✳️ مدرسه علمیه حضرت معصومه (س)سرخس برگزار می کند .
💥نشست علمی -پژوهشی
✨موضوع نشست :«بررسی شبهات پیرامون رحلت پیامبر اکرم (ص)»
🎙با حضور ارزشمند استاد حسین حیدر پور (کارشناس ارشد فقه و اصول)
⏰زمان:ساعت 15:30
🗓تاریخ:دوشنبه1400/7/12
🔷لینک:
https://ms.lms2.hozehkh.com/ws/pzh
✨واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت معصومه سلام الله علیها -سرخس
رنجی که امام حسن "علیه السلام" از دوستان دیدند.
▪️ رهبر انقلاب: پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با همهی رنجها و امیر مومنان(علیه السلام) با همهی غمها و ائمه دیگر با همهی ستمدیدگیها هیچ کدام در وضعیت امام حسن(علیه السلام) قرار نگرفتند و این عظمت ایشان را نشان میدهد. زیرا آن دیگران ائمه هداه معصومین اگر از سوی دشمن رنج میدیدند، از سوی دوستان آن زخم را التیام مییافتند. امام حسن(علیه السلام) اینجور نبود؛ نزدیکترین یارانش به او میگفتند یا مذل المومنین. ۵۹/۵/۶
"ایام بر عموم پیروان تسلیت"
📣 #اطلاع_رسانی
🔰 مدرسه علمیه حضرت #زینب(س) مشهد
🏴 به مناسبت ایام پایانی ماه صفر سلسله نشست های بصیرتی با موضوع "مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی در سیره پیامبر اکرم(ص)" به صورت مجازی برگزار میشود.
🎤 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین آقای #بابایی
📆 زمان: دوشنبه ۱۲ تا ۱۵ مهر
⏰ ساعت: ۸ صبح
🕌 مکان حضوری: سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س)
💻 مکان مجازی: از طریق سامانه lms2 به نشانی:
🌐 https://zeinab.lms2.hozehkh.com/ws/marahepanjganeh
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
┏━━━━━━━📚┓
eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c
┗📚━━━━━━━┛
┏━━━━━━━🌐┓
farhangi.hozehkh.com
┗🌐━━━━━━━┛
پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
📣 #اطلاع_رسانی 🔰 مدرسه علمیه حضرت #زینب(س) مشهد 🏴 به مناسبت ایام پایانی ماه صفر سلسله نشست های بصی
با تشکر از حضور فعال بزرگواران خانمها: سیده زبیده نبوی، سمانه اکبری،، فهیمه سادات باقری، معصومه یوسفی، حسینی طیب
🖤🖤🖤🖤
🕌 پژوهش مدرسه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
#حسنیه
#حسن_الحسن_في_القرآن
#لؤلؤ
❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن
✨يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان
(سوره مبارکه الرحمن، آيه ۲۲)
🔘 این آيه شریفه در مقام بیان یکی دیگر از فضائل و شئونات ذاتی حضرت سید السادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن است.
⚜️ حضرت صادق الائمه (علیه السلام) ذیل آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره مبارکه الرحمن فرمودند:
▫️«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ»
(سوره الرحمن، آیات ۱۹و۲۰)
قالَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ بَحْرَانِ عَمِيقَانِ لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهما السلام (۱)
▪️ منظور از دو بحر که با هم تلاقی می کنند ، حضرت امیرالمومنین و فاطمة الزهراء (علیهم السلام) اند؛ از تلاقی آن دو بحر، لؤلؤ و مرجان به ظهور می رسد،
مقصود از «لؤلؤ» حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام)
و مقصود از «مرجان» حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است.
✔️به ظهور رسیدن لؤلؤ و مرجان از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی یعنی بحرِ علم و بحر نبوت است که «لؤلؤ» اشاره به اولین ظهور و «مرجان» اشاره به دومین ظهور دارد :
▫️فأَنْزَلَ اللَّهُ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ يَقُولُ أَنَا اللَّهُ أَرْسَلْتُ الْبَحْرَيْنِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ بَحْرَ الْعِلْمِ وَ فَاطِمَةَ بَحْرَ النُّبُوَّةِ يَلْتَقِيَانِ يَتَّصِلَانِ أَنَا اللَّهُ أَوقَعْتُ الْوُصْلَةَ بَيْنَهُمَا فبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ تُكَذِّبانِ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ حُبِّ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ فاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ لأَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ وَ الْمَرْجَانَ الصِّغَارَ (۲)
▪️خداوند عزوجل می فرماید :
دو دریا نازل کرده ام؛ دریای علم امیرالمومنین علی (علیه السلام) و دریای نبوت خاتون حضرت فاطمة الزهراء (علیها السلام) ؛ و آن دو را با هم جمع نموده و تلاقی دادم؛ پس ای معشر جن و انس، کدامین نعمت پروردگار را تکذیب می کنید؛ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) یا حبّ فاطمة الزهراء (علیها السلام) را !؟ لؤلؤ حضرت حسن المجتبی است و مرجان حضرت سیدالشهداء (علیهماالسلام)؛ چرا که لؤلؤ، آن دُرّ بزرگتر است مرجان، آن دُرّ کوچکتر.
🖋لذا «لؤلؤ» دلالت بر شأنی از شؤون حضرت السید السبط الاکبر (علیه السلام) دارد:
اولین ظهور از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی؛ تلاقی بحر علم و بحر نبوت.
به عبارت دیگر جمیع خصال نبوت محمدی و ولایت علوی در حضرت سبط اکبر، جمع اند؛ آن حضرت به واسطه مادرشان، محمدی هستند و به واسطه پدرشان علوی.
◀️ ولایت حسنی (علیه السلام) اولین ظهورِ ولایت علوی است که خصلت محمدی نیز دارد و لذا سیادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در سبط اکبرشان است که به ظهور میرسد و اولین سرسلسله سادات، وجود مقدس حضرت حسن المجتبی کریم آل طه میشود.
چنانکه فرمودند :
➖فقَالَ أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۳) :
هیبت و سیادت منِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای حسن (علیه السلام) است.
➖و نقل شده که بدین جهت است که امام حسن (علیه السلام) هم حلیم و هم با هیبت بودند:
فَلِذَلِكَ كَانَ الْحَسَنُ حَلِيماً مَهِيباً (۴)
@peyrovanzahra
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
#حسنیه
#حسن_الحسن_في_القرآن
#لؤلؤ
⏪ اما یکی دیگر از وجوه تسمیه حضرت سبط اکبر حسن بن علی الزکی المجتبی (علیه السلام) به «لؤلؤ»، خصوصیات و شئون ذاتی آن حضرت است که در آیه آفاقی «لؤلؤ» به ظهور رسیده است:
«لؤلؤ» حالاتٌ صافيه.
🖋در آفاق، «لؤلؤ»، مَثَل و بیانگر «صلح» حضرت کریم اهل بیت ، حسن بن علی (علیه السلام) است که این صلح سبب قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گردید و کربلاء از بطن این صلح به ظهور رسید.
🔘 چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند:
این صلح از هر خیری برای این امّت بهتر بود:
و اللَّهِ لَلَّذِي صَنَعَهُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام كَانَ خَيْراً لِهَذِهِ الْأُمَّةِ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ (۵)
☑️ این صلح، همان أمر به «کَفّ ید» است که در شریفه ۷۷ سوره مبارکه نساء اشاره شده ؛ و امر به قتال پس از امر به کف ید به ظهور رسید [البته در قسمت های بعد به تفصیل این آیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت]:
✨ أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ قيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ عَلَي
(سوره نساء، آیه ۷۷)
➖نزَلَتْ فِي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ أَمَرَهُ اللَّهُ بِالْكَفِّ «فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ » نَزَلَتْ فِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ (۶)
⚡️ امر به کف ید (صلح) در خصوص حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) نازل گردید و امر به قتال برای امام حسین (علیه السلام).
🔰 لذا اولین ظهور از بحر علم علوی ؛ اولین ظهور از بحر نبوت فاطمی (که همان علم محمدی در معنای کثرت است) و اولین ظهور سیادت در عالَم که به دلیل تلاقی این دو بحر به ظهور می رسد، حضرت السید السبط الاکبر حسن بن علی (علیه السلام) است:
أَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ .
آن وجود مقدسی که شبیه ترین فرد به نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) بود؛
چنانکه در خصوصیت حضرت ختمی مرتبت بیان شده که رنگ صورت آن حضرت، همچون لؤلؤ بود:
➖إنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ أَزْهَرَ اَللَّوْنِ كَانَ لَوْنُهُ اَللُّؤْلُؤَ (۷)
🖋آن وجود مقدسی که صلحشان سبب قوام دین و حیات شیعیان گردید و در سایه آن صلح و آرامش ، مقدمات قیام کربلاء فراهم و از «سبزی» لؤلؤ، سرخی «مرجان» به ظهور رسید.
فَاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ (۸)
المرجان الخرز الأحمر (۹).
لذا «الؤلؤ» اشاره به یکی از فضائل حضرت السید الزکی حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن دارد.
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱). تفسير فرات الكوفي ؛ ص۴۶۱؛ تفسير القمي ؛ ج۲؛ ص۳۴۴؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۶۱۴
(۲). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۱۹؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵
(۳). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۹۶
(۴).مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۹۶
(۵). الكافي ؛ ج۸ ؛ ص۳۳۰
(۶). البرهان في تفسير القرآن، ج۲، ص۱۳۱
(۷). بحار الأنوار، ج۱۶، ص: ۲۳۸
(۸).البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵
(۹) تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۱۰۹
@peyrovanzahra
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴