست یه ارجاع دادن مسلمانان به دیگر اطبا توسط معصومین خواهیم گفت
❇️ ۱. ارجاع مسلمین به طبیب غیرمسلمان توسط پیامبر(ص)
پیامبر اکرم به مسلمانان توصیه میکرد هنگام بیماری نزد حارث بن کلده بروند؛ وقتی سعد بن ابی وقاص در آخرین حج پیامبر سخت بیمار شد، پیامبر پس از عیادت از وی، فرمان داد تا حارث را برای درمان وی فراخوانند
حارث بن کلده از مردم طائف بود که در مدرسه ی جندی شاپور طب را آموخته بود.
منابع:
واقدی، کتاب المغازی، ج۳، ص۱۱۱۶،
تاریخ بغداد، ج ١۴ ، ص ٣۴٨
❇️ ۲. ارجاعات مکرر معصومین به اطبا و اجازه دادن به شیعیان به درمان
در موارد متعدد شیعیان از معصومین سوال میکردند آیا اجازه است به فلان طبیب مسیحی یا یهودی و غیرمسلمان رجوع کنیم؟ آن حضرات نیز اجازه میدادند
بعنوان مثال از امام باقر عليه السلام پرسيدند: آيا مىتوان به دستورهاى طبّى طبيب يهودى ومسيحى عمل كرد؟ فرمود: «اشكالى ندارد، شفا به دست خداست».
منابع: طب الائمه ص ۶۳
السرائر، ج ۳، ص ۵۶۹
دقت کنید امام نمیفرماید، نرو، شفا دست خداست، میفرماید برو، شفا دست خداست. یعنی به مسیحی بودن طبیب نگاه نکن، هم خالق علم اون طبیب خداست، هم اثرگذاری و شفا از بیماری دست خداست. طبق اسباب و علل باید به طبیب مراجعه کنی و تاثیر دارو و بیماری را خدا طبق قانون علیت و طبیعت برقرار خواهد کرد
دلیل اینکه چرا اطباء اون زمان اغلب غیر مسلمان بودن هم بعدا خواهیم گفت
نمونههای ارجاعات به طبیبان ادامه دارد.....
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر آیت الله جوادی آملی درباره طب اسلامی
کدام طب نبوی؟ با احادیثی که بیشتر آن ضعیف السند هستند؟ از شش هزار حدیث طبی ۵درصد آن دارای سند است. آن هم درباره حجامت است و نمک و... که اینها هم باید بررسی شود و اگر صحیح بود باید با تجربه ثابت شود
به مریض سبزی میدن که دلدردش خوب بشه، میره سونوگرافی میکنه میفهمن اصلا مشکل جای دیگهس... تجربه باید به تجربه یقینی برسد
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔵 حقایق گفتنی
#حقایق_گفتنی
⭕️اسناد جنایات در افغانستان
جورج بوش در سخنرانی روز گذشته خود، به مناسبت بیستمین سالگرد ۱۱سپتامبر؛ "وظیفه مستمر ماست که با افراط گرایان و تروریست ها روبرو شویم ..."!!
👈نحوهی مواجه شدن ارتش تروریست آمریکا به اینصورت است که؛
سرویس جهانی در تاریخ ٣ جولای ٢٠٠٢ گزارش داد که: «تعداد افغانهای غیرنظامی که توسط بمبهای امریکا به قتل رسیدهاند از تعداد کسانی که در حادثه 11 سپتامبر کشته شدند، بیشتر شد...
در عرض یک سال این تعداد جنایت؛ حساب ۲۰ سال جنایت از توان خارج است...
و در واقع میلیون ها افغانی و عراقی فقط قربانی جنایات آمریکا دارنده هزاران موشک و بمب اتمی شدند حالا کشتارهای آمریکا در کشورهای دیگر بماند!!
🔴 کانال منو درسام
👇👇👇
سروش
@s_mano_darsam
ایتا
@manodarsam
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhvoice
https://eitaa.com/pasokhtext
https://eitaa.com/shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پرسش :
آیا نامه نوشتن به فرشته ها و حاجت خواستن از آنها در اسلام توصیه شده است؟ آیا اسم های عجیب و مبهمی که برای برخی از فرشتگان بیان می شود در قرآن آمده است؟
پاسخ :
فرشته ها قطعا وجود دارند و باید به وجود آنها ایمان داشته باشیم اما توسل به آنها در اسلام توصیه نشده و مطالبی که اخیرا برای ترویج «توسل به فرشتگان» در فضای مجازی منتشر می شود مبنای اسلامی و قرآنی ندارد و چه بسا به تدریج به «شرک» و «پرستش فرشتگان» و در نهایت به «شیطان پرستی» و «انحرافات عقیدتی و رفتاری بزرگ» بینجامد.
فرشتگان، مأموران خدا برای اداره جهان هستند و صرفا از خدا دستور می گیرند. هریک از آنها مأموریت مشخص خود را دارد و دقیقا مطابق دستورات خداوند کار می کند. آنان اختیار و استقلالی از خود ندارند و دلیلی نداریم که مأموریت آنان گوش دادن به درخواستهای انسان ها باشد بنابراین توسل یا التماس به فرشته ها برای برآورده شدن حاجت، یک شیوه غیراسلامی است.
برای برآورده شدن حاجات باید از خدا بخواهیم تا او به فرشته هایش و به همه کائنات دستور بدهد تا در جهت موفقیت ما تغییراتی ایجاد کنند.
ضمنا طبق آیه 7 سوره غافر (مومن) ، هرکس براستی مومن باشد فرشتگان به صورت خودکار برای بخشودگی او دعا می کنند (هرچند آن فرد هیچگاه به هیچ فرشته ای متوسل نشده باشد) بنابراین نیازی به توسل به آنها نیست.
در قرآن به صورت کلی به وجود فرشته ها اشاره شده ولی تنها از جبرئیل و میکائیل نام برده شده است. همچنین برخی از مفسران معتقدند « الروح » که در سوره قدر ذکر شده بزرگترین فرشته الهی است. برخی نیز « روح القدس » و « الروح الامین » را نامهای دیگر « جبرئیل » می دانند. اما اسمهای عجیب و غریبی که در برخی از کتابها برای فرشته ها ذکر می شود سند معتبری ندارد مگر اینکه اثبات شود در حدیثی با سند صحیح در یک کتاب معتبر و شناخته شده آمده است.
کتابهایی که اخیرا مردم را به سمت « پرستش فرشتگان » به عنوان راهی برای « تقرب به خدا » یا « دستیابی به موفقیت » سوق می دهند مخلوطی از سلایق و تصورات و تخیلات شخصی و باورهای غیراسلامی هستند. اعتماد به این مطالب، ممکن است افراد را دچار اختلالات فکری، انحرافات رفتاری و حتی بیماری های روانی کند.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhvoice
https://eitaa.com/pasokhtext
https://eitaa.com/shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پرسش:
اخیرا در فضای مجازی گفته می شود اگر کلمه «اِن شاء الله» را به صورت سرهم بنویسیم معنای کفرآمیز دارد مثلا اگر به صورت «ایشاالله» بنویسیم یعنی «خدا را به خاک سپردیم» و اگر به صورت «انشاءالله» بنویسیم یعنی «ما خدا را ایجاد کرده ایم».
آیا این مطلب صحت دارد؟
پاسخ:
نگارش استاندارد «ان شا الله» در زبان عربی به صورت «إن شاء الله» است ولی در فارسی به صورتهای زیر هم نوشته می شود که همگی بی اشکال هستند و هیچیک از آنها معنای کفرآمیز نمی دهد:
ان شا الله
ان شاء الله
انشاء الله
همچنین در محاوره عامیانه فارسی گاهی به صورت «ایشاالله» تلفظ می شود که آن هم اشکال معنایی و شرعی ندارد.
در واقع هیچکدام از نگارشها و تلفظهای بالا حاوی معنای غلط یا کفرآمیزی نیستند زیرا «معنای واژه همان چیزی است که گوینده و شنوندگان درباره آن توافق و تفاهم دارند». کلمه «ان شاء الله» را به هریک از شکلهای بالا بنویسیم یا بخوانیم هم گویندگان و هم شنوندگان می دانند که منظور از آن، «اگر خدا بخواهد» است و نه چیز دیگری.
نکته تکمیلی:
درباره «إنشاءالله» اگر کسی بگوید «إنشاء» به معنای «ایجاد کردن» است باز هم پاسخ اینست که:
اولا گوینده و شنونده چنین برداشتی نمی کند.
ثانیا اگر «اِنشاء» در اینجا به معنای «ایجاد» گرفته شود باز هم لزوما ترجمه اش این نیست که «ما خدا را ایجاد کرده ایم» یا «خدا به وسیله شخص دیگری ایجاد شده است» بلکه می تواند اشاره به این باشد که «خداوند، همه چیز را ایجاد کرده است» یعنی «همه چیز، إنشاءالله(آفریده ی خدا) هستند». در واقع لزومی ندارد وانمود شود مصدر «إنشاء» که به «الله» اضافه شده و ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه) ساخته، لزوما از سنخ اضافه ی مصدر به مفعول است بلکه می تواند اضافه مصدر به فاعلش باشد.
در هرحال بهتر است که «ان شا الله» را جدا بنویسیم ولی لزمی ندارد دچار وسواس شویم و سایر شیوه های نگارشی و محاوره ای را به کفر ارتباط بدهیم یا نامشروع بدانیم. جالب اینست که حتی برخی از مراجع بزرگ معاصر نیز -احتمالا برای سرعت در نوشتن- عبارت «إنشاالله» را سرهم مینویسند که قطعا اگر معنای کفرآمیزی داشت اینگونه نمی نوشتند.
#ان_شاء_الله #آیین_نگارش #تکفیر
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhvoice
https://eitaa.com/pasokhtext
https://eitaa.com/shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پرسش:
آیا واقعا پیامبر (ص) فرمودند «هر کس پایان ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»؟
آیا اینکه بعضیها در شب اول ربیع الاول بر در هفت مسجد میروند و پایان ماه صفر را به رسول الله (ص) تبریک میگویند ریشه در احادیث دارد یا یک آداب سلیقه ای است؟
پاسخ:
چنین حدیثی درباره پایان ماه صفر یا آغاز ربیع نداریم و اینگونه آداب، خودساخته و سلیقهای است.
البته روایت دیگری درباره بهشتی بودنِ ابوذر (ره) داریم که در شرایط کاملاً خاصی، عبارت « ... فَمَن بَشَّرَنی بخروج آذار فَلَهُ الجَنَّة ...»(هرکس خروج ماه آذار را به من بشارت دهد اهل بهشت است) در آن آمده و برخی همین حدیث را به اشتباه فهمیده، لفظ و معنای این روایت را تقطیع و تحریف کرده، بر ماه صفر تطبیق نمودهاند.
محتوای حدیث مورد نظر اینست که پیامبر (ص) با اصحاب خود در مسجد بودند و متوجه شدند که ابوذر تا لحظاتی بعد به مسجد وارد خواهد شد بنابراین فرمودند: "اولین کسی که اکنون بر ما وارد میشود، اهل بهشت است"
برخی از اصحاب بهدمحض اینکه این سخن را شنیدند، از مسجد بیرون رفتند تا زودتر وارد شوند و این فضیلت را به نامِ خود تمام کنند!
پیامبر(ص) متوجه خروج این افراد شدند و به بقیه اصحاب که نزد ایشان مانده بودند فرمودند: از میان کسانی که اکنون وارد مسجد میشوند، هریک که پایان ماه آذار (از ماههای رومی) را به من مژده بدهد، اهل بهشت است.
وقتی ابوذر و سایر اصحاب وارد شدند پیامبر (ص) از آنان پرسید: در کدام یک از ماههای رومی هستیم؟
ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است.
پیامبر (ص) فرمودند: "من این را میدانستم اما (این صحنهسازی را انجام دادم زیرا ) دوست داشتم قومِ من بدانند که تو اهل بهشت هستی ..." (1)
گرچه همین روایت نیز از نظر سندی جای بررسی دارد ولی به هرحال هیچ نامی از ماه ربيع یا صفر در آن نیست زیرا ماه آذار یکی از ماههای رومی و معادل ماه مارس در تقویم میلادی به شمار میآید و ربطی به ماه صفر ندارد.
در هرحال، علت بهشتی شدنِ ابوذر این نبود که ماههای رومی را میدانست و بشارتِ پایان ماه مارس(آذار) را به پیامبر (ص) داد بلکه علتش صداقت ابوذر در اندیشه، گفتار و عملکرد بود.
—————
(1) صدوق، علل الشرایع، ج 1، صص: 175-176 و معانی الاخبار، ص 205
#تبریک_ربیع #خروج_صفر #حدیث
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر این بانوی غربی درباره اسلام و حجاب چیست؟
#حجاب #اسلام #غرب
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
ابلیس چگونه وارد بهشت شد؟
پرسش: با توجه به اینکه وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون کرد و او را رجیم و رانده شده نامید پس چگونه دوباره وارد بهشت شد و آدم و حوا را فریب داد تا از میوه درخت ممنوعه بخورند؟
پاسخ:
1 – در هیچیک از آیاتی که از «رانده شدن» و «رجيم بودنِ شیطان» سخن می گویند نیامده که «از بهشت رانده شد» یا «ممنوع الورود به بهشت گردید» بلکه «رجیم بودن» معنای دیگری دارد زیرا قرآن، خودداری ابلیس از سجود در مقابل آدم را در «مرحله قبل از سکونت آدم در بهشت» بیان فرموده است. در این مورد بنگرید به سوره بقره؛ آیات 34 و 35 و سوره اعراف آیات 18 و 19
2 – شيطان قبلا در صف فرشتگان به عبادت مشغول بود و در آن محل والا و آسمانی از رحمت و لطف خاص خدا که شامل حال فرشته های عابد می شد بهره می برد اما هنگامی که نافرمانی کرد از آن مقام والا رانده و از رحمت خدا دور شد و «رجیم» گردید. پیام این ماجرا اینست که محفل پاکان و فرشتگان، جای متکبران، خودستایان و خودخواهان نیست و چنین افرادی از جایگاه قُرب و رضایت و رحمت الهی نزول و سقوط میکنند. در این مورد به آیات زیر توجه کنید:
«قَالَ فَاهبِط مِنهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فيهَا فَاخرُج إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرينَ»( سوره اعراف: آیه 13)
ترجمه: {خداوند به ابلیس} گفت: «از آن (مقام و مرتبه در آسمان در محفل فرشتگان) فرود آی! تو حقّ نداری در آن (عبادتگاه آسمانی) تکبّر کنی! بیرون رو، که تو از افراد پست و حقیر هستی!
«قَالَ اخرُج مِنهَا مَذءُومًا مَّدحُورًا»(سوره اعراف: آیه 18)
ترجمه: فرمود: با ننگ و عار و خواری، از آن (مقام و محفل والا) بیرون شو!
«قَالَ فَاخرُج مِنهَا فَإِنَّكَ رَجيمٌ» (سوره حِجر : آیه 34 و سوره ص : آیه 77)
ترجمه: {خداوند} فرمود: «از صفوف آنها [= فرشتگان] بیرون رو، که (از درگاه ما) رانده شده ای!
نکته مهم در آیات بالا اینست که ضمیر «ـها» در «مِنها» به «الملائکه» یا «صفوف الملائكه» یا «مرتبة الملائکه» یا «منزلة الملائكة» برمی گردد بنابراین اگر داستان آدم و ابلیس را در قرآن مطالعه کنیم تعارض و ناسازگاری در آن وجود ندارد اما اگر بخواهیم به داستانهای عامیانه و شفاهی یا به روایات اسرائیلیات که ریشه در کتب تحریف شده یهود دارند تکیه کنیم دچار تناقض خواهیم شد.
بر فرض اگر کسی اصرار بورزد که «شیطان از بهشت اخراج شده بود» در پاسخ میتوان گفت: وسوسه شیطان ممکن است گاهی از راه دور نیز اثرگذار باشد.
#قرآن #داستان #شیطان
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhtext
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پاسخ به مخالفان اسلام و پیامبر (ص) – بخش سوم
پرسش:
در سالهای اخیر ویدیویی از یک سخنران مسیحی بر ضد تاریخ 1400 ساله اسلام منتشر شده که در آن گفته میشود: «یهودیها و مسیحیها در حکومت محمد به ذِمّی یعنی شهروندان درجه دوم تبدیل شدند که فقط با پرداخت جِزیه اجازه زنده ماندن و شانس کشته نشدن داشتند. یهودیها و مسیحیها آزادی مذهبی نداشتند و نمیتوانستند برای مراسم مذهبی در کنار یکدیگر جمع شوند.»
پاسخ این ادعاها چیست؟
پاسخ:
1 - این ادعا درباره سیره پیامبر (ص)، با مستندات تاریخی سازگاری ندارد. مسیحیان و یهودیان در زمان پیامبر (ص) به عنوان دو گروهِ اقلیت دینی دارای حقوق شهروندی شناخته میشدند و نه تنها در عمل به مناسک دینی و عبادی خود آزادی داشتند بلکه در صورت پرداخت جزیه ، تأمین امنیت آنان بر عهده حکومت اسلامی قرار میگرفت.
2 - پرداخت جزیه که مبلغش بیش از زکاتِ مسلمانان بود، دستکم دو فلسفه داشت: نخست اینکه در هنگام جنگ و دفاع از امنیت کشور اسلامی، شرکت در جهاد بر یکایک مردان مسلمان واجب است اما بر اقلیت های دینی واجب نبود و به آنان اختیار داده میشد به جای «سرباز دادن برای مشارکت در جنگ»، «جزیه» بپردازند(تقریبا معادل خرید خدمت سربازی در عصر حاضر). آنان به صِرف اینکه جزیه می دادند از شرکت در جنگ، معاف میشدند و تأمین امنیتشان بر عهده سربازان مسلمان قرار میگرفت. دوم اینکه عدالت اقتضا میکرد همانگونه که شهروندان مسلمان، به حکومت مرکزی «زکات» میدادند، شهروندان مسیحی و یهودی نیز مبلغی به عنوان «جزیه» بدهند زیرا از زکات، معاف بودند.
3 - کلمه «ذِمّی» يا «اهل ذِمّه» به معنای «شهروند درجه دوم» نیست بلکه همخانواده با کلمه «ذِمّة» به معنای «عُهده، تعهد، مسؤولیت و پیمان» است و «اهل ذمه» یعنی «کسانی که مسلمانان نیستند ولی پیمان همزیستی با مسلمانان دارند و حکومت اسلامی متعهد به حمایت از جان، مال، ناموس و آزادی دینی آنان است». در واقع وقتی در جامعه اسلامی لقب «ذمی» به یهود و نصارا داده میشود مقصود اینست که حفاظت از حقوق شهروندی و امنیت آنان، مسؤولیتی «بر ذمه مسلمانان» یعنی «بر عهده جامعه اسلامی» است و اگر این وظیفه ادا نشود مسلمانان، «مشغول الذمه»(مدیون) خواهند بود. با همین نگاه اسلامی بود که وقتی شماری از سپاهیان معاویه، خلخال از پای یک زن ذمّی(مسیحی یا یهودی) بیرون آوردند و بدون اینکه دستگیر و مجازات شوند از صحنه گریختند، وقتی خبر به امیرالمومنین علی(ع) رسید، ایشان فرمودند: «فَلَو أنَّ امْرَأً مُسلِماً ماتَ مِن بَعدِ هذا أسَفاً ما كانَ بِهِ مَلوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً»(اگر مردی مسلمان (پس از شنیدن این ماجرا) از شدت تأسف بمیرد، نباید سرزنش شود بلکه از نظر من (دِق کردن در چنین حالتی) سزاوار و بجاست»(کلینی، الکافی، ج 5، ص 5 و نهج البلاغه، خطبه 27 با موضوع جهاد)
4 – سختگیری پیامبر (ص) درباره اقلیتهای دینی منحصر به گروهی از آنان بود که دست به توطئه، پیمان شکنی و شورش مسلحانه بر ضد حکومت اسلامی زده بودند. آیه ای که می گوید «اهل کتاب باید در حالی که فرودست یا ذلیل ... بقیه در لینک زیر: http://pasokhha57.blogfa.com/post/24
#جزیه #حقوق_بشر #تاریخ_اسلام
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhtext
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
✖️سخنان جالب #شهید_آوینی در مورد #موسیقی
اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید.
متن کامل: yun.ir/hfp2bg
منبع: کانال روشنگری
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhtext
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پخش تصاویر جعلی‼️
🔹بعد از اهلبیت عليهم السلام، رفته اند سراغ امام خمینی (ره)‼️
منبع: کانال تحلیل سیاسی
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
https://eitaa.com/pasokhtext
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تفاوت جوامع #مؤمن و #غیرمؤمن در قواعد گشایش در اقتصاد و معیشت🔸
🌧 اینکه قرآن میفرماید: «ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا» [یکی از مصادیقش] احیای امر به معروف و نهی از منکر است. این احیاء به ما باران میدهد: «يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا». قرآن میگوید خدا بارانش را برای شما #گرو گذاشته است. بله، آنهایی که اصلاً خدا را قبول ندارند باران برایشان میبارد، اما ما وقتی گفتیم «خدایا تو را قبول داریم»، همه چیزهایمان میافتد توی گرو! لذا خدا سند میگیرد نسبت به ادعای ما. اگر ما ادعایمان را پس بگیریم، او هم باران میدهد؛ اما چه دادنی؟ چه فایده ای دارد؟!
🌧 قرآن میفرماید: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ»: وقتی تذکرات ما را فراموش کردند خدا هم میگوید ما همۀ درها را به رویشان باز میکنیم: «فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ». بعد میفرماید: «حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذۡنَٰهُم بَغۡتَةٗ». گیر آنها، در #فردایشان است. اصل انسانیت آنها ضایع میشود و تبدیل به یک موجود دنیایی و غیراخروی میشوند. خدا هم مثل جانواران ولشان میکنند: «يَأۡكُلُواْ وَ يَتَمَتَّعُواْ وَ يُلۡهِهِمُ ٱلۡأَمَلُ فَسَوۡفَ يَعۡلَمُونَ». اما آن کسانی که خدا به حال خودشان واگذارشان نکرده است، بارانشان را گرو میکشد، گرو امر به معروف و نهی از منکر است. گرو زکات است، گرو اصلاح پول است.
عضویت کانال در ایتا
@haerishirazi
@pasokhtext