eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی » 💠 این نشست به همت هسته حکمرانی و هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با ارائه دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) برگزار می‌شود. 🔸 در این جلسه، مبانی فيزيک مدرن و اثر آن بر روش تفكر و زندگی مدرن و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی بحث و بررسی می‌گردد و تلاش بر آن است كه معارف انسان‌شناسی سنتی و اسلامی را با علوم طبيعی مدرن مطالعه مقایسه‌ای شود. 🔹 زمان برگزاری این نشست علمی شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ و به صورت مجازی می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر در آن شرکت نمایند: 🌐 skyroom.online/ch/iict/roshd2 📝 متن خبر: B2n.ir/u82608 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جمع میان روش و تجربه در علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 در بحث از دیالکتیک میان روش و تجربه در علم اجتماعی، سؤال این است که این‌ها چطور باید با یکدیگر ارتباط پیدا کنند؟ معقول‌ترین ایده، ایدۀ اعتدالی و میانه‌رو است. 🔖 جمع بین این دو به این صورت است که دانشمند وقتی دستگاه نظری خودش را سامان می‌دهد، از همان ابتدا دستگاه نظری را با لحاظ مسائل و درنظرگرفتن آن‌ها سامان دهد. یعنی اینکه با تکیه‌بر مشکلات نظری فعالیت‌های تجربی کنونی و همچنین نوعی تخیل خودش را در موقعیت قرار بدهد و بگوید چه مبناهای انسان‌شناختی و چه نوع انسان‌شناسی یا متافیزیک یا مباحث نظری علم‌الاجتماعی به من کمک می‌کند تا بتوانم رفتار هر انسان اجتماعی را بفهمم. 🔖 لذا به‌سراغ مسئلۀ اجتماعی خاصی در جامعه می‌رود و به بررسی علل بروز آن می‌پردازد و از جزئی و از پایین شروع می‌کند و این امر را در ذهن خود پرورش می‌دهد و سؤال می‌کند و این سؤال را به دستگاه نظری و فلسفی خود عرضه می‌کند. 🔖 حالا با این سؤال با ذهن مستنطق و پرسشگر به سراغ دستگاه نظری و فلسفی خود می‌‎رود و با این مسئله مواجه می‌شود و برای حل آن دستگاه نظری خود را توسعه می‌دهد. 🔖 در مرحلۀ بعد یافته‌های نظری خود را بر پدیده‌های تجربی تطبیق می‌دهد. این سیر به‌صورت دیالکتیکی ادامه دارد. یعنی شما از مسائل واقعی حرکت می‌کنید به‌سمت مسائل نظری. دستگاه نظری شما پاسخ‌هایی می‌دهد و شما پاسخ‌ها را به وضعیت تجربی تطبیق می‌دهید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابوالقاسم عمّار بن علی موصلی 💠 عمّار موصلی، جراح و چشم پزشک مسلمان در قرن چهارم هجری بود. وی در موصل (عراق) به دنیا آمد و سپس در مصر مقیم شد و در سال (۴۰۰هـ.ق) وفات یافت. موصلی در کار طبابت در رشتۀ چشم پزشکی تخصص داشت و در مداوای بیماری های چشم با دارو و تجربه و همچنین جراحی تبحر خاصی داشت. 🔸 او مخترع سرنگ زیرپوستی است که از آن برای برداشتن آب مروارید ، عامل اصلی نابینایی استفاده می کرد. تنها کتابی که از عمار موصلی به جا مانده، «المنتخب فی علم العین و عِلَلها و مداواتها بالأدویه و الحدید» است. این کتاب در عین اختصار یکی از افتخارات تاریخ علم در عالم اسلام است. 🔹 وی در بخش‌های مختلف کتاب شش نوع عمل آب مروارید را شرح می دهد که در نوع خود بی نظیر و بدیع بود. در این کتاب درباره 48 بیماری مربوط به چشم بحث می کند . او در این رساله ، شیوه خارج کردن آب مروارید را از چشم به وسیله سوزنی تو خالی مطرح کرده است . 🔸 او همچنین نخستین کسی بود که روش درمان انحراف چشم را ابداع کرد. روشی که او برای درمان تاری دید ناشی از انحراف دید در کودکان به کار برد، پوشاندن چشم سالم بود که از این نظر هزار سال از سایر چشم پزشکان جلوتر بود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فصلنامۀ صدرا، شماره 46 و 47 منتشر شد. 💠 شماره 46 و 47 فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (پاییز و زمستان 1402) با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد. 🔸 فهرست موضوعات پرونده‌های این شماره: 🔘 سیرۀ تمدنی اهل بیت (ع) 🔘 معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملک‌زاده 🔘 آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی 🔘اقتصاد ایران و بازار سرمایه؛ از آسیب‌شناسی تا ارائه راهکار 🔘 بازخوانی انقلاب اسلامی؛ از ریشه تا میوه 🔘هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 📝 متن خبر و فهرست مطالب این شماره: scih.ir/I50Z2 🖥 علاقه‌مندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این نشریه می‌توانند به وبگاه نورمگز مراجعه فرمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای فلسفه از زبان دکتر دینانی 💠 اصلا فیلو یعنی دوستدار، سوفیا یعنی حکمت، یعنی کسی که دوست دارد حکمت را. سقراط می‌گفت من دوست دارم دانش را، فیلسوف نیستم. 🔸 فیلسوفان بزرگ آمدند و هر کدام یک مکتب فلسفی دارند. ارسطو یک مکتب فلسفی دارد، افلاطون دارد، هراکلیتوس دارد، فلاسفه جدید هم همین طور. 🔹 خب [این‌ها] اندیشه‌هاشون تنظیم شده و به صورت یک مکتب فلسفی درآمده، اگر منظور دانستن این مکتب‌هاست این هم در حد اطلاعات خوبه، این می‌تواند کمک کند، اما این فلسفه نیست، [بلکه این] فلسفه دانستن است یا تاریخ فلسفه است. 🔸 فلسفه فلسفیدن است، فیلسوف کسی است که می‌اندیشد اندیشه‌ها را از نو... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کارگاه تابستانی «فلسفه کیهان‌شناسی» 💠 انجمن علمی ژرفا، کارگاه تابستانی «فلسفه کیهان‌شناسی» سیری در پاسخ به پرسش‌های بنیادین هستی را در دانشگاه شریف برگزار می‌کند. 🔸 محورهای کارگاه: • مروری بر تاریخ و مفاهیم کیهان‌شناسی • درآمدی بر فلسفه کیهان‌شناسی • آغازمندی عالم از منظر فیزیک، فلسفه و الهیات • پیدایش طبیعی جهان از هیچ • برهان کیهان‌شناختی کلام • تنظیم ظریف و چندجهانی • برهان طراحی 🔹 مدرس: دکتر حامد منوچهری کوشا 🔸 زمان: از ششم تا بیست‌ و دوم مرداد، شنبه‌ها و دوشنبه‌ها، ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹 مکان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، کلاس شماره یک 🔸 لینک ثبت نام در دوره: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/bFx0JoL4 🔹 هزینه شرکت در این دوره ۱۵۰ هزارتومان می‌باشد، و همچنین حضور در جلسه اول بدون هزینه است. 🔸 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود درباره این دوره می‌توانند به آیدی روابط عمومی انجمن علمی ژرفا @SalamZharfa مراجعه فرمایند. 🆔 @Zharfa90 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی » 💠 این نشست به همت هسته حکم
فيزیک كوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی.mp3
14.44M
🎙 صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی» 🎙 با ارائه: دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) 📅 شنبه ۳۰ تیرماه 📥 جهت دانلود فایل ارائه شده در نشست کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رابطه علم با فلسفه از زبان دکتر گلشنی 💠 در دوران یونانیان [باستان] فلسفه بر علوم حاکم بود، در دوران تمدن اسلامی هم فلسفه بر علوم حاکم بود، در دوران قرون وسطی هم یک متافیزیک بر علم حاکم بود، در میان سرآمدان و بنیان‌گذاران علم جدید مثل لایبنیتز و غیره هم همین دید حاکم بود، یک دیدگاه کل‌نگر بود و هم این‌ها و هم مسلمان‌ها و هم قرون وسطی و هم نیوتون و غیره کار علمی‌شان را یک نوع عبادت و کشف آثار صنع الهی می‌دانستند. 🔸 ولی کم کم با آمدن هیوم و کانت و... قضیه عوض شد تا رسیدیم به نیمه اول قرن نوزدهم که آگوست کنت گفت ما دوره‌هایی را در علم گذرانده‌ایم و حالا به دوه علم اثباتی رسیده‌ایم و پوزیتیویسم را بنا نهاد. این‌ها حرف‌شان این بود که فقط یافته های مبتنی بر حواس اعتبار دارد و هم دین کنار گذاشته شد و هم فلسفه به صورت ظاهر، چون مکتب پوزیتیوسیم خودش یه مکتب فلسفی هست. 🔹 در قرن بیستم هم می‌گفتند هر سوالی که علم تجربی جواب ندهد این سوال جواب ندارد. تا اینکه در نیمه دوم قرن بیستم مکاتب فلسفه علم ظاهر شد و چند نکته واضح شد. 🔸 پوپر مطرح کرد ما قضایای و ارزش‌های اخلاقی را از قضایای علمی نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم، ولی وقتی که میخواهیم کار علمی انجام بدهیم اخلاق وارد می‌شود و لازم است. اخلاق وارد علم می‌شود بدون اینکه از خود علم باشد! بعد معلوم شد یک عده سوالاتی وجود دارد که حتی در خود علم مطرح اند ولی علم نمی‌تواند به آنها جواب بدهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد 💠 کتاب " عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد" اثر هربرت آ.دیویدسون (2021-1932) استاد دانشگاه کالیفرنیا است که به همت دکتر حسن قنبری (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران) به فارسی ترجمه شده است. 🔸 این اثر کتابی مفصل در حوزه فلسفه اسلامی است که ساحت معرفت شناختی عقل را ذیل نظر سه فیلسوف بنیانگذار این فلسفه به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهد. 🔹 نویسنده ابتدا پیشینه یونانی این بحث و تاثیر آن بر این سه فیلسوف را بررسی و در ادامه نقش عقل در تحقق معرفت انسان و نیز تحقق جهان تحت القمر را نشان میدهد. 🔸 وی در ادامه همچنین تاثیر فارابی و به ویژه ابن سینا بر تفکر قرون وسطای یهودی و مسیحی را به تفصیل بررسی می کند و نشان میدهد که عقل گرایی در حوزه تفکر اسلامی با عقل گرایی مدرن غربی چقدر متفاوت است و این تفاوت است که گاهی این دو حوزه را از هم بسیار دور می کند. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/s17641 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ جلوه‌های مختلف تاریخ در توسعۀ علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 وقتی می‌گوییم تاریخ برای توسعۀ علم اجتماعی اهمیت دارد و ناچار باید به آن رجوع کرد، این را دو گونه می‌شود فهمید. 🔖 یک جنبۀ مهم مطالعات تاریخی، تاریخ تکون اندیشه‌هاست؛ اندیشه‌های متفکران مسلمان را «بازخوانی» و «بازسازی» و «نقد» می‌کنیم. گاهی هم منظور ما تاریخ اندیشه نیست، بلکه «تاریخ زیست اجتماعی» انسان است؛ زیست اجتماعی مردمانی که گذشتۀ تاریخی ما را تشکیل داده‌اند و شامل تاریخ عمومی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. 🔖مثلاً در عصر صفوی زیست اجتماعی به چه نحو بوده است، در عصر آل بویه چگونه بوده است و جز آن‌ها. ما به ناچار و ناگزیر باید هر دو ساحت را مطالعه کنیم؛ یعنی هم توجه کنیم به «سیر اندیشه‌ها و تاریخ اندیشه» و هم به «تاریخ زیست اجتماعی». این‌ها با هم مرتبط هستند؛ اما کارکردهای متفاوتی دارند. 🔖 دربارۀ تاریخ اندیشه روشن است که بالأخره ما اندیشه‌ای داریم و می‌خواهیم علم اجتماعی را سامان دهیم و البته از نقطۀ صفر شروع نمی‌کنیم. فعالیت‌های نظری ارزشمندی انجام شده و آن‌ها هم ارزشمند بوده است؛ از تجربۀ علمی تاریخی متراکم آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای ساختن علم اجتماعی نیاز داریم در سنتی فکری و اندیشه‌ای قرار بگیریم و از اندیشۀ متفکران مسلمان استفاده کنیم. اینجا همان نقطه‌ای است که ما به مطالعۀ سیر اندیشه نیاز پیدا می‌کنیم. 🆔 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philosci
✅ مبادی کنش از دیدگاه شیخ اشراق 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده نگاشته شده و در شماره دوم از دوره 53 مجله فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده، و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 براساس آثار شیخ اشراق می­توان به مسئله مبادی کنش پرداخت. شیخ اشراق ادراک، ترجیح، شوق و اراده را مبادی کنش می­داند. کنش متوقف بر علم حضوری به بدن و قوای آن، تصور پیشین کنش و تصدیق به مصلحت و اولویت آن است. 🔹 پس از تصور کنش، انجام آن نیازمند ترجیح انجام بر ترک است. این ترجیح بر اساس غلبه شوق و یا براساس تصدیق به مصلحت رخ می­دهد. پس از ترجیح کنش، انسان شوق بدان کنش پیدا می­کند چرا که آن را کمال خود می­یابد. 🔸 با شکل‌گیری شوق، اراده نیز شکل می­گیرد. پس از جزم شدن اراده کنش انجام می‌شود. اگر کنش، کنش بدنی باشد، انجام آن بر قوای محرکه نیز متوقف است. 🔹 در این مقاله پس از معرفی هر یک از این مبادی، ابعاد مختلف آن از دیدگاه شیخ اشراق بررسی شده است و در نهایت برخی از تفاوت‌های دیدگاه شیخ اشراق با دیدگاه ابن‌سینا بیان گشته است. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/q09746 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان جذب پژوهشگر 💠 پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) از خواهران پژوهشگر دعوت به همکاری می‌نماید. 🔸پژوهشکده علوم و معارف اسلامی 🔹پژوهشکده فقه و مبانی حقوق 🔸پژوهشکده فلسفه و کلام ⌛️ زمان ثبت نام تا پایان مرداد تمدید شد. ⬅️ لینک ثبت نام 🌐 http://forms.jz.ac.ir/f_295/ 🔰 اطلاعات بیشتر 🌐 https://jz.ac.ir/post/14409 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 فلسفه خوب خوانده نمی‌شود! 💠 ما گرفتاریم امروز، فلسفه خیلی طرفدار دارد در جامعه ما خوشبختانه، ولی فلسفه خوب خوانده نمی‌شود، نه غربی‌اش نه شرقی‌اش. 🔸 حالا [فردی] فلسفه غربی یک فیلسوفی را می‌خواند آن هم کتاب ترجمه، بعد می‌گوید بله فلسفه بلدیم! 🔹 فلسفه غرب یک دریای بی‌کرانه است، از هراکلیتوس تا الان تاریخ دارد، 2500 سال تا حالا... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی 💠 گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، نشست علمی «کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه‌دهندگان: ▫️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد) 🔹 دبیر علمی: دکتر مهدی خیاط‌زاده 🔸 زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ 🔹 مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 📝 متن خبر: 🌐 https://www.irip.ac.ir/u/14U _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فلسفه علم اجتماعی در اسلام 💠 کلاس"فلسفه علم اجتماعی در اسلام (۱) " به صورت آزاد به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌گردد. 🔸 زمان این کلاس سه شنبه ها ساعت ۱۶ تا ۱۸ و با تدریس دکتر سیدعلی سیدی فرد و به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت نام می‌تواندد به آی دی زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @ho_rezaei _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
اشارات و تنبیهات نمط سوم 💠 کلاس" اشارات و تنبیهات نمط سوم (در باب نفس) " به صورت آزاد به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌گردد. 🔸 زمان این کلاس سه شنبه ها ساعت ۱۶ تا ۱۸ و با تدریس دکتر احمد شه‌گلی و به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت نام می‌توانند به آی دی زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @ho_rezaei _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم اجتماعیِ نوصدری و نوصدرایی 💠 دومین جلسه از سلسله درسگفتارهای آزاد فلسفه علم اجتماعی در اسلام با موضوع «علم اجتماعی نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها» با تدریس دکتر سیدعلی سیدی فرد برگزار می‌گردد. 🔸 زمینه‌های تاریخی بحث: ▫️ اشاره به سیر تطور دانش اجتماعی در اروپا ▪️ اشاره به سیر تطور دانش اجتماعی در جهان اسلام ▫️ بحث در باب علم اجتماعیِ نوصدری و نوصدرایی 🔹 زمان جلسه: سه شنبه، ۱۴۰۳٫۰۷٫۱۷ ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔸مکان برگزاری: قم، خیابان دانش ٣، پلاک ٧١، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت نام و شرکت در این جلسه می‌توانند به آی دی زیر پیام ارسال نمایند: 🆔 @ho_rezaei _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ابن‌سینا، ابن‌سیناگروی(ها) و سنت‌های فلسفی متاخر 💠 دانشگاه مونیخ آلمان کنفرانسی سه روزه با موضوع «ابن سینا، ابن سیناگروی(ها) و سنت‌های فلسفی متاخر» با امکان مشارکت آنلاین در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ آبان برگزار می کند. 🔸موضوعات این کنفرانس به شرح زیر می‌باشد: 1⃣ بازخوانی ابن‌سینا 2⃣ تفاسیر جدید ابن‌سینا 3⃣ فلسفه و پزشکی 4⃣ معرفت‌شناسی و ادراک 5⃣ کلام 6⃣ فخرالدین رازی 7⃣ نصیرالدین طوسی 8⃣ تفسیر قرآن 9⃣ منطق 🔟 هستی‌شناسی 1⃣1⃣ مواجهات معاصر 🔰 عناوین ارائه‌ها و ارائه دهندگان 📎 فایل pdf برنامهٔ زمانی کنفرانس 📎 فایل pdf چکیده‌ها و معرفی سخنرانان 🔹 علاقه‌مندان جهت حضور در این کنفرانس می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐https://lmu-munich.zoom.us/j/61571432764?pwd=GzQsQIckquRQ7omrRXkbH7hCHC5yFC.1 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
‌ ❇️ عناوین ارائه‌ها و ارائه‌دهندگان: 💠 پنل ۱: بازخوانی ابن‌سینا 🔸 امکان و قوهٔ وجود: پیرامون تمایز دو مفهوم مرتبط در متافیزیک شفا 🎙 آنا-سوفی لانژ (دانشگاه سوربون) 🔹 عقل و علم: تقسیمات فلسفه در ابن‌سینا و ظهور یک نظریهٔ فرمان الهی سینوی-اشعری 🎙 حنیف امین‌بیدختی (دانشگاه رادبوند) 💠 پنل ۲: تفاسیر جدید ابن‌سینا 🔸 هنر خیال‌پردازی: تخییل در بوطیقای ابن‌سینا و عبدالقاهر جرجانی 🎙 فاطمه زرکت (دانشگاه پرینستون) و حسین ابراهیم (دانشگاه مونیخ) 🔹 رسالهٔ عشق ابن‌سینا و بنیادهای عرفان فلسفی 🎙 روزابل انصاری (دانشگاه استونی بروک) 💠 پنل ۳: فلسفه و پزشکی 🔸 ابن‌سینا خوانندهٔ رسالهٔ جالینوس درباب اسپرم: دینامیک انتخاب، تملک و رد 🎙 توماسو آلپینا (دانشگاه پاویا- دانشگاه آمریکایی بیروت) 🔹 درباب قواعد طبی در برخی شروحِ قانون ابن‌سینا 🎙 اما گناژه (دانشگاه آمریکایی بیروت) 💠 پنل ۴: معرفت‌شناسی و ادراک 🔸 فارغ از عقل فعال: ابوالبرکات بغدادی و فخرالدین رازی علیه ابن‌سینا 🎙 پیتر آدامسون (دانشگاه مونیخ) 🔹 دفاع نصیرالدین طوسی از نظریهٔ انطباع سینوی 🎙 ژنیو کای (دانشگاه پکن) 💠 پنل ۵: کلام 🔸 ابن سینا یا کلام؟ 🎙فدور بنویچ (دانشگاه ادینبرا) 🔹 مواجهات با برهان ابن‌سینا بر وجود خدا در کلام شیعی متأخر 🎙 ایلیاس حریفی (CNRS-SPHERE و دانشگاه پاریس سیته) 💠 پنل ۶: فخرالدین رازی 🔸 تحول فکری رازی: از ماده‌گرایی اشعری تا دوگانه‌گرایی سینوی 🎙 امل عوض (دانشگاه کمبریج) 🔹القول الحق: فخرالدین رازی دربارهٔ ابن‌سینا، فلاسفه و «حقیقت» در الملخص 🎙 مایکل راپاپورت (دانشگاه فلوریدا آتلانتیک) 💠 پنل ۷: نصیرالدین طوسی 🔸 چه نوع ابتنای بر خارج؟ طوسی و اصل تبعیت علم از معلوم 🎙 آگنیشکا ارت (دانشگاه یواسکیلا) 🔹 کمال و تولّی: طوسی درباب کمال عملی 🎙 رضا حدیثی (دانشگاه تورنتو) 💠 پنل ۸: تفسیر قرآن 🔸 تفسیر بین تعدد وحی و فهم فلسفی 🎙 توماس ورتس (موسسه شرق‌شناسی بیروت) 💠 پنل ۹: منطق 🔸 منطق پس از ابن‌سینا: گرایش(های) منطقی دورهٔ متأخر 🎙 فاطمه کارااسماعیل (استانبول) 💠 پنل ۱۰: هستی‌شناسی 🔸 ظهور و افول اشتراک معنوی وجود در کلام (قرن ۱۱ تا ۱۴) 🎙 زاکاری کندی (دانشگاه مونیخ) 🔹 بازنگری در مسئله تحدید: پرداختن به بحثی سینوی از طریق دیدگاه‌های اسماعیل گلن‌بوی 🎙 محمد نجم‌الدین بسیکچی (دانشگاه کمبریج) 💠 پنل ۱۱: مواجهات معاصر 🔸 دربارهٔ تفاسیر مارکسیستی از ابن‌سینا در حوالی سال ۱۹۵۲ 🎙 جنس هانسن (موسسه شرق‌شناسی بیروت و دانشگاه تورنتو) 🔹 فلسفهٔ سینوی در حوزه‌های علمیهٔ شیعی معاصر 🎙 حیدر حب الله (موسسه المهدی، برمینگهام)