ساکنین پلاک "8"
🎇🎇🕊 🎇 🎇نامه سی وشش-به برادرش عقیل بن ابی طالب نهج البلاغه 👇 بخش اول👇 ✍فَسَرَّحْتُ إِلَیْهِ جَیْش
🎇🎇🕊
🎇
🎇نامه سی وشش-به برادرش عقیل بن ابی طالب
نهج البلاغه 👇
بخش دوم👇
✍وَأَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ مِنْ رَأْیِی فِی الْقِتَالِ، فَإِنَّ رَأْیِی قِتَالُ الْمُحِلِّینَ حَتَّى أَلْقَى اللهَ; لاَ یَزِیدُنِی کَثْرَةُ النَّاسِ حَوْلِی عِزَّةً، وَلاَ تَفَرُّقُهُمْ عَنِّی وَحْشَةً، وَلاَ تَحْسَبَنَّ ابْنَ أَبِیکَ ـ وَلَوْ أَسْلَمَهُ النَّاسُ ـ مُتَضَرِّعاً مُتَخَشِّعاً، وَلاَ مُقِرّاً لِلضَّیْمِ وَاهِناً، وَلاَ سَلِسَ الزِّمَامِ لِلْقَائِدِ، وَلاَ وَطِیءَ الظَّهْرِ لِلرَّاکِبِ الْمُتَقَعِّدِ، وَلَکِنَّهُ کَمَا قَالَ أَخُو بَنِی سَلِیم:
فَإِنْ تَسْأَلِینِی کَیْفَ أَنْتَ فَإِنَّنِی * صَبُورٌ عَلَى رَیْبِ الزَّمَانِ صَلِیبُ
یَعِزُّ عَلَیَّ أَنْ تُرَى بِی کَآبَةٌ * فَیَشْمَتَ عَاد أَوْ یُسَاءَ حَبِیبُ
و اما آنچه درباره جنگ از من پرسيده اى و رأيم را خواسته اى، عقيده من اين است، با کسانى که پيمان شکنى (و نقض بيعت) و پيکار با ما را حلال مى شمرند مبارزه کنم تا آن گاه که خدا را ملاقات نمايم (و چشم از جهان بپوشم) (در اين راه) نه کثرت جمعيّت مردم در اطرافم بر عزت و قدرت من مى افزايد و نه پراکندگى آنها از اطراف من موجب وحشتم مى شود. (برادر!) هرگز گمان مبر که فرزند پدرت ـ هرچند مردم او را رها کنند ـ از در تضرع و خشوع (در برابر دشمن) درآيد، يا در برابر ظلم و ستم سستى به خرج دهد، يا زمام خويش را به دست هر کس بسپارد، و يا به اين و آن سوارى دهد; ولى وضع من همان گونه است که شاعر بنى سليم گفته است:
هرگاه از من بپرسى چگونه اى؟ مى گويم: در برابر مشکلات زمان صبور و بااستقامتم!
بر من سخت است که غم و اندوه در چهره ام ديده شود که موجب شماتت دشمن يا ناراحتى دوست گردد».
پایان
🎇🎇🎇
AUD-20220806-WA0017.mp3
2.1M
📢شهید مطهری ره:
📃 علی اکبر(ع) همچون اسماعیل(ع) به قربانگاه رفت
🔳🔳🔳
مداحی آنلاین - داغ فرزند - استاد انصاریان.mp3
1.93M
📢حجت الاسلام انصاریان:
📃داغ شهادت علی اکبر(ع) با سیدالشهدا چه کرد؟
🔳🔳🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سخنان تکان دهنده یکی از عاشقان اباعبدالله
ببینید شرط بالارفتن اعمال و عبادات و عزاداری ها چیه؟؟؟
🌱اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
https://eitaa.com/pellake8
✳ آن چای را با دست خودم ریخته بودم...
🔻 مرحوم حجتالاسلام والمسلمین سید محمد کوثری، پیرغلام حضرت اباعبدالله علیهالسلام که مداحی و نوحهسرایی او در محضر امام راحل(ره)شهرت ویژهای دارد، نقل میکند که؛ یکی از روزهای ماه محرم برای حضور در مراسم عزاداری از خانه خارج شدم. در میانه راه کودکانی را دیدم که موکب کوچکی زده بودند و اصرار کردند برایشان روضه بخوانم. اول قبول نکردم ولی با اصرار آنها به موکبشان وارد شدم و روی منبری که با رویهم گذاشتن آجر ساخته بودند نشستم و چند بیتی برایشان خواندم. برایم چای آوردند و من که از نوشیدن آن اکراه داشتم، بیآنکه متوجه شوند، چای را در گوشهای ریختم و با تشکر از کودکان خداحافظی کردم و به سراغ مجالس عزای معتبری که وعده داده بودم رفتم.
مرحوم کوثری میگوید؛ آن شب وقتی به خانه رسیدم، دیروقت بود و با خستگی به خواب رفتم. در عالم رؤیا حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها را دیدم که روی به من کرده و فرمودند:
ـ «آقای کوثری! تنها روضهای که از تو قبول شد، همان چند بیتی بود که برای آن کودکان خواندی».
و در ادامه گفتند:
ـ «چرا آن چای را دور ریختی؟ من آن چای را با دست خودم برایت ریخته بودم».
📰 منبع: روزنامه کیهان | گفتوشنود ۴ مرداد ۱۴۰۲
❤️ #مثل_شهدا_زندگی_کنیم
#⃣ #محرم #امام_حسین
https://eitaa.com/pellake8
✳️ ای نفْس عباس، میخواهم بعد از حسین زنده نمانی!
🔻 تجلیدادن «ایثار»، این عاطفهٔ انسانی و اسلامی، یکی از وظایف حادثهٔ «کربلا» بوده است و گویی این نقش بهعهدهٔ «ابوالفضل العباس» گذاشته شده بود. ابوالفضل بعد از آنکه چهارهزار مأمور شریعهٔ فرات را کنار زده است، وارد آن شده و اسب را داخل آب برده است بهطوری که آب به زیر شکم اسب رسیده و ابوالفضل میتواند بدون اینکه پیاده شود، مشکش را پر از آب بکند. همینکه مشک را پر از آب کرد، با دستش مقداری آب برداشت و آورد جلوی دهانش که بنوشد، دیگران از دور ناظر بودند، آنها همینقدر گفتهاند: ما دیدیم که ننوشید و آب را ریخت.
🔺 ابتدا کسی نفهمید که چرا چنین کاری کرد. تاریخ میگوید: «فذکر عطش الحسین...» یادش افتاد که برادرش تشنه است، گفت شایسته نیست حسین در خیمه تشنه باشد و من آب بنوشم. حالا تاریخ از کجا میگوید؟ از اشعار ابوالفضل، چون وقتی که بیرون آمد، شروع کرد به رجز خواندن، از رجزش فهمیدند که چرا ابوالفضل تشنه آب نخورد، رجزش این بود، خودش با خودش حرف میزند، خودش را مخاطب قرار داده میگوید: ای نفْس عباس! میخواهم بعد از حسین زنده نمانی، تو میخواهی آب بخوری و زنده بمانی؟ عباس! حسین در خیمهاش تشنه است و تو میخواهی آب گوارا بنوشی؟ به خدا قسم، رسم نوکری و آقایی، رسم برادری، رسم «امام» داشتن، رسم «وفاداری» چنین نیست.
👤 #شهید_مطهری
📚 #حماسه_حسینی | ج۱
📖 ص ۳۹۱
https://eitaa.com/pellake8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حال چند روز اخیر ضدانقلاب که مشغول کم فروغ کردن محرم و عاشورای حسینی هستند
نور خدا، خاموش شدنی نیستند
https://eitaa.com/pellake8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما را بخر که گر نخری تا به روز حشر
چون جنس بد کسی دل ما را نمیخرد
https://eitaa.com/pellake8
⚫️ ما هتک حرمتِ عاشورا را از یاد نمی بریم.
◼️ما سعی بانیان و اصحابِ فتنه برای تغییر هویتِ نظام اسلامی را از یاد نمی بریم.
◼️ما تلاشِ سازمان یافته ی عوامل مزدورِ غرب، امریکا و صهیونیزم را برای ضربه زدن به پیکره ی تنومند این شجره ی طیبه از یاد نمی بریم.
◼️ما شهادت بسیجیهای مظلوم، سربازان گمنام امام زمان و نیروهای حافظ امنیت، که قربانیِ شهوتِ قدرت و سودایِ استیلا بر ارکان انقلاب اسلامی شدند را از یاد نمی بریم.
◼️ما هر که بر بیرق افراشته ی حسینی نگاهِ بد کند را از یاد نمی بریم.
◼️ما کینه ی شما پدرانِ فتنه را در دل نهادینه کرده ایم، اهل سیاست بازی و عکس های ناگهانی! و یادگاری گرفتن با شما در هیچ حالتی و شرایطی نیستیم و به روی سیاهتان لبخند نمی زنیم و دستِ ادب در برابر شما حریم شکنان بر سینه نمی گذاریم.
⚫️ راستش را بخواهید ما دلدادگانِ ابی عبدالله و سربازانِ مکتب عاشورا با شما پدرکشتگی داریم.
✍ مریم اشرفی گودرزی
https://eitaa.com/pellake8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸راهکار امام صادق (علیه السلام) برای ورود به بهشت...
از هم اکنون در بهشــت هستـید
قال الصادق(ع):وَ أنْتُمْ فِی الجَنَّه
🎙برشی از بیانات آیت الله میرباقری در هیئت ثارالله قم
https://eitaa.com/pellake8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شیعیان عربستان بعد از سالها در بقیع اجازه عزاداری پیدا کردند.
🌅🌅🌅
🌅🌅
🌅
🌹هرروزدرمحضرقرآن
📗سوره محمد_جزء /۲۶👇
🌅بِسْمِ اللٍَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمْ
وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْكَمَةٌ وَذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَي لَهُمْ/۲۰
☀️و كسانى كه ايمان آورده اند مى گويند: چرا سوره اى (براى جهاد) نازل نمى شود⁉️ پس هنگامى كه سوره اى محكم و روشن نازل مى گردد كه در آن نامى از جنگ رفته است، بيماردلان را مى بينى كه به تو نگاه مى كنند مانند نگاه كردن كسى كه از (سكرات) مرگ بى هوش شده است، پس همان مرگ برايشان سزاوارتر است.
نکته های آیه👇
⬅️واژه «سوره» يك اصطلاح قرآنى است كه مجموعه اى از آيات در آن جاى دارد، نه آنكه بعداً وضع كرده باشند. مراد از «سورة محكمة»، سوره اى است كه آيات آن محكم وروشن باشد، نه متشابه و مبهم.
مراد از كسانى كه در قلوبشان مرض است، در اين آيه، منافقان نيستند، زيرا منافقان جزو مؤمنان نيستند و آيه درباره ى مؤمنان است.(۱) بنابراين گاهى ايمان وجود دارد ولى قلب از سلامت كامل برخوردار نيست.
-----
۱) تفسير الميزان.
پیام های آیه👇
◀️گروهى از مؤمنان در انتظار فرمان جهادند و اين آمادگى خود را پيوسته به زبان مى آورند. «يقول الّذين آمنوا...»
◀️مؤمنان، روش زندگى خود را در تمام ابعاد، بر پايه دستورات الهى قرار مى دهند. «يقول الّذين آمنوا لو لانزّلت سورة»
◀️فرمان جهاد بايد بر اساس وحى و دستورات الهى باشد. «لو لانزلت سورة»
◀️جهاد در جايى است كه دلايل لزوم آن، محكم و روشن باشد. «سورة محكمة»
◀️جنگ و جهاد هدف اصلى فرمان هاى الهى نيست، بلكه يكى از احكام است. «ذكر فيها القتال»
◀️فرمان جهاد، ميدان آزمايش افراد است. «ذكر فيها القتال رايت الّذين...»
◀️با توجّه به نوع نگاه و ديد و نظر افراد، مى توان آنان را ارزيابى كرد. «رايت... ينظرون اليك»
◀️ترس از جهاد، نشانه بيماردلى است و افراد سست ايمان با فرمان جهاد، مرگ خود را با چشم مى بينند همان گونه كه در حال احتضار، انسان مرگ را مى بيند. «فى قلوبهم مرض ينظرون اليك نظر المغشىّ عليه من الموت»
◀️شعار مرگ و مرده باد و تبرّى از ديگران، ريشه قرآنى دارد. «فاولى لهم»
ادامه دارد.....
---------تفسیرنور
حجة الاسلام حاج آقای قراٸتی
هـر روزیـک صفحـه قـرآن برای:
◾️سلامتی و تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🌷هدیه به شهــدا
◾️هدیه به روح پدران ومادران ازدست رفته
◽️آمرزش گناهان
◾️سـلامتی تمـام مـریضها🤲
صفحه/۵۰
@pellake8
❤قـــرار صـــبـــحــگـــاهــی
قرار تجدید بیعت روزانه با امام زمان (عج):
☆ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ☆
♡دعای عهد♡
اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ
وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ
وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ
وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ
وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ
وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ
وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ
وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ
🌲🌲🌲
اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ
وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ
وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ
یا حَىُّ یا قَیُّومُ
أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ
الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ
وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ
🌲🌲🌲
یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ
وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ
وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ
یا مُحْیِىَ الْمَوْتى
وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ
یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
🌲🌲🌲
اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ
الْقائِمَ بِأَمْرِکَ
صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ
عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ
فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها
سَهْلِها وَ جَبَلِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها
وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ
مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ
وَ مِدادَ کَلِماتِهِ
وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ
وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ
🌲🌲🌲
أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ
فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا
وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى
عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى
لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَداً
🌲🌲🌲
اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ
وَالذّابّینَ عَنْهُ
وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ
وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ
وَالْمُحامینَ عَنْهُ
وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ
وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ
🌲🌲🌲
اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ
الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً
فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى
مُؤْتَزِراً کَفَنى
شاهِراً سَیْفى
مُجَرِّداً قَناتى
مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى
فِى الْحاضِرِ وَالْبادى
🌲🌲🌲
اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ
وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ
وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ
وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ
وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ
وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ
وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ
وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ
وَاشْدُدْ أَزْرَهُ
وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ
وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ
فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ
ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ
بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ
🌲🌲🌲
فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ
وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک
َحَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ
وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ
🌲🌲🌲
وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ
وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ
وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ
وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ
وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ
مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ
🌲🌲🌲
اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ
مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ
وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ
وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ
🌲🌲🌲
اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ
عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ
وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ
إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً
وَ نَراهُ قَریباً
بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ
🌲🌲🌲
❄️آنگاه سه بار بر ران خود دست میزنی و در هر مرتبه میگویی:
💚اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ ، یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان
💚اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ ، یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان
💚اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ ، یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان
ِ
🤲اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرج والعافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب سلام الله علیها
👌عصاره ی همه ی دعاها؛هرصبح بگو:
🤲اَلحَمدُلِلهِ عَلی کُلِّ نِعمَة ِِ
وَ أَسأَلُ اللهَ مِن کُلِّ خَیرِِ
وَ أَعُوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَرّ ِِ
وَ أَستَغفِرُاللهَ مِن کُلِّ ذَنبِِ
@pellake8
4_468051916576786804.mp3
4.02M
❣️ #زیارٺ_عاشـورا ❣️
#هر_روز_یڪ_زیارت_عاشورا_بخوانیم
به نیت ظهور و سلامتی 😍
#مولا_صاحب_الزمان_عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/pellake8
#زیارتنامه_شهدا #عهدباشهدا
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹اَلسَّلامُ عَلَیڪُـــــم یَا اَولِـــــیاءَاللهِ و اَحِبّائَـــــہُ،اَلسَّلامُ عَلَیڪُـــــم یَا اَصـــــفِیَآءَاللهِ وَ اَوِدّآئَـــــہُ، اَلسَّلامُ عَلَیڪُـــــم یا اَنـــــصارَ دیـــــنِ اللهِ، اَلسَّـــــلامُ عَلَیڪُـــــم یا اَنـــــصارَ رَسُـــــولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیڪُـــــم یا اَنصارَ اَمیرِالمُـــــؤمنینَ، اَلسَّـــــلامُ عَلَیڪُـــــم یا اَنـــــصارَ فـــــاطِمةَ سَیَّدةَ نِســـــآءِالعالَمینَ،
🌹 اَلسَّـــــلامُ عَلَیڪُـــــم یا اَنـــــصارَ اَبے مَحَمَّدٍ الحَـــــسَنِ بنِ عَلِیًَ الوَلِیَّ النّـــــاصِحِ، اَلسَّلامُ عَلَیڪُـــــم یا اَنصارَ اَبے عَبدِاللهِ،
🌹 بِـــــاَبے اَنتُم وَ اُمّے طِـــــبتُم، وَ طابَتِـــــ الاَرضُ الَّتے فیها دُفِـــــنتُم، وَ فُـــــزتُم فَوزًا عَظیمًا، فَیا لَیتَنے ڪُنتُــــــ مَعَڪُـــــم فَاَفُـــــوزَ مَعَڪُـــــم
🌷🌷🌷🌷
هرروزهدیه به۷۲تن شهید کربلابه نیابت ازامام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 👇
https://eitaa.com/pellake8
🌅نهج البلاغه
🌈توضیحات👇
🔷نامه سی وهفتم-
افشای ادعای دروغین معاویه
✍این نامه همان گونه که ذیلا در بحث سند نامه آمده آغازى دارد که سیّد رضى از آن صرف نظر کرده است.
⬅️براى فهم تمام نامه لازم است آغاز آن را نیز در اینجا بیاوریم و قبل از آن به این نکته نیز باید توجّه داشت که این یک نامه ابتدایى از امام(علیه السلام) به معاویه نبود، بلکه پاسخى بود به نامه اى که معاویه خدمت آن حضرت فرستاد. ⬅️گرچه متن نامه معاویه در دست نیست و هیچ یک از شارحان نهج البلاغه نیز آن را ذکر نکردند ولى از پاسخ امام(علیه السلام) فى الجمله معلوم مى شود که معاویه به سه نکته در نامه خود اشاره کرده👇
⬅️ نخست اینکه براى حقانیّت خود به اینکه از طرف عمر به این مقام منصوب شده استناد جسته است.
⬅️ و دیگر اینکه به امام(علیه السلام) پیشنهاد کرده شام و مصر را در اختیار او بگذارد و اجازه دهد بعد از امام(علیه السلام) سرپرستى تمام حکومت اسلامى را به دست بگیرد.
⬅️و دیگر اینکه در مورد قتل عثمان، امام(علیه السلام) را متهم ساخته و داعیه خون خواهى قتل او و انتقام از قاتلان را دارد.
🌅امام(علیه السلام) در پاسخ او چنین مى نویسد:
⬅️اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) دنیا ظاهراً شیرین و سرسبز و زیبا و بهجت انگیز است. هرکس به آن برسد او را مشغول زرق و برق خود مى سازد و از آنچه براى او سودمندتر است باز مى دارد،
⬅️ در حالى که ما مأمور به آخرت هستیم و بر آن تشویق و ترغیب شده ایم.
👈 اى معاویه آنچه را فانى مى شود رها کن و براى آنچه باقى و پایدار است عمل نما و از مرگى که پایان کار تو و حسابى که سرانجام توست بپرهیز و بدان خداوند متعال هرگاه خیر بنده اى را بخواهد میان او و آنچه خداوند آن را ناپسند مى شمارد مانع مى شود و او را براى اطاعت خود موفق مى دارد.
⬅️و هنگامى که براى بنده اى بد بخواهد، او را به دنیا تشویق مى کند و آخرت را از خاطر او مى برد، آرزویش را دور و دراز مى کند و از آنچه صلاح اوست او را باز مى دارد.
⬅️ نامه تو به من رسید دیدم به سویى تیر پرتاب مى کنى که هدف تو نیست و به دنبال چیزى غیر از گمشده خود مى گردى و در مسیر خود با نابینایى و در وادى ضلالت گام برمى دارى و بدون دلیل سخن مى گویى و به ضعیف ترین شبهه چنگ مى زنى.
⬅️اما اینکه از من خواسته اى در برابر متارکه جنگ، حکومت شام (و مصر) را به تو واگذارم اگر من امروز آماده چنین کارى بودم دیروز (که هنوز جنگى در کار نبود) انجام مى دادم .
⬅️و اما اینکه گفته اى: عمر تو را به این مقام منصوب کرد (فراموش نکن که) عمر افرادى را که قبل از او ابو بکر به مقاماتى منصوب کرده بود عزل نمود و عثمان نیز کسانى را که عمر نصب کرده بود معزول داشت.
⬅️ امام و پیشوا براى این نصب شده است که مصالح امّت را در نظر بگیرد خواه براى آن کس که پیش از او بوده آشکار و یا عیب او (والى) پنهان شده باشد و امور یکى پس از دیگرى رخ مى دهد و هر پیشوایى رأى و اجتهاد خود را دارد،
⬅️بنابراین منصوب شدن تو از طرف عمر به ولایت شام هیچ امتیازى براى تو ایجاد نمى کند.(۱)
💧آنچه مرحوم سیّد رضى در نهج البلاغه آورده در دنبال این بخش از نامه است. به هر حال، آن قسمت را که در نهج البلاغه آمده مى توان به دو بخش تقسیم کرد👇
⬅️نخست سرزنش معاویه به علت پیروى از هواى نفس و نادیده گرفتن حقایق و پیمان هاى الهى.
⬅️و دیگر، پاسخ به دفاع هاى معاویه از عثمان و مطالبه قاتلان او از امام(علیه السلام).
۱/تمام نهج البلاغه/ ص۸۳۸وشرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید/ج۱۶/ص۱۵۳
🌅🌅🌅
ساکنین پلاک "8"
🌅نهج البلاغه 🌈توضیحات👇 🔷نامه سی وهفتم- افشای ادعای دروغین معاویه ✍این نامه همان گونه که ذیلا در
🎇🎇🕊
🎇
🎇نامه سی وهفتم
نهج البلاغه 👇
فَسُبْحَانَ اللهِ! مَا أَشَدَّ لُزُومَکَ لِلاَْهْوَاءَ الْمُبْتَدَعَةِ، وَالْحَیْرَةِ الْمُتَّبَعَةِ، مَعَ تَضْیِیعِ الْحَقَائِقِ وَاطِّرَاحِ الْوَثَائِقِ، الَّتِی هِیَ للهِِ طِلْبَةٌ، وَعَلَى عِبَادِهِ حُجَّةٌ. فَأَمَّا إِکْثَارُکَ الْحِجَاجَ عَلَى عُثْمَانَ وَقَتَلَتِهِ، فَإِنَّکَ إِنَّمَا نَصَرْتَ عُثْمَانَ حَیْثُ کَانَ النَّصْرُ لَکَ، وَخَذَلْتَهُ حَیْثُ کَانَ النَّصْرُ لَهُ، وَالسَّلاَمُ
✍سبحان الله! تو چقدر بر هوا و هوس هاى بدعت آميز و سرگردانى هايى که پيوسته از آن پيروى مى کنى اصرار دارى!
⬅️ اين کار توأم با ناديده گرفتن حقايق و دور افکندن پيمان هايى است که خدا آن را طلب کرده و حجت بر بندگان اوست.
⬅️اينکه پيوسته به خون عثمان و قاتلان او استدلال مى کنى (و گويا خود را ولى دم عثمان و مطالبه کننده خون او مى پندارى بسيار شگفت آور است، زيرا)
تو آنجا به يارى عثمان برخاستى که در حقيقت يارى خودت بود ولى آنجا که يارى عثمان بود، دست از ياريش برداشتى (و او به آن سرنوشت گرفتار آمد) والسلام
🎇🎇🎇
🌅🌅🌅
🌅🌅
🌅
🌹هرروزدرمحضرقرآن
📗سوره محمد_جزء /۲۶👇
🌅بِسْمِ اللٍَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمْ
طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَّعْرُوفٌ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ/۲۱
☀️فرمانبردارى و سخن سنجيده(شايسته و بايسته آنان است) پس هنگامى كه امر (كارزار) قطعى شد(از رفتن به جهاد سر باز مى زنند) اگر به خدا راست گويند (و صادقانه جهاد كنند)، قطعاً برايشان بهتر است.
نکته های آیه👇
✍مراد از «طاعة»، يك پارچه اطاعت كردن است
⬅️عبارتِ «عزم الامر» به معناى پيدا شدن وضعى است كه عزم و اراده اى نافذ مى خواهد و بعضى آن را به معناى شدّت و سخت شدن جنگ دانسته اند.
⬅️افراد سست ايمان، به دليل ترس از جهاد، علاوه بر نافرمانى و شانه خالى كردن از جهاد، دست به توجيه و دليل تراشى و سخنان نامربوط مى زنند.
🎇 قرآن در آيات متعدّد به بهانه هاى آنان اشاره كرده است، از جمله اين كه مى گفتند:
👈طاقت و توان جنگيدن نداريم. «لاطاقة لنا»(۱)
👈خانواده ما امنيّت ندارد و خانه هايمان بى حفاظ و بى پوشش است. «بيوتنا عورة»(۲)
👈هوا گرم است. «لاتنفروا فى الحَرّ»(۳)
👈اگر شركت كنيم، مرتكب گناه مى شويم. در جنگ تبوك بهانه آوردند كه نگاه ما به دختران رومى سبب فتنه مى شود، بنابراين ما به جبهه نمى آييم. «و لاتفتنّى»
🎇 امّا قرآن همين فرار از جنگ را فتنه دانست. «ألا فى الفتنة سقطوا»(۴)
👈اكنون زمان مناسبى براى جنگ نيست، بهتر است به تأخير افتد. «لولا اخّرتنا»(۵)
👈مى ترسيم گرفتار بلا و ضرر شويم. «نخشى أن تُصيبنا دائرة»(۶)
⬅️در اين آيه مى فرمايد: اگر به هنگام فرمان جهاد، به جاى اين قبيل بهانه ها، اطاعت كنيد و سخنى نيك بگوييد، بهتر است. «طاعة و قول معروف»
-----
۱) بقره/۲۴۹
۲) احزاب/۱۳
۳) توبه/۸۱
۴) توبه/۴۹
۵) نساء/۷۷
۶) مائده/۵۲
پیام های آیه👇
◀️مؤمن، در برابر فرمان الهى جهاد، سراپا فرمانبردار است. «طاعة»
◀️گفتار و كردار، هر دو بايد صحيح و بجا باشد. «طاعة و قول معروف»
◀️در باره فرامين الهى، به نيكى و پسنديده سخن بگوييد. «و قول معروف»
◀️جهاد و دفاع، از نظر عقل و فطرت پسنديده است. «قول معروف»
◀️ريشه ى ترس از جهاد، آن است كه صادقانه عمل نمى كنيم. «فلو صدقوا اللّه»
◀️ فرمان خداوند بر جهاد، به نفع انسان است، (نه خدا). «لكان خيراً لهم»
ادامه دارد.....
---------تفسیرنور
حجة الاسلام حاج آقای قراٸتی
#حدیث
امام حسین(ع): همانا من مرگ را جز سعادت نمیبینم و زندگی در کنار ظالمان را جز ننگ و عار نمیدانم.
📚بحار؛۴۴:۱۹۲
🔳🔳🔳
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نمیخواهم قهرمان شوم!🔸
برخی قبول نمیکنند که حضرت آمده باشد و برای علی اصغر، درخواست آب کرده باشد؛ از این تعجب میکنند. نه! تعجبی ندارد. مگر حسین بن علی (ع) میخواسته قهرمان بشود که بگوید من از دشمن، تقاضا و التماس نمیکنم؟! امام حسین (ع) گفت: بگذار در تاریخ بگویند حسین به اشقیا التماس کرد! بگویند حسین گفت: «إِنْ لَمْ تَرْحَمُونی فَارْحَمُوا هذا الطِّفْلَ؛ اگر به من رحم نمیکنید، به این طفل شیرخواره رحم کنید».
امام حسین (ع) گفت من #نمیخواهم_قهرمان_بشوم، من میخواهم تکلیف شرعیام را انجام بدهم. اینجا مسأله شرعی است، مسألۀ حفظ نفس محترمه است. این بچه زنده است و با یک آب میتواند ادامه حیات بدهد. پس وظیفۀ شرعی پدرش این است که آب بدست بیاورد. درس حسین بن علی (ع) این است. نمیخواهد قهرمان بشود. می خواهد بندۀ خدا شود. قهرمانها این کار را نمیکنند. فقط عبد میتواند این کار را بکند، نه قهرمان.
قهرمان میگوید: دشمنان، لیاقت ندارند که من از آنها درخواست کنم و خودم را جلویشان کوچک کنم. اما امام حسین (ع) عارش نمیشود. امام میگوید: من میمیرم اما ننگ را قبول نمیکنم. اما برای رضای خدا و برای اینکه جهنم نروم، ننگ را قبول میکنم. مراتب دارد: «المَوتُ أولی مِن رُكوبِ العاری. وَ العار أولى مِن دُخولِ النّاری».
🔳🔳🔳