پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
♻️نشست علمي بررسی جایگاه قران در خطبه کوفه وشام حضرت زی
با تشکر از عزیزان شرکت کننده در جلسه خانمها: زهرا مؤمنی🌷حکیمه سادات میرزائی🌷زهرا عباسزاده🌷زینب مقدسی🌷سمانه اکبری🌷فهیمه سادات باقری🌷نسیم زارع🌷فاطمه بیجمرانی🌷
التماس دعا
🕌 پژوهش مدرسه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
─┅──🍃🥀🍃
@peyrovanzahra
╰─┅──🍃🥀🍃
□عمل امّ داود در روز پانزدهم ماه رجب□
□عمل امّ داود مهمترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر میباشد.
□كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد:
□روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد.
□چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند:
○سوره «حمد» را صد مرتبه
○سوره «توحيد» را صد مرتبه
○«آية الكرسى» را ده مرتبه
#و_بعد_از_اينها_قرائت_كند_سورههاى:
○«انعام
○بنى اسرائيل (اسراء)
○کهف
○لقمان
○يس
○صافات
○حم سجده
○حم عسق
○حم دخان
○فتح
○واقعه
○ملك
○نون
○اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن.
□و چون از اينها فارغ شود، درحالیكه رو به قبله میباشد بگويد:
□صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ .......
( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
□سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید:
□اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ
□خدايا براى تو سجده میكنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانیام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من
□و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست.
🚨 معنای صحیح "ما رایت الا جمیلا".
🔸عربی زبانی با لطافتهای بسیار است. کلماتی با حروف قصیر و معنای عمیق دارد، جملاتی کوتاه و مفاهیم ژرف دارد.
و به نص قرآن کریم (لسان مبین) است، لذا باید در ترجمه و انتقال معانی از عربی به سایر زبان ها دقت و ظرافت خاصی را به کار برد.
🔸در این مطلب قصد داریم جمله ای عربی را با توجه به این لطافت و ظرافت و با اسناد به کتب اصیل ادبیات عرب معنا کنیم.
🔹معمولا در ترجمه جمله حضرت زینب سلام الله علیها که فرمودند: (ما رأیت الا جمیلا) اینگونه ترجمه می کنیم:
🔅(جز زیبایی چیزی ندیدم).
🔹اما وقتی دقتی در الفاظ و کلمات کنیم، معنا و مفهوم دیگری استنباط می شود.
🔹برای فهم معنای صحیح این عبارت به کتاب النهجه المرضیه سیوطی که هر شخصی برای فهم دقیق زبان عربی باید آن را بخواند، مراجعه می کنیم.
🔸در این کتاب در باب "ابنیه اسما الفاعلین و الصفات المشبهه"، تک تک وزن های صفت مشبهه را نام می برد تا این که به وزن فعیل میرسد و میگوید "فعیل" نیز از اوزان صفت مشبهه است.
🔸پس فهمیدیم که "جمیل" صفت مشبهه است. صفت مشبهه شبه فعل است، یعنی مثل فعل ضمیری مستند در درون خود دارد، بر خلاف مصدر و اسم مصدر که دارای ضمیر نیستند.
🔹نتیجه:
🔸اگر جمله به این صورت بود که (ما رأیت الا جمالا)، به این معنا بود که ما معنا می کنیم، یعنی (چیزی جز زیبایی ندیدم)، زیرا جمال اسم مصدر است و همانطور که اشاره شد اسم مصدر ضمیری در دل خود ندارد.
🔹اما عبارت به این صورت است (ما رأیت الا جمیلا) و جمیل صفت مشبهه است و همانطور که گفتیم ضمیری در درونش وجود دارد، پس باید طوری معنا شود که ضمیر داخل آن هم در ترجمه بیاید، لذا می گوییم:
🔅(چیزی را جز صاحب زیبایی ندیدم). "ذات دارای جمال"
🔹ناخودآگاه وقتی به این صورت معنا میکنیم به یاد آن حدیث قدسی هم می افتیم که (ان الله جمیل و یحب الجمال) و معنای دقیق آن مشخص می شود.
#لطائف_ادبی_روایات
خطبه١٧٨.m4a
زمان:
حجم:
3.67M
📣 🌿شرح صوتی خطبههای نهج البلاغه🌿
صوت سی و نهمین: ترجمه خطبه 178 نهج البلاغه
❤️استاد ارجمند : خانم شکیبا عباسی شمیرانی
🗓مورخ 12/10/ 1399
👈👈ادامه دارد ...
⏳ یکشنبه ها
🌺🌺🌺🌺🌺
✳️ اهداف جنگ نرم
1️⃣ استحاله فرهنگي در جهت تأثيرگذاري شديد بر افكار عمومي جامعه مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع رساني هدفمند و كنترل شده كه نظام سلطه همواره از اين روش براي پيشبرد اهداف خود سود جسته است.
2️⃣ استحاله سياسي به منظور ناكارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخريب و سياه نمايي اركان آن نظام.
3️⃣ ايجاد رعب و وحشت از مسائلي همچون فقر، جنگ يا قدرت خارجي سركوبگر و پس از آن دعوت به تسليم از راه پخش شايعات و دامن زدن به آن براي ايجاد جو بي اعتمادي و ناامني رواني.
4️⃣ اختلاف افكني در صفوف مردم و برانگيختن اختلاف ميان مقام هاي نظامي و سياسي كشور مورد نظر در راستاي تجزيه سياسي كشور.
5️⃣ ترويج روحيه ياس و نااميدي به جاي نشاط اجتماعي و احساس بالندگي از پيشرفت هاي كشور.
6️⃣ بي تفاوت كردن نسل جوان به مسائل مهم كشور.
7️⃣ كاهش روحيه و كارآيي در ميان نظاميان و ايجاد اختلاف ميان شاخه هاي مختلف نظامي و امنيتي.
8️⃣ ايجاد اختلاف در سامانه هاي كنترلي و ارتباطي كشور هدف.
9️⃣ تبليغات سياه (با هدف براندازي و آشوب) به وسيله شايعه پراكني، پخش تصاوير مستهجن، جوسازي از راه پخش شب نامه ها و...
🔟 تقويت نارضايتي هاي ملت به دليل مسائل مذهبي، قومي، سياسي و اجتماعي نسبت به دولت خود به طوري كه در مواقع حساس اين نارضايتي ها زمينه تجزيه كشور را فراهم كند.
1️⃣1️⃣ تلاش براي بحراني و حاد نشان دادن اوضاع كشور از راه ارائه اخبار نادرست و نيز تحليل هاي نادرست و اغراق آميز.
جنگ نرم به ابزارها و امکاناتی نیازدارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.
✍️تهیه کننده: با تشکر از خانم سمانه اکبری🌹
هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی با همکاری مرکز آموزش مهارت های علمی کاربردی برگزار می کند :
نشست علمی با موضوع:
تحلیلی بر سیمای بازار کار از منظر جنسیت با رویکردی بر مناسبات کار- زندگی
با حضور ارزشمند :
دکتر لیلا سادات زعفرانچی
دکترای اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
زمان: جلسه دوم : یکشنبه 10 اسفند ساعت 16 تا 17 : 30
برای شرکت در جلسه به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://family.lms2.hozehkh.com/ws/drzaferanchi
@khanevade_howzehkh
✅ با عرض تبریک به خانم محدثه پوروردی عزیز🌹
✅ با موفقیت گذراندن دوره و دریافت گواهی نامه دوره آموزشی معرفت فاطمی؛ تحلیل خطبهفدکیه
🕌 پژوهش مدرسه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
─┅──🍃🌼🍃
@peyrovanzahra
╰─┅──🍃🌼🍃
✅ با عرض تبریک به خانم مطهره سلطانی عزیز🌹
✅ با موفقیت گذراندن دوره و دریافت گواهینامه دوره آموزشی معرفت فاطمی؛ تحلیل خطبه فدکیه
🕌 پژوهش مدرسه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
─┅──🍃🌼🍃
@peyrovanzahra
╰─┅──🍃🌼🍃
📝پرسمان موضوعی نهج البلاغه(۶)
✍️چهلمین پرسمان👇
🌠موضوع :🌷احسان🌷
sapp.ir/farhangalavi
___________🔰🔰🔰
📝اعضای محترم پرسمان (دوستداران نهج البلاغه) لطفا با مراجعه به حکمت های ( ۳۲_204_232و ۲۶۴) نهج البلاغه، به سوالات زیر پاسخ دهید:👇👇👇
_____________
1_معنی "احسان" چیست؟ کدام آیه به آن اشاره دارد؟
۲_نیکی کردن به "چه کسانی"توصیه شده است؟
۳_ "کارنیک" بهتر است، یا "شخص نیکوکار" چرا؟
_______🔰🔰🔰______
🌠فرصت پاسخگویی به پرسمان یکهفته.
🌠 حضور در هر پرسمان به منزله 2 ساعت آموزشی
🌠در پایان به میزان ساعات مشارکت، گواهینامه آموزشی اهدا خواهدشد.
👈موسسه آموزشی نهج البلاغه خراسان شمالی09153147195