📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام)
📚 انتشارات پیام حق
9⃣1⃣ (#قسمت_نوزدهم) جبران
🔻گفتار خلافی از بشر بن عطارد به امیرالمؤمنین (علیه السلام) گزارش شد.
🔻 امام شخصی را مأمور دستگیری او نمود ، مأمور بشر را در طایفه بنی اسد یافت ، در این موقع نعیم بن دجاجه ، بشر را فراری داد.
✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستور داد نعیم را دستگیر کرده نزد آن حضرت ببرند ، پس هنگامی که نعیم را نزد امام آوردند به آن حضرت چنین گفت : همانا به خدا سوگند که بودن با تو ذلّت و جدایی از تو موجب کفر است !
🔻 امام (علیه السلام) چون این را شنید به او فرمود :
تو را بخشیدم ؛ همانا خدای تعالی در سوره مؤمنون ، آیه ۹۵ می فرمایند: « بدیها را به آنچه که بهتر است دفع کن. »
🔻 اما اینکه گفتی بودن با تو ذلت است گناهی است که مرتکب شده ای و این که گفتی جدایی از تو موجب کفر است حسنه ای است که انجام داده ای و سبب جبران آن گناهت شد. پس او را آزاد نمود.
↩️ ادامه دارد...
#روز_صد_وهفدهم
🌸🍃
#استاد_اصغری_نکاح
#تعامل_مثبت_با_نوجوان
#فاطمیه
🔸امروز در رابطه با تعامل مثبت صحبت میکنیم.
ما برای اینکار نیازمند این هستیم که تا جاییکه میتوانیم خودمان را به دنیای نوجوان نزدیک کنیم و باید به نوعی شبیه او بشویم.
🔸این حس باعث میشود که نوجوان حس کند که با والدین خودش فاصله ای ندارد.
ما باید این فاصله بین خودمان و نوجوان را کم کنیم.
🔸در جاهاییکه خط قرمز های ما نیست میتوانید بیشتر خودتان را شبیه او کنید.
چند قانون و در واقع خط قرمز در ارتباط شما با نوجوان هست؟ خط قرمز های شما در ارتباط با نوجوان چیست؟
مثل حفظ حریم، احترام گذاشتن و..
🔸تا حد ممکن قوانینی که قرار میدهید باید مشارکتی تعیین بشود.
حداقل باشد و تعداد قانون های اصلی کم باشد چون اگر زیاد باشند عمل نمیشوند.
🔸شما برای اینکه شبیه نوجوان بشوید چیکار میکنید؟
مثلا در روز مثل او تلویزیون نگاه کنید،
فعالیت مشترک با او داشته باشید.
🔸تا جاییکه میشود بگذارید او نوجوانی خودش را کند البته تا زمانیکه از خط قرمزها رد نشده باشد.
🔸چگونه میشود اطاعت پذیری را در نوجوان افزایش بدهیم؟
ما باید زمینه را مهیا کنیم.
🔸مثلا از یکسری کارهاییکه برای او انجام پذیر است شروع کنیم.
یعنی کاری را که مطمئن هستیم انجام میدهد را برای او درنظر بگیریم.
🔸باید ببینید چه کاری مورد علاقه او هست و چه کاری مورد نیاز شماست.
مثلا خرید کردن.
مطمئن هستیم انجام میشود و خود به خود تمرین اطاعت پذیری هم میشود.
🔸نکته این هست که ما کاری را بگوییم که هم مورد نیاز ما هست و هم مورد علاقه او.
🔸دقت کنید که نحوه گفتن شما هم بسیار مهم است و آنطوری که شما میگویید اثرگذار است.
مثلا در قالب سوالی درخواست خودتان را بگویید.(این اتاق را چجوری میخواهی مرتب کنی؟)
🔸ضمن اینکه سوال هستند منظور ما را هم میرسانند و اگر درست بیان بشوند، قسمتی از کار مدنظر ما انجام میشود و اگر درست بیان نشود باعث میشود که انجام ندهد و حرف شما بی اهمیت جلوه کند.
🔸اگر تمرین اطاعت پذیری را انجام بدهیم یک مقداری مسئولیت پذیری را با او کار کرده ایم.
اگر ما کارها و درخواست های خودمان را به صورت سوالی بگوییم به خودمان و نوجوان کمک کرده ایم که در جهت رشد حرکت بهتری داشته باشد.
🔸دستور دادن مستقیم به ما و به نوجوان آسیب میرساند.
سعی کنید برای نوجوان کارهای غیرلازم که سلیقه شما هست و او نمیپسندد را تحمیل نکنید.
چون ممکن است برای نوجوان به قدری که برای ما مهم است اهمیتی نداشته باشد.
🔸باید درخواست های خودتان را به صورت غیرمستقیم و سوالی بیان کنید.
مثلا برای درس خواندن از او میتوانید بپرسید برنامه درسی تو چگونه است؟ از کدام درس بیشتر لذت میبری؟ اینگونه وارد حیطه درس خواندن او میشویم.
🔸مسئله نماز
باید بپذیرید کار بسیار لازم ولی بسیار سخت است.
برای نوجوانی که هنوز اهمیت و جایگاه عبودیت را در زندگی درک نکرده است، سخت است.
از چشم ودیدگاه او نگاه کنید.
قبول کنید که نماز خواندن برای نوجوان سخت است. بپذیرید نماز تکلیف است که همراه خودش سختی دارد.
مانند نوشتن که اوایل برای خودمان بسیار سخت بود نماز خواندن هم همینگونه است.
🔸مشق نوشتن را با نماز خواندن مقایسه کنید و ببینید از چه نظر به هم شبیه هستند؟
مثلا هردو باعث میشود ما رشد کنیم تا کسی تمرین نکند نمیتواند یاد بگیرد و بنویسد.
با این شیوه صحبت کردن درباره اصل نماز به او کمک میکنید که او متوجه بشود که نماز چه فایده ای دارد.
🔸مسئله بعدی سخت گیری در نماز است.
برخی از رفتارهای ما باعث میشود که فرزند ما از ما فاصله بگیرد و اثر منفی بر روی نماز خواندن او بگذارد.
گاهی شیوه و نحوه گفتن شما باعث شده که نماز برای نوجوان سخت بشود و باید شیوه رفتار ما و بیان ما اصلاح بشود.
مثل اول وقت خواندن
🔸چند تمرین که برای تعامل مثبت گفته شد.
۱-شبیه شدن به نوجوان
۲-همراه شدن با نوجوان
۳-بیان نیاز ها و توقعات خودمان با سوال و استفاده از روش غیرمستقیم
@patoghbenotoloiin
❤️یلدا آمد...
وطول مدتش؛
همه مارا دورهم،جمع کرده است.
نداشتنت اما
هزار سال است که.....!
🔻کاش باورکنیم
تو خویش ترین،خویش مایی
که هزارسال است منتظری،دورت جمع شویم.
💓 #شب_بخیر یوسفم.
#کارگاه_آنلاین_بین_الطلوعین
#دانشگاه_مادران
#طرحی_برای_بیداری_فردا
👧تـربـیـــت کـــودک👶
🕰زمان:چهارشنبه زمان بهشتی بین الطلوعین به افق قم،ساعت5:50
💠پرداخت معنوی ۲۰۰ صلوات
📌مکان:آنلاین
💻اسکای روم مسجد مجازی سردار حاج قاسم سلیمانی
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
💻 آپارات
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
══════🌱🌷🌱═══════
🔹پاتوق بین الطلوعین
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010
🔹کانال آسمان مفرح امید
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
#اطلاعیـــه
مخاطبین عزیز سلام 🌸🌱
شبتون آرام و سرشار از یاد خدا💫
⭕️کارگاه فردا(چهارشنبه) بین الطلوعین با صوت ضبط شدهی موضوعِ #چگونه_تربیت_نکنیم دکتر عبدالعظیم کریمی برگزار خواهد شد.
باعث افتخارمونه که دراین ساعات بهشتی با ما همراه باشید.🙏
#یادآوری
🔹برنامه با موضوع#چگونه_تربیت_نکنیم در حال برگزاریست.
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
#توجه
مخاطبینی که برای حضور در سایت مشکل دارندبا لینک زیر از لایو آپارات کارگاه رو دنبال کنند⬇️
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(95).mp3
7.82M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم #روز_صد_وهجدهم : خطبه ۱۹۰
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#فاطمیه
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم #روز_صد_وهجدهم: خطبه ۱۹۰ #نهج_البلاغه
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه190 : سفارش به ترس از خدا
(این سخنرانی در شهر کوفه پیرامون خوارج ایراد شده است.)
1️⃣ ضرورت شكرگزاری
♦️خدا را برابر نعمتهايش شكرگزارم و بر انجام حقوق الهی از او ياوری می طلبم، پروردگاری كه سپاهش نيرومند و مرتبت او بزرگ است و گواهی می دهم كه محمّد(صلی الله علیه و آله) ، بنده و پيامبر اوست. انسانها را به اطاعت خدا دعوت كرد و با دشمنان خدا در راه دين او پيكار كرد و مغلوبشان نمود. هرگز همداستانی دشمنان كه او را دروغگو خواندند، او را از دعوت حق باز نداشت و تلاش آنان برای خاموش كردن نور رسالت به نتيجه ای نرسيد.
2️⃣ سفارش به پرهيزكاری و ياد مرگ
♦️پس به تقوا و ترس از خدا روی آوريد كه رشته آن استوار ، دستگيره آن محكم و قلّه بلند آن پناهگاهی مطمئن می باشد. قبل از فرا رسيدن مرگ خود را برای پيش آمدهای آن آماده سازيد، پيش از آنكه مرگ شما را دريابد، آنچه لازمه ملاقات است فراهم آوريد، زيرا مرگ پايان زندگی است و هدف نهایی قيامت است. مرگ برای خردمندان پند و اندرز و برای جاهلان وسيله عبرت آموزی است. پيش از فرا رسيدن مرگ از تنگی قبرها و شدت غم و اندوه و ترس از قيامت و درهم ريختن استخوانها و كر شدن گوشها و تاريكی لحد و وحشت از آينده و غم و اندوه فراوان در تنگنای گور و پوشانده شدن آن با سنگ و خاك، چه می دانيد؟
پس ای بندگان! خدا را! خدا را! پروا كنيد كه دنيا با قانونمندی خاصی می گذرد، شما با قيامت به رشته ای اتصال داريد، گويا نشانه های قيامت آشكار می شود و شما را در راه خود متوقف نموده، با زلزله هايش سررسيده است. سنگينی بار آن را بر دوش شما نهاده و رشته پيوند مردم با دنيا را قطع كرده، همه را از آغوش گرم دنيا خارج ساخته است. گویی دنيا يك روز بود و گذشت، يا ماهی بود و سپری شد. تازه های دنيا كهنه شده و فربه هايش لاغر گرديدند. در جايگاهی تنگ، در ميان مشكلاتی بزرگ و آتشی پرشراره كه صدای زبانه هايش وحشت زا شعله هايش بلند، غرشش پرهيجان، پرنور و گدازنده، خاموشی شعله هايش غيرممكن، شعله هايش در فوران، تهديدهايش هراس انگيز، ژرفايش ناپيدا، پيرامونش تاريك و سياه، ديگهايش در جوشش و اوضاعش سخت وحشتناك است.
3️⃣ آينده پرهيزكاران
♦️و در آن ميان (پرهيزكاران را گروه گروه، به سوی بهشت رهنمون می شوند) آنان از كيفر و عذاب در امانند و از سرزنش ها آسوده و از آتش دورند. در خانه های امن الهی، از جايگاه خود خشنودند. آنان در دنيا رفتارشان پاك، ديدگانشان گريان، شبهايشان با خشوع و استغفار چونان روز و روزشان از ترس گناه چونان
شب می ماند. پس خداوند بهشت را منزلگه نهایی آنان قرار داد و پاداش ايشان را نيكو پرداخت، كه سزاوار آن نعمتها بودند و لايق ملكی جاودانه و نعمتهایی پايدار شدند.
ای بندگان خدا! مراقب چيزی باشيد كه رستگاران با پاس داشتن آن سعادتمند شدند و تبهكاران با ضايع كردن آن به خسران و زيان رسيدند. پيش از آنكه مرگ شما فرا رسد با اعمال نيكو آماده باشيد، زيرا در گرو كارهایی هستيد كه انجام داده ايد و پاداش داده می شويد به كارهایی كه از پيش مرتكب شديد. ناگهان مرگ وحشتناك سر می رسد، كه ديگر بازگشتی نيست و از لغزشها نمی توان پوزش خواست. خداوند ما و شما را در راه خود و پيامبرش استوار سازد و از گناهان ما و شما به فضل رحمتش درگذرد.
4️⃣ آموزش نظامی
♦️سربازان برجای خود محكم بايستيد، در برابر بلاها و مشكلات استقامت كنيد، شمشيرها و دستها را در هوای زبانهای خويش به كار مگيريد و آنچه كه خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد، زيرا هر كس از شما كه در بستر خويش با شناخت خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بيت پيامبر (علیه السلام ) بميرد، شهيد از دنيا رفته و پاداش او بر خداست و ثواب اعمال نيكویی كه قصد انجام آن را داشته خواهد برد و نيت او ثواب شمشير كشيدن را دارد. همانا هر چيزی را وقت مشخص و سرآمدی معين است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۹۰.mp3
3.32M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۹۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_صد_وهجدهم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
#آپارات
#کلیپ_درخواستی
#سخنرانی_درخواستی
https://aparat.com/v/4mc1q
کارگاه دکتر عبدالعظیم کریمی( پخش شده در برنامه امروز صبح)#چگونه_تربیت_نکنیم.
•┈┈••✾❀🍃🖤🍃❀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010
#مهندسی_فکر ۳۰
#فاطمیه
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
🌸پاتوق بین الطلوعین در ایتا و تلگرام
@patoghbenotoloiin
30.mp3
9.46M
#مهندسی_فکر ۳۰
به اراده ی خدا؛
قرار بر این است که تو موجودی شوی درست شبیـــه خدا...!
برای رسیدن به این هدف چقدر از وقتتو صرف کردی؟
#فاطمیه
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
🌸پاتوق بین الطلوعین در ایتا و تلگرام
@patoghbenotoloiin
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام)
📚 انتشارات پیام حق
0️⃣2️⃣ (#قسمت_بیستم) جوانمردی و سیاست
✨ هنگامی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جنگ جمل بر دشمن پیروز گردید به یاران خود فرمود :
🔹« دشمنی را که از جنگ گریخته تعقیب نکنید ، مجروحان را نکشید و کسانی که در خانه ها پناهنده شده اند در امان هستند »
🔻 ولی در جنگ صفین ، دشمنان را بدون استثناء می کشت .
🔻 ابان بن تغلب به ابن شریک گفت : چرا امیرالمؤمنین در دو جنگ جمل و صفین ، دو رویه مختلف معمول داشت ؟
🔻 ابن شریک گفت : زیرا در جنگ جمل فرماندهان لشکر که طلحه و زبیر بودند در همان ابتدای جنگ کشته شدند ولی در جنگ صفین فرمانده لشکر ، معاویه، زنده بود و لشکریان را جمع نموده به جنگ وا می داشت.
↩️ ادامه دارد...
#روز_صد_وهجدهم
#فاطمیه
هدایت شده از آسمان مُفرَّح امید
#کارگاه_صلواتی_بین_الطلوعین
#دانشگاه_مادران
#امام_زمان
...🌱مـاجــرای خلقـــت در عالـــم ذر🌱...
❁باحضور حجت الاسلام والمسلمین
#استاد_سید_هادی_عظیمی
🗓پنج شنبهها زمان بهشتی #بین_الطلوعین به افق قم
🕰ساعت5:50دقیقه
🔸پرداخت معنوی ۲۰۰ صلوات
🌐مکان:
🔹اسکای روم(مسجد مجازی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
🔹لایو آپارات
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
┄┄┅┅┅❅🦋❅┅┅┅┄┄
🔹پاتوق بین الطلوعین
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010
🔹کانال آسمان مفرح امید
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
پاتوق بین الطلوعین
🌸🍃 #استاد_عظیمی #عالم_ذر ۳ #فاطمیه 🍃گفتیم راهنمای ما در مسیر رسیدن به بینهایت باید متصل به بینهایت
#خلاصه_کارگاه
همسفر سلام🌱
روزگارت آرام
برای حضور در برنامهی آنلاینِ روز پنجشنبه بین الطلوعین با موضوع #عالم_ذر خلاصهی کارگاه جلسهی پیش اینجاست 👆👆🙏🌷