eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بریده کتاب 💠 در نسبتی که کنت برای فلسفه و علم تعریف می‌کند، جایگاه علم، بی نظیر و بی بدیل است و جامعه شناسی و علم اجتماعی نیز جایگاهی پیچیده‌تر و در عین حال برتر از دیگر علوم دارد. جایگاه ویژه ای که جامعه شناسی در این نسبت پیدا می‌کرد، به تعریف او از علم و فلسفه مبتنی بود، ولی این جایگاه مبتنی بر انتظارات دیگری بود که تعریف او از علم به تنهایی قادر به تأمین آن نبود. او به رغم آن که دانش عقلی را از دایره تعریف علم بیرون کرده بود و معرفت علمی را به دانش تجربی و آزمون پذیر محدود می‌ساخت، از دانش علمی همان انتظاراتی را داشت که پیش از آن دانش عقلی بلکه دانش دینی تأمین می‌کرد. 🔸کنت در دورانی می‌زیست که هنجارها و ارزش‌های دینی افول کرده و عقلانیت متافیزیکی و اخلاق مبتنی بر آن نیز فروریخته بود. او بر آن بود تا خلأ این مجموعه را از طریق برترین بخش علم، یعنی جامعه شناسی تأمین کند. این امر او را به سوی نوعی مکتب سازی و دین علمی سوق داد. دورکیم نیز در امتداد مسیری که کنت بنیان نهاده بود؛ یعنی بر اساس تعریفی که کنت از علم کرده بود، سودای اخلاق علمی را داشت. 🔹 در این مقطع از تاریخ علم مدرن، فلسفه در معنای کنتی آن، پدیده‌ای است که به گذشته تاریخ تعلق دارد و علم پدیده دیگری است که آینده‌ای پر از امید را برای بشر و بشریت نوید می‌دهد. 📚 برگرفته از کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» اثر حجت الاسلام حمید پارسانیا _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ماهواره‌ نور ۳ با ماهواره‌بر ایرانی قاصد در مدار قرار گرفت. 🔸به همت محققان و دانشمندان جوان ایرانی ماهواره‌ تصویربرداری «نور ۳» با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت. 🔹 گفتنی است، برای اولین بار ماهواره‌بر بومی قاصد، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ با محموله ماهواره نور۱ به مدار 430 کیلومتری زمین پرتاب شده بود. 📝متن خبر: B2n.ir/y14758 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «بنیادهای دانش اجتماعی در تمدن مسلمانان» 💠 این یادداشت به قلم استاد سید علی سیدی فرد نگاشته شده و در قسمت درآمد از چهل و چهارمین شماره فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است. ایشان در این یادداشت ابتدا به تعریف دانش اجتماعی می‌پردازد و در ادامه نسبت دانش اجتماعی با فلسفه، تجربه، تاریخ و فقه را به طور جداگانه شرح می‌دهد. 🔸 دانش اجتماعی گسترۀ پهناوری از رشته ها را دربرمی‌گیرد که همــۀ آن‌ها به نحــوی ناظر به کنــش اجتماعی می‌‌ باشــد. برخی از این دانش ها در پی به دســت آوردن «باید و نبایدهای» حاکم بر کنش اجتماعی هستند (مانند فقه و اخلاق اجتماعی) و ‌‌پاره‌ای دیگر به دنبال شــناخت «هست و نیست های » مربوط به کنش های اجتماعی هستند. 🔹 آنچه ‌‌میان هر دو دسته از پژوهش ها و کاوش های اجتماعی همسان است، نیاز به هر دو به «فلسفه»، «تجربه» و «تاریخ» است که در این یادداشت به آن پرداخته شده است. 📝متن کامل یادداشت: B2n.ir/z15455 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ❇️ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب ایدئولوژی‌های اجتماعی؛ مبانی، اصول و ساختارها 💠 این کتاب اثر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه و به اهتمام دکتر مهدی عاشوری است که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است. 🔸 از دیرباز، شناخت و نقادی «ایده‌ها» و «تعهدات فکری» جهت شناخت ایدئولوژی ها، در دستورکار متفکران و مصلحان اجتماعی بوده است، زیرا اغلب فعالان اجتماعی و پژوهشگران آگاهی چندانی به تعهدات فکری خود ندارند ولی به مثابه قواعدی اجتماعی از آنها پیروی می­کنند. 🔹 در بخشی از این کتاب میخوانیم: «این پرسش که واقعیت اجتماعی اندیشه­‌ها ناشی از فلسفه­ ورزی و اندیشه­ ورزی متفکران است یا آن­که فیلسوفان و اندیشمندان پس از مقبولیت اندیشه­‌ها آنها را توجیه فلسفی می­‌کنند، خود مسأله‌­ای جذاب است، ولی اگر اصلاح اجتماعی از طریق نقادی اندیشه‌ها برایمان اولویت داشته باشد، باید با «جریان‌شناسی اجتماعی» به این موضوع پرداخت که چه اندیشه‌­هایی در جامعه امروز واقعیت اجتماعی دارند و تاریخچه آنها چه بوده است؟ و پس از شناسایی اندیشه‌ها، ادله و مبانی فلسفی آنها مورد نقادی قرارگیرد.» 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s37898 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بررسی سازگاری بین تفسیر دیوید بووم از مکانیک کوانتم و درک ملاصدرا از فاعلیت الهی در فلسفه اسلامی 💠 نشست علمی «بررسی سازگاری بین تفسیر دیوید بووم از مکانیک کوانتم و درک ملاصدرا از فاعلیت الهی در فلسفه اسلامی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عنوان برگزار می‌شود. 🔸 این نشست در روز یکشنبه، 23 مهرماه 1402 از ساعت 15 تا 17 برگزار می‌شود و دبیری جلسه بر عهده دکتر مهدی اصفهانی و با سخنرانی آقای دکتر حسین اجتهادیان خواهد بود. 🔹 علاقه‌مندان می توانند جهت حضور آنلاین در این نشست به آدرس زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-dmm-zra-gc2 🔸 متن خبر : B2n.ir/t39162 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «عشق از دیدگاه اخوان الصفاء» 💠 مقاله «عشق از دیدگاه اخوان الصفاء» به قلم آقای سعید حسن زاده و به اهتمام دکتر محمدکاظم فرقانی نگاشته شده و در شماره ۴۳ دوفصلنامه علمیِ انسان پژوهی دینی به چاپ رسیده است. این مقاله به موضوع عشق به معنای عام آن و همچنین عشق انسانی پرداخته و نگاه اخوان‌الصفاء را در این باره شرح داده است. 🔸چکیده : عشق در آثار اخوان الصفاء دو کاربرد دارد، عشق به معنای عام (محبت) و عشق به معنای خاص (عشق انسانی). ایشان بهترین تعریف برای عشق را شوق به اتحاد می‌دانند. اتحادِ حاصل از عشق، اتحاد در روح بخاری و به تبع آن در اعضاء بدن عاشق و معشوق است. علت عشق طبع است. نفس نباتی، نفس حیوانی، نفس ناطقه، طبع علت و معلول و طبیعت برخی از حیوانات مبدأ انواع عشق هستند. شروع عشق متوقف بر توجه است و تفاوت افراد در عشق به سبب تفاوت مزاج آن‌ها یا وابسته به حالات فلکی زمان شکل گیری نطفه آن‌هاست. طبق دیدگاه ایشان اختیار در عشق نقش دارد. عشق یک غرض اولیه دارد (مانند برطرف شدن نقص) و یک غرض اقصی که توجه انسان به خدا و امور الهی، و عشق به آن‌هاست. عشق‌ورزی فضیلت و موجه است، هرچند که در برخی شرایط می‌تواند رذیله و غیر موجه باشد. 📝متن مقاله: B2n.ir/t02178 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ غياث‌الدين ابوالفتح، عمر بن ابراهیم الخيام 💠 غياث‌الدين ابوالفتح، عمر بن ابراهیم الخيام (429-517 یا 526 هـ.ق) فیلسوف، منجم و ریاضیدان و از بزرگترین شاعران شناخته شده‌ی ایرانی در مغرب زمین و همچنین از دانشمندان برتر دوره تمدن اسلامی بوده است. 🔸 وی در ریاضیات مشهور بود و در نجوم تبحر داشت و به همین سبب ملکشاه از او برای اصلاح تقویم دعوت کرد. این تقویم به تقویم جلالی معروف است و هنوز در ایران رایج است. 🔹 در حدود 12 اثر از خیام در فلسفه و علم برجای مانده و مهم‌ترین آن‌ها کتاب جبر او است که بهترین اثر در نوع خود در ریاضیات قرون وسطی به شمار می‌رود. همچنین رباعیات او که با سبکی زیبا توسط فیتز جرالد به انگلیسی ترجمه شده، وی را به صورت شناخته شده ترین چهره ادبی مشرق‌زمین در غرب نمایش درآورده است. 🔸 از وى رساله‌هاى كوتاهى در زمينه‌هايى چون مكانيك، هيدرواستاتيك، هواشناسى، نظريه موسيقى و غيره نيز بر جاى مانده است. 🔹 تاريخ‌نگاران و دانشمندان هم‌عصر خيام و كسانى كه پس از او آمدند، جملگى بر استادى وى در فلسفه اذعان داشته‌اند، و او را حكيم دوران شمرده‌اند. آثار فلسفى موجود خيام، به چند رساله كوتاه، اما عميق و پربار محدود مى‌شود. آخرين رساله فلسفى خيام، مبين گرايش‌هاى عرفانى اوست. 📝متن کامل : B2n.ir/f80150 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب تحلیل مبانی فلسفی ظهور بحران محیط‌زیست 💠 کتاب «تحلیل مبانی فلسفی ظهور بحران محیط‌زیست» به قلم دکتر سید حسین حسینی نگاشته شده و به‌تازگی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. 🔸 نویسنده این کتاب می‌گوید دانش، تکنولوژی، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، جامعه، و تمدن، دست یازیده انسان هستند. اما نمی‌شود به این‌مساله توجه نکرد که انسان معاصر در چارچوب چنین بسترهای اجتماعیِ پُرافسونی، به سان مومی به بازی درآمده و به دست خود، موجود/موجوداتی خلق کرده که اینک، مربوب این ربّ/ارباب متفرق شده است. 🔹 این کتاب به بررسی ارتباط و نسبت بحران زیست‌محیطی جهان معاصر با مبانی و نگاه‌های فلسفی می‌پردازد تا راهی به‌سوی طرح دیدگاه‌های دینی در مساله مورد بررسی باز کند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/n70072 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 وابستگی یا وارستگی از زبان دکتر دینانی 💠 ما چطور به این عالم نگاه می‌کنیم؟ یک نگاه است که وابستگی می‌آورد و یک نگاه است که وارستگی ‌می‌آورد. 🔸 وارستگی یعنی میز را دارد، لباس خوب را دارد، اما وابسته نیست. ابزار زندگیست در مسیر حرکتش به سمت تعالی، اما تا آن اندازه که وابسته نشوی! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کنفرانس علمی «انسان خیرخواه در میراث فارابی، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز» 💠 کنفرانس علمی «انسان خیرخواه در میراث فارابی، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز» با همکاری ایران و قزاقستان در روز دوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار می‌شود. 🔸 این کنفرانس با مشارکت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم ج.ا.ا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ج.ا.ا و دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار می‌شود و شش تن از فارابی‌شناسان ایرانی نیز مقالات خود را ارائه خواهند داد. 🔹 محورهای اصلی این کنفرانس عبارتند از: 🔘 انسان خیرخواه در میراث فارابی و اندیشمندان مسلمان: گفتمان مقایسه‌ای 🔘 پارادایم‌های مدرن جامعه خیرخواه شهری و ارزش ثبات 🔘 علوم اخلاق و فضایل اخلاقی در میراث ابوالنصر فارابی 🔘 نقش اخلاق در حفظ سنت‌ها و ارزش‌های اجتماعی: ارتباط دین و سنت‌ها در جهان 🔘 اصول اخلاقی فارابی در راه رسیدن به خوشبختی 🔘 زبان فلسفه و فلسفه زبان در آموزه‌های ابوالنصر فارابی 🔘 تغییرات جهت‌گیری ارزشی شخصی و کیفیت جدید شخصیت انسانی در جامعه قزاقستان-ایران در چارچوب جهانی شدن 🔸 متن خبر : B2n.ir/w20374 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 [این] غلط مشهوریست که گفته‌اند فلسفه اسلامی چیزی نیست جز نقل فلسفه یونانی به زبان عربی. حقیقت آنست که آنچه فلسفه اسلامی خوانده می‌شود التقاطی محض نیست، جنبه ابتکار و اصالت نیز دارد. از لحاظ غایت و حاصل حاکی از یک مرحله اساسی است در طریق تحقیقات فلسفی که به هر حال هرگز در جایی متوقف نمی‌شود و فردا هم مثل امروز در حرکت و ترقی خواهد بود. 📚 برگرفته از کتاب «کارنامه اسلام» نوشته دکتر عبدالحسین زرین‌کوب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب فلسفه ریاضیات 💠 کتاب «فلسفه ریاضیات» اثر مایکل دامت ( ۱۹۲۵–۲۰۱۱) فیلسوف تحلیلی بریتانیایی است، که توسط دکتر مرتضی قرایی گرکانی ترجمه شده و به همت انتشارات حکمت به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب مجموعه ای از نوشته‌های فیلسوفان برجسته تحلیلی در شاخه‌های تخصصی‌شان هست و به گونه‌ای تنظیم شوند که یک متن آموزشی مناسب برای علاقه‌مندان به این شاخه از فلسفه ارائه دهد. 🔹 نویسنده در این کتاب نه هیچ نتیجه‌ فلسفی را تصدیق می‌کند و نه در باب اعتبار هیچ دلیل فلسفی داوری می‌کند، بلکه می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که برای مطالعه‌ فلسفه ریاضیات به چه چیزی نیاز است؟‌ همچنین می‌کوشد به این سوالات پاسخ دهد: ریاضیات درباره چه چیزی است؟ اگر یک گزاره‌ ریاضی صادق است، چه چیزی آن را صادق می‌سازد؟ آیا حقایق ریاضی به‌ضرورت صادقند و اگر چنین است خاستگاه این ضرورت‌ چیست؟ به‌کاربردن حقایق ریاضی در واقعیت خارجی چگونه ممکن است و این کاربست بر چه امری استوار است؟ 🔸 در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:‌ «فلسفه‌ی ریاضیات قلمروی تخصصی در فلسفه است، لیکن نه قلمرو تخصصی مستقل. بسیاری از پرسش‌هایی که در فلسفه‌ی ریاضیات پیش می‌آید، هرچند نه هرگز همه‌ی آن‌ها، نمونه‌های خاصی از پرسش‌های فراگیرترند که در قلمروهای دیگر فلسفه پیش می‌آیند، و در فلسفه ریاضیات در قالبی کاملا نظری، یا کاملا ساده شده، رخ می‌نمایند. از جنبه‌ای مهم، این موضوع همانند فلسفه‌ی زمان است.» 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/a58516 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 💠 کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به زبان انگلیسی برگزار شده است. 🔸در این کرسی علمی، سخنران حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح یزدی، ناقد اول حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین مختاری، ناقد دوم دکتر یوسف دانشور و مدیر کرسی حجت‌الاسلام دکتر سیداحمد رهنمایی بوده اند. متن چکیده این کرسی به شرح زیر است: 🔹 متن چکیده : B2n.ir/n79938 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 💠 کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم
روش‌شناسی علوم‌انسانی از دیدگاه علامه‌مصباح.mp3
29.79M
🎙 صوت کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» ❇️ سخنران: حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی 🌐 به زبان انگلیسی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «اصالت وجود» 💠 مدرسه عالی انوار الحکمة اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی مباحث بنیادین فلسفه اسلامی را با موضوع «اصالت وجود» برگزار می‌کند. 🔸 این نشست با سخنرانی آیت الله فیاضی (مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه) و آقای دکتر غفاری (مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران) و با دبیری آقای حمیدزاده در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این نشست روز پنجشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲ ، ساعت ۹ صبح و محل برگزاری آن تالار فردوسی واقع در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می‌باشد. 📲 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت پاسخ پرسش‌های خود درباره این نشست، می‌توانند به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام ارسال کنند : 🆔 @anvar_alhikmah_info _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب درآمدی بر فلسفه زیست‌شناسی 💠 کتاب «درآمدی معاصر بر فلسفه زیست شناسی» نوشته الگزاندر روزنبرگ (فیلسوف و پژوهشگر فلسفه زیست شناسی که خود را یک «طبیعت‌گرا» می‌داند) و دانیل دبیلو مک شی می‌باشد که به همت خانم پریسا صادقیه ترجمه شده و توسط نشر پیام امروز در سال 1392 به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب ابتدا به فلسفه و زبان و دستور کار فلسفه زیست‌شناسی پرداخته و در ادامه با سبک ساده و شیوه نگارش روان که جنبه آموزشی دارد، در زمینه فلسفه زیست‌شناسی به بحث های گوناگون از جمله: غایت شناسی، کژفهمی هایی درباره نظریه انتخاب طبیعی، مشکلات فلسفی داروینیسم به‌منزله طرح پژوهشی تاریخی، قید و سازش، کارکرد هم ساحتی و تشابه اکتسابی، دفاع از تقلیل‌گرایی، خودسازماندهی و تقلیل‌گرایی، روندها در برابر گرایش، پیچیدگی و طراحی هوشمند، ژن محوری و اطلاعات ژنتیکی، روان‌شناسی تکاملی، زیست ‌جامعه‌شناسی و اخلاق‌ زیستی می‌پردازد. 🔹مولفین این کتاب آشنایی خوبی با زیست‌شناسی و تقریبا فلسفه‌ علم دارند و همین امر باعث شده که نگاه جانبدارانه‌ای در معرفی نظریه‌ تکامل و انتخاب طبیعی و نیز برخی تبعات فلسفی آن نداشته باشند و مزایا و کاستی‌های این نظریه را همزمان با هم به‌نظاره بنشینند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/w74793 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دکتر غلام‌حسین ابراهیمی دینانی 💠 دکتر دینانی شارح، فیلسوف، پژوهشگر و مدرس فلسفه می‌باشد و عمده شهرت ایشان به علت پژوهش در حکمت اشراق و احیای آن در سال‌های اخیر است. 🔸 دینانی 5 دی‌ ۱۳۱۳ در روستای دینان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی، به حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. بعد از آن برای تکمیل تحصیلات به قم آمد و ضمن شرکت در درس‌های خارج فقه و اصول علمای بزرگ آن زمان، در کلاس‌های فلسفه «علامه طباطبائی» نیز حضور داشت. او همچنین در جلسات گفتگوی «پرفسور هانری کربن» فرانسوی با علامه طباطبایی شرکت می‌کرد. وی پس از وفات «آیت‌اللـّه بروجردی» قم را ترک کرد و از طریق کنکور به دانشگاه تهران وارد شد و تا اخذ درجه‌‌ی دکتری در رشته‌‌ی فلسفه به تحصیلات خود ادامه داد. 🔹 دکتر دینانی میزان سنجش و درک هر چیزی را عقل می‌داند، حتی درک انسان از خدا را. دینانی را می‌توانی فیلسوفی عقل‌گرا دانست که به اشراق معتقد است و در عین حال فیلسوفی است متاله و اهل حکمت متعالیه و آشنا به تمامی جوانب عرفان. 🔸ایشان مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر در آورده و سه بار کتاب‌هایشان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت نموده ‌است و از ایشان در اولین دوره همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شده است. 📝متن کامل : B2n.ir/h93989 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت « درآمدی بر تاریخ شکل گیری مفهوم علم دینی و تحولات آن» 💠 این یادداشت به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با سوال «آیا مفهوم علم دینی واقعا روشن نیست؟» آغاز می‌شود. 🔸 نگارنده در این نوشتار به انتقادهای دکتــر بیژن عبدالکریمی به ایده علم دینی و علوم انســانی اســلامی و نیز مطرح کردن وجود ابهام در معنای علم دینی که به شکل های گوناگون از طرف ایشان مطرح شده، می‌پردازد و در مقام پاسخ به این شبهه بر‌می‌آید و با اشاره به متن کتاب «پایان تئولوژی» و طرح 30 تعریف متفاوت از علم دینی، مدعای نویسنده کتاب را به نقد می‌کشد. 🔹 دکتر موحد ابطحی در ادامه با بررسی زمانی برخی مفاهیم، بی‌توجهی‌ به‌ تاریخ‌ تعریف را زمینه‌ساز‌ خلط‌ مفاهیم دانسته و در ادامه توجه‌ به‌ تعریف‌های‌ سلبی و تاریخ مفهوم را از لوازم آشنایی و فهم علم دینی ‌می‌داند. 🔸 نویسنده در پایان با اشاره به اینکه علم دینی در پی مواجهه با علم جدید و به خصوص علوم انسانی متاثر از مکتب غربی و پی بردن به مشکلاتی که برای جامعە ایرانی اسلامی پدید آورده است، مطرح شده، روند طی شده توسط محققان برای تحقق علم دینی را به صورت خلاصه بیان می‌کند. و نهایتا ارائه رویکردهای مختلف برای نقش آفرینی دین در عرصە علم ورزی را به مقالە «طبقه بندی جامع نظریه های علم دینی» ارجاع می‌دهد. 📝فایل PDF یادداشت: B2n.ir/g71518 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 هدف علم عادی تبیین طبیعت براساس مفاهیم و مفروضات بنیادین پارادایم است. در پژوهش‌های عادی درباره این مفروضات تردید نمی‌شود. ناهنجاری‌ها یا نادیده گرفته می‌شوند یا به كمك تبصره‌هایی تعدیل و سازگار می‌شوند. ناهنجاری یك وضعیت یا رویدادی است كه به حسب پارادایم پذیرفته‌شده‌ای كه آن ناهنجاری را مشخص كرده است،‌ قابل تبیین نیست و به صورت یك معما در می‌آید. البته یك ناهنجاری به تنهایی برای تغییر پارادایم كافی نیست؛ اما هنگامی كه علم عادی به شمار متعددی از ناهنجاری‌ها برمی‌خورد كه در برابر راه‌حل‌ها مقاوم هستند، نوعی بحران پیش می‌آید و جامعه علمی ناگزیر می‌شود در مفروضات اساسی خود بازنگری كند و در پی جانشین‌هایی دیگر برآید. پس از مدتی ممكن است پارادایم تازه‌ای ظهور كند و پیش‌فرض‌های مسلط را به چالش بگیرد. دگرگونی عمیق پارادایم چنان پردامنه است كه به انقلاب علمی می‌انجامد. 📚 برگرفته از کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» اثر توماس ساموئل کوهن (فیزیک‌دان و فیلسوف آمریکایی) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تفاوت میان نظر ابن‌رشد و ابن‌سینا در چیست؟ 💠 دکتر معصومی همدانی در نشستی از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا که به موضوع «مسئله ممکن بودن جهان: از ابن‌سینا تا لایب‌نیتس» اختصاص داشت ،در این باره سخنانی می‌گویند که بدین شرح است: نظر ابن‌سینا در واقع به ذات یا ماهیت هر چیزی بر می‌گردد اما ابن‌رشد، قطع نظر کردن از وجود موجودات را کاری ناممکن می‌داند. 🔸یکی از خطوط مهم استراتژی ابن رشد در کتاب تهافت التهافت این است که نشان دهد بسیاری از ایرادهای غزالی بر فلسفه ارسطو وارد نیست، بلکه طرح این ایرادها در واقع به دلیل انحراف‌هایی است که فارابی و ابن‌سینا، و به‌ خصوص ابن سینا، در فلسفه ارسطو پدید آورده‌اند و این انحراف‌هاست که میدان را برای ایرادهایی از نوع ایرادهای غزالی باز کرده است. 🔹 ابن‌رشد می‌گوید: می‌بینیم که ابن‌سینا به صورتی به درستی این مقدّمه اذعان دارد. به این معنی که به نظر او هر موجودی، جز فاعل اوّل، اگر به خودی خود در نظر گرفته شود (إذا اعتبر بذاته) ممکن و جایز است. اما این موجودات جایز به دو دسته‌اند: یک دسته موجوداتی که با در نظر گرفتن فاعلشان جایزند و دستۀ دیگر موجوداتی که به اعتبار ذاتشان (به خودی خود) جایزند امّا به اعتبار فاعلشان واجب‌اند. اما موجودی که از جمیع جهات واجب باشد همان فاعل اوّل است. امّا این سخنی بسیار بی‌اعتبار است، زیرا ... 🔸 متن کامل : B2n.ir/r80660 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «چیستی رویکرد تمدنی» 💠 کتاب «چیستی رویکرد تمدنی (از عرصه نظر تا صحنه عمل)» اثر محمدرضا بهمنی خدنگ و مهدی ملایی آرانی است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 🔸 آنچه در این مجموعه گرد آمده است، نه موضوع «تمدن» بلکه «رویکرد تمدنی» است که در یک فرایند گروهی و جمعی طراحی، تعریف و تولید شده است. 🔹 کتاب حاضر مشتمل بر مجموعه مقالات جمعی از تمدن پژوهان است که هر چند هر یک از نویسندگان در این مجموعه، نقطه عزیمتی متفاوت و نمونه متفاوتی را محور مطالعه خود قرار داده و احیاناً تحلیل‌های متفاوتی از آن نمونه‌ها ارائه کرده است، ولی در مجموع تمامی این نوشته یک چشم انداز مشترک تمدنی فراروی محققان و پژوهشگران تمدنی قرار می‌دهد و مسیر جدیدی پیش روی محققان در دانشگاه و حوزه می‌گشاید. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s37581 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 تولید داروی ایبروتینیب جهت درمان سرطان لنفوم برای اولین بار در ایران 🔸به همت محققان شرکت زیست تخمیر از شرکت های دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس تولید قرص ایبروتینیب که در درمان سرطان خصوصاً سرطان‌های لنفوم اثربخشی مطلوبی داشته است، در این ایران بومی سازی شد. 🔹 مدیرعامل شرکت زیست تخمیر با اشاره به مطالعات انجام شده در درمان سرطان لنفوم گفت: در سال‌های اخیر قرص ایبروتینیب به عنوان جایگزین درمان‌های ناموفق بیماران مبتلا به لنفوم معرفی شده است و این نوع درمان، در داخل کشور هم مورد استفاده قرار می گیرد. 🔸 بهمنی در ادامه گفت: علاوه بر تولید دارو، تولید ماده موثره این قرص نیز در دستور کار این شرکت قرار داشته و ظرف چند ماه آینده، خط تولید ماده موثره این دارو نیز در این شرکت تولید خواهد شد که با این اقدام، قیمت نهایی قرص ایبروتینیب تولید شرکت زیست تخمیر، به کمتر از پنج درصد نمونه خارجی خواهد رسید. 📝متن خبر: B2n.ir/u84792 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تفاوت‌های اساسی فلسفه یونانی با فلسفه اسلامی از نظر اساتید فلسفه 💠 دکتر صانعی درمورد تفاوت‏ های عمده هستی شناختی این دو فلسفه می‌گوید: این دو، تفاوتی در نگرش‌‏هایشان دارند. نگرش فلسفه اسلامی مبنایش قرآن است ولی نگرش فلسفه یونانی موحدانه نبوده است؛ یعنی آنها مشرک و اعتقاد به خدایان متعدد داشتند خدای ارسطو یک خدای خالق نیست یعنی اعتقادی به خلقت نداشتند. 🔸 سید محمد آل مهدی مترجم کتاب های فلسفی محمد عابد الجابری بیان می‌کند که الجابری معتقد است که تفاوت فلسفه یونانی و اسلامی در این است که فلاسفه اسلام بنا بر شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه‏ کارکرد ایدئولوژیک به فلسفه دادند. یعنی فلسفه اسلامی به مثابه ماده معرفتی و ماده معرفت برای اهداف ایدئولوژیک به کار رفت و هر فیلسوف مسلمان کارکرد ایدئولوژیک خاص خود را از فلسفه داشته است. 🔹 دکتر کریم مجتهدی در این باره تصریح دارد: در اینکه متفکران مسلمان به ریشه‏ های فلسفه یونان توجه کردند افرادی مثل الکندی و فارابی و ابن سینا و (در غرب ابن رشد) غزالی و سهروردی و سنت‌هایی که تا دوره صفویه و تا به امروز کشیده شد، شکی نیست. ولی فیلسوفان مسلمان در فلسفه به عینه وفادار به یونانی‌ها نماندند یعنی بین فلسفه و اعتقاداتشان یک رابطه منطقی ایجاد کردند و فلسفه را وسیله‌‏ای برای دفاع از اعتقاداتشان به کار بردند. 📑 متن کامل : B2n.ir/a53391 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» 💠 نشست علمی با موضوع «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸 این نشست علمی با حضور و ارائه حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا و دبیری علمی آقای قاسم بابایی برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این نشست روز شنبه ۲۲ مهرماه سال جاری ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۴:۳۰ و محل برگزاری آن در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم،‌ بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی خواهد بود. 🔸 این نشست به صورت مجازی نیز برگزار می‌شود. علاقه مندان می توانند جهت حضور آنلاین به لینک زیر مراجعه نمایند. 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 📝 متن خبر: B2n.ir/z35892 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ابوحامد محمد غزالی 💠 ابی‌حامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی (۴۵۰ - ۵۰۵ هـ.ق)، اندیشمند، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین مردان تصوف است که ملقب به حجت الاسلام زین‌الدین الطوسی می‌باشد و همچنین در زبان لاتین او را به آلگازل (Algazel) می‌شناسند. 🔸 می‌توان گفت غزالی فیلسوف به معنای متعارف آن نبود، ولی با این وجود چنان اثر عمیقی بر حیات عقلانی اسلامی داشته است که هیچ گزارشی از تاریخ علم اسلامی، بدون بحث از تاثیر و نقش وی، کامل نخواهد بود. 🔹او چنان در علم کلام شهرت یافت و در علوم دینی معروفیت پیدا کرد که در جوانی او را به بغداد دعوت کردند تا در بزرگترین دانشگاه آن زمان، نظامیه، به تدریس بپردازد. 🔸مهمترین تالیف دینی او کتاب احیاء علوم دینی است که برجسته‌ترین کتاب اخلاق اسلامی است. همچنین او در کتاب «مقاصد الفلاسفه» چنان خوب فلسفه مشایی را خلاصه کرده است که چون این کتاب به لاتینی ترجمه شد، غربی‌ها به غزالی به صورت یکی از حجت‌های فلسفه مشایی در کنار فارابی و ابن سینا نگاه می‌کردند. 🔹اما این کتاب حکم مقدمه‌ای را داشت برای کتابی که بعد از آن بر علیه فیلسوفان نوشت و آن را «تهافت الفلاسفه» نامید، و در آن بر تمایلات عقلی‌گری ملازم با فلسفه ارسطو سخت تاخت و بعضی از نظرات ابن سینا و فارابی را شدیدا مورد حمله قرار داد و نهایتا آنها را تکفیر کرد. 📝متن کامل : B2n.ir/j67332 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر» 💠 کتاب «درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر» اثر مارک کولی ون، فیلسوف استرالیایی و استاد فلسفه دانشگاه سیدنی است که توسط کامران شهبازی ترجمه شده و انتشارات نقد فرهنگ آن را منتشر کرده است. 🔸 در این کتاب نخست چالش های فلسفه ریاضیات و همچنین تفاوت های روش شناسی ریاضیات با سایر علوم بررسی شده و بعد به معرفی مکاتب مختلف فلسفه ریاضی ، مشکلات مربوط به این مکاتب، تفاوت ها و شباهت های این مکاتب پرداخته شده است. 🔹 بنا بر نظر کولی ون مهم ترین چالش و مسأله پیش روی ریاضیات باور یا عدم باور به هویت های مجرد ریاضی است، فلاسفه و ریاضیدانان معاصر هر کدام نظرات مختلفی درباره هویات ریاضی داشته اند، برخی از آنها معتقدند که این هویات وجودی خارجی دارند و برخی دیگر خلاف این عقیده را دارند. 🔸 مترجم این کتاب عقیده دارد که کتاب حاضر از این لحاظ که به شیوه ای آموزشی و با نگاهی بی طرف ، زبانی روشن و روشی جذاب به مباحث فلسفه ریاضیات معاصر پرداخته است یکی از بهترین نمونه ها در میان کتاب های فلسفه ریاضی در سطح جهان است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/y09221 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «تبیین علّی نزد فیلسوفان مسلمان» 💠 یادداشت «تبیین علّی نزد فیلسوفان مسلمان» به قلم آقای دکتر جواد طالبی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در فصلنامه تخصصی رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 تبیین، پاسخ به چرایی وقوع یک پدیده یا هر امر دیگری که انسان می‌خواهد در باب آن معرفت کسب کند هست و هنگام پاسخ به چرایی یک امر می‌توان به علل رخداد آن توجه کرد و بر اساس علل به تبیین آن پرداخت که به آن «تبیین علّی» گفته می‌شود. 🔹 می‌توان سرآغاز بحث از تبیین را به فلاسفه دوران باستان نسبت داد؛ چرا که آنان نیز در صدد جستجوی پاسخ‌هایی برای پرسش‌های چرادار خود بوده‌اند و با بیان علل به تبیین امور می‌پرداختند. فیلسوفان مسلمان نیز از این سخن مستثنا نیستند. در سنت فلسفی مسلمانان نیز شاهد تلاش برای پاسخ به چرایی هر امری در علوم مختلف هستیم. 🔸 در این یادداشت ضمن اشاره به نظریه تبیین در دروه مدرن، نظریه تبیین و نظریه علیت در جهان اسلام بررسی شده و به موضاعات استقرا و تجربه و همچنین علم یقینی از منظر فیلسوفان مسلمان پرداخته شده است. 📝متن یادداشت: B2n.ir/u77965 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 💠 هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با همکاری ۵۴ مرکز علمی داخلی و خارجی برگزار می‌شود. 🔸 افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود و کمیسیون‌های پانزده‌گانه کنگره به مدت یک هفته در تهران و قم برگزار خواهند شد. 🔹 در این دوره از کنگره علوم انسانی اسلامی ۱۵ کمیسیون تخصصی حضور دارند که شامل 7 محور میان رشته‌ای و 8 محورهای رشته‌ای می‌باشند که به ترتیب به شرح ذیل است: 🔘 فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی 🔘 مدیریت تحول علوم انسانی 🔘 تمدن نوین اسلامی 🔘 قرآن و علوم انسانی 🔘 آینده‌پژوهی علوم انسانی 🔘 علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی امنیتی 🔘 سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی 🔘 اقتصاد اسلامی 🔘 تعلیم و تربیت اسلامی 🔘 ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی 🔘 روانشناسی اسلامی 🔘 علوم سیاسی اسلامی 🔘 فقه و حقوق اسلامی 🔘 مدیریت اسلامی 🔘 معماری و شهرسازی اسلامی 📝 متن خبر : B2n.ir/s29075 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش ملی «روش‌های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی» 💠 نخستین همایش ملی «روش‌های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی؛ رویکردهای نوپدید و چالش‌های پیش‌رو» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. 🔸 این همایش در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال جاری و در محل تالار تمدنِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد و دبیری علمی همایش برعهده خانم دکتر الهام ابراهیمی و دبیری اجرایی آن برعهده خانم دکتر فرزانه میرشاه‌ولایتی می‌باشد. 🔹 همچنین آخرین مهلت جهت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه این همایش ۳۰ مهرماه ۴۰۲ خواهد بود. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر درباره این همایش و گزارش سلسله نشست‌های مرتبط با این همایش به لینک زیر مراجعه فرمایند : 🌐 https://www.ihcs.ac.ir/rmconference/fa 📝 متن خبر: B2n.ir/m40534 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 مجموعه سه جلدی «منظومه مرتبه‌دار دین واحد الهی» 💠 مجموعه سه جلدی «منظومه مرتبه‌دار دین واحد الهی» اثر دکتر یحیی کبیر است که در سال جاری به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده. 🔸جلد اول این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «حقیقت دین و انسان کامل از حیث تئوری و پراکسیس» به بررسی حقیقت دین و انسان کامل و مراتب الایمان والاسلام پرداخته و هدایت و مراتب سه‌گانه آن و کشف و شهود را مورد تاکید قرار داده است. 🔹عرفان دین و فلسفه دین، عنوان بخش دوم از جلد اول کتاب حاضر است که در آن شریعت (بعد نقلی دین) و طریقت (بعد عقلی دین) و حقیقت (بعد کشفی دین) تشریح شده است. در سومین و آخرین بخش جلد اول با عنوان قاعده اول اصول اساسی پنج گانه دین را به بیان معرفه التوحید شرح داده است. 🔸 جلد دوم با عنوان قاعده دوم به فروع اساسی پنج گانه پرداخته و هر یک را از نگاه اهل شریعت و اهل طریقت و اهل حقیقت مورد بررسی قرار داده و جلد سوم از این کتاب به بررسی کتاب گلشن راز و جایگاه والای آن پرداخته و در خصوص بیان احکام و بیان رعایت و نیت مباحثی را بررسی کرده و اندیشه در آفاق، اندیشه در انفس و حقیقت عبودیت را به رشته تحریر درآورده است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/f02512 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience